Teksta versija
UZMANĪBU! Vietnei pielāgotais Google meklētājs (ātrais meklētājs) meklēšanas rezultātos šobrīd neietver daļu tiesību aktu. Problēma tiek risināta, tomēr lūdzam ņemt vērā, ka tiešā veidā Google meklētāja darbību ietekmēt nevaram. Aicinām izmantot vietnes izvērsto meklētāju.
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.—2029. gada perioda vadības likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi

1. pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1) aģentūra — tiešās pārvaldes iestāde, kas Šveices sadarbības programmas otrā perioda (2019.—2029. gadam) (turpmāk — Šveices ieguldījums) īstenošanā pilda daļu no programmas apsaimniekotāja funkcijām;

2) donorvalsts noteikumi — 2022. gada 6. maijā apstiprinātie Šveices Attīstības un sadarbības aģentūras un Ekonomisko lietu valsts sekretariāta noteikumi par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā;

3) iepriekš noteiktais projekts — iepriekš noteikts atbalsta pasākums, kas iekļauts ietvarlīguma pielikumā un ko Šveices institūcijas apstiprina vienlaikus ar programmu;

4) ietvarlīgums — Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes 2023. gada 19. jūnija ietvarlīgums par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā;

5) otrās kārtas programmas iesniegums — rakstveida dokuments, ko programmas apsaimniekotājs sagatavo un iesniedz vadošajai iestādei nosūtīšanai Šveices institūcijām apstiprināšanai, ja Šveices institūcijas ir apstiprinājušas attiecīgā programmas apsaimniekotāja iesniegto pirmās kārtas programmas iesniegumu;

6) partneris — tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde, atvasināta publiska persona, Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu apvienība, kas ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenotāju (turpmāk — īstenotājs) ir noslēgusi partnerības līgumu;

7) pirmās kārtas programmas iesniegums — rakstveida dokuments, ko programmas apsaimniekotājs sagatavo un iesniedz vadošajai iestādei nosūtīšanai Šveices institūcijām apstiprināšanai, lai varētu pretendēt uz programmas īstenošanai nepieciešamā Šveices finansiālā atbalsta saņemšanu, kas, pamatojoties uz ietvarlīgumu, Šveices ieguldījuma ietvaros piešķirts Latvijai ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā, un valsts budžeta līdzfinansējuma (turpmāk kopā — programmas finansējums) saņemšanu;

8) programma — ietvarlīguma pielikumā noteiktā programmu uzskaitījumā ietvertais projektu un iepriekš noteikto projektu kopums;

9) programmas apsaimniekotājs — tiešās pārvaldes iestāde, kura ir atbildīga par programmas sagatavošanu un īstenošanu un kuras otrās kārtas programmas iesniegumu ir apstiprinājušas Šveices institūcijas;

10) projekta iesniegums — iesniegums (aizpildīta veidlapa, tās pielikumi un citi dokumenti), ko iesniedz projekta iesnieguma iesniedzējs, lai pretendētu uz projektam nepieciešamā programmas finansējuma saņemšanu atklātā projektu iesniegumu konkursā;

11) projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji — noteikumi, saskaņā ar kuriem vērtē atklātā projektu iesniegumu konkursā iesniegtu projekta iesniegumu;

12) projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta — projekta iesniegums vai iepriekš noteiktā projekta dokumentācija, projekta iesnieguma vērtēšanas dokumenti, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgums un citi ar projektu vai iepriekš noteikto projektu saistītie dokumenti;

13) projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgums — līgums par projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu, ko slēdz programmas apsaimniekotājs vai aģentūra ar īstenotāju, un šis līgums ir:

a) civiltiesisks līgums, ja īstenotājs ir Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu apvienība,

b) vienošanās, ja īstenotājs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska persona;

14) projekts — projekta iesniegums, kas atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un ko atklāta projektu iesniegumu konkursa ietvaros ir apstiprinājis programmas apsaimniekotājs vai aģentūra;

15) Šveices institūcijas — ietvarlīgumā noteiktā Šveices Attīstības un sadarbības aģentūra un Ekonomisko lietu valsts sekretariāts un donorvalsts noteikumos noteiktā Šveices sadarbības programmas pārstāvniecība. Katra no šīm institūcijām Šveices ieguldījuma ietvaros rīkojas atbilstoši savai kompetencei.

2. pants. Likuma mērķis

Likuma mērķis ir nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Šveices ieguldījuma ieviešanu Latvijā.

3. pants. Likuma darbības joma

Šis likums nosaka Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto institūciju, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera tiesības un pienākumus, Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, kā arī citus ar Šveices ieguldījuma vadību saistītus jautājumus.

4. pants. Šveices ieguldījuma vadība

(1) Šveices ieguldījuma vadība ietver:

1) ietvarlīguma grozījumu sagatavošanu un saskaņošanu ar Šveices institūcijām;

2) programmu sagatavošanu, saskaņošanu un ieviešanu;

3) Šveices ieguldījuma vadības un kontroles sistēmas un programmu vadības un kontroles sistēmu izveidi;

4) projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju izstrādi, projektu iesniegumu atlasi;

5) vadības un kontroles sistēmu, programmu, projektu un iepriekš noteikto projektu kontroli un revīziju;

6) maksājumu veikšanu un izdevumu pārbaudi Šveices ieguldījuma īstenošanā, maksājumu pieprasījumu sagatavošanu, pārbaudi un iesniegšanu Šveices institūcijām;

7) ziņošanu par konstatētajām neatbilstībām;

8) programmu, tai skaitā projektu un iepriekš noteikto projektu, uzraudzību un izvērtēšanu.

(2) Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas rīkojas saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu, ievērojot efektivitātes, lietderības, saimnieciskuma principus, kā arī saskaņā ar proporcionalitātes principu.

5. pants. Programmas finansējuma piešķiršana

Projekta iesnieguma iesniegšana saskaņā ar šo likumu nerada Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajai institūcijai pienākumu piešķirt projekta iesnieguma iesniedzējam programmas finansējumu projekta īstenošanai.

II nodaļa
Šveices ieguldījuma vadības un programmu, projekta un iepriekš noteikto projektu īstenošanas nodrošināšana

6. pants. Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas

(1) Šveices ieguldījuma vadību nodrošina šādas Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas:

1) vadošā iestāde;

2) maksājumu iestāde;

3) revīzijas iestāde;

4) programmas apsaimniekotājs;

5) aģentūra.

(2) Lai sasniegtu šā likuma mērķi, Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas izstrādā metodiskos materiālus un sadarbojas ar citām institūcijām Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā, kā arī ievēro ietvarlīgumā un donorvalsts noteikumos noteikto.

(3) Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas, lai nodrošinātu tām noteikto funkciju izpildi, veicot pārbaudi, revīziju, uzraudzību, izvērtēšanu un finanšu pārvaldību, saskaņā ar šā likuma 7. panta pirmās daļas 1., 4., 5., 9. un 10. punktu, 8. panta pirmās daļas 1. un 3. punktu, 9. panta pirmās daļas 2. un 4. punktu, 10. panta pirmās daļas 1., 3., 4., 5., 8., 9., 11., 12. un 16. punktu, 11. panta pirmās daļas 1. punktu ir tiesīgas, kā arī Iepirkumu uzraudzības birojs saskaņā ar šā likuma 12. panta pirmās daļas 1. punktu ir tiesīgs apstrādāt šādus fizisko personu datus: vārds, uzvārds, personas kods, kontaktinformācija, bankas konta numurs, informācija par statusu darba tirgū, darba pieredzi un izglītības līmeni.

7. pants. Vadošā iestāde, tās pienākumi un tiesības

(1) Vadošajai iestādei ir šādi pienākumi:

1) nodrošināt Šveices ieguldījuma ieviešanas efektīvu vadību un uzraudzību;

2) nodrošināt ietvarlīguma grozījumu sagatavošanu;

3) izveidot Šveices ieguldījuma vadības un kontroles sistēmu;

4) izvērtēt programmu iesniegumus un pēc to saskaņošanas ar programmu apsaimniekotājiem iesniegt šos programmu iesniegumus Šveices institūcijām;

5) nodrošināt programmas līguma noslēgšanu;

6) nodrošināt Šveices ieguldījuma ieviešanas publicitāti Latvijā;

7) nodrošināt Šveices ieguldījuma tehniskā atbalsta ieviešanu;

8) ziņot Šveices institūcijām par neatbilstībām atbilstoši ietvarlīgumā noteiktajam;

9) nodrošināt programmu īstenošanas uzraudzību un finanšu vadību;

10) citi ietvarlīgumā noteiktie pienākumi.

(2) Vadošajai iestādei ir šādas tiesības:

1) ierosināt Šveices ieguldījuma kontroles un revīzijas veikšanu;

2) pieprasīt un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama Šveices ieguldījuma vadības nodrošināšanai.

(3) Vadošās iestādes funkcijas pilda Finanšu ministrija. Finanšu ministrija nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā vadošā iestāde, tiktu nodalītas no citām ministrijas funkcijām.

8. pants. Maksājumu iestāde, tās pienākumi un tiesības

(1) Maksājumu iestādei ir šādi pienākumi:

1) pārbaudīt saņemto maksājumu pieprasījumu atbilstību ietvarlīguma, programmas līguma un attiecīgo normatīvo aktu prasībām, apstiprināt un iesniegt tos Šveices institūcijām;

2) pēc finansējuma saņemšanas no Šveices pārskaitīt līdzekļus valsts budžetā;

3) citi ietvarlīgumā noteiktie pienākumi.

(2) Maksājumu iestādei ir tiesības pieprasīt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama maksājumu pieprasījumu apstiprināšanai un iesniegšanai Šveices institūcijām.

(3) Maksājumu iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju valsts informācijas sistēmās esošajiem datiem tādā apjomā, kāds nepieciešams maksājumu iestādes pienākumu izpildei.

(4) Maksājumu iestādes funkcijas pilda Valsts kase. Valsts kase nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā maksājumu iestāde, tiktu nodalītas no citām Valsts kases funkcijām.

9. pants. Revīzijas iestāde, tās pienākumi un tiesības

(1) Revīzijas iestādei ir šādi pienākumi:

1) sagatavot audita stratēģiju un iesniegt to Šveices institūcijām;

2) veikt revīzijas, lai pārbaudītu Šveices ieguldījuma vadības un kontroles sistēmas un programmu vadības un kontroles sistēmu darbību efektivitāti, kā arī veikt programmu revīzijas;

3) sagatavot un iesniegt Šveices institūcijām gada audita ziņojumu un atzinumu;

4) citi ietvarlīgumā noteiktie pienākumi.

(2) Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama Šveices ieguldījuma revīzijas nodrošināšanai un lai pārliecinātos par Šveices ieguldījuma ieviešanas un uzraudzības sistēmas darbības efektivitāti.

(3) Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju valsts informācijas sistēmās esošajiem datiem tādā apjomā, kāds nepieciešams revīzijas iestādes pienākumu izpildei.

(4) Revīzijas iestādes funkcijas pilda Finanšu ministrija. Finanšu ministrija nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā revīzijas iestāde, tiktu nodalītas no citām ministrijas funkcijām.

(5) Ja revīzijas iestādes rīcībā ir ziņas par jebkurām izmaiņām un apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt Šveices ieguldījuma ieviešanu, revīzijas iestāde nekavējoties informē par to Ministru kabinetu.

10. pants. Programmas apsaimniekotājs, tā pienākumi un tiesības

(1) Programmas apsaimniekotājam ir šādi pienākumi:

1) sagatavot un iesniegt vadošajai iestādei programmas iesniegumus;

2) nodrošināt programmas īstenošanu atbilstoši programmas līgumam;

3) veikt projektu iesniegumu atlasi;

4) izvērtēt potenciālā īstenotāja sagatavoto informāciju par iepriekš noteikto projektu atbilstību programmai un ietvarlīgumam, ja nepieciešams, lūgt, lai potenciālais īstenotājs sniedz papildu informāciju, un saņemt potenciālā īstenotāja saskaņojumu informācijas par iepriekš noteikto projektu gala redakcijai, lai attiecīgo informāciju par iepriekš noteikto projektu iekļautu programmas iesniegumā;

5) nodrošināt projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma noslēgšanu;

6) izveidot programmas vadības un kontroles sistēmu;

7) ievērojot īstenotāja juridisko statusu, izstrādāt normatīvo aktu projektus atbilstoši šā likuma 15. panta 12. punktā Ministru kabinetam noteiktajam deleģējumam vai informatīvos ziņojumus, kuros ietver šā likuma 15. panta 12. punktā noteiktās prasības;

8) veikt projektu un iepriekš noteikto projektu publiskā iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi izlases veidā;

9) nodrošināt projektu un iepriekš noteikto projektu īstenošanas uzraudzību, finanšu vadību, kontroli un izvērtēšanu;

10) izveidot programmas vadības komiteju un vadīt tās darbu programmas ietvaros, apstiprināt programmas vadības komitejas reglamentu;

11) nodrošināt programmas, projekta un iepriekš noteiktā projekta noslēguma nosacījumu izpildi un uzraudzību;

12) veikt pārbaudes par projekta un iepriekš noteiktā projekta īstenošanai veiktajiem izdevumiem;

13) nodrošināt ietvarlīgumā ietverto publisko iepirkumu noteikumu ievērošanu, tai skaitā attiecībā uz iepirkumu procedūru uzsākšanas paziņošanu, iepirkumu dokumentācijas un tās tulkojuma iesniegšanu Šveices institūcijām;

14) sagatavot un iesniegt maksājumu iestādei programmas maksājumu pieprasījumus;

15) veikt programmas noslēguma izvērtējumu;

16) citi ietvarlīgumā noteiktie pienākumi.

(2) Programmas apsaimniekotājam ir tiesības pieprasīt un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama programmas, projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanas, uzraudzības un kontroles nodrošināšanai, kā arī programmas, kuras ietvaros paredzēts īstenot iepriekš noteikto projektu, iesnieguma sagatavošanai.

(3) Ja īstenotājs ir tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc programmas līguma noslēgšanas dienas sagatavo un iesniedz Ministru kabinetam apstiprināšanai šā likuma 15. panta 12. punktā minētos noteikumus vai sagatavo un iesniedz Ministru kabinetam izskatīšanai informatīvo ziņojumu, kurā ietver šā likuma 15. panta 12. punktā noteiktās prasības. Ja īstenotājs ir juridiskā persona, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc programmas līguma noslēgšanas dienas sagatavo un iesniedz Ministru kabinetam apstiprināšanai šā likuma 15. panta 12. punktā minētos noteikumus.

(4) Programmas apsaimniekotāja funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija, Veselības ministrija un Klimata un enerģētikas ministrija.

(5) Programmas apsaimniekotāja vadītājs nevar būt attiecīgās tiešās pārvaldes iestādes vadītājs.

11. pants. Programmas apsaimniekotāja un aģentūras sadarbības kārtība

(1) Programmas apsaimniekotājs, pildot šā likuma 10. panta pirmajā daļā noteiktos pienākumus, ir tiesīgs deleģēt atsevišķu pienākumu īstenošanu aģentūrai, izņemot šādus pienākumus:

1) programmas iesniegumu sagatavošana un iesniegšana vadošajai iestādei;

2) programmas maksājumu pieprasījumu sagatavošana un iesniegšana maksājumu iestādei;

3) programmas ieviešanas nodrošināšanai nepieciešamo nosacījumu, tostarp normatīvo aktu projektu, izstrādāšana;

4) programmas vadības un kontroles sistēmas izveidošana;

5) programmas vadības komitejas izveidošana un tās darba vadīšana programmas ietvaros, kā arī programmas vadības komitejas reglamenta apstiprināšana.

(2) Aģentūra, pildot tai noteiktos pienākumus, atrodas tā Ministru kabineta locekļa funkcionālajā padotībā, kura padotībā ir par šā likuma 10. panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi atbildīgais programmas apsaimniekotājs. Ministru kabineta loceklis īsteno padotību pār aģentūru pakļautības formā ar pilnvarotās amatpersonas (programmas apsaimniekotāja vadītāja) starpniecību.

(3) Iestāde nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā programmas apsaimniekotājs vai aģentūra, tiktu nodalītas no citām iestādes funkcijām, tai skaitā funkcijām, kuras tā pilda kā īstenotājs.

12. pants. Iepirkumu uzraudzības birojs, tā pienākumi un tiesības

(1) Iepirkumu uzraudzības birojam ir šādi pienākumi:

1) nodrošināt publiskā iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi izlases veidā;

2) izstrādāt projektu un iepriekš noteikto projektu publiskā iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudes veikšanas metodiku.

(2) Iepirkumu uzraudzības birojam ir tiesības pieprasīt un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi.

13. pants. Īstenotājs, tā pienākumi un tiesības

(1) Īstenotājam ir šādi pienākumi:

1) nodrošināt projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu saskaņā ar ietvarlīgumu un projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgumu;

2) nodrošināt, lai projektam vai iepriekš noteiktajam projektam piešķirtais programmas finansējums tiktu izlietots saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu, ievērojot efektivitātes, lietderības, saimnieciskuma un proporcionalitātes principus;

3) nodrošināt, lai projekta vai iepriekš noteiktā projekta ietvaros veiktie izdevumi būtu tieši saistīti ar projekta mērķu sasniegšanu un atbilstoši noteiktajām programmas īstenošanas prasībām;

4) nekavējoties informēt programmas apsaimniekotāju vai aģentūru, ar kuru noslēgts projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgums, par jebkurām izmaiņām un apstākļiem, kas var negatīvi ietekmēt projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu;

5) nodrošināt projekta vai iepriekš noteiktā projekta rezultātu saglabāšanu un ilgtspēju, ievērojot projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgumā noteiktos nosacījumus un termiņus;

6) nodrošināt grāmatvedībā analītisko uzskaiti par katru projektu vai iepriekš noteikto projektu, atbilstoši kodificējot visus ar projektu vai iepriekš noteikto projektu saistītos darījumus;

7) sniegt informāciju par projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu un nodrošināt Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto institūciju, Iepirkumu uzraudzības biroja un Šveices institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai;

8) nodrošināt projektu un iepriekš noteikto projektu publicitāti;

9) atmaksāt programmas apsaimniekotājam vai aģentūrai saņemto programmas finansējumu, kas nav izmantots vai ir izmantots neatbilstoši šīs daļas 1., 2. un 3. punkta noteikumiem.

(2) Īstenotājam ir šādas tiesības:

1) saņemt programmas finansējumu no finansējuma avotiem, kas noteikti saskaņā ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgumu, ja projekts vai iepriekš noteiktais projekts tiek īstenots saskaņā ar ietvarlīgumu un projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgumu;

2) īstenot projektu vai iepriekš noteikto projektu kopā ar partneri, saglabājot atbildību par projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu, mērķa sasniegšanu, izdevumu attiecināmību, maksājumiem un iepirkuma procedūras veikšanu, kā arī ievērojot uz šā likuma 15. panta 12. punkta pamata izdotos normatīvos aktus vai atbilstoši minētajā normā noteiktajām prasībām izstrādātajā informatīvajā ziņojumā noteikto;

3) pieprasīt un saņemt projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja un partnera.

14. pants. Partneris, tā pienākumi un tiesības

(1) Partnerim ir šādi pienākumi:

1) īstenot projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitātes saskaņā ar ietvarlīgumu un partnerības līgumu;

2) nodrošināt, lai tā pārziņā esošo projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitāšu īstenošanai piešķirtais programmas finansējums tiktu izlietots saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu, ievērojot efektivitātes, lietderības, saimnieciskuma un proporcionalitātes principus;

3) nodrošināt, lai projekta vai iepriekš noteiktā projekta ietvaros veiktie partnera izdevumi būtu tieši saistīti ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta mērķu sasniegšanu un atbilstoši noteiktajām programmas īstenošanas prasībām;

4) nekavējoties informēt īstenotāju, ar kuru noslēgts partnerības līgums, par jebkurām izmaiņām un apstākļiem, kas var negatīvi ietekmēt projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitāšu īstenošanu;

5) nodrošināt grāmatvedībā analītisko uzskaiti par katra projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitātēm, atbilstoši kodificējot visus ar projektu vai iepriekš noteikto projektu saistītos darījumus;

6) sniegt informāciju par projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu un nodrošināt Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto institūciju, Iepirkumu uzraudzības biroja un Šveices institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai.

(2) Partnerim ir šādas tiesības:

1) saņemt programmas finansējumu no finansējuma avotiem, kas noteikti saskaņā ar partnerības līgumu, ja projekts tiek īstenots saskaņā ar ietvarlīgumu un partnerības līgumu;

2) pieprasīt un saņemt projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitāšu īstenošanai nepieciešamo informāciju no īstenotāja, Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām un Iepirkumu uzraudzības biroja.

15. pants. Ministru kabineta kompetence

Lai nodrošinātu Šveices ieguldījuma vadību, Ministru kabinets nosaka:

1) kārtību, kādā saskaņo un slēdz programmas līgumu un izdara grozījumus programmā;

2) projektu iesniegumu atlases kārtību, projektu iesniegumu atlases nolikuma saturu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma saturu, tā slēgšanas un grozījumu izdarīšanas kārtību, īstenotāja un partnera partnerības līguma saturu un saskaņošanas kārtību;

3) kārtību, kādā publisko informāciju par programmām, projektiem un iepriekš noteiktajiem projektiem un nodrošina Šveices ieguldījuma publicitātes un vizuālās identitātes prasību ievērošanu;

4) Šveices ieguldījuma tehniskā atbalsta īstenošanas kārtību;

5) kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus programmu, projektu un iepriekš noteikto projektu īstenošanai, veic maksājumus un sagatavo pārskatus;

6) gadījumus, kad un kārtību, kādā vadošā iestāde uz laiku aptur programmas, programmas aktivitātes, projekta vai iepriekš noteiktā projekta ietvaros veikto izdevumu iekļaušanu starpposma maksājumu pieprasījumā vai noslēguma maksājumu pieprasījumā;

7) kārtību, kādā nodrošina projektu un iepriekš noteikto projektu uzraudzību un kontroli;

8) kārtību, kādā ziņo par Šveices ieguldījuma vadībā konstatētajām neatbilstībām, kā arī noraksta, ietur vai atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus un piemēro proporcionālo finanšu korekciju;

9) kārtību, kādā programmas apsaimniekotājs un aģentūra izlases veidā veic projekta vai iepriekš noteiktā projekta un Iepirkumu uzraudzības birojs veic publiskā iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi;

10) kārtību, kādā sniedz un pārbauda informāciju par pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu projektu un iepriekš noteikto projektu ietvaros un pieņem lēmumu par pievienotās vērtības nodokļa iekļaušanu attiecināmajās izmaksās;

11) kārtību, kādā nodrošina revīzijas iestādes funkcijas Šveices ieguldījuma vadībā;

12) programmas īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju un aģentūru, kā arī to kompetenču sadalījumu un pienākumus, prasības projekta iesniedzējam un iepriekš noteiktā projekta potenciālo īstenotāju, prasības partneriem, ja tos pieaicina, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus, ja programmā paredzēts komercdarbības atbalsts.

16. pants. Programmas līguma noslēgšana

Ja Šveices institūcijas apstiprina otrās kārtas programmas iesniegumu, vadošā iestāde saskaņā ar ietvarlīguma nosacījumiem slēdz programmas līgumu ar Šveices institūciju par katras programmas īstenošanu. Programmas līgumu paraksta vadošās iestādes vadītājs vai tā deleģēts pārstāvis. Ja programmas īstenošanas nodrošināšanai tas nepieciešams, papildus tiek piesaistīta viena vai vairākas līgumslēdzējpuses.

III nodaļa
Projektu iesniegumu atlase un lēmuma pieņemšana par projekta iesniegumu

17. pants. Projektu iesniegumu atlase

(1) Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra veic projektu iesniegumu atlasi saskaņā ar projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu iesniegumu atlases nolikumu. Projektu iesniegumu atlases nolikumu izstrādā un pēc saskaņošanas ar vadošo iestādi apstiprina programmas apsaimniekotājs vai aģentūra. Ja projektu iesniegumu atlases nolikumu izstrādā aģentūra, tā nolikumu saskaņo arī ar programmas apsaimniekotāju.

(2) Paziņojumu par projektu iesniegumu atlases izsludināšanu un norādi uz vietni, kurā publicēts projektu iesniegumu atlases nolikums, kā arī paziņojumu par projektu iesniegumu atlases pagarināšanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu programmas apsaimniekotājs vai aģentūra iesniedz publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

(3) Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām.

18. pants. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija

(1) Projektu iesniegumu vērtēšanai programmas apsaimniekotājs vai aģentūra izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kurā ir vismaz trīs locekļi. Izveidojot projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, programmas apsaimniekotājs ņem vērā programmas līguma noteikumus.

(2) Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija, pildot savus pienākumus, ir tiesīga pieaicināt ekspertus.

19. pants. Programmas apsaimniekotāja un aģentūras lēmumu veidi

(1) Ja projekta iesnieguma iesniedzējs ir Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu apvienība, programmas apsaimniekotāja un aģentūras lēmums ir administratīvais akts.

(2) Ja projekta iesnieguma iesniedzējs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska persona, programmas apsaimniekotāja un aģentūras lēmums nav administratīvais akts.

(3) Šā panta otrajā daļā minēto lēmumu izdod rakstveidā, un tam ir šādas daļas:

1) programmas apsaimniekotāja vai aģentūras nosaukums un adrese;

2) adresāts — projekta iesnieguma iesniedzējs;

3) faktu konstatējums;

4) lēmuma pamatojums;

5) atsevišķs piemēroto tiesību normu uzskaitījums (norādot arī normatīvā akta pantu, tā daļu, punktu vai apakšpunktu);

6) adresātam piešķirtās tiesības vai noraidītās tiesības;

7) nosacījumi (ja nepieciešams);

8) lēmuma apstrīdēšanas kārtība.

20. pants. Projekta iesnieguma apstiprināšana, apstiprināšana ar nosacījumu vai noraidīšana

(1) Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu, pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.

(2) Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem, ja tas atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un atklātā konkursa ietvaros ir pieejams finansējums projekta īstenošanai.

(3) Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu pieņem, ja projekta iesnieguma iesniedzējam nepieciešams veikt programmas apsaimniekotāja vai aģentūras noteiktās darbības, lai projekta iesniegums pilnībā atbilstu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu varētu atbilstoši īstenot. Nosacījumus lēmumā ietver un to izpildi kontrolē, ievērojot projektu iesniegumu atlases nolikumu. Atzinumu par lēmumā ietvertā nosacījuma izpildi programmas apsaimniekotājs vai aģentūra paziņo projekta iesniedzējam viena mēneša laikā no precizētā projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Ja kāds no lēmumā noteiktajiem nosacījumiem netiek izpildīts vai netiek izpildīts lēmumā noteiktajā termiņā, programmas apsaimniekotājs vai aģentūra noraida projekta iesniegumu.

(4) Lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja tas neatbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un nepilnības novēršana saskaņā ar šā panta trešo daļu ietekmētu projekta iesniegumu pēc būtības, kā arī tad, ja projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, bet atklātā konkursa ietvaros nav pieejams finansējums projekta īstenošanai.

(5) Ja projekta iesniegums iesniegts pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigu datuma, tas netiek vērtēts. Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra attiecīgo lēmumu paziņo projekta iesniedzējam. Ja šajā daļā minēto iemeslu dēļ projekta iesniegumu atsaka pieņemt un projekta iesniedzējs atteikumu pārsūdz tiesā, Administratīvās rajona tiesas nolēmums par attiecīgo jautājumu nav pārsūdzams.

21. pants. Lēmuma pieņemšanas termiņš

Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem triju mēnešu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigu datuma.

22. pants. Projekta iesnieguma precizēšana

Projekta iesniegums pēc tā iesniegšanas līdz brīdim, kad tiek pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu, nav precizējams.

23. pants. Programmas apsaimniekotāja un aģentūras lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana

(1) Projekta iesnieguma iesniedzējs var apstrīdēt un pārsūdzēt šā likuma 19. panta pirmajā daļā minētos lēmumus šādā kārtībā:

1) aģentūras lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tam programmas apsaimniekotāja vadītājam, kura pakļautībā atbilstoši šā likuma 11. panta otrajai daļai ir aģentūra. Programmas apsaimniekotāja izdoto administratīvo aktu par apstrīdēto aģentūras lēmumu var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā;

2) programmas apsaimniekotāja lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tās tiešās pārvaldes iestādes vadītājam, kuras ietvaros izveidots programmas apsaimniekotājs. Tiešās pārvaldes iestādes vadītāja izdoto administratīvo aktu par apstrīdēto programmas apsaimniekotāja lēmumu var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā.

(2) Projekta iesnieguma iesniedzējs var apstrīdēt šā likuma 19. panta otrajā daļā minētos lēmumus šādā kārtībā:

1) aģentūras lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tam programmas apsaimniekotāja vadītājam, kura pakļautībā atbilstoši šā likuma 11. panta otrajai daļai ir aģentūra. Programmas apsaimniekotāja pieņemtais lēmums par apstrīdēto aģentūras lēmumu nav pārsūdzams;

2) programmas apsaimniekotāja lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tās tiešās pārvaldes iestādes vadītājam, kuras ietvaros izveidots programmas apsaimniekotājs. Tiešās pārvaldes iestādes vadītāja pieņemtais lēmums par apstrīdēto programmas apsaimniekotāja lēmumu nav pārsūdzams.

(3) Atzinumu par lēmumā ietvertā nosacījuma izpildi apstrīd un pārsūdz tādā pašā kārtībā un termiņos kā lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.

IV nodaļa
Kārtība, kādā risināmi strīdi par piešķirto programmas finansējumu

24. pants. Strīdu risināšanas kārtība, ja īstenotājs ir juridiskā persona

Ja īstenotājs ir juridiskā persona vai šādu personu apvienība, strīdus, kas attiecas uz projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma izpildi, tai skaitā piešķirto finanšu līdzekļu izmaksāšanu, izmaksu turpināšanu vai līdzekļu atgūšanu, risina civiltiesiskā kārtībā. Dokumenti, kas sagatavoti un pieņemti šā panta pirmajā teikumā minēto darbību veikšanai (lēmumi, atzinumi, brīdinājumi, līgums un citi ar līgumu izpildi saistīti dokumenti), nav izskatāmi administratīvā procesa kārtībā.

25. pants. Strīdu risināšanas kārtība, ja īstenotājs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska persona

(1) Ja īstenotājam, kurš ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska persona, un programmas apsaimniekotājam vai aģentūrai rodas domstarpības sakarā ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma ietvaros pieņemto lēmumu par piešķirto finanšu līdzekļu izmaksāšanu vai izmaksu turpināšanu vai citu lēmumu un vienošanās nav panākta sarunu ceļā, īstenotājs to var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu attiecīgi programmas apsaimniekotājam vai tās tiešās pārvaldes iestādes vadītājam, kuras ietvaros izveidots programmas apsaimniekotājs.

(2) Programmas apsaimniekotājs vai tiešās pārvaldes iestādes vadītājs izvērtē šā panta pirmajā daļā minēto īstenotāja iesniegumu un mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas pieņem vienu no šādiem lēmumiem:

1) atstāt aģentūras vai programmas apsaimniekotāja lēmumu negrozītu;

2) atcelt aģentūras vai programmas apsaimniekotāja lēmumu pilnībā vai kādā daļā un, ja nepieciešams, uzdot programmas aģentūrai vai apsaimniekotājam izskatīt īstenotāja iebildumus atkārtoti, ņemot vērā programmas apsaimniekotāja vai tiešās pārvaldes iestādes vadītāja norādījumus;

3) izdot satura ziņā citādu lēmumu.

(3) Ja objektīvu iemeslu dēļ šā panta otrajā daļā noteikto termiņu nav iespējams ievērot, programmas apsaimniekotājs vai tiešās pārvaldes iestādes vadītājs to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par četriem mēnešiem no iesnieguma saņemšanas dienas, par to paziņojot iesniedzējam.

(4) Informāciju, kas nepieciešama, lai pieņemtu šā panta otrajā daļā minēto lēmumu, programmas apsaimniekotājs vai tiešās pārvaldes iestādes vadītājs iegūst saskaņā ar kārtību, kāda noteikta Administratīvā procesa likumā un Valsts pārvaldes iekārtas likumā iestāžu sadarbībai un informācijas iegūšanai administratīvajā procesā iestādē.

(5) Šā panta otrajā daļā minētais programmas apsaimniekotāja vai tiešās pārvaldes iestādes pieņemtais lēmums nav pārsūdzams.

26. pants. Valsts nodeva, vēršoties tiesā

Programmas apsaimniekotājs un aģentūra, vēršoties vispārējās jurisdikcijas tiesā par līgumstrīdu, valsts nodevu nemaksā.

V nodaļa
Informācijas pieejamība un izmaksu attiecināmība

27. pants. Tiesības iepazīties ar lietu

(1) Projekta iesnieguma iesniedzējam un potenciālajam iepriekš noteiktā projekta īstenotājam jebkurā procesa stadijā ir tiesības iepazīties ar tā projekta vai iepriekš noteiktā projekta lietu, ņemot vērā šā panta otrās daļas nosacījumu.

(2) Projekta iesnieguma iesniedzējs ir tiesīgs iepazīties ar tā iesniegtā projekta iesnieguma vērtēšanas materiāliem (tai skaitā ekspertu atzinumiem, vērtēšanas komisijas protokoliem un lēmumiem) tikai pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu. Iepriekš noteiktā projekta potenciālais īstenotājs ir tiesīgs iepazīties ar Šveices institūciju sniegtajiem viedokļiem par potenciālā īstenotāja sagatavoto informāciju par iepriekš noteikto projektu.

(3) Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra šā panta otrajā daļā minēto informāciju sniedz 10 darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas vai piecu darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas uzaicina projekta iesnieguma iesniedzēju iepazīties ar pieprasīto informāciju abpusēji pieņemamā laikā iestādē.

28. pants. Informācijas atklātība

(1) Juridiskās personas projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta ir ierobežotas pieejamības informācija līdz brīdim, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi. Pēc minētā lēmuma vai atzinuma spēkā stāšanās projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta ir pieejama Informācijas atklātības likumā noteiktajā apjomā un kārtībā.

(2) Tiešās pārvaldes iestādes, atvasinātas publiskas personas vai citas valsts iestādes projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta ir vispārpieejama informācija, izņemot projekta vai iepriekš noteiktā projekta budžeta kopsavilkumu, tai skaitā projekta vai iepriekš noteiktā projekta izmaksu plānu. Informācija par minēto projektu ir pieejama Informācijas atklātības likumā noteiktajā apjomā un kārtībā pēc projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma noslēgšanas.

29. pants. Izmaksu attiecināmības un dokumentu glabāšanas termiņš

(1) Programmas ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc programmas līguma noslēgšanas un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa sākuma un gala datumu.

(2) Projekta ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc projekta līguma noslēgšanas un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa sākuma un gala datumu.

(3) Iepriekš noteiktā projekta ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc programmas līguma noslēgšanas un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa sākuma un gala datumu.

(4) Ar programmas, projekta un iepriekš noteiktā projekta īstenošanu saistīto dokumentāciju glabā līdz 2039. gada 3. decembrim.

Pārejas noteikumi

1. Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likumā minētajām programmām, individuālajiem projektiem, grantu shēmām, apakšprojektiem, kā arī Tehniskās palīdzības fonda, Projektu sagatavošanas fonda un Stipendiju fonda pasākumiem, kuru īstenošana uzsākta pirms šā likuma spēkā stāšanās, piemēro Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likuma noteikumus.

2. Ministru kabinets līdz 2025. gada 28. februārim izdod šā likuma 15. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10. un 11. punktā minētos noteikumus.

Likums Saeimā pieņemts 2024. gada 26. septembrī.
Valsts prezidents E. Rinkēvičs
Rīgā 2024. gada 3. oktobrī
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.—2029. gada perioda vadības likums Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Saeima Veids: likums Pieņemts: 26.09.2024.Stājas spēkā: 17.10.2024.Tēma: Bankas, finanses, budžets; Ekonomiskā sadarbība; Starptautiskā sadarbībaPublicēts: Latvijas Vēstnesis, 193, 03.10.2024. OP numurs: 2024/193.2
Saistītie dokumenti
  • Anotācija / tiesību akta projekts
  • Citi saistītie dokumenti
355388
17.10.2024
84
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"