Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ministru kabineta noteikumi Nr. 784

Rīgā 2023. gada 19. decembrī (prot. Nr. 62 45. §)
Bērnu aizsardzības centra nolikums
Izdoti saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma
16. panta pirmo daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Bērnu aizsardzības centrs (turpmāk – centrs) ir labklājības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde bērnu aizsardzības jomā.

2. Centra darbības mērķis ir sniegt atbalstu bērnu aizsardzības jomā bērniem un Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5. pantā minētajiem bērna tiesību aizsardzības subjektiem, kā arī uzraudzīt bērnu tiesību un interešu ievērošanu. 

II. Centra funkcijas, uzdevumi un kompetence

3. Centram ir šādas funkcijas:

3.1. koordinēt sadarbību starp iestādēm un organizācijām, kas iesaistītas bērnu aizsardzības jomā;

3.2. analizēt situāciju, prognozēt nepieciešamo pakalpojumu apjomu un izvērtēt pakalpojumu nepieciešamību bērnu aizsardzības jomā;

3.3. nodrošināt starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" īstenošanu;

3.4. sniegt konsultācijas un atbalsta pakalpojumus bērnu aizsardzības nodrošināšanai;

3.5. sniegt metodisko atbalstu bērnu aizsardzības nodrošināšanai;

3.6. uzraudzīt bērnu tiesību un interešu ievērošanu, kā arī kontrolēt normatīvo aktu ievērošanu bērnu tiesību aizsardzības jomā;

3.7. nodrošināt sabiedrības informēšanu un izglītošanu par bērnu tiesībām un bērnu aizsardzības jautājumiem;

3.8. atbilstoši kompetencei veikt citas funkcijas, kas noteiktas attiecīgo jomu regulējošajos normatīvajos aktos.

4. Lai izpildītu šo noteikumu 3. punktā minētās funkcijas, centrs atbilstoši kompetencei veic šādus uzdevumus:

4.1. sniedz atbalstu bērnu aizsardzībā iesaistīto iestāžu un organizāciju savstarpējai mijiedarbei koordinētā veidā, pārredzot iesaistīto lomas, atbildību un darbības robežas, kā arī stiprinot starpinstitucionālās sadarbības efektivitāti;

4.2. apkopo un analizē informāciju par bērniem un ģimenēm nepieciešamajiem preventīvajiem, sekundārajiem un terciārajiem pakalpojumiem, kas saistīti ar bērnu aizsardzības sistēmu, kā arī nodrošina starpsektorālu bērnu aizsardzības sistēmas pārredzamību un minēto pakalpojumu ieviešanu, nodrošinot bērnu līdziesaisti pakalpojumu nepieciešamības izvērtēšanā;

4.3. informē bērnu aizsardzībā iesaistītās iestādes un organizācijas par aktualitātēm bērnu aizsardzības jomā;

4.4. sadarbojas ar starptautiskajām organizācijām, ārvalstu institūcijām, nevalstiskajām organizācijām un ekspertiem;

4.5. iegūst, apkopo un analizē bērnu aizsardzības politikas veidošanai un īstenošanai nepieciešamo informāciju;

4.6. iegūst, apkopo un analizē pašvaldību sniegto informāciju par bērnu aizsardzības situāciju pašvaldībās;

4.7. sniedz ministrijām priekšlikumus politikas plānošanas dokumentu un normatīvo aktu izstrādē, ieviešanā un aktualizēšanā, kā arī pakalpojumu un citu nepieciešamo pasākumu īstenošanā situācijas uzlabošanai bērnu aizsardzības jomā;

4.8. sadarbojas ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5. pantā minētajiem bērna tiesību aizsardzības subjektiem, kā arī sniedz tiem konsultācijas un ieteikumus bērna tiesību aizsardzības nodrošināšanai un pilnveidošanai;

4.9. sniedz palīdzību krīzes situācijā esošiem bērniem un izvērtē psiholoģiskā atbalsta nepieciešamību, sadarbībā ar iesaistītajām pusēm izstrādā krīzes plānus, kas ietver rīcības soļus un procedūras bērnu aizsardzības jomā;

4.10. nodrošina starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" starpdisciplinārās sadarbības modeļa darbību, kā arī sagatavo un atbalsta speciālistus, kuri nodrošina sociālās rehabilitācijas pakalpojumus bērniem reģionos;

4.11. nodrošina bērnu un pusaudžu uzticības tālruņa darbību;

4.12. izstrādā starpdisciplināri un starpinstitucionāli sinhronizētas vadlīnijas, metodiskos materiālus un ieteikumus bērnu aizsardzībai;

4.13. lai veidotu vienotu izpratni par bērnu aizsardzības jomas jautājumiem, organizē mācības, seminārus, konferences un citus izglītojošus pasākumus speciālistiem, kuru darbība ir saistīta ar bērnu aizsardzību, un nodrošina, ka minētie pasākumi atbilst aktuālajam nacionālajam un starptautiskajam bērnu tiesību aizsardzības regulējumam un aptver starptautiski aprobētas metodes un labo praksi;

4.14. nodrošina bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa mācību programmas apguvi centra amatpersonām, kuras īsteno bāriņtiesu darba uzraudzību, metodisko palīdzību, funkcionālo un institucionālo pārraudzību, kā arī nodrošina Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.1 panta pirmajā daļā minēto speciālo zināšanu bērnu tiesību aizsardzības jomā apguvi centra amatpersonām un darbiniekiem atbilstoši kompetencei;

4.15. sniedz metodisko atbalstu bāriņtiesām, ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem, pašvaldību bērnu tiesību aizsardzības sadarbības grupām, ārpusģimenes aprūpes iestādēm, krīzes centriem, bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem, bērnu nometnēm, internātiem, sporta skolām, izmitināšanas pakalpojumu sniedzējiem un citām iestādēm un organizācijām, kas piedalās bērnu aprūpē un aizsardzībā;

4.16. sniedz informāciju sabiedrībai un plašsaziņas līdzekļiem, publicē informatīvus materiālus un sociālo reklāmu;

4.17. uzrauga un kontrolē Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu bērnu tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu ievērošanu, kā arī izvērtē, vai iestādes un organizācijas ievēro atbilstošus standartus un procedūras bērnu aizsardzības jomā;

4.18. īsteno citus atbalsta pakalpojumus un uzdevumus bērnu aizsardzības jomā.

5. Centram ir šādas tiesības:

5.1. vērsties starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" uzraudzības padomē un atbildīgajās nozaru ministrijās ar priekšlikumiem par pasākumiem, kas īstenojami minētās programmas pilnveidei, rosinot tās pielāgošanu jaunām situācijām un vajadzībām;

5.2. pamatojoties uz privātpersonu, valsts vai pašvaldību institūciju sniegto informāciju vai pēc savas iniciatīvas pārbaudīt jebkuras valsts vai pašvaldības institūcijas, nevalstiskās organizācijas vai citas fiziskās vai juridiskās personas darbību centra kompetences jomā, sastādīt pārbaudes aktu par pārbaudē konstatētajiem faktiem un uzdot novērst konstatētos pārkāpumus;

5.3. pieprasīt un bez maksas saņemt no privātpersonām, valsts vai pašvaldību institūcijām un nevalstiskajām organizācijām uzdevumu veikšanai nepieciešamo informāciju un dokumentus;

5.4. piedalīties ārvalstu un starptautisko institūciju sadarbības projektos, programmās un pasākumos bērnu aizsardzības jomā;

5.5. iesaistīt valsts pārvaldes jautājumu risināšanā ministriju, citu valsts pārvaldes iestāžu, pašvaldību un citu institūciju pārstāvjus, kā arī biedrību un nodibinājumu pārstāvjus, izveidot darba grupas un organizēt starpinstitūciju sanāksmes;

5.6. veidot konsultatīvas ekspertu padomes centra kompetences jomā, piesaistot citu institūciju pārstāvjus;

5.7. ja nepieciešams, centra uzdevumu veikšanai pieaicināt tiesību aizsardzības institūciju amatpersonas un darbiniekus;

5.8. iekasēt maksu par centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi;

5.9. īstenot citas ārējos normatīvajos aktos noteiktās tiesības.

III. Centra struktūra un amatpersonu kompetence

6. Centra darbu vada centra vadītājs. Centra vadītāju amatā ieceļ un no amata atbrīvo labklājības ministrs.

7. Centra vadītājam var būt vietnieki. Centra vadītāja vietnieku kompetenci un atbildību nosaka centra vadītājs.

8. Centra struktūru, kuras sastāvā ir Bērnu tiesību uzraudzības dienests, departamenti, nodaļas un pastāvīgās nodaļas un citas struktūrvienības, kas nodrošina centra darbību, nosaka centra vadītājs.

IV. Centra darbības tiesiskuma nodrošināšana un pārskatu sniegšana par centra darbību

9. Centra vadītājs nodrošina centra darbības tiesiskumu un ir atbildīgs par pārvaldes lēmumu pārbaudes sistēmas izveidošanu un darbību.

10. Centra amatpersonas (izņemot centra vadītāju) izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu centra vadītājam. Centra vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

11. Centra vadītāja izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt Labklājības ministrijā. Labklājības ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

12. Centrs sagatavo un iesniedz labklājības ministram gada pārskatu par centra funkciju izpildi un centram piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.

V. Noslēguma jautājumi

13. Noteikumi stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.

14. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumus Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 174. nr.; 2023, 44. nr.).

Ministru prezidente E. Siliņa

Labklājības ministrs U. Augulis
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Bērnu aizsardzības centra nolikums Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ministru kabinets Atbildīgā iestāde: Labklājības ministrija Veids: noteikumi Numurs: 784Pieņemts: 19.12.2023.Stājas spēkā: 01.01.2024.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 247, 21.12.2023. OP numurs: 2023/247.40
Saistītie dokumenti
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Anotācija / tiesību akta projekts
  • Citi saistītie dokumenti
348479
01.01.2024
87
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"