Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.173
Rīgā 2019.gada 28.novembrī (prot. Nr.45, 5.p.) Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" universālā pasta pakalpojuma tarifiem
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) 2019.gada 9.aprīlī saņēma valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts", vienotais reģistrācijas numurs: 40003052790, juridiskā adrese: Ziemeļu iela 10, Lidosta Rīga, Mārupes novads, LV-1000 (turpmāk – AS "Latvijas Pasts"), iesniegumu (2019.gada 8.aprīlis Nr.01-10.2/133) ar tam pievienotu universālā pasta pakalpojuma tarifu projektu un 2019.gada 22.maijā, 12.jūnijā, 8.jūlijā, 30.jūlijā, 12.augustā, 17.septembrī, 7.oktobrī, 18.oktobrī, 19.novembrī un 22.novembrī - papildu informāciju, izmaksas pamatojošus dokumentus un precizētu universālā pasta pakalpojuma tarifa projektu (2019.gada 17.maijs Nr.01-10.2/180, 2019.gada 10.jūnijs Nr.KL01/20ip, 2019.gada 5.jūlijs Nr.KL01/24, 2019.gada 26.jūlijs Nr.KL01/27ip, 2019.gada 9.augusts Nr.01-10.2/276, 2019.gada 16.septembris Nr.01-10.2/324, 2019.gada 4.oktobris Nr.01-10.2/347, 2019.gada 17.oktobris Nr.KL01/33ip, 2019.gada 15.novembris Nr.01-10.2/398 un 2019.gada 22.novembris Nr.01-10.2/403) (turpmāk – tarifu projekts). Regulators konstatē un secina 1. Saskaņā ar Pasta likuma 32.panta trešo daļu univerālā pasta pakalpojuma tarifus apstiprina Regulators likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" (turpmāk – Likums) noteiktajā kārtībā. Spēkā esošie AS "Latvijas Pasts" universālā pasta pakalpojuma tarifi ir apstiprināti ar šādiem Regulatora lēmumiem: 1.1. 2008.gada 24.oktobra lēmumu Nr.381 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" tarifiem"; 1.2. 2010.gada 31.marta lēmumu Nr.119 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" tiešā pasta sūtījumu un liela apjoma pasta sūtījumu tarifiem"; 1.3. 2010.gada 16.jūnija lēmumu Nr.282 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" pārrobežu pasta paku sūtījumu tarifiem"; 1.4. 2010.gada 29.novembra lēmumu Nr.525 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" iekšzemes pasta paku sūtījumu tarifiem". 2. AS "Latvijas Pasts" tarifu projektā piedāvā: 2.1. vienkāršot universālā pasta pakalpojuma tarifus, nosakot iekšzemes pasta sūtījumu tarifus balstoties uz pasta sūtījuma svaru, t.i. nešķirojot ierakstītu vēstuļu korespondences sūtījumu un pasta pakas sūtījumu, un lietotāja izvēli apdrošināt vai ierakstīt sūtījumu; 2.2. atteikties no universālā pasta pakalpojuma sniegšanas B klasē un turpmāk sniegt universālā pasta pakalpojumu tikai A klasē, kurai noteiktas augstākas kvalitātes prasības; 2.3. pārrobežu vēstuļu korespondences sūtījumu tarifus iedalīt četrās valstu grupās, bet pārrobežu pasta paku sūtījumus piecās valstu grupās. Valstu iedalījums grupās ir pievienots šā lēmuma pielikumā un ir šā lēmuma neatņemama sastāvdaļa. 3. AS "Latvijas Pasts" universālā pasta pakalpojuma tarifu pārskatīšanu pamato ar izmaiņām pasta pakalpojumu tirgū, jo samazinājies pieprasījums pēc universālā pasta pakalpojuma un palielinājušās universālā pasta pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas, kā arī šobrīd spēkā esošie 240 universālā pasta pakalpojuma tarifi ir sarežģīti administrējami un grūti izprotami lietotājiem. 4. Regulators, izvērtējot tarifu projektā norādīto izmaksu pamatojumu un ņemot vērā Pasta likuma 27.1panta pirmās daļas 4.punktā nostiprināto principu – sniegt universālo pasta pakalpojumu ekonomiski izdevīgā veidā, secina: 4.1. neatšķiras iekšzemes ierakstītas vēstuļu korespondences un pasta pakas sūtījumu izmaksas attiecīgajās svara kategorijās līdz 2000g, tādējādi ir iespējams vienkāršot iekšzemes pasta sūtījumu tarifus, nosakot vienādus tarifus ierakstītam vēstuļu korespondences un pasta pakas sūtījumam, diferencējot tikai pēc svara kategorijas; 4.2. atsevišķi nosakāms tarifs par pasta sūtījuma apdrošināšanu, kas ir jāpieskaita attiecīgā ierakstītā vēstuļu korespondences sūtījuma vai pasta pakas sūtījuma tarifam. Neatkarīgi no pasta sūtījuma veida (vēstuļu korespondences vai pasta pakas sūtījums) vai svara kategorijas, apdrošināšanas darbības izmaksas nemainās, tādējādi tās var noteikt kā vienotu tarifu; 4.3. atsevišķi tiek noteikts tarifs, ja lietotājs izmanto pakalpojumu "Mans pasts" ierakstītam vēstuļu korespondences sūtījumam vai pasta pakas sūtījumam. Šajā gadījumā AS "Latvijas Pasts" bezmaksas pašapkalpošanās vietnē lietotājs veic pats šādas darbības: 1) veic pasta sūtījumu noformēšanu un sagatavošanu nosūtīšanai; 2) izdrukā elektroniski noformētus nepieciešamos dokumentus. Lietotājs, veicot šīs darbības, samazina pakalpojumu sniegšanas izmaksas, līdz ar to ir apstiprināms atsevišķs tarifs; 4.4. atbalstāms, ka apstiprina tarifu pasta sūtījumu nosūtīšanai A klasē1. Atkarībā no pasta sūtījuma piegādes ātruma pasta sūtījumus pieņem nosūtīšanai A vai B2 klasē. Ņemot vērā pasta pakalpojuma tirgus attīstību, AS "Latvijas Pasts" nodrošina pasta sūtījumu nosūtīšanu atbilstoši kvalitātes prasībām, kas atbilst A klasei. Praktiski netiek veikta pasta sūtījumu nosūtīšana B klasē. Tādējādi nav lietderīgi noteikt atsevišķu tarifu pasta sūtījumu nosūtīšanai B klasē. 4.5. atsevišķi nosakāms tarifs par pārrobežu vēstuļu korespondences sūtījumu ierakstīšanu, kas ir jāpieskaita attiecīgā ierakstītā vēstuļu korespondences sūtījuma vai pasta pakas sūtījuma tarifam. Neatkarīgi no vēstuļu korespondences sūtījuma svara kategorijas, ierakstīšanas darbības izmaksas nemainās, tādējādi tās var noteikt kā vienotu tarifu; 4.6. pārrobežu pasta sūtījuma tarifi apstiprināmi ņemot vērā pasta sūtījuma galamērķi. Valstu iedalījums grupās ir šā lēmuma pielikumā un ir lēmuma neatņemama sastāvdaļa. Lēmuma pielikuma 1.punktā ir noteikts valstu iedalījums pārrobežu vēstuļu korespondences sūtījumiem, 2.punktā pārrobežu pasta paku sūtījumiem. 5. Pasta likuma 32.panta otrā daļa noteic, ka universālā pasta pakalpojuma sniedzējs aprēķina universālā pasta pakalpojuma tarifus saskaņā ar Regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas metodiku. 6. Tarifu projekts ir aprēķināts saskaņā ar Regulatora 2013.gada 11.oktobra lēmumu Nr. 1/28 "Universālā pasta pakalpojuma tarifu aprēķināšanas metodika" un atbilst Likuma 19.panta pirmajai daļai un 20.pantam. 7. Regulatora 2018.gada 13.augusta lēmuma Nr. 1/23 "Kapitāla atdeves likmes aprēķināšanas metodika" 92.punkts noteic, ka komersanti, aprēķinot tarifu projektu, kura spēkā stāšanās paredzēta līdz 2020.gada 31.decembrim, var piemērot Regulatora 2018.gadā noteikto kapitāla atdeves likmi, ja tarifi saskaņā ar attiecīgo tarifu aprēķināšanas metodiku tiek aprēķināti periodam, kas ir īsāks par trim gadiem. AS "Latvijas Pasts" universālā pasta pakalpojuma tarifu stāšanās spēkā ir paredzēta līdz 2020.gada 31.decembrim. AS "Latvijas Pasts" ar Regulatora 2019.gada 28.augusta lēmumu Nr.140 "Par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu" ir noteikta saistība sniegt universālā pasta pakalpojumu līdz 2021.gada 31.decembrim, tādējādi universālā pasta pakalpojuma tarifi tiek aprēķināti periodam, kas ir īsāks par trim gadiem. Ņemot vērā iepriekš minēto, AS "Latvijas Pasts" universālā pasta pakalpojuma tarifu aprēķinam piemēro ar Regulatora 2018.gada 23.augusta lēmumu Nr.99 "Par kapitāla atdeves likmi universālā pasta pakalpojuma tarifu projekta izstrādāšanai" noteikto kapitāla atdeves likmi 6,81% apmērā. 8. AS "Latvijas Pasts" paziņojumu par tarifu projektu publicēja 2019.gada 12.aprīlī (Latvijas Vēstnesis, 2019, 74.nr.). Ņemot vērā paziņojuma par tarifu projektu lielo apjomu – 250 lapas, oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēta informācija par plānotajiem universālā pasta pakalpojuma tarifiem un saite uz AS "Latvijas Pasts" tīmekļvietni, kurā publicēts pilns paziņojums par tarifu projektu, kurš ietver salīdzinājumu ar šobrīd spēkā esošajiem universālā pasta pakalpojuma tarifiem. 9. Regulators 2019.gada 15.aprīlī saņēma divu privātpersonu iesniegumus, kuros izteikts viedoklis, ka pārrobežu pasta paku tarifu celšana atstās negatīvu ietekmi uz Latvijas Republikas komersantiem, kuri piegādā preces lietotājiem citās valstīs, izmantojot pasta pakalpojumus, kā arī uz filatēliju. Regulators norāda, ka saskaņā ar Likuma 20.pantu tarifi nosakāmi tādā apmērā, lai lietotāju izdarītie tarifu maksājumi segtu ekonomiski pamatotas pakalpojumu izmaksas un nodrošinātu sabiedrisko pakalpojumu rentabilitāti. Tādējādi AS "Latvijas Pasts" universālā pasta pakalpojuma tarifiem ir jāsedz universālā pasta pakalpojumu izmaksas un nav pieļaujama universālā pasta pakalpojuma sniegšana par tarifu, kas zemāks par universālā pasta pakalpojuma sniegšanas izmaksām. Ņemot vērā iepriekš minēto, Regulators vērtē AS "Latvijas Pasts" iesniegtā tarifa projekta atbilstību Likuma 20.pantam un Regulatora 2013.gada 11.oktobra lēmumam Nr. 1/28 "Universālā pasta pakalpojuma tarifu aprēķināšanas metodika". 10. Regulators 2019.gada 30.aprīlī rīkoja uzklausīšanas sanāksmi par AS "Latvijas Pasts" tarifu projektu. Uzklausīšanas sanāksmē piedalījās AS "Latvijas Pasts" pārstāvji, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Posttech" pārstāvji, Satiksmes ministrijas pārstāvji un lietotājs. Uzklausīšanas sanāksmes laikā pausti divi viedokļi par tarifu projektu. Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Posttech" pārstāvji ierosināja ieviest atlaides pasta sūtījumiem, kas sagatavoti ar marķējamo mašīnu, jo šādu ierīču lietotāji jau izdara daļu AS "Latvijas Pasts" darba. AS "Latvijas Pasts" pārstāvis uzklausīšanas sanāksmē paskaidroja, ka atlaides par marķējamās mašīnas izmantošanu nav nepieciešamas, jo komersantiem, kuri vēlas izmantot šādas ierīces, ir iespējams noslēgt ar AS "Latvijas Pasts" līgumu par īpašajiem tarifiem. Savukārt lietotājs ierosināja saglabāt pasta sūtījumu svara kategoriju no 20g līdz 50g. AS "Latvijas Pasts" pārstāvis uzklausīšanas sanāksmē paskaidroja, ka pasta sūtījuma svara kategoriju no 20g līdz 50g nav lietderīgi saglabāt, jo šajā svara kategorijā tiek nosūtīti ļoti maz pasta sūtījumu. 11. Lai izvērtētu tarifu projektu, Regulators lūdza AS "Latvijas Pasts" iesniegt nepieciešamo papildu informāciju un skaidrojumus par tarifu projektu un AS "Latvijas Pasts" 2019.gada 22.maijā, 12.jūnijā, 8.jūlijā, 30.jūlijā, 12.augustā, 17.septembrī, 7.oktobrī, 18.oktobrī, 19.novembrī un 22.novembrī iesniedza Regulatoram, papildu informāciju, tarifu projekta veidojošo izmaksu pamatojošos dokumentus un tarifu projekta precizējumus. 12. Regulators ir izvērtējis tarifu projektu un to veidojošo izmaksu pamatojumu un secina, ka tarifu projekts ir pamatots, un atbilstoši Likuma 20.pantam universālā pasta pakalpojuma tarifu projekts aprēķināts tādā apmērā, lai lietotāju izdarītie maksājumi segtu AS "Latvijas Pasts" ekonomiski pamatotas universālā pasta pakalpojuma izmaksas un nodrošinātu tā rentabilitāti. 13. Regulatora padomes sēdē AS "Latvijas Pasts" pilnvarotais pārstāvis uzturēja lūgumu apstiprināt iesniegto tarifu projektu. Ņemot vērā iepriekš minēto, saskaņā ar Regulatora 2013.gada 11.oktobra lēmumu Nr. 1/28 "Universālā pasta pakalpojuma tarifu aprēķināšanas metodika", pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1.pantu, 5.pantu, 7.panta trešo daļu, 9.panta pirmās daļas 1. un 3.punktu un otro daļu, 19.panta pirmo, septīto un trīspadsmito daļu, 20.pantu un 21.panta piekto daļu, Pasta likuma 6.panta pirmo daļu, 27.1panta pirmās daļas 3. un 4.punktu, 32.panta otro un trešo daļu un Administratīvā procesa likuma 13.pants, 55.panta 1.punktu, 56.panta pirmo daļu un 63.panta pirmās daļas 1.punktu, 85.panta pirmā daļa, padome nolemj: 1. apstiprināt AS "Latvijas Pasts" universālā pasta pakalpojuma iekšzemes pasta sūtījuma tarifus (bez pievienotās vērtības nodokļa):
2. apstiprināt AS "Latvijas Pasts" universālā pasta pakalpojuma pārrobežu pasta sūtījuma tarifus (bez pievienotās vērtības nodokļa) saskaņā ar šā lēmuma pielikumu par valstu iedalījumu grupās:
3. noteikt, ka šā lēmuma lemjošās daļas 1.un 2.punktā apstiprinātie tarifi stājas spēkā 2020.gada 1.janvārī; 4. atcelt no 2020.gada 1.janvāra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2008.gada 24.oktobra lēmumu Nr.381 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2008, 167.nr.); 5. atcelt no 2020.gada 1.janvāra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2010.gada 31.marta lēmumu Nr.119 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" tiešā pasta sūtījumu un liela apjoma pasta sūtījumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 54.nr. Precizēts 08.04.2010. Latvijas Vēstnesis 56.nr); 6. atcelt no 2020.gada 1.janvāra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2010.gada 16.jūnija lēmumu Nr.282 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" pārrobežu pasta paku sūtījumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 98.nr.); 7. atcelt no 2020.gada 1.janvāra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2010.gada 29.novembra lēmumu Nr.525 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" iekšzemes pasta paku sūtījumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 190.nr.). Ja mainās tarifus ietekmējošie faktori, Regulators var ierosināt tarifu pārskatīšanu vai atcelt šo lēmumu. Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi. Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu. 1 Saskaņā ar Pasta likuma 16.panta ceturtās daļas 1.punktu A klase – prioritārais pasts – pasts, kas tiek pārsūtīts prioritārā kārtībā saskaņā ar pasta nozari reglamentējošiem normatīviem aktiem. 2 Saskaņā ar Pasta likuma 16.panta ceturtās daļas 2.punktu B klase – ekonomiskais pasts – pasts, kas tiek pārsūtīts standarta (parastajā) kārtībā saskaņā ar pasta nozari regulējošiem normatīvajiem aktiem. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētājs R.Irklis Pielikums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2019.gada 28.novembra lēmumam Nr.173 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas pasts" universālā pasta pakalpojuma tarifiem" 1. Pārrobežu vēstuļu korespondences sūtījumiem:
2. Pārrobežu pasta paku sūtījumiem:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētājs R.Irklis |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" universālā pasta pakalpojuma tarifiem
Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Veids:
lēmums
Numurs: 173Pieņemts: 28.11.2019.Stājas spēkā: 28.11.2019.Zaudē spēku: 01.01.2022.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 241, 29.11.2019.
OP numurs:
2019/241.29
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|