Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Latvijas un
Šveices sadarbības programmas 2019.-2029. gada perioda
vadības likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1. pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) aģentūra - tiešās pārvaldes iestāde, kas
Šveices sadarbības programmas otrā perioda
(2019.-2029. gadam) (turpmāk - Šveices ieguldījums)
īstenošanā pilda daļu no programmas apsaimniekotāja
funkcijām;
2) donorvalsts noteikumi - 2022. gada
6. maijā apstiprinātie Šveices Attīstības un sadarbības
aģentūras un Ekonomisko lietu valsts sekretariāta noteikumi par
Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām
Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību
mazināšanai Eiropas Savienībā;
3) iepriekš noteiktais projekts - iepriekš
noteikts atbalsta pasākums, kas iekļauts ietvarlīguma pielikumā
un ko Šveices institūcijas apstiprina vienlaikus ar
programmu;
4) ietvarlīgums - Latvijas Republikas valdības un
Šveices Federālās padomes 2023. gada 19. jūnija
ietvarlīgums par Šveices sadarbības programmas otrā perioda
īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko
un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā;
5) otrās kārtas programmas iesniegums - rakstveida
dokuments, ko programmas apsaimniekotājs sagatavo un iesniedz
vadošajai iestādei nosūtīšanai Šveices institūcijām
apstiprināšanai, ja Šveices institūcijas ir apstiprinājušas
attiecīgā programmas apsaimniekotāja iesniegto pirmās kārtas
programmas iesniegumu;
6) partneris - tiešās vai pastarpinātās pārvaldes
iestāde, cita valsts iestāde, atvasināta publiska persona,
Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu
apvienība, kas ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta
īstenotāju (turpmāk - īstenotājs) ir noslēgusi partnerības
līgumu;
7) pirmās kārtas programmas iesniegums -
rakstveida dokuments, ko programmas apsaimniekotājs sagatavo un
iesniedz vadošajai iestādei nosūtīšanai Šveices institūcijām
apstiprināšanai, lai varētu pretendēt uz programmas īstenošanai
nepieciešamā Šveices finansiālā atbalsta saņemšanu, kas,
pamatojoties uz ietvarlīgumu, Šveices ieguldījuma ietvaros
piešķirts Latvijai ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai
Eiropas Savienībā, un valsts budžeta līdzfinansējuma (turpmāk
kopā - programmas finansējums) saņemšanu;
8) programma - ietvarlīguma pielikumā noteiktā
programmu uzskaitījumā ietvertais projektu un iepriekš noteikto
projektu kopums;
9) programmas apsaimniekotājs - tiešās pārvaldes
iestāde, kura ir atbildīga par programmas sagatavošanu un
īstenošanu un kuras otrās kārtas programmas iesniegumu ir
apstiprinājušas Šveices institūcijas;
10) projekta iesniegums - iesniegums (aizpildīta
veidlapa, tās pielikumi un citi dokumenti), ko iesniedz projekta
iesnieguma iesniedzējs, lai pretendētu uz projektam nepieciešamā
programmas finansējuma saņemšanu atklātā projektu iesniegumu
konkursā;
11) projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji -
noteikumi, saskaņā ar kuriem vērtē atklātā projektu iesniegumu
konkursā iesniegtu projekta iesniegumu;
12) projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta
- projekta iesniegums vai iepriekš noteiktā projekta
dokumentācija, projekta iesnieguma vērtēšanas dokumenti, projekta
vai iepriekš noteiktā projekta līgums un citi ar projektu vai
iepriekš noteikto projektu saistītie dokumenti;
13) projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgums
- līgums par projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu,
ko slēdz programmas apsaimniekotājs vai aģentūra ar īstenotāju,
un šis līgums ir:
a) civiltiesisks līgums, ja īstenotājs ir Latvijas Republikā
reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu apvienība,
b) vienošanās, ja īstenotājs ir tiešās vai pastarpinātās
pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska
persona;
14) projekts - projekta iesniegums, kas atbilst
projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un ko atklāta projektu
iesniegumu konkursa ietvaros ir apstiprinājis programmas
apsaimniekotājs vai aģentūra;
15) Šveices institūcijas - ietvarlīgumā noteiktā
Šveices Attīstības un sadarbības aģentūra un Ekonomisko lietu
valsts sekretariāts un donorvalsts noteikumos noteiktā Šveices
sadarbības programmas pārstāvniecība. Katra no šīm institūcijām
Šveices ieguldījuma ietvaros rīkojas atbilstoši savai
kompetencei.
2. pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas
finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Šveices ieguldījuma
ieviešanu Latvijā.
3. pants. Likuma darbības joma
Šis likums nosaka Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto
institūciju, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera
tiesības un pienākumus, Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto
institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas
kārtību, kā arī citus ar Šveices ieguldījuma vadību saistītus
jautājumus.
4. pants. Šveices ieguldījuma vadība
(1) Šveices ieguldījuma vadība ietver:
1) ietvarlīguma grozījumu sagatavošanu un saskaņošanu ar
Šveices institūcijām;
2) programmu sagatavošanu, saskaņošanu un ieviešanu;
3) Šveices ieguldījuma vadības un kontroles sistēmas un
programmu vadības un kontroles sistēmu izveidi;
4) projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju izstrādi, projektu
iesniegumu atlasi;
5) vadības un kontroles sistēmu, programmu, projektu un
iepriekš noteikto projektu kontroli un revīziju;
6) maksājumu veikšanu un izdevumu pārbaudi Šveices ieguldījuma
īstenošanā, maksājumu pieprasījumu sagatavošanu, pārbaudi un
iesniegšanu Šveices institūcijām;
7) ziņošanu par konstatētajām neatbilstībām;
8) programmu, tai skaitā projektu un iepriekš noteikto
projektu, uzraudzību un izvērtēšanu.
(2) Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas
rīkojas saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu,
ievērojot efektivitātes, lietderības, saimnieciskuma principus,
kā arī saskaņā ar proporcionalitātes principu.
5. pants. Programmas finansējuma
piešķiršana
Projekta iesnieguma iesniegšana saskaņā ar šo likumu nerada
Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajai institūcijai pienākumu
piešķirt projekta iesnieguma iesniedzējam programmas finansējumu
projekta īstenošanai.
II nodaļa
Šveices ieguldījuma vadības un programmu, projekta un iepriekš
noteikto projektu īstenošanas nodrošināšana
6. pants. Šveices ieguldījuma vadībā
iesaistītās institūcijas
(1) Šveices ieguldījuma vadību nodrošina šādas Šveices
ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas:
1) vadošā iestāde;
2) maksājumu iestāde;
3) revīzijas iestāde;
4) programmas apsaimniekotājs;
5) aģentūra.
(2) Lai sasniegtu šā likuma mērķi, Šveices ieguldījuma
vadībā iesaistītās institūcijas izstrādā metodiskos materiālus un
sadarbojas ar citām institūcijām Valsts pārvaldes iekārtas likumā
noteiktajā kārtībā, kā arī ievēro ietvarlīgumā un donorvalsts
noteikumos noteikto.
(3) Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas,
lai nodrošinātu tām noteikto funkciju izpildi, veicot pārbaudi,
revīziju, uzraudzību, izvērtēšanu un finanšu pārvaldību, saskaņā
ar šā likuma 7. panta pirmās daļas 1., 4., 5., 9. un
10. punktu, 8. panta pirmās daļas 1. un 3. punktu,
9. panta pirmās daļas 2. un 4. punktu, 10. panta
pirmās daļas 1., 3., 4., 5., 8., 9., 11., 12. un 16. punktu,
11. panta pirmās daļas 1. punktu ir tiesīgas, kā arī
Iepirkumu uzraudzības birojs saskaņā ar šā likuma 12. panta
pirmās daļas 1. punktu ir tiesīgs apstrādāt šādus fizisko
personu datus: vārds, uzvārds, personas kods, kontaktinformācija,
bankas konta numurs, informācija par statusu darba tirgū, darba
pieredzi un izglītības līmeni.
7. pants. Vadošā iestāde, tās pienākumi un
tiesības
(1) Vadošajai iestādei ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt Šveices ieguldījuma ieviešanas efektīvu vadību
un uzraudzību;
2) nodrošināt ietvarlīguma grozījumu sagatavošanu;
3) izveidot Šveices ieguldījuma vadības un kontroles
sistēmu;
4) izvērtēt programmu iesniegumus un pēc to saskaņošanas ar
programmu apsaimniekotājiem iesniegt šos programmu iesniegumus
Šveices institūcijām;
5) nodrošināt programmas līguma noslēgšanu;
6) nodrošināt Šveices ieguldījuma ieviešanas publicitāti
Latvijā;
7) nodrošināt Šveices ieguldījuma tehniskā atbalsta
ieviešanu;
8) ziņot Šveices institūcijām par neatbilstībām atbilstoši
ietvarlīgumā noteiktajam;
9) nodrošināt programmu īstenošanas uzraudzību un finanšu
vadību;
10) citi ietvarlīgumā noteiktie pienākumi.
(2) Vadošajai iestādei ir šādas tiesības:
1) ierosināt Šveices ieguldījuma kontroles un revīzijas
veikšanu;
2) pieprasīt un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā
iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja,
īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama Šveices
ieguldījuma vadības nodrošināšanai.
(3) Vadošās iestādes funkcijas pilda Finanšu ministrija.
Finanšu ministrija nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar
šo likumu pilda kā vadošā iestāde, tiktu nodalītas no citām
ministrijas funkcijām.
8. pants. Maksājumu iestāde, tās pienākumi un
tiesības
(1) Maksājumu iestādei ir šādi pienākumi:
1) pārbaudīt saņemto maksājumu pieprasījumu atbilstību
ietvarlīguma, programmas līguma un attiecīgo normatīvo aktu
prasībām, apstiprināt un iesniegt tos Šveices institūcijām;
2) pēc finansējuma saņemšanas no Šveices pārskaitīt līdzekļus
valsts budžetā;
3) citi ietvarlīgumā noteiktie pienākumi.
(2) Maksājumu iestādei ir tiesības pieprasīt no Šveices
ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu
uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas
nepieciešama maksājumu pieprasījumu apstiprināšanai un
iesniegšanai Šveices institūcijām.
(3) Maksājumu iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt
tiešu pieeju valsts informācijas sistēmās esošajiem datiem tādā
apjomā, kāds nepieciešams maksājumu iestādes pienākumu
izpildei.
(4) Maksājumu iestādes funkcijas pilda Valsts kase.
Valsts kase nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo
likumu pilda kā maksājumu iestāde, tiktu nodalītas no citām
Valsts kases funkcijām.
9. pants. Revīzijas iestāde, tās pienākumi un
tiesības
(1) Revīzijas iestādei ir šādi pienākumi:
1) sagatavot audita stratēģiju un iesniegt to Šveices
institūcijām;
2) veikt revīzijas, lai pārbaudītu Šveices ieguldījuma vadības
un kontroles sistēmas un programmu vadības un kontroles sistēmu
darbību efektivitāti, kā arī veikt programmu revīzijas;
3) sagatavot un iesniegt Šveices institūcijām gada audita
ziņojumu un atzinumu;
4) citi ietvarlīgumā noteiktie pienākumi.
(2) Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt no
Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu
uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas
nepieciešama Šveices ieguldījuma revīzijas nodrošināšanai un lai
pārliecinātos par Šveices ieguldījuma ieviešanas un uzraudzības
sistēmas darbības efektivitāti.
(3) Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt
tiešu pieeju valsts informācijas sistēmās esošajiem datiem tādā
apjomā, kāds nepieciešams revīzijas iestādes pienākumu
izpildei.
(4) Revīzijas iestādes funkcijas pilda Finanšu
ministrija. Finanšu ministrija nodrošina, lai funkcijas, kuras tā
saskaņā ar šo likumu pilda kā revīzijas iestāde, tiktu nodalītas
no citām ministrijas funkcijām.
(5) Ja revīzijas iestādes rīcībā ir ziņas par jebkurām
izmaiņām un apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt Šveices
ieguldījuma ieviešanu, revīzijas iestāde nekavējoties informē par
to Ministru kabinetu.
10. pants. Programmas apsaimniekotājs, tā
pienākumi un tiesības
(1) Programmas apsaimniekotājam ir šādi pienākumi:
1) sagatavot un iesniegt vadošajai iestādei programmas
iesniegumus;
2) nodrošināt programmas īstenošanu atbilstoši programmas
līgumam;
3) veikt projektu iesniegumu atlasi;
4) izvērtēt potenciālā īstenotāja sagatavoto informāciju par
iepriekš noteikto projektu atbilstību programmai un
ietvarlīgumam, ja nepieciešams, lūgt, lai potenciālais īstenotājs
sniedz papildu informāciju, un saņemt potenciālā īstenotāja
saskaņojumu informācijas par iepriekš noteikto projektu gala
redakcijai, lai attiecīgo informāciju par iepriekš noteikto
projektu iekļautu programmas iesniegumā;
5) nodrošināt projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma
noslēgšanu;
6) izveidot programmas vadības un kontroles sistēmu;
7) ievērojot īstenotāja juridisko statusu, izstrādāt normatīvo
aktu projektus atbilstoši šā likuma 15. panta
12. punktā Ministru kabinetam noteiktajam deleģējumam vai
informatīvos ziņojumus, kuros ietver šā likuma 15. panta
12. punktā noteiktās prasības;
8) veikt projektu un iepriekš noteikto projektu publiskā
iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises
pirmspārbaudi izlases veidā;
9) nodrošināt projektu un iepriekš noteikto projektu
īstenošanas uzraudzību, finanšu vadību, kontroli un
izvērtēšanu;
10) izveidot programmas vadības komiteju un vadīt tās darbu
programmas ietvaros, apstiprināt programmas vadības komitejas
reglamentu;
11) nodrošināt programmas, projekta un iepriekš noteiktā
projekta noslēguma nosacījumu izpildi un uzraudzību;
12) veikt pārbaudes par projekta un iepriekš noteiktā projekta
īstenošanai veiktajiem izdevumiem;
13) nodrošināt ietvarlīgumā ietverto publisko iepirkumu
noteikumu ievērošanu, tai skaitā attiecībā uz iepirkumu procedūru
uzsākšanas paziņošanu, iepirkumu dokumentācijas un tās tulkojuma
iesniegšanu Šveices institūcijām;
14) sagatavot un iesniegt maksājumu iestādei programmas
maksājumu pieprasījumus;
15) veikt programmas noslēguma izvērtējumu;
16) citi ietvarlīgumā noteiktie pienākumi.
(2) Programmas apsaimniekotājam ir tiesības pieprasīt un
saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām,
Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju,
kas nepieciešama programmas, projekta vai iepriekš noteiktā
projekta īstenošanas, uzraudzības un kontroles nodrošināšanai, kā
arī programmas, kuras ietvaros paredzēts īstenot iepriekš
noteikto projektu, iesnieguma sagatavošanai.
(3) Ja īstenotājs ir tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta
publiska persona vai cita valsts iestāde, programmas
apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc programmas līguma
noslēgšanas dienas sagatavo un iesniedz Ministru kabinetam
apstiprināšanai šā likuma 15. panta 12. punktā minētos
noteikumus vai sagatavo un iesniedz Ministru kabinetam
izskatīšanai informatīvo ziņojumu, kurā ietver šā likuma
15. panta 12. punktā noteiktās prasības. Ja īstenotājs
ir juridiskā persona, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu
laikā pēc programmas līguma noslēgšanas dienas sagatavo un
iesniedz Ministru kabinetam apstiprināšanai šā likuma
15. panta 12. punktā minētos noteikumus.
(4) Programmas apsaimniekotāja funkcijas pilda Izglītības
un zinātnes ministrija, Veselības ministrija un Klimata un
enerģētikas ministrija.
(5) Programmas apsaimniekotāja vadītājs nevar būt
attiecīgās tiešās pārvaldes iestādes vadītājs.
11. pants. Programmas apsaimniekotāja un
aģentūras sadarbības kārtība
(1) Programmas apsaimniekotājs, pildot šā likuma
10. panta pirmajā daļā noteiktos pienākumus, ir tiesīgs
deleģēt atsevišķu pienākumu īstenošanu aģentūrai, izņemot šādus
pienākumus:
1) programmas iesniegumu sagatavošana un iesniegšana vadošajai
iestādei;
2) programmas maksājumu pieprasījumu sagatavošana un
iesniegšana maksājumu iestādei;
3) programmas ieviešanas nodrošināšanai nepieciešamo
nosacījumu, tostarp normatīvo aktu projektu, izstrādāšana;
4) programmas vadības un kontroles sistēmas izveidošana;
5) programmas vadības komitejas izveidošana un tās darba
vadīšana programmas ietvaros, kā arī programmas vadības komitejas
reglamenta apstiprināšana.
(2) Aģentūra, pildot tai noteiktos pienākumus, atrodas tā
Ministru kabineta locekļa funkcionālajā padotībā, kura padotībā
ir par šā likuma 10. panta pirmajā daļā minēto pienākumu
izpildi atbildīgais programmas apsaimniekotājs. Ministru kabineta
loceklis īsteno padotību pār aģentūru pakļautības formā ar
pilnvarotās amatpersonas (programmas apsaimniekotāja vadītāja)
starpniecību.
(3) Iestāde nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar
šo likumu pilda kā programmas apsaimniekotājs vai aģentūra, tiktu
nodalītas no citām iestādes funkcijām, tai skaitā funkcijām,
kuras tā pilda kā īstenotājs.
12. pants. Iepirkumu uzraudzības birojs, tā
pienākumi un tiesības
(1) Iepirkumu uzraudzības birojam ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt publiskā iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma
procedūras norises pirmspārbaudi izlases veidā;
2) izstrādāt projektu un iepriekš noteikto projektu publiskā
iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises
pirmspārbaudes veikšanas metodiku.
(2) Iepirkumu uzraudzības birojam ir tiesības pieprasīt
un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām
institūcijām, īstenotāja un partnera informāciju, kas
nepieciešama, lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto
pienākumu izpildi.
13. pants. Īstenotājs, tā pienākumi un
tiesības
(1) Īstenotājam ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt projekta vai iepriekš noteiktā projekta
īstenošanu saskaņā ar ietvarlīgumu un projekta vai iepriekš
noteiktā projekta līgumu;
2) nodrošināt, lai projektam vai iepriekš noteiktajam
projektam piešķirtais programmas finansējums tiktu izlietots
saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu, ievērojot
efektivitātes, lietderības, saimnieciskuma un proporcionalitātes
principus;
3) nodrošināt, lai projekta vai iepriekš noteiktā projekta
ietvaros veiktie izdevumi būtu tieši saistīti ar projekta mērķu
sasniegšanu un atbilstoši noteiktajām programmas īstenošanas
prasībām;
4) nekavējoties informēt programmas apsaimniekotāju vai
aģentūru, ar kuru noslēgts projekta vai iepriekš noteiktā
projekta līgums, par jebkurām izmaiņām un apstākļiem, kas var
negatīvi ietekmēt projekta vai iepriekš noteiktā projekta
īstenošanu;
5) nodrošināt projekta vai iepriekš noteiktā projekta
rezultātu saglabāšanu un ilgtspēju, ievērojot projekta vai
iepriekš noteiktā projekta līgumā noteiktos nosacījumus un
termiņus;
6) nodrošināt grāmatvedībā analītisko uzskaiti par katru
projektu vai iepriekš noteikto projektu, atbilstoši kodificējot
visus ar projektu vai iepriekš noteikto projektu saistītos
darījumus;
7) sniegt informāciju par projekta vai iepriekš noteiktā
projekta īstenošanu un nodrošināt Šveices ieguldījuma vadībā
iesaistīto institūciju, Iepirkumu uzraudzības biroja un Šveices
institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar projekta vai iepriekš
noteiktā projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā
arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai;
8) nodrošināt projektu un iepriekš noteikto projektu
publicitāti;
9) atmaksāt programmas apsaimniekotājam vai aģentūrai saņemto
programmas finansējumu, kas nav izmantots vai ir izmantots
neatbilstoši šīs daļas 1., 2. un 3. punkta noteikumiem.
(2) Īstenotājam ir šādas tiesības:
1) saņemt programmas finansējumu no finansējuma avotiem, kas
noteikti saskaņā ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta
līgumu, ja projekts vai iepriekš noteiktais projekts tiek
īstenots saskaņā ar ietvarlīgumu un projekta vai iepriekš
noteiktā projekta līgumu;
2) īstenot projektu vai iepriekš noteikto projektu kopā ar
partneri, saglabājot atbildību par projekta vai iepriekš noteiktā
projekta īstenošanu, mērķa sasniegšanu, izdevumu attiecināmību,
maksājumiem un iepirkuma procedūras veikšanu, kā arī ievērojot uz
šā likuma 15. panta 12. punkta pamata izdotos
normatīvos aktus vai atbilstoši minētajā normā noteiktajām
prasībām izstrādātajā informatīvajā ziņojumā noteikto;
3) pieprasīt un saņemt projekta vai iepriekš noteiktā projekta
īstenošanai nepieciešamo informāciju no Šveices ieguldījuma
vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja
un partnera.
14. pants. Partneris, tā pienākumi un
tiesības
(1) Partnerim ir šādi pienākumi:
1) īstenot projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitātes
saskaņā ar ietvarlīgumu un partnerības līgumu;
2) nodrošināt, lai tā pārziņā esošo projekta vai iepriekš
noteiktā projekta aktivitāšu īstenošanai piešķirtais programmas
finansējums tiktu izlietots saskaņā ar pareizas finanšu
pārvaldības principu, ievērojot efektivitātes, lietderības,
saimnieciskuma un proporcionalitātes principus;
3) nodrošināt, lai projekta vai iepriekš noteiktā projekta
ietvaros veiktie partnera izdevumi būtu tieši saistīti ar
projekta vai iepriekš noteiktā projekta mērķu sasniegšanu un
atbilstoši noteiktajām programmas īstenošanas prasībām;
4) nekavējoties informēt īstenotāju, ar kuru noslēgts
partnerības līgums, par jebkurām izmaiņām un apstākļiem, kas var
negatīvi ietekmēt projekta vai iepriekš noteiktā projekta
aktivitāšu īstenošanu;
5) nodrošināt grāmatvedībā analītisko uzskaiti par katra
projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitātēm, atbilstoši
kodificējot visus ar projektu vai iepriekš noteikto projektu
saistītos darījumus;
6) sniegt informāciju par projekta vai iepriekš noteiktā
projekta īstenošanu un nodrošināt Šveices ieguldījuma vadībā
iesaistīto institūciju, Iepirkumu uzraudzības biroja un Šveices
institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar projekta vai iepriekš
noteiktā projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā
arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai.
(2) Partnerim ir šādas tiesības:
1) saņemt programmas finansējumu no finansējuma avotiem, kas
noteikti saskaņā ar partnerības līgumu, ja projekts tiek īstenots
saskaņā ar ietvarlīgumu un partnerības līgumu;
2) pieprasīt un saņemt projekta vai iepriekš noteiktā projekta
aktivitāšu īstenošanai nepieciešamo informāciju no īstenotāja,
Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām un
Iepirkumu uzraudzības biroja.
15. pants. Ministru kabineta kompetence
Lai nodrošinātu Šveices ieguldījuma vadību, Ministru kabinets
nosaka:
1) kārtību, kādā saskaņo un slēdz programmas līgumu un izdara
grozījumus programmā;
2) projektu iesniegumu atlases kārtību, projektu iesniegumu
atlases nolikuma saturu, projektu iesniegumu vērtēšanas
kritērijus, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma
saturu, tā slēgšanas un grozījumu izdarīšanas kārtību, īstenotāja
un partnera partnerības līguma saturu un saskaņošanas
kārtību;
3) kārtību, kādā publisko informāciju par programmām,
projektiem un iepriekš noteiktajiem projektiem un nodrošina
Šveices ieguldījuma publicitātes un vizuālās identitātes prasību
ievērošanu;
4) Šveices ieguldījuma tehniskā atbalsta īstenošanas
kārtību;
5) kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus programmu,
projektu un iepriekš noteikto projektu īstenošanai, veic
maksājumus un sagatavo pārskatus;
6) gadījumus, kad un kārtību, kādā vadošā iestāde uz laiku
aptur programmas, programmas aktivitātes, projekta vai iepriekš
noteiktā projekta ietvaros veikto izdevumu iekļaušanu starpposma
maksājumu pieprasījumā vai noslēguma maksājumu pieprasījumā;
7) kārtību, kādā nodrošina projektu un iepriekš noteikto
projektu uzraudzību un kontroli;
8) kārtību, kādā ziņo par Šveices ieguldījuma vadībā
konstatētajām neatbilstībām, kā arī noraksta, ietur vai atgūst
neatbilstoši veiktos izdevumus un piemēro proporcionālo finanšu
korekciju;
9) kārtību, kādā programmas apsaimniekotājs un aģentūra
izlases veidā veic projekta vai iepriekš noteiktā projekta un
Iepirkumu uzraudzības birojs veic publiskā iepirkuma
dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises
pirmspārbaudi;
10) kārtību, kādā sniedz un pārbauda informāciju par
pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu projektu un iepriekš
noteikto projektu ietvaros un pieņem lēmumu par pievienotās
vērtības nodokļa iekļaušanu attiecināmajās izmaksās;
11) kārtību, kādā nodrošina revīzijas iestādes funkcijas
Šveices ieguldījuma vadībā;
12) programmas īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi,
pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas
apsaimniekotāju un aģentūru, kā arī to kompetenču sadalījumu un
pienākumus, prasības projekta iesniedzējam un iepriekš noteiktā
projekta potenciālo īstenotāju, prasības partneriem, ja tos
pieaicina, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības, projekta
vai iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma
nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles
nosacījumus, ja programmā paredzēts komercdarbības atbalsts.
16. pants. Programmas līguma noslēgšana
Ja Šveices institūcijas apstiprina otrās kārtas programmas
iesniegumu, vadošā iestāde saskaņā ar ietvarlīguma nosacījumiem
slēdz programmas līgumu ar Šveices institūciju par katras
programmas īstenošanu. Programmas līgumu paraksta vadošās
iestādes vadītājs vai tā deleģēts pārstāvis. Ja programmas
īstenošanas nodrošināšanai tas nepieciešams, papildus tiek
piesaistīta viena vai vairākas līgumslēdzējpuses.
III
nodaļa
Projektu iesniegumu atlase un lēmuma pieņemšana par projekta
iesniegumu
17. pants. Projektu iesniegumu atlase
(1) Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra veic projektu
iesniegumu atlasi saskaņā ar projektu iesniegumu vērtēšanas
kritērijiem un projektu iesniegumu atlases nolikumu. Projektu
iesniegumu atlases nolikumu izstrādā un pēc saskaņošanas ar
vadošo iestādi apstiprina programmas apsaimniekotājs vai
aģentūra. Ja projektu iesniegumu atlases nolikumu izstrādā
aģentūra, tā nolikumu saskaņo arī ar programmas
apsaimniekotāju.
(2) Paziņojumu par projektu iesniegumu atlases
izsludināšanu un norādi uz vietni, kurā publicēts projektu
iesniegumu atlases nolikums, kā arī paziņojumu par projektu
iesniegumu atlases pagarināšanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu
programmas apsaimniekotājs vai aģentūra iesniedz publicēšanai
oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
(3) Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta
iesniegumu saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma
prasībām.
18. pants. Projektu iesniegumu vērtēšanas
komisija
(1) Projektu iesniegumu vērtēšanai programmas
apsaimniekotājs vai aģentūra izveido projektu iesniegumu
vērtēšanas komisiju, kurā ir vismaz trīs locekļi. Izveidojot
projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, programmas
apsaimniekotājs ņem vērā programmas līguma noteikumus.
(2) Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija, pildot savus
pienākumus, ir tiesīga pieaicināt ekspertus.
19. pants. Programmas apsaimniekotāja un
aģentūras lēmumu veidi
(1) Ja projekta iesnieguma iesniedzējs ir Latvijas
Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu
apvienība, programmas apsaimniekotāja un aģentūras lēmums ir
administratīvais akts.
(2) Ja projekta iesnieguma iesniedzējs ir tiešās vai
pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai
atvasināta publiska persona, programmas apsaimniekotāja un
aģentūras lēmums nav administratīvais akts.
(3) Šā panta otrajā daļā minēto lēmumu izdod rakstveidā,
un tam ir šādas daļas:
1) programmas apsaimniekotāja vai aģentūras nosaukums un
adrese;
2) adresāts - projekta iesnieguma iesniedzējs;
3) faktu konstatējums;
4) lēmuma pamatojums;
5) atsevišķs piemēroto tiesību normu uzskaitījums (norādot arī
normatīvā akta pantu, tā daļu, punktu vai apakšpunktu);
6) adresātam piešķirtās tiesības vai noraidītās tiesības;
7) nosacījumi (ja nepieciešams);
8) lēmuma apstrīdēšanas kārtība.
20. pants. Projekta iesnieguma apstiprināšana,
apstiprināšana ar nosacījumu vai noraidīšana
(1) Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra, pamatojoties
uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu,
pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu,
apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.
(2) Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem,
ja tas atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un
atklātā konkursa ietvaros ir pieejams finansējums projekta
īstenošanai.
(3) Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar
nosacījumu pieņem, ja projekta iesnieguma iesniedzējam
nepieciešams veikt programmas apsaimniekotāja vai aģentūras
noteiktās darbības, lai projekta iesniegums pilnībā atbilstu
projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu varētu
atbilstoši īstenot. Nosacījumus lēmumā ietver un to izpildi
kontrolē, ievērojot projektu iesniegumu atlases nolikumu.
Atzinumu par lēmumā ietvertā nosacījuma izpildi programmas
apsaimniekotājs vai aģentūra paziņo projekta iesniedzējam viena
mēneša laikā no precizētā projekta iesnieguma iesniegšanas
dienas. Ja kāds no lēmumā noteiktajiem nosacījumiem netiek
izpildīts vai netiek izpildīts lēmumā noteiktajā termiņā,
programmas apsaimniekotājs vai aģentūra noraida projekta
iesniegumu.
(4) Lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja
tas neatbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un
nepilnības novēršana saskaņā ar šā panta trešo daļu ietekmētu
projekta iesniegumu pēc būtības, kā arī tad, ja projekta
iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem,
bet atklātā konkursa ietvaros nav pieejams finansējums projekta
īstenošanai.
(5) Ja projekta iesniegums iesniegts pēc projektu
iesniegumu iesniegšanas termiņa beigu datuma, tas netiek vērtēts.
Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra attiecīgo lēmumu paziņo
projekta iesniedzējam. Ja šajā daļā minēto iemeslu dēļ projekta
iesniegumu atsaka pieņemt un projekta iesniedzējs atteikumu
pārsūdz tiesā, Administratīvās rajona tiesas nolēmums par
attiecīgo jautājumu nav pārsūdzams.
21. pants. Lēmuma pieņemšanas termiņš
Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra lēmumu par projekta
iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai
noraidīšanu pieņem triju mēnešu laikā pēc projektu iesniegumu
iesniegšanas termiņa beigu datuma.
22. pants. Projekta iesnieguma
precizēšana
Projekta iesniegums pēc tā iesniegšanas līdz brīdim, kad tiek
pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu,
apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu, nav
precizējams.
23. pants. Programmas apsaimniekotāja un
aģentūras lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana
(1) Projekta iesnieguma iesniedzējs var apstrīdēt un
pārsūdzēt šā likuma 19. panta pirmajā daļā minētos lēmumus
šādā kārtībā:
1) aģentūras lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu
iesniegumu tam programmas apsaimniekotāja vadītājam, kura
pakļautībā atbilstoši šā likuma 11. panta otrajai daļai ir
aģentūra. Programmas apsaimniekotāja izdoto administratīvo aktu
par apstrīdēto aģentūras lēmumu var pārsūdzēt, iesniedzot
pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu
namā;
2) programmas apsaimniekotāja lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot
attiecīgu iesniegumu tās tiešās pārvaldes iestādes vadītājam,
kuras ietvaros izveidots programmas apsaimniekotājs. Tiešās
pārvaldes iestādes vadītāja izdoto administratīvo aktu par
apstrīdēto programmas apsaimniekotāja lēmumu var pārsūdzēt,
iesniedzot pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā
tiesu namā.
(2) Projekta iesnieguma iesniedzējs var apstrīdēt šā
likuma 19. panta otrajā daļā minētos lēmumus šādā
kārtībā:
1) aģentūras lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu
iesniegumu tam programmas apsaimniekotāja vadītājam, kura
pakļautībā atbilstoši šā likuma 11. panta otrajai daļai ir
aģentūra. Programmas apsaimniekotāja pieņemtais lēmums par
apstrīdēto aģentūras lēmumu nav pārsūdzams;
2) programmas apsaimniekotāja lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot
attiecīgu iesniegumu tās tiešās pārvaldes iestādes vadītājam,
kuras ietvaros izveidots programmas apsaimniekotājs. Tiešās
pārvaldes iestādes vadītāja pieņemtais lēmums par apstrīdēto
programmas apsaimniekotāja lēmumu nav pārsūdzams.
(3) Atzinumu par lēmumā ietvertā nosacījuma izpildi
apstrīd un pārsūdz tādā pašā kārtībā un termiņos kā lēmumu par
projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
IV nodaļa
Kārtība, kādā risināmi strīdi par piešķirto programmas
finansējumu
24. pants. Strīdu risināšanas kārtība, ja
īstenotājs ir juridiskā persona
Ja īstenotājs ir juridiskā persona vai šādu personu apvienība,
strīdus, kas attiecas uz projekta vai iepriekš noteiktā projekta
līguma izpildi, tai skaitā piešķirto finanšu līdzekļu
izmaksāšanu, izmaksu turpināšanu vai līdzekļu atgūšanu, risina
civiltiesiskā kārtībā. Dokumenti, kas sagatavoti un pieņemti šā
panta pirmajā teikumā minēto darbību veikšanai (lēmumi, atzinumi,
brīdinājumi, līgums un citi ar līgumu izpildi saistīti
dokumenti), nav izskatāmi administratīvā procesa kārtībā.
25. pants. Strīdu risināšanas kārtība, ja
īstenotājs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita
valsts iestāde vai atvasināta publiska persona
(1) Ja īstenotājam, kurš ir tiešās vai pastarpinātās
pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska
persona, un programmas apsaimniekotājam vai aģentūrai rodas
domstarpības sakarā ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta
līguma ietvaros pieņemto lēmumu par piešķirto finanšu līdzekļu
izmaksāšanu vai izmaksu turpināšanu vai citu lēmumu un vienošanās
nav panākta sarunu ceļā, īstenotājs to var apstrīdēt, iesniedzot
iesniegumu attiecīgi programmas apsaimniekotājam vai tās tiešās
pārvaldes iestādes vadītājam, kuras ietvaros izveidots programmas
apsaimniekotājs.
(2) Programmas apsaimniekotājs vai tiešās pārvaldes
iestādes vadītājs izvērtē šā panta pirmajā daļā minēto īstenotāja
iesniegumu un mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas pieņem
vienu no šādiem lēmumiem:
1) atstāt aģentūras vai programmas apsaimniekotāja lēmumu
negrozītu;
2) atcelt aģentūras vai programmas apsaimniekotāja lēmumu
pilnībā vai kādā daļā un, ja nepieciešams, uzdot programmas
aģentūrai vai apsaimniekotājam izskatīt īstenotāja iebildumus
atkārtoti, ņemot vērā programmas apsaimniekotāja vai tiešās
pārvaldes iestādes vadītāja norādījumus;
3) izdot satura ziņā citādu lēmumu.
(3) Ja objektīvu iemeslu dēļ šā panta otrajā daļā
noteikto termiņu nav iespējams ievērot, programmas
apsaimniekotājs vai tiešās pārvaldes iestādes vadītājs to var
pagarināt uz laiku, ne ilgāku par četriem mēnešiem no iesnieguma
saņemšanas dienas, par to paziņojot iesniedzējam.
(4) Informāciju, kas nepieciešama, lai pieņemtu šā panta
otrajā daļā minēto lēmumu, programmas apsaimniekotājs vai tiešās
pārvaldes iestādes vadītājs iegūst saskaņā ar kārtību, kāda
noteikta Administratīvā procesa likumā un Valsts pārvaldes
iekārtas likumā iestāžu sadarbībai un informācijas iegūšanai
administratīvajā procesā iestādē.
(5) Šā panta otrajā daļā minētais programmas
apsaimniekotāja vai tiešās pārvaldes iestādes pieņemtais lēmums
nav pārsūdzams.
26. pants. Valsts nodeva, vēršoties
tiesā
Programmas apsaimniekotājs un aģentūra, vēršoties vispārējās
jurisdikcijas tiesā par līgumstrīdu, valsts nodevu nemaksā.
V nodaļa
Informācijas pieejamība un izmaksu attiecināmība
27. pants. Tiesības iepazīties ar lietu
(1) Projekta iesnieguma iesniedzējam un potenciālajam
iepriekš noteiktā projekta īstenotājam jebkurā procesa stadijā ir
tiesības iepazīties ar tā projekta vai iepriekš noteiktā projekta
lietu, ņemot vērā šā panta otrās daļas nosacījumu.
(2) Projekta iesnieguma iesniedzējs ir tiesīgs iepazīties
ar tā iesniegtā projekta iesnieguma vērtēšanas materiāliem (tai
skaitā ekspertu atzinumiem, vērtēšanas komisijas protokoliem un
lēmumiem) tikai pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta
iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai
noraidīšanu. Iepriekš noteiktā projekta potenciālais īstenotājs
ir tiesīgs iepazīties ar Šveices institūciju sniegtajiem
viedokļiem par potenciālā īstenotāja sagatavoto informāciju par
iepriekš noteikto projektu.
(3) Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra šā panta
otrajā daļā minēto informāciju sniedz 10 darbdienu laikā pēc
pieprasījuma saņemšanas vai piecu darbdienu laikā pēc
pieprasījuma saņemšanas uzaicina projekta iesnieguma iesniedzēju
iepazīties ar pieprasīto informāciju abpusēji pieņemamā laikā
iestādē.
28. pants. Informācijas atklātība
(1) Juridiskās personas projekta vai iepriekš noteiktā
projekta lieta ir ierobežotas pieejamības informācija līdz
brīdim, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma
apstiprināšanu vai noraidīšanu vai atzinums par lēmumā ietverto
nosacījumu izpildi. Pēc minētā lēmuma vai atzinuma spēkā stāšanās
projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta ir pieejama
Informācijas atklātības likumā noteiktajā apjomā un
kārtībā.
(2) Tiešās pārvaldes iestādes, atvasinātas publiskas
personas vai citas valsts iestādes projekta vai iepriekš noteiktā
projekta lieta ir vispārpieejama informācija, izņemot projekta
vai iepriekš noteiktā projekta budžeta kopsavilkumu, tai skaitā
projekta vai iepriekš noteiktā projekta izmaksu plānu.
Informācija par minēto projektu ir pieejama Informācijas
atklātības likumā noteiktajā apjomā un kārtībā pēc projekta
vai iepriekš noteiktā projekta līguma noslēgšanas.
29. pants. Izmaksu attiecināmības un dokumentu
glabāšanas termiņš
(1) Programmas ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas,
ja tās radušās pēc programmas līguma noslēgšanas un apmaksātas ne
vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var
noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot
šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa
sākuma un gala datumu.
(2) Projekta ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas,
ja tās radušās pēc projekta līguma noslēgšanas un apmaksātas ne
vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var
noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot
šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa
sākuma un gala datumu.
(3) Iepriekš noteiktā projekta ietvaros radušās izmaksas
ir attiecināmas, ja tās radušās pēc programmas līguma noslēgšanas
un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī.
Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības
nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto
izmaksu attiecināmības termiņa sākuma un gala datumu.
(4) Ar programmas, projekta un iepriekš noteiktā projekta
īstenošanu saistīto dokumentāciju glabā līdz 2039. gada
3. decembrim.
Pārejas
noteikumi
1. Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likumā
minētajām programmām, individuālajiem projektiem, grantu shēmām,
apakšprojektiem, kā arī Tehniskās palīdzības fonda, Projektu
sagatavošanas fonda un Stipendiju fonda pasākumiem, kuru
īstenošana uzsākta pirms šā likuma spēkā stāšanās, piemēro
Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likuma
noteikumus.
2. Ministru kabinets līdz 2025. gada 28. februārim
izdod šā likuma 15. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8.,
9., 10. un 11. punktā minētos noteikumus.
Likums Saeimā pieņemts 2024. gada 26. septembrī.
Valsts prezidents
E. Rinkēvičs
Rīgā 2024. gada 3. oktobrī