Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2022/12
Grobiņā 2022. gada 28. aprīlī Par aprūpe mājās pakalpojumu Dienvidkurzemes novadā
APSTIPRINĀTI
ar Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 28.04.2022. sēdes lēmumu Nr. 398 (prot. Nr. 6 25. §) Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu 1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka aprūpe mājās pakalpojuma (turpmāk – Pakalpojums) pieprasīšanas, piešķiršanas un saņemšanas kārtību, personas, kuras ir tiesīgas saņemt Pakalpojumu, tā apjomu Dienvidkurzemes novadā, kā arī pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. 2. Pakalpojuma sniegšanu nodrošina un organizē Dienvidkurzemes novada Sociālais dienests (turpmāk – Dienests). 3. Pakalpojums tiek finansēts no Dienvidkurzemes novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) budžeta līdzekļiem. 4. Pakalpojumu ir tiesīga saņemt persona, kura vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ nespēj veikt ikdienas mājas darbus un personisko aprūpi, ja: 4.1. tā dzīvo viena, tai nav apgādnieku (apgādnieks šo noteikumu izpratnē ir persona, kurai saskaņā ar likumu vai tiesas nolēmumu ir pienākums rūpēties par savu laulāto, bērniem, vecākiem) vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj nodrošināt personai nepieciešamo aprūpi; 4.2. vienā mājsaimniecībā dzīvojošas personas (personas, kurām ir kopēji izdevumi par uzturu un kuras mitinās vienā mājoklī) objektīvu apstākļu dēļ nespēj nodrošināt personai nepieciešamo aprūpi; 4.3. tā deklarējusi savu dzīvesvietu un faktiski dzīvo Dienvidkurzemes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā. 5. Pašvaldība nodrošina personām Pakalpojumu divos aprūpes līmeņos: 5.1. pirmā līmeņa aprūpe tiek nodrošināta 2 reizes nedēļā, ne vairāk kā četras stundas nedēļā un ietver sekojošus pakalpojumus: 5.1.1. ģimenes ārsta un citu medicīnas darbinieku izsaukšana; 5.1.2. medikamentu iegāde (par personas līdzekļiem) un palīdzība to lietošanā; 5.1.3. pārtikas produktu, rūpniecības un saimniecības preču iegāde (par personas līdzekļiem); 5.1.4. dzīvokļa īres un komunālo, kā arī citu maksājumu kārtošana/veikšana (par personas līdzekļiem); 5.1.5. palīdzība dokumentu kārtošanā/noformēšanā; 5.1.6. telpu uzkopšana 1 reizi nedēļā; 5.1.7. logu mazgāšana 2 reizes gadā, aizkaru nomaiņa, mazgāšana; 5.1.8. veļas nomaiņa un nodošana/saņemšana veļas mazgātavā; 5.1.9. pavadoņa pakalpojumi līdz 1 stundai nedēļā; 5.1.10. apģērbu labošana – pogu piešūšana un citi sīki labojumi; 5.1.11. sadzīves atkritumu iznešana; 5.1.12. ūdens ienešana un iznešana; 5.1.13. kurināmā piegāde telpās no kurināmā uzglabāšanas vietas. 5.2. otrā līmeņa aprūpe tiek nodrošināta 2–3 reizes nedēļā ne vairāk kā sešas stundas nedēļā un ietver pirmā līmeņa aprūpi un pēc vajadzības šādus pakalpojumus: 5.2.1. mazgāšanās vannā, dušā vai palīdzība nokļūšanai higiēnas pakalpojuma sniegšanas vietā; 5.2.2. nagu griešana, skūšanās; 5.2.3. palīdzība ēdiena gatavošanā; 5.2.4. trauku mazgāšana. 6. Ja Pakalpojums piešķirams vairākiem vienas mājsaimniecības locekļiem, aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanas ilgums stundās mājsaimniecībai netiek summēts un atbilst augstākajam aprūpes līmenim, kas noteikts kādam no mājsaimniecības locekļiem, palielinot Pakalpojuma apjomu par 1 stundu nedēļā. 8. Pašvaldība nenodrošina Pakalpojumu, kas atbilst trešajam vai ceturtajam aprūpes (diennakts aprūpe un uzraudzība) līmenim. 9. Pieprasot Pakalpojumu, persona (viņa pilnvarota persona vai likumiskais pārstāvis) Dienestā iesniedz šādus dokumentus: 9.1. iesniegumu par Pakalpojuma piešķiršanu, kurā norāda problēmu un tās vēlamo risinājumu; 9.2. par personas veselības stāvokli, par aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamību un medicīnisko kontrindikāciju (plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības, seksuāli transmisīvās slimības) neesamību; 9.3. psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālo (psihisko) kontrindikāciju neesamību un piemērotāko pakalpojuma veidu klientam ar garīga rakstura traucējumiem, ja sociālo pakalpojumu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura traucējumiem; 9.4. personas dokumentus, kas apliecina, ka apgādnieki vai vienā mājsaimniecībā dzīvojošas personas nespēj nodrošināt personai nepieciešamo aprūpi vecuma, veselības stāvokļa vai citu objektīvu apstākļu dēļ. Par objektīviem apstākļiem, ja to apstiprina sociālā darbinieka izvērtējums, uzskatāmi: 9.4.1. apgādnieka slimības laiks; 9.4.2. apgādnieka atrašanās medicīniskās vai sociālās rehabilitācijas institūcijā; 9.4.3. apgādnieka atkarība no apreibinošām vielām (uz ārstēšanās vai rehabilitācijas laiku); 9.4.4. apgādnieks ir pensijas vecuma persona, kurš vecuma vai funkcionālu traucējumu dēļ nevar veikt aprūpi; 9.4.5. apgādniekam ir garīga vai fiziska rakstura traucējumi. 10. Dienests mēneša laikā pēc 9. punktā minēto dokumentu saņemšanas: 10.1. apmeklē personu dzīvesvietā un veic individuālu personas vajadzību pēc Pakalpojuma izvērtējumu atbilstoši LR normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, nosaka nepieciešamo aprūpes līmeni un Pakalpojuma apjomu; 10.2. izvērtē, kādas iespējas nodrošināt personas aprūpi ir likumīgajiem apgādniekiem, kopā dzīvojošiem ģimenes locekļiem vai personām, kurām ar aprūpējamo ir kopējs mājoklis un izdevumi par uzturu; 10.3. izvērtē Dienesta iespējas sniegt personas vajadzībām atbilstošu Pakalpojumu; 10.4. pieņem lēmumu par Pakalpojuma piešķiršanu, norādot Pakalpojuma apjomu, piešķiršanas termiņu un Pakalpojuma sniedzēju, vai atteikumu piešķirt pakalpojumu, ja persona neatbilst Noteikumu 4. punktā minētajiem nosacījumiem vai ir konstatēts kāds no Noteikumu 14. punktā noteiktajiem gadījumiem. 13. Gadījumos, kad personas aprūpei nepieciešamais Pakalpojuma apjoms pārsniedz Pašvaldības iespējas to nodrošināt, Dienests var risināt jautājumu par personas ievietošanu īslaicīgas vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā. 14. Pakalpojumu nepiešķir vai pārtrauc personām: 14.1. kuras saņem Pašvaldības pabalstu personu aprūpei saskaņā ar citiem Pašvaldības saistošajiem noteikumiem; 14.2. kurām ir medicīniskas vai psihiskas kontrindikācijas (speciālista atzinums) Pakalpojuma saņemšanai līdz to novēršanai; 14.3. kurām, veicot Noteikumu 10.1. punktā minēto izvērtējumu, noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis un nepieciešama aprūpe un uzraudzība visu diennakti; 14.4. kuras ir noslēgušas uztura līgumu vai cita veida līgumu (dāvinājums, pirkuma - pārdevuma līgums u.tml.), kurā ir paredzēta aprūpe un šī aprūpe tiek nodrošināta vai var tikt nodrošināta no uztura ņēmēja, likumīgo apgādnieku vai personas, kas ieguvusi īpašuma tiesības uz attiecīgo īpašumu, puses; 14.5. kuras necienīgi, agresīvi izturas pret sociālā darba speciālistu vai aprūpētāju un par to speciālists rakstiski ir ziņojis Dienestam; 14.6. kuras trīs reizes atradušās apreibinošu vielu reibumā, ja aprūpētājs par konstatētajiem faktiem ir rakstiski ziņojis Dienestam; 14.7. kuras sniegušas nepatiesas ziņas vai apzināti maldinājušas Dienestu Pakalpojuma saņemšanai; 14.8. kuras rakstiski atsakās no Pakalpojuma; 14.9. kuras ievietotas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā; 14.10. kuras atguvušas pašaprūpes spējas; 14.11. kuru apgādniekiem izbeigušies objektīvie apstākļi, kuru dēļ tie nespēja nodrošināt personas aprūpi un uzraudzību; 14.12. kuras izbraukušas uz pastāvīgu dzīvi citas pašvaldības teritorijā vai ārzemēs. 15. Pakalpojumu sniegšanu pārtrauc līdz brīdim, kamēr beidzas apstākļi, kuri bijuši par pamatu Pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanai, par to veicot ierakstus Pakalpojuma sniegšanas dokumentācijā. 16. Pēc lēmuma par Pakalpojuma piešķiršanu pieņemšanas tiek slēgts līgums, kurā noteikts Pakalpojuma saturs, apjoms, tā sniegšanas kārtība un citi būtiski nosacījumi. 17. Pakalpojumu sniegšanu nodrošina (turpmāk – Pakalpojuma sniedzējs): 17.1. Dienesta darbinieki – aprūpētāji ar attiecīgu izglītību vai zināšanām sociālās aprūpes darbā; 17.2. pakalpojuma sniedzēji, ar kuriem Dienests noslēdzis līgumu par Pakalpojuma sniegšanu. 18. Pakalpojuma sniedzējs sniedz Pakalpojumus atbilstoši Dienesta sastādītajam aprūpes plānam, noteiktajam aprūpes līmenim un Pakalpojuma apjomam. 19. Dienests, mainoties personas sociālajai situācijai, pārskata piešķirtā Pakalpojuma nepieciešamību, tā apjomu un saturu. 20. Pēc noteiktā aprūpes laika perioda beigām persona atkārtoti pieprasa Pakalpojumu šajos noteikumos noteiktajā kārtībā. 22. Katram Pakalpojuma saņēmējam tiek iekārtota klienta lieta. Klienta lietu veido Noteikumu 9. punktā norādītie dokumenti, Dienesta lēmums par Pakalpojuma piešķiršanu, klienta individuālais rehabilitācijas plāns u.c. dokumenti. 24. Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes pieņemto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. 26. Ar Noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē: 26.1. Grobiņas novada pašvaldības 2018. gada 26. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 10 "Par pakalpojuma aprūpe mājās darba organizēšanu un saņemšanas kārtību Grobiņas novadā"; 26.2. Aizputes novada domes 2012. gada 28. novembra saistošie noteikumi Nr. 17 "Aprūpes mājās pakalpojuma organizēšanas un saņemšanas kārtība Aizputes novadā"; 26.3. Durbes novada domes 2012. gada 27. septembra saistošie noteikumi Nr. 4/2012 "Par personu aprūpi mājās Durbes novadā"; 26.4. Nīcas novada domes 2014. gada 10. novembra saistošie noteikumi Nr. 9 "Par aprūpes mājās pakalpojumu Nīcas novadā"; 26.5. Pāvilostas novada pašvaldības 2012. gada 26. janvāra saistošie noteikumi Nr. 4 "Par aprūpi mājās"; 26.6. Priekules novada pašvaldības domes 2018. gada 26. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 5/18 "Par aprūpes mājās pakalpojuma saņemšanas kārtību Priekules novadā"; 26.7. Rucavas novada pašvaldības 2014. gada 27. novembra saistošo noteikumu Nr. 9 "Sociālo pakalpojumu saņemšanas kārtība Rucavas novadā". 27. Personām, kurām Pakalpojums ir piešķirts līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir tiesības Pakalpojumu izmantot saskaņā ar noslēgto līgumu par Pakalpojuma sniegšanu līdz Dienesta pieņemtā lēmuma par aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanu darbības perioda beigām. 28. Personām, kurām Pakalpojums piešķirts līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet Pakalpojuma lēmumos un līgumos nav norādīts tā beigu termiņš, noslēgtie līgumi ir spēkā ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31. oktobrim. Dienvidkurzemes novada pašvaldības
domes priekšsēdētājs A. Priedols Paskaidrojuma raksts
Dienvidkurzemes novada pašvaldības 28.04.2022. saistošajiem noteikumiem Nr. 2022/12 "Par aprūpes mājās pakalpojumu Dienvidkurzemes novadā"
Dienvidkurzemes novada pašvaldības
domes priekšsēdētājs A. Priedols |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par aprūpe mājās pakalpojumu Dienvidkurzemes novadā
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|