Ministru kabineta rīkojums Nr. 49
Rīgā 2020. gada 11. februārī (prot. Nr. 6 3.
§)
1. Apstiprināt Rīcības plānu publisko iepirkumu sistēmas
uzlabošanai (turpmāk - rīcības plāns).
2. Atbildīgajām un līdzatbildīgajām institūcijām īstenot
rīcības plānā iekļautos pasākumus atbilstoši tām piešķirtajiem
budžeta līdzekļiem.
3. Atbildīgajām institūcijām nodrošināt nozari pārstāvošo
nevalstisko organizāciju iesaisti rīcības plānā iekļauto pasākumu
īstenošanā.
Pasākuma numurs |
Rīcības plāna pasākums |
Darbības rezultāts |
Atbildīgā institūcija |
Līdzatbildīgās institūcijas |
Izpildes termiņš
(dd.mm.gggg.) |
1. |
Izstrādāt metodisko
materiālu kvalifikācijas prasību noteikšanai (informācijas un
komunikācijas tehnoloģijas, būvniecība, autotransports,
mobilo un fiksēto sakaru pakalpojumi) un nodrošināt to
publicitāti. |
1.1. Standartizētas
kvalifikācijas prasības nozaru griezumā (informācijas un
komunikācijas tehnoloģijas, būvniecība, autotransports,
mobilo un fiksēto sakaru pakalpojumi), kas novērš nepamatotu
un neobjektīvu kvalifikācijas prasību izvirzīšanu iepirkuma
procedūras dokumentos. |
VARAM, EM, SM |
IUB, KP, VASES |
30.12.2020. |
1.2. Veikta metodisko materiālu
publicēšana Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē. |
IUB |
- |
1.3. Nodrošināti reģionālie
apmācību semināri par izstrādātajiem metodiskajiem
materiāliem kvalifikācijas prasību noteikšanai. |
IUB |
VARAM, EM, SM, KP |
01.07.2021. |
1.4. Izvērtēta iespēja ieviest
Eiropas vienotā iepirkuma procedūras dokumenta paplašināto
standartu (extended ESPD EDM), lai nodrošinātu vienotu
pieeju kvalifikācijas prasību noteikšanai. |
VRAA, IUB |
- |
30.12.2021. |
2. |
Veikt ieguvumu
izvērtējumu publisko iepirkumu centralizācijai, balstoties uz
ārvalstu pieredzes analīzi, uzticot lielu un sarežģītu
iepirkumu veikšanu centralizētai iepirkumu institūcijai. |
2.1. Identificēti ieguvumi
publisko iepirkumu centralizācijai, balstoties uz ārvalstu
pieredzes izvērtējumu, kā arī izvērtēts efektīvākais
institucionālais risinājums, piemērojamās nozares un noteikts
nepieciešamais publiskais finansējums. |
IUB |
VK |
01.03.2021. |
2.2. Iesniegts informatīvais
ziņojums izskatīšanai Ministru kabinetā par publisko
iepirkumu centralizāciju. |
FM |
IUB, VK |
30.12.2021. |
3. |
Celt iepirkuma
komisijas locekļu kvalifikāciju un kapacitāti. |
3.1. Veikta vienotas apmācību
programmas izstrāde un ieviešana, lai nodrošinātu iepirkumu
veicēju kompetences paaugstināšanu. |
VK (VAS) |
IUB, EM, KP, BVKB, SM,
VRAA |
30.12.2020. |
3.2. Veikta iepirkumu
speciālistu atlīdzības regulējuma pārskatīšana |
VK |
- |
30.12.2020. |
3.3. Noteikta nepieciešamā
kvalifikācija iepirkuma komisijas priekšsēdētājam. |
FM |
VK (VAS) |
01.01.2023. |
4. |
Samazināt juridiskus riskus,
ieviešot vienveidīgu darbu pieņemšanas - nodošanas procesu,
norēķinu kārtību, tādējādi nodrošinot zemākas būvniecības
izmaksas un godīgu konkurenci. |
Izstrādāta tipveida darbu
pieņemšanas - nodošanas un norēķinu kārtība publiskos
būvdarbu līgumos. |
EM |
- |
01.07.2020. |
5. |
Veicināt informācijas pieejamību
ārvalstu piegādātājiem par publiskajiem iepirkumiem. |
Veikts Iepirkumu uzraudzības
biroja tīmekļvietnē publicēto iepirkuma paziņojumu tulkojums
angļu valodā. |
IUB |
VARAM |
01.07.2021. |
6. |
Efektīvs ārvalstu sertificēto
speciālistu reģistrēšanas process (kvalifikācijas atzīšanas
process). |
Izstrādātas vadlīnijas
sertificēšanas institūcijām, lai nodrošinātu efektīvu
kvalifikācijas atzīšanas procesu. |
EM |
IZM |
01.07.2020. |
7. |
Pilnveidot
informācijas pieejamību par publisko iepirkumu līgumiem |
7.1. Nodrošināts analītisks
publicēto iepirkuma paziņojumu monitoringa rīks, kas
automatizētā veidā analizē katra pasūtītāja un sabiedrisko
pakalpojumu sniedzēja iepirkumus un iepirkumu riska
pazīmes. |
IUB |
- |
01.07.2020. |
7.2. Izstrādāti grozījumi
publisko iepirkumu jomas normatīvajos aktos, paredzot
pārskatāmu informāciju par publisko iepirkumu līgumu faktisko
gala izpildi. |
FM |
IUB, EM |
30.12.2020. |
7.3. Nodrošināts publiski
pieejams iepirkuma līgumu reģistrs, kas ērtā vizuālā formā
attēlo informāciju par publisko iepirkumu līgumiem, tostarp
par līgumu faktisko gala izpildi. |
IUB |
- |
30.12.2021. |
7.4. Izvērtēta iespēja
papildināt iepirkuma līgumu reģistru ar informāciju par
apakšuzņēmējiem. |
8. |
Pilnveidoti kandidātu un
pretendentu izslēgšanas nosacījumi, lai novērstu negodprātīgu
rīcību |
Izvērtēti un atbilstoši izvērtējumam sagatavoti grozījumi
publisko iepirkumu jomas normatīvajos aktos, lai
pilnveidotu kandidātu un pretendentu izslēgšanas
noteikumus, paredzot izslēgšanu par:
8.1. pieļautiem būtiskiem profesionālās darbības
pārkāpumiem (piemēram, konkurences, darba drošības, vides
jomās), ko pasūtītājs ar tā rīcībā esošu informāciju var
pierādīt;
8.2. pieļautiem būtiskiem pārkāpumiem iepriekš noslēgtu
iepirkuma līgumu izpildē (t.sk. situācijās, kad nav
izpildīts ar citu pasūtītāju noslēgts iepirkuma līgums,
atceļot prasību par saņemtu kompetentas institūcijas
lēmumu, tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par
sodu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un
nepārsūdzams);
8.3. nodokļu jomas normatīvo aktu pārkāpumiem (ne tikai
par nodokļu parādu esamību, bet arī tad, ja Valsts ieņēmumu
dienestam nav iesniegtas normatīvajos aktos noteiktās
nodokļu deklarācijas, kas bija jāiesniedz);
8.4. vienam patiesajam labuma guvējam piederošu
piegādātāju veiktiem pārkāpumiem, novēršot iespēju
izvairīties no izslēgšanas no dalības iepirkumos.
Pārskatīti izslēgšanas nosacījumu piemērošanas noilguma
termiņi, 12 mēnešus aizstājot ar 3 gadiem, kā arī
pārskatīts nosacījums, ka pasūtītājam var netikt paziņoti
apakšuzņēmēji, kuri veic mazāk par 10% no kopējā būvdarbu
vai pakalpojumu apjoma, lai nodrošinātu, ka uz šiem
apakšuzņēmējiem tiek attiecināta izslēgšanas gadījumu
pārbaude.
|
FM |
TM, IUB, KP |
01.07.2021. |
9. |
Noteikt pasūtītāja
pienākumu pārliecināties, ka piegādātājs ir norēķinājies ar
apakšuzņēmējiem publiskos būvdarbu līgumos. |
9.1. Novērsta iespēja negodīgai
konkurencei, kas balstīta uz nenorēķināšanos ar
apakšuzņēmējiem publiskos būvdarbu līgumos. |
EM |
FM |
30.12.2020. |
9.2. Pilnveidota vienotā
elektroniskās darba laika uzskaites datubāze, kas sniedz
iespēju pārliecināties par norēķiniem ar apakšuzņēmējiem
publiskos būvdarbu līgumos. |
EM |
- |
30.12.2021. |
10. |
Izvērtēt nepieciešamību noteikt
sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma komisijas
locekļiem valsts amatpersonas statusu. |
Izvērtēta iespēja un iesniegts
informatīvais ziņojums izskatīšanai Ministru kabinetā par
iespēju noteikt valsts amatpersonas statusu publiskā sektora
sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma komisijas
locekļiem. |
KNAB |
VK, VID |
01.09.2021. |
11. |
Paplašināt
Konkurences padomes pilnvaras ar efektīvākiem atbildības
piemērošanas rīkiem. |
11.1. Izvērtēta iespēja
paplašināt Konkurences padomes tiesības attiecībā uz
atbildības piemērošanu uzņēmumu amatpersonām. |
KP |
TM |
30.12.2020. |
11.2. Sagatavoti un iesniegti
grozījumi normatīvajos aktos (Konkurences likumā, Ministru
kabineta noteikumos) par Konkurences padomes pilnvaru
paplašināšanu un efektivizēšanu. |
KP |
EM |
30.12.2020. |
11.3. Izvērtēta iespēja
informācijas apmaiņai starp Iekšlietu ministrijas
Informācijas centra Sodu reģistru un Konkurences padomes
reģistru. |
IeM, VRAA, KP |
EM |
30.12.2020. |
12. |
Centralizēt
zaudējumu atlīdzināšanas prasību par konkurences tiesību
pārkāpumiem celšanu. |
12.1. Izvērtēta iespēja piešķirt
kompetenci valsts iestādei centralizēti vērsties ar zaudējumu
atlīdzināšanas prasību tiesā pret uzņēmumiem, kas pārkāpuši
Konkurences likumu. |
KP |
EM |
01.03.2021. |
12.2. Iesniegts informatīvais
ziņojums izskatīšanai Ministru kabinetā par centralizētu
zaudējumu atlīdzināšanu attiecībā uz prasībām, kuras var celt
publiskās personas. |
KP |
EM |
30.12.2021. |
13. |
Izstrādāt metodisko materiālu
zaudējumu aprēķināšanai un zaudējumu par konkurences tiesību
pārkāpumu piedziņai. |
Sagatavoti un apkopoti
metodiskie materiāli, veikta metodisko materiālu publicēšana
Konkurences padomes tīmekļvietnē. |
KP |
- |
30.12.2021. |
14. |
Efektīvs būvniecības process,
celta būvniecības nozares produktivitāte un kvalitāte, un
samazinātas izmaksas visā būves dzīves ciklā. |
Noteikta būvju informācijas
modelēšana (BIM) kā obligāta prasība būvdarbu iepirkumos
(noteikta apjoma objektos). |
EM |
- |
30.12.2025. |