Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 810
Rīgā 2023. gada 19. decembrī (prot. Nr. 62 88. §) Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.5. pasākuma "Latvijas pilnvērtīga dalība Apvārsnis Eiropa programmā, tajā skaitā nodrošinot kompleksu atbalsta instrumentu klāstu un sasaisti ar RIS3 specializācijas jomu attīstīšanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
1. Noteikumi nosaka: 1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.5. pasākuma "Latvijas pilnvērtīga dalība Apvārsnis Eiropa programmā, tajā skaitā nodrošinot kompleksu atbalsta instrumentu klāstu un sasaisti ar RIS3 specializācijas jomu attīstīšanu" (turpmāk – pasākums) pirmo un otro projektu iesniegumu atlases kārtu; 1.2. pasākuma mērķi; 1.3. pasākuma pirmajai un otrajai kārtai plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi; 1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem; 1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus; 1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību. 2. Noteikumos lietoti šādi termini: 2.1. ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts – projekts, kas atbilst šādiem kritērijiem: 2.1.1. pirmās vai otrās kārtas ietvaros šo noteikumu 11. vai 29. punktā minētais projekta iesniedzējs – Latvijas Zinātnes padome – savu funkciju ietvaros veic darbības, kas nav kvalificējamas kā saimnieciskā darbība; 2.1.2. otrās kārtas ietvaros šo noteikumu 29. punktā minētais projekta iesniedzējs – Latvijas Republikas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta zinātniskā institūcija: 2.1.2.1. atbilst šo noteikumu 2.8. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai; 2.1.2.2. projektā īsteno darbības, kurām nav saimnieciska rakstura; 2.1.3. otrās kārtas ietvaros šo noteikumu 30. punktā minētais projekta sadarbības partneris – Latvijas Republikas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta zinātniskā institūcija – savu funkciju ietvaros veic darbības, kas nav kvalificējamas kā saimnieciskā darbība; 2.2. darbība, kurai nav saimnieciska rakstura, – pētniecības organizācijas pamatdarbība, kura neietilpst Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā noteiktajā darbības jomā un kuras izpausmes veidi ir šādi: 2.2.1. neatkarīga pētniecība un izstrāde ar mērķi gūt vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp īstenota kopīga pētniecība un izstrāde, pētniecības organizācijai iesaistoties efektīvā sadarbībā; 2.2.2. pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru; 2.2.3. zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības, ja: 2.2.3.1. zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības veic pētniecības organizācija vai pētniecības organizācijas nodaļa, vai pētniecības organizācijas meitas uzņēmums (tāda komercsabiedrība, kurā mātes uzņēmuma līdzdalības daļa pārsniedz 50 procentu vai kurā mātes uzņēmumam ir balsu vairākums un kura atbilst šo noteikumu 2.8. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai), vai pētniecības organizācija kopīgi ar citām pētniecības organizācijām, vai pētniecības organizācija kopīgi ar trešajām pusēm, atklātā konkursā slēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem; 2.2.3.2. visa peļņa no šādām darbībām tiek atkal ieguldīta pētniecības organizācijas pamatdarbībās; 2.3. efektīva sadarbība – sadarbība, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 90. punktā noteiktajai definīcijai; 2.4. eksperimentālā izstrāde – izstrāde, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punktā noteiktajai definīcijai; 2.5. EURAXESS portāls – Eiropas mēroga portāls (https://euraxess.ec.europa.eu/), kas izveidots, lai nodrošinātu mūsdienīgu un ērtu vidi informācijas apmaiņai zinātnieku starptautiskās un starpsektoru mobilitātes nodrošināšanai Eiropas Pētniecības telpas ietvaros; 2.6. fundamentālie pētījumi – darbības, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 84. punktā noteiktajai definīcijai; 2.7. Nacionālais kontaktpunkts – Latvijas Zinātnes padomes struktūrvienība programmas "Apvārsnis Eiropa" un, sākot no 2028. gada, programmas 10. IP Latvijas Nacionālā kontaktpunkta funkciju īstenošanai; 2.8. pētniecības organizācija – pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai; 2.9. programma "Apvārsnis Eiropa" – Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas pamatprogramma "Apvārsnis Eiropa"; 2.10. programma 10. IP – Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas 10. Ietvara programma, kas sāksies 2028. gadā – pēc programmas "Apvārsnis Eiropa" noslēguma; 2.11. rūpnieciskie pētījumi – pētījumi, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punktā noteiktajai definīcijai; 2.12. rūpnieciski ekonomiskā priekšizpēte – priekšizpēte, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punktā noteiktajai definīcijai; 2.13. Izcilības zīmoga sertifikāts – Eiropas Komisijas izsniegts Izcilības zīmoga sertifikāts (Seal of Excellence), ko Eiropas Komisija piešķir konkrētai programmas "Apvārsnis Eiropa" apakšprogrammai; 2.14. virs kvalitātes sliekšņa novērtēts projekts – projekts, kurš Eiropas Komisijas novērtējumā ir sasniedzis vai pārsniedzis noteikto kvalitātes sliekšņa vērtību atbilstoši konkrētās programmas "Apvārsnis Eiropa" apakšprogrammas projektu pieteikumu vērtēšanas nosacījumiem; 2.15. zinātības un tehnoloģiju pārnese – noteiktu zināšanu un tehnoloģiju nodošana (tai skaitā mantisko tiesību uz zinātību un tehnoloģijām atsavināšana) lietotājam, lai radītu jaunus produktus vai tehnoloģijas. 3. Pasākuma mērķis ir veicināt starptautisko sadarbību pētniecības jomā un sasaisti ar Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk – RIS3) specializācijas jomu attīstīšanu, tai skaitā stiprinot Nacionālā kontaktpunkta kapacitāti, lai nodrošinātu investīcijas dalībai Eiropas Partnerībās atbilstoši Latvijas stratēģiskajām prioritātēm (tai skaitā kopīgu pētniecības projektu īstenošana), kā arī sinerģijas mehānismu nodrošināšana ar citām ES pētniecības programmām, tai skaitā pārfinansējot programmas "Apvārsnis Eiropa" rezervē esošos virs kvalitātes sliekšņa novērtētos projektus. 4. Mērķa grupa ir zinātniskās institūcijas, augstskolas, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēti komersanti un valsts tiešās pārvaldes iestādes, kas iesaistītas pētniecības un attīstības politikas plānošanā un ieviešanā. 6. Pasākuma pirmās un otrās kārtas ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 33 109 682 euro (tostarp elastības finansējums – 10 077 021 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 28 143 229 euro (tostarp elastības finansējums – 8 565 468 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 4 966 453 euro (tostarp elastības finansējums – 1 511 553 euro). 7. Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. 8. Projektu iesniegumos pasākuma pirmās un otrās kārtas īstenošanai kopējo pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 23 032 661 euro apmērā, ko veido ERAF finansējums 19 577 761 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 3 454 900 euro apmērā. 9. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram. 11. Projekta iesniedzējs pirmās kārtas ietvaros ir Latvijas Zinātnes padome. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas Latvijas Zinātnes padome ir finansējuma saņēmējs. 12. Pirmo kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projekta iesnieguma iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pirmajai kārtai pieejamo finansējumu. 13. Pirmajai kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 9 445 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 8 028 250 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 416 750 euro. 14. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. 15. Projekta iesniegumam pievieno projekta iesniedzēja izstrādātu: 15.1. rīcības plānu starptautiskās sadarbības pētniecībā stiprināšanai, kas tiek īstenots līdz projekta noslēgumam un ir saskaņots ar Izglītības un zinātnes ministriju kā nozares ministriju. Rīcības plāns ietver darbību aprakstu atbilstoši projektā plānotajām atbalstāmajām darbībām, tostarp aprakstu par to, kā tiks īstenotas nacionālā līmeņa aktivitātes un pasākumi Latvijas pētniecības un attīstības interešu pārstāvības stiprināšanai Eiropas pētniecības telpā, palielināta Latvijas dalība starptautiskās pētniecības un inovācijas programmās un iniciatīvās, kā arī attīstīta sadarbība pētniecībā un inovācijā starp Baltijas valstīm un Baltijas jūras reģiona valstīm; 15.2. nolikumu, kas nosaka atbalsta piešķiršanas kārtību programmas "Apvārsnis Eiropa" apakšprogrammu konkursos iesniegtu un virs kvalitātes sliekšņa novērtētu projektu sagatavošanas finansēšanai. 17. Pirmās kārtas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības: 17.1. Nacionālā kontaktpunkta darbības nodrošināšana, efektivitātes uzlabošana un kapacitātes celšana; 17.2. EURAXESS portāla popularizēšanas un informācijas aktualizēšanas pasākumi, tostarp veicinot informācijas nodrošināšanu un ārvalstu pētnieku integrāciju Latvijas zinātniskajā vidē; 17.3. Latvijas zinātnes un inovāciju kopienas interešu pārstāvniecība Briselē; 17.4. Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta kontaktpunkta darbības nodrošināšana; 17.5. atbalsts pētniecības projektu iesniegumu izstrādei programmā "Apvārsnis Eiropa" un programmā 10. IP: 17.5.1. programmas "Apvārsnis Eiropa" un programmas 10. IP apakšprogrammu konkursos iesniegta un virs kvalitātes sliekšņa novērtēta ar saimniecisko darbību nesaistīta projekta sagatavošanas finansēšana biedrībām un nodibinājumiem, kuri ir Latvijas Republikas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas zinātniskās institūcijas; 17.5.2. programmas "Apvārsnis Eiropa" Eiropas Pētniecības padomes projektu (Starting Grant, Consolidator Grant, Advanced Grant) virs kvalitātes sliekšņa novērtētu, bet finansējumu nesaņēmušu projektu kvalitātes uzlabošana; 17.5.3. programmas "Apvārsnis Eiropa" projektu koordinatoru konsultēšana; 17.6. NordForsk programmas projektu finansēšana; 17.7. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana; 17.8. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi. 18. Pirmajā kārtā ir šādi nacionālie rādītāji, kas jāsasniedz līdz 2029. gada 31. decembrim: 18.1. Latvijas zinātnes un inovāciju kopienas interešu pārstāvniecība Briselē ir sniegusi atbalstu jaunu programmas "Apvārsnis Eiropa" un programmas 10. IP ārvalstu partneru piesaistē Latvijas organizācijām, palielinot jaunu (unikālo) ārvalstu partneru skaitu par pieciem procentiem; 18.2. Nacionālā kontaktpunkta aktivitātes ir palielinājušas programmas "Apvārsnis Eiropa" un programmas 10. IP virs kvalitātes sliekšņa novērtētu Latvijas dalībnieku iesniegto projektu pieteikumu skaitu par 10 procentiem salīdzinājumā ar programmu "Apvārsnis 2020"; 18.3. zinātnisko institūciju piesaistītais programmas "Apvārsnis Eiropa" finansējums līdz programmas "Apvārsnis Eiropa" noslēgumam – 150 000 000 euro. 19. Pirmās kārtas ietvaros Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā finansējuma saņēmējam jāuzkrāj šādi RIS3 rādītāji katrā no RIS3 jomām: 19.1. rūpnieciskie (lietišķie) pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro); 19.2. fundamentālie pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro); 19.3. pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro); 19.4. pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro); 19.5. jaunradītās tehnoloģijas (skaits); 19.6. jaunradītie produkti (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas, skaits); 19.7. radītie rūpnieciskā īpašuma objekti (patents un patentu pieteikumi, licences līgumi, augu šķirne, reģistrēts dizainparaugs, pusvadītāja izstrādājums vai tā pieteikums, preču zīme, skaits); 19.8. iesaistītais zinātniskais personāls (jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, skaits); 19.9. iesaistītais zinātniskais personāls (jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, pilna laika ekvivalents); 19.10. iesaistītais zinātnes tehniskais personāls (jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, skaits); 19.11. iesaistītais zinātnes tehniskais personāls (jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, pilna laika ekvivalents); 19.12. publikācijas – Web of Science un SCOPUS (tai skaitā sadarbībā ar industriju, skaits). 20. Pirmajā kārtā ir šādi izmaksu veidi: 20.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma; 20.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai. 21. Šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas: 21.1. tiešās attiecināmās personāla izmaksas: 21.1.1. projekta vadības personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 17.7. un 17.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai un saskaņošanai ar vadošo iestādi ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas, paredzot projekta vadības personāla izmaksu ierobežojumu līdz 84 787 euro kalendāra gadā. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze; 21.1.2. projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 17.1., 17.2., 17.3., 17.4., 17.5. un 17.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai un saskaņošanai ar vadošo iestādi ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze; 21.2. jaunradītu darba vietu aprīkojuma (tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences) iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam. Daļlaika izmaksu attiecināšanas gadījumā tiek ņemts vērā darbinieka iesaistes periods pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu; 21.3. iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 17.1., 17.2., 17.4. un 17.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai"; 21.4. ārvalstu komandējumu izmaksas projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 17.1., 17.2., 17.3., 17.4., 17.5., 17.6. un 17.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta rezultāta sasniegšanu; 21.5. transporta izmaksas (maksa par degvielu, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 17.1., 17.2., 17.4., 17.5., 17.6. un 17.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai"; 21.6. transporta pakalpojumu iegādes izmaksas (transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana) projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 17.1., 17.2., 17.4., 17.5., 17.6. un 17.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai; 21.7. šo noteikumu 17.5.1. apakšpunktā minētā viena programmas "Apvārsnis Eiropa" projekta pieteikuma sagatavošanas izmaksas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi; 21.8. NordForsk un citu starptautisko pētniecības un attīstības sadarbības iniciatīvu ietvaros atvērtajos projektu konkursos iesniegto un atbalstīto ar saimniecisko darbību nesaistīto projektu Latvijas partneru daļas īstenošanas izmaksas šo noteikumu 17.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai; 21.9. pakalpojumu izmaksas ārvalstu ekspertu piesaistei šo noteikumu 17.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Ja pakalpojuma sniedzējs ir fiziska persona un tā nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienestā kā pašnodarbināta persona, attiecināmas ir arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas; 21.10. pakalpojumu izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanai semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu dalībniekiem; 21.11. ar semināru, diskusiju, konferenču un mācību organizēšanu un īstenošanu, kā arī ar pārstāvniecību Briselē saistītās izmaksas, tai skaitā ekspertu izmaksas, telpu īre, ja aktivitāšu īstenošanai nepieciešams īrēt telpas ārpus finansējuma saņēmēja juridiskās adreses, un izdales materiālu izmaksas; 21.12. informatīvo un mācību materiālu izstrādes un publiskošanas izmaksas šo noteikumu 17.1., 17.3., 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai; 21.13. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas šo noteikumu 17.8. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. 22. Šo noteikumu 20.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, kas radušās uz darba līguma pamata. 23. Ja projekta īstenošanas laikā atbildīgā iestāde vai vadošā iestāde izstrādā vienkāršoto izmaksu metodiku kādām no šo noteikumu 21.2., 21.4., 21.6., 21.8., 21.9., 21.10., 21.11., 21.12. vai 21.13. apakšpunktā minētajām izmaksām, tām piemēro atbildīgās iestādes vai vadošās iestādes izstrādāto metodiku atbilstoši metodikā noteiktajam spēkā stāšanās laikam un nosacījumiem. 24. Pirmās kārtas ietvaros finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 1. decembra, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām. 25. Pirmajā kārtā finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par: 25.1. šo noteikumu 18. punktā minēto nacionālo rādītāju izpildi; 25.2. horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāja "Mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti)" izpildi. 26. Pirmās kārtas projekta īstenošanas uzraudzībai finansējuma saņēmējs izveido projekta uzraudzības padomi, kuras sastāvā tiek iekļauti pārstāvji no Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Zinātnes padomes, Ekonomikas ministrijas, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras, Valsts zinātnisko institūtu asociācijas, Latvijas Zinātņu akadēmijas un Latvijas Jauno zinātnieku apvienības. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var tikt iekļauti pārstāvji arī no citām institūcijām, tai skaitā no sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes. Padomes darbību nosaka finansējuma saņēmēja izstrādāts un apstiprināts nolikums. 27. Finansējuma saņēmējs vismaz reizi gadā iesniedz projekta uzraudzības padomei ziņojumu par projekta īstenošanas progresu, kurā ietverta informācija par sasniegtajām šo noteikumu 18. punktā minēto rādītāju vērtībām un šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības efektivitāti, un prezentē projekta rezultātus projekta uzraudzības padomē. Projekta uzraudzības padome var uzdot finansējuma saņēmējam veikt izmaiņas projekta īstenošanas gaitā, ja konstatēti riski projekta ieviešanas kvalitātē. 28. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas. Pirmajā projekta uzraudzības padomes sēdē finansējuma saņēmējs prezentē projekta īstenošanas, vadības un uzraudzības vadības sistēmu. 29. Otrajā kārtā projekta iesniedzējs ir Latvijas Republikas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta zinātniskā institūcija, bet šo noteikumu 31.2.3. apakšpunktā minētās programmas ietvaros projekta iesniedzējs var būt arī Latvijas Zinātnes padome. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs. 30. Otrajā kārtā projekta iesniedzējs projektu īsteno individuāli, bet šo noteikumu 31.2.3. apakšpunktā minētās programmas ietvaros sadarbības partneri var būt Latvijas Republikas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas zinātniskās institūcijas. 31. Otrajā kārtā atbalsts paredzēts programmas "Apvārsnis Eiropa" un programmas 10. IP virs kvalitātes sliekšņa novērtētu, bet finansējumu nesaņēmušu projektu finansēšanai, kas, sākot ar 2021. gada 1. janvāri, ir iesniegti šādās apakšprogrammās: 31.1. Izcilības izplatīšanas un dalības paplašināšanas (Spreading Excellence and Widening Participation) apakšprogramma ERA Chairs; 31.2. Marijas Sklodovskas-Kirī stipendijas apakšprogrammas: 31.2.1. Eiropas stipendijas (European Fellowship); 31.2.2. Pasaules stipendijas (Global Fellowship); 31.2.3. Eiropas zinātnieku nakts (MSCA and Citizens); 31.2.4. Ukrainas pētnieku stipendijas (MSCA4Ukraine); 31.3. Eiropas Pētniecības padomes (European Research Council) Frontier Research granti: 31.3.1. Starting grant (ERC-SG); 31.3.2. Consolidator grant (ERC-CG); 31.3.3. Advanced grants (ERC-AG); 31.3.4. Proof of Concept (ERC-PoC). 32. Otro kārtu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā: 32.1. projektu iesniegumu iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu šo noteikumu 37. punktā minēto otrajai kārtai pieejamo finansējumu; 32.2. projekta iesniegumu var iesniegt atlases nolikumā noteiktajā kārtībā, kamēr ir pieejams finansējums un kamēr var īstenot pārfinansējamo projektu, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 31. decembrim; 32.3. projekta iesnieguma vērtēšanu var uzsākt uzreiz pēc tā saņemšanas, un lēmumus par projektu iesniegumu apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem projektu iesniegumu iesniegšanas secībā. 33. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Projekta iesniegumam pievieno šādus dokumentus: 33.1. programmas "Apvārsnis Eiropa" ietvaros šo noteikumu 31. punktā minētajās apakšprogrammās iesniegta projekta pieteikuma kopiju, kuru apliecinājis projekta pieteicējs; 33.2. dokumentāciju, kas apliecina, ka projekta pieteikumam ir veikts projekta kvalitātes izvērtējums un tas ir sasniedzis noteikto kvalitātes slieksni programmas "Apvārsnis Eiropa" projektu pieteikumu vērtēšanā: 33.2.1. Eiropas Komisijas izsniegtu Izcilības zīmoga sertifikātu, ja Eiropas Komisija to piešķir konkrētajai programmas "Apvārsnis Eiropa" apakšprogrammai; 33.2.2. izdruku no informācijas sistēmas Funding and Tenders Portal, kurā ietverta informācija par projekta novērtējumu un sasniegto novērtējuma kvalitātes slieksni (Evaluation Summary Report); 33.3. ja konkrētajai šo noteikumu 31. punktā minētajai apakšprogrammai Eiropas Komisija nepiešķir Izcilības zīmoga sertifikātu vai ja projekts iesniegts, pirms Eiropas Komisija uzsākusi Izcilības zīmoga sertifikāta piešķiršanu, papildus šo noteikumu 33.2. apakšpunktā minētajiem dokumentiem – Eiropas Komisijas atbildīgās iestādes informāciju par projekta noraidīšanu nepietiekama finansējuma dēļ vai projekta iekļaušanu rezerves sarakstā; 33.4. izdruku no informācijas sistēmas Funding and Tenders Portal, kurā ietverta informācija par projekta pieteikuma iesniegšanas datumu, ja šī informācija nav norādīta šo noteikumu 33.2. vai 33.3. apakšpunktā minētajos dokumentos; 33.5. apliecinājumu, ka iesniegtais projekts netiks īstenots programmā "Apvārsnis Eiropa". 34. Sadarbības iestāde, vērtējot projekta iesniegumu, neveic projekta iesnieguma kvalitātes izvērtējumu, ja tas ir veikts programmas "Apvārsnis Eiropa" ietvaros. 36. Otrajai kārtai plānotais kopējais publiskais attiecināmais finansējums ir 23 664 682 euro (tostarp elastības finansējums – 10 077 021 euro), tai skaitā ERAF finansējums – 20 114 979 euro (tostarp elastības finansējums – 8 565 468 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 3 549 703 euro (tostarp elastības finansējums – 1 511 553 euro). 37. Projektu iesniegumos otrās kārtas īstenošanai kopējo pieejamo publisko finansējumu plāno ne vairāk kā 13 587 661 euro apmērā, ko veido ERAF finansējums 11 549 511 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 2 038 150 euro apmērā. 38. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt otrajai kārtai pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 36. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram. 39. Ja šo noteikumu 29. punktā minētais projekta iesniedzējs ir privāto tiesību juridiskā persona vai tās struktūrvienība, projekta iesniedzējs projekta īstenošanai nepieciešamo nacionālo līdzfinansējumu nodrošina no projekta iesniedzēja privātā finansējuma (projekta iesniedzēja rīcībā esošie līdzekļi, kredītresursi vai citi finanšu resursi, par kuriem nav saņemts nekāds publisks atbalsts, tai skaitā finansējums, par kuru nav saņemts nekāds valsts vai pašvaldības galvojums, vai valsts vai pašvaldības kredīts ar atvieglotiem nosacījumiem). 40. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas šo noteikumu 31.2.3. apakšpunktā minētās apakšprogrammas ietvaros finansējuma saņēmējs ar katru sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. 42. Otrajā kārtā attiecināmas ir tiešās attiecināmās projekta īstenošanas izmaksas šo noteikumu 31. punktā minētajās atbalstāmajās apakšprogrammās iesniegto projektu īstenošanai un projekta netiešās attiecināmās izmaksas, kas atbilst attiecīgās šo noteikumu 31. punktā minētās apakšprogrammas Eiropas Komisijas Darba programmai (Work Programme) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 28. aprīļa Regulai (ES) 2021/695, ar ko izveido Pētniecības un inovācijas pamatprogrammu "Apvārsnis Eiropa", nosaka tās dalības un rezultātu izplatīšanas noteikumus un atceļ Regulas (ES) Nr. 1290/2013 un (ES) Nr. 1291/2013 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 12. maijs, Nr. L 170), tostarp piemērojot vienas vienības izmaksas, ja tādas ir paredzētas attiecīgajos šo noteikumu 31. punktā minēto apakšprogrammu finansēšanas nosacījumos, ciktāl Eiropas Komisijas Darba programmā (Work Programme) noteiktās izmaksas nav pretrunā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda normatīvo aktu regulējumu. 43. Šo noteikumu 31.2.1. un 31.2.2. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās apakšprogrammās iesniegto projektu īstenošanai atbildīgā iestāde izstrādā vienkāršoto izmaksu metodiku, kuru saskaņo ar vadošo iestādi. 44. Šo noteikumu 31.2.3. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā apakšprogrammā iesniegto projektu īstenošanai personāla izmaksas, ja projektā darbinieks ir nodarbināts mazāk nekā 30 procentu apmērā no normālā darba laika, ir attiecināmas, ja projektu īsteno zinātniskā institūcija. Atlīdzības izmaksas ir veicamas saskaņā ar zinātniskās institūcijas atalgojuma politikā noteikto. Attiecināmajās personāla atlīdzības izmaksās iekļauj tikai darbinieka algu bez normatīvajos aktos noteiktajām piemaksām un sociālo garantiju izmaksām. 45. Šo noteikumu 31. punktā minētajās programmas "Apvārsnis Eiropa" atbalstāmajās apakšprogrammās iesniegtajos projektos finansējuma saņēmējam un šo noteikumu 31.2.3. apakšpunktā minētajā apakšprogrammā iesniegtajos projektos sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas no vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas dienas. 46. Ja otrās kārtas projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs paredz saņemt avansu, to var izmaksāt pa daļām. 47. Otrās kārtas ietvaros Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā finansējuma saņēmējam jāuzkrāj šādi RIS3 rādītāji katrā no RIS3 jomām: 47.1. rūpnieciskie (lietišķie) pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro); 47.2. fundamentālie pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro); 47.3. eksperimentālās izstrādnes (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro); 47.4. rūpnieciski ekonomiskā priekšizpēte (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro); 47.5. darbaspēka izmaksas (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro); 47.6. kapitālizdevumi – ēkas, iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro); 47.7. pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro); 47.8. pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro); 47.9. jaunradītās tehnoloģijas (skaits); 47.10. jaunradītie produkti (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas, skaits); 47.11. radītie rūpnieciskā īpašuma objekti (patents un patentu pieteikumi, licences līgumi, augu šķirne, reģistrēts dizainparaugs, pusvadītāja izstrādājums vai tā pieteikums, preču zīme, skaits); 47.12. iesaistītais zinātniskais personāls (jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, skaits); 47.13. iesaistītais zinātniskais personāls (jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, pilna laika ekvivalents); 47.14. iesaistītais zinātnes tehniskais personāls (jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, skaits); 47.15. iesaistītais zinātnes tehniskais personāls (jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, pilna laika ekvivalents); 47.16. publikācijas – Web of Science un SCOPUS (tai skaitā sadarbībā ar industriju, skaits). 48. Otrajā kārtā finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāja "Mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti)" izpildi. 49. Otrās kārtas projektu īstenošanas uzraudzībai Latvijas Zinātnes padome sadarbībā ar sadarbības iestādi nodrošina šo noteikumu 31.1., 31.2.1., 31.2.2. un 31.3. apakšpunktā minēto programmu ietvaros iesniegta projekta vidusposma un gala rezultātu zinātniskās kvalitātes starptautisku novērtēšanu, ievērojot šādus nosacījumus: 49.1. izvērtējumu veic zinātnisko ekspertu datubāzēs iekļautie eksperti; 49.2. Latvijas Zinātnes padome izstrādā un ar sadarbības iestādi saskaņo izvērtējumu standartformas, tai skaitā ietverot prasību ekspertam vidusposma rezultātu izvērtējumā norādīt, kā projekta izpildes progress saskan ar plānoto (novērtējumu izsakot arī procentos), un, ja nepieciešams, sniegt ieteikumus darba plāna koriģēšanai, bet gala rezultātu izvērtējumā pamatot, cik lielā mērā projekta plānotie rezultāti ir sasniegti (novērtējumu izsakot arī procentos); 49.3. vidusposma izvērtējumu veic ne vēlāk kā 12 mēnešus pirms projekta īstenošanas termiņa beigām; 49.4. vidusposma izvērtējumu neveic, ja projekta īstenošanas termiņš ir īsāks par 24 mēnešiem; 49.5. ņemot vērā vidusposma rezultātu izvērtējuma secinājumus un ieteikumus, Izglītības un zinātnes ministrija kā nozares ministrija, sadarbības iestāde, atbildīgā iestāde un finansējuma saņēmējs, ja nepieciešams, vienojas par grozījumiem projekta darba plānā; 49.6. gala rezultātu izvērtējumu sadarbības iestāde izmanto lēmuma pieņemšanā par projekta mērķa un plānoto rezultātu sasniegšanu. Pamatojoties uz gala izvērtējumu par projektā plānoto rezultātu sasniegšanas līmeni, sadarbības iestāde pieņem lēmumu par finanšu korekcijas piemērošanu (ja attiecināms). Par minēto lēmumu sadarbības iestāde informē atbildīgo iestādi. 50. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 19. un 47. punktā minēto informāciju iesniedz Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā kopā ar maksājuma pieprasījumu. 51. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina projekta īstenošanas finanšu plūsmas un darbību veidu skaidru nodalīšanu no citu finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera darbību finanšu plūsmām un darbību veidiem, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku un pārklāšanos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu instrumentiem. 52. Ja pasākuma ietvaros īstenotais projekts kļūst par projektu, kurš ir saistīts ar saimniecisko darbību un kuram piešķirtais atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. 53. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim pirmās kārtas ietvaros un ne ilgāk kā līdz 2029. gada 30. septembrim otrās kārtas ietvaros. 54. Ja projekta īstenošanas gaitā radies izmaksu sadārdzinājums, finansējuma saņēmējs, kas nav tiešās pārvaldes iestāde, sedz to no saviem līdzekļiem. 55. Publiskos iepirkumus finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izvērtējot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un inovatīvu publisko iepirkumu. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums). 56. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā. 57. Finansējuma saņēmējs nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām. 58. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu. 59. Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē aktualizē informāciju par projekta īstenošanas gaitu, tiklīdz tā ir pieejama, bet ne retāk kā reizi trijos mēnešos. Ministru prezidente E. Siliņa
Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|