Ministru kabineta rīkojums Nr. 197
Rīgā 2023. gada 6. aprīlī (prot. Nr. 17 37. §)
Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide" pases apstiprināšanu
2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt finansējuma saņēmēju – sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" – iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas (turpmāk – 2.1.3.1.i. investīcija) ietvaros. 3
3. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta noteikumos Nr. 435 iekļautajiem nosacījumiem. 4
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Veselības ministre L. Meņģelsone
PielikumsMinistru kabineta 2023. gada 6. aprīļa rīkojumam Nr. 197 (Pielikums MK 17.12.2024. rīkojuma Nr. 1179 redakcijā)
Projekta pase 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu 1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" | 1.2. Projekta īstenošanas partneri | VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" (PSKUS), SIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (BKUS), Nacionālais veselības dienests (NVD), Valsts digitālās attīstības aģentūra |
2. Saistīto projektu programma 2.1. Programmas nosaukums | Datu pārvaldības attīstības programma | 2.2. Saistība ar citiem projektiem | VARAM projekts "Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)". Apliecinām dubultā finansējuma riska neesību attiecībā uz norādīto projektu, kā arī apliecinām, ka projekta īstenošanas laikā dubultā finansējuma risks ar saistītām aktivitātēm tiks stingri uzraudzīts |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi 3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Mērķis: 1. Izveidot platformu optimāli koordinētai onkoloģijas pacientu datu apmaiņai klīnisko universitāšu slimnīcu (KUS) ietvaros. 2. Panākt digitalizētu onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes datu apmaiņu starp KUS. Projekta mērķis tiek uzskatīts par sasniegtu, ja īstenotas projektā paredzētās aktivitātes. Galvenais saturs: Covid-19 pandēmija palīdzēja izgaismot dažādu sadarbības modeļu nepieciešamību, lai varētu nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību un efektīvu īstenošanu. Procesu vienota transformācija atbilstoši digitālās vides prasībām un iespējām ir efektīvākais veids, kā nodrošināt proaktīvu sadarbību starp slimnīcu ārstniecības speciālistiem. Ir panākta vienošanās starp RAKUS, PSKUS un BKUS, ka onkoloģijas pacientu datu apmaiņas process ir jātransformē, to unificējot un pielāgojot digitālajai videi. Digitālās veselības platformas (DIGIVES) funkcionalitātes attīstībā iekļauta gan strukturēta pacienta izrakstu, gan laboratorijas izmeklējumu datu uzkrāšana no ārstniecības iestādēm, taču vērtību ārstniecībai nodrošina arī vēsturisko datu pieejamība laika periodā pirms DIGIVES atbilstošas funkcionalitātes izstrādes. KUS ir nepieciešamas atbilstošas biznesa IS iespējas, kas tiks veidotas kopīgā onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformā un atsevišķo slimnīcu dažādus biznesa procesus atbalstošo sistēmu pielāgošanā datu apmaiņas vajadzībām. Projekta ietvaros tiks izstrādāti pielāgojumi esošajām slimnīcu sistēmām un/vai tiks izstrādātas jaunas sistēmas. Projekta ietvaros veiktās izstrādes un pielāgojumi pēc to pabeigšanas būs slimnīcu īpašumā, un tiks nodrošināta to darbība vismaz 60 mēnešus pēc projekta beigām. Datu izplatīšanu ir plānots veidot, izmantojot Datu agregācijas un izplatīšanas platformu (DAGR)1 un DIGIVES citu datu izmantotāju datu apgādei, tādējādi iekļaujoties valsts veidotajā IKT koplietošanas un izplatīšanas arhitektūrā. Vienlaikus ar IKT risinājumu izveidi KUS tiks pārskatītas ārstniecības un aprūpes procedūras, lai panāktu, ka onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes datu apmaiņa starp KUS ir digitalizēta. Pacientu ieguvums būs digitalizēti onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes dati, tai skaitā elektroniski pieejami gan aktuālie, gan vēsturiskie izmeklējumi, datu aprite digitālā veidā starp KUS, kā arī to pieejamība pārējām ārstniecības iestādēm un dienestiem, KUS nodrošinot datu padošanu uz valsts veselības sistēmu, ko nodrošinās NVD. Lai nodrošinātu vienotu datu izplatīšanas standartu un iekļautos NVD noteiktajos datu apmaiņas principos2, projekta ietvaros tiks pilnveidoti vairāki KUS IKT risinājumi. Atsevišķiem risinājumiem uzlabojumi tiks veikti centralizēti | 3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) | Projektā tiks risināta problēma, ka KUS savstarpēji nav pieejami gan operatīvie, gan vēsturiskie ārstniecības un aprūpes dati (tai skaitā klīniskie un izmeklējumu dati) par onkoloģijas pacientiem. Pilngadību sasniegušajiem pacientiem onkoloģijas pacientu aprūpes process pamatā tiek nodrošināts RAKUS, bet BKUS nodrošina minēto procesu to pacientu grupai, kuri vēl nav sasnieguši pilngadību. Daļa pacientu pēc pilngadības sasniegšanas turpina savu ārstēšanās procesu RAKUS vai PSKUS. Onkoloģijas pacientu ārstniecības process sastāv no vairākām daļām, un tā ietvaros pacientam tiek nodrošināti dažādi diagnostikas un ārstniecības pakalpojumi, kuru pieejamību kopumā valstī plāno NVD, bet nodrošina dažādi pakalpojumu sniedzēji (tai skaitā dažādas KUS, arī bērniem līdz 18 gadiem). Onkoloģijas pacienta ārstniecībai jābūt nodrošinātai iekļaujošā veidā, lai nepasliktinātu pacienta stāvokli un pacientam būtu iespēja laikus saņemt nepieciešamos pakalpojumus. Šobrīd ārstniecības un aprūpes pakalpojumu rezultāti KUS tiek uzkrāti gan elektroniskā veidā, gan papīra formā pie katra pakalpojumu sniedzēja individuāli veidotā pieejā, līdz ar to uzraugošajiem ārstiem ir ļoti sarežģīti pārvaldīt pacienta ārstēšanas procesu KUS un ārstniecības procesa nodrošinātājiem ir laikietilpīgi iegūt datus, kas raksturo pacienta stāvokli un ārstniecības gaitu konkrētajā laika sprīdī. Kopējo šobrīd manuāli vai daļēji digitāli apstrādājamo datu apjomu onkoloģijas jomā raksturo šādi skaitļi: - kopējais ambulatoro onkoloģijas pacientu ārstniecības epizožu skaits RAKUS – 201 500, BKUS – 3000; - kopējais onkoloģijas pacientu stacionāro ārstniecības epizožu skaits RAKUS – 32 500, BKUS – 900, PSKUS – 2200. Lai šo procesu uzlabotu, NVD turpina Onkoloģijas reģistra IS izstrādi, kas nodrošinās koplietošanas klasifikatoru uzturēšanu (ICD-10, ICD-O-3.2, TNM u. c.), ārstniecības sniegto pakalpojumu pamatdatus, pamatdatus par pacientu, kā arī turpina DIGIVES funkcionalitātes attīstīšanu. Šā projekta ietvaros tiks izveidots vienots modelis datu apmaiņai par onkoloģijas pacienta ārstēšanas procesu KUS tādā apjomā, lai onkoloģijas ārstniecības profesionāļi varētu saņemt pilnu notikumu detalizāciju, tai skaitā savu pakalpojumu rezultātus. Datu apmaiņas pamatā tiks izmantotas DAGR un DIGIVES iespējas, kas nodrošinās ārstniecības iestāžu un koplietojamo datu aktuālo izmaiņu pieejamību platformā. Onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformas vadošās slimnīcas ir RAKUS, PSKUS un BKUS, un šo slimnīcu biznesa sistēmas ir tās, kas nodrošinās platformas apgādi ar faktiskajiem datiem. Šī vajadzība arī tiks īstenota projekta gaitā, veicot atbilstošu pielāgojumu esošajām KUS IS. Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 4. pielikumam projekts tiks īstenots 2.1.3.1. nolūka "Ārstniecības iestāžu procesu digitālā transformācija un ārstniecības procesā radīto datu pārvaldība" ietvaros | 3.3. Projekta ieguvumi3 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs4 | Vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) | 3.3.1. Ieguvums slimnīcām – datu apmaiņas ātrums, kvalitāte | Speciālisti, kas strādā vienotā informācijas telpā (pašlaik – 0) | 360 | 2026. g. | 3.3.2. Ieguvums slimnīcām – efektīvāka datu apmaiņa, pieejamība | Iestādes, kas koplieto vienoto informācijas telpu | 3 | 2026. g. | 3.3.3. Ieguvums pacientiem – pacientu datu pieejamība pēc katras ambulatorās ārstniecības un aprūpes epizodes, datu pieejamība ārstniecības un aprūpes procesa nepārtrauktībai un kvalitatīvu ārstniecības un aprūpes lēmumu pieņemšanai. Tehniskā gatavība nodot datus uz pacientiem pieejamām platformām | Kopējais ambulatoro onkoloģijas pacientu ārstniecības epizožu skaits gadā | 143 000 | 2026. g. | 3.3.4. Ieguvums pacientiem – datu pieejamība pēc katras stacionārās ārstniecības un aprūpes epizodes, datu pieejamība ārstniecības un aprūpes procesa nepārtrauktībai un kvalitatīvu ārstniecības un aprūpes lēmumu pieņemšanai. Tehniskā gatavība nodot datus uz pacientiem pieejamām platformām | Kopējais onkoloģijas pacientu stacionāro ārstniecības epizožu skaits gadā | 19 000 | 2026. g. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem 4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana5, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt6 | 3 850 000,00 euro (bez PVN) | 641 068,00 euro | N/A |
| | | | Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums | Izmaksu apmērs (indikatīvi) | Maksimālais apmērs7 | Darbības iznākums | 4.3. Projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas | 797 294,00 euro | 797 294,00 euro | Nodrošināts projekta vadības un īstenošanas personāls. Piesaistītais personāls veiks IKT risinājumu izstrādi un pilnveidošanu, pakalpojumu attīstīšanu un uzlabošanu, tostarp jaunu funkcionalitāšu izstrādi un esošo procesu optimizēšanu. Iekšējie programmētāji, strādājot ciešā saiknē ar slimnīcas personālu, ir labāk informēti par konkrētām vajadzībām un procesu sarežģītību, tādējādi ļaujot precīzāk un efektīvāk izveidot sistēmas funkcionalitāti, kas precīzi atbilst lietotāju prasībām. Vienlaikus slimnīcas apliecina, ka ir ieviesta procedūra izstrādes nodevumu pieņemšanas procesam | 4.4. Koplietošanas platformas un RAKUS, PSKUS, BSKUS IS pilnveidojumu projektēšana, izstrāde, testēšana, ieviešana, apmācība un izmitināšana | 3 052 706,00 euro | 3 052 706,00 euro | Izstrādāta onkoloģijas pacientu datu koplietošanas platforma, izstrādāti pielāgojumi vai jauni risinājumi KUS onkoloģijas pacientu informācijas apkopošanai un apmaiņai ar koplietošanas platformu |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā 5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts8 | Valsts mākonī (jā/nē) | Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai9 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) | 1 | KUS onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platforma | Risinājuma izstrādes gaitā tiks radīta onkoloģijas pacientu datu koplietošanas platforma. Izstrādājamā platforma nodrošinās optimāli koordinētu digitālu onkoloģijas pacientu datu apmaiņu KUS ietvaros | Jā | 2023. g. II cet. | 2026. g. I cet. | 360 | 2 | RAKUS IS pielāgojumi un/vai jaunu IS izstrāde | Tiks pielāgotas RAKUS esošās un/vai izstrādātas jaunas IS, lai nodrošinātu: - onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim; - onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas pacientu platformu; - platformā uzkrāto datu attēlošanu RAKUS lietotājiem | Nē | 2023. g. II cet. | 2026. g. I cet. | 160 | 3 | PSKUS IS pielāgojumi un/vai jaunu IS izstrāde | Tiks pielāgotas PSKUS esošās un/vai izstrādātas jaunas IS, lai nodrošinātu: - onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim; - onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas pacientu platformu; - platformā uzkrāto datu attēlošanu PSKUS lietotājiem | Nē | 2023. g. II cet. | 2026. g. I cet. | 100 | 4 | BKUS IS pielāgojumi un/vai jaunu IS izstrāde | Tiks pielāgotas BKUS esošās un/vai izstrādātas jaunas IS, lai nodrošinātu: - onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim; - onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas pacientu platformu; - platformā uzkrāto datu attēlošanu BKUS lietotājiem | Nē | 2023. g. II cet. | 2026. g. I cet. | 100 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz Ministru kabineta lēmumu par attīstības plānu10 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) | | N/A | N/A | N/A | N/A |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) | 1 | 5.3.1. Onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes procesa nodrošināšanai nepieciešamie dati – diagnozes, nozīmētās un veiktās terapijas, izmeklējumi, statistiskie dati un citi dati, kas saistīti ar onkoloģijas pacienta ārstniecības un aprūpes procesu | 2026. g. I cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte11 Projekta ietvaros partneri nodrošina iekļaujošu projekta pārvaldības modeli, kas nodrošina integrētu projekta koordinēšanu starp KUS un vienotās platformas izstrādes aktivitātēm. Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošana un uzraudzība tiks īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi". Projekta vadošais partneris (RAKUS) nodrošinās projekta vadītāju un PSKUS un BKUS –aktivitāšu koordinatorus. Atbilstoši projekta struktūrai vadošais partneris (RAKUS) nodrošinās projekta partneru vadības integrēšanu projekta kopējā struktūrā. Katrs partneris atsevišķi nodrošinās projekta aktivitāšu koordinēšanu, piesaistot projekta koordinatorus. Lai īstenotu aktivitātes, projektam tiks piesaistīti eksperti, kas nodrošinās arhitektūras, tehniskās dokumentācijas un programmatūras izstrādi, tādējādi nodrošinot projekta aktivitāšu faktisko īstenošanu. Aktivitātes tiks īstenotas, organizējot darba grupas. Ekspertu pieejamība tiks nodrošināta, izmantojot ārpakalpojumu vai piesaistot iekšējos resursus. Projekta vadības grupā ir iekļauti visu sadarbības partneru pārstāvji. Projekta vadībai un īstenošanai nepieciešamais personāls ir projekta partneru rīcībā un, ja nepieciešams, tiks papildus piesaistīts, izveidojot atbilstošas amatu vietas vai piesaistot kā ārpakalpojumu. Projektā plānotais finansējums personāla izmaksu segšanai atbilstoši nepieciešamībai var tikt sadalīts starp trim sadarbības partneriem – RAKUS, PSKUS, BKUS. Lai veidotu vienotu IKT pārvaldības arhitektūru, RAKUS saskaņo IKT iepirkumu dokumentāciju ar NVD. Projekta īstenošanas uzraudzību koordinē Veselības ministrija atbilstoši nozarē noteiktajai kārtībai |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze12, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu Izmaksu un ieguvumu analīze ir balstīta uz problēmu risināšanu, transformējot procesus un nodrošinot datu apmaiņu starp iesaistītajām pusēm. Izmaksu un ieguvumu analīzes ietvaros identificēti šādi ieguvumu scenāriji, kas rada sociālekonomisko ieguvumu no KUS platformas izstrādes aktivitātēm un vienota datu modeļa izveides: - Ieviešot KUS platformu, samazinās laiks, kas ārstniecības personai nepieciešams, lai apkopotu datus par pacientu. Ieguvums veidojas, jo projekta ietvaros tiek pielāgotas KUS sistēmas, kas nodrošina vienotu onkoloģijas pacientu datu digitālu pieejamību datu apmaiņai. Tā rezultātā veidojas laika ieguvums visu KUS ārstniecības personāla iesaistei, lai apkopotu datus par pacientu. Izpētes laikā tika identificēts, ka vidēji ārstniecības personāls patērē 2 h uz katru pacientu, lai apkopotu iepriekš KUS saņemto pakalpojumu un analīžu datus un varētu atbilstoši veikt turpmāko ārstēšanu. Onkoloģijā iesaistīto darbinieku skaits – 360 cilvēki Vienas cilvēkstundas cena – 25 euro/h Pacientu apjoms gadā – 40 000 Ieguvums vienā gadā – 2 000 000,00 euro Ieguvums piecos gados – 10 000 000,00 euro - Ieviešot KUS platformu, samazinās atkārtoto izmeklējumu skaits, kuri tiek veikti, jo nav pieejami dati par iepriekš veiktajiem izmeklējumiem citā KUS. Onkoloģijā iesaistīto personu skaits – 360 cilvēki Vienas cilvēkstundas cena – 25 euro/h Pacientu skaits gadā – 40 000 Radioloģijas izmeklējumu skaits gadā – 100 000 Citu analīžu skaits gadā – 350 000 Radioloģijas izmeklējumu vidējā cena – 200 euro Citu analīžu vidējā cena – 75 euro Prognozētais ieguvums gadā saistībā ar atkārtoti veikto analīžu apjoma samazināšanos – 10 % Ieguvums vienā gadā – 4 625 000,00 euro Ieguvums piecos gados – 23 125 000,00 euro - Ieviešot KUS platformu, paredzēts nodrošināt uzraugošā ārsta regulāro konsultāciju klātienes vizīšu skaita samazinājumu, jo KUS veiktie izmeklējumi būs savstarpēji koplietojami un tādēļ pacientiem no attālākiem reģioniem nebūs nepieciešamības veikt klātienes vizīti. Ieguvuma matemātiskie apstākļi: Iedzīvotāju skaita proporcija, kuri dzīvo ārpus Rīgas, – 54 % Pacientu skaits gadā – 40 000 Pacientu skaits atbilstoši iedzīvotāju skaita proporcijai, kuri dzīvo ārpus Rīgas, – 21 600 Pārvietošanās paradumi reģionos13: • Zemgales reģions vieglais auto – 55 % sabiedriskais transports – 5 % • Kurzemes reģions vieglais auto – 56 % sabiedriskais transports – 4 % • Latgales reģions vieglais auto – 53 % sabiedriskais transports – 3 % • Vidzemes reģions vieglais auto – 54 % sabiedriskais transports – 2 % • Pierīgas reģions vieglais auto – 59 % sabiedriskais transports – 3 % Vidējie rādītāji: Vieglais auto – 55,4 % Sabiedriskais transports – 3,4 % Viena pacienta vidējais nobraukto km apjoms, dodoties vizītē pie ārsta (aprēķins veikts, par pamatu ņemot vidējo aprēķinu), – 29 km Viena km vidējās izmaksas, braucot ar auto14, – 0,17 euro Viena km vidējās izmaksas, braucot ar sabiedrisko transportu15, – 0,05 euro Ieguvums no elektroniskas datu apmaiņas vienā gadā – 60 060,00 euro Ieguvums no elektroniskas datu apmaiņas piecos gados – 300 300,00 euro Plānotais sociālekonomiskais ieguvums, pilnveidojot KUS savstarpējo datu apmaiņu: vienā gadā – 6 685 060,00 euro piecos gados – 33 425 300,00 euro Pakalpojumu pieejamība, blīvāks pakalpojumu noslogojums |
8. Cita būtiska informācija 1. Konceptuālā mērķa arhitektūra 2. Prognozētās uzturēšanas izmaksas – 15 % no kapitālieguldījumiem programmatūras izstrādē, t. i., 3 300 000,00 x 0,15 = 495 000,00 euro/gadā. Prognozētās izmaksas platformas izmitināšanai datu centrā ~ 100 000,00 euro/gadā. Uzturēšanas izmaksās ietilpst standarta programmatūras atjauninājumi, kritiskie sistēmu pielāgojumi un skaitļošanas resursu izmaksas, kas tiks segtas no slimnīcu budžeta. 3. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 6. jūlija rīkojumā Nr. 493 "Par Veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plānu onkoloģijas jomā 2022.–2024. gadam" norādīto, ka lielākā onkoloģijas pacientu plūsma ir RAKUS Latvijas Onkoloģijas centrā (tajā katru gadu ārstējas apmēram 80 % no visiem onkoloģijas pacientiem), RAKUS ir noteikta par jaunā Vēža centra veidotāju. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumiem Nr. 760 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.r. reformas "Uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība" atskaites punkta "Nodrošināt metodisko vadību onkoloģijas jomā" īstenošanas noteikumi" RAKUS ir noteikta par projekta īstenotāju reformas atskaites punkta mērķu īstenošanai onkoloģijas jomā, partnerībā ar projekta īstenošanas partneriem PSKUS un BKUS izveidojot visu Latvijā esošo klīnisko universitāšu slimnīcu partnerību. Līdz ar to apliecinām, ka projekta ietvaros netiks sniegts atbalsts komercdarbībai, bet tiks īstenots valsts deleģētais uzdevums onkoloģijas jomā. Veselības ministrija atbilstoši tās nolikumā noteiktajām funkcijām izstrādā veselības politiku, kā arī organizē un koordinē veselības politikas īstenošanu. Veselības nozares valsts informācijas sistēmas ir līdzeklis, lai nodrošinātu sekmīgu minēto funkciju izpildi onkoloģijas jomā. Projekts ir daļa no valsts veselības aprūpes digitalizācijas procesa, kura mērķis ir izveidot veselības nozares informācijas sistēmu DIGIVES (tās izstrāde jau ir uzsākta, šobrīd īstenojot dažādas vienotas valsts veselības informācijas sistēmas komponentes, piemēram, elektroniskās veselības kartes un integrācijas platformas informācijas sistēmas izveidi), un daļa no valsts integrācijas platformas, un tas tiek īstenots kā daļa no veselības nozares sabiedrības veselības portāla izveides procesa. 4. Pēc projekta beigām paredzēta datu bezmaksas nodošana uz NVD plānoto DIGIVES atbilstoši DIGIVES gatavībai un iespējām. Tādējādi tiktu nodrošināta onkoloģijas pacientu datu bezmaksas pieejamība ikvienai ārstniecības iestādei, kam NVD būs piešķīris piekļuvi DIGIVES ar atbilstošām lietotāja piekļuves tiesībām. Valsts veselības aprūpes jomā izveidotā DIGIVES ir strukturizēts informācijas tehnoloģijas un datubāzu kopums, kuru lietojot tiek nodrošināta valsts funkciju izpildei nepieciešamās informācijas apstrāde. Datu apstrāde ir nepieciešama, pildot valsts pārvaldes funkcijas, jo turpmāk valsts informācijas sistēmu reģistri nodrošinās jebkuram interesentam iespēju vienkopus iegūt informāciju atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām tiesībām. 5. Projekts ir paredzēts pacientu un viņu likumisko pārstāvju ārstniecības un aprūpes procesa uzlabošanai, un rezultāts ir ieguvums tikai pašiem pacientiem. Datu ievades, uzkrāšanas un nodošanas uz koplietošanas platformu mērķis ir uzlabot onkoloģijas pacientu ārstniecības procesu. Datu apmaiņas (pieejamības) rezultātā sabiedrība būs ieguvēja, jo datos balstītus lēmumus varēs pieņemt arī par proaktīvu rīcību onkoloģiskās saslimstības jomā |
Lietotie saīsinājumi: BKUS – Bērnu klīniskā universitātes slimnīca DAGR – Datu agregācijas un izplatīšanas platforma DIALAB – Laboratoriju informācijas sistēma DIGIVES – Digitālās veselības platforma IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas IS – informācijas sistēma KUS – klīniskās universitātes slimnīcas (kopā) NVD – Nacionālais veselības dienests PSKUS – Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca RAKUS – Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca VARAM – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija _______________________________ 1 DAGR datu apmaiņa tiek izmantota tikai tad, ja DAGR ir produktīvā darbībā. 2 Tai skaitā nodrošinātu datu nodošanu uz NVD plānoto DIGIVES atbilstoši DIGIVES gatavībai un pieejamām iespējām. 3 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiskie ieguvumi nozarei, institūcijai un sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi – ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā. 4 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks – 2026. gads. 5 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju. 6 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju. 7 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a". 8 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā. 9 VARAM saskaņojums (VARAM 10.11.2023. atzinums Nr. 11-1/6488). "Apliecinām, ka izmaiņas saskaņotajos aprakstos šobrīd netiek identificētas". 10 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, pievieno attiecīgu norādi. 11 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem. 12 Ieguvumu analīze ir veikta atbilstoši pieejamiem 2022. gada datiem, un inflācijas ietekme turpmākajos periodos netiek ņemta vērā. 13 https://stat.gov.lv/sites/default/files/press_release/2022-09/Rīgas%20un%20Pierīgas%20iedzīvotāju%20pārvietošanās%20paradumu%20analīze.pdf 14 https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vienas-vienibas-izmaksu-standarta-likmes-aprekina-un-piemerosanas-metodika-1-km-izmaksam-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-un-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-istenosanai 15 https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vienas-vienibas-izmaksu-standarta-likmes-aprekina-un-piemerosanas-metodika-1-km-izmaksam-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-un-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-istenosanai"
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozījumi
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|