Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

\Valsts saimnieciskās darbības revīziju departamenta kolēģijas lēmums Rīgā 1995.gada 25.aprīlī Revīzijas lieta: nr.5.1-2/16

Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas gāze" saimnieciski finansiālo stāvokli 1993. un 1994.gadā

Valsts saimnieciskās darbības revīziju departamenta kolēģija šādā sastāvā: I.Griķis - departamenta direktors, kolēģijas locekļi: Dz.Levrence - vecākā valsts revidente, I.Klēģelis - vecākais valsts revidents, A.Pudāne - vecākā valsts revidente, V.Vilciņš - vecākais valsts revidents, E.Bernāne - valsts revidente,

piedaloties: valsts kontrolierim R.Černajam, departamenta direktora vietniekam, Valsts kontroles padomes loceklim V.Grasim, valsts revidentam J.Āboliņam, J.Rumkovskim, D.Timšānei, valsts revidentu palīgiem L.Ceimerei, M.Vesetai, un juridiskās daļas vadītājai I.Kalniņai,

kā arī uzaicinātajiem: no VAS "Latvijas gāze" - prezidentam A.Dāvim, tehniskajam direktoram G.Stelbovičam, finansu pārvaldes priekšniecei, S.Selenai, ekonomikas pārvaldes priekšniecei A.Ulpei, GIPK direktoram Z.Blumbergam; no Ministru kabineta - padomniekam enerģētikas jautājumos, VAS "Latvijas gāze" padomes priekšsēdētājam J.Lunam; no Ekonomikas ministrijas Enerģētikas attīstības un resursu bilances departamenta direktoram A.Ošam; no Finansu ministrijas Valsts īpašuma fonda ģenerāldirektora vietniekam G.Vilnītim,

izskatot pārbaudes materiālus par valsts akciju sabiedrības "Latvijas gāze" saimnieciski finansiālo stāvokli 1993. un 1994.gadā,

konstatēja:

 

1. Pārkāpts 1992.g. 7.jūlija likums "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās", jo 6.panta prasības izpildītas daļēji - pēc inventarizācijas sasummēti pamatlīdzekļi un krājumi, bet netika savstarpēji salīdzināta prasību un saistību summa. Līdz ar to nepareizi noteikts pamatkapitāls.

2. LR Uzņēmumu reģistrs, reģistrējot 1994.g. 31.janvārī jauno uzņēmumu un tā statūtus, ir pārkāpis LR 1990.g. likuma "Par LR Uzņēmumu reģistru" 2.panta prasības, jo ir atstājis valsts firmas iepriekšējo reģistrācijas nr.000300064 un datumu 1991.g. 22.martu. Tādējādi pārkāpts arī LR 1992.g. likuma "Par akciju sabiedrībām" 3.1. pants, kurā noteikts, ka a/s uzskatāma par nodibinātu un iegūst juridiskās personas statusu ar brīdi, kad tā reģistrēta.

3. Struktūrvienību filiāļu nolikumos konstatētas nepilnības, pretrunas un neprecizitātes to tiesībās un pienākumos. Īpaši tas attiecas uz dziednīcas "Rīgas līcis" nolikumu, kas joprojām darbojas pēc valsts firmas "Latvijas gāze" 1992.g. 7. septembrī apstiprinātā nolikuma ar reģistrēto pamatkapitālu 204,1 tūkst. Ls, bet faktiskajā bilancē uzrādīts pamatkapitāls - 1819,7 tūkst. Ls.

4. Inčukalna PGK rekonstrukcijas līgumos galvenokārt ņemtas vērā starpnieku - ASV firmas "Enron" ieteikumi un biznesa intereses. Tādējādi VAS "Latvijas gāze" līgumā ar firmu "Enron" ERAB pieļāva prognozējamo peļņu 2 966 105,- USD (30,7%), kuru sadala 1 575 000,- USD firmai "Enron", VAS "Latvijas gāze" - 1 319 000,- USD, bet 72 105,- USD rezervē. Neskatoties uz to, ka projekta darbi beidzas tikai 1.10.1995. un faktiskās projekta izmaksas jau ir lielākas par plānotajām, 1994.g. 21. novembrī avansā firmai "Enron" tika pārskaitīta visa tai paredzamā peļņas daļa. Tādā veidā tiek samazināta paredzamā peļņa "Latvijas gāzei" par 189 075,- USD.

5. Dabas un sašķidrinātās gāzes tarifu aprēķinos konstatēts ievērojams izmaksu paaugstinājums, īpaši kas saistīts ar strādājošo darba samaksas pieaugumu un materiālu izmaksām. Nav arī izstrādāti un apstiprināti normatīvie dokumenti šo tarifu noteikšanai.

6. Sašķidrinātās gāzes tarifā darba algas paaugstināšana ražošanā nav saskaņota (sabalansēta) ar tās realizācijas cenu, kas radīja 1994. gadā ~ 1,3 milj. Ls zaudējumus un tie tiek kompensēti ar dabas gāzes tarifu palīdzību.

7. Finansiāli saimnieciskajā darbībā:

7.1. Veicot pārskata gada inventarizāciju, ir pārkāpti LR Finansu ministrijas 1993. gada 6. septembra "Norādījumi par inventarizācijām" nr.832, jo inventarizācijas saraksti nav noformēti noteikumiem atbilstošā kārtībā.

7.2. Uz ražošanas izmaksām ir attiecināts aprēķinātais nolietojums sadzīves rakstura pamatlīdzekļiem, līdz ar to samazinot ar peļņas nodokli apliekamo summu, kas ir pretrunā ar LR Finansu ministrijas 1993. gada 16. marta rīkojumu nr.046/328.

7.3. Debitoru parādi uz 1995.g. 1. janvāri sastāda 48 917,5 tūkst.Ls, t.i. 70% no 1994. gada neto apgrozījuma. Nav atrisināts jautājums par likvidēto uzņēmumu un sabiedrību "bezcerīgo" debitoru parādu piedziņu par izlietoto gāzi. Norēķinus ar kreditoriem apgrūtina naudas līdzekļu trūkums, jo debitoru parādi ir galvenokārt no iepriekšējiem periodiem kā "bezcerīgie" parādi.

7.4. VAS "Latvijas gāze" ir uzņēmusies kredītsaistības gan rekonstrukcijai, gan parādu segšanai par saņemto gāzi kopsummā par 55,8 milj. USD. Bez tam parāds Krievijai par 1994. gadā saņemto gāzi ir 23,5 milj. USD. Kredītu procenti un lielās soda naudas (~12 milj. Ls) palielina gāzes tarifus.

7.5. Likuma "Par akciju sabiedrību" 80. pantā paredzēts, ka tikai pēc gada pārskata apstiprināšanas akcionāru pilnsapulce lemj par sabiedrības tīrās peļņas izlietošanu. VAS "Latvijas gāze" par 1994. gada 9 mēnešiem brīvā peļņa ik ceturksni tika sadalīta izveidotajos kapitālos. Revīzijas laikā gada pārskatā šis pārkāpums ir novērsts, un sabiedrības tīrā peļņa bilancē atspoguļota kā pārskata gada nesadalītā peļņa.

8. A/s "Latvijas gāze" nav izveidota revīzijas komisija, trūkst iekšējās kontroles. Pārkāptas arī LR 1992.g. likuma "Par akciju sabiedrībām" 87. panta prasības, jo par zvērināto revidentu apstiprināta persona bez zvērināta revidenta licences.

9. Aprēķinot darba algas valsts pilnvarniekiem, kuri vienlaikus ir arī padomes locekļi, ir pārkāpts LR Ministru padomes 1992. gada 24. augusta lēmums nr.353. Bez tam pilnvarniekiem aprēķinātais atalgojums ir nepareizi atspoguļots grāmatvedības uzskaitē - tas ir norakstīts no sabiedrības sociālā kapitāla rezerves, nevis atspoguļots kā debitoru parāds. LR AP 1992. gada 10. jūnija likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma pārvaldi uzņēmējsabiedrībās" noteikts, ka valsts pilnvarnieku darbu apmaksā no valsts privatizācijas fonda līdzekļiem.

10. Nav izpildīts LR Ministru kabineta 1993.g. 11. oktobra rīkojuma nr.50 p.1. un p.5. par nosacītās bezpeļņas darbības principa izstradāšanu un ieviešanu, dibinot valsts akciju sabiedrības "Latvijas gāze" un "Latvenergo".

 

Kolēģija, izvērtējot atskaites ziņojumu, amatpersonu paskaidrojumus un pārbaudes materiālus, pamatojoties uz LR 1993.g. 28. oktobra likuma "Par 1923. gada 2. augusta likuma "Par Valsts kontroli" atjaunošanu" 33. pantu,

 

nolēma:

 

1. Atzīt, ka pārbaudē atklātie trūkumi un likumu pārkāpumi atspoguļoti pareizi, un apstiprināt pārbaudes atzinumu.

2. Valsts akciju sabiedrībai "Latvijas gāze":

2.1. 1995. gada II ceturksnī izmainīt sabiedrības statūtus, pārapstiprināt tos Ministru kabinetā. Sakārtot un attiecīgi ieviest izmaiņas struktūrvienību - filiāļu nolikumos.

2.2. Pārreģistrēt valsts akciju sabiedrību LR Uzņēmumu reģistrā, uzrādot faktisko reģistrācijas datumu un nr., kā arī uzrādīt pamatkapitālu likumā noteiktā kārtībā.

2.3. Izskatīt un izlemt dziednīcas "Rīgas līcis" juridisko statusu, sakārtojot tās nolikumu un reģistrāciju.

2.4. 1995. gada I pusgadā sakārtot grāmatvedības uzskaiti, bilances un gada pārskatus atbilstoši pastāvošajai likumdošanai un novērst darba grupas atzinumā uzrādītos citus trūkumus un nepilnības.

3. Ekonomikas ministrijai un Finansu ministrijai:

3.1. Izstrādāt priekšlikumus valdībai par "bezcerīgo" debitoru parādu piedziņas kārtības noteikšanu par izlietoto gāzi no likvidētajiem uzņēmumiem.

3.2. Izstrādāt normatīvu dokumentu, kas regulētu un ierobežotu valsts statūtsabiedrību un uzņēmumu pašpatēriņa fonda lielumu, īpaši darba apmaksu.

3.3. Izstrādāt un apstiprināt normatīvos dokumentus diferencētu gāzes tarifu noteikšanai individuālajiem patērētājiem un uzņēmumiem (ar un bez skaitītājiem).

4. Ieteikt Valsts īpašuma fondam izskatīt to amatpersonu rīcību, kuras pieļāvušas:

4.1. Latvijas Republikas 1992. gada 10. jūnija likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma pārvaldi uzņēmējsabiedrībās" 2.5. panta neievērošanu;

4.2. LR Ministru padomes 1992. gada 24. augusta lēmuma nr.353 "Par darba samaksu valsts pilnvarniekam (pārstāvim) uzņēmējsabiedrībā" nepareizu piemērošanu attiecībā uz atalgojuma noteikšanu VAS "Latvijas gāze" pilnvarniekiem - padomes locekļiem.

5. Valsts kontrole iesaka Finansu ministrijai izskatīt jautājumu par to, ka monopoldarbības uzņēmumiem, kuriem peļņa veidojas no aptiprinātiem tarifiem, iestrādāt likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" 7. pantā papildinājumu - "izveidot speciālus uzkrājumus uz vēl nesaņemtiem līdzekļiem" (līdzīgi kā nosacījums uzkrājumu veidošanā kredītiestādēm).

6. Kolēģijas lēmumu nosūtīt Tieslietu ministrijai par LR Uzņēmumu reģistra pieļautajām kļūdām, reģistrējot valsts akciju sabiedrību.

Lēmumu var pārsūdzēt Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma pieņemšanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts saimnieciskās darbības revīziju departamentā saskaņā ar likumu "Par 1923. gada 2. augusta likuma "Par Valsts kontroli" atjaunošanu".

Departamenta direktors I.Griķis

Kolēģijas locekļi: Dz.Levrence

I.Klēģeris

A.Pudāne

V.Vilciņš

E.Bernāne

 

 

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas gāze" saimnieciski finansiālo stāvokli 1993. un 1994.gadā Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Valsts kontrole Veids: lēmums Pieņemts: 25.04.1995.Stājas spēkā: 25.04.1995.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 68, 04.05.1995.
34963
25.04.1995
136
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"