LĪGUMS PAR LATVIJAS REPUBLIKAS
PIEVIENOŠANĀS
KONVENCIJAI PAR EKONOMISKĀS SADARBĪBAS UN
ATTĪSTĪBAS ORGANIZĀCIJU NOSACĪJUMIEM
LATVIJAS
REPUBLIKAS VALDĪBAS NOSLĒGUMA PAZIŅOJUMS, LATVIJAS REPUBLIKAI
PIEŅEMOT EKONOMISKĀS SADARBĪBAS UN ATTĪSTĪBAS ORGANIZĀCIJAS
DALĪBVALSTS SAISTĪBAS
2016. gada 29.
aprīlī
LATVIJAS REPUBLIKAS VALDĪBA:
ņemot vērā 1960. gada 14. decembra Konvenciju par Ekonomiskās sadarbības un
attīstības organizāciju (turpmāk tekstā -
"Konvencija") un Konvencijas 1. un 2.
papildprotokolu;
ņemot vērā Konvencijas 16. pantu, kurā paredzēts, ka Padome
var pieņemt lēmumu uzaicināt pievienoties Konvencijai jebkuru
valdību, kas ir gatava uzņemties dalībvalsts saistības;
ņemot vērā 2013.gada 29.maijā pieņemto Padomes rezolūciju par
OECD paplašināšanos (Strengthening the OECD's Global
Reach), kurā paziņots par Padomes lēmumu sākt iestāšanās
sarunas ar Latvijas Republiku [C(2013)58/FINAL];
ņemot vērā "Ceļa karti" Latvijas dalībai OECD
Konvencijā [C(2013)122/FINAL],
ko Padome pieņēma 2013.gada 15.oktobrī un kurā norādīti
nosacījumi un process sarunām par Latvijas Republikas iestāšanos
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijā (turpmāk tekstā
- "organizācija");
PAZIŅO par turpmāk minēto.
A. VISPĀRĪGS PIEŅEMŠANAS
PAZIŅOJUMS
1. Latvijas Republika, deponējot instrumentu, ar ko tā
pievienojas Konvencijai, uzņemas visus organizācijas dalībvalsts
pienākumus, tostarp pieņemot:
i. organizācijas mērķus, kas noteikti Konvencijas 1.pantā, kā
arī OECD Sagatavošanas komitejas 1960. gada decembra
ziņojumā;
ii. visas apņemšanās un saistības, kas noteiktas konvencijas
2. un 3. pantā;
iii. Konvencijas 1. un 2.
papildprotokolu;
iv. visus organizācijas pieņemtos lēmumus, rezolūcijas,
noteikumus, priekšrakstus un secinājumus saistībā ar tās vadību
un darbību, tostarp attiecībā uz organizācijas pārvaldību,
dalībvalstu iemaksām, citiem finanšu un budžeta jautājumiem,
personāla lietām (tostarp Administratīvā tribunāla spriedumus),
procesuāliem jautājumiem, attiecībām ar valstīm, kas nav un
organizācijas dalībvalstis, informācijas klasificēšanu;
v. organizācijas finanšu pārskatus;
vi. organizācijas darbības metodes;
vii. visus organizācijas juridiskos pamatdokumentus, kas ir
spēkā laikā, kad OECD Padome pieņem lēmumu uzaicināt Latvijas
Republiku pievienoties konvencijai, ar šī galīgā paziņojuma 1.
līdz 4. pielikumā minētajām piezīmēm, kas ir šī paziņojuma
neatņemama sastāvdaļa. Par katru tiesību aktu/juridisko
instrumentu, kas pieņemts starp dienu, kad OECD Padome nolemj
uzaicināt Latvijas Republiku pievienoties Konvencijai un dienu,
kad Latvijas Republika deponē savu pievienošanās instrumentu,
Latvijas Republika sniedz savu viedokli trīs mēnešu laikā pēc šā
tiesību akta pieņemšanas.
B. Līgums par organizācijas
privilēģijām un imunitātēm
2. Saskaņā ar 2014.gada 5.maijā parakstītā Latvijas Republikas
un Ekonomiskās sadarbības un
attīstības organizācijas līguma par
organizācijas privilēģijām, imunitātēm un atvieglojumiem 23.pantu
(turpmāk - Līgums par organizācijas privilēģijām un imunitātēm)
Līgums par organizācijas privilēģijām un imunitātēm stājās spēkā
2014.gada 7.novembrī.
C. PIEDALĪŠANĀS OECD IZVĒLES
PASĀKUMOS UN STRUKTŪRVIENĪBĀS
3. Kļuvusi par Organizācijas dalībvalsti, Latvijas Republika
vēlas piedalīties izvēles pasākumos un struktūrvienībās, kuri
norādīti 5.pielikumā, kas ir šī paziņojuma neatņemama sastāvdaļa.
Latvijas Republika atzīst, ka izvēles pasākumiem un
struktūrvienībām pastāv noteiktas piedalīšanās vai dalības
procedūras un/vai kritēriji, kas tiks piemēroti.
D. IEPRIEKŠĒJO LĪGUMU AR
ORGANIZĀCIJU IZBEIGŠANA
4. Latvijas Republika atzīmē, ka no datuma, kad tā ir
pievienojusies Konvencijai, ir uzskatāmi par izbeigtiem
iepriekšējie līgumi starp Latvijas Republiku un Organizāciju par
piedalīšanos zināmās Organizācijas struktūrvienībās kā
dalībniekam, kas nav Organizācijas dalībvalsts. No savas
pievienošanās datuma Latvijas Republika piedalīsies šajās
Organizācijas struktūrvienībās kā Organizācijas dalībvalsts.
E. ZIŅOJUMU SNIEGŠANA OECD KOMITEJĀM
PĒC PIEVIENOŠANĀS
5. Latvijas Republika piekrīt sniegt progresa ziņojumus
atsevišķām OECD komitejām, kā norādīts OECD Padomes lēmumā
uzaicināt Latvijas Republiku pievienoties Konvencijai. Turklāt
Latvijas Republika piekrīt ieguldīt resursus, lai atbalstītu to
progresa ziņojumu izvērtēšanu, kurus tā iesniegs pēc iestāšanās,
kā Padome norādījusi savā lēmumā uzaicināt Latvijas Republiku
pievienoties Konvencijai.
6. Latvijas Republika piekrīt, ka tiks publicēts
ģenerālsekretāra sagatavots gadskārtējs apkopojums par tās
progresu pēc iestāšanās.
1.PIELIKUMS:
ĪPAŠAS PIEZĪMES PAR OECD JURIDISKO INSTRUMENTU PIEŅEMŠANU
Latvijas Republika pieņem visus OECD juridiskos instrumentus,
kas ir spēkā laikā, kad OECD Padome pieņem lēmumu uzaicināt
Latvijas Republiku pievienoties Konvencijai, ar šādām
piezīmēm:
Korporatīvā pārvaldība
Padomes rekomendācija par OECD vadlīnijām valstij piederošu
uzņēmumu korporatīvai pārvaldībai [C(2015)85]
Latvija apņemas līdz 2016.gada beigām visās lielajās
komerciāli orientētajās valsts kapitālsabiedrībās izveidot
profesionālas padomes, pamatojoties uz valsts kapitālsabiedrību
padomju locekļu caurskatāmu atlases un iecelšanas kārtību.
Nodokļu jautājumi
Padomes rekomendācija attiecībā uz Ienākumu un kapitāla
nodokļu paraugkonvenciju C(97)195/FINAL
Latvija pieņem šo rekomendāciju ar šādām atrunām un
apsvērumiem attiecībā uz OECD nodokļu paraugkonvenciju:
Atrunas
2.panta 2.daļa: Latvija uzskata, ka "nodokļi par uzņēmumu
izmaksāto kopējo atalgojuma apjomu" nav uzskatāmi par
ienākuma nodokli un tāpēc patur tiesības neiekļaut šos vārdus
2.daļā.
4.panta 1.daļa: Latvija patur tiesības 1.daļā iekļaut uzņēmuma
nodibināšanas vietu vai līdzīgu kritēriju.
5.pants: ņemot
vērā īpašās problēmas, piemērojot paraugkonvencijas noteikumus
darbībām, ko veic līgumslēdzējas valsts šelfa zonā attiecībā uz
jūras gultnes, zemes dzīļu un tur esošo dabas resursu izpēti vai
izmantošanu, Latvija patur tiesības noteikumus par šādām darbībām
iekļaut atsevišķā pantā.
5.panta
3.daļa: Latvija patur tiesības uzskatīt, ka jebkurai
personai, kas sniedz profesionālus pakalpojumus vai veic cita
veida neatkarīgu darbību, ir pastāvīga pārstāvniecība, ja šī
persona uzturas valstī laikposmu vai laikposmus, kuri kopumā
pārsniedz 183 dienas jebkurā divpadsmit mēnešu periodā.
6.panta
2.daļa: Latvija patur tiesības iekļaut termina
"nekustamais īpašums" definīcijā jebkuru iespēju vai
līdzīgas tiesības iegūt nekustamo īpašumu.
6.panta
3.daļa: Latvija patur tiesības iekļaut 3. daļā atsauci uz
ienākumiem no nekustamā īpašuma atsavināšanas. Latvija arī patur
tiesības aplikt ar nodokli rezidentu uzņēmumu akcionāru ienākumu
no nekustamā īpašuma, kas atrodas viņu valstī un pieder
uzņēmumam, tiešas izmantošanas, izīrēšanas vai izmantošanas
jebkādā citā veidā, ja uzņēmuma akcijas vai citas korporatīvās
tiesības paredz šādas tiesības.
7.pants:
Latvija patur tiesības izmantot iepriekšējo 7.panta redakciju,
proti, redakciju, kas bija iekļauta nodokļu paraugkonvencijā
tieši pirms 2010.gadā veiktajiem atjauninājumiem, šīs
iepriekšējās redakcijas 3.daļai pievienojot
skaidrojumu, ka izdevumos, ko ļauj atskaitīt līgumslēdzējā
valstī, drīkst ietvert tikai tādus izdevumus, kādi būtu
atskaitāmi, ja pastāvīgā pārstāvniecība būtu atsevišķs šīs valsts
uzņēmums.
8.pants:
Latvija patur tiesības izņēmuma gadījumos piemērot pastāvīgās
pārstāvniecības normu attiecībā uz peļņu, kas gūta no kuģu
izmantošanas starptautiskajā satiksmē.
8.panta
1.daļa: Latvija patur tiesības iekļaut noteikumu, kas
nodrošinās, ka uz peļņu, kas gūta no neregulāras kuģu vai
gaisakuģu iznomāšanas, iznomājot tos bez apkalpes un apgādes, un
no konteineru nomas, attiecas tie paši noteikumi, kas uz 1.daļā
minēto peļņu, kad šāda peļņa gūta no starptautiskiem
pārvadājumiem.
8.panta
2.daļa: Latvija patur tiesības nepaplašināt šī panta
tvērumu, lai divpusējās konvencijās iekļautu iekšzemes ūdensceļu
pārvadājumus, un veikt attiecīgas izmaiņas 13., 15. un 22.panta
3.daļā.
10.pants:
Latvija patur tiesības neiekļaut prasību, lai 2.daļas
piemērošanas režīmu, savstarpēji vienojoties, noteiktu atbildīgās
iestādes. Latvija arī saglabā tiesības uz savu viedokli par
2.pantā paredzētajām likmēm.
10.panta
3.daļa: Latvija patur tiesības 3.daļā aizstāt vārdus
"ienākumi no citām korporatīvām tiesībām" ar vārdiem
"ienākumi no citām tiesībām".
11.panta
2.daļa: Latvija patur tiesības uz savu viedokli par 2.daļā
minētajām likmēm. Latvija arī patur tiesības neiekļaut prasību,
lai 2.daļas piemērošanas režīmu, savstarpēji vienojoties,
noteiktu atbildīgās iestādes.
11.panta
3.daļa: Latvija patur tiesības grozīt procentu definīciju,
lai precizētu, ka procentu maksājumi, kas saskaņā ar tās
nacionālajiem tiesību aktiem ir uzskatāmi par dividendēm,
attiecas uz 10.pantu.
12.panta
1.daļa: Latvija patur tiesības uzlikt nodokli
autoratlīdzībām ienākuma gūšanas valstī, ja ienākuma guvējs ir
fiziska persona, kas ir otras līgumslēdzējas valsts
rezidents.
12.panta
2.daļa: Latvija patur tiesības iekļaut autoratlīdzības
definīcijā maksājumus par ražošanas, komerciālo vai zinātnisko
iekārtu izmantošanu vai par tiesībām tās izmantot. Latvija, lai
novērstu, kā tā uzskata, nepilnības šī panta tvērumā, arī patur
tiesības pievienot normu, kur definēta autoratlīdzības rašanās
valsts pēc analoģijas ar 11.panta 5.daļu, kas apskata to pašu
aspektu attiecībā uz procentiem.
13.pants:
Latvija patur tiesības ievietot īpašā pantā noteikumus par
kapitāla pieaugumu, kas gūts no darbībām līgumslēdzējas valsts
šelfa zonā saistībā ar jūras gultnes, zemes dzīļu un tur esošo
dabas resursu izpēti vai izmantošanu.
15.pants:
Latvija patur tiesības ievietot īpašā pantā noteikumus par
ienākumiem, kas gūti, sniedzot neatkarīgus individuālus
pakalpojumus saistībā ar darbībām līgumslēdzējas valsts šelfa
zonā, kuras veiktas jūras gultnes, zemes dzīļu un tur esošo dabas
resursu izpētei vai izmantošanai.
16.pants:
Latvija patur tiesības, pamatojoties uz šo pantu, uzlikt nodokļus
jebkādam atalgojumam, ko saņem direktoru padomes vai jebkuras
citas līdzīgas institūcijas loceklis rezidējošā uzņēmumā.
20.pants:
Latvija patur tiesības šajā pantā minēt jebkuru mācekli vai
stažieri.
Apsvērumi
7.pants,
komentārs: Latvija interpretēs 7.pantu tādā redakcijā kā
pirms 2010.gadā veiktajiem atjauninājumiem saskaņā ar attiecīgo
komentāru, kāds tas bija pirms šiem atjauninājumiem.
Konvencija par savstarpējo
administratīvo sadarbību nodokļu jomā, ar 2010. gada protokola
grozījumiem, ar kuru veikti grozījumi Konvencijā
Paziņojumi:
A Pielikums - Nodokļi, uz kuriem attiecas Konvencija
2.panta pirmās daļas
a) punkta (i) apakšpunkts:
- uzņēmumu ienākuma nodoklis;
- iedzīvotāju ienākuma nodoklis;
2.panta pirmās daļas b)
punkta (iii) apakšpunkts:
B. nekustamā īpašuma nodoklis;
C. pievienotās vērtības nodoklis;
D. akcīzes nodoklis.
B Pielikums - Kompetentā iestāde
Latvijas Republikas Finanšu ministrija vai tās pilnvarots
pārstāvis.
Atrunas:
Saskaņā ar Konvencijas 30.panta pirmās daļas "a"
punktu Latvijas Republika patur tiesības nesniegt jebkura veida
palīdzību attiecībā uz šādiem Konvencijas 2.panta pirmās daļas
"b" punktā (turpmāk - "b" punkts)
uzskaitītajiem citas Konvencijas dalībvalsts nodokļiem:
(ii)
apakšpunkts:
obligātās sociālās apdrošināšanas maksājumiem, kas maksājami
valdībai vai saskaņā ar publiskajām tiesībām izveidotām sociālās
apdrošināšanas institūcijām;
(iii)
apakšpunkts:
A. īpašuma, dāvinājuma vai mantojuma nodokļiem;
E. nodokļiem par īpašumā esošiem mehāniskajiem
transportlīdzekļiem vai par to lietošanu;
F. nodokļiem par lietošanā vai īpašumā esošu kustamu īpašumu,
kas nav mehāniskie transportlīdzekļi;
G. jebkuriem citiem nodokļiem;
(iv)
apakšpunkts:
2.panta 1.daļas "b" punkta (iii) apakšpunktā minēto
kategoriju nodokļiem, ko uzliek citas Konvencijas dalībvalsts
politiski administratīvo vienību vai pašvaldību labā.
Saskaņā ar Konvencijas 30.panta pirmās daļas "b"
punktu Latvijas Republika patur tiesības nesniegt palīdzību
nodokļu prasījumu vai administratīvo sodu piedziņā attiecībā uz
visiem nodokļiem, uz kuriem attiecas iepriekš minētā atruna.
Saskaņā ar Konvencijas 30.panta pirmās daļas "c"
punktu Latvijas Republika patur tiesības nesniegt palīdzību
attiecībā uz jebkuru nodokļu prasījumu, kas uz Konvencijas spēkā
stāšanās datumu pastāv attiecībā uz Latvijas Republiku, vai - ja
nodokļu prasījumi attiecas uz nodokļiem, attiecībā uz kuriem
saskaņā ar Konvencijas 30.panta pirmās daļas "a" vai
"b" punktu ir noteikta atruna -, kas pastāv pirms
datuma, ar kuru šāda atruna tiek atsaukta.
Saskaņā ar Konvencijas 30.panta pirmās daļas "d"
punktu Latvijas Republika patur tiesības nesniegt palīdzību
dokumentu izsniegšanā attiecībā uz nodokļiem, attiecībā uz kuriem
saskaņā ar Konvencijas 30.panta pirmās daļas "a" punktu
ir noteikta atruna.
Saskaņā ar Konvencijas 30.panta pirmās daļas "f"
punktu Latvijas Republika patur tiesības piemērot 28.panta
septīto daļu, tikai lai sniegtu administratīvo palīdzību
attiecībā uz taksācijas periodu, kas sākās 1.janvārī vai pēc
1.janvāra trešajā gadā pirms gada, kurā attiecībā uz Latvijas
Republiku stājās spēkā ar 2010.gada 27.maija Protokolu grozītā
Konvencija, vai, ja nav taksācijas perioda, attiecībā uz
administratīvo palīdzību, kas attiecas uz nodokļu uzlikšanu
kalendārā gada 1.janvārī vai pēc 1.janvāra trešajā gadā pirms
gada, kurā attiecībā uz Latvijas Republiku stājās spēkā ar
2010.gada 27.maija Protokolu grozītā Konvencija.
Deklarācijas:
Saskaņā ar Konvencijas 4.panta trešo daļu Latvijas Republika
paziņo, ka saskaņā ar tās nacionālajiem normatīvajiem aktiem tās
iestādes var pirms tam informēt tās rezidentus vai
valstspiederīgos par informācijas, kas attiecas uz šīm personām,
pārsūtīšanu saskaņā ar 5. un 7.pantu.
Investīcijas un daudznacionāli
uzņēmumi
Padomes lēmums, ar kuru pieņemts
Kapitāla plūsmu liberalizācijas kodekss [OECD/C(61)96]
Padomes lēmums, ar kuru pieņemts
Neredzamo darbību liberalizācijas kodekss [OECD/C(61)95]
Latvijas Republika ierosina atrunas Kapitāla plūsmu
liberalizācijas kodeksam un Neredzamo darbību liberalizācijas
kodeksam saskaņā ar šo kodeksu 2.panta (b) punktu. Atrunu
saraksts ir sniegts šī Noslēguma paziņojuma 2. un
3.pielikumā.
Latvijas Republika vēlas uzņemties šādas saistības attiecībā
uz liberalizācijas kodeksiem:
"Saskaņā 1969.gada 23.maija Vīnes konvencijas par
starptautisko līgumu tiesībām ar 27.pantu Latvija apņemas ievērot
saistības, ko tā pievienošanās līgumā ar OECD uzņemsies attiecībā
uz OECD liberalizācijas kodeksiem pat gadījumos, ja Latvijas
Republikas tiesību normas ir pretrunā ar šādām
saistībām."
Padomes lēmuma par nacionālo režīmu
trešā aktualizētā versija [C(91)147/FINAL]
Saskaņā ar Padomes lēmuma par valsts režīmu trešo aktualizēto
versiju [C(91)147 ar grozījumiem] Latvijas Republika ierosina
zināmus izņēmumus valsts režīmam. Izņēmumu saraksts ir sniegts
Noslēguma paziņojuma 4.pielikumā.
Publiskā pārvaldība
Padomes rekomendācijas par publisko
iepirkumu [C(2015)2]
Laika posms: Latvija pieņem iepriekš minēto instrumentu ar
ieviešanas laiku līdz 2018.gada beigām attiecībā uz e-iepirkuma
elementiem.
Tūrisms
Padomes lēmums - rekomendācija par starptautisko tūrisma
politiku [C(85)165/FINAL]
Atrunas 1.pielikumam:
Atruna b) sadaļas (i) punktam
40 cigaretes vai 20 cigarillas vai 50 gramu smēķējamās tabakas
personām, kas neceļo ar gaisa transportu. Tabakas izstrādājumu
imports ir atļauts jebkurā kombinācijā, ja procentu daļa, ko
izmanto no individuāli noteiktajiem daudzumiem, kopā nepārsniedz
100 procentus. Alkohola un tabakas izstrādājumu imports ir
atļauts ceļotājiem, kas ir sasnieguši 18 gadu vecumu.
Kvantitatīvie ierobežojumi nav noteikti smaržu, kafijas un tējas
importam, šie izstrādājumi tiek uzskatīti par "pārējām
precēm", un uz tiem attiecas monetārie robežlielumi.
Atruna b) sadaļas (iii) punktam
Ceļotāji, kas izmanto sauszemes transportu, var bez muitas
nodevām un nodokļiem ievest citas preces, ja to vērtība
nepārsniedz 300 EUR (apmēram 266 norēķina vienības), un ceļotāji,
kas izmanto gaisa vai jūras transportu - ja preču vērtība
nepārsniedz 430 EUR (apmēram 381 norēķina vienības). Bērni, kas
jaunāki par 15 gadiem, neatkarīgi no ceļošanas veida bez muitas
nodevu un nodokļu nomaksas var ievest citas preces, ja preču
vērtība nepārsniedz 285 EUR (apmēram 252 norēķina vienības).
Atruna d) sadaļas (i) punktam
Ārvalstnieks var vadīt transportlīdzekli Latvijā, ja viņam ir
klāt:
• Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Brīvās
tirdzniecības asociācijas dalībvalsts izsniegta vadītāja
apliecība;
• vadītāja apliecība, kurā norādītas 1968.gada Vīnes
konvencijā par ceļu satiksmi noteiktās vadītāja apliecību
kategorijas;
• vadītāja apliecība, kurā nav norādītas 1968.gada Vīnes
konvencijā par ceļu satiksmi noteiktās transportlīdzekļu
kategorijas. Ar šādu vadītāja apliecību personai atļauts vadīt
tikai B kategorijai atbilstošus transportlīdzekļus, ja
izdevējvalstī šī vadītāja apliecība dod tiesības vadīt
automobili. Ja vadītāja apliecībā ieraksti nav izdarīti ar latīņu
alfabēta burtiem, persona uzrāda notariāli apliecinātu tulkojumu
latviešu valodā.
Apsvērums par II pielikumu:
Apsvērums par a) sadaļu
Latvija kā Šengenas līguma dalībvalsts ievēro ES kopīgo vīzu
politiku. Vīzu saņemšana un ieceļošana valstī notiek saskaņā ar
Padomes Regulu (EK) Nr. 539/2001 (2001. gada 15. marts), ar ko
izveido to trešo valstu sarakstu, kuru pilsoņiem, šķērsojot
dalībvalstu ārējās robežas, ir jābūt vīzām, kā arī to trešo
valstu sarakstu, uz kuru pilsoņiem šī prasība neattiecas, Eiropas
Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 810/2009 (2009. gada 13.
jūlijs), ar ko izveido Kopienas Vīzu kodeksu (Vīzu kodekss), ES
nolīgumiem ar trešajām valstīm par vīzu atvieglotu izsniegšanu,
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 562/2006 (2006.
gada 15. marts), ar kuru ievieš Kopienas Kodeksu par noteikumiem,
kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu
kodekss). Latvija saglabā tiesības izsniegt vienreizējas
ieceļošanas vīzas.
2. PIELIKUMS:
ATRUNU SARAKSTS KAPITĀLA PLŪSMU LIBERALIZĀCIJAS KODEKSAM
LATVIJA
saraksts
I/A
|
- Tiešās investīcijas:
- ko attiecīgajā valstī veikuši nerezidenti.
Piezīme: Atruna attiecas
tikai uz, gadījumiem, kad:
i) īpašumā iegūst šādu
zemi:
• lauksaimniecības un meža zemi;
• zemi valsts nozīmes derīgo izrakteņu
atradnēs;
• zemi valsts pierobežas joslā un
• zemi Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu
aizsargjoslā, publisko ūdenstilpju un ūdensteču
aizsargjoslās, izņemot gadījumus, kad zeme paredzēta
apbūvei;
izņemot gadījumus, kad zemi
iegūst īpašumā ES dalībvalsts pilsoņi vai
kapitālsabiedrības, kas ir Latvijas un citu ES valstu
pilsoņu īpašumā.
Atruna par zemes iegūšanu
īpašumā nebūs spēkā pēc 2019.gada 31.decembra;
ii) Gaisa pārvadājumu pakalpojumiem, kuru sniegšanai
var izsniegt licenci tikai aviosabiedrībām, kas ar
akciju kontrolpaketes starpniecību pieder ES un EEZ
dalībvalstīm un/vai valstspiederīgajiem vai ir to faktiskā
kontrolē, ja vien ES parakstītā starptautiskā nolīgumā nav
paredzēts citādi.
iii) Privātiem apsardzes un
novērošanas pakalpojumiem - kontrolpakete ārvalstu
ieguldītājiem, izņemot ES dalībvalsts ieguldītājus.
Atruna par privātiem
apsardzes un novērošanas pakalpojumiem nebūs spēkā pēc
2019.gada 31.decembra.
iv) Tiktāl, cik saskaņā ar ES Direktīvu
2009/65/EK pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu
uzņēmuma (PVKIU) turētājbankai vai nu jāreģistrē sava
juridiskā adrese PVKIU piederības dalībvalstī vai jābūt
reģistrētai attiecīgajā ES dalībvalstī, ja tā juridiskā
adrese ir kādā citā ES dalībvalstī.
|
B saraksts
III/A1
|
- Darbības ar nekustamiem īpašumiem:
- Darbības, ko nerezidenti veic attiecīgajā valstī:
Piezīme: Atruna attiecas
tikai uz gadījumiem, kad īpašumā iegūst šāda veida
zemi:
• lauksaimniecības un meža zemi;
• zemi valsts nozīmes derīgo izrakteņu
atradnēs;
• zemi Latvijas valsts pierobežas joslā un
• zemi Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu
aizsargjoslā, publisko ūdenstilpju un ūdensteču
aizsargjoslās, izņemot gadījumus, kad zeme paredzēta
apbūvei;
izņemot gadījumus, kad zemi
iegūst īpašumā ES dalībvalsts pilsoņi vai
kapitālsabiedrības, kas ir Latvijas un citu ES valstu
pilsoņu īpašumā un ko viņi pilnībā kontrolē.
Atruna par zemes iegūšanu
nebūs spēkā pēc 2019.gada 31. decembra.
|
A saraksts
VIII(i)/B
|
- Kredīti, kas tieši saistīti ar starptautiskiem
tirdzniecības darījumiem vai ar starptautisku pakalpojumu
sniegšanu:
(i) Gadījumos, kad rezidents piedalās pamatā esošā
tirdzniecības vai pakalpojumu darījumā.
B. Kredīti, ko rezidenti izsnieguši nerezidentiem.
Piezīme: Atruna attiecas
tiktāl, cik iestādes var noteikt augstākas minimālā
kapitāla pietiekamības prasības bankām, kuru nerezidentiem
izsniegtie aizdevumi pārsniedz 5% no kopējiem aktīviem.
|
B saraksts
VIII(ii)/B
|
ii) Gadījumos, kad pamatā esošā tirdzniecības vai
pakalpojumu darījumā nepiedalās neviens rezidents.
B. Kredīti, ko rezidenti izsnieguši nerezidentiem.
Piezīme: Atruna attiecas
tiktāl, cik iestādes var noteikt augstākas minimālā
kapitāla pietiekamības prasības bankām, kuru nerezidentiem
izsniegtie aizdevumi pārsniedz 5% no kopējiem aktīviem.
|
B saraksts
IX/B
|
- Finanšu kredīti un aizdevumi:
B. Kredīti un aizdevumi, ko rezidenti izsnieguši
nerezidentiem.
Piezīme: Atruna attiecas
tiktāl, cik iestādes var noteikt augstākas minimālā
kapitāla pietiekamības prasības bankām, kuru nerezidentiem
izsniegtie aizdevumi pārsniedz 5% no kopējiem aktīviem.
|
A saraksts
XI/A
|
- Noguldījumu kontu operācijas:
- Nerezidentu operācijas ar kontu
rezidentkredītiestādēs.
Piezīme: Atruna attiecas
tiktāl, cik iestādes var noteikt augstākas minimālās
likviditātes prasības un noteikt augstākas minimālā
kapitāla prasības bankām, kurām vairāk par 20% no kopējiem
aktīviem tiek finansēti no nerezidentiem piesaistītiem
noguldījumiem.
|
3. PIELIKUMS:
ATRUNU SARAKSTS neredzamo
darbību liberalizācijas kodeksam
LATVIA
C/3 |
Autopārvadājumi: pasažieru un kravu pārvadājumi, tostarp
fraktēšana
Piezīme: Atruna, kas
neattiecas uz ES pakalpojumu sniedzējiem, attiecas uz šādām
darbībām:
i) attiecībā uz
pasažieriem:
• tranzīts;
• pārvadājumi "ar
slēgtām durvīm";
• pasažieru uzņemšana un
izsēdināšana starptautiskā reisā;
• iekšzemes pārvadājumi;
ii) attiecībā uz kravu
pārvadājumiem:
• tranzīts:
• kravu piegāde starptautiskā
reisā;
• kravu uzņemšana
atpakaļbraucienā, kad apstiprināta kravas uzņemšana;
• kravu uzņemšana
atpakaļbraucienā, kad apstiprināta kravas piegāde;
• kravas uzņemšana
starptautiskā reisā;
• iekšzemes pārvadājumi.
|
D/2 |
Kravu apdrošināšana starptautiskā tirdzniecībā
A pielikuma I pielikuma
1.daļa, D/2
Piezīme: Atruna, kas iekļauj
reklāmas pasākumus, attiecas tikai uz transportlīdzekļu
īpašnieku civiltiesiskās
atbildības obligāto apdrošināšanu, ko veic ārvalstu
apdrošinātāji, kas nav ES reģistrēti uzņēmumi.
|
D/3 |
Dzīvības apdrošināšana
A pielikuma I pielikuma
1.daļa, D/3, 1.un 3.punkts
Piezīmes: Atruna, kas iekļauj
reklāmas pasākumus, neattiecas uz:
i) ES reģistrētu uzņēmumu
sniegtajiem apdrošināšanas pakalpojumiem vai,
ii) ja apdrošināšanas līgums
noslēgts pēc apdrošināšanas ņēmēja iniciatīvas.
|
D/4 |
Cita veida apdrošināšana
A pielikuma I pielikuma
1.daļa, D4, 4., 5. un 6.punkts
Piezīmes: Atruna, kas iekļauj
reklāmas pasākumus, neattiecas uz:
i) ES reģistrētu uzņēmumu
sniegtajiem apdrošināšanas pakalpojumiem vai,
ii) ja apdrošināšanas līgums
noslēgts pēc apdrošināšanas ņēmēja iniciatīvas.
|
D/7 |
Uzņēmumi, kas sniedz citus apdrošināšanas pakalpojumus
A pielikuma I pielikuma IV
daļa, D/7
Piezīmes: Atruna, kas iekļauj
reklāmas pasākumus, attiecas tikai uz to apdrošināšanas
starpnieku sniegtajiem pakalpojumiem, kas nav ES reģistrēti
uzņēmumi.
|
D/8 |
Privātās pensijas
A pielikuma I pielikuma IV
daļa, D/8
Piezīmes: Atruna, kas iekļauj
reklāmas pasākumus, attiecas tikai uz privāto pensiju
pakalpojumiem, ko Latvijā sniedz nerezidentu pakalpojumu
sniedzēji, kas nav ES reģistrēti uzņēmumi, ja vien klients
pakalpojumu nav izvēlējies pēc savas iniciatīvas.
|
E/1 |
Maksājumu pakalpojumi:
Piezīme: Atrunas attiecas
tikai uz:
i) naudas karšu un
kredītkaršu izsniegšanu, ja to veic citi, nevis ES
licencēti pakalpojumu sniedzēji un
ii) elektronisko līdzekļu
pārskaitījumu pakalpojumiem, ja tos sniedz citi, nevis ES
licencēti pakalpojumu sniedzēji.
|
E/2 |
Banku un ieguldījumu pakalpojumi
Piezīme: Atrunas attiecas
tikai uz finanšu instrumentu sākotnējo izvietošanu un
brokeru pakalpojumiem ieguldījumu un banku jomā, ko Latvijā
sniedz pakalpojumu sniedzēji, kas nav licencēti ES.
|
E/4 |
Aktīvu pārvaldība
Piezīme: Atrunas attiecas
tikai uz pakalpojumiem, ko Latvijā sniedz nerezidenti, kas
nav ES licencēti pakalpojumu sniedzēji.
|
E/7 |
Nosacījumi nerezidentu ieguldītāju filiāļu, aģentūru u.c.
reģistrēšanai un darbībai banku un finanšu pakalpojumu
nozarē.
A pielikuma II pielikuma
1.punkts
Piezīme: Saskaņā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīvu 2009/65/EK, pārvedamu
vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmuma (PVKIU)
turētājbankai vai nu jāreģistrē sava juridiskā adrese PVKIU
piederības dalībvalstī vai jābūt reģistrētai attiecīgajā ES
dalībvalstī, ja tā juridiskā adrese ir kādā citā ES
dalībvalstī.
|
L/6 |
Profesionāli pakalpojumi (tostarp grāmatvežu, mākslinieku,
konsultantu, ārstu, inženieru, ekspertu, juristu u.c.
pakalpojumi).
Piezīme: Atruna attiecas
tikai uz pārrobežu pakalpojumiem, ko, nodrošinot aizstāvību
krimināllietās, Latvijā sniedz zvērināti advokāti, kas nav
ES dalībvalsts pilsoņi.
|
4. PIELIKUMS:
NACIONĀLĀ REŽĪMA IZŅĒMUMU SARAKSTS SASKAŅĀ AR Padomes lēmuma par nacionālo režīmu
trešO aktualizētO versijU
[C(91)147 AR
GROZĪJUMIEM]
LATVIJA
A. Izņēmumi nacionālā līmenī
I. Ārvalstu
pilsoņu kontrolē esošu uzņēmumu investīcijas
Nekustamais īpašums: Zemi var iegūt īpašumā visas
fiziskas un juridiskas personas, izņemot zemi Latvijas valsts
pierobežas joslā, Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu
aizsargjoslā, publisko ūdenstilpju un ūdensteču aizsargjoslās,
dabas rezervātos un citu aizsargājamo teritoriju dabas rezervātu
zonās, lauksaimniecības un meža zemi, zemi valsts nozīmes derīgo
izrakteņu atradnēs, ko var iegūt īpašumā tikai:
• Latvijas pilsoņi un citu ES dalībvalstu, EEZ valstu un
Šveices pilsoņi;
• valsts un pašvaldības, valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrības;
• Latvijas Republikā reģistrētas kapitālsabiedrības vai citā
ES dalībvalstī vai EEZ valstī, vai Šveicē reģistrētas
kapitālsabiedrības, kuras reģistrējušās kā nodokļu maksātājs
Latvijas Republikā, un kuras pilnībā vai atsevišķi pieder
Latvijas pilsoņiem, citu ES dalībvalstu, EEZ valstu un Šveices
pilsoņiem, Latvijas valstij un pašvaldībām, vai kuras pieder
fiziskām vai juridiskām personām no valstīm, ar kurām Latvijas
Republika līdz 1996. gada 31. decembrim ir parakstījusi un
ratificējusi starptautisku līgumu par ieguldījumu veicināšanu un
aizsardzību, vai līgumu, kas parakstīts un ratificēts pēc šī
datuma, ja tas paredz savstarpējas tiesības iegūt zemi
īpašumā.
Juridiskais pamatojums: Likums "Par zemes privatizāciju
lauku apvidos" (publicēts "Latvijas Republikas
Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs", 32.nr.,
20.08.1992., ar grozījumiem, kas stājas spēkā 2014. gada 1.
augustā) un likums "Par zemes reformu Latvijas Republikas
pilsētās" (publicēts "Latvijas Republikas Augstākās
Padomes un Valdības Ziņotājs", 14.nr., 13.12.1991).
Gaisa satiksme: Valstī reģistrētā aviosabiedrībā akciju
kontrolpaketei jāpieder ES un EEZ dalībvalstīm un/vai to
valstspiederīgajiem un jāatrodas ES un EEZ dalībvalstu un/vai to
valstspiederīgo faktiskā kontrolē, ja vien ES parakstītā
starptautiskā nolīgumā nav paredzēts citādi.
Juridiskais pamatojums: Likums "Par aviāciju"
(publicēts "Latvijas Vēstnesis", Nr.123,
20.10.1994.).
Azartspēles un izlozes: Azartspēļu un izložu
organizēšanas licences izsniedz tikai uzņēmumiem, kuros ārvalstu
dalībnieku vai akcionāru daļa kapitālsabiedrības pamatkapitālā
nepārsniedz 49 procentus. Šī prasība neattiecas uz Eiropas
Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas valstu un
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstu
ieguldītājiem (rezidentiem), kā arī uz gadījumiem, kad ārvalstu
ieguldījumiem atšķirīgus noteikumus paredz Saeimas apstiprinātie
starptautiskie līgumi.
Juridiskais pamatojums: Azartspēļu un izložu likums
(26.09.2013.)
Privāti apsardzes un novērošanas pakalpojumi: Uzņēmumi,
kuros ārvalstu ieguldītāji, izņemot ES dalībvalstu un Eiropas
Ekonomikas zonas (EEZ) valstu ieguldītājus, ir ieguvuši (tiešā
vai netiešā veidā) kontrolpaketi, nav tiesīgi saņemt speciālo
atļauju (licenci) sniegt privātus apsardzes un novērošanas
pakalpojumus.
Juridiskais pamatojums: Apsardzes darbības likums (publicēts
"Latvijas Vēstnesis" Nr.47, 06.03.2014.).
II. Oficiālais
atbalsts un subsīdijas
Nav.
III. Nodokļu
saistības
Nav.
IV. Valsts un
pašvaldību iepirkums
Nav.
V. Piekļuve
finansējumam vietējā līmenī
Nav.
B. Izņēmumi administratīvi
teritoriālajām vienībām
Nav.
5. PIELIKUMS: TO
IZVĒLES PASĀKUMU UN STRUKTŪRVIENĪBU SARAKSTS, KUROS LATVIJA VĒLAS
IESAISTĪTIES
• Starptautiskais mācību vides pētījums (Programme for
Teaching and Learning International Survey - TALIS)
• Starptautiska skolēnu novērtēšanas programma (Programme
for International Student Assessment - PISA)
• Globālais forums par caurskatāmību un informācijas apmaiņu
nodokļu jomā (Global Forum on Transparency and Exchange of
Information for Tax Purposes)
• OECD šķirņu sertifikācijas shēmas sēklu apritei
starptautiskajā tirgū (zālāju un pākšaugu sēklas; graudaugi)
(OECD Schemes for the Varietal Certification of Seed Moving in
International Trade (Grass and Legume Seed; Cereals))
• Vietējās ekonomikas un nodarbinātības attīstības programma (Co-operative Action
Programme on Local Economic and Employment Development -
LEED)
• Starptautiskais transporta forums (International
Transport Forum)
• Īpašā ķīmisko vielu kontroles programma (Special
Programme on the Control of Chemicals)
PADOMES LĒMUMS
UZAICINĀT LATVIJAS REPUBLIKU PIEVIENOTIES OECD KONVENCIJAI
(Pieņemts Padomes 1333.sesijā
2016.gada 11.maijā)
PADOME,
ņemot vērā 1960. gada 14. decembra Konvenciju par Ekonomiskās sadarbības un
attīstības organizāciju (turpmāk tekstā -
"Konvencija") un īpaši tās 5. panta "a"
punktu un 16. pantu;
ņemot vērā 2013. gada 29. maijā pieņemto Padomes rezolūciju
par OECD paplašināšanos (Strengthening the OECD's Global
Reach), kurā paziņots par Padomes lēmumu sākt iestāšanās
sarunas ar Latvijas Republiku [C(2013)58/FINAL];
ņemot vērā "Ceļa karti" Latvijas dalībai OECD
Konvencijā [C(2013)122/FINAL], ko Padome pieņēma 2013. gada 15. oktobrī
un kurā norādīti noteikumi, nosacījumi un process, Latvijas
Republikai pievienojoties Ekonomiskās sadarbības un attīstības
organizācijai (turpmāk tekstā - "pievienošanās "Ceļa
karte"");
ņemot vērā Ģenerālsekretāra ziņojumu par Latvijas
pievienošanos Organizācijai [C(2016)77/REV1];
ņemot vērā Latvijas Republikas valdības noslēguma paziņojumu
2016. gada 29. aprīlī par to, ka Latvijas Republika pieņem
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalsts
saistības C(2016)54/REV1;
ņemot vērā pievienošanās "Ceļa kartē" uzskaitīto
OECD komiteju oficiālos atzinumus [C(2016)55];
ņemot vērā Ģenerālsekretāra vēstuli par Latvijas nostāju par
tiesību aktiem, kas nav vērtēti OECD komitejās [C(2016)56];
ņemot vērā 2014. gada 5. maijā parakstīto Latvijas Republikas
un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas līgumu par organizācijas privilēģijām,
imunitātēm un atvieglojumiem, kas stājās spēkā 2014. gada 7.
novembrī;
uzskatot, ka Latvijas Republikas valdība ir gatava uzņemties
organizācijas dalībvalsts saistības;
NOLEMJ:
1. Latvijas Republiku uzaicina pievienoties Konvencijai ar
noteikumiem, kas ierosināti Latvijas Republikas valdības
noslēguma paziņojumā C(2016)54/REV1, un tiem, kas norādīti
turpmāk.
2. Par katru Organizācijas tiesību aktu, kas ir pieņemts starp
šī Lēmuma datumu un datumu, kad Latvijas Republika pievienojas
Konvencijai, Latvijas Republika sniedz savu viedokli trīs mēnešu
laikā pēc šā tiesību akta pieņemšanas.
3. No datumu, kad Latvijas Republika ir pievienojusies
Konvencijai, ir uzskatāmi par izbeigtiem iepriekšējie līgumi par
Latvijas Republikas piedalīšanos OECD struktūrvienībās kā
dalībniecei, kas nav Organizācijas dalībvalsts. No šī datuma
Latvijas Republika piedalīsies šajās OECD struktūrvienībās kā
Organizācijas dalībvalsts.
4. Pēc pievienošanās Konvencijai Latvijas Republika sniedz
šādus progresa ziņojumus OECD struktūrvienībām:
• Korporatīvās pārvaldības komitejai: Progresa ziņojumu
komitejai un tās darba grupai 2017. gada pavasarī un turpmāk kā
prasīts;
• Veselības komitejai: Progresa ziņojumu divu gadu laikā pēc
pievienošanās Organizācijai.
5. Latvijas Republika ieguldīs finanšu resursus, lai
atbalstītu minēto pēcpievienošanās progresa ziņojumu izvērtēšanu.
Ģenerālsekretāra sagatavotais gadskārtējais Latvijas
pēcpievienošanās progresa pārskats ir publiskojams.
PARAKSTĪTS Parīzē, 2016. gada 2. jūnijā angļu un franču
valodā.
Latvijas Republikas vārdā |
Ekonomiskās sadarbības un
attīstības organizācijas vārdā |
Māris KUČINSKIS |
Angel GURRÍA |
Ministru prezidents |
Ģenerālsekretārs |