Ministru kabineta rīkojums Nr. 61
Rīgā 2024. gada 23. janvārī (prot. Nr. 3 18.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2023.
gada 6. jūlija rīkojumā Nr. 422 "Par Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas" projekta "Nacionālā digitālo pakalpojumu
koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem
e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)" pases, centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojumā Nr.
422 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību,
digitālā transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes
centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Nacionālā
digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma
klientcentrētiem un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai
(Latvija.lv)" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas
pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis,
2023, 132. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.
reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas
"Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" (turpmāk -
investīcija 2.1.2.1.i.) projekta "Nacionālā digitālo pakalpojumu
koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem
e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)" (turpmāk - projekts)
pasi (1. pielikums), kā arī trīs centralizētas funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānus - "Personas datu
pārlūkošanas pakalpojums" (2. pielikums), "E-pakalpojumu ietvara
platformas kā pakalpojuma nodrošināšana" (3. pielikums) un
"Vienreizes principa tehniskās sistēmas platforma kā pakalpojums
iestādēm" (4. pielikums)."
2. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā
(1. pielikums).
3. Papildināt ar 4. pielikumu (2.
pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministre I. Bērziņa
1. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 23. janvāra
rīkojumam Nr. 61
"1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. jūlija
rīkojumam Nr. 422
Projekta pase
Investīcijas |
2.1.2.1.i |
projekta |
Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas
centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem
e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv) |
pase |
|
(numurs) |
|
(projekta nosaukums) |
|
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu (institūcija) |
Valsts reģionālās attīstības aģentūra
(turpmāk - VRAA) |
1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
(turpmāk - VARAM)
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk -
LIAA)
|
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
Valsts pakalpojumu platformu attīstības
programma |
2.2. Saistība ar citiem projektiem |
Projekta īstenotājam nodrošināt šī projekta darbību
salāgošanu ar:
1) VRAA īstenotas Datu pārvaldības attīstības
programmas 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Vienotā
datu koplietošanas platforma publiskā sektora un
tautsaimniecības datu koplietošanai nacionāli un Eiropas
datu telpas ietvaros, t. sk. ieviešot risinājumus datu
depersonalizācijai, kā arī personas pārvaldītai un
kontrolētai datu koplietošanai" ietvaros veicamajām
aktivitātēm, kur paredzēts veikt Datu izplatīšanas un
pārvaldības platformas (turpmāk - DAGR) attīstīšanu un
valsts reģistru pieslēgumu apjoma palielināšanu, savukārt
šajā projektā paredzēts izmantot DAGR pieejamos valsts
reģistra datus portālā Latvija.lv un e-pakalpojumu
sniegšanas vidē;
2) VARAM īstenotu Pašvaldību koplietošanas platformu
programmas 2.1.1.1.i. investīcijas projektu
"Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas
koplietošanas platformas attīstība un
ieviešana".
Turpināt projektos iesāktās aktivitātes un nodrošināt
mērķtiecīgu ilgtermiņa Digitālo pakalpojumu koplietošanas
platformas (iepriekš - Pakalpojumu sniegšanas un
pārvaldības platforma) attīstīšanu, lai attīstītu portāla
Latvija.lv, e-pakalpojumu sniegšanas vidi un saistītās
koplietošanas komponentes, kas izstrādātas un
pilnveidotas projektos:
a) Nr. 2.2.1.1/16/I/001 "Publiskās pārvaldes
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju arhitektūras
pārvaldības sistēma" - izstrādāts Pakalpojumu
sniegšanas un pārvaldības platformas projektējums
projekta "Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības
platforma" ietvarā, savukārt šajā projektā tiks
izmantota platforma un turpināta tās attīstīšana;
b) Nr. 2.2.1.1/17/I/015 "Pakalpojumu sniegšanas
un pārvaldības platforma" - projekta ietvaros veikta
Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platformas izstrāde
un ieviešana, kas ietver pakalpojuma kataloga
modernizēšanu, e-pakalpojumu izpildes vides modernizēšanu
un integrēšanu ar portālu Latvija.lv, koplietošanas
risinājuma e-formas izstrādi (iestāžu veidlapu
digitalizācijai), valsts un pašvaldību vienoto klientu
apkalpošanas centru pakalpojumu vadības risinājuma
pilnveidi (datu apmaiņai ar publisko pakalpojumu
katalogu) un portāla Latvija.lv jaunā dizaina prototipa
izstrādi, savukārt šajā projektā tiks izmantota platforma
un turpināta tās attīstīšana;
c) Nr. 2.2.1.1/17/I/009 "Vienotā datu telpa"
- projekta ietvaros ieviesta IKT infrastruktūras
platforma, kas nodrošina VARAM resora iestādēm
infrastruktūras resursus jau esošām, kā arī nākotnes
informācijas sistēmām, savukārt šajā projektā paredzēts
turpināt izmantot platformas resursus;
d) Nr. 2.2.1.1/21/I/002 "Atvieglojumu vienotās
informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana
komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu
apkalpošanas centru attīstība" - projekta ietvaros
tiek attīstīts portāls Latvija.lv, ieviešot portālā jauno
dizainu, uzlabojot pieejamību no mobilajām iekārtām,
modernizējot uz atvērtā koda risinājumu, konteinerizāciju
un mikroservisu izmantošanu, savukārt šajā projektā tiks
izmantots portāls un turpināta tā attīstīšana;
e) Nr. 3DP/3.2.2.1.1/08/IPIA/IUMEPLS/017
"E-pakalpojumi un to infrastruktūras attīstība
(EPAK)" - projekta ietvarā attīstīta e-pakalpojumu
prezentācijas vide valsts pārvaldes pakalpojumu portālā
Latvija.lv, ieviešot vienotu e-pakalpojumu attēlojumu,
izveidojot sadaļu "Tavi maksājumi",
pilnveidojot publisko pakalpojumu meklētāju, ieviešot
personalizācijas parametru attēlošanu, savukārt šajā
projektā tiks izmantoti norādītie risinājumi un turpināta
to attīstīšana;
f) Nr. 3DP/3.2.2.1.1/08/IPIA/IUMEPLS/005
"Pašvaldību funkciju atbalsta sistēmas izveides 1.
kārta (PFAS1)" - projekta ietvarā izveidots
lietotāju reģistrs darbam ar savietotāju un pašvaldību
sistēmām PFAS AUTH autorizācijas moduļa ietvaros,
savukārt šajā projektā tiks izmantots risinājums un, ja
nepieciešams, turpināta tā attīstīšana;
g) Nr. 3DP/3.2.2.1.1/09/IPIA/IUMEPLS/009
"Pašvaldību funkciju atbalsta sistēmas 2. kārta
(PFAS2)" - izveidots pakalpojumu katalogs,
izstrādāta programmatūra, kas nodrošina pakalpojumu
kataloga cenrāža integrāciju ar maksājumu moduli, un
izstrādāta vienota vide informācijas pieprasījumiem par
pakalpojumiem, kas saistīti ar uzņēmējdarbības veikšanu,
savukārt šajā projektā tiks izmantoti nosauktie
risinājumi un, ja nepieciešams, turpināta to
attīstīšana.
Šis projekts nerada dubultā finansējuma risku un šī
projekta ietvaros netiks īstenotas darbības un
aktivitātes, kas tikušas vai tiek īstenotas no citu
projektu finansējuma
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs |
Projekta
virsmērķis ir attīstīt pakalpojumu koplietošanas
platformas lietojamību un funkcionalitāti, uzlabot
pakalpojumu izstrādes un sniegšanas vidi pakalpojumu
pārziņiem un veicināt valsts pārvaldes pakalpojumu
pieejamību pārrobežu digitālajā vidē.
Projekta
mērķis ir nodrošināt lietotāju vajadzībām
pielāgotu un modernu portālu Latvija.lv kā vienotu
pieejas punktu valsts pārvaldē sniegtiem pakalpojumiem,
ieviešot mākslīgā intelekta risinājumu, profilētu
informāciju un proaktīvus pakalpojumus, attīstot personas
datu pārlūkošanas pakalpojumu ar plašāku tajā pieejamo
valsts datu apjomu un lietotājiem pielāgotu
funkcionalitāti, izveidot pašapkalpošanās pakalpojumu
izstrādes un sniegšanas vidi valsts pārvaldes iestādēm un
to pakalpojumu lietotņu izstrādātājiem un integrēt
digitālo pakalpojumu koplietošanas platformu ar
vienreizes tehnisko sistēmu pārrobežu procedūru un datu
apliecinājumu apmaiņu Eiropas Savienībā.
Projekta mērķa sasniegšanai tiks īstenotas šādas
darbības:
1) projekta vadība, kuras ietvaros tiks nodrošināta
projekta darbību plānošana un pārvaldība, projekta
administratīvo dokumentu sagatavošana un uzglabāšana,
projekta publicitātes obligāto pasākumu īstenošana u.
c.;
2) mākslīgā intelekta risinājuma izstrāde un
integrēšana portālā Latvija.lv profilētas informācijas un
proaktīvu pakalpojumu piedāvāšanai, meklētāja
inteliģences pilnveidošanai un profilēta lietotāja moduļa
izveidei, kā arī Valsts vienotā reģistra1 un
lietotāju pārvaldības pilnveide, kuras ietvarā tiks
realizētas šādas aktivitātes:
a) mašīnmācīšanās moduļa izstrāde un sadarbspējas
izveide ar Valsts vienoto reģistru, lai spētu noteikt
lietotāju vajadzības un piedāvāt atbilstošu informāciju
un pakalpojumus;
b) profilēta lietotāja moduļa izveide, lai spētu
lietotāju identificēt pēc dažādām pazīmēm;
c) profilētas informācijas piedāvāšana mākslīgā
intelekta risinājuma lietotājiem, radot iespējas saņemt
specifiski viņam (vai viņa mērķgrupai) domātas
informācijas ieteikumus;
d) proaktīvu pakalpojumu piedāvāšana mākslīgā
intelekta risinājuma lietotājiem, radot iespējas saņemt
specifiski viņam (vai viņa mērķgrupai) domātu pakalpojumu
ieteikumus;
e) meklētāja pilnveidošana, attīstot meklētāja
inteliģenci un tajā izmantotos algoritmus, kā arī
izveidojot sinonīmu vārdnīcas un nodrošinot meklētāja
rezultātu kārtošanu pēc ranga atbilstoši iepriekšējo
lietotāju pieredzei mašīnbalstītā veidā, kas nodrošinās
uz lietotāja vajadzībām orientētu rezultātu
attēlošanu;
f) darbības ietvarā izstrādājamo risinājumu
izmitināšana valsts federētā mākonī;
g) mākslīgā intelekta risinājuma integrācijas iespēju
nodrošināšana citos portālos;
h) valsts pārvaldes koplietošanas risinājumu lietotāju
pārvaldības pilnveidošana, nodrošinot iespēju pārvaldīt
lietotāju piekļuvi koplietošanas risinājumiem, tai skaitā
Valsts vienotajam reģistram, Valsts vienotajai pieteikumu
vadības sistēmai un portāliem;
i) Valsts vienotā reģistra funkcionalitātes
pilnveidošana, nodrošinot atbalstu pakalpojumu
pārvaldībai, resursu uzskaitei un pieteikumu vadības
sistēmas funkcionalitātei.
Darbība tiks īstenota sadarbībā ar LIAA un VARAM;
3) personas datu pārlūkošanas pakalpojuma pilnveide,
palielinot lietotāja datu pieejamību no valsts reģistriem
un integrēšanu ar mākslīgā intelekta risinājuma
funkcionalitāti, kuras ietvaros tiks īstenotas šādas
aktivitātes:
a) portāla Latvija.lv darba vietas lietotāja personas
datu pārlūkošanas pakalpojuma attīstība (tai skaitā
ieviešot konfigurēšanas funkcionalitāti) un valsts
reģistru plašākas lietotāju datu pieejamības veicināšana,
tai skaitā sadarbspējas nodrošināšana ar datu agregatora
risinājumu (turpmāk - DAGR);
b) integrācijas nodrošināšana ar mašīnmācīšanās moduli
proaktīvu e-pakalpojumu, saistītu pakalpojumu (tai skaitā
pakalpojumu izpildes uzsākšana) un profilētas
informācijas eksponēšanai e-panelī;
4) e-pakalpojumu izstrādes un publicēšanas
pašapkalpošanās vides (platformas) izveide un integrācija
pakalpojumu izpildes platformā, kuras ietvaros tiks
īstenotas šādas aktivitātes:
a) e-pakalpojumu pašapkalpošanās intuitīvas grafiskās
saskarnes izstrādāšana, kas nodrošina iespēju
e-pakalpojuma turētājam un tā pakalpojuma izstrādātājam
autonomi pārvaldīt, izstrādāt, piegādāt un publicēt
e-pakalpojumu portālā Latvija.lv un citos pakalpojumu
portālos, tādējādi vienkāršojot jauno e-pakalpojumu
ieviešanas un esošo e-pakalpojumu attīstības procesu;
b) e-pakalpojumu ietvara būtiska funkcionalitātes
papildināšana atbilstoši to izmantotāju vajadzībām un
prasībām;
c) kartes/atrašanās vietas noteikšanas
funkcionalitātes ieviešana e-pakalpojumu ietvarā;
d) e-pakalpojumu auditpierakstu pārvaldības vides
izveide e-pakalpojumu darbības uzraudzībai, kā arī
pieejamības, incidentu un kļūdu analīzei;
|
|
e) e-formu2 veidošanas risinājuma integrēšana
e-pakalpojumu izstrādes un publicēšanas pašapkalpošanās
platformā;
5) pakalpojumu izpildes vides platformas integrācija
ar Vienotās digitālās vārtejas regulas piemērošanai
nepieciešamo vienreizes principa tehnisko sistēmu, kuras
ietvaros tiks nodrošināta tehniska sistēma automatizētai
pārrobežu procedūru un datu apliecinājumu apmaiņai starp
pakalpojumu sniedzēju iestādēm dažādās Eiropas Savienības
dalībvalstīs, t. sk. darbības ietvarā izstrādājamo
risinājumu izmitināšana valsts federētā mākonī.
Darbība tiks īstenota sadarbībā ar VARAM
|
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/
nepieciešamība/ risināmā problēma) |
Digitālo pakalpojumu koplietošanas platformu veido
būtiski valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
risinājumi, kam nepieciešama mērķtiecīga un ilgtspējīga
attīstība, lai nodrošinātu mūsdienu lietotāju prasībām un
vajadzībām piemērotu valsts pārvaldes pakalpojumu portālu
un e-pakalpojumu sniegšanas vidi no privātpersonu un
valsts pārvaldes iestāžu lietojuma skatu punkta.
Nepieciešamību attīstībai pamato lietotāju vajadzības,
informācijas sistēmu attīstības tendences, valsts
pārvaldes noteikti politikas mērķi, prioritātes un
normatīvie akti, tai skaitā:
- Ministru kabineta (turpmāk - MK) 07.07.2021.
rīkojums Nr. 490 "Par Digitālās transformācijas
pamatnostādnēm 2021.‒2027. gadam";
- MK 04.02.2020. rīkojums Nr. 39 "Par pakalpojumu
vides pilnveides plānu 2020.-2023. gadam";
- "Latvija.lv pilnveides arhitektūras apraksta
dokuments" (nodevums atbilstoši VARAM 11.12.2020.
darba uzdevumam Nr. IL-IKT/65/2020 "Datu
izplatīšanas un pārvaldības platformas (DAGR), Mērķa
finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas (MAP),
portāla Latvija.lv izstrādei nepieciešamo tehnisko
specifikāciju izveide, izstrādes iepirkumu atbalsts un
autoruzraudzības pakalpojumi" (saskaņā ar Vispārīgo
vienošanos Nr. VRAA/2017/09/AK/CI-110PKP_1 "Par
standarta programmatūras pakalpojumu sniegšanu
Elektronisko iepirkumu sistēmas dalībniekiem"));
- Eiropas Parlamenta un Padomes 02.10.2018. regula
(ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju,
lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un
palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar
ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012;
- Eiropas Komisijas 05.08.2022. Īstenošanas regula
(ES) 2022/1463, ar ko nosaka tehniskās un darbības
specifikācijas tehniskajai sistēmai apliecinājumu
automatizētai pārrobežu apmaiņai un vienreizējas
iesniegšanas principa piemērošanai saskaņā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/1724;
- Valsts pārvaldes iekārtas likums.
Projekta ietvaros tiks risinātas vairākas problēmas un
īstenoti politikas attīstības mērķi un prioritātes, kas
aktuāli portāla Latvija.lv un e-pakalpojuma sniegšanas
vides pilnveidošanai.
1. Šobrīd portāla saturs un e-pakalpojumu piedāvājums
nav veidots tā, lai ļautu konkrētam lietotājam ātri un
viegli saņemt tieši to pakalpojumu vai informāciju, kas
viņam nepieciešama. Turklāt meklētājs ir vājš palīgs, jo
atgriež lielu apjomu dažādu ierakstu, kas nav saistīti ar
meklēto. Biznesa analīzes ietvaros ir secināts, ka
nepieciešams uzlabot Latvija.lv lietojamību, izstrādājot
un ieviešot portāla un ar tā lietošanu saistītajos
risinājumos mākslīgo intelektu, kas ļautu izmantot
konkrētā lietotāja datus lietotāja profilā un valsts
reģistros par viņa un citu lietotāju veiktajām darbībām
portālā, lai piedāvātu lietotājam pielāgotu e-pakalpojumu
vai informāciju, t. sk. proaktīvus e-pakalpojumus, kā arī
uzlabotu meklētāja funkcionalitāti un
algoritmus3.
2. Valsts reģistros tiek uzkrāts plašs datu apjoms par
privātpersonām, kas izmantojams komunikācijā un sadarbībā
ar valsts pārvaldi, tomēr reti šie dati ir ērti pieejami
attiecīgajai privātpersonai. Tāpēc portāla Latvija.lv
lietotāja darbavietā projekta "Atvieglojumu vienotās
informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana
komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu
apkalpošanas centru attīstība" ietvaros tiek
ieviests personas datu pārlūkošanas pakalpojums.
Vienlaikus ar VARAM virzītiem grozījumiem Valsts
pārvaldes iekārtas likumā tiks leģitimizēts pakalpojums,
kā arī tiks izdoti Ministru kabineta noteikumi, kuros
izteiktas prasības attiecībā uz pakalpojumā obligāti
attēlojamiem datiem. Lai nodrošinātu efektīvu šī
pakalpojuma pielietojumu, nepieciešams nodrošināt valsts
reģistru datu padošanu uz to, kā arī pakalpojuma
integrēšanu ar mākslīgā intelekta moduli, lai valsts
reģistra datus var izmantot pielāgotu pakalpojumu un
informācijas sniegšanai. Šī projekta ietvarā paredzēts
paplašināt valsts reģistru un to datu apjomu, kas būs
pieejams personas datu pārlūkošanas pakalpojumā.
3. E-pakalpojumu izstrāde un ieviešana portālā
Latvija.lv ir liels slogs e-pakalpojuma turētājam un VRAA
kā portāla un e-pakalpojuma ietvara pārzinim. Veicot
biznesa procesa analīzi4, secināts, ka
e-pakalpojuma turētājam, uzsākot e-pakalpojuma ietvara
izmantošanu, nepieciešamas padziļinātas apmācības un
jāapgūst e-pakalpojuma ietvars, turklāt bieži netiek
ņemta vērā e-pakalpojuma uzturēšana, kas īstenojama pēc
tā ieviešanas ekspluatācijā. Ir arī identificēti vairāki
soļi portāla pārziņa un e-pakalpojuma turētāja pusē,
kuros ir jāveic manuālas saskaņošanas darbības. Rezultātā
e-pakalpojuma turētājiem, aktīvi ieviešot savus
e-pakalpojumus, to pārvaldībai nepieciešamais laiks un
administratīvais resurss var nesamērīgi palielināties.
Tas savukārt var radīt problēmu, ka, pagarinoties
e-pakalpojumu publicēšanas, saskaņošanas un izstrādes
laikam, radīsies barjera, kas apgrūtinās izmantot
Latvija.lv un e-pakalpojuma ietvara iespējas. Šīs
problēmas risināšanai nepieciešams izstrādāt un ieviest
e-pakalpojumu izstrādes un publicēšanas pašapkalpošanās
vidi (platformu), kas nodrošinās iespēju e-pakalpojuma
turētājam autonomi pārvaldīt, izstrādāt, piegādāt un
publicēt e-pakalpojumu lietotnes, tai skaitā e-formas,
tādējādi vienkāršojot jaunu e-pakalpojumu ieviešanas
procesu.
4. Lai veicinātu Eiropas Savienības valstu pilsoņu un
uzņēmumu mobilitāti, atvieglojot tiešsaistes piekļuvi
informācijai un administratīvajām procedūrām, kā arī
palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, kas ES
pilsoņiem un uzņēmumiem ir nepieciešami, lai produktīvi
darbotos, atrodoties citā ES valstī, Latvijā mērķtiecīgi
tiek ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 02.10.2018.
Regulas (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo
vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un
palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar
ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/20125 (turpmāk -
regula) prasības. Šobrīd nav ieviesta vienreizes principa
tehniskā sistēma vienreizes principa piemērošanai regulas
2. pielikumā norādītajām procedūrām6. Sistēma
nodrošinās automātisku dokumentu un cita veida
apliecinājumu apmaiņu starp valstīm pēc lietotāja
atļaujas saņemšanas.
Investīcijas projekta īstenošana veicinās Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
apstiprināto rādītāju sasniegšanu
|
|
|
|
|
3.3. Projekta ieguvumi7 |
Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas
metode un mērāmais rādītājs8 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks
(gads) |
3.3.1. Portāla Latvija.lv lietotāji vērtē,
ka portāla lietošana ir ērta un tie, lietojot portālu, ir
apmierināti |
Latvija.lv lietotāju ikgadējā apmierinātības aptauja
Rādītāja vērtība 2021. gadā: 43 % (dati
https://www.vraa.gov.lv/lv/media/6874/download?attachment
9. slaidā)
|
65 |
2026 |
3.3.2. Palielināts valsts reģistru un to
datu apjoms, kas pieejams personas datu pārlūkošanas
pakalpojumā |
Reģistru skaits, no kuriem dati ir pieejami personas datu
pārlūkošanas pakalpojumā
Rādītāja vērtība 2022. gadā - 0
|
6 |
2026 |
3.3.3. Uzlabota pakalpojumu sniegšanas
vide iestādēm |
Jauno un pilnveidoto e-pakalpojumu īpatsvars (%), kas
publicēti portālā Latvija.lv no pašapkalpošanās
platformas
Rādītāja vērtība 2022. gadā - 0
|
75 |
2026 |
3.3.4. Īstenota valsts procedūru un
pierādījumu (evidence) pieejamība pārrobežu lietotājiem, kā
arī dalībvalstu procedūru un pierādījumu pieejamība
Latvijai |
Centralizēti vienreizes tehniskās sistēmas platformai
pieslēgto Latvijas pierādījumu (evidence) īpatsvars (%)
no regulas tvēruma
Rādītāja vērtība 2022. gadā - 0
|
80 |
2026 |
3.3.5. Regulai atbilstoša digitālo
pakalpojumu koplietošanas platforma |
Pielāgota digitālo pakalpojumu koplietošanas platforma
atbilstoši regulas prasībām
Rādītāja vērtība 2022. gadā - 0
|
1 |
2026 |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums
(kopā) |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana,9 un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt10 |
8 064 000 EUR |
PVN - 1 354 752,00 EUR (tiks pieprasīts no
valsts budžeta līdzekļiem) |
Avanss - 0,00 (netiks pieprasīts) |
Piezīme. Īstenojot projektu, netiks pārsniegts kopējais
projektam piešķirtais Atveseļošanas fonda plāna finansējums 8
064 000 euro.
Projekta ietvaros veicamo darbību un
būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais
apmērs11 |
Darbības iznākums |
4.3. Projekta vadības un īstenošanas personāla
izmaksas |
1 550 000 ,00 EUR |
1 612 800,00 EUR |
Realizēts projekts |
4.4. IKT risinājumu izstrādes, attīstīšanas, ieviešanas
un uzturēšanas izmaksas, t. sk. auditēšanas izmaksas |
6 514 000EUR |
7 000 000,00 EUR |
Izstrādāts un ieviests IKT risinājumu
komplekts |
Piezīme. Izmaksu maksimālais apmērs iespējams tikai
gadījumā, ja citā projekta izmaksu pozīcijā būs izmaksu
samazinājums un netiks pārsniegts projektā paredzētais kopējais
finansējums.
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts12 |
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
IKT risinājumu attīstības saskaņošanas
termiņš13 (gads, ceturksnis) |
Ieviešanas termiņš (gads,
ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 |
5.1.1. Nacionālā digitālo pakalpojumu
koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un
proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv) |
Portāls Latvija.lv ir tīmekļvietne, kas vienuviet
nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu un ar tiem
saistītās informācijas pieejamību privātpersonām un
valsts pārvaldei, piekļuvi e-pakalpojumiem un
elektronisko saziņu starp privātpersonām un valsts
pārvaldi. Portāls ir paaugstinātas drošības valsts
informācijas sistēma, un tās pārzinis ir VRAA.
Portāls ir cieši integrēts ar e-pakalpojumu ietvaru,
kurš projektā tiks attīstīts kā pašapkalpošanās
platforma, kas ietvers e-pakalpojumu izstrādei
nepieciešamās vadlīnijas, bibliotēkas un piemērus, kas
nodrošina pakalpojumu izstrādi uz elastīgākas
tehnoloģiskās bāzes, izmantojot Kubernetes orķestrācijas
platformu un dokerizācijas principus, kā arī VRAA
koplietošanas komponenšu izmantošanu e-pakalpojumu
darbināšanai portālā Latvija.lv. Projektā plānots būtiski
pilnveidot ietvara tehnisko bāzi, iespējas
programmētājiem un radīt pašapkalpošanās vidi.
Portāls Latvija.lv projektā tiks pilnveidots ar jaunu
saistīto platformu - vienreizes principa tehnisko
sistēmu, kas ir jauns IKT risinājums, kuram jānodrošina
centralizēta Latvijas kā ES dalībvalsts datu apmaiņa ar
Eiropas komisijas 'once-only' tehnisko sistēmu
atbilstoši regulas prasībām
|
Jā |
2023. gada 1. cet. |
2026. gada 2. cet. |
Plānotie portāla Latvija.lv lietotāji - visas Latvijas un
ES fiziskās un juridiskās personas
(statistika par lietošanas gadījumiem 2021. gadā -
7552288 privātpersonas un 52735 juridiskās personas).
Plānotie e-pakalpojumu ietvara lietotāji - 27 valsts
pārvaldes iestādes.
Plānotie vienreizes tehniskās sistēmas lietotāji -
visas valsts pārvaldes iestādes un pašvaldības, kuras ir
regulas tvērumā, kā arī Eiropas Komisijas
'once-only' tehniskajā sistēmā
|
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji
(institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par attīstības
plānu14 |
Ieviešanas termiņš (gads,
ceturksnis) |
3 |
5.2.1. Personas datu pārlūkošanas
pakalpojums |
Visas valsts pārvaldes iestādes un
pašvaldības, kas to izmantos datu publicēšanai |
Tiek iesniegts vienlaikus ar projekta
pasi |
Minimālā funkcionalitāte 2023. gada 4.
cet., projektā tiks pilnveidots visa projekta īstenošanas
laikā |
5.2.2. E-pakalpojumu ietvara platformas kā
pakalpojuma nodrošināšana |
Visas valsts pārvaldes iestādes un
pašvaldības, kuras izvieto e-pakalpojumu lietotnes portālā
Latvija.lv |
Tiek iesniegts vienlaikus ar projekta
pasi |
Tiek nodrošināts jau šobrīd, projektā tiks
pilnveidots |
5.2.3. Vienreizes principa tehniskās
sistēmas platforma kā pakalpojums iestādēm |
Visas valsts pārvaldes iestādes un
pašvaldības, uz kurām attiecināms Vārtejas regulas 14.
panta 1. punkts un kuras izmantos automatizētu
apliecinājumu apmaiņu starp kompetentajām iestādēm dažādās
dalībvalstīs |
Tiek iesniegts vienlaikus ar grozījumu MK
rīkojumā Nr. 422 |
Tiks izstrādāta līdz 2026. gada 1.
ceturksnim |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Piekļuves nodrošināšanas
termiņš (gads, ceturksnis)
|
|
|
|
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte15
Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāti veidos
šādas projekta organizatoriskās struktūras:
1. Projekta uzraudzības padome - projekta
uzraudzības struktūra, kas tiek izveidota uz projekta
īstenošanas laiku, lai nodrošinātu projekta mērķa
sasniegšanu. Projekta uzraudzības padome ir atbildīga par
projekta rezultātiem, tā uzrauga projekta aktivitāšu
īstenošanu un projekta rezultātu atbilstību galalietotāju
un sadarbības partneru vajadzībām, kā arī apstiprina
ārēju faktoru ietekmē radušos izmaiņu nepieciešamību
projektā. Projekta uzraudzības padomes sastāvā tiks
iekļauti finansējuma saņēmēja vadības, projekta
sadarbības partneru, nozares ministrijas, programmas
padomes vadītāja (ja attiecināms) un informācijas un
komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizācijas
pārstāvji. Projekta uzraudzības padome tiks izveidota pēc
projekta īstenošanas līguma noslēgšanas atbilstoši MK
14.07.2022. noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas
noteikumi" 22. punktam.
2. Projekta vadības grupa - projekta vadības
struktūra, kas tiek izveidota uz projekta īstenošanas
laiku noteiktu projekta aktivitāšu rezultātu
sasniegšanai. Tā ir atbildīga par projekta darbību
īstenošanu, dod uzdevumus projekta vadītājam un projekta
komandai, lemj par nepieciešamajām izmaiņām projekta
darbību īstenošanā, atbild par projektu rezultātu
sasniegšanu projekta uzraudzības padomei, kā arī sniedz
tai priekšlikumus. Projekta vadības grupas sastāvā tiks
iekļauta finansējuma saņēmēja vadība un atbildīgo
struktūrvienību vadītāji, projekta vadītājs, sadarbības
partneru pārstāvji, var tikt pieaicināti projekta
komandas pārstāvji un projektā iesaistīto trešo pušu
pārstāvji (piemēram, komersantu pārstāvji, eksperti u. c.
pārstāvji). Projektā var tikt veidotas vairākas projekta
vadības grupas dalījumā pa loģiskiem projekta apgabaliem
(piemēram, projekta darbībām vai izstrādājamiem
risinājumiem). Projekta vadības grupa tiek veidota ar
VRAA direktora rīkojumu.
3. Projekta vadītājs - projekta vadības
personāls, kas atbildīgs par projekta īstenošanu saskaņā
ar projekta iesniegumu un projekta īstenošanu
reglamentējošajiem iekšējiem un ārējiem normatīviem
aktiem. Projekta vadītājs ar rīkojumu un/vai vienošanos
tiks norīkots no VRAA projekta vadītāju vidus vai nolīgts
jauns darbinieks uz projekta īstenošanas laiku (viena
līdz divas amata vieta uz pilnu slodzi). Projekta
vadītāja darba uzdevumi un pienākumi tiks noteikti amata
aprakstā.
4. Projekta komanda - projekta īstenošanas
organizatoriskā struktūra projekta darbību īstenošanai un
ieviešanai. Projektā var tikt veidotas vairākas projekta
komandas dalījumā pa loģiskiem projekta apgabaliem.
Projekta komandu veido:
a. projekta darba grupa - VRAA un sadarbības
partneru deleģētie pārstāvji, kas uz rīkojuma pamata
piesaistīti projektam. Projekta darba grupa ir atbildīga
par konkrētu darbu izpildi saskaņā ar vienošanos par
projekta īstenošanu un projekta vadības grupas
noteiktajiem uzdevumiem. Projekta darba grupas sastāvā ir
projekta īstenošanas personāls - 6-8 VRAA un viens VARAM
kā sadarbības partnera darbinieks vai ierēdnis, no kuriem
daļa tiks norīkota no esošo darbinieku vidus, bet daļa -
nolīgstot jaunus darbiniekus un izveidojot papildu amata
vietas uz projekta īstenošanas laiku, par to slēdzot
darba līgumu. Projekta īstenošanas personāls strādās uz
pilno slodzi aptverot vismaz šādu specializāciju -
produkta portfeļa vadītāji, sistēmu un biznesa procesu
analītiķi, DevOps vadītājs, informācijas sistēmu
uzturētāji. Šis projekta īstenošanas personāls tiks
nodarbināts, pamatojoties uz darba līgumu, vienošanos
un/vai rīkojumu, un tā pienākumi tiks noteikti amata
aprakstā. Projekta darba grupu atkarībā no projekta
specifikas vada projekta vadītājs vai norīkots
atbildīgais speciālists. Projektā var tikt veidotas
vairākas projekta darba grupas dalījumā pa loģiskiem
projekta apgabaliem (piemēram, projekta darbībām vai
izstrādājamiem risinājumiem);
b. ārējie izstrādātāji - ja nepieciešams,
piesaistīti informācijas sistēmu un risinājumu izstrādes
un ieviešanas, kā arī pilnveides pakalpojumu sniedzēji,
kas projekta īstenošanā darbojas uz līgumu pamata;
c. pieaicinātie eksperti - piesaistīti pēc
nepieciešamības, nosakot to pienākumus rīkojumā vai
līgumā, ja tie ir trešās puses pārstāvji.
Projekta organizācija tiks izveidota, VRAA parakstot
vienošanos par projekta īstenošanu.
Citas projekta īstenošanā un
uzraudzībā iesaistītās puses
- Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
pārvaldības organizācija - Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas
uzraudzību nodrošinošā institūcija - VARAM -, ar ko
slēdzama vienošanās par projekta īstenošanu, kad finanšu
saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde, kas atbilst
VRAA.
- Nozares ministrija - Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.
komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.
reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes,
tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija"
īstenošanas uzraudzību nodrošinošā institūcija - Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija -, ar ko
slēdzama vienošanās par projekta īstenošanu, kad finanšu
saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde, kas atbilst
VRAA.
- Sadarbības partneri - projekta
ietvaros kā sadarbības partneri tiks iesaistīti VARAM un
LIAA. Informācija par projekta sadarbības partneriem un
tā plānotajām projekta darbībām un izmaksām tiks
iesniegta līdz ar projekta iesniegumu. Ar projekta
sadarbības partneri tiks slēgts sadarbības līgums.
Sadarbības partnerim VARAM paredzēts no projekta budžeta
piešķirt finansējumu projekta īstenošanas personāla
apmaksai - 1 amata vieta uz pilnu slodzi visu projekta
īstenošanas laiku.
- Programmas padome - Valsts pakalpojumu
platformu attīstības programmas padome, kuru izveido
VARAM.
Projekta īstenošanas laikā tiks ievērota VARAM kā
nozares ministrijas izstrādāta iekšējās kontroles
sistēma, tai skaitā finanšu pārvaldības iekšējās
kontroles sistēma, un tiks nodrošinātas vismaz šādas
kontroles darbības:
- interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas
nepieļaušana projekta ietvaros;
- dubultfinansējuma nepieļaušana projekta
ietvaros un sasaistē ar pārrobežu un daudzvalstu
projektiem, kur attiecināms;
- komercdarbības atbalsta nepieļaušana projekta
ietvaros
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Projekts ir vērsts uz portāla Latvija.lv un e-pakalpojumu
sniegšanas vides attīstīšanu, pašapkalpošanās pakalpojumu
izstrādes un sniegšanas platformas izstrādi un valsts
pārvaldes procesu pieejamības veicināšanu pārrobežu
digitālajā vidē. Īstenojot to, radīsies būtiski
sociālekonomiskie ieguvumi gan projekta īstenotājam, gan
valsts iestādēm, gan plašākai sabiedrībai.
Sociālekonomiskais ieguvums |
Ekvivalents naudas izteiksmē
(euro) |
Aprēķins |
Klientu apkalpošanai patērēto
iestāžu resursu samazinājums, pieaugot elektroniski
saņemto pakalpojumu īpatsvaram, uzlabojot portālu
Latvija.lv un e-pakalpojumu sniegšanas vidi |
3 165 658 |
Uzsākto pakalpojumu skaits gadā - 8 222 489 (dati
par 2021. gadu).
Laika patēriņš klienta apkalpošanai klātienē un
pa pastu - 0,5 stundas.
Valdības sektorā strādājošā vidējās darbinieka
stundas izmaksas - 7 euro/stundā (ieskaitot
darba devēja soc. nod. 24,09 %).
Ietaupījums attiecībā uz laiku vienam
e-pakalpojumam:
0,5 x 7 = 3,5
euro
E-pakalpojumu izmantošanas gadījumu skaita
lineārs pieaugums 10 gados no 0,2 % līdz 2 % gadā,
kopā 11 %.
8 222 489 x 0,2% x
3,5 = 57 557 euro/gadā
8 222 489 x 11% x 3,5
= 3 165 658 euro /10 gados
|
Sabiedrības laika un citu resursu
patēriņa samazinājums, pieaugot saņemto elektronizēto
pakalpojumu īpatsvaram, uzlabojot portālā Latvija.lv
un e-pakalpojumu sniegšanas vidi |
14 742 923 |
Uzsākto pakalpojumu skaits gadā - 8 222 489 (dati
par 2021. gadu).
Ietaupītais laiks klātienes pakalpojuma
saņemšanai (salīdzinot ar e-pakalpojuma
izmantošanas laiku) ceļā uz KAC - 2 stundas.
Vidējās darbinieka stundas izmaksas valstī - 7
euro/stundā (ieskaitot darba devēja soc.
nod. 24,09 %), ceļa izmaksas - 2,30
euro.
Viena klātienes apmeklējuma izmaksas:
2 x 7 + 2,30 = 16,30
euro
E-pakalpojumu izmantošanas gadījumu skaita
lineārs pieaugums 10 gados no 0,2 % līdz 2 % gadā,
kopā 11 %.
8 222 489 x 0,2 % x
16,30 = 268 053 euro/gadā
8 222 489 x 11 % x
16,30 = 14 742 923 euro/10 gados
|
Iestāžu patērēto resursu
ietaupījums, publiskojot valsts reģistru datus
personas datu pārlūkošanas pakalpojumā un
neizstrādājot atsevišķu e-pakalpojumu šo datu
publiskošanai |
725 000 |
Pieņemot, ka viena vienkārša e-pakalpojuma
izstrādes izmaksas ir 50 000 euro, ikgadējās
uzturēšanas un pilnveidojumu izmaksas ir līdz 25 %
no faktiskajām e-pakalpojuma izstrādes izmaksām jeb
12 500 euro, uzturēšanas maksa tiek veikta,
sākot ar nākamo gadu pēc izstrādes. Uz projekta
noslēgšanas brīdi personas datu pārlūkošanas
pakalpojumā tiks publiskoti 6 valsts reģistru dati,
bet katru nākamo gadu vēl papildus 2 valsts
reģistru dati, tad 10 gadu periodā tiks publiskoti
12 reģistru dati.
Ietaupījums, kas rodas, ja 12 reģistru dati nav
jāpublisko atsevišķu e-pakalpojumu veidā:
50 000 x 12 = 600 000
euro
Ietaupījums, kas rodas, jo nav jāapmaksā
e-pakalpojumu uzturēšana, pieņemot, ka 10 gadu
pārskata perioda piektajā gadā būtu 6 šādi
e-pakalpojumi, bet katru nākamo gadu vēl 2, tad
kopā pārskata periodā uzturēšana būtu jānodrošina
10 šādiem e-pakalpojumiem:
12 5000 x 10 = 125
000 euro
Kopējais ietaupījums 10 gadu periodā ir
600 000 + 125 000 =
725 000 euro
|
E-pakalpojumu pārziņu un VRAA
e-pakalpojumu izstrādei, publicēšanai un uzturēšanai
patērēto resursu samazinājums, ieviešot e-pakalpojumu
izstrādes un publicēšanas pašapkalpošanās vidi, kas
ļaus e-pakalpojumu pārziņiem ātrāk un vienkāršāk
izstrādāt, publiskot un uzturēt jaunus un jau esošus
e-pakalpojumus |
1 138 120 |
1. Attiecībā uz e-pakalpojuma izstrādi un
pilnveidošanu:
- jauna e-pakalpojuma izstrāde un esoša
e-pakalpojuma pilnveidošana vidēji aizņem aptuveni
6 mēnešus;
- e-pakalpojumu pārzinis sadarbībai ar VRAA tā
izstrādei un publicēšanai šajā periodā piesaista 1
speciālistu aptuveni 2 stundas dienā (mēnesī vidēji
21 darba diena);
- VRAA sadarbībai ar e-pakalpojumu pārzini tā
izstrādei un publicēšanai šajā periodā piesaista 1
speciālistu aptuveni 2 stundas dienā;
- vidējās darbinieka stundas izmaksas valstī 7
euro/stundā (ieskaitot darba devēja sociālo
nodokli 24,09 %).
Viena e-pakalpojuma izstrādei vai pilnveidošanai
tiek tērēti e-pakalpojuma pārziņa un VRAA resursi
šādā apjomā:
6 x 2 x (21 x 2 x 7)
= 3 528 euro
Pieņemot, ka gadā tiek publiskoti vidēji 7 jauni
un pilnveidoti e-pakalpojumi, tad katru gadu šo
resursu patēriņam varētu ietaupīt:
3 528 x 7 = 24 696
euro
10 gadu periodā ietaupījums ir:
24 696 x 10 = 246 960
euro
2. Attiecībā uz e-pakalpojumu uzturēšanu:
- Portālā Latvija.lv ir pieejami 122
e-pakalpojumi (dati par 2021. gadu);
- vidēji nedēļā viens e-pakalpojuma pārziņa
darbinieks tērē 1 stundu sadarbībai ar VRAA
e-pakalpojuma uzturēšanas jautājumos (gadā 52
nedēļas);
- vidēji nedēļā viens VRAA darbinieks tērē 1
stundu sadarbībai ar e-pakalpojuma pārziņiem
e-pakalpojuma uzturēšanas jautājumos;
- vidējās darbinieka stundas izmaksas valstī ir
7 euro/stundā (ieskaitot darba devēja soc.
nod. 24,09 %).
E-pakalpojumu uzturēšanai gadā tiek tērēti
e-pakalpojuma pārziņa un VRAA resursi šādā apjomā,
ko varētu ietaupīt:
122 x 2 x (1 x 52 x
7) = 88 816 euro
10 gadu periodā ietaupījums ir:
88 816 x 10 = 888 160
euro
Kopējais ietaupījums 10 gadu periodā ir:
249 960 + 888 160 = 1
138 120 euro
|
Kopā: |
19 771 701 |
|
Paredzēts, ka pēc projekta pilnīgas ieviešanas
projekta pārskata periodā sociālekonomiskie ieguvumi
sasniegs aptuveni 18,83 milj. euro (diskontētā
vērtība) ar ekonomisko neto pašreizējo vērtību 5,67 milj.
euro apmērā. Indikatīvais projekta ieguvumu un
izmaksu attiecības koeficients ir 1,8, ekonomiskā
ienesīguma norma - 15,18 %, kas liecina par augstu
projekta pievienoto vērtību.
Projekta īstenošanas rezultātā radīsies ietaupījums
valsts pārvaldes un pašvaldību iestādēm, kas sniedz
pakalpojumus fiziskām un juridiskām personām, bet
projekta īstenotājam kā koplietošanas platformu un
pakalpojumu nodrošinātājam ietaupījumi nav paredzēti.
Valsts pārvaldes iestāžu darbinieku darba laika
ietaupījumu paredzēts izmantot, lai uzlabotu pakalpojumu
sniedzošo iestāžu darbinieku ar darba pienākumiem
saistītos procesus. Līdz ar to projekta rezultātā nav
paredzēts samazināt darba vietas valsts pārvaldē -
plānots pēc iespējas saglabāt esošās darba vietas
pakalpojumus sniedzošajās iestādēs. Savukārt projekta
īstenotājam radīsies papildu pienākumi saistībā ar
projekta rezultātu ekspluatēšanas un uzturēšanas
nodrošināšanu un būs nepieciešami papildu personāla
resursi pēc projekta īstenošanas.
|
8. Cita būtiska informācija
Projekts ir atkarīgs no VRAA īstenotā projekta Datu
pārvaldības attīstības programmas 2.1.3.1. investīcijas
"Vienotās datu koplietošanas platformas attīstība,
vides nozares un sociālo pakalpojumu datu pieejamības un
koplietošanas nodrošināšana, kā arī priekšnosacījumu
radīšana inovatīviem mobilitātes pakalpojumiem,
nodrošinot tīkla kvalitātes digitālo kartējumu"
ietvaros, jo personas datu pārlūkošanas pakalpojumā
pieejamo datu apjoms un dažādība ir tieši atkarīga no
norādītajā projektā DAGR pieslēgtajiem datu devējiem, kā
rezultātā var tikt ietekmēta spēja sasniegt projekta
"3.3.2. Palielināts valsts reģistru un to datu
apjoms, kas pieejams personas datu pārlūkošanas
pakalpojumā" ieguvumā paredzēto vērtību.
VRAA nodrošina, ka investīcijas projekta ietvaros
komercdarbības atbalsts nav plānots/netiks sniegts.
Investīcijas projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai VRAA
vai projekta sadarbības partneru pārziņā un turējumā
esošu informācijas sistēmu tehnoloģiskās modernizācijas
īstenošanā, veicot pasūtījumus, lai sasniegtu
investīcijas projekta mērķus, nodrošinot digitālo
pakalpojumu nepārtrauktību, ātrdarbību, drošību, augstu
pieejamības un lietojamības līmeni lietotājiem, kā arī
tehnoloģiski un ekonomiski efektīvāku to administrēšanu
un uzturēšanu. Investīcijas projekta ietvaros
modernizētie tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā
pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas
rezultātā komersanti nevarēs gūt labumu / priekšrocības
attiecībā pret citiem Eiropas Savienības komersantiem.
Vienlaikus VRAA kā finansējuma saņēmējam sniegtais
atbalsts projekta sadarbības partneriem nav kvalificējams
kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts
deleģētas funkcijas veikšanai. Sadarbības partneri
projekta ietvaros iegādātās vērtības un izveidoto
programmatūru izmantos tikai un vienīgi projektā
paredzētajiem mērķiem, ar izveidotajām vērtībām netiks
veikta saimnieciskā darbība
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
VARAM - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrija."
1 Valsts vienotais reģistrs ir rīku kopums, kas
tiek izstrādāts projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/001 "Datu
izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)" ietvaros kā
Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas
informācijas sistēmas (VIRSIS) attīstības otrā kārta. Valsts
vienotais reģistrs ir paredzēts datu uzkrāšanai par valsts
informācijas sistēmām un to darbībai nepieciešamiem IKT
resursiem un pakalpojumiem, kā arī datu uzkrāšanai par
publiskās pārvaldes pakalpojumiem, dzīves situācijām un
vajadzībām.
2 E-formas ir risinājums, kas nodrošina iestādēm
veikt veidlapu (pakalpojumu pieteikumu formu) digitalizēšanu ar
iespēju veikt strukturētu datu ievadi un nosūtīšanu valsts
iestādēm. E-formu risinājums tiks attīstīts projektā
"Vienotā saziņas platforma, dokumentu krātuve un dokumentu
pārvaldības platformu integrācija"
3 "Latvija.lv pilnveides arhitektūras
apraksta dokuments" (nodevums atbilstoši VARAM 11.12.2020.
Darba uzdevumam Nr. IL-IKT/65/2020 "Datu izplatīšanas un
pārvaldības platformas (DAGR), Mērķa finansējuma izlietojuma
pārvaldības platformas (MAP), portāla latvija.lv izstrādei
nepieciešamo tehnisko specifikāciju izveide, izstrādes
iepirkumu atbalsts un autoruzraudzības pakalpojumi"
(saskaņā ar Vispārīgo vienošanos Nr.
VRAA/2017/09/AK/CI-110PKP_1 "Par standarta programmatūras
pakalpojumu sniegšanu Elektronisko iepirkumu sistēmas
dalībniekiem")) 2.6. sadaļa.
4 "Latvija.lv pilnveides arhitektūras
apraksta dokuments" (nodevums atbilstoši VARAM 11.12.2020.
Darba uzdevumam Nr. IL-IKT/65/2020 "Datu izplatīšanas un
pārvaldības platformas (DAGR), Mērķa finansējuma izlietojuma
pārvaldības platformas (MAP), portāla Latvija.lv izstrādei
nepieciešamo tehnisko specifikāciju izveide, izstrādes
iepirkumu atbalsts un autoruzraudzības pakalpojumi"
(saskaņā ar Vispārīgo vienošanos Nr.
VRAA/2017/09/AK/CI-110PKP_1)) 2.6. sadaļa.
5 Regula, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju,
lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un
problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES)
Nr. 1024/2012 -
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:32018R1724
6 Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijas informatīvais ziņojums "Par Vienotās digitālās
vārtejas regulas prasību ieviešanu" sadaļa 3.2.
7 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
8 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10000 un sasniegšanas laiks - 2026.
gads.
9 PVN netiek attiecināts uz projektu
īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie
projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru
un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.
10 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
11 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
12 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta
2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma
"Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
13 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā
VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks
saņemts.
14 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek vienlaikus iesniegts ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
15 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas
nosacījumiem.
2. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 23. janvāra
rīkojumam Nr. 61
"4. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. jūlija
rīkojumam Nr. 422
Centralizētas funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plans "Vienreizes
principa tehniskās sistēmas platforma kā pakalpojums
iestādēm"
1. Centralizētā funkcija vai
koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
Norāda
pakalpojuma saturu atspoguļojošu nosaukumu un īsu satura
aprakstu, kas obligāti ietver pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas galvenos nosacījumus |
Pakalpojuma mērķis, pamatojoties uz Vārtejas regulu un
tās ietvaros ieviešamo OOTS sistēmu atbilstoši OOTS
regulai, ir nodrošināt tehnisku sistēmu apliecinājumu
apmaiņai, kas apvieno Vārtejas regulā un no tās
izrietošajos tehniskajos dokumentos noteiktās prasības un
metodes, ieviešot Vienreizes principa tehniskās sistēmas
platformu.
Pakalpojuma apraksts un tā saņemšanas nosacījumi tiks
publicēti Valsts informācijas resursu, sistēmu un
sadarbspējas informācijas sistēmā kā koplietošanas
pakalpojums.
Pakalpojums būs pieejams visai valsts pārvaldei, uz
kuru tiks attiecināts Vārtejas regulas 14. panta 1.
punkts, lai Latvijā nodrošinātu OOTS regulas ieviešanu un
tās prasību izpildi, kā arī Latvijā izveidotu tehniskā
atbalsta kontaktpunktu tīklu sadarbībai ar ES dalībvalstu
iedzīvotājiem un iestādēm
|
2. Pakalpojuma sniedzējs
Institūcijas -
centralizētās funkcijas nodrošinātājas vai pakalpojuma
sniedzējas nosaukums |
Pakalpojuma sniedzējs ir VRAA |
3. Pakalpojuma rādītāji
(pakalpojuma līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))
Norāda
pakalpojuma kvalitātes, apjoma un līmeņa rādītāju īsus
aprakstus un plānotās vērtības |
Pakalpojuma specifikācijas, rādītāji, līmeņi un lietotāju
atbalsta nodrošināšana tiks definēti pakalpojumu
nodrošinošā IKT risinājuma attīstības plānošanas un
risinājuma saskaņošanas laikā, kā arī precizēti projekta
īstenošanas laikā.
Plānots sasniegt OOTS regulas 27. panta 1. punktā
minētos rādītājus (24/7 režīmā nodrošināt pakalpojuma
pieejamības rādītāju - vismaz 98 %, izņemot plānotos
uzturēšanas darbus)
|
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Raksturo
pakalpojuma saņēmēju loku, pakalpojuma izvēršanas gadījumā
nodalot esošo, projekta rezultātā plānoto (obligāti) un
turpmākas attīstības perspektīvu |
Pakalpojuma saņēmēji būs visas valsts
pārvaldes iestādes un pašvaldības, kuras ir Vārtejas
regulas 14. panta 1. punkta tvērumā, kā arī OOTS sistēma un
ar tās starpniecību attiecīgi visas ES dalībvalstis.
Pakalpojuma izmantošanas veicināšana būs kopīgs VARAM un
VRAA organizēts darbs, jo VARAM koordinē Vārtejas regulas
ieviešanu Latvijā, savukārt VRAA nodrošina regulas 14.
panta prasību tehnisko īstenošanu un pakalpojuma vienotu
pieejamību visām Vārtejas regulas 14. panta 1. punkta
tvērumā esošajām iestādēm |
5. Pakalpojuma sniegšanu
nodrošinošais IKT risinājums
Norāda IKT
risinājumu (risinājumus), kas pēc būtības nodrošina
pakalpojumu sniegšanu un kuru darbināšana/uzturēšana veido
būtisku daļu no pakalpojumu sniegšanas izmaksām (mazāk
nozīmīgus atbalsta risinājumus nenorāda) |
Tiks izstrādāts jauns risinājums - Vienreizes principa
tehniskās sistēmas platforma, kurā apliecinājumu
(angl. - evidence) iegūšanai tiks izmantoti datu
devēju sistēmās vai Datu izplatīšanas un pārvaldības
platformā (DAGR) izmitinātie dati. Vārtejas regula ievieš
globālu vīziju par sistēmas uzbūvi, un platformas
arhitektūru sadala centralizēti ES un decentralizēti
katrai dalībvalstij, kas kopumā veidos Vienreizes
principa (angl. - Once Only Principle) tehniskās
sistēmas tīklu. Vārtejas regula paredz Eiropas sniegto
koplietošanas komponenšu izmantošanu, esoša eIDAS
mezgla izmantošanu, kā arī eDelivery
starpniekmezgla izmantošanu starpvalsts datu apmaiņas
nodrošināšanai standartizētā veidā. Tā kā Vienreizes
principa tehniskās sistēmas platforma projektā tiek
īstenota kā jauns IKT risinājums, precīzs risinājuma
tvērums tiks noskaidrots analīzes posmā.
Vienreizes principa tehniskās sistēmas platformas
Latvijas daļu plānots izmitināt valsts federētajā
mākonī
|
6. Pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas
stratēģija
Norāda esošo un plānoto (projekta īstenošanas laikā)
tiesisko regulējumu.
Izskaidro pakalpojumu
ieviešanas un saņēmēju loka izvēršanas stratēģiju, ja tā
nav balstīta uz tiesiskā regulējuma noteiktu obligātu
centralizētās funkcijas vai pakalpojuma izmantošanu
|
Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likumu plānots
izstrādāt normatīvo regulējumu Vienreizes principa
tehniskās sistēmas platformai un atbildības sadalījumam
starp Vārtejas regulas 14. panta 1. punkta tvērumā
esošajām iestādēm, kam jābūt izstrādātam un apstiprinātam
līdz projekta īstenošanas beigām.
Vārtejas regulas 14. panta 1. punkts noteic, ka, lai
būtu iespējama apliecinājumu apmaiņa šīs regulas II
pielikumā uzskaitīto tiešsaistes procedūru un Direktīvās
2005/36/EK, 2006/123/EK, 2014/24/ES un 2014/25/ES
noteikto procedūru vajadzībām, Komisija sadarbībā ar
dalībvalstīm izveido tehnisku sistēmu automatizētai
apliecinājumu apmaiņai starp kompetentajām iestādēm
dažādās dalībvalstīs (tehniskā sistēma). OOTS regulas 2.
pants nosaka OOTS struktūru un pakalpojumu klāstu.
Lai veicinātu pakalpojuma izmantošanu, VRAA kā
pakalpojuma sniedzējs plāno organizēt informatīvus
seminārus, prezentācijas, diskusijas un apmācības, kā arī
iespēju robežās, ja nepieciešams, piesaistīt plašsaziņas
informācijas līdzekļus un izmantot sociālo tīklu
platformas. Plānots veikt monitoringu par pakalpojuma
izmantošanas veicināšanas pasākumu efektivitāti
|
7. Pakalpojuma finansēšanas pieeja1
Norāda, vai pakalpojuma sniegšanas finansēšanā ir
plānots iesaistīt arī pakalpojumu saņēmējus, piemēram,
pārdalot no pakalpojumu saņēmējiem vai ar tiešiem
maksājumiem saņemot daļu no pakalpojuma sniegšanai
nepieciešamā finansējuma, vai arī pakalpojums tiks
finansēts no valsts budžeta pakalpojuma sniedzēja
izdevumu programmas.
Īpaši norāda (un aizpilda
8. punktu), ja pakalpojumu sniegšanu nevarēs nodrošināt
atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem
|
Pakalpojuma izveide tiks finansēta no projekta
līdzekļiem.
Projektam noslēdzoties 2026. gadā, tiks pieprasīti
uzturēšanas līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā, iekļaujot detalizētus izmaksu aprēķinus. Šo
uzturēšanas līdzekļu apmērs ir saskaņots un iekļauts MK
2023. gada 6. jūlija rīkojuma Nr. 4222 5. un
6. punktā noteiktajā apjomā
|
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai vai izvēršanai
nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma apmērs un
pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un izmaksas3
Pamato papildu izmaksas, ņemot vērā ieguvumus.
Konkrēti norāda plānotos ieguvumus un ietaupījumus, kas
var ietvert arī pārvaldes darbinieku skaita samazinājumu,
norādot ietaupījumu sadalījumu pa institūcijām vai
resoriem. Ja papildu izmaksas ir saskaņotas, pieņemot
saistīto tiesisko regulējumu, tad atsaucas ar atbilstošām
saitēm uz pamatojošajiem pierādījumiem.
Pamatojumam no izmaksu
viedokļa norāda nepieciešamo papildu finansējumu mēnesī,
sadalot to pa būtiskām izmaksu pozīcijām un pamatojot
katru no tām
|
Pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanai pēc projekta beigām
(sākot ar 2026. gada jūniju) ir nepieciešams papildu
valsts budžeta finansējums uzturēšanai, t. sk.
cilvēkresursiem. Valsts budžeta finansējums ir pieprasīts
un apstiprināts ar MK 2023. gada 6. jūlija rīkojumu Nr.
422.
Atbilstoši MK 2023. gada 6. jūlija rīkojuma Nr. 422
anotācijā sniegtajai informācijai pakalpojuma uzturēšanai
pēc projekta īstenošanas tiks pieprasīti šādi
līdzekļi:
1) indikatīvi ārpakalpojumu piesaistei
(infrastruktūras, auditu un programmatūras uzturētāja
pakalpojumi u. c.) - ik gadu 90 750,00 EUR ar PVN (2026.
gadā 52 938,00 EUR ar PVN), mēnesī 7 562,50 EUR ar
PVN;
2) indikatīvi pakalpojuma sniedzējam nepieciešamajām
piecām amata vietām - ik gadu 302 544,25 EUR (2026. gadā
201 367,17 EUR), mēnesī 25 212,02 EUR.
Piezīme. MK 2023. gada 6. jūlija rīkojuma Nr. 422 5.
punktā projekta rezultātu uzturēšanai paredzēti kopā 574
750 EUR, no kā 90 750 EUR ir šī pakalpojuma
uzturēšanai, un 6. punktā norādītas astoņas amata vietas,
no kurām piecas paredzētas šī pakalpojuma
uzturēšanai.
Finansējums nepieciešams, jo Vārtejas regulas un OOTS
regulas ieviešana ir jauna horizontāla valsts pārvaldes
funkcija Latvijā, kā rezultātā tiks ieviesta pilnīgi
jauna valsts informācijas sistēma - Vienreizes principa
tehniskās sistēmas platforma. Plānotais ieguvums ir
valsts procedūru un apliecinājumu pieejamība pārrobežu
lietotājiem, kā arī dalībvalstu procedūru un
apliecinājumu pieejamība Latvijai atbilstoši Vārtejas
regulas prasībām. Pakalpojuma ietvaros VRAA centralizēti
Vienreizes principa tehniskās sistēmas platformai
pieslēgs un pārvaldīs Latvijas apliecinājumus Vārtejas
regulas tvērumā. Pēc platformas ieviešanas būs
nepieciešams nodrošināt 27 Eiropas dalībvalsts reģistros
pieejamo apliecinājumu pieejamību, līdz 626 dažādu
iestāžu un institūciju pakalpojumu sadarbspēju,
integrāciju un uzturēšanu ar Eiropas koplietošanas
komponentēm, vairāk nekā 10 sistēmas mezglu uzturēšanu,
platformas ietvaros izplatāmo apliecinājumu dzīvescikla
pārvaldību, sadarbību un 24/7 atbalsta nodrošināšanu
Latvijas iestādēm, Eiropas Komisijai un 27 Eiropas
dalībvalstīm.
Vārtejas regulas un OOTS regulas neieviešanas vai
nepilnīgas ieviešanas (piemēram, pēcprojekta periodā
nespējot nodrošināt jaunās sistēmas pilnvērtīgu darbību
atbilstoši Vārtejas regulas prasībām) rezultātā Latvijai
var tikt piemērota pārkāpuma procedūra un noteiktas soda
sankcijas.
|
Lietotie saīsinājumi:
1. ES - Eiropas Savienība.
2. OOTS - Eiropas Komisijas Vienreizes principa tehniskā
sistēma.
3. OOTS regula - Eiropas Komisijas Īstenošanas 2022. gada 5.
augusta regula 2022/1463, ar ko nosaka tehniskās un darbības
specifikācijas tehniskajai sistēmai apliecinājumu automatizētai
pārrobežu apmaiņai un vienreizējas iesniegšanas principa
piemērošanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu
(ES) 2018/1724.
4. MK - Ministru kabinets.
5. Projekts - ES Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas" projekts Nr.
2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/005 "Nacionālā digitālo
pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem
un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai
(Latvija.lv)".
6. SLA - (angl. - Service Level Agreement)
pakalpojuma līmeņa vienošanās.
7. Vārtejas regula - Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.
gada 2. oktobra Regula (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu
digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām
un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko
groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012.
8. VARAM - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrija.
9. VRAA - Valsts reģionālās attīstības aģentūra."
1 Saskaņā ar informatīvo ziņojumu "Par
valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un
finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.
gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām
centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu
finansēšanas pieejām.
2 Ministru kabineta rīkojuma Nr. 422 "Par
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu
un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.1.i.
investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un
sistēmas" projekta "Nacionālā digitālo pakalpojumu
koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un
proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)".
3 Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā
finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu
pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem
budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no
pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai
ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks
pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|