Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 12
2024. gada 30. maijā (prot. Nr. 20, 2. p., lēmums Nr. 160) Pabalsts aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka pabalsta aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai pieprasīšanas, piešķiršanas un izmaksas pārtraukšanas kārtību un tā apmēru. 2. Pabalsts aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai (turpmāk – pabalsts) ir Talsu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) brīvprātīgās iniciatīvas pabalsts, kas paredzēts, lai nodrošinātu pieejamību pēc ģimeniskai videi pietuvinātiem sociālās aprūpes pakalpojumiem. 3. Pabalstu piešķir personai, kurai deklarētā un faktiskā dzīvesvieta ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā. 4. Lai saņemtu pabalstu, persona iesniedz iesniegumu Talsu novada Sociālajam dienestam (turpmāk – Sociālais dienests): 4.1. izsakot mutvārdos klātienē; 4.2. rakstveidā: 4.2.1. iesniedzot Pašvaldības Apmeklētāju centrā Kareivju ielā 7, Talsos, Talsu novadā; 4.2.2. sūtot pa pastu uz adresi Kareivju iela 7, Talsi, Talsu novads, LV-3201; 4.2.3. nosūtot elektroniskā veidā (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu) uz e-pasta adresi socialais.dienests@talsi.lv vai sūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi. 5. Parakstot un iesniedzot iesniegumu persona dod Sociālajam dienestam atļauju izmantot Pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par pabalsta pieprasītāju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par pabalsta piešķiršanu vai atteikšanu. 6. Iesniegumā norāda: 6.1. pabalsta pieprasītāja vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju; 6.2. pabalsta izmaksas veidu: 6.2.1. bezskaidras naudas pārskaitījums uz pabalsta pieprasītāja kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu; 6.2.2. bezskaidras naudas pārskaitījums uz pakalpojuma sniedzēja kredītiestādes kontu; 6.2.3. skaidras naudas piegāde dzīvesvietā, ja pabalsta pieprasītājam ir funkcionāli traucējumi, kas rada objektīvas grūtības pārvietoties. 7. Pabalsta apmērs tiek noteikts saskaņā ar Sociālā dienesta sociālā darba speciālista veikto personas novērtējumu, ievērojot Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumus Nr. 138 "Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 138): 7.1. ja noteikts pirmais vai otrais aprūpes līmenis – 50 euro mēnesī; 7.2. ja noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis – 75 euro mēnesī. 8. Pabalstu piešķir personai, kura slimības vai atveseļošanas periodā, vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ nevar veikt ikdienas mājas darbus un personisko aprūpi vai nav iespējams nodrošināt aprūpes mājās pakalpojumu un: 8.1. kurai nav likumīgu apgādnieku un ir garīga rakstura traucējumi (noteikta invaliditāte); 8.2. kura potenciāli var tikt ievietota valsts ilgstošas aprūpes institūcijā un kuras ienākumu apmērs mēnesī nepārsniedz valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru un naudas līdzekļu uzkrājums nepārsniedz trūcīgas mājsaimniecības ienākumu sliekšņa apmēru; 8.3. kurai nav likumīgu apgādnieku un kuras ienākumu apmērs mēnesī nepārsniedz valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru un naudas līdzekļu uzkrājums nepārsniedz trūcīgas mājsaimniecības ienākumu sliekšņa apmēru; 8.4. ņemot vērā Sociālā dienesta sociālā darba speciālista izvērtējumu. 9. Lai saņemtu pabalstu, Sociālajā dienestā iesniedz: 9.1. iesniegumu; 9.2. ģimenes ārsta izsniegts izraksts no ambulatorā pacienta medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u) par personas veselības stāvokli, tai skaitā, par medicīnisko kontrindikāciju (plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības, seksuāli transmisīvās slimības) neesamību, un atzinumu par aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamību; 9.3. psihiatra atzinumu par speciālo (psihisko) kontrindikāciju neesamību un piemērotāko pakalpojuma veidu personai ar garīga rakstura traucējumiem, ja pabalstu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura traucējumiem. 10. Pēc noteikumu 9. punktā minēto dokumentu saņemšanas sociālā darba speciālists piecu darba dienu laikā veic personas novērtēšanu, ievērojot MK noteikumus Nr. 138 un nosakot personas aprūpes līmeni. 11. Pabalstu piešķir par laika posmu, kurā aprūpējamai personai ir spēkā iztikas līdzekļu deklarācija, kura tiek aizpildīta, ievērojot Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumus Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu". 12. Sociālais dienests lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pabalstu pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas. 13. Pabalsta izmaksu pārtrauc, ja: 13.1. aprūpējamā persona atgūst pašaprūpes spējas; 13.2. iestājas aprūpējamās personas nāve; 13.3. aprūpējamā persona ievietota ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā; 13.4. aprūpējamā persona vai tās likumiskais pārstāvis rakstveidā atteicies no pabalsta; 13.5. aprūpējamā persona mainījusi deklarēto dzīvesvietu uz citas pašvaldības administratīvo teritoriju. 14. Sociālā dienesta lēmumu var apstrīdēt Pašvaldības izpilddirektoram Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. 15. Pašvaldības izpilddirektora lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš
Paskaidrojuma raksts
Talsu novada pašvaldības domes 2024. gada 30. maija saistošajiem noteikumiem Nr. 12 "Pabalsts aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai"
Saskaņā ar Pašvaldību likuma, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī, pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam, piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar likumu. Ņemot vērā, ka likums "Par pašvaldībām" ir zaudējis spēku, spēku zaudē arī Talsu novada domes 2021. gada 26. augusta saistošo noteikumu Nr. 13 "Par pabalstu aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai" (turpmāk – saistošie noteikumi Nr. 13) izdošanas tiesiskais pamatojums un ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus. Pašvaldību likuma 44. panta otrajā daļā noteikts, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Lai noteiktā apjomā sniegtu uz personas sociālo aprūpi vai sociālo rehabilitāciju vērstus pašvaldības pilnībā vai daļēji finansētus sociālos pakalpojumus un pilnveidotu atbalstu pašvaldības iedzīvotāju sociālo problēmu risināšanā, ir izstrādāti saistošie noteikumi "Pabalsts aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai" (turpmāk – saistošie noteikumi). Saistošie noteikumi nosaka pašvaldības noteikto materiālo palīdzību, konkrēta uzdevuma veikšanai, saņemšanas, izbeigšanas kārtību, to personu loku, kurām ir tiesības saņemt materiālo pabalstu. Saistošajos noteikumos aktualizēti un precizēti pabalsta piešķiršanas, saņemšanas, izbeigšanas un lēmuma pārstrīdēšanas nosacījumi. Salīdzinot ar saistošajiem noteikumiem Nr. 13: - Lai nodrošinātu mazaizsargāto iedzīvotāju tiesības uz materiālo palīdzību, nodrošinot nepieciešamo aprūpi ar mērķi uzlabot dzīves kvalitāti un nodrošināt dzīvot patstāvīgi ģimeniskā vidē. - Noteikts vienots pabalsta apmērs, jo pabalsta mērķis ir noteikta uzdevuma izpildīšana, lai neradītu nevienlīdzīgu attieksmi, noteiktiem aprūpes līmeņiem ir noteikta ikmēneša pabalsta summa. - Papildināts, ka materiālo palīdzības pabalstu noteiktam mērķim var piešķirt pēc sociālā darba speciālista sniegtu izvērtējumu par materiālā atbalsta nepieciešamību. - Iesniegums izskatīšanas termiņš noteikts saskaņā ar Iesnieguma likuma. - Precizēts lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtība. Saistošajiem noteikumiem nav alternatīvu, jo kārtību, kā pašvaldības iedzīvotāji var saņemt attiecīgo pabalstu, pašvaldība nosaka pašvaldības saistošajos noteikumos.
Šobrīd spēkā ir Talsu novada domes 2021. gada 26. augusta saistošie noteikumi Nr. 13 "Par pabalstu aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai" (turpmāk – Saistošie noteikumi). Spēkā esošie Saistošie noteikumi ir izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu. Jaunie saistošie noteikumi noteiks personas, kurām ir tiesības saņemt materiālās palīdzības pabalstus noteikta mērķa sasniegšanai, pabalsta apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību. Būtiskas izmaiņas saistošajos noteikumos nav veiktas. Saskaņā ar Likuma 5. panta pirmo daļu pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Pamatojoties uz Likuma 5. panta otro daļu, brīvprātīgo iniciatīvu izpildes kārtību nosaka un finansējumu nodrošina pašvaldība. Likuma 44. panta otrā daļa nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.
Likums "Par pašvaldībām" ir zaudējis spēku, spēku zaudē arī Talsu novada domes 2021. gada 28. augusta saistošie noteikumi Nr. 13 "Par pabalstu aprūpes mājās nodrošināšanai", jo šo saistošo noteikumu izdošanas tiesiskais pamatojums ir Likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu un ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus.
Nav paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu
Neattiecināms
Neattiecināms
Neattiecināms
Neattiecināms
Neattiecināms
Neattiecināms
Neattiecināms
Neattiecināms
Neattiecināms
Neattiecināms
Neattiecināms
Alternatīvas nav iespējamas, ja tiesiskais regulējums paredz pašvaldības iniciatīvu, nodrošinot materiālās palīdzības pabalstu noteikta uzdevuma veikšanai, lai uzlabotu atbalsta saņēmēja dzīves kvalitāti un veicinot labizjūtu dzīvojot pašvaldībā.
Nesamazina un nepalielina ieņēmumu daļu.
Saistošo noteikumu fiskālā ietekme uz pašvaldības var palielināt izdevumu daļu, plānojot pašvaldības iestādes "Talsu novada Sociālais dienests" 2024. gada budžetu pabalsta izmaksa tika plānota līdz 2024. gada 30. jūnijam, kamēr spēkā Talsu novada domes 2021. gada 26. augusta saistošie noteikumi Nr. 13 "Par pabalstu aprūpes mājās nodrošināšanai". Lai īstenotu saistošos noteikumus, pašvaldības budžetā papildu līdzekļi ir nepieciešami. Līdz 2024. gada 1. maijam materiālās palīdzības pabalsta saņēmēju skaits ir 40. Aprēķinot izdevumus 2024. gadam pabalsta izmaksai būtu 38 personas ar 1. un 2. aprūpes līmeni. Kas aprēķinot 2024. gada izmaksas no 1. jūlija ir 38*50 euro*6 mēn.=11400 euro un 2*75*6 mēn.=900 euro. Kopējās papildus izmaksas 2024. gada ir 12300 euro.
Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā, piemēram, nav plānots samazināt finansējumu citām pozīcijām.
Saistībā ar saistošajiem noteikumiem netiek plānotas jaunas institūcijas vai darba vietas izveidošana, institūcijas kompetences netiek paplašinātas.
Saistošie noteikumi sniedz pozitīvu sociālo ietekmi uz iedzīvotāju dzīvesveidu, labsajūtu. Atstājot pozitīvu ietekmi noteiktām mērķgrupām dzīvot dzīvesvietā, samazinot iespēju nonākt institucionālajā aprūpē.
Saistošie noteikumi neatstās ietekmi uz vidi, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotais regulējums neatstās ietekmi uz konkurenci.
Saistošo noteikumu esamība sniegs pozitīvu ietekmi uz iedzīvotāju dzīves kvalitāti. Savlaicīga atbalsta saņemšana noteiktām mērķgrupām var uzlabot iespēju saņemt nepieciešamo atbalstu t.sk. savlaicīga nokļūšana veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai.
Neattiecināms.
Neattiecināms.
Neietekmē
Neietekmē
Saistošie noteikumi neatstās ietekmi uz konkurenci.
Talsu novada pašvaldības iestāde "Sociālais dienests"
Administrēšanu turpinās nodrošināt Talsu novada pašvaldības iestāde ,,Sociālais dienests" Kārtība, kādā tiek iesniegti nepieciešamie dokumenti un izmaksāts materiālais atbalsts, netiek mainīta.
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktu pašvaldībai ir autonomā funkcija nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus.
Saistošo noteikumu izpildes administrēšanu nodrošinās Sociālais dienests, jaunas darba vietas netiks veidotas, jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiks noteikti.
Talsu novada Sociālais dienests. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, vai esošo likvidācija vai reorganizācija.
Skatīt 2. sadaļu
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai. Izdodot saistošos noteikumus, pašvaldība rīkojas atbilstoši Likumā ietvertajam pilnvarojumam.
Jā
Nē
Jā
Saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 9. maija līdz 2024. gada 23. maijam (divas nedēļas) publicēts Talsu novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.talsi.lv, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.
Nav saņemti.
Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Pabalsts aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|