Ministru kabineta rīkojums Nr. 235
Rīgā 2017. gada 17. maijā (prot. Nr. 23 19.
§)
Par konceptuālo ziņojumu "Par
nepieciešamību pilnveidot sertifikācijas kārtību zobārstniecības
studentiem no ārvalstīm"
1. Atbalstīt konceptuālajā ziņojumā "Par nepieciešamību
pilnveidot sertifikācijas kārtību zobārstniecības studentiem no
ārvalstīm" (turpmāk - konceptuālais ziņojums) ietverto 2.b
risinājumu.
2. Veselības ministrijai izstrādāt un veselības ministram līdz
2017. gada 10. augustam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā konceptuālajā ziņojumā ietvertā 2.b risinājuma
ieviešanai nepieciešamo normatīvo aktu projektus.
Ministru prezidents Māris
Kučinskis
Veselības ministre Anda
Čakša
(Ministru kabineta
2017. gada 17. maija
rīkojums Nr. 235)
Konceptuālais ziņojums
"Par nepieciešamību pilnveidot sertifikācijas kārtību
zobārstniecības studentiem no ārvalstīm"
SATURS
KONCEPTUĀLĀ ZIŅOJUMA KOPSAVILKUMS
I ESOŠĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS
1. Par zobārstniecības studiju īstenošanu ārvalstu
studentiem
2. Par zobārsta kvalifikācijas atzīšanu
II PIEDĀVĀTIE RISINĀJUMA VARIANTI
1. Risinājuma variants
2. Risinājuma variants
2.a Risinājuma variants
2.b Risinājuma variants
III RISINĀJUMA IETEKME UZ VALSTS UN PAŠVALDĪBU BUDŽETIEM
KONCEPTUĀLĀ
ZIŅOJUMA KOPSAVILKUMS
1. Konceptuālais ziņojums "Par nepieciešamību pilnveidot
sertifikācijas kārtību zobārstniecības studentiem no
ārvalstīm" (turpmāk tekstā - Ziņojums) sagatavots, lai
izvērtētu situāciju zobārstniecības izglītības iegūšanas jomā un
iegūtās zobārsta kvalifikācijas atzīšanu ārvalstniekiem viņu
mītnes valstī.
2. Ziņojumā ir aplūkota esošā situācija par zobārstniecības
studiju īstenošanu ārvalstu studentiem, analizētas prasības
zobārsta kvalifikācijas atzīšanai, kā arī analizēta problēma
saistībā ar ārvalstu studentiem, kuri zobārstniecības programmu
apguvuši angļu valodā, nevar saņemt zobārsta sertifikātu, jo
viena no normatīvajos aktos noteiktajām prasībām sertifikāta
iegūšanai ir valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas
likuma prasībām (valsts valodas prasmes C1
līmenī)1.
3. Minētās problēmas risināšanai ziņojumā iekļauti 3
risinājuma varianti:
1) Saglabāt spēkā esošo regulējumu;
2) Atcelt prasību sertifikācijas procesā apliecināt valsts
valodas zināšanas, vienlaicīgi paplašinot Valsts valodas centra
pilnvaras administratīvo sodu uzlikšanā par valsts valodas jomu
regulējušo normatīvo aktu prasību neievērošanu, kā arī atbildība
par nepieciešamā līmeņa valsts valodas zināšanām darba devējiem
(ārstniecības iestādes vadītājam);
3) Papildus otrajam risinājumam, noteikt, ka reģistrējot
ārstniecības iestādi vai aktualizējot informāciju par reģistrētu
ārstniecības iestādi, papildus ārstniecības personu sarakstam,
jāiesniedz arī apliecinājums par ārstniecības personas valsts
valodas zināšanām.
4. Nevienam no piedāvātajiem risinājumiem nav tieša ietekme uz
valsts un pašvaldību budžetiem.
I ESOŠĀS
SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS
1. Par zobārstniecības studiju
īstenošanu ārvalstu studentiem
5. Augstākās izglītības studiju programmas (2.līmeņa
profesionālās studiju programmas) zobārstniecībā tiek piedāvātas
Rīgas Stradiņa universitātē (turpmāk tekstā - RSU) un Latvijas
Universitātē (turpmāk tekstā - LU). LU zobārstniecības studiju
programma tiek piedāvāta kopš 2012.gada.
6. Saskaņā ar RSU sniegto informāciju RSU studijas angļu
valodā ārvalstu pilsoņiem tiek piedāvātas jau kopš 1990.gada (kā
Rīgas Medicīnas institūts, vēlāk Latvijas Medicīnas akadēmija) -
medicīnas, kā arī zobārstniecības studiju programmās.
7. Šobrīd RSU zobārstniecības programmu angļu valodā apgūst
217 ārvalstu studenti. Ārvalstu studenti RSU veido aptuveni 60%
no zobārstniecības studiju programmas studentiem. Ārvalstu
studentus pastāv iespēja uzņemt divas reizes gadā - gan vasarā,
gan ziemā, kamēr Latvijā vidējo izglītību ieguvušos reflektantus
zobārstniecības programmā RSU uzņem vienu reizi gadā - vasarā.
Ņemot vērā zobārstniecības studijas izmaksas - zobārstniecība ir
viena no dārgākajām studiju jomām, kā arī nozares vajadzības un
darba tirgus prognozes ir noteikts ierobežotu vietu skaits, kas
tiek finansēts no valsts budžeta. Pastāvot šādiem apstākļiem, RSU
pieejamās infrastruktūras jaudas piedāvā citu valstu
studējošiem.
8. LU zobārstniecības programmu angļu valodā apgūst 27
ārvalstu studenti (1.kursā - 11 studenti, 2.kursā - 10 studenti
un 3.kursā - 7 studenti).
9. Zobārstniecības programmā studējošo ārvalstu studentu
sadalījums pa valstīm atspoguļots 1.attēlā.
10. LU plāno katru gadu zobārstniecības programmā uzņemt
vidēji 14 ārvalstu studentus.
1.attēls
RSU un LU
zobārstniecības programmā angļu valodā studējošo ārvalstu
studentu skaits sadalījumā pa valstīm.
* Kā arī pa vienam studentam no ASV, Austrijas,
Baltkrievijas, Francijas, Indijas, Irākas, Ķīnas, Latvijas,
Lietuvas, Pakistānas, Singapūras, Šveices, Polijas, Ukrainas,
Uzbekistānas un Taivānas.
Avots: RSU un LU dati, 2017.
11. Ārvalstu absolventu skaitu zobārstniecības studiju
programmā būtiski palielināsies, kā rezultātā tuvāko piecu gadu
laikā RSU Zobārstniecības fakultāti plānots absolvēt 188 ārvalstu
studentiem (skat.2.attēlu). Ārvalstu studentu skaita pieaugumu
RSU saista ar attīstīto materiāli tehnisko bāzi, kā arī
kvalitatīvajām studijām, ko apliecina RSU reputācijas un
studējošo apmierinātības aptaujas - kas, citās valstīs
izplatoties informācijai par studijām Latvijā, ir izraisījis
ārvalstu jauniešu intereses pieaugumu par studijām RSU. Prakses
iespējas gan ārvalstu, gan Latvijas studentiem atbilstoši studiju
programmas prasībām RSU nodrošina tās klīniskajā bāzē - RSU
Stomatoloģijas institūtā.
12. Augstākās izglītības internacionalizācijas un
starptautiskās konkurētspējas attīstīšana ir viens no Izglītības
attīstības pamatnostādņu 2014.-2020.gadam
uzstādījumiem.2
13. Saskaņā ar minētajām pamatnostādnēm, pieaugot globālajai
konkurencei augstākajā izglītībā un zinātnē un vienlaikus
samazinoties potenciālajam studējošo skaitam Latvijā,
aktualizējas nepieciešamība izveidot elastīgu augstākās
izglītības sistēmu, kas ir starptautiski atvērta, plaši pieejama,
kvalitatīva, t.i., tāda, kas spēj apmierināt pieprasījumu pēc
atbilstošas kvalifikācijas speciālistiem saskaņā ar Latvijas
tautsaimniecības attīstības vajadzībām un globālā izglītības
tirgus tendencēm un vienlaikus veicina indivīda personības
izaugsmi un sabiedrības attīstību.
14. Pamatnostādnes paredz, ka augstākās izglītības atvērtības
starptautiskai sadarbībai un informācijas apmaiņai veicināšana,
kā arī eksportspējas kāpināšana ir viens no prioritārajiem
augstākās izglītības attīstības rīcības virzieniem.
2.attēls
Plānotais
ārvalstu absolventu skaits zobārstniecības studiju programmā
tuvāko piecu gadu laikā RSU un LU
Avots: RSU un LU dati, 2017.
15. Mērķis palielināt ārvalstu studentu īpatsvaru Latvijas
augstskolās ir definēts arī Latvijas ilgtspējīgas attīstības
stratēģijā līdz 2030.gadam3.
16. Ārvalstu studenti sniedz būtisku pienesumu arī Latvijas
tautsaimniecībai, valstī pavadītajos gados, tērējot līdzekļus
uzturam, īrējot dzīvesvietu un izmantojot daudzus citus
pakalpojumus.
17. Kā savā nesenajā pētījumā secinājusi domnīca CERTUS,
augstākā izglītība vairs nav tikai patērējoša nozare, tā ir
nozare ar nozīmīgu ekonomisko potenciālu, kas pozitīvi ietekmē
visu Latvijas tautsaimniecību - ārvalstu studējošie, samaksājot
studiju maksu un Latvijā izmantojot pakalpojumus, dod būtisku
finansiālu pienesumu valsts tautsaimniecībai.4
2. Par zobārsta kvalifikācijas
atzīšanu
18. Zobārsta profesija, līdzīgi kā ārsta profesija, ir
reglamentētā profesija.
19. Visu reglamentēto profesiju, tajā skaitā, arī zobārstu,
profesionālās kvalifikācijas sistēmas atzīšana ir unificētā visās
Eiropas Savienības dalībvalstīs un Eiropas Ekonomikas zonas
valstī saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada
7.septembra direktīvu 2005/36/EK par profesionālo kvalifikācijas
atzīšanu (turpmāk - direktīva 2005/36/EK).
20. Latvijā profesionālās kvalifikācijas atzīšana tiek
nodrošināta atbilstoši likumam "Par reglamentētajām
profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu", kurā
iekļautās tiesību normas izriet no direktīvas 2005/36/EK, kā arī
atbilstoši Izglītības likumam, Augstskolu likumam, Profesionālās
izglītības likumam, Ārstniecības likumam un Farmācijas
likumam.
21. Atbilstoši direktīvas 2005/36/EK 21.pantā noteiktajam
(likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās
kvalifikācijas atzīšanu" 34.pants), dalībvalstij ir
jāgarantē automātiska profesionālās kvalifikācijas atzīšana tām
personām, kuru izglītību un profesionālo kvalifikāciju
apliecinošie dokumenti apliecina direktīvā 2005/36/EK noteiktās
minimālās izglītības programmu prasību apguvi noteiktajās
profesijās un persona ir ieguvusi profesionālo kvalifikāciju
apliecinošo dokumentu, kas iekļauts direktīvas 2005/36/EK V
pielikumā (attiecībā uz zobārstiem - Ministru kabineta 2005.gada
15.februāra noteikumi Nr.125 "Noteikumi par zobārsta
izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošiem
dokumentiem, kurus atzīst, piemērojot speciālo profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmu").
22. Tas nozīmē, ka direktīva 2005/36/EK paredz automātisko
profesionālās kvalifikācijas atzīšanu personām, kuras izcelsmes
dalībvalstī ir tiesīgas pretendēt uz patstāvīgu profesionālo
darbību - personai ir attiecīgās dalībvalsts norādītais
kvalifikāciju apliecinošais dokuments.
23. Ja persona nav tiesīga pretendēt uz patstāvīgu
profesionālo darbību izcelsmes dalībvalstī saistībā ar
kvalifikāciju apliecinošo dokumentu, tad minētajai personai
attiecībā uz darbības veikšanu tajā pašā profesijā citā
dalībvalstī tiek nodrošināta vispārējā profesionālās
kvalifikācijas atzīšana - ārvalstīs iegūtā izglītība un
profesionālā kvalifikācija tiek atzīta, nosakot pretendenta
izglītības un profesionālās kvalifikācijas atbilstību prasībām,
kādas attiecīgā dalībvalsts ir noteikusi profesijai (direktīvas
2005/36/EK I nodaļa un likuma "Par reglamentētajām
profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"
35.pants).
24. Saskaņā ar Ārstniecības likuma 26.pantu, patstāvīgi
nodarboties ar ārstniecību attiecīgajā profesijā atbilstoši
Ministru kabineta noteiktajai kompetencei atļauts ārstniecības
personām, kuras ir reģistrētas ārstniecības personu reģistrā.
25. Savukārt patstāvīgi nodarboties ar ārstniecību konkrētā
pamatspecialitātē, apakšspecialitātē vai papildspecialitātē
atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kompetencei atļauts
ārstniecības personām, kuras ir sertificētas un reģistrētas
ārstniecības personu reģistrā.
26. Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 24.marta
noteikumiem Nr.268 "Noteikumi par ārstniecības personu un
studējošo, kuri apgūst pirmā vai otrā līmeņa profesionālās
augstākās medicīniskās izglītības programmas, kompetenci
ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu
apjomu" zobārsts ir noteikts kā ārstniecības personas
pamatspecialitāte, savukārt bērnu zobārsts, endodontists,
ortodonts, periodontologs un zobu protēzists - kā
apakšspecialitātes.
27. Tas nozīmē, ka Latvijā patstāvīgi nodarboties ar
zobārstniecību var zobārsts, kurš ir reģistrēts ārstniecības
personu reģistrā un sertificēts zobārsta pamatspecialitātē.
28. Minētais nosacījums ir ietverts arī likuma "Par
reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas
atzīšanu" 12.panta (2.1) daļā, kas nosaka, ka
personas tiesības veikt patstāvīgu profesionālo darbību un
prakses tiesības zobārsta pamatspecialitātē
apliecina:
1) augstākās izglītības diploms par akreditētas pilna
laika zobārstniecības studiju programmas apguvi,
2) profesionālās kvalifikācijas sertifikāts,
3) personas iekļaušana ārstniecības personu reģistrā.
29. Divas no minētajām prasībām norādītās arī direktīvā
2005/36/EK, kas paredz, ka Latvijā izglītību ieguvušam zobārstam
bez zobārsta diploma nepieciešams arī sertifikāts -
kompetentas iestādes izsniegts dokuments, kas apliecina, ka
persona ir nokārtojusi sertifikācijas eksāmenu
zobārstniecībā.5
30. Tikai šo visu nosacījumu izpilde - reģistrācija
ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā,
augstākās izglītības diploms un profesionālās kvalifikācijas
sertifikāts garantē Latvijā iegūtās zobārsta profesionālās
kvalifikācijas automātisko atzīšanu citās dalībvalstīs.
31. Ārstniecības personu iekļaušanu ārstniecības personu un
ārstniecības atbalsta personu reģistrā regulē Ministru kabineta
2016.gada 24.maija noteikumi Nr.317 "Ārstniecības personu un
ārstniecības atbalsta personu reģistra izveides, papildināšanas
un uzturēšanas kārtība", kuros noteiktas prasības
ārstniecības personu iekļaušanai ārstniecības personu un
ārstniecības atbalsta personu reģistrā - personai jāiesniedz
reģistra uzskaites karte (ar informāciju par iegūto
izglītību).
32. Savukārt ārstniecības personu sertifikācijas kārtību
nosaka Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumi Nr.943
"Ārstniecības personu sertifikācijas kārtība", kas
nosaka, ka sertifikāciju var kārtot ārstniecības persona, kura ir
reģistrēta ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu
reģistrā, kura ir apguvusi izglītības programmu, kura prot valsts
valodu atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām, u.c.
33. Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 7.jūlija
noteikumiem Nr.733 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu
apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību profesionālo
un amata pienākumu veikšanai, pastāvīgās uzturēšanās atļaujas
saņemšanai un Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa
iegūšanai un valsts nodevu par valsts valodas prasmes
pārbaudi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.733) zobārstiem, tāpat
kā citām ārstniecības personām, izvirzīta prasība pēc valsts
valodas zināšanām C līmeņa 1.pakāpē (C1 līmenī).
34. Latvijas studenti, kuri zobārstniecības programmu apguvuši
latviešu valodā,
sertifikātu var iegūt bez sarežģījumiem - sertifikācijas eksāmenu
izglītības iestādes un sertifikācijas komisijas sadarbības
ietvaros ir iespējams kārtot vienlaikus ar izglītības programmas
beigu pārbaudījumu.
35. Valsts valodas zināšanu pārbaude šiem studentiem nav
nepieciešama, jo saskaņā ar MK noteikumu Nr.733 12.1.punktu,
personas, kuras ieguvušas augstāko izglītību akreditētās
programmās latviešu valodā, valsts valodas pārbaudi nekārto.
36. Absolventi no ārvalstīm, kuri studiju programmu apguvuši
angļu valodā,
zobārsta sertifikātu var nesaņemt, jo sertifikāta iegūšanai
nepieciešams apliecināt valsts valodas zināšanas vismaz C1
līmenī.
37. Studiju programmā "Zobārstniecība" RSU ārvalstu
studentiem ir noteikta obligāta latviešu valodas apguve 7
kredītpunktu apjomā (10,5 ECTS6 kredītpunkti).
38. Studentiem katrā studiju gadā tiek piedāvāts apgūt
latviešu valodu arī kā izvēles studiju priekšmetu 2 kredītpunktu
apjomā (3 ECTS kredītpunkti).
39. Studenti pielieto latviešu valodas zināšanas ikdienas
komunikācijā ar pacientu. Studenta dialogā ar pacientu asistē arī
docētāji. Tomēr MK noteikumi Nr.733 zobārstiem pieprasa
valsts valodas prasmes C1 līmenī,7 t.i. ļoti augstā
zināšanu pakāpē, kādu ārvalstu studentiem grūti sasniegt papildus
intensīvajām studijām izvēlētajā specialitātē. Savukārt,
neiegūstot sertifikātu zobārsta pamatspecialitātē, absolventam
citas ES dalībvalstis nevar piemērot automātisko profesionālās
kvalifikācijas atzīšanu, jo viņam nav patstāvīgās prakses
tiesības Latvijā.
40. Vērtējot citu dalībvalstu prasības zobārsta profesionālās
kvalifikācijas piešķiršanai, ir jāņem vērā, ka Eiropas Savienības
valstīs pastāv atšķirīga kārtība, kādā tiek apliecināta iegūtā
zobārsta kvalifikācija.
41. Vairākas valstis līdzīgi Latvijai paredz procedūras
kvalifikāciju apliecinošu dokumentu ieguvei papildus
universitātes diplomam, tomēr ir virkne valstu, kurās
kvalifikācijas atzīšanas procedūrai papildus dokumentus
(piemēram, zobārsta sertifikātu) neprasa.
42. Savukārt jautājumā par attiecībās valsts oficiālās valodas
zināšanām - lai nodrošinātu pacientu aizsardzību, arī citās
valstīs ārstniecības personām tiek pieprasītas attiecīgas valsts
oficiālās valodas zināšanas.
43. Tā piemēram, Lietuvā zobārstu profesionālo kvalifikāciju
apliecina augstākās izglītības diploms, savukārt, lai varētu
praktizēt kā zobārsts, personai ir jāsaņem licence un viens no
nosacījumiem licences saņemšanai ir valsts oficiālās valodas
zināšanas.
44. Ārvalstniekiem, kuri vēlas praktizēt kā zobārsti Lietuvā,
sākumā ir nepieciešams iziet profesionālās kvalifikācijas
atzīšanu un pēc profesionālās kvalifikācijas atzīšanas
ārvalstnieks kārto valsts valodas eksāmenu.
45. Savukārt, Igaunijā zobārsts savu profesionālo darbību var
uzsākt tikai pēc reģistrācijas veselības aprūpes darbinieku
reģistrā pamatojoties uz atzītu medicīnisko kvalifikāciju.
Reģistrējoties minētajā reģistrā, valsts valodas zināšanas netiek
prasības un darba devējs ir atbildīgā persona, lai nodrošinātu
to, ka darbiniekam ir valsts valodas prasmes.
46. Problēmas ar zobārsta profesionālās kvalifikācijas
atzīšanu ārvalstu absolventu mītnes zemēs aizsākās 2015.gadā, kad
automātiskā profesionālās kvalifikācijas atzīšana netika
piemērota RSU absolventei no Nīderlandes.
47. Tajā pašā gadā arī absolventam no Lielbritānijas
automātiskā profesionālās kvalifikācijas atzīšana tika piemērota
tikai pēc papildus informācijas pieprasīšanas no RSU par studiju
programmu.
48. Jau 2016.gadā Lielbritānijā RSU ārvalstu absolventam
automātiskā profesionālās kvalifikācijas atzīšana vairs netika
piemērota.
49. Kā pamatojums automātiskai profesionālās kvalifikācijas
neatzīšanai bija fakts, ka absolvents nav ieguvis zobārsta
sertifikātu.
50. Valstis, kurās problēmas ar iegūtās zobārsta
kvalifikācijas atzīšanu šobrīd ir visaktuālākās, ir tieši
Nīderlande (no šīs valsts RSU zobārstniecību apgūst 21 students)
un Lielbritānija (12 studenti), tomēr jāņem vērā, ka formāli
jebkura no ES valstīm var neatzīt zobārstniecības programmas
ārvalstu absolventa profesionālo kvalifikāciju, ja tā neatbilst
direktīvas prasībām.
51. Ir jāņem vērā, ka turpinot pieprasīt augsta līmeņa valsts
valodas zināšanas Latvijā augstāko izglītību zobārsta
specialitātē ieguvušajiem ārvalstniekiem, kuri savu karjeru
Latvijā neplāno uzsākt, tiek apdraudētas absolventu iespējas tikt
atzītiem citās valstīs.
52. Universitātes zaudēs ārvalstu studentus un savu
konkurētspēju starp citu ES valstu augstskolām.
53. Ieguvēji nebūs arī plašāka sabiedrība, jo Latvijas
tautsaimniecībā neieplūdīs finansējums par ārvalstu studentu
saņemtajiem pakalpojumiem un iegādātajām precēm.
54. Tajā pašā laikā nav apšaubāms, ka, lai nodrošinātu
pacientu intereses, zobārstiem un citām ārstniecības personām
uzsākot darbu Latvijā, valsts valoda jāpārvalda Ministru kabineta
noteikumos paredzētajā līmenī.
55. Savukārt, lai kontrolētu nepieciešamo valsts valodas
zināšanu līmeni prakses vietās, nākas konstatēt, ka Valsts
valodas centra pilnvaras ārstniecības jomā ir ierobežotas - tās
aprobežojas ar iespējām ārstniecības personas sodīt
administratīvi, kas neliedz turpināt darbu specialitātē un,
iespējams, apdraudēt pacientus.
II PIEDĀVĀTIE
RISINĀJUMA VARIANTI
56. Veselības ministrija sadarbībā ar RSU, LU ir izstrādājusi
3 risinājuma variantus pastāvošajām kvalifikācijas atzīšanas
problēmām zobārstniecības programmā angļu valodā studējošajiem
ārvalstu studentiem (skat. tabulu).
1.Risinājuma variants
57. Saglabāt spēkā esošo regulējumu.
58. Tādējādi, RSU un LU absolvējušie ārvalstu zobārsti, kuriem
nav valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likumā
noteiktajām prasībām (valsts valodas prasmes C1 līmenī), varētu
pieteikties profesionālās kvalifikācijas atzīšanai pēc vispārējās
profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmas, kas, salīdzinot
ar automātisko profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmu, ir
laika un izmaksu ietilpīgāka.
59. Ja Latvijā izglītību angļu valodā ieguvušajiem zobārstiem
ir apgrūtināta iespēja saņemt zobārsta sertifikātu Latvijā valsts
valodas C1 līmenī nezināšanas dēļ, pastāv risks, ka RSU un LU
īstenotās studiju programmas nespēs konkurēt ar citu valstu
universitāšu studiju programmām zobārstniecībā, un ārvalstu
studenti neizvēlēsies studijas mūsu valsts universitātēs.
60. Ārstniecības personām tiek saglabāta valsts valodas prasmi
apliecinoša dokumenta pārbaude pirms ārstniecības personai tiek
piešķirtas patstāvīgas prakses tiesības pamatspecialitātē,
apakšspecialitātē vai papildspecialitātē.
2. Risinājuma variants
61. Veikt izmaiņas reglamentēto profesiju veselības aprūpes
jomā (t.sk. zobārstu) reģistrācijas un sertifikācijas prasībās,
kuras attiektos uz visām ārstniecības personām.
2.a Risinājuma variants
62. Veikt grozījumu Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra
noteikumos Nr.943 "Ārstniecības personu sertifikācijas
kārtība", svītrojot 5.3. un 27.6.punktu, kas paredz
sertifikācijas procesā apliecināt valsts valodas zināšanas.
63. Veikt grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
(pēc dekodifikācijas - Valsts valodas likumā), paplašinot Valsts
valodas centra pilnvaras administratīvo sodu uzlikšanā par valsts
valodas jomu regulējušo normatīvo aktu prasību neievērošanu
(piemēram, liegumu veikt profesionālo darbību līdz attiecīgā
līmeņa valsts valodas zināšanas apliecinoša dokumenta
iegūšanas).
64. Tādējādi RSU un LU absolvējušās ārvalstu ārstniecības
personas, kurām nav valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts
valodas likumā noteiktajām prasībām (valsts valodas prasmes C1
līmenī), varēs kārtot sertifikācijas eksāmenu un iegūt
sertifikātu, lai varētu pieteikties automātiskai profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmai.
65. Savukārt atbildība par nepieciešamā līmeņa valsts valodas
zināšanām ārstniecības personām būtu ārstniecības personas darba
devējiem (ārstniecības iestādes vadītājam), kuram savukārt
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir noteikta
administratīvā atbildība par darba līguma noslēgšanu ar
darbinieku, kura valsts valodas zināšanu apjoms ir nepietiekams
viņa profesionālo un amata pienākumu veikšanai un kurš nav
uzrādījis Latvijas Republikas normatīvajos aktos paredzētu
dokumentu, kas apliecina valsts valodas zināšanas.
66. Normatīvo aktu ievērošanas uzraudzību valsts valodas
lietošanā nodrošinātu Valsts valodas centrs.
67. Vienlaikus ir jāņem vērā, ka Latvijas Ārstu biedrība,
Latvijas Māsu asociācija un Latvijas Ārstniecības personu
profesionālo organizāciju savienība, sertificējot ārstniecības
personas, pilda valsts deleģēto uzdevumu, līdz ar to attiecībā uz
minētā uzdevuma izpildi, uz Latvijas Ārstu biedrību, Latvijas
Māsu asociāciju un Latvijas Ārstniecības personu profesionālo
organizāciju savienību ir attiecināma Valsts valodas likumā
noteiktā prasība par valsts valodas lietošanu.
2.b Risinājuma variants
68. Veikt grozījumu Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra
noteikumos Nr.943 "Ārstniecības personu sertifikācijas
kārtība", svītrojot 5.3. un 27.6.punktu, kas paredz
sertifikācijas procesā apliecināt valsts valodas zināšanas.
69. Veikt grozījumu Ministru kabineta 2005.gada 8.marta
noteikumos Nr.170 "Noteikumi par ārstniecības iestāžu
reģistru", nosakot, ka pašnodarbinātai personai reģistrējot
ārstniecības iestādi vai aktualizējot informāciju par reģistrētu
ārstniecības iestādi, papildus ārstniecības personu sarakstam,
būtu jāiesniedz arī apliecinājums par ārstniecības personas
valsts valodas zināšanām gadījumos, kad tas ir nepieciešams
atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām. Veikt grozījumus
Ministru kabineta 2016.gada 24.maija noteikumos Nr.317
"Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu
reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība",
nosakot, ka, iesniedzot informāciju par ārstniecības personas
nodarbinātu, būs jāiesniedz arī apliecinājums par ārstniecības
personas valsts valodas zināšanām gadījumos, kad tas ir
nepieciešams atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām.
70. Veikt grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
(pēc dekodifikācijas - Valsts valodas likumā), paplašinot Valsts
valodas centra pilnvaras administratīvo sodu uzlikšanā par valsts
valodas jomu regulējušo normatīvo aktu prasību neievērošanu
(piemēram, liegumu veikt profesionālo darbību līdz attiecīgā
līmeņa valsts valodas zināšanas apliecinoša dokumenta
iegūšanas).
71. Tādējādi RSU un LU absolvējušās ārvalstu ārstniecības
personas, kurām nav valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts
valodas likumā noteiktajām prasībām (valsts valodas prasmes C1
līmenī), varēs kārtot sertifikācijas eksāmenu un iegūt
sertifikātu, lai varētu pieteikties automātiskai profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmai.
72. Savukārt atbildība par nepieciešamā līmeņa valsts valodas
zināšanām ārstniecības personām būtu ārstniecības personas darba
devējiem (ārstniecības iestādes vadītājam), Veselības inspekcijai
veicot vispārēju kontroli.
73. Normatīvo aktu ievērošanas uzraudzību valsts valodas
lietošanā nodrošinātu Valsts valodas centrs.
74. Vienlaikus ir jāņem vērā, ka Latvijas ārstu biedrība,
Latvijas Māsu asociācija un Latvijas Ārstniecības personu
profesionālo organizāciju savienība, sertificējot ārstniecības
personas, pilda valsts deleģēto uzdevumu, līdz ar to attiecībā uz
minētā uzdevuma izpildi, uz Latvijas Ārstu biedrību, Latvijas
Māsu asociāciju un Latvijas Ārstniecības personu profesionālo
organizāciju savienību ir attiecināma Valsts valodas likumā
noteiktā prasība par valsts valodas lietošanu.
Tabula
Risinājuma
varianti pastāvošajām kvalifikācijas atzīšanas problēmām
zobārstniecības programmā angļu valodā studējošajiem ārvalstu
studentiem.
Risinājuma
variants |
Risinājuma
saturs |
Ieguvumi |
Riski |
1. Saglabāt spēkā esošo regulējumu |
Izmaiņas netiek
veiktas |
Ārstniecības personām tiek saglabāta valsts
valodas prasmi apliecinoša dokumenta pārbaude pirms
ārstniecības personai tiek piešķirtas patstāvīgas prakses
tiesības pamatspecialitātē, apakšspecialitātē vai
papildspecialitātē. |
1) Ārvalstu absolventiem, kuriem nav valsts valodas
prasmes, laika un izmaksu ietilpīgāka profesionālās
kvalifikācijas atzīšana;
2) RSU un LU īstenoto studiju
programmu starptautiskās konkurētspējas pazemināšanās;
3) Ārvalstu studentu skaita
pazemināšanās LU un RSU zobārstniecības studiju
programmās.
|
2.a |
1) Atcelt prasību sertifikācijas procesā apliecināt valsts
valodas zināšanas.
2) Paplašināt Valsts valodas
centra pilnvaras administratīvo sodu uzlikšanā par valsts
valodas jomu regulējušo normatīvo aktu prasību
neievērošanu.
3) Atbildība par nepieciešamā
līmeņa valsts valodas zināšanām darba devējiem
(ārstniecības iestādes vadītājam).
|
Latvijā absolvējušās ārvalstu ārstniecības
personas, kurām nav valsts valodas prasmes, varēs iegūt
sertifikātu, un pieteikties automātiskai profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmai. |
1) Izmaiņas attiektos uz visām ārstniecības personām, ne
tikai zobārstiem.
2) Saskaņā ar Valsts valodas
likumu, sertifikācijas procesam, tai skaitā sertifikācijas
eksāmenam jānotiek valsts valodā.
|
2.b |
Papildus 2.a risinājuma variantam:
noteikt, ka reģistrējot
ārstniecības iestādi vai aktualizējot informāciju par
ārstniecības iestādi, papildus ārstniecības personu
sarakstam, jāiesniedz arī apliecinājums par ārstniecības
personas valsts valodas zināšanām.
|
Atbilstoši 2.a |
Papildus 2.a,
prasība par ārstniecības
personu valsts valodas zināšanu apliecinājuma iesniegšanu
reģistrējot ārstniecības iestādi vai aktualizējot
informāciju par ārstniecības iestādi.
|
III RISINĀJUMA
IETEKME UZ VALSTS UN PAŠVALDĪBU BUDŽETIEM
75. Nevienam no piedāvātajiem risinājumiem nav tieša ietekme
uz valsts un pašvaldību budžetiem.
1 Valts valodas likuma 6.pants; Ministru kabineta
2009.gada 7.jīlija noteikumi Nr.733 "Noteikumi par valsts
valodas zināšanu apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes
kārtību profesionālo un amata pienākumu veikšanai, pastāvīgās
uzturēšanās atļaujas saņemšanai un Eiropas Savienības pastāvīgā
iedzīvotāja statusa iegūšanai un valsts nodevu par valsts
valodas prasmes pārbaudi" 1.pielikums; Ministru kabineta
2012.gada 18.decembra noteikumi Nr.943 "Ārstniecības
personu sertifikācijas kārtība" 27.6.apakšpunkts
2 Izglītības attīstības pamatnostādnes
2014.-2020.gadam (apstiprinātas ar Saeimas 2014.gada 22.maija
paziņojumu, Latvijas vēstnesis, 2014.gada 29.maijs Nr.103
(5163)), 22.lpp.
3 Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā
līdz 2030.gadam (apstiprinātas ar Saeimas 2010. gada 10.jūnija
paziņojumu), 93.lpp.
4 Sk. plašāk - Auers D., Gubins S. Augstākās
izglītības eksporta ekonomiskā nozīme un ietekme Latvijā
http://certusdomnica.lv/agenda/augstakas-izglitibas-eksporta-ekonomiska-nozime-un-ietekme-latvija/
un Auers D. Augstākās izglītības eksporta pienesums
tautsaimniecībai
http://certusdomnica.lv/news/augstakas-izglitibas-eksporta-pienesums-tautsaimniecibai/
5 Komisijas paziņojums - Informācija par
kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem - Direktīva 2005/36/EK
par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu (V pielikums) - OJ C
244, ES Oficiālais Vēstnesis, 14.8.2012, 1.-6.lp. (LV)
6 ECTS - Eiropas kredītpunktu pārneses sistēma
(European Credit Transfer System, angļu val.)
7 2009.gada 7.jūlija Ministru kabineta noteikumi
Nr.733.
Veselības ministre Anda Čakša