Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 505
Rīgā 2024. gada 23. jūlijā (prot. Nr. 30 52. §) Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.4. pasākuma "Rīgas pilsētas transporta infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu
1. Noteikumi nosaka: 1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam prioritārā virziena "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.4. pasākumu "Rīgas pilsētas transporta infrastruktūras attīstība" (turpmāk – pasākums); 1.2. pasākuma mērķi; 1.3. pasākumam pieejamo finansējumu; 1.4. prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam; 1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus. 2. Pasākuma mērķis ir Rīgas valstspilsētas transporta infrastruktūras izbūve, pārbūve un atjaunošana, nodrošinot starptautisko savienojamību un iekļaušanos TEN-T tīklā, novēršot infrastruktūras pārrāvumus esošo pilsētas maģistrālo ielu tīklā un uzlabojot transporta infrastruktūras tehniskos parametrus un satiksmes drošību. 4. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir ne mazāks kā 84 098 699 euro (tai skaitā elastības finansējuma apmērs – 13 291 762 euro), tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums 71 483 894 euro (tai skaitā elastības finansējuma apmērs – 11 297 998 euro) un nacionālais līdzfinansējums (pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 12 614 805 euro (tai skaitā elastības finansējuma apmērs – 1 993 764 euro). 5. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs ir līdz 85 procentiem no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. 6. Pieejamais kopējais attiecināmais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim, lai slēgtu vienošanos par projekta īstenošanu, ir ne mazāks kā 70 806 937 euro, tai skaitā Eiropas Kohēzijas fonda finansējums ir 60 185 896 euro un nacionālais līdzfinansējums (pašvaldību līdzfinansējums) – ne mazāks kā 10 621 041 euro. 7. Projekta iesniedzējs projekta īstenošanai, tai skaitā elastības finansējuma priekšfinansēšanai, var piesaistīt papildu publiskos līdzekļus. 8. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 4. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram, nepārsniedzot šo noteikumu 5. punktā noteikto maksimālo Kohēzijas fonda finansējuma apmēru. 10. Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus rādītājus: 10.1. iznākuma rādītājs – jaunu vai modernizētu autoceļu garums – TEN-T – 3,5 km; 10.2. nacionālais rādītājs – izveidots viens jauns pilsētas infrastruktūras iztrūkstošais TEN-T tīkla posms. 11. Šo noteikumu 10. punktā minētie rādītāji ir sasniegti, kad tiek pabeigti projektā paredzētie būvdarbi, kas tiek pamatoti ar iesniegtiem būvdarbu pabeigšanu pamatojošiem dokumentiem, un objekti ir nodoti ekspluatācijā saskaņā ar būvniecības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteikto kārtību, un projekts ir pabeigts. 14. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Rīgas valstspilsētas pašvaldība, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs. 15. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz sadarbības iestādei projekta iesniegumu saskaņā ar projekta iesniegumu atlases nolikuma prasībām. Projekta iesniegumam pievieno veikto izmaksu un ieguvumu analīzi. Projekta iesniegumu sadarbības iestādē iesniedz elektroniski, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. 16. Projektā iekļauj atbalstāmās darbības, kas ir vērstas uz Rīgas valstspilsētas transporta infrastruktūras izbūvi, pārbūvi un atjaunošanu, nodrošinot integrētas transporta sistēmas veidošanu un uzlabojot transporta infrastruktūras tehniskos parametrus un satiksmes drošību. 17. Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa sasniegšanu. 18. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai: 18.1. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrāde; 18.2. izmaksas vides aizsardzības obligāto prasību nodrošināšanai, tai skaitā ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības jomā; 18.3. zemes iegādes izmaksas, ja zemes iegāde ir tieši nepieciešama projektā paredzētās būvniecības īstenošanai, ne vairāk kā 10 procenti no attiecināmo izmaksu kopsummas; 18.4. būvlaukuma ierīkošanas un novākšanas izmaksas; 18.5. tiltu, satiksmes pārvadu, tuneļu (turpmāk – transportbūves) un ielu būvniecības izmaksas; 18.6. apbraucamo ielu būvniecības, nojaukšanas un uzturēšanas izmaksas transportbūvju un ielu būvniecības laikā; 18.7. ar velosipēdu un gājēju ceļiem saistītās izmaksas, lai novērstu infrastruktūras pārrāvumus, ar nosacījumu, ka minētajām darbībām nav nepieciešama zemes iegāde un tās nedalāmi saistītas ar projekta īstenošanu; 18.8. labiekārtošanas izmaksas, tai skaitā autobusu pieturvietu, apgaismojuma līniju izbūve, apzaļumošana, lietusūdens savākšanas un attīrīšanas iekārtu izbūve atbilstoši būvprojekta risinājumam; 18.9. ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu (piemēram, ceļa zīmes, luksofori, signālstabiņi, aizsargbarjeras, gājēju barjeras, vertikālie un horizontālie ceļa apzīmējumi) uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas; 18.10. satiksmes vadības aprīkojuma (piemēram, meteoroloģiskās stacijas un satiksmes uzskaites punkti, kas nepieciešami konkrētās transportbūves un ielu posma seguma stāvokļa un slodzes noteikšanai) uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas,; 18.11. transportbūvju un ielu kompleksam piegulošo inženiertīklu būvniecības izmaksas. Izmaksas attiecināmas tikai gadījumā, ja tiek nodrošināts sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka, projekta ietvaros veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas, pārbūves vai pārcelšanas, un ieguldījumi inženiertīklu pārbūvē tiek veikti, nemainot inženiertīklu tehniskos parametrus un neradot priekšrocības to īpašniekiem; 18.12. ceļu drošības audita izmaksas; 18.13. būvprojekta izstrādes un ar to saistīto būvekspertīžu izmaksas; 18.14. būvdarbu līgumcenu indeksācijas izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu; 18.15. būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas un attiecīgo būvspeciālistu normatīvajos aktos noteiktās obligātās apdrošināšanas izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem būvspeciālistu un būvdarbu veicēju civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jomā; 18.16. projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas; 18.17. izdevumi neparedzētu izmaksu segšanai ne vairāk kā piecu procentu apmērā no kopējo tiešo attiecināmo izmaksu summas. 19. Šo noteikumu 18.1., 18.13. un 18.15. apakšpunktā minētās izmaksas kopā nepārsniedz 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. 20. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajiem nosacījumiem, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli. 21. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta, tai skaitā izmaksas, kas pārsniedz šo noteikumu 18.3. apakšpunktā un 19. punktā minētos izmaksu ierobežojumus. 22. Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem. 23. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas no 2022. gada 25. novembra, izņemot šo noteikumu 18.1. un 18.13. apakšpunktā minētās izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2021. gada 1. janvāra. 24. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim. 25. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs: 25.1. uzkrāj datus par projektā sasniegtajiem šo noteikumu 10. punktā minētajiem rādītājiem; 25.2. uzkrāj datus par laika ietaupījumu (dienas gadā) no uzlabotas transporta infrastruktūras; 25.3. uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju – objektu skaits, kuros Kohēzijas fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība – un citiem horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms) un ievēro principus: 25.3.1. vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana; 25.3.2. klimatdrošināšana; 25.3.3. nenodarīt būtisku kaitējumu; 25.4. sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 25.3. apakšpunktā minētajiem horizontālo principu rādītājiem vienlaikus ar informāciju par šo noteikumu 10. punktā minēto rādītāju vērtību sasniegšanu; 25.5. nodrošina, lai pasākuma ietvaros attiecināmās izmaksas nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un novērš dubultā finansējuma risku; 25.6. nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas; 25.7. nodrošina projekta īstenošanas rezultātā radīto vērtību uzturēšanu, savlaicīgi plānojot nodilušo konstrukciju periodisku atjaunošanu un piešķirot finansējumu šiem darbiem turpmākos 20 gadus pēc projekta īstenošanas; 25.8. nodrošina, ka transporta infrastruktūras izbūve paredzēta finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā, vai turējumā esošajās zemes vienībās vai finansējuma saņēmējam ar īpašuma vai zemes vienību īpašnieku ir noslēgta atbilstoša vienošanās par īpašuma vai zemes vienību, kurās paredzēta transporta infrastruktūras izbūve, ilgtermiņa nomas vai lietojuma tiesībām vai apbūves tiesībām, kā arī būvniecības, lietošanas, uzturēšanas un attīstības (tai skaitā modernizēšanas, pārbūves) kārtību. Finansējuma saņēmēja tiesības uz konkrēto objektu vai īpašumu ir nostiprinātas Zemesgrāmatā; 25.9. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā; 25.10. izstrādā Iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu; 25.11. nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantā un normatīvajos aktos publisko iepirkumu jomā minētajām prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu. 26. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana (zaļais publiskais iepirkums), kur tā ir attiecināma un atbilstoša ieguldījumu specifikai, lai īstenotu sociāli atbildīgu iepirkumu, kā arī piemēro inovatīvā publiskā iepirkuma nosacījumus, ja attiecināms. 27. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde apstiprina, ievērojot nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, projekta iesniedzējam ir pabeigts būvdarbu iepirkums vai noslēgts būvdarbu līgums). Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma. Ministru prezidente E. Siliņa
Satiksmes ministrs K. Briškens |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|