Teksta versija
UZMANĪBU! Vietnei pielāgotais Google meklētājs (ātrais meklētājs) meklēšanas rezultātos šobrīd neietver daļu tiesību aktu. Problēma tiek risināta, tomēr lūdzam ņemt vērā, ka tiešā veidā Google meklētāja darbību ietekmēt nevaram. Aicinām izmantot vietnes izvērsto meklētāju.
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 23/2023

Ādažos 2023. gada 9. augustā
Adresācijas objektu un to virziena norāžu plākšņu izvietošanas un noformēšanas noteikumi
APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 9. augusta sēdes lēmumu (prot. Nr. 19 § 3)

PRECIZĒTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 28. septembra sēdes lēmumu (prot. Nr. 24 § 67)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 
45. panta pirmās daļas 3. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Ādažu novada administratīvajā teritorijā noformē un izvieto adresācijas objekta (ēka, viensēta, apbūvei paredzēta zemes vienība, telpu grupa, iela vai laukums) plāksni un virziena norāžu plāksnes uz adresācijas objektu, kā arī administratīvo atbildību par šo noteikumu pārkāpumiem.

2. Noteikumu mērķis ir nodrošināt adresācijas objekta atrašanās vietas ātru noteikšanu, veidot vienotu vizuālo tēlu, nodrošināt iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē, kā arī noteikt administratīvo atbildību par saistošo noteikumu pārkāpšanu.

3. Adrešu plāksne jāizvieto pie adresācijas objekta, kura adrese reģistrēta Valsts zemes dienesta Valsts adrešu reģistrā (turpmāk – Adresācijas objekts):

3.1. ēkai, neatkarīgi no tā, vai ēka ir nodota ekspluatācijā;

3.2. apbūvei paredzētai zemes vienībai, uz kuras neatrodas 3.1. punktā minētā ēka, bet ir būve (būves pamati, žogs, pagaidu vai īslaicīgās uzturēšanās būve), neatkarīgi no tā, vai būve ir nodota ekspluatācijā.

4. Par adresācijas objekta un virziena norādes plāksnes izgatavošanu un izvietošanu, kā arī uzturēšanu labā tehniskā un vizuālā stāvoklī (plāksnei jābūt tīrai, bez redzamiem bojājumiem, ar skaidri salasāmiem uzrakstiem), kā arī teksta informācijas aktualizāciju un atbilstību Valsts valodas likuma prasībām, atbild:

4.1. apbūvētai zemes vienībai uz kuras atrodas būve (būves pamati, žogs, pagaidu vai īslaicīgās uzturēšanas būve) – nekustamā īpašuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs;

4.2. apbūvētai zemes vienībai, uz kuras atrodas daudzdzīvokļu māja – nama apsaimniekotājs (par ēkas adreses plāksnes un par dzīvokļu numuru plāksnes izvietošanu ēkas ārpusē), bet tā neesamības gadījumā – ēkas īpašnieks vai tiesiskais valdītājs;

4.3. apbūvētai zemes vienībai, uz kuras atrodas pārējās ēkas (viendzīvokļa, dvīņu vai rindu dzīvojamā māja vai nedzīvojama ēka) – ēkas īpašnieks vai tiesiskais valdītājs;

4.4. dzīvojamo telpu grupai (dzīvoklim) un nedzīvojamo telpu grupai – tās īpašnieks vai tiesiskais valdītājs;

4.5. pašvaldības ielām, ceļiem un laukumiem – pašvaldības aģentūra "Carnikavas komunālserviss" (turpmāk – Aģentūra), kas izgatavo un uzstāda plāksnes par pašvaldības budžeta līdzekļiem;

4.6. privātām ielām – Aģentūra, kas nodrošina plāksnes izgatavošanu un izvietošanu vietās, kur iela krustojas ar pašvaldības ielu vai ceļu. Visos pārējos gadījumos par to atbild ielas īpašnieks vai valdītājs.

5. Adresācijas objekta adreses maiņas gadījumā 4. punktā noteiktajām personām plāksne jānomaina trīs mēnešu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas.

II. Ielu un laukumu nosaukuma plākšņu noformējums un izvietošana

6. Ielu un laukumu nosaukumu plāksni izgatavo 4.5 vai 4.6. apakšpunktos minētas personas saskaņā ar 1. pielikumu.

7. Plāksni izvieto ielu krustojumā 2–3 m augstumā virs zemes tā, lai neatkarīgi no braukšanas virziena būtu iespējams izlasīt šķērsojamās ielas nosaukumu.

8. Vietās, kur pret ielu vērstas ēkas siena vai žogs ir piemēroti ielas nosaukuma plāksnes uzstādīšanai, plāksni piestiprina ne tuvāk ka 30 cm attālumā no ēkas vai žoga stūra, žoga augšējā daļā, saskaņojot ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju.

9. Citos gadījumos plāksni piestiprina speciāli izgatavotiem stabiem, ko izvieto ceļu aizsargjoslā vai privātīpašuma robežās, saskaņojot ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju.

III. Ēku un zemes vienību adrešu plākšņu noformējums un izvietošana

10. Ēkas vai zemes vienības adreses plāksni izgatavo saskaņā ar 2. pielikumu.

11. Uz adreses plāksnes norāda ielas nosaukumu un ēkas numuru vai ēkas vai zemes vienības nosaukumu (kā adreses elementu ārējos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā).

12. Adresācijas objektam (izņemot ēkas 13. punkta izpratnē), uzstāda standarta izmēra adrešu plāksni saskaņā ar 2. pielikumu (1. un 2. attēls).

13. Lielizmēra adrešu plāksni izgatavo saskaņā ar 2. pielikumu (3. attēls) un izvieto uz ēkas, kas ir daudzdzīvokļu (trīs vai vairāk dzīvokļu) vai nedzīvojamā, un tās sienas garums pārsniedz 30 metrus.

14. Adresācijas objektam, kam piešķirts nosaukums kā adreses elements, uzstāda adrešu plāksni saskaņā ar 2. pielikumu (4. attēls).

15. Adreses plāksni izvieto:

15.1. uz ēkas, kas atrodas tuvāk kā 30 m no ielas (ceļa) – uz pret ielu vērstas fasādes, kurai piesaistīts ēkas numurs vai pret piegulošo ceļu vērstas fasādes ja ir piešķirts nosaukums ka adreses elements 2–2,5 m augstumā vai uz žoga vai staba 1,5–2 m augstumā, no piegulošā ceļa redzamā vietā;

15.2. ēkai, kas atrodas tālāk par 30 m no ielas (ceļa), kā arī zemes vienībai, uz kuras atrodas būve (būves pamati, žogs, pagaidu vai īslaicīgās uzturēšanās būve) uz žoga vai staba 1,5–2 m augstumā no tās ielas puses, kurai piesaistīts ēkas vai zemes vienības numurs no piegulošā ceļa redzamā vietā;

15.3. uzņēmumu un rūpnieciskās apbūves slēgtajās (norobežotās) teritorijās, ņemot vērā ielu, no kuras nodrošināta galvenā piekļuve teritorijai, neatkarīgi no tā, vai ēkas atrodas pie vienas vai pie vairākām ielām;

15.4. pieļaujams izvietot vienu adreses plāksni vairākām funkcionāli saistītām ēkām ar vienādu adresi, kas atrodas uz vienas zemes vienības, atbilstoši 15.1.–15.3. apakšpunkta noteikumiem. Stabu ar plāksni primāri izvieto savas zemes vienības robežās. Ja plāksni izvieto ārpus sava īpašuma robežām uz staba, tad staba novietošanu saskaņo ar Ādažu novada būvvaldi.

16. Papildus plāksnei var izvietot mākslinieciski noformētu mājas nosaukuma zīmi, saskaņojot tās dizainu un novietojumu ar Ādažu novada būvvaldi.

17. Ēku un zemes vienību adrešu plāksni piestiprina drošā veidā un labi redzamā vietā, ko neaizsedz koki, stādījumi un priekšmeti.

18. Aizliegts stiprināt adrešu plāksnes uz ēku fasādes durvīm, logiem, vārtiem, žoga kustīgajām daļām (vērtnēm), kā arī uz pastkastītēm.

IV. Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu numuru plākšņu noformējums un izvietošana

19. Daudzdzīvokļu dzīvojamās ēkas kāpņu telpā esošo telpu grupu numuru plāksnes izvieto ēkas ārpusē virs ieejas kāpņu telpā, norādot pirmo un pēdējo numuru un atdalot tos ar horizontālo svītru. Plāksnes izgatavo atbilstoši 2. pielikumam (5. attēls). Ja ēkai ir divas un vairāk ieejas, telpu grupu numuru plāksnes izvieto pie visām ieejām.

20. Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās uz katra dzīvokļa ārdurvīm izvieto plāksni ar dzīvokļa kārtas numuru, plāksnes izmēram nepārsniedzot 20 x 20 cm.

V. Adresācijas objektu virziena norāžu noformējums un izvietošana

21. Adresācijas objektu virziena norādes uz adresācijas objektu ir papildu plāksnes, kas atvieglo adresācijas objekta atrašanu apvidū, un tās izvieto atbilstoši 22. un 23. punkta noteikumiem.

22. Ja ielai ar nosaukumu ir piesaistīti trīs un vairāk adresācijas objekti, nokļūšana līdz kuriem iespējama izmantojot vienu piebraucamu ceļu un to adreses piesaistītas ielas kārtas numuram, Aģentūra var izgatavot un izvietot papildu plāksni – adresācijas objekta virziena norādi ar adresācijas objektu numuriem, atbilstoši 3. pielikumam, kas var būt papildināts ar ielas nosaukuma plāksni atbilstoši 1. pielikumam.

23. Ja uz adresācijas objektu vismaz 100 metru garais piebraucamais ceļš savienojas ar valsts vai pašvaldības ceļu, adresācijas objekta īpašnieks pēc savas iniciatīvas var izvietot adresācijas objekta virziena norādi ar adresācijas objekta nosaukumu kā adreses elementu, atbilstoši 3. pielikumam. Katram adresācijas objektam izvieto atsevišķa adresācijas objekta virziena norādi, un ja norādes ir vairākas, tās izvieto uz viena staba. Norādes izskatu un novietojumu saskaņo Ādažu novada būvvaldē.

VI. Administratīvā atbildība par noteikumu neievērošanu

25. Par šo noteikumu pārkāpumiem piemēro:

25.1. 3.1. un 3.2. apakšpunkta pārkāpuma gadījumā – brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai no 4 līdz 14 naudas vienībām, juridiskajai personai no 8 līdz 14 naudas vienībām;

25.2. 4. un 5. punkta pārkāpuma gadījumā – brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai no 2 līdz 14 naudas vienībām, juridiskajai personai no 4 līdz 14 naudas vienībām;

25.3. 10.–14. punkta, 15.1.–15.4. apakšpunkta un 17.–18. punkta pārkāpuma gadījumā – brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai no 2 līdz 14 naudas vienībām, juridiskajai personai no 4 līdz 14 naudas vienībām;

25.4. 19., 20. un 23. punkta pārkāpuma gadījumā – brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai no 2 līdz 14 naudas vienībām, juridiskajai personai no 4 līdz 14 naudas vienībām.

26. Administratīvā pārkāpuma procesu par šo noteikumu pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Ādažu novada pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietas izskata un lēmumus pieņem Ādažu novada pašvaldības Administratīvā komisija.

VII. Noslēguma jautājumi

27. Ar šo noteikumu spēkā stāšanas spēku zaudē Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 23. februāra saistošie noteikumi Nr. 15/2022 "Adrešu un nosaukumu plākšņu izvietošanas un noformēšanas noteikumi".

28. Plāksnes nav jāmaina ēkām un zemes vienībām, kur tās izvietotas pirms šo noteikumu stāšanās spēkā, atbilstoši Carnikavas novada domes 2010. gada 21. aprīļa saistošajiem noteikumiem Nr. 2010/5 "Ielu un nekustamo īpašumu nosaukumu, ēku un būvju numuru vai nosaukumu plākšņu, dzīvokļu numuru plākšņu Carnikavas novadā izvietošanas un noformēšanas saistošie noteikumi" un Ādažu novada domes 2013. gada 22. oktobra saistošo noteikumu Nr. 20 "Par teritoriju kopšanu un būvju uzturēšanu" 11.14.4. apakšpunktam un 23. punktam, līdz brīdim, kad mainās attiecīgā objekta adrese, vai iepriekšējās plāksnes tehniskais un vizuālais izskats neatbilst šiem noteikumiem.

29. Ādažu novada pašvaldības adresācijas objektu adrešu plāksnēm, kuru noformējums neatbilst 1. un 2. pielikuma noteikumiem attiecībā uz krāsām, piemēro trīs gadu pārejas periodu, kura laikā visas neatbilstošas plāksnes jānomaina uz jaunām.

30. Visām ēkām 13. punkta izpratnē, kā arī publiskām būvēm, kurām uzstādīto plākšņu noformējums neatbilst 2. pielikuma noteikumiem, piemēro pārejas periodu līdz 2023. gada 31. decembrim, kura laikā visas neatbilstošās plāksnes jānomaina uz jaunām.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
1. pielikums
Ādažu novada pašvaldības
2023. gada 9. augusta
saistošajiem noteikumiem Nr. 23/2023
Ielu un laukumu nosaukuma plāksnes Ādažu novada administratīvajā teritorijā

1. Plāksnes izmēri: platums 450 līdz 1100 mm, augstums 200 mm. Platumu var palielināt, ja nosaukums ir garš un to nevar ietilpināt noteiktajā izmērā. Ja plāksnes garums nepārsniedz 750 mm, to stiprina pie staba ar sāna malu, bet pārējos gadījumos – pie staba plāksnes vidusdaļā.

2. Plāksnes fona krāsa: tumši zaļa (ieteicamais krāsas kods RAL 6005), ar baltu, gaismu atstarojošo līniju pa plāksnes perimetru. Tekstu raksta baltiem, gaismu atstarojošiem burtiem.

3. Teksta fonts: Myriad Variable Concept Bold.

4. Teksta simbolu izmērs: 67 līdz 110 mm.

5. Plāksnes pamatne: plakana.

2. pielikums
Ādažu novada pašvaldības
2023. gada 9. augusta
saistošajiem noteikumiem Nr. 23/2023
Ēku, zemes vienību plāksnes un daudzdzīvokļu ēku dzīvokļu adreses plāksnes apraksts

1. Plāksnes fona krāsa: balta (krāsa RAL 9016), atstarojoša.

2. Plāksnes teksts: melnā krāsā (RAL 9005).

3. Teksta fonts: Myriad Variable Concept Bold.

4. Pamatne: plakana.

5. Adrešu plāksnes izmēri:

5.1. standarta izmēra ēkai, ja tās numurs satur 1 līdz 2 ciparus (vai burtus), plāksnes platums ir 220 mm un augstums 320 mm (attēls Nr. 1);

5.2. standarta izmēra ēkai, ja tās numurs satur 3 un vairāk ciparus (vai burtus (piemēram, "100" vai "10A")), plāksnes platums ir 280 mm un augstums 320 mm (attēls Nr. 2);

5.3. ēkai šo noteikumu 13. punkta izpratnē plāksnes platums ir 320 mm un augstums ir 440 mm (attēls Nr. 3).

6. Ēkas (arī ēkai šo noteikumu 13. punkta izpratnē) vai zemes vienības adreses plāksnei, ar adresācijas objekta nosaukumu kā adreses elementu, platums ir 560 mm (un vairāk) un augstums 160 mm. Plāksnes platumu palielina, ja nosaukums ir garš, un to nevar ietilpināt noteikto izmēru plāksnē (attēls Nr. 4).

7. Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu numuru plāksnes (pie ieejas durvīm) platums ir 200 līdz 500 mm un augstums 100 mm (attēls Nr. 5).

Attēls Nr. 1 Adrešu plāksne standarta izmēra ēkām

Attēls Nr. 2 Adrešu plāksne standarta izmēra ēkām, ja numurs satur 3 un vairāk ciparus vai burtus

Attēls Nr. 3 Adrešu plāksne ēkām 13. punkta izpratnē

Attēls Nr. 4 Adreses plāksne ar adresācijas objekta nosaukumu kā adreses elementu

 

Attēls Nr. 5 Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju telpu grupu numuru plāksne

3. pielikums
Ādažu novada pašvaldības
2023. gada 9. augusta
saistošajiem noteikumiem Nr. 23/2023
Adresācijas objektu virziena norādes plākšņu apraksts

1. Plāksnes fona krāsa: tumši zaļa (ieteicams krāsas kods RAL 6005). ar baltu, gaismu atstarojošo līniju pa plāksnes perimetru.

2. Plāksnes teksts: balti, gaismu atstarojoši burti.

3. Teksta fonts: Myriad Variable Concept Bold.

4. Teksta simbolu izmērs: no 67 līdz 110 mm.

5. Plāksnes pamatne: plakana.

6. Šo noteikumu 22. un 23. apakšpunktā noteiktās plāksnes izmēri: augstums 200 mm, platums no 350 līdz 1100 mm (attēls Nr. 1 un attēls Nr. 2).

Attēls Nr. 1

Attēls Nr. 2

Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 2023. gada 9. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. 23/2023 "Adresācijas objektu un to virziena norāžu plākšņu izvietošanas un noformēšanas noteikumi"
Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. Saistošo noteikumu (turpmāk – Noteikumi) izdošanas mērķis ir nodrošināt adresācijas objekta atrašanās vietas ātru noteikšanu, veidot vienotu vizuālo tēlu, nodrošināt iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē, kā arī noteikt administratīvo atbildību par saistošo noteikumu pārkāpšanu.

1.2. Šo Noteikumu prasības nodrošina iespēju ātri noteikt adresācijas objekta atrašanās vietas. Iespēja operatīvajam transportlīdzeklim nokļūt līdz objektam konkrētā adresē, izmantojot informāciju, kuru sniedz adresācijas objekta plāksnes, ir būtiska un saistīta ar augstu bīstamības pakāpi, piemēram, lai steidzami novērstu ugunsgrēkus, dabas stihiju un avāriju sekas vai arī palīdzētu personām, kurām ir radies dzīvības vai veselības apdraudējums. Atbilstoši Pašvaldību likuma 2. panta pirmajai daļai, pašvaldība nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to. Pašvaldības rīcība, izdodot Noteikumus un nosakot administratīvo atbildību par to pārkāpumiem, ir vērsta uz drošas vides nodrošināšanu novada administratīvajā teritorijā. Nevar paļauties uz vēl citiem līdzekļiem, kā varētu noskaidrot adresācijas objekta atrašanās vietu. Situācijā, kad persona atrodas uz ielas un ziņo par negadījumu operatīvajiem dienestiem, īpaši svarīgi to veikt pēc iespējas īsākā laikā un nosaukt precīzu negadījuma vietu, tāpēc nav samērīgi prasīt, lai tā savu atrašanās vietu vai notikuma vietas adresi meklē tīmekļa karšu servisos. Kā arī var būt situācija, kad interneta pakalpojumus izmantot nav iespējams, jo tie konkrētajā vietā nav nodrošināti, vai personām (piemēram, senioriem) nav pieejami viedtālruņi vai trūkst nepieciešamās prasmes interneta pakalpojumu lietošanai.

1.3. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. punktu dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvo pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, jautājumos par teritoriju un būvju uzturēšanu, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību un pilsētvides ainavas saglabāšanu.

1.4. 01.01.2023. stājās spēkā Pašvaldību likums, un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un līdz 30.06.2024. izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam.

1.5. Pašvaldībā šobrīd ir spēkā 23.02.2022. saistošie noteikumi Nr. 15/2022 "Adrešu un nosaukumu plākšņu izvietošanas un noformēšanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr.15).

1.6. Lai Noteikumi Nr. 15 atbilstu jaunajam normatīvajam regulējumam, tie jāizdod no jauna.

1.7. Atšķirībā no Noteikumiem Nr. 15, saistošie noteikumi jaunā redakcijā paredz:

1.7.1. Precizēt un sašaurināt adrešu plāksnes izvietošanas gadījumus – no pienākuma izvietot adrešu plāksni atbrīvo neapbūvētu zemes vienību īpašniekus, kā arī tādu objektu īpašniekus, kam nav piešķirta adrese.

1.7.2. Precizējot pārejas noteikumus, no pienākuma mainīt adrešu plāksni atbrīvoti tādu objektu īpašnieki Ādažu pagastā, kur tās izvietotas pirms šo noteikumu stāšanās spēkā, atbilstoši Ādažu novada domes 2013. gada 22. oktobra saistošo noteikumu Nr. 20 "Par teritoriju kopšanu un būvju uzturēšanu", 11.14.4. apakšpunktam un 23. punktam, ka arī tādu objektu īpašnieki Carnikavas pagastā, kur tas ir izvietotas atbilstoši Carnikavas novada domes 2010. gada 21. aprīļa saistošajiem noteikumiem Nr. 2010/5 "Ielu un nekustamo īpašumu nosaukumu, ēku un būvju numuru vai nosaukumu plākšņu, dzīvokļu numuru plākšņu Carnikavas novadā izvietošanas un noformēšanas saistošie noteikumi" līdz brīdim, kad mainās attiecīgā objekta adrese vai arī iepriekšējās plāksnes tehniskais un vizuālais izskats neatbilst šiem noteikumiem.

1.7.3. Adresācijas objektu atrašanas apvidū veicināšanai ieviestas papildu plāksnes – adresācijas objektu virziena norādes un noteikumi nosaka tām vienotu izskatu. Par to izvietošanu pilsētā un ciemos pie ielām gadā pašvaldība, savukārt pārējiem adresācijas objektu īpašniekiem plāksnes novietošana ir brīvprātīga.

1.7.4. Noteikumos ir precizēti ielu nosaukumu plākšņu parametri (krāsas un izmēri), kas atvieglo to izgatavošanu un uzstādīšanu un nerada ietekmi uz pašvaldības budžetu.

1.7.5. Noteikumos precizētas korespondējošās tiesību normas, par kuru pārkāpšanu paredzēta administratīvā atbildība, atsevišķi nodalot atbildību par katru pārkāpumu.

1.7.6. Citas būtiskais izmaiņas līdzšinējā regulējumā netiek veiktas.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu

2.1. Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu:

2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu – nav attiecināms.

2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu – paredzēta nenozīmīga ietekme uz pašvaldības budžetu, līdz 500,- euro gadā, četru gadu laikā, adresācijas objektu virziena norāžu plākšņu izvietošanai ciemos un Ādažu pilsētā.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme – noteikumi rada ietekmi uz sociālo vidi, jo iedzīvotājiem ir pienākums adrešu un nosaukumu plāksnes izvietot pie adresācijas objektiem, kuru adrese reģistrēta Valsts zemes dienesta Valsts adrešu reģistrā – ēkām, neatkarīgi no tā, vai ēka ir nodota ekspluatācijā un zemes vienībām, uz kurām neatrodas ēkas, bet ir būve (t.sk. būves pamati, žogs, pagaidu vai īslaicīgās uzturēšanās būves), neatkarīgi no tā, vai būve ir nodota ekspluatācijā. Plāksnes nav jāmaina ēkām un zemes vienībām, kurām tās izvietotas pirms noteikumu stāšanās spēkā, atbilstoši Carnikavas novada domes 2010. gada 21. aprīļa saistošajiem noteikumiem Nr. 2010/5 "Ielu un nekustamo īpašumu nosaukumu, ēku un būvju numuru vai nosaukumu plākšņu, dzīvokļu numuru plākšņu Carnikavas novadā izvietošanas un noformēšanas saistošie noteikumi" un Ādažu novada domes 2013. gada 22. oktobra saistošo noteikumu Nr. 20 "Par teritoriju kopšanu un būvju uzturēšanu", 11.14.4. apakšpunktam un 23. punktam, līdz brīdim, kad mainās attiecīgā objekta adrese vai arī iepriekšējās plāksnes tehniskais un vizuālais izskats vairs neatbilst šiem noteikumiem. Bez tam, šie saistošie noteikumi nosaka prasības arī daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu numuru plākšņu noformējumam un izvietošanai.

3.2. Ietekme uz vidi – noteikumu mērķis ir veidot vienotu novada administratīvās teritorijas vizuālo tēlu ar ielu un laukumu nosaukumu plāksnēm. Noteikumos ir paredzēta atbildība ne tikai par adresācijas objekta plāksnes izgatavošanu un izvietošanu, bet arī par to uzturēšanu labā tehniskā un vizuālā stāvoklī.

3.3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav attiecināma.

3.4. Ietekme uz konkurenci – nav ietekmes.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Institūcijas, kurā privātpersona var vērsties noteikumu piemērošanā, ir Centrālās pārvaldes Nekustamā īpašuma nodaļa un pašvaldības aģentūra "Carnikavas komunālserviss", savukārt par noteikumu neievērošanu – Ādažu novada pašvaldības policija un Ādažu novada pašvaldības Administratīvā komisija (turpmāk – Administratīvā komisija).

4.2. Noteikumu projekts neskar administratīvās procedūras un nemaina privātpersonām veicamās darbības līdzšinējo kārtību.

4.3. Ādažu novada pašvaldības policija veic noteikumu ievērošanas kontroli un administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai.

4.4. Administratīvā pārkāpuma lietas izskata Administratīvā komisija.

4.5. Administratīvās komisijas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.6. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. 

4.7. Carnikavas pagastā 2022. gadā pašvaldības Administratīvā komisija par adresācijas plāksnēm izskatījusi pavisam 44 administratīvā pārkāpuma lietas, t.sk. pieņemts lēmums par naudas soda piemērošanu – 17 lietās, izteikts brīdinājums – 24, administratīvā pārkāpuma process izbeigts – 3. 2023. gada 1. pusgadā – pavisam 73 administratīvā pārkāpuma lietas, t.sk., pieņemts lēmums par naudas soda piemērošanu – 24 lietās, izteikts brīdinājums – 34, administratīvā pārkāpuma process izbeigts – 15. Piemērotā naudas soda apmērs 2022. un 2023. gada 1. pusgadā ir no 10–30 euro. Pārsvarā gadījumos naudas sods 10 euro apmērā ir piemērots, ja plāksne līdz lietas izskatīšanai ir pasūtīta, bet vēl nav izvietota īpašumā, savukārt 30 euro – ja plāksnes nav. Brīdinājums lielākoties ir izteikts gadījumos, ja adreses plāksne līdz lietas izskatīšanai ir izvietota atbilstoši Noteikumu prasībām. Tikai vienā gadījumā 2023. gadā tika piemērots maksimālais naudas sods 70 EUR apmērā, jo pie atbildības saucamai personai uzsākti vairāki administratīvā pārkāpuma procesi, bet adreses plāksne joprojām nav izvietota.

4.8. Administratīvā komisija Ādažu pagastā 2022. gadā par adrešu plāksnēm: uzlikusi naudas sodus – 10 administratīvajās lietās, izteikusi brīdinājumus – 50 administratīvajās lietās, lietvedības izbeigtas – 16 administratīvajās lietās. Par 2023. gada pirmo pusgadu Ādažu pilsētas un pagasta teritorijā – uzlikusi naudas sodus – 35 administratīvajās lietās, izteikusi brīdinājumus – 153 administratīvajās lietās, lietvedības izbeigtas – 24 administratīvajās lietās.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

5.2. Noteikumi izstrādāti pamatojoties uz Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. punktu.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti noteikumu īstenošanā, ir Nekustamā īpašuma nodaļa (pieņemot iesniegumus), pašvaldības aģentūra "Carnikavas komunālserviss" (izvietojot ielu un laukumu nosaukuma plāksnes un adresācijas objektu virziena norādes), Ādažu novada pašvaldības policija (veicot noteikumu ievērošanas kontroli un pieņemot lēmumu) un Administratīvā komisija (izskatot pašvaldības policijas paziņojumus par konstatētiem noteikumu pārkāpumiem).

6.2. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija, reorganizācija. Izpildei nepieciešamie resursi tiek paredzēti pašvaldības budžeta ietvaros.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

7.1. Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs mērķa sasniegšanai, pašvaldības autonomās funkcijas izpildei, nosakot samērīgas prasības mērķa sasniegšanai, lai veicinātu adresācijas objektu atrašanu, izmantojot vienota dizaina adrešu plāksnes un ielu nosaukuma plāksnes, kā arī paredzot samērīgu atbildību par noteikumu neievērošanu.

7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi, un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. Noteikumos ir paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods.

7.3. Administratīvais sods paredzēts ar mērķi – atturēt personas no pārkāpumu izdarīšanas, aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē.

7.4. Noteikumu izdošanas mērķis nav administratīvi sodīt pēc iespējas vairāk personas, bet gan nodrošināt, teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību (objektu ātru atrašanu, īpaši ugunsnelaimes vai slimības gadījumā) un vienotas pilsētvides ainavas saglabāšanu.

7.5. Administratīvā akta administratīvā akta (procesa) prioritātes princips Noteikumos nav paredzēts, jo administratīvā procesa piemērošana neveicina Noteikumu mērķa sasniegšanas efektivitāti. Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, pašvaldība vērš uzmanību, ka tās iepriekš veiktās procesuālās darbības, lai administratīvā procesa ietvaros panāktu pieņemto administratīvo aktu izpildi, ir ilgstošas, rada nozīmīgu administratīvo slogu (administratīvie akti, brīdinājumi par piespiedu izpildi, izpildrīkojumi, tiesvedības dokumentācija u.c.), kā arī nav efektīvas, jo nemotivē personu ievērot normatīvo aktu prasības.

7.6. Augstākas tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments 2007. gada 8. jūnija spriedumā lietā
Nr. SKA-194/2007 15. punktā norādīja, "ja persona nepamatoti ar saviem informācijas pieprasījumiem vai iesniegumiem sniegt atbildi pēc būtības prasa pārmērīgus resursus no valsts puses, tas līdz ar to nepamatoti ierobežo citu personu tiesības saņemt informāciju vai atbildi pēc būtības, jo valsts nespēj pienācīgi tos izskatīt". Augstākās tiesas atziņa attiecināma uz aplūkojamo gadījumu, jo administratīvais process prasa resursus un ierobežo citu personu (iedzīvotāju) tiesības, piemēram, saņemt savlaicīgu atbildi pēc būtības.

7.7. Tieši administratīvais sods ir efektīvāks līdzeklis, lai personas atturētu no pārkāpuma izdarīšanas. Procesā, kurā tiek izdots tiesisku pienākumu nosakošs administratīvais akts, ir vairāki problemātiski aspekti. Proti:

7.7.1. administratīvais process gan iestādē, gan tiesā ir ilgstošs – pat līdz 5 gadiem, (tiesvedības lietas
Nr. A420219415, A420220215, A420217515, A420324715), kuru laikā persona neveic, un/vai atturas no saistošajos noteikumos noteiktā pienākuma izpildes, kas savukārt ierobežo un skar citu personu tiesības uz adresācijas objekta atrašanās vietas ātru noteikšanu, godprātīga pienākuma izpildes u.tml.;

7.7.2. izdotie lēmumi, pat piemērojot piespiedu naudu un to palielinot, nemotivē personu, jo tiem nav soda raksturs – persona turpina pārkāpt saistošos noteikumus, un šādā gadījumā tai nerodas nekādi ierobežojumi, kas mudinātu personu novērst, izpildīt vai atturēties no pretlikumīgas rīcības;

7.7.3. praktiska rakstura problēma rodas gadījumos, kad persona pat pēc piespiedu naudas piemērošanas nepārtrauc ilgstošu pārkāpumu. Daudzos gadījumos pārkāpuma turpināšana ne tikai norāda uz personas nihilistisku attieksmi pret likumu un/vai saistošajiem noteikumiem, bet arī ir sabiedriski kaitīga un bīstama, kā piemērā par operatīvo dienestu apgrūtinošu izsaukšanu gadījumos, kad adresācijas objekti nav identificējami pēc adrešu plāksnēm;

7.7.4. aizvietotājizpildes pielietošana prasa būtiskus pašvaldības finanšu līdzekļus, kurus pašvaldība, saņemot no nodokļu maksātājiem varētu izmantot citu svarīgāku funkciju nodrošināšanai. Neskatoties uz to, ka APL 364. panta pirmās daļas izpratnē administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas uzliek adresātam – ne vienmēr pastāv iespēja, ka pašvaldības iztērētie līdzekļi tiks atgūti no privātpersonas, kas nozīmē ietekmi uz pašvaldības budžetu. Būtiski ir arī tas, ka konkrēto Noteikumu priekšmets – adrešu plāksnītes, atrodas privātā teritorijā, līdz ar to tām nav iespējas piekļūt un aizvietotājizpilde ir apgrūtināta, savukārt tiešā spēka iesaiste būtu nesamērīga.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Noteikumu izstrādes procesā nav notikušas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem.

8.2. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajai kārtībai, pēc noteikumu izskatīšanas domes Attīstības komitejā un Finanšu komitejā, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā – pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli.

8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 2023. gada 21. jūlija līdz 4. augustam ir saņemts viens iedzīvotāju priekšlikums, kurš norāda, ka aizliegums uzstādīt nosaukuma plāksni uz vārtiem nav labs, jo var būt ka piebraucamajam ceļam abās pusēs aug koki (vai citi apstādījumi) un uz vārtiem izvietotā nosaukuma plāksne būs saskatāma no lielāka attāluma salīdzinot ar uz ēkas izvietotu iedzīvotāju. Minētais priekšlikums jau ir iestrādāts noteikumos, lai izvairītos no situācijām, kad vārti ir vaļā un plāksne nav salasāma, vai saskatāma. Regulējums paredz plāksnes izvietošanu uz žoga vai atsevišķa speciālā staba. Citi priekšlikumi nav saņemti.

8.4. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Adresācijas objektu un to virziena norāžu plākšņu izvietošanas un noformēšanas noteikumi Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ādažu novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 23/2023Pieņemts: 09.08.2023.Stājas spēkā: 14.10.2023.Tēma:  Administratīvās atbildības ceļvedisPublicēts: Latvijas Vēstnesis, 199, 13.10.2023. OP numurs: 2023/199.32
Saistītie dokumenti
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
346385
14.10.2023
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"