Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Krāslavas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2023/20

Krāslavā 2023. gada 26. oktobrī
Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Krāslavas novada pašvaldībā
Apstiprināti ar Krāslavas novada pašvaldības domes
2023. gada 26. oktobra sēdes lēmumu Nr. 1193
(prot. Nr. 13, 5. §, 5.1. p.)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Krāslavas novada pašvaldība piešķir pabalstu aizgādnībā esošo pilngadīgo personu aizgādņiem (turpmāk – pabalsts), kā arī tā apmēru un izmaksas kārtību.

2. Tiesības saņemt pabalstu ir personai, kuru bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādni vai pagaidu aizgādni (turpmāk – aizgādnis) pilngadīgai personai, kurai tiesa ir ierobežojusi rīcībspēju vai nodibinājusi pagaidu aizgādnību (turpmāk – aizgādnībā esoša persona), ja:

2.1. aizgādnībā esošas personas deklarētā dzīvesvieta ir Krāslavas novada administratīvajā teritorijā;

2.2. aizgādnībā esošas personas deklarētā dzīvesvieta ir bijusi Krāslavas novada administratīvajā teritorijā līdz ievietošanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai specializētajā ārstniecības iestādē personām ar garīga rakstura traucējumiem.

3. Pabalsta apmērs aizgādnim par katru aizgādnībā esošo personu ir:

3.1. 10,00 euro mēnesī;

3.2. 5,00 euro mēnesī, ja aizgādnībā esoša persona dzīvo ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai specializētajā ārstniecības iestādē personām ar garīga rakstura traucējumiem.

4. Ja aizgādnībā esošai personai ir divi vai vairāki aizgādņi, pabalsts tiek izmaksāts vienam aizgādnim.

5. Pabalstu piešķir Krāslavas novada pašvaldības iestāde "Sociālais dienests" (turpmāk – Sociālais dienests).

II. Pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas kārtība

6. Pabalsta saņemšanai aizgādnis iesniedz iesniegumu Sociālajam dienestam. Papildu informāciju lēmuma pieņemšanai par pabalsta piešķiršanu Sociālais dienests iegūst no bāriņtiesas.

7. Sociālais dienests pieņem vienu no lēmumiem 10 darba dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas:

7.1. par pabalsta piešķiršanu;

7.2. par atteikumu piešķirt pabalstu, norādot atteikuma pamatojumu un lēmuma apstrīdēšanas kārtību.

8. Pabalstu piešķir no dienas, kad aizgādnis iesniedzis iesniegumu par pabalsta piešķiršanu.

9. Pabalstu par iepriekšējo mēnesi izmaksā līdz nākamā mēneša 15. datumam, pārskaitot to uz aizgādņa iesniegumā norādīto kredītiestādes norēķinu kontu.

10. Pabalstu par nepilnu mēnesi izmaksā proporcionāli dienu skaitam mēnesī no 3. punktā noteiktā pabalsta apmēra.

11. Ja mainās 2. un 3. punktā minētie nosacījumi, pabalsta apmēru nosaka proporcionāli dienu skaitam no 3. punktā noteiktā pabalsta apmēra.

12. Aizgādnim, kuram piešķirts pabalsts, ir pienākums trīs darba dienu laikā rakstveidā informēt Sociālo dienestu, ja aizgādnībā esošā persona:

12.1. mainījusi pamata dzīvesvietu ārpus Krāslavas novada administratīvās teritorijas;

12.2. ievietota institūcijā vai vairāk par mēnesi atrodas ārstniecības iestādē;

12.3. atgriezusies dzīvesvietā no institūcijas vai ārstniecības iestādes;

12.4. mirusi.

13. Ja aizgādnis nav informējis Sociālo dienestu par 12. punktā minētajiem apstākļiem, bet ir saņēmis pabalstu, aizgādnim ir pienākums atmaksāt pašvaldībai nepamatoti saņemto pabalsta summu. Neizpildes gadījumā nepamatoti saņemto pabalsta summu piedzen tiesas ceļā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

14. Bāriņtiesa trīs darbdienu laikā rakstveidā informē Sociālo dienestu, ja aizgādnis līdz kārtējā gada 1. februārim nav iesniedzis bāriņtiesā norēķinu par iepriekšējā gada aizgādnības pārvaldību. Sociālais dienests aiztur pabalsta izmaksu līdz brīdim, kad saņemta informācija no bāriņtiesas par norēķina par aizgādnības pārvaldību saņemšanu. Ja aizgādnis norēķina iesniegšanas termiņu kavējis trīs mēnešus, pabalsta izmaksu atsāk no norēķina iesniegšanas dienas, anulējot aizturēto pabalsta summu.

15. Pabalsta izmaksu pārtrauc vai izbeidz, ja:

15.1. aizgādnībā esoša persona mainījusi deklarēto dzīvesvietu ārpus Krāslavas novada administratīvās teritorijas, izņemot 2.2. apakšpunktā minēto gadījumu;

15.2. aizgādnis vai aizgādnībā esoša persona ir mirusi;

15.3. bāriņtiesa pieņem lēmumu par aizgādņa atcelšanu, atstādināšanu vai atlaišanu no aizgādņa pienākumu pildīšanas;

15.4. tiesa aizgādnībā esošajai personai atceļ rīcībspējas ierobežojumu, izbeidz pagaidu aizgādnību vai beidzies tiesas nolēmuma darbības termiņš par pagaidu aizgādnības nodibināšanu.

16. Bāriņtiesa trīs darba dienu laikā rakstveidā informē Sociālo dienestu par 15.3. apakšpunktā minēto lēmumu pieņemšanu.

17. Pabalstu par mēnesi, kurā tā izmaksa pārtraukta vai izbeigta 15. punktā minētajos gadījumos, izmaksā proporcionāli dienu skaitam mēnesī un 3. punktā noteiktā pabalsta apmēram.

III. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

18. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus var apstrīdēt Krāslavas novada pašvaldībā.

19. Administratīvo aktu strīdu komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

IV. Noslēguma jautājumi

20. Noteikumi stājas spēkā Pašvaldību likuma noteiktajā kārtībā.

21. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē 2022. gada. gada 24. novembra Krāslavas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 2022/33 "Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Krāslavas novada pašvaldībā".

Krāslavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Upenieks
Paskaidrojuma raksts
Krāslavas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 2023/20 "Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Krāslavas novada pašvaldībā"
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums1.1. 01.01.2023. stājās spēkā Pašvaldību likums un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un līdz 30.06.2024. izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam.

1.2. Pastāvošais pašvaldības noteiktais tiesiskais regulējums ir nepilnīgs, jo spēkā esošie saistošie noteikumi izdoti pamatojoties uz spēku zaudējušu likumu "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.

1.3. Saskaņā ar Civillikuma 355. pantu aizgādņus pār pilngadīgajiem pēc tiesas sprieduma ieceļ attiecīgā bāriņtiesa. Bāriņtiesa par aizgādni var iecelt personas izraudzīto aizgādni, aizgādnībā nododamā laulāto vai kādu no tuvākajiem radiniekiem. Lai motivētu personas uzņemties aizgādņa pienākumus un atbalstītu personas, kuras bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādņiem pilngadīgai personai, apzinīgi pilda savus pienākumus, pašvaldība ir noteikusi materiālā atbalsta veidu – pabalstu aizgādnībā esošo pilngadīgo personu aizgādņiem.

1.4. Tiesības saņemt pabalstu ir personai, kuru bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādni vai pagaidu aizgādni pilngadīgai personai, ja aizgādnībā esošā persona ir deklarējusi dzīvesvietu un dzīvo Krāslavas novada administratīvajā teritorijā, vai aizgādnībā esošas personas deklarētā pamata dzīvesvieta līdz ievietošanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai ārstniecības iestādē ir bijusi Krāslavas novada administratīvā teritorija.

1.5. Pašvaldībā šobrīd ir spēkā 24.11.2022. saistošie noteikumi Nr. 2022/33 "Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Krāslavas novada pašvaldībā".

1.6. Ar jaunajiem saistošajiem noteikumiem (turpmāk – Noteikumi) tiek saglabāts esošais pabalsta apmērs aizgādnim 10 euro mēnesī, bet, ja aizgādnībā esoša persona dzīvo institūcijā vai ilgstoši atrodas ārstniecības iestādē, tad 5 euro mēnesī. Būtiskais izmaiņas Noteikumos nav veiktas.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu2.1. Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu:

pabalstu apmērs netiek mainīts, tādēļ noteikumu izpildei netiek prognozēta papildus finansiāla ietekme uz pašvaldības 2023. gada budžetu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci3.1. Sociālā ietekme – plānots, ka Noteikumi pozitīvi ietekmēs mērķgrupu, uz kuru attiecināms Noteikumu tiesiskais regulējums. Tās ir personas, kuru bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādni vai pagaidu aizgādni pilngadīgai personai, ja aizgādnībā esošā persona ir deklarējusi dzīvesvietu un dzīvo Krāslavas novada administratīvajā teritorijā, vai aizgādnībā esošas personas deklarētā pamata dzīvesvieta līdz ievietošanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai ārstniecības iestādē ir bijusi Krāslavas novada administratīvā teritorija.

3.2. Ietekme uz vidi – neradīs ietekmi uz vidi.

3.3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav attiecināma.

3.4. Ietekme uz konkurenci – nav ietekmes.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Sociālais dienests.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz Noteikumi, ir šādi – lai saņemtu pabalstu, fiziska persona iesniedz Sociālajam dienestam iesniegumu. Sociālais dienests lēmumu pieņem viena mēneša laikā no visu dokumentu iesniegšanas. Pabalstu izmaksā personai, kuru bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādni, vai pagaidu aizgādni pilngadīgai personai, kurai tiesa ir ierobežojusi rīcībspēju, vai nodibinājusi pagaidu aizgādnību. Pabalstus izmaksā uz iesniedzēja norādīto kredītiestādes kontu katru mēnesi.

4.3. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijai Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.4. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

5.2. Noteikumi izstrādāti kā pašvaldības brīvprātīgā iniciatīva atbilstoši Pašvaldību likuma 5. pantam.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti noteikumu īstenošanā, ir Sociālā dienesta darbinieki (pieņemot un izvērtējot iesniegumu atbilstību un pieņemot lēmumu).
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana7.1. Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt atbalstu personām, kuras rūpējas par personām, kuras pašas par sevi nevar parūpēties. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām8.1. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc Noteikumu izskatīšanas domes Sociālo un veselības aizsardzības lietu komitejas sēdes, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.kraslava.lv, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli. Saistošo noteikumu projekts publicēts tika no 2023. gada 20. septembra līdz 2023. gada 10. oktobrim.

8.2. Publikācijas noteiktajā termiņā netika iesniegts neviens viedoklis.

8.3. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Krāslavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Upenieks
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Krāslavas novada pašvaldībā Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Krāslavas novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 2023/20Pieņemts: 26.10.2023.Stājas spēkā: 07.02.2024.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 26, 06.02.2024. OP numurs: 2024/26.11
Saistītie dokumenti
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
349583
07.02.2024
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"