Ministru kabineta noteikumi Nr. 496
Rīgā 2017. gada 22. augustā (prot. Nr. 40 7.
§)
Grozījumi
Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 279 "Ceļu
satiksmes noteikumi"
Izdoti saskaņā ar
Ceļu satiksmes likuma
3. panta otro daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr.
279 "Ceļu satiksmes noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2015, 122.
nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt noteikumus ar 2.5.1 apakšpunktu šādā
redakcijā:
"2.5.1 ar alternatīvo degvielu darbināms
transportlīdzeklis - mehānisks transportlīdzeklis, kuru
pilnībā vai daļēji darbina ar elektroenerģiju, ūdeņradi,
dabasgāzi gāzveida agregātstāvoklī, dabasgāzi šķidrā
agregātstāvoklī, biometānu, sašķidrināto naftas gāzi vai ar
mehānisku enerģiju, kas gūta no mehāniskajos transportlīdzekļos
uzstādītas uzglabāšanas iekārtas vai uzstādītiem avotiem, tostarp
no siltuma pārpalikuma;".
2. Izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Īslaicīgi braukt pa ceļu ārpus apdzīvotām vietām, ja tas
nepieciešams ceļa vai tilta šķērsošanai, atļauts mopēdiem,
tricikliem, kvadricikliem un motocikliem, kuru izmantošanu ceļu
satiksmē izgatavotājs nav paredzējis, kā arī sniega motocikliem,
kas reģistrēti Ceļu satiksmes drošības direkcijā saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu reģistrāciju, un
speciālai traktortehnikai, kas reģistrēta Valsts tehniskās
uzraudzības aģentūrā saskaņā ar traktortehnikas un tās piekabju
reģistrācijas noteikumiem, bet kurus to izgatavotājs nav
paredzējis izmantošanai ceļu satiksmē. Braucot pa ceļu, kā arī
ārpus tā, transportlīdzekļa vadītājam jādara viss iespējamais,
lai tiktu nodrošināta ceļu satiksmes drošība."
3. Aizstāt 10. punktā vārdus "pārvietojas pa brauktuvi vai
nomali" ar vārdiem "atrodas uz brauktuves vai nomales".
4. Izteikt 18.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"18.1. šķērsot brauktuvi ārpus gājēju pārejas, ja ceļam ir
sadalošā josla, vai vietās, kur uzstādīti nožogojumi gājējiem vai
ceļu nožogojumi, izņemot vietas, kur ceļa nožogojumos ierīkoti
ceļa šķērsošanai paredzēti pārtraukumi;".
5. Aizstāt 25.7.1. apakšpunktā vārdus un skaitļus "standartā
LVS 63:2009 "Operatīvie transportlīdzekļi, krāsojums un
aprīkojums" noteiktais" ar vārdiem "normatīvajos aktos par
transportlīdzekļu reģistrāciju noteiktajām prasībām
atbilstošs".
6. Aizstāt 106. punkta pirmajā teikumā vārdus "lai apdzenošie
transportlīdzekļi varētu netraucēti pārkārtoties ceļa labajā
pusē" ar vārdiem "kas, izteikta metros, ir ne mazāka par pusi no
transportlīdzekļa braukšanas ātruma".
7. Svītrot 142.1. apakšpunktu.
8. Papildināt noteikumus ar 194.1 un
194.2 punktu šādā redakcijā:
"194.1 Transportlīdzekļi vai transportlīdzekļu
sastāvi var pārsniegt maksimālos garumus, kas noteikti šo
noteikumu 2. pielikuma 1.1.-1.9. apakšpunktā, ja tiem ir kabīnes,
kas uzlabo to aerodinamikas rādītājus, energoefektivitāti un
drošības rādītājus, vai ja tie energoefektivitātes nolūkos ir
aprīkoti ar aerodinamikas ierīcēm, kas ir tipa apstiprinātas un
atbilst normatīvajos aktos par mopēdu, mehānisko
transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības
novērtēšanu noteiktajam. Transportlīdzekļi vai transportlīdzekļu
sastāvi, kas aprīkoti ar šādām kabīnēm vai aerodinamikas ierīcēm,
atbilst šo noteikumu 2. pielikuma 4. punktam un jebkāda maksimālo
garumu pārsniegšana nerada šo transportlīdzekļu vai
transportlīdzekļu sastāvu kravas garuma palielinājumu.
194.2 Aerodinamikas ierīču izmantošanā vadītājam
jāievēro šādi nosacījumi:
194.2 1. apstākļos, kad ir apdraudēta citu ceļu
satiksmes dalībnieku vai vadītāja drošība, vadītājs tās saloka,
ievelk vai atvieno;
194.2 2. to pielietojumā pilsētu un starppilsētu
ceļu infrastruktūrās ņem vērā tādu teritoriju īpatnības, kurās
ātruma ierobežojums ir 50 km/h vai zemāks un kurās ir lielāka
iespējamība atrasties neaizsargātiem ceļu satiksmes
dalībniekiem;
194.2 3. ja to izmantošana notiek Autopārvadājumu
likumā noteiktajos intermodālajos pārvadājumos un jo īpaši
gadījumos, kad tās ir ievilktas vai salocītas, tās nepārsniedz
maksimālo atļauto garumu par vairāk nekā 20 cm."
9. Izteikt 218. punktu šādā redakcijā:
"218. Autobusam, vieglajam un kravas automobilim un motociklam
ar blakusvāģi jābūt aprīkotam ar:
218.1. avārijas zīmi;
218.2. medicīnisko aptieciņu (autobusam, kurā ir vairāk nekā
25 sēdvietas, - ar divām aptieciņām)."
10. Papildināt noteikumus ar 218.1 punktu šādā
redakcijā:
"218.1 Kravas automobilim, kura pilna masa
nepārsniedz 3,5 t, un vieglajam automobilim jābūt aprīkotam ar
vienu ugunsdzēsības aparātu, kura dzēstspējas klase ir 5A 21B vai
augstāka, bet kravas automobilim, kura pilna masa pārsniedz 3,5
t, un autobusam jābūt aprīkotam ar vismaz vienu ugunsdzēsības
aparātu, kura dzēstspējas klase ir 27A 70B vai augstāka."
11. Svītrot 220. punktu.
12. Aizstāt 225.3. apakšpunktā vārdus un skaitļus "saskaņā ar
standartu LVS 63:2009 "Operatīvie transportlīdzekļi, krāsojums,
aprīkojums"" ar vārdiem "atbilstoši normatīvajos aktos par
transportlīdzekļu reģistrāciju noteiktajām prasībām".
13. Aizstāt 232. punktā vārdus un skaitļus "standarta LVS
20:2009 "Transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmes"
prasībām"" ar vārdiem "normatīvajos aktos par transportlīdzekļu
reģistrāciju valsts reģistrācijas numura zīmēm noteiktajām
prasībām".
14. Izteikt 285.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"285.3. 803. papildzīme "Darbības zona". Norāda garumu ceļa
bīstamajam posmam, kas apzīmēts ar brīdinājuma zīmēm, vai
aizlieguma zīmes darbības zonu, tostarp krustojumā, kā arī 537.,
539. un 725. zīmes darbības zonu;".
15. Papildināt 285.27. apakšpunktu aiz vārdiem "izkraut kravu"
ar vārdiem "un tamlīdzīgi".
16. Papildināt noteikumus ar 285.38. apakšpunktu šādā
redakcijā:
"285.38. 860. papildzīme "Elektromobiļiem". Norāda, ka ar
537. zīmi apzīmēta stāvvieta attiecas tikai uz elektromobiļiem un
ir pieejama uzlāde."
17. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvām ar 3. punktu šādā redakcijā:
"3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 29. aprīļa
Direktīvas (ES) 2015/719, ar ko groza Padomes Direktīvu 96/53/EK,
ar kuru paredz noteiktu Kopienā izmantotu transportlīdzekļu
maksimālos pieļaujamos gabarītus iekšzemes un starptautiskajos
autopārvadājumos, kā arī šo transportlīdzekļu maksimālo
pieļaujamo masu starptautiskajos autopārvadājumos."
18. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
19. Papildināt 4. pielikuma 8. nodaļu ar 860. papildzīmes
aprakstu un attēlu šādā redakcijā:
"860 |

|
Elektromobiļiem" |
Ministru prezidents Māris
Kučinskis
Satiksmes ministrs Uldis
Augulis
Pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 22. augusta
noteikumiem Nr. 496
"2. pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 2. jūnija
noteikumiem Nr. 279
Pieļaujamie
transportlīdzekļu (transportlīdzekļu sastāvu) gabarīti
(ar kravu vai bez tās), faktiskā masa un ass slodze
1. |
Garums: |
1.1. |
mehāniskajiem
transportlīdzekļiem (izņemot autobusus un trolejbusus) |
12 m |
1.2. |
piekabēm |
12 m |
1.3. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no automobiļa ar puspiekabi |
16,50 m |
1.4. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no automobiļa ar piekabi |
18,75 m |
1.5. |
posmainajiem autobusiem |
18,75 m |
1.6. |
divasu autobusiem |
13,50 m |
1.7. |
autobusiem, kam ir vairāk nekā
divas asis |
15,00 m |
1.8. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no autobusa ar piekabi |
18,75 m |
1.9. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no traktortehnikas un divām piekabēm |
18,75 m |
2. |
Platums: |
2.1. |
visiem transportlīdzekļiem |
2,55 m |
2.2. |
transportlīdzekļiem ar
izotermisko virsbūvi, maināmām virsbūvēm vai kuri ved
izotermisku konteineru |
2,60 m |
3. |
Augstums |
4 m |
4. |
Transportlīdzeklim
vai transportlīdzekļu sastāvam jāapgriežas riņķveida joslas
robežās, kuras ārējais rādiuss ir 12,50 m, bet iekšējais
rādiuss - 5,30 m |
5. |
Attālums horizontālā plaknē no
puspiekabes atbalsta-sakabes ierīces ass līdz puspiekabes
aizmugurei |
12 m |
6. |
Attālums paralēli
transportlīdzekļu sastāva ar piekabi garenasij no automobiļa
kravas telpas vistālāk uz priekšu izvirzītā punkta līdz
piekabes vistālāk uz aizmuguri izvirzītajam punktam, atņemot
attālumu no automobiļa aizmugures līdz piekabes priekšai |
15,65 m |
7. |
Attālums paralēli
transportlīdzekļu sastāva ar piekabi garenasij no automobiļa
kravas telpas vistālāk uz priekšu izvirzītā punkta līdz
piekabes vistālāk uz aizmuguri izvirzītajam punktam |
16,40 m |
8. |
Faktiskā masa: |
8.1. |
divasu piekabēm |
18 t |
8.2. |
trīsasu piekabēm |
24 t |
8.3. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
piekabi, kas sastāv no divasu automobiļa un divasu
piekabes |
36 t |
8.4. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
piekabi, kas sastāv no divasu automobiļa un trīsasu vai
vairākasu piekabes vai trīsasu automobiļa un divasu vai
vairākasu piekabes |
40 t |
8.5. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
puspiekabi, kas sastāv no divasu vilcēja un trīsasu
puspiekabes vai trīsasu vilcēja un divasu vai trīsasu
puspiekabes |
40 t |
8.6. |
transportlīdzekļu sastāviem, kas
sastāv no traktortehnikas un divām divasu vai trīsasu
piekabēm |
40 t |
8.7. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
puspiekabi, kas sastāv no divasu vilcēja un trīsasu
puspiekabes, kurš, veicot intermodālu pārvadājumu darbības,
pārvadā vienu vai vairākus konteinerus vai maināmas
virsbūves, kuru maksimālais kopējais garums ir līdz 45
pēdām |
42 t |
8.8. |
transportlīdzekļu sastāviem ar
puspiekabi, kas sastāv no trīsasu vilcēja un divasu vai
trīsasu puspiekabes, kurš, veicot intermodālu pārvadājumu
darbības, pārvadā vienu vai vairākus konteinerus vai maināmas
virsbūves, kuru maksimālais kopējais garums ir līdz 45
pēdām |
44 t |
8.9. |
transportlīdzekļu
sastāviem ar puspiekabi, kas sastāv no divasu vilcēja un
divasu puspiekabes: |
8.9.1. |
ja puspiekabes starpasu attālums
ir 1,3 m un lielāks, bet nepārsniedz 1,8 m |
36 t |
8.9.2. |
ja puspiekabes starpasu attālums
ir lielāks par 1,8 m |
36 t |
8.9.3. |
ja vilcēja faktiskā masa ir 18 t
un puspiekabes, kuras starpasu attālums ir lielāks par 1,8 m,
faktiskā masa ir 20 t, un ja dzenošajam tiltam ir
dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms
atsperojums |
38 t |
8.10. |
divasu mehāniskajiem
transportlīdzekļiem, kas nav autobusi |
18 t |
8.11. |
divasu ar alternatīvu degvielu
darbināmiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kas nav
autobusi, ja papildu svars vajadzīgs alternatīvo degvielu
tehnoloģijai |
19 t |
8.12. |
divasu autobusiem |
19,5 t |
8.13. |
trīsasu automobiļiem |
25 t |
|
ja trīsasu automobiļa dzenošajam
tiltam ir dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms
atsperojums vai katram no dzenošajiem tiltiem ir dubultriteņi
un ass slodze nepārsniedz 9,5 t |
26 t |
8.14. |
trīsasu ar alternatīvu degvielu
darbināmiem automobiļiem, ja papildu svars vajadzīgs
alternatīvo degvielu tehnoloģijai |
26 t |
|
ja trīsasu ar alternatīvu
degvielu darbināma automobiļa dzenošajam tiltam ir
dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms atsperojums
vai katram no dzenošajiem tiltiem ir dubultriteņi un ass
slodze nepārsniedz 9,5 t, ja papildu svars vajadzīgs
alternatīvo degvielu tehnoloģijai |
27 t |
8.15. |
četrasu automobiļiem ar diviem
stūrējamiem tiltiem, ja tā dzenošajam tiltam ir dubultriteņi
un pneimatisks vai tam pielīdzināms atsperojums vai katram no
dzenošajiem tiltiem ir dubultriteņi un ass slodze nepārsniedz
9,5 t |
32 t |
8.16. |
trīsasu posmainajiem
autobusiem |
28 t |
8.17. |
trīsasu ar alternatīvu degvielu
darbināmiem posmainajiem autobusiem, ja papildu svars
vajadzīgs alternatīvo degvielu tehnoloģijai |
29 t |
9. |
Vienass tilta
slodze: |
9.1. |
dzītajam tiltam bez
dubultriteņiem |
10 t |
9.2. |
dzītajam tiltam ar
dubultriteņiem |
10 t |
9.3. |
dzenošajam tiltam |
11,5 t |
10. |
Divasu tilta asu
slodzes summa: |
10.1. |
mehāniskajiem
transportlīdzekļiem, ja starpasu attālums ir: |
10.1.1. |
mazāks par 1 m |
11,5 t |
10.1.2. |
1 m un lielāks, bet mazāks par
1,3 m |
16 t |
10.1.3. |
1,3 m un lielāks, bet mazāks par
1,8 m |
18 t |
10.1.4. |
1,3 m un lielāks, bet mazāks par
1,8 m un ja dzenošajai asij ir dubultriteņi un pneimatisks
vai tam pielīdzināms atsperojums vai ja abām dzenošajām asīm
ir dubultriteņi un katras ass slodze nepārsniedz 9,5 t |
19 t |
10.2. |
piekabēm
(puspiekabēm), ja starpasu attālums ir: |
10.2.1. |
mazāks par 1 m |
11 t |
10.2.2. |
1 m un lielāks, bet mazāks par
1,3 m |
16 t |
10.2.3. |
1,3 m un lielāks, bet mazāks par
1,8 m |
18 t |
10.2.4. |
1,8 m un lielāks |
20 t |
11. |
Trīsasu tilta asu
slodzes summa piekabēm (puspiekabēm), ja starpasu
attālums: |
11.1. |
nepārsniedz 1,3 m |
21 t |
11.2. |
lielāks par 1,3 m, bet
nepārsniedz 1,4 m |
24 t |
12. |
Transportlīdzekļa
(transportlīdzekļu sastāva) dzenošās(-o) ass(-u) slodze
nedrīkst būt mazāka par 25 % no kopējās transportlīdzekļa
(transportlīdzekļu sastāva) faktiskās masas |
13. |
Transportlīdzekļu
sastāviem ar piekabi attālums starp vilcēja pakaļējo asi un
piekabes priekšējo asi nedrīkst būt mazāks par 3,00 m |
14. |
Četrasu mehāniskā
transportlīdzekļa maksimāli pieļaujamā masa tonnās nedrīkst
būt lielāka par pieciem attālumiem metros starp tā priekšējo
un pakaļējo asi |
15. |
Attālums horizontālā
plaknē starp puspiekabes atbalsta-sakabes ierīces asi un
jebkuru punktu puspiekabes priekšpusē nedrīkst pārsniegt 2,04
m |
16. |
Stāvošam autobusam
uz zemes ar svītru atzīmē horizontālu sāna vertikālās
pieskarplaknes projekciju, kas atrodas šā pielikuma 4. punkta
minētā riņķa ārmalas pusē (posmainam autobusam abām tā daļām
jālīdzinās pēc šīs svītras). Kad autobuss, kas sācis braukt
taisnā virzienā, iebrauc šā pielikuma 4. punktā minētajā
riņķa joslā, neviena tā daļa nedrīkst izvirzīties ārpus
minētās vertikālās plaknes projekcijas vairāk kā par 0,6
m |
17. |
Šā pielikuma 1.1.,
1.2., 1.3. un 1.4. apakšpunktā, kā arī 3. punktā minētās
prasības uz autovedējiem attiecas, tiem ceļu satiksmē
piedaloties bez kravas |
18. |
Maksimālos garumus,
kas noteikti šā pielikuma 1. punktā, attiecīgajā gadījumā,
ievērojot šo noteikumu 194.1 punktu, un maksimālo
attālumu, kas noteikts 5. punktā, var par 15 cm pārsniegt
transportlīdzekļi vai transportlīdzekļu sastāvi, tiem ceļu
satiksmē piedaloties ar tukšiem 45 pēdu konteineriem vai 45
pēdu maināmām virsbūvēm, ar nosacījumu, ka attiecīgā
konteinera vai noņemamās virsbūves pārvadājums pa autoceļiem
ir intermodāla pārvadājuma darbības daļa, kā noteikts
Autopārvadājumu likumā" |
Satiksmes ministrs Uldis
Augulis