Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Attēlotā redakcija
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 1/18

Rīgā 2022. gada 29. augustā (prot. Nr. 34, 7. p.)
Elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika
Izdota saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma
8. panta sesto daļu, 16. panta pirmo daļu,
likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem"
9. panta pirmās daļas 2. punktu un 25. panta pirmo daļu
1. Vispārīgie jautājumi

1. Elektroenerģijas pārvades sistēmas (turpmāk – pārvades sistēma) pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika (turpmāk – metodika) nosaka kārtību, kādā aprēķina un nosaka pārvades sistēmas pakalpojumu tarifus (turpmāk – tarifi).

2. Metodikā lietoti šādi termini un mērvienības:

2.1. atļautie ieņēmumi – ieņēmumi, kuri sedz ar pārvades sistēmas pakalpojumiem saistītās ekonomiski pamatotās izmaksas un kurus pārvades sistēmas operators ir tiesīgs saņemt konkrētā regulatīvajā periodā;

2.2. diferencētie tarifi – tarifi, pēc kuriem par pārvades sistēmas pakalpojumiem norēķinās pārvades sistēmas lietotāji, tajā skaitā elektroenerģijas ražotāji, kuru elektrostacijas tieši pieslēgtas pārvades sistēmai un elektroenerģijas uzkrātuves operatori, kuru elektroietaises tieši pieslēgtas elektroenerģijas pārvades sistēmai;

2.3. elektroenerģijas patēriņš tehnoloģiskām vajadzībām – pārvades sistēmas operatora darbības tehnoloģisko procesu nodrošināšanai izlietotā elektroenerģija;

2.4. elektroenerģijas zudumi – pārvades sistēmai pievadīto un no pārvades sistēmas aizvadīto elektroenerģijas daudzuma starpība attiecīgā laika periodā, neskaitot elektroenerģijas patēriņu tehnoloģiskām vajadzībām;

2.5. elektroietaise – vairākas savstarpēji saistītas elektroiekārtas vienotu uzdevumu veikšanai;

2.6. elektroietaises piederības robeža – piederības robeža starp pārvades sistēmas operatora un pārvades sistēmas lietotāja īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošām elektroietaisēm;

2.7. izmaksas – pārvades sistēmas operatora tehnoloģiski un ekonomiski pamatotas izmaksas, kas nepieciešamas efektīvai pārvades sistēmas pakalpojuma sniegšanai;

2.7.1 izmaksu efektivitāte – izmaksu ietaupījuma apmērs, kas komersantam jāsasniedz regulatīvā perioda ietvaros, uzlabojot saimnieciskās darbības efektivitāti;

2.8. komercuzskaites mēraparāts – elektroenerģijas uzskaites mēraparāts vai mēraparātu sistēma elektroenerģijas daudzuma uzskaitei komercnorēķinu veikšanai;

2.9. pārvades sistēmas lietotāji – šīs metodikas izpratnē elektroenerģijas sadales sistēmas operatori, galalietotāji, ražotāji un elektroenerģijas uzkrātuves operatori, kuru elektroietaises tieši pieslēgtas pārvades sistēmai;

2.10. pārvades tarifs – atbilstoši plānotajiem ieņēmumiem noteikts pārvades sistēmas pakalpojumu tarifs noteiktā pieslēguma punktā;

2.11. plānotie ieņēmumi – uz tarifu periodu attiecināta atļauto ieņēmumu daļa;

2.12. regulatīvais periods – laika periods, kuram nosaka atļautos ieņēmumus;

2.13. regulatīvais rēķins – rēķins, kurā ietver nepietiekami vai pārmērīgi atgūtos pārvades sistēmas pakalpojumu ieņēmumus un šajā metodikā noteikto plānoto un faktisko izmaksu atšķirības;

2.14. tarifu periods – laika periods, kurā ir piemērojami diferencētie tarifi;

2.15. EUR/kWh – euro par kilovatstundu.

(Grozīts ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

3. Regulatīvā perioda ilgums ir no diviem līdz pieciem gadiem. Tarifu perioda ilgums ir viens gads. Iesniedzot tarifu projektu, pārvades sistēmas operators iesniedz pamatojumu tarifu aprēķinā izmantotajam regulatīvajam periodam un nepieciešamības gadījumā tarifu periodam. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – regulators) ar lēmumu nosaka regulatīvo periodu un var lemt par tarifu perioda pagarināšanu.

4. Ja regulatīvajā periodā ir vairāki tarifu periodi, uz katru no tarifu periodiem tiek attiecināta vienāda atļauto ieņēmumu daļa. Ja regulatīvajā periodā ir vairāki tarifu periodi un kāds no tarifu periodiem ir garāks par vienu gadu, tad uz katru tarifu periodu attiecināmais atļauto ieņēmumu apmērs tiek noteikts proporcionāli tarifu perioda ilgumam. Plānotie ieņēmumi nemainās, izņemot, ja mainās uz tarifu periodu attiecināmie šīs metodikas 3.2.nodaļā minētajos gadījumos.

5. Pārvades sistēmas operators lieto ar regulatoru saskaņotu izmaksu attiecināšanas modeli, kura pamatprincipus, tajā skaitā kapitāla izmaksu attiecināšanas metodi, iesniedz regulatoram vismaz trīs mēnešus pirms tarifu projekta iesniegšanas un vienlaikus publicē vienkāršā un lietotājiem saprotamā veidā savā tīmekļa vietnē, publikācijā iekļaujot informāciju par iespējamo ietekmi uz pārvades sistēmas pakalpojumu diferencētajiem tarifiem un ietekmi uz lietotāju maksājumiem par pārvades sistēmas pakalpojumu. Pārvades sistēmas operators atbilstoši sniegtajiem pārvades sistēmas pakalpojumiem veido tādu izmaksu un to attiecināšanas uzskaiti, kas dod skaidru un nepārprotamu priekšstatu par izmaksu izmaiņām. Ja izmaksu attiecināšanas modelis iepriekš ir saskaņots ar regulatoru un izmaksu attiecināšanas pamatprincipi nav mainījušies, izmaksu attiecināšanas modelis atkārtoti nav jāsaskaņo.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

6. Pārvades sistēmas operators visas izmaksas uzrāda tūkstošos euro [tūkst. EUR] ar precizitāti līdz vienai zīmei aiz komata un pārvadītās elektroenerģijas daudzumu ar precizitāti līdz 0,5 miljoniem kilovatstundu [milj. kWh].

7. (Svītrots ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

2. Pārvades sistēmas elektroenerģijas bilance

8. Pārvades sistēmas operatora elektroenerģijas bilance ir pārvades sistēmā saņemtā elektroenerģijas daudzuma Latvijas lietotāju elektroapgādei atbilstība lietotājiem pārvadītajam elektroenerģijas daudzumam un elektroenerģijas patēriņam tehnoloģiskām vajadzībām, un elektroenerģijas zudumiem pārvades sistēmā.

9. Pārvades tarifu aprēķināšanai pārvades sistēmas operators sagatavo elektroenerģijas bilanci saskaņā ar šādu formulu:

, kur


EPSO pārv – prognozējamais pārvades sistēmā saņemtās elektroenerģijas daudzums Latvijas lietotāju elektroapgādei [kWh];

EPSO SSO – prognozējamais elektroenerģijas sadales sistēmas operatoriem no 110/6–20 kV apakšstacijām pārvadītais elektroenerģijas daudzums [kWh];

EPSO nod liet 110 līn – prognozējamais nodotās elektroenerģijas daudzums pārvades sistēmas lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110 kV līnijas [kWh];

EPSO nod liet 110 kop – prognozējamais nodotās elektroenerģijas daudzums pārvades sistēmas lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110 kV kopnes [kWh];

EPSO nod liet 330 – prognozējamais nodotās elektroenerģijas daudzums pārvades sistēmas lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 330 kV kopnes [kWh];

EPSO tehn – elektroenerģijas patēriņš tehnoloģiskām vajadzībām (t.sk. šunta reaktoru patēriņš, sinhrono kompensatoru patēriņš un kondensatoru bateriju patēriņš) [kWh];

EPSO zud – elektroenerģijas zudumi no elektroenerģijas ražotājiem un ārvalstīm saņemtā un elektroenerģijas sadales sistēmas operatoriem un elektroenerģijas tirgotājiem pārvadītā elektroenerģijas daudzuma starpība gada laikā, neskaitot elektroenerģijas patēriņu tehnoloģiskām vajadzībām un ar tranzītu saistītos zudumus [kWh].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

10. Prognozējamais pārvades sistēmas lietotājiem nodotās elektroenerģijas daudzums tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:

EPSO nod = EPSO SSO + EPSO nod liet 110 līn + EPSO nod liet 110 kop + EPSO nod liet 330, kur

EPSO nod – prognozējamais lietotājiem nodotās elektroenerģijas daudzums.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

3. Atļauto ieņēmumu noteikšana

11. Pārvades sistēmas pakalpojumu atļautie ieņēmumi sedz uz regulatīvo periodu attiecināmās tarifu aprēķinā iekļaujamās izmaksas, kuras sastāv no kapitāla izmaksām, ekspluatācijas izmaksām, nodokļiem, izmaksu efektivitātes, ieņēmumu korekcijas un uzkrātajiem pārslodzes ieņēmumiem:

IPSO = Ikap + Ieksp + Inod – IPSO ef – Ikor – IPI, kur

IPSO – tarifu aprēķinā iekļaujamās izmaksas [EUR];

Ikap – kapitāla izmaksas [EUR];

Ieksp – ekspluatācijas izmaksas [EUR];

Inod – nodokļu izmaksas [EUR];

IPSO ef – izmaksu efektivitāte [EUR];

Ikor – ieņēmumu korekcija, kas saistīta ar iepriekšējā regulatīvā perioda izmaksu un ieņēmumu prognožu novirzēm [EUR];

IPI – uzkrāto pārslodzes ieņēmumu daļa, ko atbilstoši šīs metodikas 16.punktam atļauts novirzīt pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksu segšanai.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

12. Pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksu efektivitātes apmēru nosaka saskaņā ar šādu formulu:

IPSO ef = (Ikap + Ieksp)x Kef, kur

Kef – izmaksu efektivitātes koeficients, kurš tiek noteikts 50 procentu apmērā no nākamā kalendārā gada, kas ir nākamais efektivitātes noteikšanas gads, prognozētā patēriņa cenu indeksa (inflācijas). Efektivitātes koeficienta vērtība nevar būt mazāka par nulli un lielāka par 1,5 procentiem.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

13. Ja tarifu periods ir garāks par gadu, uz katru tarifu periodu tiek attiecināta vienāda pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksu efektivitāte. Pēc pārvades sistēmas operatora pamatota lūguma regulators var atļaut piemērot atšķirīgu pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksu efektivitāti attiecināšanai uz katru tarifu periodu regulatīvā perioda ietvaros.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

14. Nodokļu izmaksas veido nekustamā īpašuma nodoklis, un to aprēķina saskaņā ar normatīvajiem aktiem tikai no regulējamo aktīvu bāzes sastāvā iekļautajiem aktīviem.

15. Kapitāla izmaksu un to sastāvdaļu uzskaiti un aprēķināšanu veic saskaņā ar regulatora noteikto kapitāla izmaksu uzskaites un aprēķināšanas metodiku.

16. Uzkrātos pārslodzes ieņēmumus izmanto jaunu aktīvu iegādes vai izveides finansēšanai. Par uzkrāto pārslodzes ieņēmumu daļu, kura nav izmantota jaunu aktīvu iegādes vai izveides finansēšanai, pārvades sistēmas operators var iesniegt regulatoram pamatotu lūgumu šos ieņēmumus novirzīt pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksu segšanai. Ja regulators secina, ka pārvades sistēmas operatora lūgums ir pamatots, šī pārslodzes ieņēmumu daļa tiek iekļauta tarifu aprēķinā nākamā regulatīvā perioda atļautajos ieņēmumos atbilstoši šīs metodikas 11.punktā noteiktajam.

3.1. Ekspluatācijas izmaksas

17. Pārvades sistēmas operatora ekspluatācijas izmaksas tiek aprēķinātas saskaņā ar šādu formulu:

Ieksp = Itehn proc – Ikomp tr + Iakt uzt – Isist palīgpak + Ipers + Isaimn, kur

Itehn proc – uz Latvijas lietotāju elektroapgādes vajadzībām attiecināto elektroenerģijas pārvades sistēmas zudumu, tehnoloģiskā procesa, avārijas un regulēšanas jaudas rezervju nodrošināšanas izmaksas [EUR];

Ikomp tr – ieņēmumu un izdevumu saldo par kompensācijām par tranzīta plūsmām [EUR];

Iakt uzt – pārvades sistēmas aktīvu uzturēšanas izmaksas [EUR];

Isist palīgpak – ieņēmumu un izdevumu saldo par pārvades sistēmas palīgpakalpojumiem [EUR];

Ipers – personāla un sociālās izmaksas [EUR];

Isaimn – pārējās saimnieciskās darbības izmaksas [EUR].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

18. Ar elektroenerģijas zudumiem un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanu pārvades sistēmā saistītās izmaksas tiek aprēķinātas saskaņā ar šādu formulu:​

Itehn proc = Izud + Itehn + Ireg.jaud., kur

Izud – izmaksas par elektroenerģijas zudumiem pārvades sistēmā [EUR];

Itehn – izmaksas par elektroenerģijas patēriņu tehnoloģiskām vajadzībām [EUR];

Ireg.jaud. – izmaksas par avārijas un regulēšanas jaudu rezervju nodrošināšanu [EUR].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

19. Maksa par elektroenerģijas zudumiem tiek aprēķināta saskaņā ar šādu formulu:

Izud = Ezud × Czud PSO, kur

Ezud  prognozētie elektroenerģijas zudumi pārvades sistēmā [kWh];

Czud PSO  prognozētā vidējā tehnoloģiskā patēriņa un elektroenerģijas zudumu cena [EUR/kWh].

20. Maksa par elektroenerģijas patēriņu tehnoloģiskām vajadzībām tiek aprēķināta saskaņā ar šādu formulu:

Itehn = Etehn × Czud PSO, kur

Etehn  prognozētais elektroenerģijas patēriņš tehnoloģiskām vajadzībām [kWh].

20.1 Ja pārvades sistēmas operators slēdz mainīgas cenas līgumu elektroenerģijas iepirkšanai, regulators pamatoto izmaksu aprēķināšanai, kas saistāma ar elektroenerģijas cenas prognozi un ar to saistīto pamatoto izmaksu aprēķinu, izmanto regulatora vadlīnijas elektroenerģijas cenas prognozēšanai. Ja tiek izmantoti citi elektroenerģijas cenas prognozēšanas principi vai slēgts līgums par elektroenerģijas iepirkšanu par fiksētu elektroenerģijas cenu, pārvades sistēmas operators sniedz regulatoram pamatojumu šādas pieejas izvēlei.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

21. Ieņēmumu un izdevumu saldo par kompensācijām par tranzīta plūsmām tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:

, kur

IENTSO-E komp tr – ieņēmumu un izdevumu saldo par savstarpēju elektroenerģijas tranzīta plūsmu nodrošināšanu starp Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstu pārvades sistēmas operatoriem atbilstoši Eiropas pārvades sistēmu operatoru asociācijas (ETNSO-E) elektroenerģijas tranzīta plūsmu radīto zudumu kompensācijas metodikai [EUR];

Izud tr – elektroenerģijas izmaksas tranzīta zudumu segšanai [EUR].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

22. Pārvades sistēmas aktīvu uzturēšanas izmaksās ietver pārvades sistēmas aktīvu uzturēšanas un apkalpošanas izmaksas. Šajā pozīcijā uzskaitītās izmaksas noraksta pārskata periodā, kurā tās radušās. Remontu nepieciešamību nosaka pienākums nodrošināt drošu un nepārtrauktu pārvades sistēmas darbību. Šajā pozīcijā iekļauj krājumu uzturēšanas finansēšanas izmaksas atbilstoši plānotajam krājumu aprites ciklam, piemērojot pārvades sistēmas operatora faktisko aizņēmuma likmi. Krājumu uzturēšanas finansēšanas izmaksas tiek novērtētas, ņemot vērā nepārtrauktu un drošības prasībām atbilstošu pārvades sistēmas pakalpojuma sniegšanai nepieciešamo krājumu apjomu. Ja faktiskā aizņēmuma likme, ko piemēro krājumu finansēšanas izmaksu novērtēšanai, pārsniedz pēdējo sešu mēnešu vidējo Latvijas Bankas publicēto nefinanšu sabiedrībām izsniegto īstermiņa kredītu (euro) mainīgo procentu likmi (jaunajiem darījumiem) atbilstoši krājumu apjomiem, krājumu uzturēšanas finansēšanas izmaksas tiek novērtētas, piemērojot pēdējo sešu mēnešu vidējo Latvijas Bankas publicēto nefinanšu sabiedrībām izsniegto īstermiņa kredītu (euro) mainīgo procentu likmi (jaunajiem darījumiem) atbilstoši krājumu apjomiem. Šajā pozīcijā neuzskaita ar kapitalizētu remontu un jaunu pamatlīdzekļu izveidi saistītās izmaksas un to veikšanai uzturēto krājumu finansēšanas izmaksas.

23. Pārvades tarifu aprēķinā iekļaujama tikai pārvades sistēmas pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo aktīvu nomas maksa. Uz pārvades tarifu attiecināmā nomas maksa nedrīkst pārsniegt pamatotu nomas maksas apjomu. Nomas maksā atsevišķi uzrāda vismaz šādas pozīcijas: nolietojums, kapitāla atdeve, apdrošināšana, nodokļi. Pamatotas nomas maksā iekļautajam kapitāla atdeves aprēķinam izmanto regulatora noteikto kapitāla atdeves likmi.

24. Ieņēmumu un izdevumu saldo par pārvades sistēmas palīgpakalpojumiem ietver fiksēto maksu par iepriekš noteikta apjoma jaudas rezerves uzturēšanu atbilstoši noteiktām tehniskām prasībām un avārijas jaudas un regulēšanas rezervju realizācijas ieņēmumu un izdevumu saldo.

25. Personāla un sociālās izmaksas aprēķina saskaņā ar Darba likumu un sociālās apdrošināšanas jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem. Personāla un sociālo izmaksu vērtēšanas principi noteikti regulatora personāla izmaksu aprēķināšanas vadlīnijās.

(Grozīts ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

26. Pārējās saimnieciskās darbības izmaksas ietver ar pārvades sistēmas operatora saimniecisko darbību saistītās izmaksas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu pārvades sistēmas pakalpojumu sniegšanu, un kas nav iekļautas citos izmaksu posteņos.

(Grozīts ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

26.1 Izmaksas, kas saistītas ar pārvades sistēmas operatora attīstību, pētījumiem un ar to saistītajām konsultācijām, nevar pārsniegt vienu procentu no tarifu projektā iekļautajām vidējām ekspluatācijas izmaksām.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

3.2. Ieņēmumu un lietotājiem nodotās elektroenerģijas daudzuma korekcija

27. Pārvades sistēmas operators atbilstoši pielikumam izveido regulatīvo rēķinu, kurā atbilstoši šīs metodikas 28., 28.1, 29., 32., 33. un 34.punktam uzskaita starpību starp atļautajiem (plānotajiem) un faktiskajiem ieņēmumiem un starpību starp plānotajām un faktiskajām izmaksām un kura atlikumu attiecina uz nākamajiem tarifu un regulatīvajiem periodiem atbilstoši šīs metodikas 31. un 35.punktam. Uzsākot jaunu regulatīvo periodu, regulatīvā rēķina atlikums tiek noteikts vienāds ar nulli euro.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā, kas grozīta ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

28. Pārvades sistēmas operators sešus mēnešus pirms tarifu perioda beigām regulatīvajā rēķinā uzskaita:

28.1. starpību starp faktiskajiem (prognozētajiem) un plānotajiem ieņēmumiem tarifu periodā, ko nosaka, summējot faktisko starpību par noslēgtajiem mēnešiem attiecīgajā tarifu periodā un prognozēto starpību aprēķina veikšanas brīdī, par pārējiem attiecīgā tarifu perioda mēnešiem;

28.2. starpību starp faktiskajām (prognozētajām) un plānotajām vai paredzamajām (ja iepriekšējā tarifu periodā ir pārskatītas plānotās izmaksas) tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas un elektroenerģijas zudumu izmaksām, ko nosaka, ņemot vērā faktisko elektroenerģijas cenu noslēgtajos tarifu perioda mēnešos un aprēķina brīdī prognozēto elektroenerģijas cenu pārējiem tarifu perioda mēnešiem. Nosakot tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas un elektroenerģijas zudumu izmaksu starpību, aprēķinos izmanto faktisko elektroenerģijas zudumu daudzumu, kas nepārsniedz apstiprināto, uz attiecīgo tarifu periodu attiecināmo elektroenerģijas zudumu daudzumu. Pārvades sistēmas operatoram ir tiesības ņemt vērā elektroenerģijas zudumu daudzumu faktiskajā apmērā, ja pārvades sistēmas operators iesniedz attiecīgu pamatojumu un daudzuma izmaiņas ir saistītas ar tehnoloģisko procesu nodrošināšanu;

28.3. starpību starp plānoto inflācijas radīto izmaksu pieaugumu regulatīvajā periodā un prognozēto vai paredzamo (ja iepriekšējā tarifu periodā ir pārskatītas prognozētās izmaksas) inflācijas radīto izmaksu pieaugumu, ko aprēķina šādi:

, kur

IIPt pr – prognozētā starpība starp plānoto inflācijas radīto izmaksu pieaugumu regulatīvajā periodā un prognozētās inflācijas radīto izmaksu pieaugumu tarifu periodā [EUR];

Ipers,t – tarifu aprēķinā iekļautās personāla un sociālās izmaksas, kas aprēķinātas, izmantojot inflācijas prognozi, un attiecināmas uz attiecīgo tarifu periodu [EUR];

Irem,t – tarifu aprēķinā iekļautās īpašuma uzturēšanai nepieciešamo un citu komersantu veikto kārtējo ekspluatācijas remontu izmaksas, kas attiecināmas uz attiecīgo tarifu periodu [EUR];

Isaimn,t – tarifu aprēķinā iekļautās pārējās saimnieciskās darbības izmaksas, kas attiecināmas uz attiecīgo tarifu periodu [EUR];

Isist palīgpak,t – tarifu aprēķinā iekļautās pārvades sistēmas palīgpakalpojumu izmaksas, kas attiecināmas uz attiecīgo tarifu periodu [EUR];

Ine,t – tarifu aprēķinā iekļautās ekspluatācijas izmaksas, kuras attiecināmas uz konkrēto tarifu periodu un uz kurām inflācijas radītas izmaksu izmaiņas regulatīvajā periodā nav plānotas [EUR];

PCIpl – tarifu aprēķinā izmantotās plānotās patēriņa cenu inflācijas kumulatīvais rādītājs attiecīgajam tarifu periodam;

PCIpr – prognozētās patēriņa cenu inflācijas kumulatīvais rādītājs attiecīgajam tarifu periodam;

28.4. starpību starp plānoto un prognozēto nominālās bruto algas izmaiņu radīto izmaksu pieaugumu, ko aprēķina šādi:

, kur:

PIPt pr – prognozētā starpība starp plānoto nominālās bruto algas izmaiņu radīto izmaksu pieaugumu regulatīvajā periodā un faktiskās nominālās bruto algas izmaiņu radīto izmaksu pieaugumu tarifu periodā [EUR];

Ipers BAI,t – tarifu aprēķinā iekļautās personāla izmaksas, kas aprēķinātas, izmantojot nominālās bruto algas izmaiņas prognozi, un attiecināmas uz attiecīgo tarifu periodu [EUR];

BAIpl – tarifu aprēķinā izmantotās plānotās nominālās bruto algas izmaiņu kumulatīvais rādītājs attiecīgajam tarifu periodam;

BAIpr – prognozētās nominālās bruto algas izmaiņu kumulatīvais rādītājs attiecīgajam tarifu periodam;

28.5. starpību starp plānoto un faktisko ieņēmumu un izdevumu saldo par kompensācijām par tranzīta plūsmām, summējot faktiskās starpības par noslēgtajiem mēnešiem attiecīgajā tarifu periodā un prognozētās starpības aprēķina veikšanas brīdī, par pārējiem attiecīgā tarifu perioda mēnešiem;

28.6. starpību starp plānoto un faktisko ieņēmumu un izdevumu saldo par pārvades sistēmas palīgpakalpojumiem, summējot faktiskās starpības par noslēgtajiem mēnešiem attiecīgajā tarifu periodā un prognozētās starpības aprēķina veikšanas brīdī, par pārējiem attiecīgā tarifu perioda mēnešiem, ja pārvades sistēmas operators pierāda, ka veicis nepieciešamās darbības, lai pārvades sistēmas palīgpakalpojumu iepirkumu izmaksas būtu iespējami zemākas;

28.7. ja iepriekšējā vai esošajā tarifu perioda ārējo normatīvo aktu izmaiņu vai ārkārtas situāciju novēršanas dēļ radušās neparedzētās izmaksas ir pamatotas un ciktāl tās nav atgūstamas citādi, ieņēmumu korekcijas daļa ir vienāda ar neparedzēto izmaksu faktisko apmēru;

28.8. starpības starp šīs metodikas 28.1., 28.2., 28.3., 28.4., 28.5. un 28.6.apakšpunktā minētajām faktiskajām un prognozētajām izmaksām un ieņēmumiem par iepriekšējā tarifu perioda mēnešiem, tai skaitā iepriekšējā regulatīvā perioda pēdējo tarifu perioda mēnešiem, par kuriem, veicot regulatīvā rēķina aprēķinu iepriekšējā tarifu periodā, tai skaitā iepriekšējā regulatīvā perioda pēdējā tarifu periodā, tika izmantotas izmaksu prognozes;

28.9. regulatīvajā rēķinā par pirmo tarifu periodu pārvades sistēmas operators uzskaita starpību starp prognozētajām un faktiskajām kapitāla izmaksām par iepriekšējā regulatīvā perioda pēdējo tarifu periodu.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

28.1 Pārvades sistēmas operatoram ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms tarifu perioda beigām regulatīvajā rēķinā ir tiesības uzskaitīt paredzamo nākamo tarifu periodu izmaksu starpību, ko nosaka kā izmaksu starpību starp tarifu projektā plānotajām nākamo tarifu periodu izmaksām un regulatīvā rēķina sagatavošanas brīdī prognozējamām nākamo tarifu periodu izmaksām elektroenerģijas zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksu pozīcijā, un prognozētajām kumulatīvās inflācijas ietekmes izmaksām apstiprinātajā tarifā, un prognozēto inflāciju nākamajiem regulatīvā perioda gadiem.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

29. Šīs metodikas 28. un 28.1punktā minētās starpības tiek noteiktas uz šādu periodu:

29.1. šīs metodikas 28.1., 28.2., 28.3., 28.4., 28.5. un 28.6.apakšpunktā minētās starpības tiek noteiktas uz tarifu perioda pēdējo dienu;

29.2. šīs metodikas 28.7.apakšpunktā un 28.1punktā minētās izmaksas tiek noteiktas uz aprēķinu iesniegšanas brīdi;

29.3. šīs metodikas 28.8. un 28.9.apakšpunktā minētās izmaksas tiek noteiktas uz iepriekšējā tarifu perioda, tajā skaitā iepriekšējā regulatīvā perioda, pēdējā tarifu perioda pēdējo dienu.

(Grozīts ar SPRK padomes 16.11.2023. lēmumu Nr. 1/12; SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

30. Pārvades sistēmas operators ne vēlāk kā četrus mēnešus un divas nedēļas pirms tarifu perioda beigām iesniedz regulatoram informāciju par regulatīvā rēķina atlikumu un tā pamatojumu, kas noteikts atbilstoši šīs metodikas 28., 28.1 un 29.punktam.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā, kas grozīta ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

31. Ja regulatīvajā periodā ir vairāki tarifu periodi, šīs metodikas 37. un 38.punktā noteikto uz tarifu periodu attiecināmo ieņēmumu korekcijas daļu uz nākamo tarifu periodu nosaka šādi:

31.1. ja regulatīvā rēķina atlikums ir negatīvs, pārvades sistēmas operatoram ir tiesības attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo tarifu periodu un palielināt šīs metodikas 37. un 38.punktā noteiktos nākamā tarifu perioda plānotos ieņēmumus, ievērojot šādus nosacījumus:

31.1.1. regulatīvā rēķina atlikums pārsniedz vienu procentu no tarifu aprēķinā iekļautajām vidējām tarifu perioda ekspluatācijas izmaksām;

​31.1.2. šīs metodikas 37. un 38.punktā minētā uz tarifu periodu attiecināmā ieņēmumu korekcijas daļa nepārsniedz desmit procentus no tarifu aprēķinā iekļautajām vidējām tarifu perioda ekspluatācijas izmaksām. Desmit procentu ierobežojums neattiecas uz izmaksu starpību, kas veidojas elektroenerģijas zudumu un tehnoloģisko izmaksu noviržu rezultātā, ja vidējā faktiskā elektroenerģijas cena attiecīgajā tarifu periodā bijusi par septiņiem vai vairāk euro/MWh lielāka nekā plānotā elektroenerģijas cena;

31.2. ja regulatīvā rēķina atlikums ir pozitīvs, pārvades sistēmas operatoram ir pienākums attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo tarifu periodu un samazināt šīs metodikas 37. un 38.punktā noteiktos nākamā tarifu perioda plānotos ieņēmumus, ja regulatīvā rēķina atlikums pārsniedz vienu procentu no tarifu perioda plānotajām ekspluatācijas izmaksām;

31.3. regulatīvā rēķina atlikumu, kas netiek attiecināts uz nākamo tarifu periodu atbilstoši šīs metodikas 31.1. vai 31.2.apakšpunktam, pārvades sistēmas operators ņem vērā, nosakot uz tarifu periodu attiecināmo ieņēmumu korekcijas daļu uz aiznākamo tarifu periodu vai nākamo regulatīvo periodu.

(Grozīts ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

31.1 Ja regulatīvā rēķina aprēķina rezultātā diferencēto tarifu vērtības pārsniedz 30 procentus, salīdzinot ar spēkā esošajām diferencēto tarifu vērtībām, pārvades sistēmas operatoram ir pienākums attiecināt uz nākamo tarifu periodu regulatīvā rēķina atlikumu pilnā apmērā.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

32. Pārvades sistēmas operators kopā ar tarifu projekta iesniegšanu atbilstoši pielikumam iesniedz regulatoram informāciju par regulatīvā rēķina atlikumu un tā pamatojumu. Nosakot aktuālo regulatīvā rēķina atlikumu, pārvades sistēmas operators uzskaita:

32.1. līdz tarifu projekta iesniegšanai uz plānotajiem ieņēmumiem neattiecināto regulatīvā rēķina atlikumu, kas uzskaitīts saskaņā ar šīs metodikas 28. un 29.punktu;

32.2. izmaksu ietaupījumu, kas noteikts kā starpība starp faktiskajām izmaksām un attiecīgajā regulatīvajā periodā plānotajām izmaksām, izmaksu grupām, kuru faktiskās izmaksas regulatīvajā periodā bija mazākas par plānotajām un kuras nav ieskaitītas regulatīvajā rēķinā saskaņā ar šīs metodikas 28. un 29.punktu;

32.3. kapitāla izmaksu korekciju, kas tiek aprēķināta atbilstoši regulatora noteiktajai kapitāla izmaksu uzskaites un aprēķināšanas metodikai.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

33. Ja pārvades sistēmas operators regulatīvā perioda laikā, īstenojot efektivitātes uzlabošanas pasākumus, sasniedza efektivitātes apmēru, kas pārsniedz saskaņā ar šīs metodikas 12.punktu aprēķināto izmaksu efektivitāti, iesniedzot regulatoram pamatojumu, pārvades sistēmas operatoram ir tiesības samazināt šīs metodikas 32.punkta minētajā kārtībā noteikto regulatīvā rēķina atlikumu par faktisko izmaksu ietaupījuma apmēru, kas pārsniedz noteikto izmaksu efektivitātes līmeni.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

34. Šīs metodikas 32. un 33.punktā minētie lielumi tiek noteikti uz attiecīgā regulatīvā perioda pēdējā tarifu perioda pēdējo dienu.

35. Šīs metodikas 11.punktā noteikto ieņēmumu korekciju nākamajam regulatīvajam periodam nosaka šādi:

35.1. ja regulatīvā rēķina atlikums ir negatīvs, pārvades sistēmas operatoram ir tiesības attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu pilnā vai daļējā apmērā uz nākamo regulatīvo periodu, attiecīgi palielinot šīs metodikas 11.punktā noteiktos atļautos ieņēmumus nākamajam regulatīvajam periodam;

35.2. ja regulatīvā rēķina atlikums ir pozitīvs, pārvades sistēmas operatoram ir pienākums attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo regulatīvo periodu un samazināt šīs metodikas 11.punktā noteiktos regulatīvā perioda plānotos ieņēmumus.

4. Atļauto ieņēmumu attiecināšanas principi

36. Pārvades sistēmas operatora atļautos ieņēmumus nosaka vienādā apmērā ar uz regulatīvo periodu attiecināmajām diferencēto tarifu aprēķinā iekļaujamajām izmaksām. Atļautos ieņēmumus pārvades sistēmas operators atgūst, sniedzot elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu un pārvades sistēmas jaudas uzturēšanas pakalpojumu.

37. Atļauto ieņēmumu daļa, ar kuru atgūst izmaksas, kas saistītas ar elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu, tiek aprēķināta saskaņā ar šādu formulu:

AIpārv = Itehn proc +Itehn proc× (Ikor – IPI – IPSO ef) , kur
I eksp

AIpārv – atļautie ieņēmumi no elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojuma sniegšanas.

38. Atļauto ieņēmumu daļa, ar kuru atgūst izmaksas, kas saistītas ar pārvades sistēmas jaudas uzturēšanu pārvades sistēmas lietotājiem, tiek aprēķināta saskaņā ar šādu formulu:

AIjaud = Ikap + Inod +(Ieksp – Iteh proc) + (1 –

Itehn proc

) × (Ikor – IPI – IPSO ef) , kur

I eksp

AIjaud – atļautie ieņēmumi no pārvades sistēmas jaudas uzturēšanas pakalpojuma sniegšanas.

39. Atļautos ieņēmumus par pārvades sistēmas operatora sniegtajiem pakalpojumiem (elektroenerģijas pārvadi un jaudas uzturēšanu) nosaka atsevišķi četrām pārvades sistēmas lietotāju grupām atbilstoši elektroietaišu piederības robežai:

39.1. atļauto ieņēmumu daļa, kas atgūstama no pārvades sistēmas lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 330 kV kopnes (turpmāk – 330 kV lietotāju grupa);

39.2. atļauto ieņēmumu daļa, kas atgūstama no pārvades sistēmas lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110 kV līnijas (turpmāk – 110 kV līniju lietotāju grupa);

39.3. atļauto ieņēmumu daļa, kas atgūstama no pārvades sistēmas lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110 kV kopnes (turpmāk – 110 kV kopņu lietotāju grupa);

39.4. atļauto ieņēmumu daļa, kas atgūstama no pārvades sistēmas lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110/6–20 kV transformatora 6–20 kV pusē (turpmāk – 110 kV transformatoru lietotāju grupa).

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

40. Maksu par elektroenerģijas pārvadi nosaka elektroenerģijas galalietotājiem un sistēmas operatoriem. Maksu nosaka kā reizinājumu starp lietotāja grupai noteikto elektroenerģijas pārvades diferencēto tarifu un norēķinu periodā patērēto elektroenerģiju.

41. Pārvades sistēmas operators nenosaka maksu par elektroenerģijas daudzumu, kas tiek nodots elektroenerģijas pārvades sistēmā.

42. Maksu par pārvades jaudas uzturēšanu nosaka visiem pārvades sistēmas lietotājiem. Nosakot uzturētās jaudas apmēru, ņem vērā katra pārvades sistēmas lietotāja pieslēguma vai sistēmas pakalpojuma līgumā noteikto tehnisko jaudu.

5. Diferencēto tarifu aprēķins pārvades sistēmas lietotāju grupām

43. Diferencētajā tarifā iekļaujamo izmaksu īpatsvaru, kas atgūstams ar tarifu perioda plānotajiem ieņēmumiem par elektroenerģijas pārvades pakalpojumu un jaudas uzturēšanas pakalpojumu, no katras lietotāju grupas pārvades sistēmas operators nosaka saskaņā ar šīs metodikas 5.punktā minēto izmaksu attiecināšanas modeli.

44. Izmaksu attiecināšanas modelī pārvades sistēmas operators iekļauj un pamato izmaksu attiecināšanas koeficientus elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu plānoto ieņēmumu aprēķināšanai katrai no pārvades sistēmas lietotāju grupām. Koeficientus nosaka saskaņā ar šādu formulu:

Kpārv 330 + Kpārv līn110 + Kpārv kop110 + Kpārv tran = 100% , kur

Kpārv 330 – uz 330 kV lietotāju grupu attiecināmais izmaksu īpatsvars, kas atgūstams ar elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu [%];

Kpārv līn110 – uz 110 kV līniju lietotāju grupu attiecināmais izmaksu īpatsvars, kas atgūstams ar elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu [%];

Kpārv kop110 – uz 110 kV kopņu lietotāju grupu attiecināmais izmaksu īpatsvars, kas atgūstams ar elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu [%];

Kpārv tran – uz 110 kV transformatoru lietotāju grupu attiecināmais izmaksu īpatsvars, kas atgūstams ar elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu [%].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

45. Izmaksu attiecināšanas modelī iekļauj un pamato izmaksu attiecināšanas koeficientus jaudas uzturēšanas pakalpojuma plānoto ieņēmumu aprēķināšanai katrai no pārvades sistēmas lietotāju grupām. Koeficientus nosaka saskaņā ar šādu formulu:

Kjaud 330 + Kjaud līn110 + Kjaud kop110 + Kjaud tran = 100% , kur

Kjaud 330 – uz 330 kV lietotāju grupu attiecināmais izmaksu īpatsvars, kas atgūstams ar jaudas uzturēšanas pakalpojumu [%];

Kjaud līn110 – uz 110 kV līniju lietotāju grupu attiecināmais izmaksu īpatsvars, kas atgūstams ar jaudas uzturēšanas pakalpojumu [%];

Kjaud kop110 – uz 110 kV kopņu lietotāju grupu attiecināmais izmaksu īpatsvars, kas atgūstams ar jaudas uzturēšanas pakalpojumu [%];

Kjaud tran – uz 110 kV transformatoru lietotāju grupu attiecināmais izmaksu īpatsvars, kas atgūstams ar jaudas uzturēšanas pakalpojumu [%].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

46. Šīs metodikas 44. un 45.punktā minētie koeficienti regulatīvā perioda ietvaros nemainās.

5.1. Elektroenerģijas pārvades diferencētais tarifs pārvades sistēmas lietotāju grupām

47. Tarifu perioda plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu, kurš tiek sniegts 330 kV lietotāju grupai, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

, kur

TPreg – tarifu periodu skaits regulatīvajā periodā [skaits];

PIpārv 330 – tarifu perioda plānotie ieņēmumi, kas atgūstami ar elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu no 330 kV lietotāju grupas [EUR];

Ikor pārv tp – uz tarifu periodu attiecināmā ieņēmumu korekcijas daļa.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

48. Tarifu perioda plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu, kurš tiek sniegts 110 kV līniju lietotāju grupai, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

, kur

PIpārv līn110 – tarifu perioda plānotie ieņēmumi, kas atgūstami ar elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu no 110 kV līniju lietotāju grupas [EUR].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

48.1 Tarifu perioda plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu, kurš tiek sniegts 110 kV kopņu lietotāju grupai, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

, kur

PIpārv kop110 – tarifu perioda plānotie ieņēmumi, kas atgūstami ar elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu no 110 kV kopņu lietotāju grupas [EUR].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

49. Tarifu perioda plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz elektroenerģijas pārvades pakalpojumu, kurš tiek sniegts 110 kV transformatoru lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

PIpārv tran =

Kpārv tran × AI pārv

+ Kpārv tran ×

   Itehn proc× Ikor pārv tp, kur

TPreg

Ieksp

PIpārv tran – tarifu perioda plānotie ieņēmumi, kas atgūstami ar elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu no 110 kV transformatoru lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem [EUR].

50. Elektroenerģijas pārvades diferencētais tarifs 330 kV lietotāju grupai par vienu enerģijas vienību pārvadītās elektroenerģijas tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:


Tpārv 330 – elektroenerģijas pārvades diferencētais tarifs 330 kV lietotāju grupai [EUR/kWh].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

51. Elektroenerģijas pārvades diferencētais tarifs 110 kV līniju lietotāju grupai par vienu elektroenerģijas vienību pārvadītās elektroenerģijas tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:


Tpārv līn110 – elektroenerģijas pārvades diferencētais tarifs 110 kV līniju lietotāju grupai [EUR/kWh].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

51.1 Elektroenerģijas pārvades diferencētais tarifs 110 kV kopņu lietotāju grupai par vienu elektroenerģijas vienību pārvadītās elektroenerģijas tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:


Tpārv kop110 – elektroenerģijas pārvades diferencētais tarifs 110 kV kopņu lietotāju grupai [EUR/kWh].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

52. Elektroenerģijas pārvades diferencētais tarifs 110 kV kopņu lietotāju grupai par vienu elektroenerģijas vienību pārvadītās elektroenerģijas tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:

Tpārv tran = 

PIpārv tran

+ Tpārv kop110, kur

EPSO SSO

Tpārv tran – elektroenerģijas pārvades diferencētais tarifs 110 kV transformatoru lietotāju grupai [EUR/kWh].

(Grozīts ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

53. Pārvades sistēmas operators tarifus var diferencēt arī katrai lietotāju grupai atkarībā no diennakts laika, nedēļas dienas, noslodzes un citiem rādītājiem, lai sekmētu efektīvāku pārvades sistēmas izmantošanu. Diferencētos tarifus pārvades sistēmas operators aprēķina tā, lai atbilstoši tiem aprēķinātā plānoto ieņēmumu kopsumma no lietotāju grupas par laika periodu, kuram aprēķināts diferencētais tarifu projekts, nepārsniedz attiecīgo diferencēto tarifu ieņēmumus.

5.2. Jaudas uzturēšanas diferencētais tarifs lietotāju grupām

54. Tarifu perioda plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz jaudas uzturēšanas pakalpojumu, kurš tiek sniegts 330 kV lietotāju grupai, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

, kur

PIjaud 330 – tarifu perioda plānotie ieņēmumi, kas atgūstami ar jaudas uzturēšanas pakalpojumu no 330 kV lietotāju grupas [EUR].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

55. Tarifu perioda plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz jaudas uzturēšanas pakalpojumu, kurš tiek sniegts 110 kV līniju lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

, kur

PIjaud līn110 – tarifu perioda plānotie ieņēmumi, kas atgūstami ar jaudas uzturēšanas pakalpojumu no 110 kV kopņu lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem [EUR].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

55.1 Tarifu perioda plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz jaudas uzturēšanas pakalpojumu, kurš tiek sniegts 110 kV kopņu lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

, kur

PIjaud kop110 – tarifu perioda plānotie ieņēmumi, kas atgūstami ar jaudas uzturēšanas pakalpojumu no 110 kV kopņu lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem [EUR].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

56. Tarifu perioda plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz jaudas uzturēšanas pakalpojumu, kurš tiek sniegts 110 kV transformatoru lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

, kur

PIjaud tran – tarifu perioda plānotie ieņēmumi, kas atgūstami ar jaudas uzturēšanas pakalpojumu no 110 kV transformatoru lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem [EUR].

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

57. Jaudas uzturēšanas diferencētais tarifs 330 kV lietotāju grupai par 1 kW uzstādītās pārvades sistēmas jaudas uzturēšanu tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:

, kur

Tjaud līn330 – diferencētais tarifs par jaudas uzturēšanu 330 kV lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem [EUR/kW];

NPSO – kopējās 330 kV autotransformatoru un 110/6–20 kV transformatoru uzstādītās jaudas.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

58. Jaudas uzturēšanas diferencētais tarifs 110 kV līiniju lietotāju grupai par 1 kW uzstādītās pārvades sistēmas jaudas uzturēšanu tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:

, kur

Tjaud līn110 – diferencētais tarifs par pārvades jaudas uzturēšanu 110 kV līniju lietotāju grupas sistēmas lietotājiem [EUR/kW];

Nliet 330 – pārvades sistēmas lietotāju, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 330 kV kopnes, 330 kV autotransformatoru uzstādītā jauda.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

58.1 Jaudas uzturēšanas diferencētais tarifs 110 kV kopņu lietotāju grupai par 1 kW uzstādītās pārvades sistēmas jaudas uzturēšanu tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:


Tjaud kop110 – diferencētais tarifs par pārvades jaudas uzturēšanu 110 kV kopņu lietotāju grupas sistēmas lietotājiem [EUR/kW];

Nliet 110 līn – pārvades sistēmas lietotāju, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110 kV līnijas, 110/6–20 kV transformatoru uzstādītā jauda.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

59. Jaudas uzturēšanas diferencētais tarifs 110 kV transformatoru lietotāju grupai par 1 kW uzstādītās pārvades jaudas uzturēšanu tiek aprēķināts saskaņā ar šādu formulu:

Tjaud tran =

PIjaud tran

+ Tjaud kop110, kur

NSSO

Tjaud tran – diferencētais tarifs par pārvades jaudas uzturēšanu un attīstīšanu 110 kV kopņu lietotāju grupas pārvades sistēmas lietotājiem [EUR/kW];

NSSO – 110/6–20 kV transformatoru uzstādītā jauda pārvades sistēmas lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110/6–20 kV transformatora 6–20 kV pusē.

(Grozīts ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

6. Pārvades tarifu noteikšanas procedūra
6.1. Tarifu projekta izstrādāšana un iesniegšana

60. Pārvades sistēmas operators ne vēlāk kā piecus mēnešus pirms regulatīvā perioda beigām rakstveidā un elektroniskā formā iesniedz regulatoram tarifu projektu nākamajam regulatīvajam periodam. Tarifu projektu izstrādā saskaņā ar šo metodiku, ņemot vērā aprēķinātos atļautos ieņēmumus attiecībā uz pārvades sistēmas pakalpojumiem. Kopā ar tarifu projektu pārvades sistēmas operators iesniedz tarifu aprēķina projektā minēto tarifu aprēķinā iekļaujamo izmaksu pamatojumu un minēto izmaksu pamatojošos dokumentus saskaņā ar regulatora noteikumiem par tarifus veidojošo izmaksu pamatojumu. Tarifu projekts ietver:

60.1. pārvades tarifu atļauto ieņēmumu aprēķinu lietotāju grupām atkarībā no to elektroietaišu pieslēguma vietas pārvades sistēmai un to pamatojošām izmaksām;

60.2. elektroenerģijas pārvades pakalpojuma un jaudas uzturēšanas pakalpojuma diferencētos tarifus pārvades sistēmas lietotāju grupām.

(Grozīts ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

61. Pārvades sistēmas operators vienlaikus ar tarifu projektu var iesniegt regulatoram lūgumu atļaut pašam noteikt diferencētos tarifus.

61.1 Pārvades sistēmas operators izmaksas pamatojošos dokumentus iesniedz vienlaikus ar tarifu projektu, ja tarifu aprēķinā iekļautā izmaksu pozīcija ir palielinājusies vairāk nekā par 10 procentiem, salīdzinot ar spēkā esošajos tarifos iekļauto izmaksu pozīcijas apmēru.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

6.2. Tarifu projekta izvērtēšana

62. Tarifu projektu regulators izvērtē likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" noteiktajos termiņos.

63. Regulators, izvērtējot tarifu projekta veidojošo izmaksu pamatojumu, apstiprina vai noraida diferencētos tarifus, vai uzdod pārvades sistēmas operatoram veikt diferencēto tarifu pārrēķinu, vai groza tarifu projektu, ja sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs tarifu projekta izvērtēšanas procesā nesniedz regulatoram informāciju par tarifus veidojošo izmaksu pamatojumu vai ja kāda no tarifus veidojošajām izmaksām ir ekonomiski nepamatota un regulators tarifu projekta izvērtēšanas laikā to var apliecināt citā tiesiskā ceļā.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

64. Tarifu projekta izvērtēšanas laikā pārvades sistēmas operators var iesniegt tarifu projekta labojumus un papildinājumus.

65. Noteiktie diferencētie tarifi ir spēkā, līdz stājas spēkā jauni diferencētie tarifi.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

65.1 Ja iepriekšējā tarifu periodā pārvades sistēmas operators ir izmantojis tiesības attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu atbilstoši šīs metodikas 31.1.apakšpunktam, bet, aprēķinot nākamo regulatīvo rēķina atlikumu, neizmanto tiesības attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo tarifu periodu, tad pārvades sistēmas operators nākamajā tarifu periodā piemērojamos tarifus aprēķina, izmantojot tos pašus lielumus, kas tika ņemti vērā lēmumā, kurš ir pieņemts, ievērojot šīs metodikas 60. un 63.punktā minēto kārtību.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

66. Ja regulators ir devis atļauju atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 16.panta pirmajai daļai, pārvades sistēmas operators pats nosaka diferencētos tarifus saskaņā ar šo metodiku, ievērojot šādu kārtību:

66.1. pārvades sistēmas operators publicē diferencētos tarifus oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", un tie stājas spēkā pārvades sistēmas operatora noteiktajā dienā, bet ne ātrāk kā trīsdesmitajā dienā pēc to publicēšanas;

66.2. vienlaicīgi pārvades sistēmas operators iesniedz regulatoram pamatojumu jauniem diferencētajiem tarifiem un informāciju par iepriekšējā perioda faktiskajiem ieņēmumiem un faktiskajām izmaksām, un jauno diferencēto tarifu prognozētajiem datiem, kā arī salīdzinājuma tabulas, kurās norādītas lietotāju struktūras izmaiņas, un citus dokumentus, kuri pamato jauno diferencēto tarifu nepieciešamību;

66.3. regulators 21 dienas laikā pēc diferencēto tarifu saņemšanas izvērtē:

66.3.1. iesniegto diferencēto tarifu atbilstību metodikai;

66.3.2. iesniegto diferencēto tarifu ekonomisko pamatojumu;

66.4. ja regulators 21 dienas laikā pēc diferencēto tarifu saņemšanas nav pieņēmis lēmumu par iesniegto diferencēto tarifu neatbilstību metodikas prasībām vai nav noraidījis diferencēto tarifu ekonomisko pamatojumu, tad diferencētie tarifi stājas spēkā pārvades sistēmas operatora noteiktajā laikā;

66.5. ja regulators 21 dienas laikā pēc diferencēto tarifu saņemšanas pieņem lēmumu par iesniegto diferencēto tarifu neatbilstību metodikas prasībām vai noraida diferencēto tarifu ekonomisko pamatojumu, tad diferencētie tarifi nestājas spēkā pārvades sistēmas operatora noteiktajā laikā. Pieņemto lēmumu regulators septiņu dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas nosūta pārvades sistēmas operatoram un oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicē paziņojumu par pieņemto lēmumu, kurā atsauc diferencēto tarifu spēkā stāšanos;

66.6. pārvades sistēmas operators ne vēlāk kā 60 dienas pirms jauno diferencēto tarifu spēkā stāšanās informē regulatoru un pārvades sistēmai pieslēgtos elektroenerģijas sadales sistēmas operatorus par jaunajām plānotajām diferencēto tarifu vērtībām.

(Grozīts ar SPRK padomes 12.06.2025. lēmumu Nr. 1/12)

7. Noslēguma jautājumi

67. Pārvades sistēmas operators var lūgt regulatoram atļauju izlietot pārslodzes ieņēmumus 2022.gada elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu elektroenerģijas zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksu segšanai.

68. Pārvades sistēmas operators atbilstoši metodikas 60.punkta prasībām tarifu projektu regulatīvajam periodam, kura sākums paredzēts, sākot no 2023.gada 1.janvāra, iesniedz ne vēlāk kā līdz 2022.gada 15.septembrim.

69. Atzīt par spēku zaudējušu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2020.gada 18.jūnija lēmumu Nr.1/6 "Elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika" (Latvijas Vēstnesis, 2020, 121.nr.).

69.1 Ar regulatora 2023.gada 22.maija lēmumu Nr.64 "Par akciju sabiedrības "Augstsprieguma tīkls" elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu tarifiem" apstiprinātā tarifa pirmais tarifu periods ir seši mēneši.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

69.2 Pārvades sistēmas operators līdz 2023.gada 24.novembrim iesniedz regulatoram informāciju par pirmā tarifu perioda regulatīvā rēķina atlikumu un tā pamatojumu, kas noteikts atbilstoši šīs metodikas 28., 28.1 un 29.punktam.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

69.3 Pārvades sistēmas operatoram, paredzot noteikto plānoto ieņēmumu korekciju no 2024.gada 1.janvāra, ir tiesības regulatīvajā rēķinā iekļaut uzkrāto pārslodzes ieņēmumu daļu, par kuriem nav pieņemts lēmums to izlietošanai, pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksu segšanai.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

69.4 Ja pārvades sistēmas operators regulatīvajā periodā, kas noteikts ar Regulatora 2023.gada 22.maija lēmumu Nr.64 "Par akciju sabiedrības "Augstsprieguma tīkls" elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojuma tarifiem", ir īstenojis efektivitātes uzlabošanas pasākumus un saskaņā ar tiem attiecīgā regulatīvā perioda tarifu projekta aprēķinā ņēmis vērā šīs metodikas 12.punktā minēto izmaksu efektivitātes koeficientu, pārvades sistēmas operatoram ir tiesības samazināt šīs metodikas 32.punkta minētajā kārtībā noteikto regulatīvā rēķina atlikumu par apmēru, kas nepārsniedz 50% no faktiskā izmaksu ietaupījuma, kuri noteikti, ņemot vērā ar efektivitātes uzlabošanas pasākumiem saistītās papildu izmaksas un gūto izmaksu ietaupījumu.

(SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

70. Metodika stājas spēkā nākamajā dienā pēc tās publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētāja A. Ozola
Pielikums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
2022. gada 29. augusta lēmumam Nr. 1/18

(Pielikums SPRK padomes 12.06.2025. lēmuma Nr. 1/12 redakcijā)

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija Veids: lēmums Numurs: 1/18Pieņemts: 29.08.2022.Stājas spēkā: 01.09.2022.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 168, 31.08.2022. OP numurs: 2022/168.20
Saistītie dokumenti
  • Grozījumi
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Konsultāciju dokuments
  • Citi saistītie dokumenti
335096
{"selected":{"value":"18.06.2025","content":"<font class='s-1'>18.06.2025.-...<\/font> <font class='s-3'>Sp\u0113k\u0101 eso\u0161\u0101<\/font>"},"data":[{"value":"18.06.2025","iso_value":"2025\/06\/18","content":"<font class='s-1'>18.06.2025.-...<\/font> <font class='s-3'>Sp\u0113k\u0101 eso\u0161\u0101<\/font>"},{"value":"18.11.2023","iso_value":"2023\/11\/18","content":"<font class='s-1'>18.11.2023.-17.06.2025.<\/font> <font class='s-2'>V\u0113sturisk\u0101<\/font>"},{"value":"01.09.2022","iso_value":"2022\/09\/01","content":"<font class='s-1'>01.09.2022.-17.11.2023.<\/font> <font class='s-2'>Pamata<\/font>"}]}
18.06.2025
136
1
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"