Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Attēlotā redakcija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 582
Rīgā 2022. gada 20. septembrī (prot. Nr. 48 15. §) Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
(MK 11.10.2022. noteikumu Nr. 627 redakcijā) 1. Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" (turpmāk – pasākums) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā: 1.1. pasākuma mērķi un mērķa grupu; 1.2. sasniedzamos atskaites punktus un mērķrādītāju (turpmāk – atskaites punkti); 1.3. pieejamo finansējumu; 1.4. projekta iesniedzēju; 1.5. īstenošanā iesaistītās institūcijas, to tiesības un pienākumus; 1.6. atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus; 1.7. projekta īstenošanas nosacījumus un uzraudzības kārtību; 1.8. līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums par projekta īstenošanu) vienpusēja uzteikuma nosacījumus. 2. Noteikumos lietoti šādi termini: 2.1. projekta veidlapa – aizpildīta projekta iesnieguma veidlapa un tās pielikumi, ko šajos noteikumos noteiktajā kārtībā iesniedz šo noteikumu 13. punktā minētais projekta iesniedzējs, lai pieteiktos projekta īstenošanai nepieciešamā atbalsta saņemšanai; 2.2. projekts – projekta veidlapa, kas atbilst šo noteikumu nosacījumiem un kuras atbilstību šiem nosacījumiem ir pārbaudījusi Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – aģentūra); 2.3. finansējuma saņēmējs – projekta iesniedzējs, ar kuru aģentūra noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu; 2.4. ēka (šo noteikumu izpratnē) ir: 2.4.1. būve, tās daļa vai telpu grupa ar zemi, kas ir vienots nekustamais īpašums; 2.4.2. būve, tās daļa vai telpu grupa, kas ir kopīpašumā un par kuru ir noslēgts līgums par īpašuma lietošanas kārtību, un tas ir nostiprināts zemesgrāmatā; 2.4.3. būve, tās daļa vai telpu grupa, kas atrodas uz zemes vienības, kas ir kopīpašumā un par kuru ir noslēgts līgums par īpašuma lietošanas kārtību, un tas ir nostiprināts zemesgrāmatā; 2.4.4. būve, tās daļa vai telpu grupa, kas ir kopīpašumā un atrodas uz zemes vienības, kas ir kopīpašumā, un par kuru ir noslēgts līgums par īpašuma lietošanas kārtību, un tas ir nostiprināts zemesgrāmatā; 2.4.5. būve, tās daļa vai telpu grupa, kas atrodas uz zemes vienības, uz kuru ir attiecināmas likumiskās zemes lietošanas tiesības. (Grozīts ar MK 04.07.2023. noteikumiem Nr. 361) 3. Pasākuma mērķis ir palielināt sabiedrībai paredzēto labklājības nozares publisko pakalpojumu un publisko ēku skaitu, kurās tiek sniegti labklājības nozares valsts pakalpojumi vai pašvaldību sociālie pakalpojumi un kurās ir nodrošināta vides, nodarbinātības un informācijas pieejamība visām sabiedrības grupām, tostarp personām ar invaliditāti un funkcionālajiem traucējumiem. 5. Pasākums paredzēts 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" īstenošanai, kuras mērķis ir nodrošināt augstam sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, kuriem ir ierobežoti finanšu resursi, pieeju būtiski nepieciešamiem sociālajiem un nodarbinātības pakalpojumiem. 6. Par pasākuma īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija). 7. Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi atskaites punkti: 7.1. līdz 2022. gada 31. martam – to valsts un pašvaldību ēku izvēle, kurās jāveic vides pielāgojumi; 7.2. līdz 2024. gada 30. jūnijam – līgumu slēgšanas tiesību piešķiršana, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās; 7.3. līdz 2026. gada 30. jūnijam – būvniecības pabeigšana, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām 63 valsts un pašvaldību ēkās. (Grozīts ar MK 04.07.2023. noteikumiem Nr. 361; 7.2. un 7.3. apakšpunkts stājas spēkā 23.12.2023., sk. 34. punktu) 8. Šo noteikumu 7. punktā noteikto atskaites punktu sasniegšanu apliecina dokumentu kopums, kas iesniegts Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma), tai skaitā: 8.1. šo noteikumu 7.1. apakšpunktā noteiktā atskaites punkta sasniegšanai: 8.1.1. to ēku saraksts (pielikums), kuras atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem vides pieejamības nodrošināšanā; 8.1.2. ministrijas vadlīnijas vienlīdzības, iekļaušanas, nediskriminācijas un pamattiesību ievērošanai, kurās apkopota informācija par to, kādi minimālie vides pieejamības standarti ēkās ir jānodrošina; 8.2. šo noteikumu 7.2. apakšpunktā noteiktā atskaites punkta sasniegšanai – finansējuma saņēmēja sagatavots pārskats, kurā ietverts izraksts no attiecīgā būvdarbu iepirkuma dokumentācijas daļām un informācija par noslēgto būvdarbu līgumu vides pieejamības nodrošināšanai publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās; 8.3. šo noteikumu 7.3. apakšpunktā noteiktā atskaites punkta sasniegšanai: 8.3.1. būvniecības jomu regulējošajos normatīvajos aktos paredzētais apliecinājums (kopija) par būvdarbu pabeigšanu un 63 ēku vai to daļu nodošanu ekspluatācijā; 8.3.2. finansējuma saņēmēja sagatavots pārskats par ēkām, kurās pabeigti būvdarbi, un tajās veiktajiem vides pielāgojumiem minimālo vides pieejamības prasību nodrošināšanai; 8.3.3. finansējuma saņēmēja veikts pašnovērtējums par ēkā nodrošināto vides pieejamības pielāgojumu atbilstību normatīvajiem aktiem par būvju vispārīgajām prasībām (turpmāk – pašnovērtējums). 9. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs neuzkrāj informāciju par dalībniekiem un Komisijas 2021. gada 28. septembra Deleģētajā regulā (ES) 2021/2106, ar kuru, nosakot atveseļošanas un noturības rezultātu pārskata kopējos rādītājus un detalizētos elementus, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, noteiktajiem Atveseļošanas fonda plāna kopējiem rādītājiem. 11. Pasākuma Atveseļošanas fonda finansējums ir 9 758 196 euro. Papildu finansējumu veido valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai – indikatīvi 357 800 euro, kā arī pašvaldības finansējums vai privātais finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai vai projekta atbalstāmo darbību īstenošanai, ja projekta izmaksas pārsniedz tam pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa segšanai, bet tās ir tieši saistītas ar šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minēto atskaites punktu sasniegšanu, atbilst šo noteikumu 14. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām un šo noteikumu 15. punktā minētajām attiecināmo izmaksu pozīcijām. (MK 27.08.2024. noteikumu Nr. 573 redakcijā) 12. Šo noteikumu 14. punktā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanai vienas ēkas vides pieejamības nodrošināšanas izmaksas nepārsniedz 154 892 euro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokļa izmaksas. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas pasākuma ietvaros finansē atbilstoši šo noteikumu 18. punktā noteiktajai kārtībai. (MK 04.07.2023. noteikumu Nr. 361 redakcijā) 13. Projekta iesniedzējs ir šo noteikumu pielikumā noteiktās ēkas īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldītājs, kas ir: 13.1. pašvaldība vai pašvaldības iestāde; 13.2. pašvaldības kapitālsabiedrība vai pašvaldības kontrolēta kapitālsabiedrība, kas nodrošina pašvaldības nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu vai sociālo pakalpojumu sniegšanu; 13.3. valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"; 13.4. valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams". (MK 04.07.2023. noteikumu Nr. 361 redakcijā) 14. Pasākuma ietvaros atbalstāmas šādas darbības: 14.1. projekta vadība; 14.2. vizuālās identitātes prasību nodrošināšana; 14.3. projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas izstrāde, izņemot projekta veidlapas aizpildīšanu; 14.4. ēkas vides pieejamības nodrošināšanas būvdarbi un teritorijas labiekārtošana, būvekspertīze, būvuzraudzība un autoruzraudzība; 14.5. vides pieejamības konsultācija; 14.6. vides pieejamības tehnoloģiju, iekārtu, aprīkojuma un cita materiāltehniskā nodrošinājuma iegāde, piegāde un montāža. 15. Pasākuma ietvaros attiecināmas šādas izmaksas: 15.1. šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai rīkojuma pamata; 15.2. pakalpojuma (uzņēmuma) līguma izmaksas šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tai skaitā: 15.2.1. šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanas gadījumā, ja projekta vadības personālu piesaista kā pakalpojuma sniedzēju; 15.2.2. šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanas gadījumā, ja vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai piesaista pakalpojuma sniedzēju. 16. Šo noteikumu 15. punktā noteiktās izmaksas pasākuma ietvaros plāno, ievērojot šādus nosacījumus: 16.1. izmaksas šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto likmi 10 procentu apmērā no attiecināmā Atveseļošanas fonda finansējuma, kurā nav ietvertas projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas; 16.2. izmaksas šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai nepārsniedz vienu procentu no projektā attiecināmā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra. (MK 04.07.2023. noteikumu Nr. 361 redakcijā, kas grozīta ar MK 27.08.2024. noteikumiem Nr. 573) 17. Pasākuma ietvaros Atveseļošanas fonda finansējums nesedz šādas izmaksas: 17.1. izmaksas, kas radušās pirms 2022. gada 1. janvāra, vai tādu darbību izmaksas, kas pabeigtas līdz 2021. gada 31. decembrim; 17.2. pievienotās vērtības nodokļa izmaksas, bet šādas izmaksas ir iekļaujamas projektā; 17.3. izmaksas šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas pārsniedz līgumā par projekta īstenošanu noteikto projekta Atveseļošanas fonda finansējuma un valsts budžeta finansējuma apmēru pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai, bet šādas izmaksas ir iekļaujamas projektā kā pašvaldības finansējums šo noteikumu 13.1. un 13.2. apakšpunktā minētajam finansējuma saņēmējam vai privātais finansējums šo noteikumu 13.2. un 13.3. apakšpunktā minētajam finansējuma saņēmējam. (MK 04.07.2023. noteikumu Nr. 361 redakcijā) 18. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumiem piemēro šādus nosacījumus: 18.1. ja finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli var atgūt projekta ietvaros samaksāto nodokli, izmaksas sedz no finansējuma saņēmēja līdzekļiem; 18.2. ja finansējuma saņēmējs – valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" – atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli nevar atgūt projekta ietvaros samaksāto nodokli, projekta īstenošanai nepieciešamās pievienotās vērtības nodokļa izmaksas sedz no valsts budžeta. 19. Pasākuma un projekta īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamo informāciju iesniedz vadības informācijas sistēmā. 20. Pasākuma īstenošanai: 20.1. ministrija 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās šo noteikumu pielikumā noteiktajiem projektu iesniedzējiem nosūta uzaicinājumu iesniegt projekta veidlapu, informējot aģentūru par ministrijas nosūtītajiem uzaicinājumiem un aicinot aģentūru veikt šo noteikumu 20.3. apakšpunktā un 29. punktā minētās darbības. Uzaicinājumā katram projekta iesniedzējam norāda šādu informāciju: 20.1.1. uz projekta iesniedzēju attiecināmie šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētie sasniedzamie atskaites punkti; 20.1.2. projekta iesniedzējam pieejamā Atveseļošanas fonda atbalsta saņemšanai noteiktās ēkas un to adreses; 20.1.3. projekta iesniedzējam pieejamais Atveseļošanas fonda atbalsta apmērs, ņemot vērā projekta iesniedzējam noteikto ēku skaitu un šo noteikumu 12. punktā minētās izmaksas vienas ēkas vides pieejamības nodrošināšanai; 20.1.4. projekta veidlapas iesniegšanas un projekta īstenošanas termiņš; 20.1.5. vadības informācijas sistēmā pieejamie norādījumi projekta veidlapas aizpildīšanai; 20.2. projekta iesniedzējs 20 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētā uzaicinājuma saņemšanas iesniedz projekta veidlapu. Par visām ēkām, kuras norādītas ministrijas uzaicinājumā un kurās plānots nodrošināt vides pieejamību, sagatavo vienu projekta veidlapu. Ja projekta veidlapa sagatavota par vairākām ēkām, kopējo Atveseļošanas fonda finansējumu var pārdalīt starp minētajām ēkām, atkāpjoties no šo noteikumu 12. punktā minētā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra vienai ēkai, bet nepārsniedzot ēkām kopējo pieejamo Atveseļošanas fonda finansējuma kopsummu; 20.3. aģentūra, ja nepieciešams, sadarbojoties ar ministriju, veic šādas darbības: 20.3.1. viena mēneša laikā pēc šo noteikumu 20.2. apakšpunktā minētās projekta veidlapas saņemšanas pārliecinās par tās atbilstību šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētajā uzaicinājumā iekļautajai informācijai, šo noteikumu nosacījumiem, projekta veidlapā pieprasītajai informācijai, kā arī pārliecinās, ka uz projekta iesniedzēju nav attiecināmi Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji (turpmāk – izslēgšanas kritēriji); 20.3.2. pēc šo noteikumu 20.3.1. apakšpunktā minēto darbību veikšanas nosūta līgumu par projekta īstenošanu parakstīšanai, ja tiek izpildītas šo noteikumu 20.3.1. apakšpunktā minētās prasības; 20.3.3. lūdz projekta iesniedzēju veikt precizējumus projekta veidlapā, nosakot precizējumu veikšanas termiņu, ja projekta veidlapa neatbilst šo noteikumu 20.3.1. apakšpunktā minētajām prasībām; 20.3.4. ja projekta iesniedzējs nav precizējis projekta veidlapu vai nav iesniedzis precizēto projekta veidlapu aģentūras norādītajā termiņā vai arī ja projekta iesniedzējs atbilst kādam no izslēgšanas kritērijiem, informē projekta iesniedzēju, ka līgums par projekta īstenošanu netiks slēgts. (Grozīts ar MK 04.07.2023. noteikumiem Nr. 361) 20.1 Ja šo noteikumu pielikumā minētais projekta iesniedzējs nav iesniedzis projekta veidlapu, ministrija, neievērojot šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minēto termiņu, nosūta uzaicinājumu to iesniegt. Projekta iesniedzēja iesniegto projekta veidlapu izskata šo noteikumu 20. punktā noteiktajā kārtībā. (MK 04.07.2023. noteikumu Nr. 361 redakcijā) 20.2 Ja pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas tiek konstatēts, ka finansējuma saņēmējs nav norādījis projekta veidlapā kādu no tam piekritīgajām šo noteikumu pielikumā minētajām ēkām, finansējuma saņēmējs un aģentūra veic projekta grozījumus šo noteikumu 27. punktā noteiktajā kārtībā. (MK 04.07.2023. noteikumu Nr. 361 redakcijā) 21. Līgumā par projekta īstenošanu aģentūra iekļauj vismaz šādu informāciju: 21.1. pušu rekvizīti; 21.2. pušu tiesības un pienākumi; 21.3. kopējais finansējuma apmērs; 21.4. laikposms, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām; 21.5. projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi, tai skaitā dokumentu iesniegšanai un izskatīšanai, vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai, atskaites punktu pamatošanai, pašnovērtējuma sagatavošanai, pārbaužu veikšanai un datu ievadei vadības informācijas sistēmā; 21.6. maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtība; 21.7. ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņi; 21.8. līguma par projekta īstenošanu darbības laiks, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtība; 21.9. rīcība nepārvaramas varas gadījumā; 21.10. strīdu izšķiršanas kārtība; 21.11. nosacījumi aģentūras vienpusējam uzteikuma līgumam par projekta īstenošanu. (Grozīts ar MK 04.07.2023. noteikumiem Nr. 361) 22. Finansējuma saņēmējs 10 darbdienu laikā pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas iesniedz aģentūrai šādu dokumentāciju: 22.1. plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku, kurā norāda maksājumu veidu (avansa maksājums, starpposma maksājums vai noslēguma maksājums), maksājuma apmēru un pieprasīšanas termiņu. Plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku izstrādā, ņemot vērā šo noteikumu 25.10. apakšpunktā minētos termiņus informācijas ievadei vadības informācijas sistēmā; 22.2. iepirkumu plānu. 23. Pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas finansējuma saņēmējs var pieprasīt aģentūrai veikt avansa maksājumu, starpposma maksājumus un noslēguma maksājumu, ievērojot šādu maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtību un nosacījumus: 23.1. maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā: 23.1.1. finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu avansa maksājumam, kurā pamato avansa maksājuma nepieciešamību un apmēru. Avansa maksājumu var pieprasīt veikt vairākos maksājumos, nākamo avansa daļu izmaksājot pēc tam, kad iepriekšējo finansējuma saņēmējs ir apguvis pilnā apmērā. Avansa maksājuma kopsumma nevar pārsniegt 30 procentus no Atveseļošanas fonda finansējuma un valsts budžeta kopējā projekta finansējuma. Avansa maksājums ir jāapgūst sešu mēnešu laikā no tā saņemšanas dienas saimnieciskā gada ietvaros; 23.1.2. aģentūra pārbauda šo noteikumu 23.1.1. apakšpunktā minēto pieprasījumu avansa maksājumam un, ja aģentūrai nav iebildumu pret avansa maksājuma pamatojumu, veic avansa maksājumu; 23.2. starpposma maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā: 23.2.1. finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu starpposma maksājumam, kurā pamato projektā faktiski veiktās izmaksas un starpposma maksājuma apmēru. Pieprasījumu starpposma maksājumam finansējuma saņēmējs var iesniegt ne biežāk kā reizi ceturksnī. Pirmo pieprasījumu starpposma maksājumam iesniedz, pamatojot šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu, tai skaitā iesniedzot šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minēto dokumentu un informācijas kopumu; 23.2.2. aģentūra pārbauda šo noteikumu 23.2.1. apakšpunktā minēto pieprasījumu starpposma maksājumam un, ja aģentūrai nav iebildumu pret starpposma maksājuma pamatojumu, veic starpposma maksājumu; 23.3. noslēguma maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā: 23.3.1. finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu noslēguma maksājumam, kurā pamato projektā faktiski veiktās izmaksas, to apmēru un šo noteikumu 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu, tai skaitā iesniedzot šo noteikumu 8.3. apakšpunktā minēto dokumentu un informācijas kopumu; 23.3.2. aģentūra pārbauda šo noteikumu 23.3.1. apakšpunktā minēto pieprasījumu noslēguma maksājumam un, ja aģentūrai nav iebildumu pret maksājuma pamatojumu, veic noslēguma maksājumu (starpību starp projekta Atveseļošanas fonda finansējuma un valsts budžeta finansējuma apmēru un avansa maksājuma un starpposma maksājumu kopsummu); 23.4. šo noteikumu 23.1. un 23.2. apakšpunktā minēto maksājumu kopsumma nevar pārsniegt 90 procentus no Atveseļošanas fonda finansējuma un valsts budžeta kopējā projekta finansējuma; (MK 04.07.2023. noteikumu Nr. 361 redakcijā) 24. Īstenojot šo noteikumu 14. punktā minētās atbalstāmās darbības, finansējuma saņēmējs ievēro šādus nosacījumus: 24.1. šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros piesaista projekta vadības personālu un nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241), 22. pantam tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi; 24.2. šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros vizuālās identitātes prasības nodrošina atbilstoši regulas Nr. 2021/241 34. pantam, līgumam par projekta īstenošanu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantam; 24.3. šo noteikumu 14.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros piesaista pakalpojuma sniedzēju, kas nodrošina: 24.3.1. būvniecības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktās dokumentācijas izstrādi; 24.3.2. citas dokumentācijas izstrādi, ja tā nepieciešama šo noteikumu 14.4. vai 14.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai; 24.3.3. atzinuma izstrādi par šo noteikumu 25.15. apakšpunktā minēto pašnovērtējumu, ja nepieciešams; 24.4. šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros piesaista pakalpojuma sniedzēju, kas nodrošina: 24.4.1. tādus ēkas vides pieejamības nodrošināšanas būvdarbus un teritorijas labiekārtošanu, kas: 24.4.1.1. sekmē šo noteikumu 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu; 24.4.1.2. atbilst būvniecības jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajiem pieejamības principiem; 24.4.1.3. nepieciešami, lai nodrošinātu ēkā sniegtā labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma vides pieejamības atbilstību normatīvajiem aktiem par būvju prasībām; 24.4.2. tikai tādus ēkas vides pieejamības nodrošināšanas būvdarbus un teritorijas labiekārtošanu, kas tieši saistīti ar šo noteikumu pielikumā minētajās ēkās sniegtā labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma vietas, tai skaitā koplietošanas telpu grupas, vides pieejamību; 24.4.3. ēkas restaurācijas un iekšējās apdares darbus (ja, nodrošinot ēkas vides pieejamības būvdarbus, tiek skarta ēkas iekšējā apdare), lai nodrošinātu ēkas arhitektonisko un iekštelpu apdares detaļu sākotnējo vizuālo un tehnisko stāvokli; 24.5. šo noteikumu 14.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojuma sniedzēju, var nodrošināt vides pieejamības konsultācijas, lai īstenotu šo noteikumu 14.3., 14.4. un 14.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības, tai skaitā, ja nepieciešams, izstrādā atzinumu par šo noteikumu 25.15. apakšpunktā minēto pašnovērtējumu. Vides pieejamības konsultāciju sniegšanai var piesaistīt būvspeciālistu vai tādu fizisku vai juridisku personu, kura būvniecības projektos vai būvniecības vietās sniegusi vismaz 20 individuālās konsultācijas par vides un informācijas pieejamības nodrošināšanu šo noteikumu 4. punktā minētajām mērķa grupas personām; 24.6. šo noteikumu 14.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs veic nepieciešamo vides pieejamības tehnoloģiju, iekārtu, aprīkojuma un cita materiāltehniskā nodrošinājuma piegādi un uzstādīšanu, lai nodrošinātu ēkā sniegtā labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma vides pieejamību. 25. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs: 25.1. no saviem līdzekļiem sedz projekta izmaksu sadārdzinājumu un izmaksas, kas netiek segtas no Atveseļošanas fonda; 25.2. sagatavo šo noteikumu 8.2. un 8.3. apakšpunktā minēto dokumentu kopumu atbilstoši līgumam par projekta īstenošanu; 25.3. novērš dubultfinansēšanas riskus, nodrošinot, ka projekta ietvaros apstiprinātās darbības un to izmaksas pēdējo piecu gadu laikā nav finansētas, netiek finansētas, kā arī tās nav plānots finansēt no citām valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu palīdzības programmām; 25.4. nodrošina, ka projekta izmaksas, kas radušās līdz līguma par projekta īstenošanu noslēgšanai, ja nepieciešams, priekšfinansē no saviem līdzekļiem, ievērojot šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minēto nosacījumu; 25.5. iepirkumus veic atbilstoši normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras, tai skaitā ievērojot normatīvos aktus par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu. Ja nepieciešams, pašvaldības var vienoties par centralizēta publiskā iepirkuma organizēšanu; 25.6. ja vien iespējams, organizējot publiskā iepirkuma procedūru, ievēro zaļā publiskā iepirkuma un sociāli atbildīgā iepirkuma principus; 25.7. pakalpojumu (uzņēmumu) līgumos avansa maksājumu var paredzēt ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas; 25.8. nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par projekta izmaksām; 25.9. nodrošina, ka normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību noteiktajām institūcijām ir pieejami ar projekta īstenošanu saistītie dati un dokumentācija. Dokumentācijas pieejamību nodrošina vadības informācijas sistēmā vai pie finansējuma saņēmēja. Ja dokumentācija ir pieejama tikai pie finansējuma saņēmēja, nodrošina tās iesniegšanu institūcijai, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību noteiktajai kompetencei to pieprasa; 25.10. nodrošinot normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību noteiktā finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi attiecībā uz informācijas ievadi vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, datus uzkrāj un ievada vadības informācijas sistēmā atbilstoši līgumā par projekta īstenošanu noteiktajam termiņam, bet ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 10. janvārim (ar statusu uz iepriekšējā gada 31. decembri) un 30. jūnijam (ar statusu uz kārtējā gada 30. jūniju); 25.11. nekavējoties informē aģentūru par problēmām (tai skaitā par konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem) projekta īstenošanā, kas saistītas ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību un šajos noteikumos noteikto finansējuma saņēmēja pienākumu izpildi, un riskiem, kuri apdraud šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu; 25.12. nodrošina normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību minēto institūciju konstatēto pārkāpumu vai trūkumu novēršanu, tai skaitā izdevumu atmaksu, ja par šiem izdevumiem finansējuma saņēmējs jau ir saņēmis avansa, starpposma vai noslēguma maksājumu; 25.13. nodrošina ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu līdz 2031. gada 31. decembrim; 25.14. ir uzskatāms par datu pārzini saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu (ES) Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu Nr. 95/46/EK (turpmāk – regula Nr. 2016/679), attiecībā uz tādu personas datu apstrādi vadības informācijas sistēmā, lai īstenotu projektu, kā arī sagatavotu un iesniegtu šo noteikumu 25.10. apakšpunktā minēto informāciju; 25.15. pēc būvdarbu pabeigšanas sagatavo pašnovērtējumu par ēkā sniegtā labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma vides pieejamību; 25.16. pēc šo noteikumu 25.15. apakšpunktā minētā pašnovērtējuma sagatavošanas pieaicina būvspeciālistu vai vides pieejamības ekspertu, kas sagatavo atzinumu par pašnovērtējuma atbilstību faktiski nodrošinātajai vides pieejamībai ēkā; 25.17. nodrošina, ka projekta darbības ir vērstas uz regulas Nr. 2021/241 5. panta 2. punkta un Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) Nr. 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 2019/2088, 17. panta principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" vides mērķu sasniegšanu; 25.18. nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā un ēkā veikto ieguldījumu lietderīgas izmantošanas termiņā, kas nav mazāks par pieciem gadiem pēc šo noteikumu 23.3.2. apakšpunktā minētā noslēguma maksājuma veikšanas datuma, netiek mainīts ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis – vides pieejamības pielāgojumi izmantojami labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma nodrošināšanai; 25.19. līgumā par projekta īstenošanu noteiktajā kārtībā informē aģentūru, ja šo noteikumu 25.18. apakšpunktā minētajā termiņā tiek mainīts ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis vai mainās šo noteikumu pielikumā minētā informācija par finansējuma saņēmēja ēkām; 25.20. atmaksā aģentūrai saņemto Atveseļošanās fonda finansējumu un šo noteikumu 18.2. apakšpunktā minētie finansējuma saņēmēji – arī valsts budžeta finansējumu (pievienotās vērtības nodokli), ja tiek konstatēts vismaz viens no šādiem apstākļiem: 25.20.1. projekta īstenošanas laikā un ēkā veikto ieguldījumu lietderīgas izmantošanas termiņā, kas nav mazāks par pieciem gadiem pēc šo noteikumu 23.3.2. apakšpunktā minētā noslēguma maksājuma veikšanas datuma, mainās ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis un ēkā vairs netiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums; 25.20.2. ēkā veiktie vides pielāgojumi neatbilst minimālajām vides pieejamības prasībām. (Grozīts ar MK 04.07.2023. noteikumiem Nr. 361; MK 21.11.2023. noteikumiem Nr. 666) 26. Finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu, ja tiek konstatēts, ka projekta īstenošanas laikā un šo noteikumu 25.18. apakšpunktā minētajā termiņā mainās ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis, uzsākot saimniecisko darbību, kas klasificējama kā komercdarbības atbalsts. 27. Ja, īstenojot projektu, nepieciešami projekta, šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minētā plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika vai šo noteikumu 22.2. apakšpunktā minētā iepirkumu plāna grozījumi, tos izdara šādā kārtībā: 27.1. finansējuma saņēmējs iesniedz projekta, plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika vai iepirkuma plāna grozījumu priekšlikumu vadības informācijas sistēmā; 27.2. aģentūra pārbauda iesniegto projekta grozījumu lietderību, pamatotību un nepieciešamību, bet plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika grozījumus pieņem zināšanai vai informē finansējuma saņēmēju par nepieciešamajiem precizējumiem, nosakot arī termiņu precizējumu iesniegšanai; 27.3. ja aģentūra noraida grozījumu priekšlikumu, tā norāda atteikuma pamatojumu un, ja nepieciešams, informāciju par veicamajiem precizējumiem un tā atkārtotas iesniegšanas termiņu; 27.4. (svītrots ar MK 04.07.2023. noteikumiem Nr. 361); 27.5. ja nepieciešams, aģentūra veic atbilstošus grozījumus līgumā par projekta īstenošanu. (Grozīts ar MK 04.07.2023. noteikumiem Nr. 361) 28. Projekta uzraudzību nodrošina aģentūra sadarbībā ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību minētajām institūcijām un atbilstoši tajos noteiktajai kārtībai un veic vismaz šādas pārbaudes: 28.1. interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas pārbaudes; 28.2. dubultfinansējuma riska novēršanas pārbaudes; 28.3. šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minēto atskaites punktu un to pamatojošās dokumentācijas atbilstības pārbaudes, tai skaitā ietverot datu ticamības pārbaudes. 29. Aģentūra: 29.1. nodrošina šo noteikumu 8.2. un 8.3. apakšpunktā minētās informācijas apkopošanu un iesniegšanu vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai; 29.2. uzskatāma par datu pārzini saskaņā ar regulu Nr. 2016/679 attiecībā uz tādu personas datu apstrādi, kas nepieciešami normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību un šajos noteikumos noteikto funkciju izpildei; 29.3. uzrauga projektu īstenošanas procesā šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minēto atskaites punktu izpildi un veic uzraudzību atbilstoši šiem noteikumiem; 29.4. informē ministriju par projektā identificētajām problēmām (tai skaitā par konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem), kas saistītas ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību un šajos noteikumos noteikto finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi un riskiem, kuri apdraud šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu; 29.5. veic šo noteikumu 25.18. apakšpunktā minētā nosacījuma uzraudzību; 29.6. piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 25.19. apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas informē ministriju, ja projekta īstenošanas laikā mainās šo noteikumu pielikumā norādītā informācija par finansējuma saņēmēja ēkām. (Grozīts ar MK 21.11.2023. noteikumiem Nr. 666) 30. Ministrija: 30.1. publicē ministrijas tīmekļvietnē vadlīnijas "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana", metodisko materiālu "Labās prakses ieteikumi vides piekļūstamības nodrošināšanai papildus LBN 200-21 noteiktajam" un anketu pašnovērtējuma veikšanai, kur apkopota informācija par minimālajām vides pieejamības prasībām, kas jānodrošina ēkās; 30.2. sagatavo un nosūta aģentūrai metodiskās norādes finansējuma saņēmējam par pārskata sagatavošanu šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanas pamatošanai; 30.3. pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi pusgadā organizē projektu īstenošanas uzraudzības sanāksmes, uzaicinot aģentūru un, ja nepieciešams, arī finansējuma saņēmējus; 30.4. nekavējoties informē Finanšu ministriju kā Atveseļošanas fonda plāna koordinatoru un, ja nepieciešams, Ministru kabinetu, ja ministrija pasākuma ietvaros ir konstatējusi vai saņēmusi no aģentūras vai Iepirkumu uzraudzības biroja, Finanšu ministrijas kā Atveseļošanas fonda plāna revīzijas iestādes, Eiropas Komisijas, citām kontrolējošām iestādēm vai finansējuma saņēmēja informāciju par konstatētajiem trūkumiem un pārkāpumiem saistībā ar Atveseļošanas fonda plāna prasību ievērošanu un riskiem šo noteikumu 7. punktā minēto atskaites punktu sasniegšanai, detalizēti aprakstot radušos situāciju, pārkāpuma vai trūkuma rašanās cēloņus, finansiālo ietekmi, kā arī sniedzot risinājumu par veicamajām darbībām un uzlabojumiem, lai novērstu konstatētās nepilnības. 31. Aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu šādos gadījumos: 31.1. finansējuma saņēmējs nepilda līguma nosacījumus, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu; 31.2. finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti sniedzis nepatiesu informāciju; 31.3. citos gadījumos, kas noteikti līgumā par projekta īstenošanu. 34. Grozījumi šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā par izmaiņām pasākuma ietvaros sasniedzamo atskaites punktu termiņos stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums, ka Eiropas Komisija pieņēmusi pozitīvu lēmumu par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem par izmaiņām pasākuma ietvaros sasniedzamo atskaites punktu termiņos. (MK 04.07.2023. noteikumu Nr. 361 redakcijā) 35. Labklājības ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". (MK 04.07.2023. noteikumu Nr. 361 redakcijā) Ministru prezidents A. K. Kariņš
Labklājības ministrs G. Eglītis Pielikums
Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumiem Nr. 582 (Pielikums MK 15.10.2024. noteikumu Nr. 642 redakcijā)
Piezīmes. 1 Ja ēkas vides un informācijas piekļūstamības pašvērtējumam ir izmantota 2020. gada informācijas piekļūstamības pašvērtējuma anketas veidlapa. 2 Ja ēkas vides un informācijas piekļūstamības pašvērtējumam ir izmantota 2022. gada informācijas piekļūstamības pašvērtējuma anketas veidlapa. |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|