| Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 5/2023 Kuldīgā 2023. gada 29. jūnijā Grozījumi Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/6 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālajiem pabalstiem Kuldīgas novadā"APSTIPRINĀTI Izdoti saskaņā ar
  Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 1. Izdarīt Kuldīgas novada domes 26.08.2021. saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/6 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālajiem pabalstiem Kuldīgas novadā" (Latvijas Vēstnesis, 2021. Nr. 197) (turpmāk - saistošie noteikumi) šādus grozījumus: 1.1. Aizstāt saistošo noteikumu tiesiskajā pamatojumā vārdus "33. panta trešo daļu" ar vārdiem "33. panta ceturto daļu". 1.2. Izteikt saistošo noteikumu 6. punktu šādā redakcijā: "6. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā ir 65 procenti no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni pārējām personām mājsaimniecībā aprēķina, piemērojot ienākumu slieksnim koeficientu 0,7." 2. Saistošie noteikumi ir piemērojami no 01.07.2023. 3. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska 
 Paskaidrojuma
  raksts | 
| 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis -
        grozīt maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņa
        noteikšanu, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai
        metodoloģijai minimālo ienākumu sliekšņu noteikšanā. 1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi - saglabājot minimālo ienākumu sliekšņu absolūtos apmērus, pastāv risks, ka šos apmērus var pārskatīt, neņemot vērā iedzīvotāju rīcībā esošo ienākumu reālo pieaugumu, attiecīgi tos nosakot bez sociālekonomiskā pamatojuma, vai tos var nepārskatīt vispār. 1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums - šobrīd spēkā ir Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. KNP/2021/6 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālajiem pabalstiem Kuldīgas novadā", kuri izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta otro daļu, 33. panta trešo daļu un 36. panta sesto daļu. 01.07.2023. stājas spēkā grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, kuros 33. pants izteikts jaunā redakcijā, tādējādi nepieciešams grozīt saistošo noteikumu tiesisko pamatojumu, attiecīgi no 33. panta trešās daļas uz 33. panta ceturto daļu, un saistošo noteikumu 6. punktu izteikt jaunā redakcijā, atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 33. panta ceturtajai daļai, kāda tā būs spēkā no 01.07.2023. Saistošajos noteikumos tiek paredzēts noteikt maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni, atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma noteiktajai metodoloģijai minimālo ienākumu sliekšņu noteikšanā no 01.07.2023. 1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība - ir pastāvošs tiesiskais regulējums. 1.5. iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības - alternatīvu nav. | 
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes
        prognoze uz pašvaldības budžetu - saistošo noteikumu
        īstenošanas rezultātā tiek saglabāta esošā ietekme uz
        pašvaldības budžetu, jo grozījumi neparedz maznodrošinātas
        mājsaimniecības ienākumu sliekšņa paaugstināšanu, bet gan
        saglabāšanu šī brīža esošajā līmenī, mainot konstantu
        ienākumu sliekšņa apmēru uz mainīgu procentuālu lielumu,
        noapaļotu līdz veseliem euro, no Centrālās
        statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo
        ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī no
        01.07.2023. Tā kā grozījumi garantē sniegtās sociālās
        palīdzības apmēra pietiekamību - kas ir cieņpilns, atbilst
        sociālajai realitātei un iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem
        tiek nodrošināta tiem nepieciešamā palīdzība, saskaņā ar
        likumu "Par sociālo drošību", minimālo ienākumu
        sliekšņus pārskatīs vienlaikus katru gadu 1. janvārī,
        ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu, kā rezultātā
        palielināsies pašvaldības budžeta izdevumi gadā sākot no
        01.01.2024., atbilstoši iedzīvotāju rīcībā esošo ienākumu
        reālajam pieaugumam, tiks nodrošināts paredzams sociālais
        atbalsts: 2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu - pašvaldības budžeta ieņēmumu daļa tiek samazināta; 2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu - pašvaldības budžeta izdevumu daļa tiek palielināta; 2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā - lai īstenotu saistošos noteikumus, nav jāsamazina finansējums citām pozīcijām. Saistošie noteikumi paredz saglabāt atbalstu aptuveni 450 mājsaimniecībām (dati par maznodrošinātu mājsaimniecību skaitu 2022. gadā) par kopējo summu 181 400 EUR gadā. Būtiska ietekme uz budžetu netiek prognozēta. 2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi - nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darba vietu veidošanai. | 
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku
        dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī
        ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā
        sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām
        personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām,
        uz dzimumu līdztiesību - saistošie noteikumi pozitīvi
        ietekmē zemu ienākumu mājsaimniecības, tā kā turpmāk
        maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis tiks
        pārskatīts visā valstī vienlaikus, katru gadu
        1. janvārī, ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu. 3.2. Ietekme uz vidi - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs iedzīvotāju veselību. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci. | 
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties
        saistošo noteikumu piemērošanā - saistošo noteikumu
        piemērošanā personas var vērsties Kuldīgas novada
        pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests"
        (turpmāk - Sociālais dienests). 4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību - saistošie noteikumi nosaka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni. Kuldīgas novada dome 26.08.2021. ir apstiprinājusi saistošos noteikumus Nr. KNP/2021/6 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālajiem pabalstiem Kuldīgas novadā", nosakot maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni 407 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 285 euro pārējām personām mājsaimniecībā. Saistošajos noteikumos noteikts Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā ir 65 procenti no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni pārējām personām mājsaimniecībā aprēķina, piemērojot ienākumu slieksnim koeficientu 0,7 no 01.07.2023. Tādējādi paredzot nozīmīgu ietekmi uz nabadzības un ienākumu nevienlīdzības samazināšanos un zemu ienākumu iedzīvotāju ienākuma līmeņa izmaiņām, atbilstoši valsts sociālekonomisko rādītāju un kopējo mājsaimniecību ienākumu izmaiņām. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. | 
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti
        šie saistošie noteikumi - saskaņā ar Sociālo
        pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta otro
        daļu, 33. panta ceturto daļu un 36. panta sesto daļu, tiek
        nodrošinātas pašvaldības autonomās funkcijas. 5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.) - saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildu cilvēkresursu iesaisti, saistošo noteikumu īstenošanu turpinās administrēt Sociālais dienests. | 
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās
        institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju
        izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija -
        saistošo noteikumu izpildi turpinās Sociālais dienests,
        tādējādi nav nepieciešama jaunu institūciju izveide. 6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība - papildu resursi nav nepieciešami. | 
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa
        sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
        vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai - ņemot vērā, ka
        pašvaldības autonomā funkcija ir nodrošināt savas
        administratīvās teritorijas iedzīvotājiem atbalstu sociālo
        problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo
        palīdzību un sociālos pakalpojumus, izpildot Sociālo
        pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktās
        prasības, šie saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā
        mērķa sasniegšanas nodrošināšanai - noteikt maznodrošinātas
        mājsaimniecības ienākumu slieksni, atbilstoši normatīvajos
        aktos noteiktajai metodoloģijai minimālo ienākumu sliekšņu
        noteikšanā, lai nodrošinātu regulāru maznodrošinātas
        mājsaimniecības ienākumu sliekšņa apmēru pārskatīšanu,
        ņemot vērā iedzīvotāju rīcībā esošo ienākumu reālo
        pieaugumu. 7.2. Samērīguma tests: 7.2.1. vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai - ir piemēroti; 7.2.2. vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai - līdzekļi ir atbilstoši mērķa sasniegšanai; 7.2.3. vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša - ir atbilstoša. | 
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības,
        nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas
        konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā -
        nav notikušas. 8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) - saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.kuldigas.lv divas nedēļas no 22.05.2023. 8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā - nav saņemti. 8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - nav saņemti. 8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas - nav saņemti. 8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas - notikušas konsultācijas ar pašvaldības speciālistiem saistošo noteikumu izstrādes procesā. | 
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska