Ministru kabineta noteikumi Nr. 496
Rīgā 2017. gada 22. augustā (prot. Nr. 40 7.
§)
Grozījumi
Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos
Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi"
Izdoti saskaņā ar
Ceļu satiksmes likuma
3. panta otro daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija
noteikumos Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi"
(Latvijas Vēstnesis, 2015, 122. nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt noteikumus ar 2.5.1 apakšpunktu
šādā redakcijā:
"2.5.1 ar alternatīvo degvielu
darbināms transportlīdzeklis - mehānisks
transportlīdzeklis, kuru pilnībā vai daļēji darbina ar
elektroenerģiju, ūdeņradi, dabasgāzi gāzveida agregātstāvoklī,
dabasgāzi šķidrā agregātstāvoklī, biometānu, sašķidrināto naftas
gāzi vai ar mehānisku enerģiju, kas gūta no mehāniskajos
transportlīdzekļos uzstādītas uzglabāšanas iekārtas vai
uzstādītiem avotiem, tostarp no siltuma pārpalikuma;".
2. Izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Īslaicīgi braukt pa ceļu ārpus apdzīvotām
vietām, ja tas nepieciešams ceļa vai tilta šķērsošanai, atļauts
mopēdiem, tricikliem, kvadricikliem un motocikliem, kuru
izmantošanu ceļu satiksmē izgatavotājs nav paredzējis, kā arī
sniega motocikliem, kas reģistrēti Ceļu satiksmes drošības
direkcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu
reģistrāciju, un speciālai traktortehnikai, kas reģistrēta Valsts
tehniskās uzraudzības aģentūrā saskaņā ar traktortehnikas un tās
piekabju reģistrācijas noteikumiem, bet kurus to izgatavotājs nav
paredzējis izmantošanai ceļu satiksmē. Braucot pa ceļu, kā arī
ārpus tā, transportlīdzekļa vadītājam jādara viss iespējamais,
lai tiktu nodrošināta ceļu satiksmes drošība."
3. Aizstāt 10. punktā vārdus "pārvietojas pa
brauktuvi vai nomali" ar vārdiem "atrodas uz brauktuves
vai nomales".
4. Izteikt 18.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"18.1. šķērsot brauktuvi ārpus gājēju pārejas, ja
ceļam ir sadalošā josla, vai vietās, kur uzstādīti nožogojumi
gājējiem vai ceļu nožogojumi, izņemot vietas, kur ceļa
nožogojumos ierīkoti ceļa šķērsošanai paredzēti
pārtraukumi;".
5. Aizstāt 25.7.1. apakšpunktā vārdus un skaitļus
"standartā LVS 63:2009 "Operatīvie transportlīdzekļi,
krāsojums un aprīkojums" noteiktais" ar vārdiem
"normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju
noteiktajām prasībām atbilstošs".
6. Aizstāt 106. punkta pirmajā teikumā vārdus
"lai apdzenošie transportlīdzekļi varētu netraucēti
pārkārtoties ceļa labajā pusē" ar vārdiem "kas,
izteikta metros, ir ne mazāka par pusi no transportlīdzekļa
braukšanas ātruma".
7. Svītrot 142.1. apakšpunktu.
8. Papildināt noteikumus ar 194.1 un
194.2 punktu šādā redakcijā:
"194.1 Transportlīdzekļi vai
transportlīdzekļu sastāvi var pārsniegt maksimālos garumus, kas
noteikti šo noteikumu 2. pielikuma
1.1.-1.9. apakšpunktā, ja tiem ir kabīnes, kas uzlabo to
aerodinamikas rādītājus, energoefektivitāti un drošības
rādītājus, vai ja tie energoefektivitātes nolūkos ir aprīkoti ar
aerodinamikas ierīcēm, kas ir tipa apstiprinātas un atbilst
normatīvajos aktos par mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to
piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu noteiktajam.
Transportlīdzekļi vai transportlīdzekļu sastāvi, kas aprīkoti ar
šādām kabīnēm vai aerodinamikas ierīcēm, atbilst šo noteikumu
2. pielikuma 4. punktam un jebkāda maksimālo garumu
pārsniegšana nerada šo transportlīdzekļu vai transportlīdzekļu
sastāvu kravas garuma palielinājumu.
194.2 Aerodinamikas ierīču izmantošanā
vadītājam jāievēro šādi nosacījumi:
194.2 1. apstākļos, kad ir apdraudēta citu
ceļu satiksmes dalībnieku vai vadītāja drošība, vadītājs tās
saloka, ievelk vai atvieno;
194.2 2. to pielietojumā pilsētu un
starppilsētu ceļu infrastruktūrās ņem vērā tādu teritoriju
īpatnības, kurās ātruma ierobežojums ir 50 km/h vai zemāks un
kurās ir lielāka iespējamība atrasties neaizsargātiem ceļu
satiksmes dalībniekiem;
194.2 3. ja to izmantošana notiek
Autopārvadājumu likumā noteiktajos intermodālajos pārvadājumos un
jo īpaši gadījumos, kad tās ir ievilktas vai salocītas, tās
nepārsniedz maksimālo atļauto garumu par vairāk nekā 20
cm."
9. Izteikt 218. punktu šādā redakcijā:
"218. Autobusam, vieglajam un kravas automobilim un
motociklam ar blakusvāģi jābūt aprīkotam ar:
218.1. avārijas zīmi;
218.2. medicīnisko aptieciņu (autobusam, kurā ir vairāk
nekā 25 sēdvietas, - ar divām aptieciņām)."
10. Papildināt noteikumus ar 218.1 punktu
šādā redakcijā:
"218.1 Kravas automobilim, kura pilna
masa nepārsniedz 3,5 t, un vieglajam automobilim jābūt
aprīkotam ar vienu ugunsdzēsības aparātu, kura dzēstspējas klase
ir 5A 21B vai augstāka, bet kravas automobilim, kura pilna masa
pārsniedz 3,5 t, un autobusam jābūt aprīkotam ar vismaz
vienu ugunsdzēsības aparātu, kura dzēstspējas klase ir 27A 70B
vai augstāka."
11. Svītrot 220. punktu.
12. Aizstāt 225.3. apakšpunktā vārdus un skaitļus
"saskaņā ar standartu LVS 63:2009 "Operatīvie
transportlīdzekļi, krāsojums, aprīkojums"" ar vārdiem
"atbilstoši normatīvajos aktos par transportlīdzekļu
reģistrāciju noteiktajām prasībām".
13. Aizstāt 232. punktā vārdus un skaitļus
"standarta LVS 20:2009 "Transportlīdzekļu valsts
reģistrācijas numura zīmes" prasībām"" ar vārdiem
"normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju
valsts reģistrācijas numura zīmēm noteiktajām prasībām".
14. Izteikt 285.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"285.3. 803. papildzīme "Darbības
zona". Norāda garumu ceļa bīstamajam posmam, kas apzīmēts ar
brīdinājuma zīmēm, vai aizlieguma zīmes darbības zonu, tostarp
krustojumā, kā arī 537., 539. un 725. zīmes darbības
zonu;".
15. Papildināt 285.27. apakšpunktu aiz vārdiem
"izkraut kravu" ar vārdiem "un
tamlīdzīgi".
16. Papildināt noteikumus ar 285.38. apakšpunktu
šādā redakcijā:
"285.38. 860. papildzīme
"Elektromobiļiem". Norāda, ka ar 537. zīmi
apzīmēta stāvvieta attiecas tikai uz elektromobiļiem un ir
pieejama uzlāde."
17. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvām ar 3. punktu šādā redakcijā:
"3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada
29. aprīļa Direktīvas (ES) 2015/719, ar ko groza Padomes
Direktīvu 96/53/EK, ar kuru paredz noteiktu Kopienā izmantotu
transportlīdzekļu maksimālos pieļaujamos gabarītus iekšzemes un
starptautiskajos autopārvadājumos, kā arī šo transportlīdzekļu
maksimālo pieļaujamo masu starptautiskajos
autopārvadājumos."
18. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā
(pielikums).
19. Papildināt 4. pielikuma 8. nodaļu ar
860. papildzīmes aprakstu un attēlu šādā redakcijā:
| "860 |

|
Elektromobiļiem" |
Ministru prezidents Māris
Kučinskis
Satiksmes ministrs Uldis
Augulis
Pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 22. augusta
noteikumiem Nr. 496
"2. pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 2. jūnija
noteikumiem Nr. 279
Pieļaujamie
transportlīdzekļu (transportlīdzekļu sastāvu) gabarīti
(ar kravu vai bez tās), faktiskā masa un ass slodze
| 1. |
Garums: |
| 1.1. |
mehāniskajiem
transportlīdzekļiem (izņemot autobusus un trolejbusus) |
12 m |
| 1.2. |
piekabēm |
12 m |
| 1.3. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no automobiļa ar puspiekabi |
16,50 m |
| 1.4. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no automobiļa ar piekabi |
18,75 m |
| 1.5. |
posmainajiem autobusiem |
18,75 m |
| 1.6. |
divasu autobusiem |
13,50 m |
| 1.7. |
autobusiem, kam ir vairāk nekā
divas asis |
15,00 m |
| 1.8. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no autobusa ar piekabi |
18,75 m |
| 1.9. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no traktortehnikas un divām piekabēm |
18,75 m |
| 2. |
Platums: |
| 2.1. |
visiem transportlīdzekļiem |
2,55 m |
| 2.2. |
transportlīdzekļiem ar
izotermisko virsbūvi, maināmām virsbūvēm vai kuri ved
izotermisku konteineru |
2,60 m |
| 3. |
Augstums |
4 m |
| 4. |
Transportlīdzeklim
vai transportlīdzekļu sastāvam jāapgriežas riņķveida joslas
robežās, kuras ārējais rādiuss ir 12,50 m, bet iekšējais
rādiuss - 5,30 m |
| 5. |
Attālums horizontālā plaknē no
puspiekabes atbalsta-sakabes ierīces ass līdz puspiekabes
aizmugurei |
12 m |
| 6. |
Attālums paralēli
transportlīdzekļu sastāva ar piekabi garenasij no automobiļa
kravas telpas vistālāk uz priekšu izvirzītā punkta līdz
piekabes vistālāk uz aizmuguri izvirzītajam punktam, atņemot
attālumu no automobiļa aizmugures līdz piekabes priekšai |
15,65 m |
| 7. |
Attālums paralēli
transportlīdzekļu sastāva ar piekabi garenasij no automobiļa
kravas telpas vistālāk uz priekšu izvirzītā punkta līdz
piekabes vistālāk uz aizmuguri izvirzītajam punktam |
16,40 m |
| 8. |
Faktiskā masa: |
| 8.1. |
divasu piekabēm |
18 t |
| 8.2. |
trīsasu piekabēm |
24 t |
| 8.3. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
piekabi, kas sastāv no divasu automobiļa un divasu
piekabes |
36 t |
| 8.4. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
piekabi, kas sastāv no divasu automobiļa un trīsasu vai
vairākasu piekabes vai trīsasu automobiļa un divasu vai
vairākasu piekabes |
40 t |
| 8.5. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
puspiekabi, kas sastāv no divasu vilcēja un trīsasu
puspiekabes vai trīsasu vilcēja un divasu vai trīsasu
puspiekabes |
40 t |
| 8.6. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no traktortehnikas un divām divasu vai trīsasu
piekabēm |
40 t |
| 8.7. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
puspiekabi, kas sastāv no divasu vilcēja un trīsasu
puspiekabes, kurš, veicot intermodālu pārvadājumu darbības,
pārvadā vienu vai vairākus konteinerus vai maināmas
virsbūves, kuru maksimālais kopējais garums ir līdz 45
pēdām |
42 t |
| 8.8. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
puspiekabi, kas sastāv no trīsasu vilcēja un divasu vai
trīsasu puspiekabes, kurš, veicot intermodālu pārvadājumu
darbības, pārvadā vienu vai vairākus konteinerus vai maināmas
virsbūves, kuru maksimālais kopējais garums ir līdz 45
pēdām |
44 t |
| 8.9. |
transportlīdzekļu
sastāviem ar puspiekabi, kas sastāv no divasu vilcēja un
divasu puspiekabes: |
| 8.9.1. |
ja puspiekabes starpasu attālums
ir 1,3 m un lielāks, bet nepārsniedz 1,8 m |
36 t |
| 8.9.2. |
ja puspiekabes starpasu attālums
ir lielāks par 1,8 m |
36 t |
| 8.9.3. |
ja vilcēja faktiskā masa ir 18 t
un puspiekabes, kuras starpasu attālums ir lielāks par 1,8 m,
faktiskā masa ir 20 t, un ja dzenošajam tiltam ir
dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms
atsperojums |
38 t |
| 8.10. |
divasu mehāniskajiem
transportlīdzekļiem, kas nav autobusi |
18 t |
| 8.11. |
divasu ar alternatīvu degvielu
darbināmiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kas nav
autobusi, ja papildu svars vajadzīgs alternatīvo degvielu
tehnoloģijai |
19 t |
| 8.12. |
divasu autobusiem |
19,5 t |
| 8.13. |
trīsasu automobiļiem |
25 t |
| |
ja trīsasu automobiļa dzenošajam
tiltam ir dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms
atsperojums vai katram no dzenošajiem tiltiem ir dubultriteņi
un ass slodze nepārsniedz 9,5 t |
26 t |
| 8.14. |
trīsasu ar alternatīvu degvielu
darbināmiem automobiļiem, ja papildu svars vajadzīgs
alternatīvo degvielu tehnoloģijai |
26 t |
| |
ja trīsasu ar alternatīvu
degvielu darbināma automobiļa dzenošajam tiltam ir
dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms atsperojums
vai katram no dzenošajiem tiltiem ir dubultriteņi un ass
slodze nepārsniedz 9,5 t, ja papildu svars vajadzīgs
alternatīvo degvielu tehnoloģijai |
27 t |
| 8.15. |
četrasu automobiļiem ar diviem
stūrējamiem tiltiem, ja tā dzenošajam tiltam ir dubultriteņi
un pneimatisks vai tam pielīdzināms atsperojums vai katram no
dzenošajiem tiltiem ir dubultriteņi un ass slodze nepārsniedz
9,5 t |
32 t |
| 8.16. |
trīsasu posmainajiem
autobusiem |
28 t |
| 8.17. |
trīsasu ar alternatīvu degvielu
darbināmiem posmainajiem autobusiem, ja papildu svars
vajadzīgs alternatīvo degvielu tehnoloģijai |
29 t |
| 9. |
Vienass tilta
slodze: |
| 9.1. |
dzītajam tiltam bez
dubultriteņiem |
10 t |
| 9.2. |
dzītajam tiltam ar
dubultriteņiem |
10 t |
| 9.3. |
dzenošajam tiltam |
11,5 t |
| 10. |
Divasu tilta asu
slodzes summa: |
| 10.1. |
mehāniskajiem
transportlīdzekļiem, ja starpasu attālums ir: |
| 10.1.1. |
mazāks par 1 m |
11,5 t |
| 10.1.2. |
1 m un lielāks, bet mazāks par
1,3 m |
16 t |
| 10.1.3. |
1,3 m un lielāks, bet mazāks par
1,8 m |
18 t |
| 10.1.4. |
1,3 m un lielāks, bet mazāks par
1,8 m un ja dzenošajai asij ir dubultriteņi un pneimatisks
vai tam pielīdzināms atsperojums vai ja abām dzenošajām asīm
ir dubultriteņi un katras ass slodze nepārsniedz 9,5 t |
19 t |
| 10.2. |
piekabēm
(puspiekabēm), ja starpasu attālums ir: |
| 10.2.1. |
mazāks par 1 m |
11 t |
| 10.2.2. |
1 m un lielāks, bet mazāks par
1,3 m |
16 t |
| 10.2.3. |
1,3 m un lielāks, bet mazāks par
1,8 m |
18 t |
| 10.2.4. |
1,8 m un lielāks |
20 t |
| 11. |
Trīsasu tilta asu
slodzes summa piekabēm (puspiekabēm), ja starpasu
attālums: |
| 11.1. |
nepārsniedz 1,3 m |
21 t |
| 11.2. |
lielāks par 1,3 m, bet
nepārsniedz 1,4 m |
24 t |
| 12. |
Transportlīdzekļa
(transportlīdzekļu sastāva) dzenošās(-o) ass(-u) slodze
nedrīkst būt mazāka par 25 % no kopējās transportlīdzekļa
(transportlīdzekļu sastāva) faktiskās masas |
| 13. |
Transportlīdzekļu
sastāviem ar piekabi attālums starp vilcēja pakaļējo asi un
piekabes priekšējo asi nedrīkst būt mazāks par 3,00 m |
| 14. |
Četrasu mehāniskā
transportlīdzekļa maksimāli pieļaujamā masa tonnās nedrīkst
būt lielāka par pieciem attālumiem metros starp tā priekšējo
un pakaļējo asi |
| 15. |
Attālums horizontālā
plaknē starp puspiekabes atbalsta-sakabes ierīces asi un
jebkuru punktu puspiekabes priekšpusē nedrīkst pārsniegt 2,04
m |
| 16. |
Stāvošam autobusam
uz zemes ar svītru atzīmē horizontālu sāna vertikālās
pieskarplaknes projekciju, kas atrodas šā pielikuma
4. punkta minētā riņķa ārmalas pusē (posmainam autobusam
abām tā daļām jālīdzinās pēc šīs svītras). Kad autobuss, kas
sācis braukt taisnā virzienā, iebrauc šā pielikuma
4. punktā minētajā riņķa joslā, neviena tā daļa nedrīkst
izvirzīties ārpus minētās vertikālās plaknes projekcijas
vairāk kā par 0,6 m |
| 17. |
Šā pielikuma 1.1.,
1.2., 1.3. un 1.4. apakšpunktā, kā arī 3. punktā
minētās prasības uz autovedējiem attiecas, tiem ceļu satiksmē
piedaloties bez kravas |
| 18. |
Maksimālos garumus,
kas noteikti šā pielikuma 1. punktā, attiecīgajā
gadījumā, ievērojot šo noteikumu 194.1 punktu, un
maksimālo attālumu, kas noteikts 5. punktā, var par 15
cm pārsniegt transportlīdzekļi vai transportlīdzekļu sastāvi,
tiem ceļu satiksmē piedaloties ar tukšiem 45 pēdu
konteineriem vai 45 pēdu maināmām virsbūvēm, ar nosacījumu,
ka attiecīgā konteinera vai noņemamās virsbūves pārvadājums
pa autoceļiem ir intermodāla pārvadājuma darbības daļa, kā
noteikts Autopārvadājumu likumā" |
Satiksmes ministrs Uldis
Augulis