Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Saulkrastu novada domes saistošie noteikumi Nr. SN 7/2023

Saulkrastos 2023. gada 31. maijā
Par Saulkrastu novada pašvaldības pludmales un peldvietas lietošanu
Apstiprināti Saulkrastu novada domes
2023. gada 31. maija sēdē (prot. Nr. 11/2023 § 17)


Precizēti Saulkrastu novada domes
2023. gada 25. augusta ārkārtas sēdē (prot. Nr. 17/2023 § 1)


Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
45. panta pirmās daļas 2. un 7. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka Saulkrastu novada pašvaldības pludmales un peldvietas izmantošanas prasības, kas jāievēro un jāņem vērā uzturoties pludmalē un peldvietās, kā arī nosaka peldvietu robežas un zonējumu.

2. Noteikumi neattiecas uz iekšējiem ūdeņiem (upes, ezeri u.c. ūdenstilpes).

3. Noteikumu mērķis ir nodrošināt pludmales un peldvietas aizsardzību un uzturēšanu, nosakot to izmantošanas kārtību.

4. Peldvieta "Centrs" ir teritorija no gājēju tilta pār Pēterupi (iepretim Zvaigžņu ielai) līdz ceļam pie jūras (iepretim Bīriņu ielai), tās garums ziemeļu – dienvidu virzienā ir 800 metri, peldvietā atpūtnieki ievēro aktīvās un mierīgās atpūtas zonējumus, kas norādīti noteikumu 1. pielikumā.

5. Peldvietā "Centrs" peldsezonas laikā drošību uz ūdens un krastā uzrauga Saulkrastu novada pašvaldības policija, atbilstoši pašvaldības noteiktajai kārtībai.

6. Saulkrastu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā nūdistu pludmale ir aprīkota ar zīmēm "Nūdistu pludmale" un tās atrašanās vieta ir noteikta saskaņā ar 2. pielikumā pievienoto pludmales zonējumu.

II. Noteikumi pludmalē, peldvietās un kāpu zonā un administratīvā atbildība par noteikumu pārkāpšanu

7. Pludmalē motorizēto ūdens transportlīdzekļu (motorlaivu, kuteru, kuģu, ūdens motociklu) atrašanās un izmantošana aktīvai atpūtai ir pieļaujama ar domes lēmumu noteiktās vietās. Šajā punktā minētie ierobežojumi nav attiecināmi uz glābšanas dienestu transportlīdzekļu izmantošanu, valsts un pašvaldības organizētās kontroles un apsaimniekošanai paredzēto transportlīdzekļu izmantošanu. Par šajā punktā noteiktajiem pārkāpumiem – piemēro naudas sodu no divām līdz simts naudas soda vienībām.

8. Par jebkāda veida rakšanu, kāpas pamatnes brucināšanu un alu veidošanu Baltās kāpas teritorijā, – piemēro naudas sodu no divām līdz simts naudas soda vienībām.

9. Par zirgu un poniju vešanu izjādēs pludmalē un kāpu zonā, izņemot gadījumus, kad saņemta pašvaldības atļauja publisku pasākumu rīkošanai, saskaņā ar Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likuma prasībām, – piemēro naudas sodu no divām līdz piecdesmit naudas soda vienībām.

10. Par sērfošanu un kaitošanu peldvietas teritorijā, – piemēro brīdinājumu vai naudas sodu no divām līdz piecdesmit naudas soda vienībām.

11. Par naktsmītņu ierīkošanu, telšu celšanu, ugunskuru kurināšanu pludmalē bez pašvaldības saskaņojuma, – piemēro brīdinājumu vai naudas sodu no divām līdz piecdesmit naudas soda vienībām.

12. Pludmalē smēķēšana ir atļauta tikai vietās, kas speciāli ierīkotas smēķēšanai ar informācijas zīmi "Atļauts smēķēt". Par smēķēšanu pludmalē ārpus vietām, kas speciāli ierīkotas smēķēšanai – piemēro brīdinājumu vai naudas sodu no divām līdz divdesmit naudas soda vienībām.

III. Noteikumu izpildes kontrole

13. Administratīvā pārkāpuma procesu veic Saulkrastu novada pašvaldības policijas amatpersonas.

14. Amatpersonas pieņemto lēmumu var pārsūdzēt Saulkrastu novada pašvaldības policijas augstākai amatpersonai.

Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs N. Līcis
Pielikums Nr. 1
2023. gada 31. maija saistošajiem noteikumiem
"Par Saulkrastu novada pašvaldības
pludmales un peldvietas lietošanu"

2. pielikums
2023. gada 31. maija saistošajiem noteikumiem
"Par Saulkrastu novada pašvaldības
pludmales un peldvietas lietošanu"

Saulkrastu novada domes saistošo noteikumu "Par Saulkrastu novada pašvaldības pludmales un peldvietas lietošanu"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļas

Norādāmā informācija

MērķisAr 2023. gada 1. janvāri spēku ir zaudējuši Saulkrastu novada domes 2015. gada 29. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 6/2015 "Par Saulkrastu novada pašvaldības pludmales un peldvietu lietošanu", jo Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punktā noteiktā kārtībā saistošie noteikumi tika pārskatīti, bet nestājās spēkā.

Saistošie noteikumi izstrādāti pamatojoties uz Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 2. un 7. punktu un nosaka Saulkrastu novada pašvaldības pludmales un peldvietas izmantošanas prasības, kas jāievēro un jāņem vērā uzturoties pludmalē un peldvietās, kā arī nosaka peldvietu robežas un zonējumu.

Nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādiSaistošo noteikumu 4. un 6. punkts nosaka peldvietas "Centrs" un nūdistu pludmales atrašanās vietu un robežas. Vēsturiski peldvietas "Centrs" un nūdistu pludmales robežas bija noteiktas Saulkrastu novada domes 2015. gada 29. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 6/2015 "Par Saulkrastu novada pašvaldības pludmales un peldvietu lietošanu". Saistošie noteikumi ir zaudējuši spēku. Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punktam saistošos noteikumus par teritorijas plānojumu ir jāizstrādā līdz 2025. gada 31. decembrim. Teritorijas plānojuma izstrādes process ir laikietilpīgs un pašvaldība nevar uz doto brīdi noteikt robežas, taču robežu noteikšana ir ļoti aktuāla. lai nodrošinātu atbilstību Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" 15. punktam, pēc Teritorijas plānojuma spēkā stāšanās tiks veikti grozījumi, paredzot, ka peldvietas "Centrs" un nūdistu pludmales robežas un zonējums ir noteikts Pašvaldības teritorijas plānojumā.

Vietējai pašvaldībai ir tiesības noteikt speciāli iezīmētas vietas, kurās atļauts braukt ar ūdens motocikliem. Ņemot vērā, ka teritorijas plānojums ir izstrādes stadijā, noteikumu paredz, ka līdz brīdim, kad tas stāsies spēkā šādas vietas, kurās atļauts braukt ar ūdens motocikliem tiek noteiktas ar domes lēmumu. Minētais regulējums iekļaujams, jo Saulkrastu novada pludmales ir ļoti intensīvi apmeklētas. Lai mazinātu iespējamo traumu risku personām, kas izmanto pludmali, teritorijas plānojama Saulkrastu novada publiskās ārtelpas attīstības un ainavu plānā tiks norādītas vietas, kurās atļauts braukt ar ūdens motocikliem, kā arī atsevišķas teritorijas kaitošanai un sērfošanai.

Saistošie noteikumi paredz ierobežojumus zirgu un poniju vešanai izjādēs pludmalē un kāpu zonā. Attiecībā uz peldvietu ierobežojošs regulējums ir ietverts Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumu Nr. 692 "Peldvietas izveidošanas, uzturēšanas un ūdens kvalitātes pārvaldības kārtība" 13. punkts jau paredz, ka peldvietas apsaimniekotājs nodrošina, lai peldvietā netiktu veiktas darbības, kas varētu piesārņot peldvietu (piemēram, lai peldvietā neuzturētos un netiktu vesti pastaigā vai peldināti dzīvnieki), taču lai aizsargātu krasta kāpu aizsargjoslu, ierobežojums attiecināms arī uz pludmali un kāpām. Pašvaldība ir konstatējusi, ka kaitējums kāpai no zirgu izjādēm tiek radīts līdzvērtīgs kā ar mehanizētajiem transporta līdzekļiem. Tādēļ, lai aizsargātu kāpu teritoriju un tās dabisko zemsedzi, kā arī novērstu iespējamo biotopu bojāšanu, aizliegums ir nostiprināts pašvaldības saistošajos noteikumos.

Saistošie noteikumi paredz aizliegumu naktsmītņu ierīkošanai, telšu celšanai, ugunskuru kurināšanai pludmalē bez pašvaldības saskaņojuma. Aizsargjoslu likums noteic, ka teltis un ugunskurs ir aizliegti krasta kāpu aizsargjoslā. Nav noteikts, ka aizliegts pludmalē, bet tie ir dažādi jēdzieni – pludmale – jūras krasta sauszemes daļa starp ūdens līmeni un vietu, kur sākas dabiskā sauszemes veģetācija. Līdz ar to minētais regulējums ietverts gan ar mērķi novērst piesārņojumu, gan ugunsdrošības nolūkos.

Pašvaldību likums uzdod pašvaldībai gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, kā arī veicināt dabas kapitāla ilgtspējīgu pārvaldību un apsaimniekošanu, noteikt publiskā lietošanā esoša pašvaldības īpašuma izmantošanas kārtību.

Rīgas jūras līča pludmale Saulkrastu administratīvajā teritorijā atrodas blīvi apdzīvotā zonā, to intensīvi apmeklē novada iedzīvotāji un viesi. Lai visas apmeklētāju grupas varētu ērti, droši un veselīgi atpūsties, nepieciešams izveidot saprotamu tiesisko regulējumu, lai izvairītos no konfliktsituācijām apmeklētāju vidū.

Jau gadiem kailsauļošanās piekritēji pludmali, kas atrodas aiz tūrisma objekta "Baltā kāpa" dienvidrietumu virzienā, ir uzskatījuši un izmanto kā nūdistu pludmali. Zemes pārvaldības likuma 15. panta piektā daļa noteic, ka vietējā pašvaldība gādā par tās valdījumā esošo jūras piekrastes ūdeņu un jūras piekrastes sauszemes daļas labiekārtošanu un nodrošina to sanitāro tīrību, tostarp veic teritorijas plānošanu. Ņemot vērā jautājuma jūtīgumu un atšķirīgo apmeklētāju attieksmi un izpratni, Pašvaldība, ir noteikusi zonu, kurā kailsauļošanās ir atļauta (tai pat laikā, atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 15. panta septītajai daļai, neierobežojot nevienam brīvu šīs teritorijas lietošanu). Lai noteiktu šo zonu, ir nepieciešams noteikt tās atrašanās vietu. Arī citu Latvijā esošu nūdistu pludmaļu atrašanās vieta (zonējums) ir noteikti pašvaldību saistošajos noteikumos, kā piemēram Liepājā.

Pašvaldība ir izskatījusi iespēju "nūdistu pludmales" zonējumu noteikt teritorijas plānojumā, taču atbilstoši teritorijas plānošanas normatīvajiem aktiem, teritorijas plānojumā nenosaka teritorijas ar īpašiem uzvedības noteikumiem.

Pašvaldību likuma 45. panta septītā daļa ietver pilnvarojumus izdot saistošos noteikumus par pašvaldības īpašumā esošu un publiskā lietošanā nodotu mežu un ūdeņu un pašvaldības īpaši aizsargājamo dabas un vietējo kultūras objektu aizsardzību un uzturēšanu. Saistošo noteikumu projekts īpaši akcentē pludmales kā publiskā lietošanā esošas teritorijas, tostarp ūdeņu aizsardzību. Cigarešu filtrs ir izgatavots no celulozes acetāta, tas bioloģiski nenoārdās. Lai arī cigarešu filtri apkārtējā saules gaismā pakāpeniski sadalās ļoti sīkās daļiņās, tomēr tās nepazūd – mikroplastmasas daļiņas nokļūst augsnē vai aizskalojas ūdenī, veidojot ūdens piesārņojumu, kas apdraud visu dzīvo dabu: gan ūdens iemītniekus, gan putnus un dzīvniekus, gan arī ietekmē cilvēka veselību. Saulkrastu novada pludmales īpatnība ir tās irdeno smilšu tekstūra, kas padara neiespējamu tās izsijāšanu un atbrīvošanu no sīkiem atkritumiem.

Atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centrā pieejamajai informācijai no tabakas dūmiem brīvas vides nodrošināšana un smēķēšanas radītā kaitējuma mazināšana ir viena no prioritātēm sabiedrības veselības jomā. Peldsezonas laikā pludmalē visvairāk apmeklētāju ir tieši ģimenes ar maziem bērniem. Diemžēl, atsevišķu apmeklētāju neizpratne, ka, īpaši karstajā laikā, cigarešu un smēķēšanas ierīču dūmi izplatās plašā teritorijā un ne tikai traucē citiem apmeklētājiem, bet arī apdraud to veselību, nepieciešams ierādīt speciālas vietas smēķēšanai. Tāpēc aicinām ikvienu iedzīvotāju rūpēties par savu veselību un veselīgu vidi sev apkārt!

Tādēļ šo saistošo noteikuma projekta izpratnē smēķēšanas ierobežojumi netiek uzskatīti vien kā sabiedriskās kārtības noteikumu, bet arī kā pašvaldības lietošanā nodotu ūdeņu aizsardzība un uzturēšana. Līdzīgi skatāma arī problemātika ar stikla taras lietošanu. Stikla lauskām nonākot smiltīs, tās rada nozīmīgu risku veselībai.

Tiesības pašvaldības saistošajos noteikumos regulēt administratīvās sodīšanas jautājumus ir pakārtotas Pašvaldību likuma regulējumam. Pašvaldību likuma 45. panta pirmā un otrā daļa noteic jautājumu loku, kuros dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus, paredzot administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, ja likumos nav noteikts citādi, tostarp, par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju, piemēram, parku, skvēru, bērnu rotaļu laukumu, stadionu, peldvietu un kapsētu, izmantošanu.

Zemes pārvaldības likuma 15. panta otrā daļa noteic, ka "Vietējā pašvaldība ir valdītājs tās administratīvajai teritorijai piegulošajiem jūras piekrastes ūdeņiem, kā arī tās administratīvajā teritorijā esošajai jūras piekrastes sauszemes daļai un iekšzemes publiskajiem ūdeņiem, kuru valdītājs nav par vides aizsardzību atbildīgā ministrija vai cita ministrija un kuri nav privātpersonu īpašumā. Ja saskaņā ar normatīvajiem aktiem noteiktu darbību veikšanai ir nepieciešams īpašnieka saskaņojums, vietējā pašvaldība īpašnieka vārdā saskaņo tās valdījumā esošajos publiskajos ūdeņos veicamās darbības.", līdz ar to pašvaldība atbilstoši Pašvaldību likuma 45. panta pirmajai daļai ir tiesīga noteikt saistošajos noteikumos administratīvo atbildību par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju.

Fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus (izņemot saistošo noteikumu projektu par pašvaldības nodevām, kam nenorāda plānoto ietekmi uz pašvaldības budžetu)Noteikumos noteiktā administratīvā atbildība par noteikumu neievērošanu var palielināt pašvaldības budžeta ieņēmumus.
Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenciPašvaldības saistošie noteikumi ievērojami un labvēlīgi ietekmē vidi un iedzīvotāju veselību. Saistošajos noteikumos ietvertie ierobežojumi ir vērsti uz to, lai samazinātu negatīvu ietekmi uz vidi.
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām – gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijāmNoteikumu izpildi un piemērošanu (atbilstoši kompetencei) nodrošina Saulkrastu novada pašvaldības policija un Īpašumu apsaimniekošanas nodaļa.
Ietekmi uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemSaistošie noteikumu kontrole ir paredzēta Saulkrastu novada pašvaldības policijas un Īpašumu apsaimniekošanas nodaļas amatpersonu amata pienākumos. Papildus darba vietu izveide nav nepieciešama.
Izpildes nodrošināšanaSaistošo noteikumu kontroli veic Saulkrastu novada pašvaldības policijas amatpersonas.
Prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošo noteikumu projektā ietvertie ierobežojumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai, proti, izraudzītie līdzekļi ir samērīgi un atbilstoši mērķa sasniegšanai.
Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām (tostarp saistošo noteikumu projekta publiskās izvērtēšanas laikā saņemtos sabiedrības viedokļus)Saistošo noteikumu projekts 2023. gada 17. maijā ievietots Saulkrastu novada pašvaldības tīmekļa vietnē sadaļā Saistošo noteikumu projekti.

Par pašvaldības saistošo noteikumu projektu Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktā termiņā nav saņemti priekšlikumi un ierosinājumi.

Par saistošajiem noteikumiem 28.06.2023. ir saņemts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atzinums. Saistošie noteikumi daļēji ir precizēti atbilstoši atzinumā ietvertajiem iebildumiem.

Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs N. Līcis
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Saulkrastu novada pašvaldības pludmales un peldvietas lietošanu Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Saulkrastu novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: SN 7/2023Pieņemts: 31.05.2023.Stājas spēkā: 31.08.2023.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 167, 30.08.2023. OP numurs: 2023/167.42
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
344922
31.08.2023
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"