Ņemot vērā daudzu ANM plāna projektu stratēģisko ievirzi, veikta projekta izmaksu un ieguvumu analīze, akcentējot kvalitatīvos rādītājus. Plānoti šādi kvalitatīvie rādītāji: 1. Tiks nodrošināta vienkopus datu uzkrāšana par sociālajiem pakalpojumiem sociālās politikas izstrādei. 2. Pašvaldību sociālajiem dienestiem būtiski ieguvumi tiks nodrošināti gan mājsaimniecību izvērtēšanā, gan izvērtēšanai nepieciešamo datu ieguvē, apstrādē un uzkrāšanā. 3. LM un tās padotības iestādēm, Latvijas Bērnu fondam un pašvaldību sociālajiem dienestiem tiks nodrošināta vienota platforma informācijas apmaiņai par vardarbībā cietušo personu sociālo rehabilitāciju. 4. LM un tās padotības iestādēm, kā arī pašvaldību sociālajiem dienestiem tiks nodrošināta piekļuve klientu elektroniskajām lietām darba pienākumu veikšanai. 5. Ieviešot sociālo dienestu klientu elektroniskās lietas, tiks modernizēts sociālo dienestu darbinieku darbs un paaugstināta darba efektivitāte un kvalitāte, kā arī tiks nodrošināta klientu elektronisko lietu pieejamība visām sociālo pakalpojumu sniegšanas procesā iesaistītajām pusēm. 6. Tiks uzkrāti dati par sniegtajiem sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību. Izmantojot datu analītikas risinājumus, visām iesaistītajām pusēm tiks nodrošināti efektīvi datu analīzes risinājumi. Datu analīzes funkcionalitāte gan pašvaldībām, gan LM nodrošinās informāciju datos balstītu lēmumu pieņemšanai, piemēram, ar datu analīzes rīkiem būs iespējams veikt nākotnes tendenču analīzi, kas ir ļoti būtiska sociālās palīdzības politikas plānošanā. 7. Pašvaldību sociālo dienestu darbiniekiem tiks atslogota administratīvā kapacitāte valsts statistikas pārskatu izstrādē, kā arī tiks uzlabota informācijas aprite, izslēgta datu manuāla ievade sistēmās, nodrošināta informācijas attiecināmības pārbaude. 8. Valsts un pašvaldību institūcijām funkciju izpildei tiks nodrošināti nepieciešamie dati par kvalificētiem speciālistiem, kuri ir apmācīti bērnu tiesību aizsardzības jomā. 9. Bērnu tiesību aizsardzības jomā kvalificēto speciālistu reģistrs sniegs BAC darbiniekiem atbalstu speciālistu mācību procesa uzraudzībā, kā arī nodrošinās datus mācību pieprasījuma plānošanai valsts līmenī. Lai nodrošinātu koplietošanas pakalpojuma darbināšanu digitālajā vidē un informācijas sistēmu uzturēšanu, ir nepieciešams piesaistīt personālu. Optimālai sistēmas uzturēšanai ir nepieciešams divu līmeņu atbalsta personāls, kopā 4 amata vietas. Līdz ar to projekta ilgtspējas nodrošināšanai, sākot ar 2026. gada 1. jūniju, LM apakšprogrammā 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" nepieciešamās 4 amata vietas tiks nodrošinātas, pārveidojot sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" ilgstoši neaizpildītās vakantās amata vietas, kopumā neveidojot jaunas amata vietas valsts pārvaldē. Projekta investīcijas veido 6 000 000 euro (bez pievienotās vērtības nodokļa), valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai nepārsniedz 1 050 000 euro. Projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas plānotas 2026. gadā ne vairāk kā 387 485 euro, 2027. gadā ne vairāk 787 723 euro un 2028. gadā un turpmākajos gados ne vairāk kā 793 794 euro gadā. LM papildus nepieciešamo finansējumu pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Projekta indikatīvo izmaksu un ieguvumu analīzes aprēķini 1. Pēc projekta īstenošanas viens no ieguvumiem būs samazināts administratīvais slogs pašvaldībām attiecībā uz pārskata iesniegšanu – aizpildītas MK 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 324 "Noteikumi par oficiālās statistikas veidlapu paraugiem sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā un veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību" 4. pielikumā "Pārskats par sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu no prettiesiskām darbībām cietušām personām ___. gadā" ietvertās veidlapas iesniegšanu. Minētais pārskats iesniedzams LM reizi gadā, tas tiek manuāli apkopots, aizpildīts un iesniegts Excel formātā. Datu apkopošanai, kļūdu labošanai un pārskata precizēšanai pašvaldībai vidēji ir nepieciešams laiks no 2 nedēļām līdz 1 mēnesim (aprēķinā pieņemts, ka viena pārskata sagatavošanai vidēji ir nepieciešamas 2,5 nedēļas gada laikā jeb vidēji 100 h gadā (8 h dienā x 12,5 dienas)). Viena pārskata sagatavošanā pašvaldībā vidēji ir iesaistīti 1–2 darbinieki. Informācija ieguvumu aprēķinam: Darbinieka vidējā stundas likme – 11,30 euro/h (1 853,85 euro/164 h), tas ir: o darbinieka vidējā mēnešalga bez valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (turpmāk – VSAOI) – vidēji 1500 euro, ar VSAOI – 1853,85 euro/mēnesī, o vidēji nostrādāto stundu skaits mēnesī – 164 h, o pašvaldību, kuras iesniedz pārskatus, skaits – 43 pašvaldības. Vidēji ietaupījums pārskata iesniegšanai gadā uz pašvaldībām būs 48 590 euro/gadā. Vidējais ekonomiskais ietaupījums 10 gadu periodā būs 485 900 euro. Uz pašvaldībām vidēji gadā tiks ietaupīti aptuveni 48 590 euro, kas savukārt uz vienu pašvaldību ir vidēji 1130 euro gadā. Tā kā ir dažas pašvaldības, kuras minēto pārskatam nepieciešamo informāciju apkopo katru mēnesi visa gada garumā, un ir pašvaldības, kuras pārskatu gatavo tuvāk pārskata perioda nodošanas laikam, tad projekta ieviešana ļautu pašvaldību darbiniekiem veltīt vairāk laika individuālajam darbam ar klientu pakalpojuma kvalitātes nodrošināšanai. Atbilstoši praktiskajai pieredzei, aizpildot pārskatu manuāli, rodas ļoti daudzas nesakritības starp tabulām (piemēram, starp tabulām variē rehabilitēto personu skaits) vai arī tabulas netiek līdz galam aizpildītas. Kļūdas pārskatā ir lielākajai daļai pašvaldību, un kļūdu novēršana pašvaldībām aizņem laiku. Projekta ieviešanas procesā tiks uzlabota datu kvalitāte un mazināsies kļūdu rašanās iespējas. Datu ievadīšana vienuviet nodrošinās datu atkalizmantošanas iespējas. 2. Īstenojot projektu, tiks mazināts banku sektora slogs sabiedrībai. Atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumam (turpmāk – SPSP likums) sociālo palīdzību klientam sniedz pašvaldības sociālais dienests, pamatojoties uz viņa materiālo resursu – ienākumu un īpašuma – izvērtējumu, individuāli paredzot katra klienta līdzdarbību, izņemot krīzes situācijās. Saskaņā ar MK 2020. gada 17. decembra noteikumu Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 809) 3. punktu mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanai sociālais dienests izmanto pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu SOPA un MK noteikumu Nr. 809 2. punktā minētajos dokumentos iekļautās ziņas un elektroniski sagatavo iztikas līdzekļu deklarāciju (turpmāk – deklarācija), kas ir MK noteikumu Nr. 809 2. pielikums. Savukārt MK noteikumu Nr. 809 3.1. apakšpunkts nosaka, ka deklarāciju sagatavo atbilstoši normatīvajiem aktiem par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību, ievērojot pamata sociālās palīdzības pabalstiem un trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statusam noteikto periodu (turpmāk – deklarācijas periods). SPSP likuma 36. panta trešā daļa nosaka, ka pamata sociālās palīdzības pabalstus un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu: 1) piešķir uz trim kalendāra mēnešiem, ja mājsaimniecībā ir vismaz viena persona darbspējīgā vecumā; 2) piešķir uz sešiem kalendāra mēnešiem, ja mājsaimniecībā nav nevienas personas darbspējīgā vecumā vai uz personu attiecas SPSP likuma 36. panta otrajā daļā noteiktie izņēmumi; 3) var piešķirt uz vienu kalendāra mēnesi, ja mājsaimniecības ienākumi nepārsniedz SPSP likuma 33. pantā noteiktos ienākumu sliekšņus, taču ir konstatējama neatbilstība kādam no SPSP likuma 9. panta pirmajā daļā, 36. panta pirmās daļas 2. punktā un otrajā daļā noteiktajiem nosacījumiem vai MK noteiktajiem sociālās palīdzības saņemšanai vai trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanai nepieciešamajiem dokumentiem. Mājsaimniecības personām ir pienākums sadarboties ar pašvaldības sociālo dienestu un citām institūcijām minēto neatbilstību novēršanai. Atbilstoši SPSP likuma 38. panta ceturtajai daļai sociālais dienests no jauna izvērtē mājsaimniecības materiālo situāciju un pārskata lēmumu par atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam un sociālās palīdzības pabalstu apmēru un veidiem, ja pasliktinās mājsaimniecības materiālā situācija vai mainās sociālā situācija. Minētais nozīmē, ka materiālās situācijas izvērtēšanai vai pārvērtēšanai (t. i., deklarācijas aizpildīšanai) visām mājsaimniecībā dzīvojošām personām, kurām ir atvērti konti bankās, ir jāiesniedz kontu pārskati. Ja mājsaimniecībā ir darbspējīgas personas, tad kontu pārskati jāuzrāda reizi trijos mēnešos, bet, ja mājsaimniecībā nav darbspējīgo personu, – reizi sešos mēnešos vai arī biežāk, ja klientam ir nepieciešams pārvērtēt materiālo situāciju. Pabalstu izmaksa galvenokārt tiek veikta ar pārskaitījumu uz klientu kontiem, līdz ar to var secināt, ka lielākajai daļai sociālās palīdzības saņēmēju ir atvērti konti bankās. Pēc statistikas datiem 2022. gadā Latvijā bija 102 419 pilngadīgu sociālās palīdzības saņēmēju. Bieži vien sociālās palīdzības saņēmēji ir personas ar invaliditāti vai pensionāri, arī maznodrošinātie, un nereti šīm personām nav pieejama internetbanka vai personas datorprasmes ir ierobežotas vai nepilnīgas, līdz ar to izziņu par materiālo stāvokli persona nevar sagatavot patstāvīgi. Tāpēc personām jāizmanto banku pakalpojumi, lai sagatavotu izziņu par personas materiālo stāvokli. Konta pārskata sagatavošanas izmaksas ir atkarīgas no tā, kurā bankā personai ir atvērts konts, piemērām, akciju sabiedrībā "Citadele banka" konta izraksta sagatavošana filiālē maksā 10 euro par vienu mēnesi, un, ņemot vērā, ka sociālais dienests izvērtē iepriekšējo triju mēnešu ienākumus, klientam jāiesniedz konta izraksts par trim mēnešiem. Tas klientam izmaksā 30 euro. Līdz ar to, ja pieņem, ka vidēji 45 % pilngadīgo sociālās palīdzības saņēmēju (2022. gada dati) izmanto bankas pakalpojumus, lai saņemtu izziņu par klienta materiālo situāciju, tad indikatīvais ietaupījums sabiedrībai ir 1 382 657 euro (aprēķins: (45 % no 102 419 personām) x 30 euro (izziņu cena par trim mēnešiem)). Vidējais ekonomiskais ietaupījums 10 gadu periodā būs 13 826 570 euro. Tā kā bieži vien mazākās pašvaldībās banku filiāles neatrodas tuvumā, personai uz banku jādodas ar sabiedrisko transportu vai savu automašīnu, vai ar kaimiņu/draugu/radinieku automašīnu. Veikt tiešus aprēķinus par izmaksām, kuras klientam rodas, dodoties uz banku pēc izziņas, nav iespējams, jo nav statistikas datu, cik un kādā veidā personas mēro ceļu līdz banku filiālēm. Līdz ar to aprēķinos pieņem, ka personas, kuras izmanto banku pakalpojumus izziņas par materiālo stāvokli saņemšanai, mērojot ceļu līdz banku filiālei Rīgas pilsētā, izmanto sabiedrisko transportu (indikatīvi aprēķins nosedz arī izdevumus par sabiedriska transporta izmantošanu arī citās Latvijas pašvaldībās un daļēji degvielas izmantošanu personām, kuras dodas uz banku filiālēm ar automašīnām). Informācija ieguvumu aprēķinam: o personu, kuras izmanto banku pakalpojumus, skaits – 46 089 personas (aprēķins: 45 % no 102 419 personām (no pilngadīgajiem sociālās palīdzības saņēmējiem (2022. gada dati)), o ceļa izdevumi Rīgas sabiedriskajam transportam (turp–atpakaļ) – 3 euro par 2 braucieniem. Vidējās ceļa izmaksas personām, dodoties uz bankas filiāli pēc izziņas, – 138 267 euro. Vidējais ekonomiskais ietaupījums 10 gadu periodā būs 1 382 670 euro. 3. Bērnu tiesību aizsardzības jomā kvalificēto speciālistu reģistrs ļaus centralizēti valsts līmenī apkopot un uzkrāt datus par speciālistiem, kas ir apguvuši mācības bērnu tiesību aizsardzības jomā, ieskaitot atkārtotas mācības. Aptuvenais plānotais reģistrā reģistrēto speciālistu skaits, kuri apguvuši obligātās mācības, līdz 2029. gadam ir vidēji 10 000. Reģistru lietos BAC, Valsts policija, Tiesu administrācija un 43 pašvaldības (tai skaitā arī pašvaldību iestādes: policija, sociālie dienesti, administratīvās komisijas, bērnu aprūpes iestādes, izglītības iestādes). Kopējais organizāciju skaits – 46. To darbinieki mēnesī velta vidēji 1–2 h reģistra datu administrēšanai (datu ievadīšana, pārbaude, mācību plānošana), tas ir vidēji 46–92 h mēnesī jeb 552–1104 h gadā. Ieviešot bērnu tiesību aizsardzības jomā kvalificēto speciālistu reģistru, uzraudzība no pašvaldību personāldaļu puses un datu tabulu uzturēšana vairs nebūs nepieciešama, kā arī tiks nodrošināta efektīvāka mācību plānošana. Informācija ieguvumu aprēķinam: o darbinieka vidējā mēnešalga bez VSAOI – vidēji 1500 euro, ar VSAOI – 1853,85 euro/mēnesī, darbinieka vidējā stundas likme – 11,30 euro/h, o vidēji nostrādāto stundu skaits mēnesī – 164 h, o kopējais organizāciju skaits – 46 organizācijas, o datu administrēšanai plānotais reģistrā iesaistīto darbinieku stundu skaits gadā – vidēji 552–1104 h. Provizoriskais vidējais ietaupījums, ieviešot reģistru speciālistu uzskaitei pašvaldībās, – no 6237,60 euro līdz 12 475,20 euro. Vidējais ekonomiskais ietaupījums 10 gadu periodā būs no 62 376 euro līdz 124 752 euro. 4. Pilnveidojot BARIS pārlūku, tiks samazināts administratīvais slogs gan BAC darbiniekiem (pašvaldību iesniegto pārskatu apkopošana, datu ievadīšana vienā datnē, saņemto datu pārbaužu un precizējumu veikšana), gan pašvaldību darbiniekiem (bāriņtiesās), kuri ir iesaistīti pārskatu sagatavošanas procesā. Informācija ieguvumu aprēķinam: o vidējā noslodze, kas tiek veltīta statistikas datu sagatavošanai, no darbinieka pilnās slodzes – 0,4 slodzes, o periods, kad norit statistikas datu apkopošanas darbs, – 2024. gada 1. janvāris–31. marts – 3 mēneši, o darbdienu skaits 3 mēnešu periodā 2024. gadā – 63 darbdienas, o cilvēkstundu skaits, kas tiek veltīts pārskatu sagatavošanai, – vidēji 201,6 cilvēkstundas/gadā, o darbinieka vidējā mēnešalga bez VSAOI – vidēji 1500 euro, ar VSAOI – 1853,85 euro/mēnesī, o darbinieka vidējā stundas likme – 11,30 euro/h. Provizoriski vidējais ietaupījums BAC saistībā ar pārskatu apkopošanu – 2278,08 euro (noapaļojot 2279 euro). Vidējais ekonomiskais ietaupījums 10 gadu periodā būs 22 790 euro. Tā kā pārskati jāsagatavo bāriņtiesām (kopā 43 pašvaldības), var pieņemt, ka tas aizņem tikpat daudz laika kā BAC speciālistiem, apkopojot, vērtējot un analizējot pārskatus. Kopējais izgūstamo datu apjoms ir aptuveni 770 datu vienības no vienas bāriņtiesas, kas kopā veido 33 110 datu vienības no visām pašvaldību bāriņtiesām kopā. Vienām bāriņtiesām tas aizņem mazāk laika, citām vairāk, bet kopējais laiks varētu būt aptuveni 201,6 cilvēkstundas. Līdz ar to provizoriski vidējais ietaupījums bāriņtiesām – 2278,08 euro (noapaļojot 2279 euro). Vidējais ekonomiskais ietaupījums 10 gadu periodā būs 22 790 euro. Kopējais projekta provizoriskais lietderīgums 10 gadu pārskata periodā ir no 1 227 536 euro līdz 1 289 912 euro. Tas aprēķināts, no projekta ieguvumiem kopsummā vidēji no 15 803 096 euro līdz 15 865 472 euro atņemot investīcijas 6 000 000 euro apmērā, pievienotās vērtības nodokli 1 050 000 euro apmērā un provizoriskās uzturēšanas izmaksas 10 gadu periodā 7 525 560 euro apmērā. ANM paredz veicināt Eiropas Savienības dalībvalstu digitālo transformāciju, atbalstīt ekonomiku un mazināt ietekmi uz vidi. Šis projekts pilnībā atbilst ANM plānā paredzētajām digitālajām transformācijām investīciju apguvē, nodrošinot pozitīvu ietekmi uz valsts pārvaldes attīstību |