Cēsu novada domes saistošie noteikumi Nr. 26
Cēsīs 2023. gada 9. novembrī
Apstādījumu uzturēšanas un aizsardzības noteikumi Cēsu novada pašvaldības teritorijā
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka publiskā lietošanā nodotu pašvaldības zaļo zonu un stādījumu aizsardzības kārtību Cēsu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) administratīvajā teritorijā.
2
2. Visiem apstādījumiem Cēsu novada teritorijā ir sabiedriska vērtība.
3
3. Noteikumos lietotie termini:
3.1. ainaviska pļava – zālājs pilsētas vai ciema teritorijā, dabai pietuvināts zāliena veids, kurā dominē dabiskai pļavai līdzīgs augu biotops un tajā neaug invazīvās citzemju sugas;
3.2. apstādījumi – publiskā ārtelpā izveidotas un koptas zaļās teritorijas, ietverot koku, krūmu, lakstaugu stādījumus, zālienu vai tam paredzētu teritoriju;
3.3. koka vainaga (kopšana) veidošana – vainaga kopšanas darbu komplekss, kas ietver zaru nozāģēšanu, apzāģēšanu vai veidota vainaga regulāru apgriešanu.
4
II. Apstādījumu uzturēšana un aizsardzība
4. Apstādījumu uzturēšanu un aizsardzību Cēsu novada teritorijā pārrauga Pašvaldības Ainavu aizsardzības komisija (turpmāk – Komisija) un Pašvaldības Apvienību pārvaldes.
5
5. Apstādījumu uzturēšana nozīmē apstādījumu kopšanu atbilstoši sugas prasībām un ievērojot vispārējas dabas aizsardzības prasības, kā arī – koku kopšanu veikt profesionāla koku kopēja (arborista) uzraudzībā, vienlaicīgi saglabājot no koku zariem un krūmiem brīvu telpu 4,5 m augstumā virs ceļu un ielu braucamās daļas un 2,5 m augstumā virs ietvēm, gājēju ceļiem un velosipēdu ceļiem, lai satiksmes dalībniekiem nodrošinātu brīvas un drošas pārvietošanās iespējas.
6
6. Apstādījumos aizliegts:
6.1. bojāt kokus (lauzt zarus, neprofesionāli apzāģēt vainagu, galotņot kokus, plēst mizu, apbērt stumbru, stumbra pamatni, traumēt saknes, atstāt atsegtas saknes, kāpt kokos, mehāniski vai ķīmiski bojāt vai citādā veidā ietekmēt koku);
6.2. bojāt krūmus, lakstaugus, zālienus (lauzt krūmu zarus, mehāniski vai ķīmiski bojāt, tajā skaitā ar herbicīdiem, vai citādā veidā ietekmēt augus);
6.3. stādīt jaunus kokus, krūmus un lakstaugus bez labiekārtošanas un apzaļumošanas projekta un saskaņojuma ar Pašvaldību;
6.4. veikt koka vainaga kopšanas un veidošanas darbus bez saskaņojuma ar Pašvaldību;
6.5. braukt un novietot transportlīdzekļus, izņemot speciālā dienesta transportu, veicot dienesta pienākumus, kā arī izņemot gadījumus, ja ir saņemta speciāla atļauja un izņemot speciāli šim nolūkam izveidotas stāvvietas.
7
III. Zālāju kopšanas prasības teritorijās – ainaviskas pļavas
7. Nekustamā īpašuma īpašnieks vai valdītājs apstādījumu teritorijās, kurās izveidota ainaviska pļava nodrošina:
7.1. zālāja nopļaušanu, to nesasmalcinot un nopļautās masas savākšanu ikgadēji vienu reizi laika periodā no 20. jūlija līdz 15. septembrim;
7.2. nopļautās sausās zāles savākšanu un aizvākšanu no teritorijas;
7.3. zālāja pļaušanu 4 (četras) reizes veģetācijas periodā divus metrus platā zonā gar gājēju celiņiem, iestaigātām takām, gājēju ietvēm un laukumiem, publiskā lietošanā esošām piebrauktuvēm, piebraucamajiem ceļiem un autostāvvietām;
7.4. informatīvā stenda par ainaviskas pļavas izveidi uzstādīšanu (Noteikumu 1. un 2. pielikums) sabiedrībai redzamā vietā, saskaņojot to atbilstoši Pašvaldības Noteikumiem par reklāmu, izkārtņu citu informatīvo materiālu un vides objektu izvietošanas kārtību;
7.5. nekustamā īpašuma īpašnieks vai valdītājs teritorijās, kurās izveidota ainaviska pļava, nepieļauj invazīvo sugu ieviešanos un izplatību, kā arī herbicīdu lietošanu un kūlas veidošanos.
8
IV. Atbildība par Noteikumu neievērošanu
8. Kontrolēt Noteikumu izpildi un veikt administratīvā pārkāpuma procesu līdz lietas izskatīšanai ir tiesīgas Pašvaldības policijas amatpersonas savas kompetences ietvaros.
9
9. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Pašvaldības Administratīvā komisija.
10
10. Par Noteikumu 6. punktā noteikto prasību neievērošanu fiziskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 70 naudas vienībām, juridiskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 200 naudas vienībām.
11
11. Atzīt par spēku zaudējušiem Cēsu novada domes 2010. gada 26. augusta saistošie noteikumi Nr. 31 "Par kokaugu un apstādījumu uzturēšanu un aizsardzību".
12
Cēsu novada domes priekšsēdētājs J. Rozenbergs
1. pielikums
Cēsu novada domes
09.11.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 26
Ieteicamais informācijas stenda risinājums
1. Informatīvais stends par Ainaviskās pļavas izveidi. Principiāls risinājums:
2. Uz stenda informācija A4 vai A3 formātā:
ŠEIT TIEK IEKOPTS BIOLOĢISKI DAUDZVEIDĪGS ZĀLĀJS AINAVISKA PĻAVA
3. Plāksnes ieteicamā noformējuma sagatave A4 un A3 skatāma 2. pielikumā.
2. pielikums
Cēsu novada domes
09.11.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 26
Cēsu novada domes 2023. gada 9. novembra saistošo noteikumu Nr. 26 "Apstādījumu uzturēšanas un aizsardzības noteikumi Cēsu novada pašvaldības teritorijā "
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajam pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par savas administratīvās teritorijas zaļo zonu ierīkošanu un uzturēšanu. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas piekto punktu dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, jautājumos par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības zaļo zonu un stādījumu aizsardzību. Noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt vienotu kārtību, kādā ir veicama Cēsu novada administratīvajā teritorijā esošo apstādījumu uzturēšanu un aizsardzību, nodrošinot apstādījumu aizsardzību un uzturēšanu, kā arī nosakot administratīvo atbildību par šo Noteikumu neievērošanu. Noteikumos ietvertais regulējums ļauj panākt, lai veidotos tīra, sakopta vide un pievilcīga ainava. Noteikumu ievērošanas kontroli un Administratīvā pārkāpuma procesu par Noteikumu 5. punktā noteikto prasību pārkāpšanu un neievērošanu ir paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods. Nosakot administratīvā soda veidu un mēru, ņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, pie atbildības saucamās personas personību (juridiskai personai – reputāciju), mantisko stāvokli, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus. Administratīvais sods paredzēts ar mērķi – atturēt privātpersonas no pārkāpuma izdarīšanas, aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un skaistā vidē. Administratīvā pārkāpuma procesu par Noteikumu pārkāpumiem uzsāks Pašvaldības policija, administratīvo pārkāpumu lietas izskatīs Administratīvā komisija. Noteikumu mērķis nav sodīt pēc iespējas vairāk personas, bet gan nodrošināt publiski pieejamo zaļo zonu un stādījumu aizsardzību Pašvaldības administratīvajā teritorijā. Tādējādi nodrošinot sanitāro tīrību un aizsargājot sabiedrības drošību, kā arī uzlabojot bioloģisko daudzveidību. Nekopti publiskie apstādījumi, koku vainagu nepareiza veidošana, laicīgi nenopļauta zāle, bojā apkārtesošo ainavu, izjauc apkārtējas vides ainavu pilsētās un ciemos novada teritorijā. Noteikumos ir paredzēta iespēja uz brīvprātīgas iniciatīvas pamata, pilsētas un ciemu teritorijās izveidot ainavisku pļavu, ievērojot Noteikumu prasības. Arī tādējādi nodrošinot sanitāro tīrību un aizsargājot sabiedrības drošību, kā arī uzlabojot bioloģisko daudzveidību. Ziedošu augu klātbūtne būtiski palielina bioloģisko daudzveidību pilsētvidē, padara pilsētas un ciemu ekosistēmu veselīgāku un palielina pilsētās un ciemos esošo dārzu ražību, samazina teritoriju uzturēšanas izdevumus, jo nav nepieciešama bieža pļaušana un nopļautās zāles savākšana, jo tas savukārt veicina sēklu nogatavošanos un izsēšanos. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Noteikumu izpilde notiks pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros: 2.1.1. ieņēmumu daļa nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no iekasētajiem naudas sodiem; 2.1.2. izdevumi nav attiecināmi; 2.1.3. nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā. 2.2. Noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu Noteikumu īstenošanu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Noteikumu ietekme uz vidi ir pozitīva – nodrošina zaļo zonu un stādījumu aizsardzību un kopšanu, kā arī ieviešot ainaviskās pļavas tiks veicināta bioloģiskās daudzveidības klātbūtne. Ietekme uz pārējām jomām nav. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Noteikumu piemērošanas jautājumos var vērsties Cēsu novada pašvaldībā, Apvienību pārvaldēs. 4.2. Par Noteikumu neievērošanu fiziskas un juridiskas personas var tikt sauktas pie administratīvās atbildības. Nav paredzētas papildus administratīvās procedūras izmaksas. 4.3. Pašvaldības policijas amatpersonas, Administratīvā komisija ir pilnvarotas veikt administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai. Izskatīt lietas un pieņemt lēmumus ir pilnvarotas pašvaldības policijas amatpersonas un Administratīvā komisija. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Cēsu novada pašvaldība, Apvienību pārvaldes. 4.4. Noteikumi tiks nosūtīti izskatīšanai un atzinuma sniegšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un pašvaldības mājaslapā. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā Cēsu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek nodrošināta publiskā lietošanā nodotu pašvaldības zaļo zonu un stādījumu aizsardzība. 5.2. Pašvaldībā netiks veidotas jaunas darba vietas. Pašvaldības atbildīgie speciālisti, pašvaldības policijas amatpersonas tiks iesaistīti Noteikumu ievērošanā, situācijas novērtēšanā un nepieciešamo pasākumu īstenošanā, lai panāktu noteikumos izvirzīto mērķu sasniegšanu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Noteikumu izpildē tiks iesaistītas Pašvaldības Ainavu aizsardzības komisija, Pašvaldības apvienību pārvaldes, Īpašumu apsaimniekošanas pārvalde, Pašvaldību policija, Administratīvā komisija. 6.2. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija, reorganizācija. Izpildei nepieciešamie resursi tiek paredzēti pašvaldības budžeta ietvaros. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Noteikumu mērķis ir veidot Pašvaldības publiskā lietošanā esošo zaļo zonu un apstādījumu aizsardzību un uzturēšanu, lai veidotos sakopta vide ar vizuāli pievilcīgu ainavu un nepieļaut apstādījumu bojāšanu, paredzot par to administratīvo atbildību. 7.1. Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības rīcība ir atbilstoša pašvaldības funkcijām, tā ir konkrēta, jo nosaka iestāžu un amatpersonu rīcību, kā arī paredz kārtību, kādā iedzīvotājiem saņemt atbalstu izvirzīto prasību nodrošināšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts tiks publicēts Cēsu novada pašvaldības mājaslapā www.cesunovads.lv sadaļas apakšsadaļā "Saistošo noteikumu projekti". Noteikumu projekts bija publicēts pašvaldības mājaslapā no 2023. gada 21. augusta līdz 2023. gada 4. septembrim (ieskaitot). Publicēšanas laikā par noteikumu projektu netika saņemti sabiedrības viedokļi. |
Cēsu novada domes priekšsēdētājs J. Rozenbergs