Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2023/17
Aizkrauklē 2023. gada 19. oktobrī
Par Aizkraukles novada pašvaldības materiālajiem pabalstiem
APSTIPRINĀTI ar Aizkraukles novada domes 2023. gada 19. oktobra sēdes lēmumu Nr. 661 (prot. Nr. 13, 2. p.) Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu
1. Saistošie noteikumi nosaka Aizkraukles novada pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu – materiālo pabalstu veidus un apmēru, personas, kurām ir tiesības saņemt pabalstus, pabalstu pieprasīšanas, piešķiršanas un saņemšanas kārtību. 2
2. Noteikumos lietoto terminu skaidrojums: 2.1. daudzbērnu ģimene – ģimene, kur personai (pašai vai kopā ar laulāto) vai tās laulātajam aprūpē ir vismaz trīs bērni, to skaitā audžuģimenē ievietoti un aizbildnībā esoši bērni. Par daudzbērnu ģimenes bērnu uzskatāma arī pilngadīga persona, kas nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tā iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību, vai daudzbērnu ģimenes statusu apliecina ar Latvijas Goda ģimenes apliecība "3+ Ģimenes karte" vai Latvijas Goda ģimenes apliecība "Goda ģimene". 2.2. izdevumus apliecinoši dokumenti – kases čeka, Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētas kvīts vai rēķina kopija (uzrādot oriģinālu), kurā norādīts klienta vārds, uzvārds, personas kods, maksājuma mērķis, samaksas summa un datums. 3
3. Tiesības saņemt saistošos noteikumos noteiktos pabalstus ir ģimenēm (personām), kuras savu pamata dzīvesvietu ir deklarējušas Aizkraukles novada pašvaldības administratīvajā teritorijā, neizvērtējot mājsaimniecību materiālo stāvokli, izņemot šo noteikumu 10. punktā minēto pabalstu. 4
4. Tiesības saņemt saistošo noteikumu 10. punktā noteikto pabalstu ir personām, kuras savu dzīvesvietu ir deklarējušas Aizkraukles novada pašvaldības administratīvajā teritorijā, un kurām Aizkraukles novada Sociālais dienests (turpmāk – Sociālais dienests) atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ir veicis mājsaimniecības materiālā stāvokļa izvērtējumu. 5
5. Šo noteikumu 16. apakšpunktā minēto pabalstu ir tiesības pieprasīt personām, kuras ziedo asinis Valsts asinsdonoru centra izbraukuma donoru dienās Aizkraukles novadā neatkarīgi no personas deklarētās dzīvesvietas. 6
6. Pabalstu izmaksu organizē Sociālais dienests. 7
II. Materiālo pabalstu veidi un apmērs
7. Pabalsts daudzbērnu ģimenēm, audžuģimenēm, ģimenēm ar bērnu aizbildnībā, bērniem ar invaliditāti – pabalsts ēdināšanas izdevumu segšanai izglītības iestādē 7.1. Pabalstu piešķir bērniem, kuri apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi, pamatizglītības, vispārējās vidējās vai profesionālās izglītības iestādi Aizkraukles novadā un tajā netiek nodrošināta bezmaksas ēdināšana. 7.2. Pabalstu piešķir uz mācību gadu. 7.3. Pabalsta apmērs ir faktiskie izdevumi par saņemto ēdināšanas pakalpojumu izglītības iestādē, pabalstu pārskaita pakalpojuma sniedzējam. 8
8. Pabalsts personām ar 1. invaliditātes grupu un bērniem ar invaliditāti ārstēšanās, medikamentu, medicīnas ierīču un preču iegādes izdevumu segšanai 8.1. Pabalsta apmērs kalendārā gada laikā ne vairāk kā 120 euro. 8.2. Pabalsta izmaksas pamats ir izdevumus apliecinoši dokumenti, kas izsniegti kalendāra gada laikā. 9
9. Ikmēneša pabalsts bērna ar smagiem funkcionāliem traucējumiem aprūpei 9.1. Pabalsta apmērs ir 100 euro mēnesī. 9.2. Pabalstu piešķir personai, kura kopj bērnu invalīdu vecumā līdz 18 gadiem, ja tam objektīvu apstākļu dēļ nav iespējas nodrošināt sociālās aprūpes pakalpojumu. 9.3. Pabalsta piešķiršanas pamats ir Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas noteikta invaliditāte bērnam un atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību. 9.4. Pabalsta izmaksu pārtrauc, ja beidzas bērnam noteiktās invaliditātes vai atzinuma par īpašas kopšanas nepieciešamību termiņš vai tiek nodrošināts sociālās aprūpes pakalpojums. 10
10. Pabalsts atsevišķu situāciju atrisināšanai (dokumentu atjaunošanai, transporta izdevumiem, sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nodrošināšanai u.c.) 10.1. Pabalstu piešķir līdz minimālās darba algas apmēram mājsaimniecībai, nepārsniedzot faktiskos izdevumus. 10.2. Pabalstu piešķir trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām, pamatojoties uz sociālā darbinieka atzinumu, sociālās rehabilitācijas plānu un izdevumus apliecinošiem dokumentiem. 11
11. Apbedīšanas pabalsts 11.1. Pabalstu apbedīšanas izdevumu segšanai piešķir Aizkraukles novada pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušās personas nāves gadījumā tās tuviniekam vai personai, kura uzņēmusies apbedīšanu. 11.2. Apbedīšanas pabalstu tiesības pieprasīt sešu mēnešu laikā no personas miršanas dienas. 11.3. Pabalsta apmēru aprēķina kā starpību starp valstī noteikto minimālo mēneša darba algu un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izmaksāto apbedīšanas pabalstu. 11.4. Pabalsta piešķiršanas pamats ir miršanas apliecība un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izsniegts lēmums par izmaksāto apbedīšanas pabalstu. 11.5. Ja nav personas, kas uzņemtos apbedīšanu, apbedīšanu veic pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Aizkraukles novada pašvaldība ir noslēgusi pakalpojuma līgumus. 12
12. Pabalsts aizgādnim 12.1. Pabalsts tiek piešķirts aizgādņiem pilngadīgām personām, kurām ar tiesas nolēmumu nodibināta pagaidu aizgādnība vai kurām tiesa ierobežojusi rīcībspēju un Bāriņtiesa ir iecēlusi aizgādni. Pabalsta apmērs par vienu aizgādnībā esošu pilngadīgo personu ir: 12.1.1. 30 euro apmērā mēnesī, ja aizgādnībā esoša persona dzīvo ārpus ilgstošas sociālās aprūpes vai rehabilitācijas iestādes un tās pamata dzīvesvieta ir deklarēta Aizkraukles novada pašvaldības administratīvajā teritorijā; 12.1.2. 50 euro apmērā gadā, ja aizgādnībā esoša persona dzīvo ilgstošas sociālās aprūpes vai rehabilitācijas iestādē un tās deklarētā dzīvesvieta ir Aizkraukles novada pašvaldības administratīvajā teritorijā, un aizgādnis nesaņem pabalstu citā pašvaldībā. 13
13. Vienreizējs pabalsts bērna piedzimšanas gadījumā 13.1. Pabalsta apmērs par katru jaundzimušo bērnu ir 250 euro. 13.2. Tiesības saņemt pabalstu par katru jaundzimušo bērnu, kura dzīvesvieta pirmreizēji deklarēta Aizkraukles novada pašvaldības administratīvajā teritorijā un tāda ir pabalsta pieprasīšanas brīdī, ir vienam no viņa vecākiem vai personai, kura adoptējusi vai ņēmusi bērnu aizbildnībā, ja pabalsts nav izmaksāts bērna vecākiem un, ja vismaz vienam no vecākiem pamata dzīvesvieta pēdējos 9 (deviņus) mēnešus ir bijusi deklarēta Aizkraukles novada pašvaldības administratīvajā teritorijā. 13.3. Pabalstu pieprasa Aizkraukles novada pašvaldības Dzimtsarakstu nodaļā. 13.4. Pabalstu var pieprasīt sešu mēnešu laikā no bērna piedzimšanas dienas. 13.5. Bērna piedzimšanas pabalsts netiek piešķirts gadījumā, ja viena vecāka dzīvesvieta ir deklarēta cita novada administratīvajā teritorijā un bērna vecākam citā pašvaldībā jau ir piešķirts pabalsts saistībā ar bērna piedzimšanu. 14
14. Ikgadējais pabalsts politiski represētajām personām 14.1. Pabalstu politiski represētai personai 50 euro apmērā piešķir vienu reizi kalendārajā gadā. 14.2. Iesniegums pabalsta saņemšanai Sociālajā dienestā ir jāiesniedz pirmreizēji līdz kārtējā gada 31. oktobrim, uzrādot politiski represētas personas statusu apliecinošu dokumentu. 14.3. Atkārtotu pabalstu izmaksā līdz katra turpmākā gada 30. novembrim. 15
15. Ikgadējais pabalsts Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem 15.1. Pabalstu Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekam 50 euro apmērā piešķir vienu reizi kalendārajā gadā. 15.2. Iesniegums pabalsta saņemšanai Sociālajā dienestā ir jāiesniedz pirmreizēji līdz kārtējā gada 31. martam, uzrādot Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieka apliecību. 15.3. Atkārtotu pabalstu izmaksā līdz katra turpmākā gada 30. aprīlim. 16
16. Pabalsts donoriem 16.1. Pabalsta apmērs par vienu asins nodošanas reizi ir 5 euro. 16.2. Pabalstu piešķir donoram, kurš ziedo asinis Valsts asinsdonoru centra izbraukuma donoru dienās Aizkraukles novadā. 16.3. Pabalsts var tikt izmaksāts pašvaldības kasē. 17
III. Pabalstu pieprasīšanas un piešķiršanas kārtība
17. Lai saņemtu šajos noteikumos noteiktos pabalstus, persona vai tās likumiskais pārstāvis (turpmāk – persona) noteikumos noteiktajā iestādē iesniedz rakstveida iesniegumu, kā arī citus attiecīgā pabalsta saņemšanai nepieciešamos dokumentus. 18
18. Parakstot iesniegumu, persona dod atļauju iegūt un izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pabalstu, un veikt datu apstrādi pašvaldības sociālo pabalstu administrēšanas elektroniskajā sistēmā (SOPA). 19
19. Pabalstus izmaksā ar pārskaitījumu uz personas norādīto norēķinu kontu, skaidrā naudā vai ar pārskaitījumu pakalpojuma sniedzējam. 20
20. Par nepilnu mēnesi 12. punkta apakšpunktos noteiktos pabalstus izmaksā proporcionāli dienu skaitam mēnesī un noteiktā pabalsta apmēram. Pabalsta izmaksu pārtrauc vai izbeidz, ja tiesa aizgādnībā esošajai personai atcēlusi rīcībspējas ierobežojumu, izbeigusi pagaidu aizgādnību, beidzies Bāriņtiesas lēmuma darbības termiņš par pagaidu aizgādnības nodibināšanu vai Bāriņtiesa pieņēmusi lēmumu par aizgādņa atcelšanu, atstādināšanu vai atlaišanu no aizgādņa pienākumu pildīšanas. 21
21. Sociālais dienests vai Aizkraukles novada pašvaldības Administrācijas Dzimtsarakstu nodaļa mēneša laikā pēc pabalstu pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu saņemšanas pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt pabalstu, ja nav ievērotas šo noteikumu prasības. Par pieņemto lēmumu informē iesniedzēju, bet, ja pieņemts lēmums par atteikumu piešķirt pabalstu, papildus norāda atteikuma pamatojumu un lēmuma apstrīdēšanas kārtību. 22
22. Sociālā dienesta un Aizkraukles novada pašvaldības Administrācijas Dzimtsarakstu nodaļas lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt var apstrīdēt Aizkraukles novada domē. 23
23. Aizkraukles novada domes pieņemto lēmumu (izdoto administratīvo aktu) var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. 24
24. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". 25
25. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Aizkraukles novada pašvaldības domes 2021. gada 21. oktobra saistošie noteikumi Nr. 2021/13 "Par Aizkraukles novada pašvaldības materiālajiem pabalstiem". 26
Aizkraukles novada domes priekšsēdētāja vietnieks attīstības un sadarbības jautājumos D. Vingris
Aizkraukles novada domes 2023. gada 19. oktobra saistošo noteikumu Nr. 2023/17 "Par Aizkraukles novada pašvaldības materiālajiem pabalstiem" paskaidrojuma raksts
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. saistošo noteikumu izdošanas mērķis – ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi": Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt Aizkraukles novada pašvaldības nodrošināto materiālo pabalstu veidus, apmērus un saņemšanas kārtību, lai iedzīvotājiem uzlabotu dzīves kvalitāti un sniegtu materiālu atbalstu sociālās situācijas uzlabošanai. 1.2. problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi: Sabiedrības mazaizsargātajām grupām ir pamatotas grūtības pilnvērtīgi iekļauties sabiedrībā, nodrošināt savas vajadzības, kā arī nokļūstot mazaizsargātas personas grupā, rodas papildus vajadzības, kas jārisina. Saskaņā ar Ministru kabineta 2005. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 32 "Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām" ietverto regulējumu, noteiktas šādas sociāli mazaizsargāto personu grupas: ģimenes, kuras audzina trīs un vairāk bērnus, bērni, personas virs darbaspējas vecuma, invalīdi, politiski represētas personas, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieki, ģimenes, kuras audzina bērnu invalīdu u.c. personas. Šo personu materiālās situācijas un dzīves kvalitātes uzlabošanai ir nepieciešams atbalsts. 1.3. pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums: Esošā Aizkraukles novada domes 2021. gada 21. oktobra saistošo noteikumu Nr. 2021/13 "Par Aizkraukles novada pašvaldības materiālajiem pabalstiem" redakcija ir izstrādāta pamatojoties uz likumu "Par pašvaldībām", kurš ar 2023. gada 1. janvāri ir zaudējis spēku. No 2023. gada 1. janvāra spēkā ir Pašvaldību likums. Līdz ar to šo saistošo noteikumu izdošanas tiesiskais pamats neatbilst Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam un nepieciešams tos izdot no jauna. Esoši saistošie noteikumi ir spēkā līdz 2024. gada 30. jūnijam. Pārskatīt esošos saistošos noteikumus nosaka Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punkts. Jaunā noteikumu redakcija ir izstrādāta pamatojoties uz Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu. Vienlaikus Pašvaldību likuma 5. pantā noteikts, ka pašvaldības tiesības savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Tāpat ir noteikts, ka brīvprātīgo iniciatīvu izpildes kārtību nosaka un finansējumu nodrošina pašvaldība un finansējumu to izpildei nodrošina, ja tas netraucē pašvaldības kompetencē esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei. 1.4. ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība: Gadījumā, ja netiek apstiprināti jauni saistošie noteikumi, esošie noteikumi automātiski zaudēs spēku 2024. gada 1. jūlijā, līdz ar to iedzīvotāju dzīves kvalitāte var ievērojami kristies, īpaši sabiedrības mazaizsargātajām grupām, kurām atbalsts ir nepieciešams ikdienas vajadzību nodrošināšanai. 1.5. iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības: Lai sniegtu materiālu atbalstu iedzīvotājiem, nepieciešama skaidri saprotama kārtība un noteikumi. Alternatīva ir nesniegt šādu atbalstu iedzīvotājiem. | 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus:Pabalsts | Aprēķins | EUR | Pabalsts daudzbērnu ģimenēm, audžuģimenēm, ģimenēm ar bērnu aizbildnībā, bērniem ar invaliditāti – pabalstu ēdināšanas izdevumu segšanai izglītības iestādē | 441 cilv. *41.37 EUR *9 mēn. + 74 cilv. *32.04 EUR *12 mēn. | 307994 | Pabalsts personām ar 1. invaliditātes grupu un bērniem ar invaliditāti ārstēšanās, medikamentu, medicīnas ierīču un preču iegādes izdevumu segšanai. | 150 cilv. *113 EUR | 16950 | Ikmēneša pabalsts bērna ar smagiem funkcionāliem traucējumiem aprūpei. | 26 cilv. *100 EUR *12 mēn. | 31200 | Pabalsts atsevišķu situāciju atrisināšanai (dokumentu atjaunošanai, transporta izdevumiem, sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nodrošināšanai, u.c.). | | 3000 | Apbedīšanas pabalsts. | 72 cilv. *335 EUR | 24120 | Pabalsts aizgādnim. | 30 cilv. *30 EUR *12 mēn. +5 cilv. *50 EUR | 11050 | Bērna piedzimšanas pabalsts. | 240 cilv. *250 EUR | 60000 | Pabalsts politiski represētajām personām. | 185 cilv. *50 EUR | 9250 | Pabalsts Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem. | 63 cilv. *50 EUR | 3150 | Pabalsts donoriem. | 960 cilv.*5 EUR | 4800 | Izdevumu plāns 2023. gadam: | 471514 |
2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu: Pašvaldības ieņēmumu daļa nemainās. 2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu: Ņemot vērā, ka izdevumu plāns ir indikatīvs un var mainīties atbilstoši pieprasījumam var secināt, ka pašvaldības izdevumu daļa būtiski nemainās, izdevumi apstiprināti ar Aizkraukles novada domes 2023. gada 2. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 2023/3 "Par Aizkraukles novada pašvaldības budžetu 2023. gadam". 2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām): Izdevumi neietekmē citas pašvaldības budžeta pozīcijas. Izdevumi apstiprināti ar Aizkraukles novada domes 2023. gada 2. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 2023/3 "Par Aizkraukles novada pašvaldības budžetu 2023. gadam". 2.2. informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu). Jaunu darba vietu veidošanu saistošie noteikumi neparedz. | 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību: Saistošie noteikumi atstās tiešu, pozitīvu ietekmi uz ģimenēm ar bērniem, audžuģimenēm, personām ar invaliditāti, politiski represētajām personām u.c. personu grupām, kuru ienākumi un dzīves kvalitāte visbiežāk ir zemāka nekā citām iedzīvotāju grupām. Saistošie noteikumi veicinās finansiāli labvēlīgāku stāvokli, samazinot nevienlīdzību, nabadzības un sociālās atstumtības risku. 3.2. ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība: Nav attiecināms. 3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi: 3.3.1. ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību": Saistošie noteikumi nosaka iespēju personām ar 1. invaliditātes grupu un bērniem ar invaliditāti saņemt pabalstu ārstēšanās, medikamentu, medicīnas ierīču un preču iegādes izdevumu segšanai līdz 120 EUR kalendārajā gadā, līdz ar to dos iespēju mazaizsargātajām iedzīvotāju grupām uzturēt savu veselības stāvokli. 3.3.2. nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā: Nav attiecināms. 3.3.3. radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā: Nav attiecināms. 3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā: Nav attiecināms. 3.5. ietekme uz konkurenci: Nav attiecināms. | 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā: Lai saņemtu saistošajos noteikumos minētos sociālās palīdzības pabalstus, personai ir jāvēršas Aizkraukles novada Sociālajā dienestā vai Aizkraukles novada pašvaldības Administrācijas Dzimtsarakstu nodaļā (tai skaitā teritoriālajās vienības un attālinātajos klientu pieņemšanas punktos Aizkraukles novada pagastu pakalpojumu centros). 4.2. galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību: Lai saņemtu saistošajos noteikumos minētos sociālos palīdzības pabalstus, personai jāievēro procedūras posmi, kuri ir noteikti saistošo noteikumu III daļā. Saistošie noteikumi nemaina līdzšinējo materiālo pabalstu saņemšanas kārtību. 4.3. paredzētās administratīvo procedūru izmaksas: 4.3.1. saimnieciskās darbības veicējiem: Nav paredzētas. 4.3.2. fiziskajām personām: Nav paredzētas. 4.3.3. nevalstiskā sektora organizācijām: Nav paredzētas. 4.3.4. budžeta finansētām institūcijām: Nav paredzētas. | 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi: Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta 9. daļu pašvaldību autonomā funkcija ir nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9. pantu pašvaldībai, kuras teritorijā ir deklarētā personas dzīvesvieta, ir pienākums nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 5. pantu, pašvaldībai ir tiesības savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. 5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.): Lai īstenotu saistošajos noteikumos paredzēto, Pašvaldība ir izveidojusi iestādi Aizkraukles novada Sociālais dienests, kura organizē sociālo darbu, nodrošina sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanu un administrēšanu un ir atbildīga par valsts deleģēto funkciju pašvaldībai sociālās aizsardzības jomā izpildi. Sociālās palīdzības pabalstu administrēšanu nodrošina Sociālās palīdzības nodaļa. Saistošo noteikumu īstenošanā iesaistīta Aizkraukles novada pašvaldības Administrācijas Dzimtsarakstu nodaļa, kas pieņem lēmumu par bērna piedzimšanas pabalsta piešķiršanu, Aizkraukles novada pašvaldības Administrācijas Finanšu un grāmatvedības nodaļa, kas veic sociālās palīdzības pabalstu izmaksu un Juridiskā nodaļa, kas sniedz konsultatīvu atbalstu saistošo noteikumu piemērošanā. Saistošie noteikumi neparedz uzlikt jaunus pienākumus vai uzdevumus esošajiem darbiniekiem, kā arī neparedz izveidot jaunas darba vietas. | 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija: Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Aizkraukles novada Sociālais dienests un Aizkraukles novada pašvaldības Administrācija. Jaunu institūciju izveidi, esošo likvidāciju vai reorganizāciju saistošie noteikumi neparedz. 6.2. izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. sadaļā norādīto): Ņemot vērā, ka sociālās palīdzības pabalstu administrēšanu nepieciešams veikt visā Aizkraukles novada administratīvajā teritorijā un sociālās palīdzības pabalstu izmaksai nepieciešami vismaz 13 sociālā darba speciālisti. | 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai: Saistošie noteikumi nodrošina mazaizsargāto un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju pamatvajadzību nodrošināšanu un uzturēšanu, līdz ar to secināms, ka saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai un paredz tikai to, kas vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Noteikumi veicinās finansiāli labvēlīgāku stāvokli un samazinās nevienlīdzību, kā arī uzlabos iedzīvotāju dzīves kvalitāti. 7.2. samērīguma tests: 7.2.1. vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai: Pašvaldība nodrošina Pašvaldību likumā noteikto funkciju izpildi. 7.2.2. vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai: Pašvaldība var noteikt citus pabalstu apmērus (labvēlīgākus pabalsta saņēmējam) 7.2.3. vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša: Pašvaldības rīcība izstrādājot saistošos noteikumus ir samērīga, atbilstoši pašvaldības finansiālajām iespējām. | 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā: Sabiedrības pārstāvji nav iesaistīti konsultācijās saistošo noteikumu izstrādes procesā. 8.2. izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli): Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2023. gada 21. augusta līdz 2023. gada 4. septembrim publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. |
Aizkraukles novada domes priekšsēdētāja vietnieks attīstības un sadarbības jautājumos D. Vingris
|
|
Saistītie dokumenti
-
Tiesību akti, kuriem maina statusu
-
Izdoti saskaņā ar
-
Citi saistītie dokumenti
|