Teksta versija
UZMANĪBU! Vietnei pielāgotais Google meklētājs (ātrais meklētājs) meklēšanas rezultātos šobrīd neietver daļu tiesību aktu. Problēma tiek risināta, tomēr lūdzam ņemt vērā, ka tiešā veidā Google meklētāja darbību ietekmēt nevaram. Aicinām izmantot vietnes izvērsto meklētāju.
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ministru kabineta noteikumi Nr. 128

Rīgā 2024. gada 27. februārī (prot. Nr. 9 15. §)
Preču un pakalpojumu piekļūstamības prasības
Izdoti saskaņā ar Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 4. panta otro daļu un 16. panta piekto daļu
I. Vispārīgais jautājums

1. Noteikumi nosaka piekļūstamības prasības precēm, preces iepakojumam un instrukcijai, pakalpojumiem, vienotajam ārkārtas palīdzības izsaukuma numuram "112", preču un pakalpojumu iezīmēm, elementiem un funkcijām, kā arī funkcionālā snieguma kritērijus un atbilstības deklarācijas paraugu.

II. Piekļūstamības prasības precēm

2. Preci projektē un ražo tā, lai to pēc iespējas vairāk varētu lietot personas ar invaliditāti. Precei pievieno piekļūstamu informāciju par tās darbību un piekļūstamības elementiem, un šo informāciju, ja iespējams, norāda precē vai uz tās.

3. Preces lietošanas informācijai piemēro šādas prasības:

3.1. informācija par preces lietošanu, ko norāda uz preces (marķējums, instrukcijas un brīdinājumi), ir:

3.1.1. pieejama, izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu;

3.1.2. lietotājam saprotama un uztverama;

3.1.3. sagatavota, izmantojot atbilstoša lieluma un piemērotas formas burtus, ņemot vērā paredzamos lietošanas apstākļus un izmantojot pietiekamu kontrastu, kā arī pielāgojamus attālumus starp burtiem, rindām un rindkopām;

3.2. ja preces lietošanas instrukcija nav izvietota uz pašas preces, bet ir pieejama preces lietošanas laikā vai ar citu līdzekļu, tai skaitā tīmekļvietnes, starpniecību, nodrošina, lai šāda lietošanas instrukcija, tai skaitā informācija par preces piekļūstamības funkcijām, to aktivizēšanu un sadarbspēju ar palīgtehnoloģijām (priekšmetu, aprīkojumu, pakalpojumu vai preču sistēmu, tai skaitā programmatūru, ko izmanto, lai palielinātu, saglabātu, aizstātu vai uzlabotu personu ar invaliditāti funkcionēšanas spējas vai mazinātu un kompensētu viņu traucējumus un aktivitāšu vai dalības ierobežojumus), būtu publiski pieejama pirms preces laišanas tirgū un tā atbilstu šādām prasībām:

3.2.1. pieejama, izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu;

3.2.2. lietotājam saprotama un uztverama;

3.2.3. sagatavota, izmantojot atbilstoša lieluma un piemērotas formas burtus, ņemot vērā paredzamos lietošanas apstākļus un izmantojot pietiekamu kontrastu, kā arī pielāgojamus attālumus starp burtiem, rindām un rindkopām;

3.2.4. pieejama tādos teksta formātos, no kuriem var ģenerēt alternatīvus palīgformātus, kurus var attēlot dažādos veidos, un uztvert, izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu;

3.2.5. papildināta ar netekstuāla satura alternatīvu attēlojumu;

3.2.6. ietver aprakstu par preces funkcionalitāti un lietotāja saskarni, tai skaitā par lietošanu, vadību, atgriezenisko informāciju, ievadi un izvadi. Šo noteikumu 4. punktā minēto preces funkcionalitātes un lietotāja saskarnes nosacījumu aprakstā norāda, vai prece nodrošina šīs iespējas;

3.2.7. ietver aprakstu par programmatūru un aparatūru, kas preci sasaista ar palīgierīcēm, un aprakstā norāda palīgierīces, kuras ir testētas kopā ar šo preci.

4. Precei, tai skaitā tās lietotāja saskarnei, nodrošina tādu funkcionalitāti, elementus un iespējas, kas personām ar invaliditāti ļauj precei piekļūt, to uztvert, lietot, saprast un vadīt, nodrošinot, ka:

4.1. ja prece nodrošina komunikāciju, tai skaitā personu savstarpēju komunikāciju, lietošanu, informēšanu, vadību un orientēšanos, izmanto vairāk nekā vienu sensoro kanālu un nodrošina alternatīvas iespējas vizuāliem, audio, runas un taustāmiem elementiem;

4.2. ja precē izmanto runu, tad komunikācijas, lietošanas, vadības un orientēšanās vajadzībām nodrošina alternatīvas iespējas runas un vokālai ievadei;

4.3. ja precē izmanto vizuālus elementus, tad komunikācijas, informēšanas un lietošanas vajadzībām nodrošina elastīgu palielinājumu, spilgtumu un kontrastu, kā arī sadarbspēju ar programmām un palīgierīcēm, lai pārvietotos pa saskarni;

4.4. ja precē informācijas sniegšanai, norādīšanai uz kādu darbību, atbildes pieprasīšanai vai elementu identificēšanai izmanto krāsu, tad nodrošina pamatkrāsai alternatīvu krāsu; 

4.5. ja precē informācijas sniegšanai, norādīšanai uz kādu darbību, atbildes pieprasīšanai vai elementu identificēšanai izmanto skaņas signālus, tad nodrošina skaņas signāliem alternatīvu informācijas pasniegšanas veidu;

4.6. ja precē izmanto vizuālus elementus, nodrošina elastīgus veidus, kā uzlabot vizuālo skaidrību;

4.7. ja precē izmanto audioelementus, nodrošina iespēju lietotājam kontrolēt skaļumu, ātrumu un paplašinātas audio funkcijas, tai skaitā traucējošu apkārtējo audiosignālu samazināšanu un audio skaidrību;

4.8. ja prece paredzēta lietošanai un vadīšanai manuāli, nodrošina secīgu vadību un alternatīvu vadīšanai ar smalko motoriku, izvairoties no nepieciešamības veikt vairākas vadīšanas darbības vienlaikus, kā arī izmanto ar tausti atšķiramas daļas;

4.9. precē neiekļauj darbības režīmu, kas prasa pārlieku tālu sniegties un pielietot lielu spēku;

4.10. prece neizraisa gaismjutīguma lēkmes;

4.11. prece aizsargā lietotāja privātumu, kad lietotājs izmanto piekļūstamības elementus;

4.12. prece piedāvā alternatīvu biometriskai identifikācijai un vadībai;

4.13. prece nodrošina funkciju saskaņotību, kā arī pietiekamu un elastīgu laiku mijiedarbībai;

4.14. prece piedāvā programmatūru un aparatūru sasaistei ar palīgtehnoloģijām;

4.15. prece atbilst šādās preču grupās paredzētajām piekļūstamības prasībām:

4.15.1. pašapkalpošanās terminālis:

4.15.1.1. nodrošina teksta–runas tehnoloģiju;

4.15.1.2. ļauj lietot personiskās austiņas;

4.15.1.3. ja atbilde ir jāsniedz noteiktā laikā, brīdina lietotāju, izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu;

4.15.1.4. dod iespēju pagarināt pieejamo laiku;

4.15.1.5. ja pieejami taustiņi un vadīšanas ierīces, nodrošina pienācīgu kontrastu un ar tausti izšķiramus taustiņus un vadīšanas ierīces;

4.15.1.6. neprasa aktivizēt piekļūstamības elementu, lai lietotāji, kuriem tas ir nepieciešams, varētu to ieslēgt;

4.15.1.7. ja precē izmanto audio signālus, nodrošina saderīgumu ar Eiropas Savienībā pieejamām palīgierīcēm un palīgtehnoloģijām, kā arī  dzirdes tehnoloģijām, tai skaitā dzirdes aparātiem, indukcijas spolēm, kohleārajiem implantiem un klausīšanās palīgierīcēm;

4.15.2. elektroniskais lasītājs nodrošina teksta–runas tehnoloģiju;

4.15.3. patērētāju galiekārtai ar interaktīvu datošanas spēju, ko izmanto elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai:

4.15.3.1. nodrošina reāllaika teksta apstrādi un augstas kvalitātes skaņu, ja šāda prece papildus balsij izmanto arī tekstu;

4.15.3.2. nodrošina vispusīgās sarunas pakalpojuma lietošanu, tostarp sinhronizētu balss pakalpojumu, reāllaika tekstu un video ar tādu izšķirtspēju, kas ļauj sazināties zīmju valodā, ja šī galiekārta papildus tekstam un balsij vai kopā ar tiem izmanto arī video;

4.15.3.3. nodrošina efektīvu bezvadu savienojumu ar dzirdes tehnoloģijām;

4.15.3.4. nepieļauj traucējumus ar palīgierīcēm;

4.15.4. patērētāju galiekārta ar interaktīvu datošanas spēju, ko izmanto, lai piekļūtu audiovizuāliem elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojumiem, personām ar invaliditāti nodrošina pieejamus audiovizuāla elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojuma sniedzēja piedāvātos piekļūstamības komponentus lietotāja piekļuvei, atlasei, kontrolei, personalizēšanai, kā arī pārraidei uz palīgierīcēm.

5. Ja ir pieejami atbalsta pakalpojumi, tajā skaitā palīdzības dienesti, zvanu centri, tehniskais atbalsts, teksta pārlikšanas pakalpojumu sniedzēji un apmācību pakalpojumi, tie sniedz informāciju par preces piekļūstamību un tās saderīgumu ar palīgtehnoloģijām, izmantojot piekļūstamus saziņas veidus.

6. Lai apliecinātu preces atbilstību piekļūstamības prasībām, saimnieciskās darbības veicējs sagatavo atbilstības deklarāciju atbilstoši šo noteikumu ​pielikumā  norādītajam paraugam.

III. Piekļūstamības prasības preces iepakojumam un instrukcijai

7. Lai preces pēc iespējas vairāk varētu lietot personas ar invaliditāti, precēm, izņemot pašapkalpošanās termināļus, nodrošina piekļūstamu preces iepakojumu un tajā sniegto informāciju, tajā skaitā informāciju par atvēršanu, aizvēršanu, lietošanu un likvidēšanu, kā arī informāciju par preces piekļūstamības īpašībām. Ja iespējams, minēto informāciju norāda uz iepakojuma.

8. Ja preces uzstādīšanas, uzturēšanas, glabāšanas un likvidēšanas instrukcija nav sniegta uz pašas preces, bet ir pieejama ar citu līdzekļu, piemēram, tīmekļvietnes, starpniecību, nodrošina, lai tā būtu publiski pieejama pirms preces laišanas tirgū un tā atbilstu šādām prasībām:

8.1. pieejama, izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu;

8.2. lietotājam saprotama un uztverama;

8.3. sagatavota, izmantojot atbilstoša lieluma un piemērotas formas burtus, ņemot vērā paredzamos lietošanas apstākļus un izmantojot pietiekamu kontrastu, kā arī pielāgojamus attālumus starp burtiem, rindām un rindkopām;

8.4. instrukcijas saturs ir pieejams tādos teksta formātos, no kuriem var ģenerēt alternatīvus palīgformātus, kurus var attēlot dažādos veidos un izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu;

8.5. instrukciju, kas satur netekstuālu saturu, papildina ar šā satura alternatīvu attēlojumu.

IV. Piekļūstamības prasības pakalpojumiem

9. Lai pakalpojumus pēc iespējas vairāk varētu izmantot personas ar invaliditāti, pakalpojumu sniegšanā, izņemot šo noteikumu 18. punktā minētos pašapkalpošanās termināļus, ievēro šajā nodaļā noteiktās piekļūstamības prasības.

10. Precēm, ko izmanto pakalpojuma sniegšanā, nodrošina piekļūstamību saskaņā ar šo noteikumu II nodaļu, bet preču iepakojumam un instrukcijai nodrošina piekļūstamību saskaņā ar šo noteikumu III nodaļu.

11. Informāciju par pakalpojuma darbību un, ja pakalpojuma sniegšanā izmanto preces, par pakalpojuma saikni ar šīm precēm, kā arī informāciju par piekļūstamības īpašībām un sadarbspēju ar palīgierīcēm un aprīkojumu sniedz, nodrošinot, ka:

11.1. informācija ir pieejama, izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu; 

11.2. informāciju sniedz lietotājam saprotamā un uztveramā veidā;

11.3. informācijas saturs ir pieejams tādos teksta formātos, ko lietotājs var izmantot, lai ģenerētu alternatīvus palīgformātus, kurus var attēlot dažādos veidos un izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu;

11.4. izmantoti atbilstoša lieluma un piemērotas formas burti, ņemot vērā paredzamos lietošanas apstākļus, kā arī izmantots pietiekams kontrasts un pielāgojami attālumi starp burtiem, rindām un rindkopām;

11.5. netekstuāls saturs ir papildināts ar šā satura alternatīvu attēlojumu;

11.6. elektronisko informāciju, kas nepieciešama pakalpojuma sniegšanai, sniedz konsekventā un piemērotā veidā, nodrošinot, ka tā ir uztverama, izmantojama, saprotama un skaidra.

12. Pakalpojuma tīmekļvietnei, kā arī saistītajām tiešsaistes lietotnēm un uz mobilajām ierīcēm balstītiem pakalpojumiem, tai skaitā mobilajām lietotnēm, var piekļūt konsekventi un piemēroti, nodrošinot, ka pakalpojums ir uztverams, izmantojams, saprotams un skaidrs.

13. Ja ir pieejami atbalsta pakalpojumi, tai skaitā palīdzības dienesti, zvanu centri, tehniskais atbalsts, teksta pārlikšanas pakalpojumu sniedzēji un apmācību pakalpojumi, tie izmanto piekļūstamus saziņas veidus un sniedz informāciju par pakalpojuma piekļūstamību un saderīgumu ar palīgtehnoloģijām.

V. Papildu piekļūstamības prasības atsevišķiem pakalpojumiem

14. Lai pakalpojumus pēc iespējas vairāk varētu izmantot personas ar invaliditāti, tos sniedz, izmantojot funkcijas, praksi, politikas nostādnes, procedūras un izmaiņas attiecīgā pakalpojuma darbībā, lai nodrošinātu personu ar invaliditāti vajadzības un sadarbspēju ar palīgtehnoloģijām.

15. Elektronisko sakaru pakalpojumam, tai skaitā ārkārtas gadījuma saziņai, piemēro šādas piekļūstamības prasības:

15.1. nodrošina reāllaika tekstu papildus balss saziņai;

15.2. nodrošina vispusīgās sarunas pakalpojumu, ja papildus balss saziņai ir nodrošināts video;

15.3. elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēji ārkārtas gadījuma saziņu, kurā izmanto balsi un tekstu, tai skaitā reāllaika tekstu, sinhronizē, un, ja izmanto balsi, tekstu un video, to sinhronizē kā vispusīgo sarunu un pārsūta vispiemērotākajai ārkārtas izsaukuma centrālei.

16. Pakalpojumam, kas nodrošina piekļuvi audiovizuālu elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojumiem, piemēro šādas piekļūstamības prasības:

16.1. piedāvā elektroniskus raidījumu aprakstus, kas ir uztverami, izmantojami, saprotami un skaidri, kā arī nodrošina informāciju par piekļūstamību;

16.2. nodrošina, ka audiovizuālu elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojumu piekļūstamības komponentes, tai skaitā subtitri, kuri paredzēti nedzirdīgām un vājdzirdīgām personām, audioapraksti, ierunāti subtitri un tulkojumi zīmju valodā, ir pārraidīti precīzai attēlošanai atbilstīgā kvalitātē un tie ir sinhronizēti ar skaņu un video, vienlaikus ļaujot lietotājam kontrolēt attēlošanu un lietojumu.

17. Gaisa, autobusu, dzelzceļa un ūdenstransporta pasažieru pārvadājumu pakalpojumam, izņemot pilsētas un reģionālo pārvadājumu pakalpojumu, piemēro šādas piekļūstamības prasības:

17.1. nodrošina informāciju par transportlīdzekļa, apkārtējās infrastruktūras un būvētās vides piekļūstamību, kā arī informāciju par palīdzību personām ar invaliditāti;

17.2. nodrošina informācijas sniegšanu par elektronisko biļešu pārdošanu, tai skaitā par to rezervēšanu un iepriekšēju iegādi, par reāllaika ceļošanas informāciju, tai skaitā kustības sarakstiem, informāciju par satiksmes traucējumiem, savienojumiem, turpmākas ceļošanas iespējām ar citiem transporta veidiem, kā arī papildu informāciju par pakalpojumu, tai skaitā informāciju par staciju darbiniekiem, liftiem, kas nedarbojas, un pakalpojumiem, kuri īslaicīgi nav pieejami.

18. Pilsētas un reģionālo pārvadājumu pakalpojuma pašapkalpošanās terminālim nodrošina piekļūstamību saskaņā ar šo noteikumu II nodaļu.

19. Patērētājam paredzētam finanšu pakalpojumam piemēro šādas piekļūstamības prasības:

19.1. piedāvā identifikācijas metodes, elektroniskos parakstus, drošību un maksājumu pakalpojumus, kas ir uztverami, izmantojami, saprotami un skaidri;

19.2. nodrošina, ka informācija ir saprotama personām, kurām nav speciālu zināšanu tieslietās vai finanšu pakalpojumos, izvairās no specifiskiem terminiem, sarežģītām teikuma konstrukcijām un garām teksta rindkopām, kā arī dod priekšroku ikdienā lietojamiem vārdiem, uz lasītāju vērstam, vienkārši normētam, darāmajā kārtā izteiktam un no pirmās izlasīšanas reizes uztveramam tekstam.

20. Elektroniskajai grāmatai piemēro šādas piekļūstamības prasības:

20.1. nodrošina teksta un audio sinhronizāciju, ja elektroniskā grāmata papildus tekstam satur audio;

20.2. nodrošina, ka elektroniskās grāmatas digitālās datnes netraucē palīgtehnoloģiju pareizu darbību;

20.3. nodrošina piekļuvi saturam, datņu satura pārskatīšanu un izkārtojumu, tai skaitā dinamisku izkārtojumu, piedāvājot struktūru, elastību un izvēles iespējas attiecībā uz satura attēlojumu;

20.4. nodrošina alternatīvas satura atveides iespējas un sadarbspēju ar palīgtehnoloģijām tādā veidā, lai saturs būtu uztverams, izmantojams, saprotams un skaidrs;

20.5. nodrošina meklēšanas rezultātus, ar metadatiem sniedzot informāciju par piekļūstamības elementiem;

20.6. nodrošina, ka digitālo tiesību pārvaldības pasākumi nebloķē piekļūstamības elementus.

21. Elektroniskās tirdzniecības pakalpojumam piemēro šādas piekļūstamības prasības:

21.1. nodrošina informāciju par pārdodamo preču un pakalpojumu piekļūstamību, ja šādu informāciju ir sniedzis atbildīgais saimnieciskās darbības veicējs;

21.2. nodrošina identifikācijas, drošības un maksājumu funkciju piekļūstamību, ja tā ir daļa no pakalpojuma, nevis daļa no pārdodamās preces, vienlaikus nodrošinot, ka šīs funkcijas ir uztveramas, izmantojamas, saprotamas un skaidras;

21.3. nodrošina identifikācijas metodes, elektroniskos parakstus un maksājumu pakalpojumus, kas ir uztverami, izmantojami, saprotami un skaidri.

VI. Piekļūstamības prasības vienotajam ārkārtas palīdzības izsaukuma numuram "112"

22. Lai ārkārtas gadījuma saziņu spētu izmantot personas ar invaliditāti, atbildēšanu uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru "112" nodrošina ārkārtas izsaukuma centrāle, bet, ja tādas ir vairākas, atbildēšanu nodrošina vispiemērotākā ārkārtas izsaukuma centrāle, nodrošinot funkcijas, praksi, politikas nostādnes, procedūras un izmaiņas, kas paredzētas, lai nodrošinātu personu ar invaliditāti vajadzības.

23. Atbildēšanai uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru "112" izmanto tos pašus sakaru līdzekļus, ar kuriem izsaukums ir saņemts, nodrošinot sinhronizētu balsi un tekstu, tajā skaitā reāllaika tekstu, bet, ja izmanto video, nodrošina, ka balss, teksts, tai skaitā reāllaika teksts, un video ir sinhronizēts kā vispusīgā saruna.

VII. Piekļūstamības prasības preču un pakalpojumu iezīmēm, elementiem un funkcijām saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem

24. Preci vai pakalpojumu, kura iezīmes, elementi vai funkcijas atbilst šajā punktā noteiktajām piekļūstamības prasībām, uzskata par atbilstošu piekļūstamības prasībām, kas noteiktas citos tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos un nacionālajos normatīvajos aktos, ar kuriem pārņemtas Eiropas Savienības tiesību aktu prasības, attiecībā uz minētajām iezīmēm, elementiem vai funkcijām, ja vien iepriekš minētajos tiesību aktos nav paredzētas atšķirīgas prasības:

24.1. preču iezīmēm, elementiem un funkcijām piemēro šādas piekļūstamības prasības:

24.1.1. informācijai par preces lietošanu, kas sniegta uz pašas preces vai instrukcijā, kas nav sniegta uz pašas preces, bet darīta pieejama preces lietošanas gaitā vai ar citu līdzekļu, tai skaitā tīmekļvietnes, starpniecību, nodrošina atbilstību šo noteikumu 3. punktam;

24.1.2. lietotāja saskarnes iezīmju, elementu, funkciju un preču funkcionalitātes dizainam nodrošina atbilstību šo noteikumu 4. punktam

24.1.3. iepakojumam un tajā sniegtajai informācijai, kā arī preces uzstādīšanas, uzturēšanas, glabāšanas un likvidēšanas instrukcijai, kas nav sniegta pašā precē, bet nodrošināta citos veidos, tai skaitā ar tīmekļvietnes starpniecību, nodrošina atbilstību šo noteikumu III nodaļai;

24.2. pakalpojumu iezīmēm, elementiem un funkcijām nodrošina atbilstību šo noteikumu ​IV un V nodaļā noteiktajām piekļūstamības prasībām.

25. Preci vai pakalpojumu, kas atbilst Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 15. pantā minētajiem saskaņotajiem standartiem un tehniskajām specifikācijām vai to daļām, uzskata par atbilstošu  šo noteikumu 24. punktam, ciktāl minētie saskaņotie standarti un tehniskās specifikācijas vai to daļas atbilst šajos noteikumos noteiktajām piekļūstamības prasībām.

VIII. Funkcionālā snieguma kritēriji

26. Ja šo noteikumu ​II, ​III, ​IV, V, ​VI un VII nodaļā noteiktās piekļūstamības prasības neattiecas uz vienu vai vairākām preču projektēšanas un ražošanas funkcijām vai uz pakalpojumu sniegšanu, šīm funkcijām un līdzekļiem nodrošina piekļūstamību saskaņā ar šajā nodaļā noteiktajiem funkcionālā snieguma kritērijiem, lai preces un pakalpojumus pēc iespējas vairāk varētu izmantot personas ar invaliditāti:

26.1. lietošana bez redzes spējas – ja ir paredzēti vizuāli preces vai pakalpojuma darbības režīmi, nodrošina vismaz vienu darbības režīmu, kam nav vajadzīga redze;

26.2. lietošana ar ierobežotu redzes spēju – ja ir paredzēti vizuāli preces vai pakalpojuma darbības režīmi, nodrošina vismaz vienu darbības režīmu, kas ļauj šo preci izmantot lietotājiem ar ierobežotu redzes spēju;

26.3. lietošana bez krāsu uztveres – ja ir paredzēti vizuāli preces vai pakalpojuma darbības režīmi, nodrošina vismaz vienu darbības režīmu, kura izmantošanai nav vajadzīga krāsu uztvere;

26.4. lietošana bez dzirdes spējas – ja ir paredzēti preces vai pakalpojuma darbības audiorežīmi, nodrošina vismaz vienu darbības režīmu, kura izmantošanai nav vajadzīga dzirde;

26.5. lietošana ar ierobežotu dzirdes spēju – ja ir paredzēti preces vai pakalpojuma darbības audiorežīmi, nodrošina vismaz vienu darbības režīmu ar pastiprinātiem audioelementiem, kas ļauj to izmantot lietotājiem ar ierobežotu dzirdes spēju;

26.6. lietošana bez balss – ja preces vai pakalpojuma izmantošanai ir nepieciešama balss, nodrošina vismaz vienu darbības režīmu, kas neprasa balss izmantošanu un jebkādu mutiski radītu skaņu, tajā skaitā runāšanu, svilpšanu vai klakšķināšanu;

26.7. lietošana ar ierobežotām manipulācijas spējām vai spēku – ja preces vai pakalpojuma izmantošanai ir nepieciešamas manuālas darbības, nodrošina vismaz vienu darbības režīmu, kas lietotājam ļauj izmantot preci bez vadības ar smalko motoriku un manipulāciju, roku spēku vai vairāk nekā vienas vadības ierīces vienlaicīgu darbināšanu;

26.8. lietošana ar ierobežotām aizsniegšanas spējām – nodrošina, ka preces darbības elementi ir aizsniedzami visiem lietotājiem un, ja preces vai pakalpojuma lietošanai ir paredzēti manuāli preces darbības režīmi, nodrošina vismaz vienu darbības režīmu, kura izmantošana ir iespējama lietotājam ar ierobežotu spēku un aizsniegšanas spēju;

26.9. gaismjutīguma lēkmju izraisīšanas riska minimizēšana – ja ir paredzēti vizuāli preces darbības režīmi, nepieļauj tādus darbības režīmus, kas izraisa gaismjutīguma lēkmes;

26.10. lietošana ar ierobežotām kognitīvajām spējām – nodrošina vismaz vienu preces vai pakalpojuma darbības režīmu, kas vienkāršo un atvieglo lietošanu;

26.11. privātums – ja prece vai pakalpojums ietver piekļūstamībai paredzētus elementus, nodrošina vismaz vienu darbības režīmu, kas saglabā privātumu, kamēr persona izmanto piekļūstamības atvieglošanai paredzētos elementus.

27. Šajā nodaļā noteiktos funkcionālā snieguma kritērijus var izmantot kā alternatīvu vienai vai vairākām tehniskajām prasībām tikai tādā gadījumā, ja šādi kritēriji ir minēti piekļūstamības prasībās, un vienīgi tad, ja funkcionālā snieguma kritēriju piemērošana atbilst piekļūstamības prasībām. Tas nozīmē, ka preču projektēšana un ražošana un pakalpojumu sniegšana tādā veidā nodrošina līdzvērtīgu vai lielāku piekļūstamību personām ar invaliditāti.

IX. Noslēguma jautājumi

28. Šo noteikumu VI nodaļa stājas spēkā 2027. gada 28. jūnijā. 

29. Noteikumi stājas spēkā 2025. gada 28. jūnijā.

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 17. aprīļa Direktīvas (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām.

Ministru prezidentes pienākumu izpildītāja ‒ tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere

Labklājības ministrs U. Augulis
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 27. februāra
noteikumiem Nr. 128
Atbilstības deklarācijas paraugs

1. Prece (tips, modelis, partijas vai sērijas numurs).

2. Ražotāja un pilnvarotā pārstāvja vārds vai nosaukums un adrese.

3. Ražotājs ir atbildīgs par deklarācijā sniegto informāciju.

4. Deklarācijas priekšmets (preces identifikācija, nodrošinot preces izsekojamību; ja tas nepieciešams preces identifikācijai, var pievienot preces attēlu).

5. Prece atbilst piemērojamiem tiesību aktiem (norāda attiecīgos tiesību aktus un atsauces uz to publikācijām).

6. Atsauces uz piemērojamiem standartiem vai tehniskajām specifikācijām, uz kuru pamata deklarēta atbilstība.

7. Ja attiecināms, informācija par iesaistīto institūciju, norādot institūcijas nosaukumu un numuru, institūcijas veiktās atbilstības novērtēšanas darbības un izsniegtos sertifikātus.

8. Papildu informācija.

9. Informācija par atbilstības deklarācijas sagatavošanu:

9.1. izsniegšanas vieta un datums;

9.2. sagatavotāja vārds, uzvārds, amats, paraksts.

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Preču un pakalpojumu piekļūstamības prasības Statuss:
Vēl nav spēkā
vēl nav spēkā
Izdevējs: Ministru kabinets Atbildīgā iestāde: Labklājības ministrija Veids: noteikumi Numurs: 128Pieņemts: 27.02.2024.Stājas spēkā: 28.06.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 42, 28.02.2024. OP numurs: 2024/42.7
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
  • Protokols
  • Anotācija / tiesību akta projekts
  • Skaidrojumi
350121
28.06.2025
87
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"