Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-266-sn Rīgā 2024. gada 15. maijā (prot. Nr. 119, 32. §) Grozījums Rīgas domes 2023. gada 30. augusta saistošajos noteikumos Nr. RD-23-233-sn "Par pašvaldības atbalstu publiskai apskatei pieejamo kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu un dzīvojamo māju fasāžu saglabāšanai Rīgā"Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu, Izdarīt Rīgas domes 2023. gada 30. augusta saistošajos noteikumos Nr. RD-23-233-sn "Par pašvaldības atbalstu publiskai apskatei pieejamo kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu un dzīvojamo māju fasāžu saglabāšanai Rīgā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 172) grozījumu un izteikt 11. un 12. punktu šādā redakcijā: "11. Līdzfinansējuma apmēru samazina proporcionāli pieminekļa vai mājokļa kopīpašniekiem - valstij, pašvaldībai, valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrībai, kā arī nekustamā īpašuma nodokļa parādniekiem (kuru parāds par pašvaldības administratīvajā teritorijā esošiem nekustamā īpašuma objektiem pirmstaksācijas periodā pārsniedz 50 euro) piederošo dzīvokļu īpašumu (telpu grupu) skaitam vai piederošās domājamās daļas lielumam. 12. Papildus saistošo noteikumu 11. punktā norādītajam mājokļa fasāžu atjaunošanas projektam līdzfinansējuma apmēru samazina proporcionāli pārējām privāto tiesību juridiskajām personām piederošo dzīvokļu īpašumu (telpu grupu) skaitam vai piederošās domājamās daļas lielumam." Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
Paskaidrojuma raksts
|
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp
raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā
regulējuma izstrādi
Saistošo noteikumu mērķis ir palielināt Rīgas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk - pašvaldība) administratīvajā teritorijā dzīvojamo māju ar atjaunotām fasādēm skaitu. Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 panta otrās daļas 6. punktā noteikts, ka pašvaldība var sniegt palīdzību dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem) vai dzīvokļu īpašniekiem, piešķirot finansējumu uz publisko ārtelpu vērstu dzīvojamo ēku fasāžu atjaunošanai. Grozāmie saistošie noteikumi paredz, ka pašvaldības līdzfinansējums piekrīt tikai pašlaik, šajā brīdī, pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētām fiziskajām personām. Turpretī vairāku citu pašvaldību saistošie noteikumi šādus ierobežojumus nesatur. Lai noskaidrotu, vai būtu vienlīdz tiesiski attiecināt likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 pantā paredzētos atbalsta veidus uz visiem dzīvojamās mājas īpašniekiem, kā arī uz dzīvokļu īpašnieku kopību, pašvaldības Īpašuma departaments adresēja šo jautājumu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, kā arī Ekonomikas ministrijai. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija atbildēja, ka, lemjot par palīdzības sniegšanu likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 panta kārtībā, daudzdzīvokļu mājas īpašnieka vai dzīvokļu īpašnieku deklarēšanās faktam nav izšķirošas nozīmes, jo palīdzība tiek sniegta ar dzīvojamās mājas, kura atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā, atjaunošanu, restaurāciju un mājokļa un vides pieejamības nodrošināšanu saistītos gadījumos. Ekonomikas ministrija, pēc būtības pievienojoties Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas skaidrojumam, norādīja, ka pašvaldībai, sniedzot palīdzību dzīvojamās mājas atjaunošanai, likuma tiesiskais regulējums neuzliek par pienākumu atbalstu sniegt tikai tiem konkrētas dzīvojamās mājas kopīpašniekiem, kuri attiecīgajā pašvaldībā ir deklarējuši savu dzīvesvietu. Citiem vārdiem - konkrētās dzīvojamās mājas visu kopīpašnieku deklarēšanās pašvaldības teritorijā nebūtu uzskatāms par priekšnoteikumu konkrētā palīdzības veida saņemšanai. Pretēja iztulkošana nesasniegtu likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 pantā paredzētā palīdzības veida mērķi. Tādējādi pašvaldībai nav tiesisku šķēršļu ar saistošajiem noteikumiem palielināt līdzfinansējuma apmēru konkrētam projektam proporcionāli mājokļa daļai, kas pieder ārpus pašvaldības administratīvās teritorijas dzīvesvietu deklarējušām fiziskajām personām. Grozāmie saistošie noteikumi satur deleģējumu Rīgas domes Pilsētvides attīstības un kvalitātes komisijai konkursa nolikumā noteikt projekta pieļaujamības kritērijus un prasības projekta objektam. Pamatojoties uz šo deleģējumu, Rīgas domes Pilsētvides attīstības un kvalitātes komisija konkursa nolikumos konsekventi ierobežoja līdzfinansējuma apmēru, samazinot tā summu proporcionāli pieminekļa vai mājokļa kopīpašniekiem - valstij, pašvaldībai, valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrībai piederošo dzīvokļu īpašumu (telpu grupu) skaitam vai piederošās domājamās daļas lielumam. Saistošie noteikumi transformē šo deleģējuma kārtībā radīto ierobežojumu par ārējo tiesību normu, sekmējot grozāmo saistošo noteikumu uztveramību un skaidrību. Mērķa sasniegšanai nav piemērojamas alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, jo šāds risinājums būtu pretrunā ar likuma atrunas principu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot
attiecīgus aprēķinus
Publiskai apskatei pieejamo dzīvojamo māju saglabāšanas projekti tiks līdzfinansēti, ja Rīgas dome atbalstīs iepriekšminēto projektu īstenošanai nepieciešamo naudas līdzekļu piešķiršanu, apstiprinot pašvaldības kārtēja saimnieciskā gada budžetu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju
veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā
arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā
situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai
konkurencei)
Ar saistošajiem noteikumiem tiks paplašināta līdzfinansējuma programma daļā par dzīvojamo ēku fasāžu, kas vērstas uz publisko ārtelpu, atjaunošanu, nodrošinot iespēju ne tikai rīdziniekiem, bet vispār katrai fiziskai personai saņemt pašvaldības finansiālu atbalstu konkursa veidā. Līdzfinansēto projektu īstenošanas rezultātā uzlabosies vietējo iedzīvotāju dzīves un pilsētvides kvalitāte, kā arī pašvaldības piedāvātā pakalpojuma līmenis, pietuvinot to citu Latvijas pašvaldību piedāvājumam. Tāpat saistošie noteikumi ļauj līdzfinansējuma saņēmējam veikt precīzus plānotās līdzfinansējuma summas aprēķinus, jo informācija par fiziskās personas deklarēto dzīvesvietu nav pieejama bez maksas un ierobežojumiem. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to
izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem,
gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora
organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām
Nav ietekmes. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un
cilvēkresursiem
Nav ietekmes. |
6. Izpildes nodrošināšana
Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās pašvaldības Īpašuma departaments un Rīgas domes Pilsētvides attīstības un kvalitātes komisija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko
sniedz mērķa sasniegšana
Saistošajos noteikumos izvirzītās prasības atbilst augstāka juridiskā spēka normatīvajam aktam. Saistošie noteikumi neparedz papildu ierobežojumus privātpersonām, tādējādi nav nepieciešams veikt samērīguma pārbaudi. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar
privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības
viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija
Notika sarakste ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, kā arī Ekonomikas ministriju. Saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 27. marta līdz 2024. gada 10. aprīlim tika nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai pašvaldības tīmekļvietnes sadaļā https://www.riga.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti. Viedokļi par saistošo noteikumu projektu nav sniegti. |
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis