Latvijas Republikas satiksmes
ministra apstiprināts
1992. gada 6. oktobrī
NOLIKUMS
par kravu un pasažieru pārvadājumiem pa Latvijas Republikas
dzelzceļiem
I. sadaļa.
VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI
1. Nolikums par kravu un pasažieru pārvadājumiem pa Latvijas
Republikas dzelzceļiem (turpmāk tekstā Nolikums) nosaka, kādi
pienākumi, tiesības un atbildība ir dzelzceļam un to uzņēmumu,
organizāciju, iestāžu un pilsoņu pienākumus, tiesības un
atbildību, kuri Latvijas Republikas teritorijā izmanto dzelzceļa
transportu kā līdztiesīgi pārvadājumu procesa dalībnieki.
Nolikums reglamentē:
dzelzceļa pārvadājumu pieteikumu sastādīšanas un izpildes
kārtību;
kravu, pasažieru, bagāžas un pasta pārvadāšanas
pamatnoteikumus;
dzelzceļu un to pievedceļu ekspluatācijas pamatnoteikumus.
2. Dzelzceļam, kravas nosūtītājiem un kravas saņēmējiem,
pārvadājot kravas, jānodrošina:
- saistību, ko tie uzņēmušies pēc kravu pārvadāšanas līguma,
godprātīga un pilnīga izpildīšana kā kopumā, tā arī attiecībā uz
katra veida kravu un katru staciju;
-ritošā sastāva racionāla un saudzīga izmantošana.
3. Nolikums reglamentē attiecības, kas rodas, pārvadājot
kravas, pasažierus, bagāžu un pastu, kā arī ekspluatējot
dzelzceļus un to pievedceļus Latvijas Republikas teritorijā.
4. Satiksmē ar citām valstīm dzelzceļš kravas, pasažierus,
bagāžu un pastu pārvadā saskaņā ar noteiktā kārībā noslēgtiem
līgumiem par starptautisko dzelzceļa satiksmi.
5. Pamatojoties uz šo Nolikumu, dzelzceļš izstrādā un Latvijas
Republikas Satiksmes ministrija apstiprina:
1) pasažieru un bagāžas pārvadāšanas noteikumus;
2) kravu pārvadāšanas noteikumus;
3) dzelzceļa pārvadāšanas tarifus;
4) sliežu ceļu tehniskās ekspluatācijas noteikumus;
5) kravas iekraušanas un nostiprināšanas tehniskos
noteikumus.
Maksu par papildpakalpojumiem nosaka dzelzceļš.
Piezīme:
Līdz iepriekš minēto noteikumu izstrādāšanai piemērojami līdz šim
Latvijas Republikā spēkā esošie normatīvie akti.
II. sadaļa.
KRAVU UN PASAŽIERU PĀRVADĀJUMU NODROŠINĀŠANA UN APKALPOŠANA
6. Dzelzceļš veic kravu, pasažieru, bagāžas un pasta
pārvadājumus starp stacijām, kuras atklātas attiecīgajām
operācijām.
Stacijas veic kravu (kravas, kas aizņem visu vagona tilpumu;
kravas - sīksūtījumi; konteineros pārvadājamās kravas)
pieņemšanas, izsniegšanas, iekraušanas un izkraušanas operācijas,
kā ari ar pasažieru un bagāžas pārvadāšanu saistītās operācijas.
Stacijas var tikt atklātas visu vai atsevišķu operāciju
veikšanai.
Lai noformētu pārvadājumu dokumentus un iekasētu pārvadājumu
maksājumus, stacijās tiek organizētas kases.
Stacijas visu vai atsevišķu operāciju izpildei atklāj un slēdz
dzelzceļš, saskaņojot ar vietējām pašvaldībām un Satiksmes
ministriju.
7. Stacijās, kuras atklātas pasažieru un bagāžas pārvadājumu
operācijām, ir jābūt nepieciešamajam iekārtojumam, kas
nodrošinātu šo operāciju izpildi.
Staciju laukumu labiekārtošana un uzturēšana atrodas zemes
lietotāju pārziņā.
8. Kravas, pasažierus, bagāžu un pastu pārvadā dzelzceļam un
uzņēmumam piederošajos vagonos.
Vagoniem jāatbilst tehniskās ekspluatācijas noteikumiem.
9. Stacijās ar lielu koplietošanas vietās izpildāmo kravas
operāciju ap-. jomu tiek iekārtoti ar nepieciešamajām kravas
apstrādes iekārtām apgādāti kravas pagalmi, lai nodrošinātu
normālus iekraušanas, izkraušanas un transportēšanas apstākļus,
kustības drošību, kravas saglabāšanos, drošības tehnikas un
ugunsdrošības noteikumu ievērošanu.
Kravas pagalmu piebrauktuvju izbūvi un labiekārtošanu veic
zemes lietotājs.
10. Dzelzceļam lietošanā nodotajā zemes joslā esošās brīvās
zemes platības un noliktavas pie sliežu ceļiem dzelzceļš var
iznomāt uz laiku uzņēmumiem, kuri tās izmanto pa dzelzceļu
pārvadājamo kravu nokraušanai vai pievedceļu pievienojumu un citu
ietaišu ierīkošanai.
11. Pārvadājamās kravas un bagāžas nosvēršanai lieto vagonu
svarus, preču svarus (stacionāros un pārvietojamos), elevatoros
izmantojamos svarus, kādi paredzēti pārvadājamās kravas masas
noteikšanai.
Dzelzceļam koplietošanas vietas, bet kravas nosūtītājiem un
kravas saņēmējiem - vietas, kas nav paredzētas koplietošanai,
jāapgādā ar svariem nepieciešamajā skaitā.
Iekraujot masveidā pārvadājamas beramas vai sakrautas kravas
(bez taras), kravas nosūtītājam ir jābūt apgādātam ar svaru
ierīcēm, ar kurām iekrautās kravas masu nosaka iekraušanas
procesā, vai ar vagonu svariem.
Svari ir pakļauti obligātai pārbaudei un apzīmogošanai
noteiktā kārtībā.
12. Svaru īpašnieki ir atbildīgi par svaru uzturēšanu
lietošanas kārtībā, svaru savlaicīgu pārbaudi un par kravu svara
pareizu noteikšanu.
Nav atļauts svērt kravas ar svariem, kas nav lietošanas
kārtībā, kā ari ar svariem, kuru pārbaudes un apzīmogošanas
termiņi nokavēti.
III. sadaļa.
PIETEIKUMI PAR KRAVU PĀRVADĀJUMIEM
Kravas pārvadājumu plānošana.
13. Dzelzceļš izstrādā kravas pārvadājumu plānus, pamatojoties
uz kravas nosūtītāju pieteikumiem.
Pieteikumi tiek sniegti par plānojamā perioda kravu
pārvadājumiem. To iesniegšanas kārtību paredz Kravu pārvadāšanas
noteikumi.
14. 20 dienas pirms plānojamā perioda sākuma kravas nosūtītāji
iesniedz dzelzceļam pieteikumu par kravu pārvadājumiem plānojamā
periodā, kas tiek 15 dienas pirms katra plānojamā mēneša sākuma
precizēts. Pieteikums par plānojamo mēnesi liek iesniegts kravas
nosūtīšanas stacijā.
Kravas nosūtītājs ar dzelzceļa piekrišanu var iesniegt
pieteikumu par kravu pārvadājumiem cilos termiņos vai par citu
plānojamo termiņu.
Pieteikumos uzrāda kravas nosaukumu un s v aru, nepieciešamo
vagonu (konteineru) skaitu un to veidu, nosūtīšanas staciju
(dzelzceļu), galapunkta staciju (dzelzceļu), vēlamo iekraušanas
termiņu un citas ziņas, kas nepieciešamas kravas
pārvadātājam.
15. Dzelzceļam pēc pieteikuma saņemšanas 5 dienu laikā
jāsniedz atbilde.
Pieteikuma daļēja vai pilnīga noraidījuma gadījumā dzelzceļam
jāpamato savs atteikums.
Dzelzceļam nav tiesību nepamatoti atteikties pieņemt
pieteikumu, kā arī atteikties pieņemt kravu pārvadāšanai.
Pieteikuma iesniedzējs dzelzceļa atteikumu ir tiesīgs
pārsūdzēt Satiksmes ministrijai.
16. Dzelzceļš pēc savstarpējas vienošanās ar kravas nosūtītāju
vienreizējus kravu sūtījumus var pieņemt pārvadāšanai pēc
pārvadātāja pieteikuma, kas iesniegts ne vēlāk kā piecas dienas
pirms pārvadājuma sākuma.
17. Kravas nosūtītājs ir tiesīgs atsaukt pieteikumu 10 dienu
laikā līdz plānojamā perioda sākumam, neatkarīgi no dzelzceļa
atbildes uz pieteikumu.
IV. sadaļa.
KRAVAS PĀRVADĀJUMU LĪGUMI
18. Kravas pārvadājumus realizē, pamatojoties uz kravas
pārvadājuma līgumu un organizatorisko līgumu.
19. Uzņēmējiem (neatkarīgi no īpašuma formas) ir priekšrocības
slēgt pārvadājumu līgumus pieņemtā valsts pasūtījuma
izpildei.
Kravām, kuras dzelzceļam jāpārvadā saskaņā ar republikas
valdības vai augstākās varas institūcijas rīkojumiem, ir
priekšrocības attiecībā pret citām kravām, kuras pārvadā
dzelzceļš.
20. Pieteikumu iesniegšana un tā pieņemšana uzskatāma par
organizatoriskā līguma noslēgšanu starp pieteikuma iesniedzēju un
dzelzceļu.
21. Kravas pārvadājuma līgums uzskatāms par izpildītu līdz ar
kravas nodošanu kravas saņēmējam, kurš parakstās ceļazīmē.
Dzelzceļam jāizsniedz kravas saņēmējam kravas pavadzīmes
oriģināls.
22. Pārvadātājs ar kravas nosūtītāju var noslēgt ilgtermiņa
vai īstermiņa vienreizējus līgumus.
23. Dzelzceļš var sniegt kravas nosūtītājiem un kravas
saņēmējiem ari citus pakalpojumus vai darbus, kas nav paredzēti
šajā Nolikumā, bet atsevišķos līgumos.
V. sadaļa.
KRAVAS PĀRVADĀJUMU ORGANIZĒŠANA
24. Organizatoriskā līguma izpildes kārtība, ko precizē pirms
katra plānojamā mēneša, tiek ierakstīta uzskaites kartītē.
Kravas nosūtītājiem 3 dienas pirms katras dekādes sākuma
jāiesniedz dzelzceļam kravas nosūtīšanas stacijā kravas
iekraušanas pieteikums, kurā norādīts iekraušanas kalendārais
grafiks katrai dekādes dienai.
25. Uzskaites kartītes veidlapu un kārtību, kādā šajā kartītē
izdarāmi ieraksti, nosaka Kravu pārvadāšanas noteikumi. Uzskaites
kartīti paraksta pilnvaroti stacijas un kravas nosūtītāja
pārstāvji katras pārskata diennakts beigās.
26. Savlaicīgi nepiegādātie vagoni pēc kravas nosūtītāja
pieprasījuma dzelzceļam jāpiegādā nākošā mēneša pirmās dekādes
laikā.
Dzelzceļš pēc saskaņošanas ar kravas nosūtītāju nosaka
kārtību, kādā tiks pārvadāšanai iekrauta krava, kas pēc plāna
nebija piegādāta laikā.
27. Dzelzceļam ir tiesības atļaut nosūtītājam kravas
iekraušanu virs vai ārpus plāna.
Lai iekrautu virs plāna vai ārpusplāna, kravas nosūtītājam
jāiesniedz pieteikums ar garantijas vēstuli, ka ne vēlāk kā 5
dienas pirms kravas nosūtīšanas tiks samaksāti dzelzceļa
izdevumi, kas saistīti ar vagonu meklēšanu un sagatavošanu kravas
pārvadāšanai.
28. Dzelzceļam ir tiesības pēc kravas nosūtītāju lūguma:
1) atļaut stacijas iekšējos kravas pārvadājumus (viena tarifa
punkta ietvaros), un ieskaitīt tos līguma izpildē;
2) atļaut uzņēmumu, organizāciju un iestāžu ritošajam sastāvam
iziet uz Latvijas Republikas kopējs tīkla sliežu ceļiem, lai
pārvadātu kravas vietējā satiksmē;
3) noteikt citu staciju līgumā paredzētās stacijas vietā, no
kuras tiek nosūtīta krava;
4) atļaut līgumā neparedzētas kravas iekraušanu pārvadāšanai
un ieskaitīt to līguma izpildē;
5) aizstāt līgumā paredzēto segto ritošo sastāvu ar vaļēju
ritošo sastāvu, ja Kravas pārvadāšanas noteikumi atļauj
attiecīgās kravas pārvadāšanu vaļējā ritošā sastāvā, kā ari
aizstāt viena veida vaļējo (segto) ritošo sastāvu ar attiecīgu
cita veida ritošo sastāvu.
Kravas nosūtītāji atlīdzina dzelzceļam radušos papildu
izdevumus.
20. Kravas nosūtītājam par katru nosūtāmo kravu jāiesniedz
stacijai, no kuras krava nosūtāma, pārvadājuma dokumentu
komplektu, kurā ir pavadzīme, ceļazīme, ceļazīmes pasaknis un
kvīts par kravas pieņemšanu vietējā satiksmē vai dokumentu
komplekts, kāds paredzēts nolīgumos par starp tautiskajiem kravu
pārvadājumiem dzelzceļa transportā.
Vietējā satiksmē lietojamās pārvadājumu dokumentu veidlapas un
to aizpildīšanas kārtību nosaka Kravu pārvadāšanas noteikumi.
Dzelzceļam kravas nosūtītājus ar pārvadājumu dokumentu
veidlapām jāpiegādā par maksu.
30. Kravas nosūtītājs ir atbildīgs par visām sekām, kādas var
izraisīt nepareizība, neprecizitāte un nepilnīgas ziņas, kuras
viņš norādījis līgumā vai kravas pavaddokumentos.
Dzelzceļam kravas nosūtītāja klātbūtnē ir tiesības pārbaudīt
šo ziņu pareizību.
31. Kārtību, kādā kravas nosūtītājs nodod un dzelzceļš pieņem
kravas pārvadāšanai, kravas masas noteikšanas kārtību, to kravu
sarakstu, kuras var pārvadāt sakrautas, to kravu sarakstu, kuras
atļauts pārvadāt neaizplombētos vagonos un plombu izgatavošanas
tehniskos noteikumus paredz Kravu pārvadāšanas noteikumi.
32. Kravas pieņem pārvadāšanai ar parasto kravas pārvadāšanas
ātrumu, kā arī ar lielo kravas pārvadāšanas ātrumu pēc
paaugstināta tarifa saskaņā ar pārvadājuma līgumu.
Pārvadāšanas ātrums tiek norādīts pavadzīmei. Ja attiecīgo
kravu atļauts pārvadāt tikai ar noteiktu ātrumu, kravas
nosūtītājam šis ātrums ir jānorāda kravas pavadzīmē.
33. Kravas, kurām vajadzīga tara vai iepakojums, lai pasargātu
tās no iztrūkuma, bojāšanās, bojājuma vai kvalitātes
samazināšanās pārvadājuma laikā, lai pasargātu ritošo sastāvu vai
citas kravas no bojājumiem, kā ari lai nenodarītu kaitējumu
cilvēkiem un apkārtējai videi, jānodod pārvadāšanai nebojātā tarā
vai iesaiņojumā, kas atbilst minētajām prasībām.
34. Dzelzceļš ir tiesīgs atteikties pieņemt kravu
pārvadāšanai, ja kravas tiek nodotas bez taras vai iepakojuma,
vai tara vai iepakojums ir bojāts vai neatbilst kravas īpašībām,
vai nenodrošina kravas pārkraušanu, ja minētie trūkumi ir
konstatēti, izdarot kravas, tās taras vai iepakojuma ārējo
apskati, par ko tiek sastādīts attiecīgs akts.
35. Kravu nosūtīšana noteiktos dzelzceļa virzienos (uz
noteiktām stacijām) var tikt ierobežota vai aizliegta tikai
izņēmuma gadījumos ar satiksmes ministra pavēli.
Stihiska rakstura parādību, katastrofu un avāriju gadījumos,
kas izraisījuši kustības pārtraukumu, kā arī gadījumos, kad
izsludināta karantīna, kravu iekraušana var tikt uz laiku
pārtraukta vai ierobežota ar valsts uzņēmuma "Latvijas
dzelzceļš" ģenerāldirektora rīkojumu, nosakot iekraušanas
pārtraukuma vai tās ierobežojuma termiņu.
36. Kravas iekrauj un izkrauj:
1) koplietošanas vietās - dzelzceļš vai kravas nosūtītājs
(saņēmējs) saskaņā ar līgumu;
2) pievedceļos - kravas nosūtītājs (saņēmējs).
Kārtību, kādā tiek veikta plombēšana, un plombu izgatavošanas
nosacījumus nosaka Kravu pārvadāšanas noteikumi.
37. Kravas, kas ir bīstamas, ātri bojājas, dzīvnieku valsts
jēlproduktus, smagsvara kravas (virs 0,5 tonnām gabalā),
negabarīta kravas, šķidrās, beramās un sakrautā veidā (bez taras)
vedamās kravas, speciālā ritošā sastāva vedamās kravas un
nosūtītāju vai saņēmēju pavadoņu pavadībā vedamās kravas izkrauj
un iekrauj tikai pievedceļos.
38. Kravu pārvadāšanai lietojami universālie, speciālie un
specializētie konteineri.
Kravu konteineros iekrauj un no tiem izkrauj kravas nosūtītāji
vai kravas saņēmēji.
Konteinerus dzelzceļa vagonos iekrauj un no tiem izkrauj:
1) dzelzceļš-koplietošanas vietās;
2) pārējos gadījumos kravas nosūtītājs vai saņēmējs.
Konteineriem jāatbilst pēc izmēriem un celtspējas tehnisku
standartu prasībām.
Konteinerus, kuri pēc iekraušanas noplombēti ar kravas
nosūtītāja plombām, dzelzceļš pieņem bez pārbaudes.
Kravas, kas pienākušas nebojātā konteinerā ar nebojātām kravas
nosūtītāja plombām, tiek izsniegtas kravas saņēmējam bez
pārbaudes.
Visas kravas, kuras var tikt komplektētas transporta paketēs,
kravas nosūtītāji nodod pārvadāšanai paketēs.
39. Dzelzceļa pienākums ir padot kravas iekraušanai vagonus un
konteinerus, kas ir lietošanas kārtībā, tīri un derīgi attiecīgās
kravas pārvadāšanai, bet, ja nepieciešams - izmazgāti un
izdezinficēti.
Šķidrās kravas iepildīšanai jāpadod lejamā produkta veidam
atbilstošas cisternas un bunkurvagoni saskaņā ar Kravu
pārvadāšanas noteikumiem.
Speciālās cisternas šķidrās kravas iepildīšanai sagatavo
kravas nosūtītājs.
Galīgo vagonu un konteineru atbilstību kravas pārvadāšanai
nosaka kravas nosūtītājs vai dzelzceļš atkarībā no tā, kurš veic
iekraušanas darbus.
40. Kravu svaru konteineros un vagonos visos gadījumos nosaka
kravas nosūtītājs, uzrādot kravas pavadzīmē kravas svaru un svara
noteikšanas veidu.
41. Vagonu un konteineru noslodzes tehniskās normas nosaka
dzelzceļš, ievērojot nepieciešamību maksimāli izmantot to
celtspēju un ietilpību, kā arī racionālas metodes, pēc kurām
kravas sagatavo pārvadāšanai, nodrošinot to saglabāšanu.
Vagonu un konteineru pārkraušanas kārtību paredz Kravas
pārvadāšanas noteikumi un tehniskie noteikumi.
42. Noteikumus, pēc kādiem vagoni padodami un aizvācami
iekraušanai un izkraušanai, paredz Kravas pārvadāšanas noteikumi
un līgumi ar kravas nosūtītājiem un kravas saņēmējiem.
43. Kravas saņēmējam vai organizācijai, kas veic izkraušanas
darbus, jāizkrauj visa krava no vagona vai konteinera, jānovāc
visi nostiprināšanas elementi un jāiztīra vagoni vai konteineri
no iekšpuses un ārpuses.
Konteinerus visos gadījumos iztīra kravas saņēmējs.
Vagonus pēc dzīvnieku, putnu, dzīvnieku valsts jēlproduktu,
ātri bojājošos, smirdošu un smērējošu kravu pārvadāšanas mazgā
un, ja nepieciešams, dezinficē kravas saņēmējs vai dzelzceļš uz
kravas saņēmēja rēķina tarifos noteiktajos apmēros.
Minēto kravu sarakstu nosaka Kravu pārvadāšanas
noteikumos.
44. Cisternu un bunkurvagonu ārējā virsma pēc šķidrās kravas
iepildīšanas un izliešanas jānotīra no netīrumiem attiecīgi
kravas nosūtītājam un kravas saņēmējam.
Produkti no cisternām un bunkurvagoniem jāizlej pilnībā un,
jānotīra viskozie produkti no cisternas un bunkura iekšējās
virsmas.
Kravas saņēmējam (nosūtītājam) pēc iekraušanas vai izkraušanas
darbu pabeigšanas vagoni lietošanas kārtībā jānodod atpakaļ
dzelzceļam.
45. Par kravas pienākšanu galastacijā dzelzceļam jāizliek
saraksts kravas pienākšanas dienā, bet ne vēlāk par 12.00
nākošajā dienā. Saraksts izliekams stacijā noteiktā un pieejamā
vietā.
Dzelzceļš uz savstarpēja līguma pamata nodrošina kravas
saņēmēju ar iepriekšēju informāciju par gaidāmās kravas
pienākšanu un kravas dislokāciju pārvadāšanas laikā.
Ja kravas saņēmējs un stacija ir savstarpēji vienojušies,
vagoni var tikt padoti bez iepriekšēja paziņojuma.
Saņemot kravu, kravas saņēmējs parakstās ceļazīmē.
46. Dzelzceļš ir tiesīgs kravu neizsniegt kravas saņēmējam, ja
nav samaksāti visi dzelzceļam pienākošie maksājumi par šīs kravas
pārvadājumu.
47. Kravas saņēmējam jāpieņem un jāizved no stacijas viņam
adresētā krava.
Kravas izvešanas, uzglabāšanas kārtību un maksimālos kravu
uzglabāšanas termiņus paredz Kravu pārvadāšanas noteikumi.
Dzelzceļš ņem maksu par kravu (izņemot pilsoņu mājas iedzīves
lietas) uzglabāšanu un vagonu (konteineru) lietošanu, ja krava
nav izkrauta, pēc 24 stundām no brīža, kad stacijā izlikts
saraksts par kravu pienākšanu vai nosūtīts paziņojums kravas
saņēmējam.
Divkārša maksa par kravas uzglabāšanu tiek pielietota pēc tam,
kad pagājušas 48 stundas pēc saraksta izlikšanas.
Pieckārša maksa par kravas uzglabāšanu tiek pielietota pēc
tam, kad pagājušas 72 stundas pēc saraksta izlikšanas.
Kravas saņēmējs atbild par kravas bojāšanos vai bojājumu, ja
krava nav izkrauta un aizvesta kravas saņēmēja vainas dēļ
maksimālajos kravu uzglabāšanas termiņos.
Ja krava uzglabājas virs maksimālajiem kravas uzglabāšanas
termiņiem, dzelzceļš ir tiesīgs kravu realizēt.
48. Dzelzceļam ir jānogādā krava noteiktos termiņos.
Kravas piegādes termiņu nosaka no pīkst. 24 dienā, kad krava
pieņemta pārvadāšanai, līdz saraksta izlikšanai par kravas
pienākšanu galastacijā, par ko tiek izdarīta atzīme kravas
pavadzīmē.
Maksimālos kravas pārvadāšanas termiņus un termiņu
aprēķināšanas kārtību nosaka Kravu pārvadāšanas noteikumi.
49. Dzelzceļš pēc kravas nosūtītāja vai kravas saņēmēja
pieprasījuma var noteikt citu kravas nosūtīšanas galastaciju
(pāradresēt kravu).
Kravas pāradresēšana notiek pēc visu ar kravas pāradresēšanu
saistīto izmaksu samaksas.
Līdz ar jauno pārvadājuma dokumentu noformēšanu iekasējama
maksa par vagonu un konteineru lietošanu un kravu
uzglabāšanu.
Kravu pāradresēšanas kārtību nosaka Kravu pārvadāšanas
noteikumi.
50. Galastacijā dzelzceļam jāpiedalās kravas masas, vietu
skaita un stāvokļa pārbaudē šādos gadījumos:
1) ja krava pienākusi bojātā vagonā vai vagonā ar bojātām
plombām vai ar starpstaciju plombām;
2) ja pienākušai kravai, kas vesta vaļējā ritošā sastāvā vai
neaizplombētos segtajos vagonos, ir iztrūkuma, bojāšanās vai
bojājuma pazīmes un šīs pazīmes var noteikt, izdarot ārējo
apskati;
3) ja pienākusi ātri bojājošās krava un nav ievērots
maksimālais termiņš šīs kravas pārvadāšanai, vai nav ievērots
pārvadāšanas temperatūras režīms refrižerator-vagonos;
4) ja no koplietošanas vietām tiek izsniegtas kravas, ko
izkrāvis dzelzceļš.
Kravas, kas pārvadātas ar taru un gabalkravas dzelzceļš
izsniedz, pārbaudot kravas masu un stāvokli tikai bojājuma
vietās.
Dzelzceļš piedalās pēc kravas saņēmēja uzaicinājuma, par
Tarifos noteikto samaksu, kravas masas, kravas vielu skaita un
kravas stāvokļa pārbaudē ari cilos gadījumos.
Ja kravas saņēmējs, pieņemot kravu, neuzaicina dzelzceļu
piedalīties kravas pārbaudē un pieņem kravu, krava uzskatāma par
nodotu bez iztrūkuma, bojājumiem vai bojāšanās saskaņā ar kravas
pavaddokumentiem.
51. Ja pārbaudes laikā konstatēts iztrūkums, bojājums,
bojāšanās vai citi kravas trūkumi, tiek sastādīts kopīgs
komercakts.
Ja nepieciešama ekspertīze, dzelzceļš pēc savas iniciatīvas
vai pēc kravas saņēmēja pieprasījuma pieaicina ekspertus vai
attiecīgus speciālistus.
52. Kravas masa atzīstama par pareizu, ja nosūtīšanas stacijā
noteiktās kravas masa un galastacijā konstatētās kravas masas
starpība nepārsniedz šīs kravas masas dabiskā zuduma normu un
maksimāli pieļaujamo starpību.
53. Par šaursliežu dzelzceļa līnijām, kā arī no platsliežu
dzelzceļa stacijām uz šaursliežu dzelzceļa stacijām un pretējā
virzienā kravas pārvadājamas tādā kārtībā, kā paredzēts Kravas
pārvadāšanas noteikumos.
54. Kravu pārvadājumu tarifi, maksa par kravas pavadoni, par
papildu pakalpojumiem un citi pārvadāšanas izdevumi un to
aprēķināšanas kārtība noteikta Dzelzceļa pārvadājumu tarifos,
saīsināti, Tarifos.
55. Kārtību, kādā izdarāmi norēķini par pārvadājumiem un
pakalpojumiem, nosaka dzelzceļš saskaņā ar Latvijas bankas
noteikto norēķinu kārtību vai saskaņā ar pārvadājumu līgumu.
Kravu nosūtīšana var tiki aizkavēta līdz maksājumu
nokārtošanai.
Šādā gadījuma par vagonu un konteineru lietošanu, bet
koplietošanas vietās ari par kravu uzglabāšanu maksā kravas
nosūtītājs.
56. Ja dzelzceļam nav iespējams nogādāt kravu vai izdot to
kravas saņēmējam vai saņēmējs neierodas saņemt kravu, dzelzceļš
drīkst kravu pārdot kravu pārvadājumu noteikumos noteiktajā
kārtībā, negaidot norādījumus no nosūtītāja, ja to pieprasa
kravas stāvoklis, vai kravas uzglabāšanas izdevumi pārsniedz pusi
no kravas vērtības.
Pārējos gadījumos dzelzceļam nekavējoties jāinformē kravas
nosūtītājs ar kravas nosūtīšanas stacijas starpniecību. Kravas
nosūtītājam jāatbild 5 dienu laikā pēc paziņojuma saņemšanas.
Dzelzceļam ir tiesības kravu realizēt no brīža, kad pagājušas
15 dienas kopš paziņojuma nosūtīšanas.
57. Summa, ko dzelzceļš saņēmis par realizēto kravu, pēc
dzelzceļam pienākušos līdzekļu aprēķināšanas tiek
pārskaitīta:
1) pavadzīmē norādītajam kravas saņēmējam -ja viņš samaksājis
kravas vērtību;
2) kravas nosūtītājam - visos pārējos gadījumos.
Naudas, summas, kuras nav iespējams pārskaitīt kravas
saņēmējam vai nosūtītājam, tiek pārskaitītas dzelzceļam to summu
segšanai, kas tiek izmaksātas sakarā ar pretenzijām par kravu
nesaglabāšanu vai nozaudēšanu.
Naudas summas, kuras saņemtas par tādu kravu realizāciju, kas
stacijā pienākušas bez dokumentiem pēc noteiktā pretenziju
pārkravās nepiegādi termiņa notecējuma, tiek ieskaitītas valsts
budžetā.
VI. sadaļa.
PIEVEDCEĻI
58. Pievedceļi ir tādi sliežu ceļi, kuri paredzēti atsevišķu
uzņēmumu, organizāciju un iestāžu apkalpošanai un kuri ar
Latvijas Republikas dzelzceļu kopējo tīklu saistīti nepārtrauktām
sliedēm. Pievedceļi pieder:
1) uzņēmumiem, organizācijām un iestādēm;
2) dzelzceļiem.
59. Pievedceļi, kā arī iekraušanas, izkraušanas un vagonu
tīrīšanas ietaises un citi objekti tiek būvētas pēc projekta, kas
saskaņots ar Satiksmes ministriju.
Pievedceļu ietaišu un tehnisko būvju konstrukcijai un
stāvoklim jānodrošina lielkravu vagonu un vagonu ar pagarinātu
bāzi caurlaišana, bet, ja pievedceļu apkalpo dzelzceļa
lokomotīves,- to lokomotīvju caurlaišana, kuras dzelzceļš šīm
vajadzībām iedalījis.
Esošo dzelzceļa staciju paplašināšana jaunu pievedceļu
celtniecības vai darba apjomu pieauguma rezultātā jāveic
uzņēmumiem, kas veic minētos celtniecības darbus vai paplašina
ražošanu.
60. Jaunbūvēto pievedceļu atklāt pastāvīgai ekspluatācijai un
padot uz to ritošo sastāvu atļauts tikai pēc tam, kad darbi
saskaņā ar projektu ir pabeigti, pievedceļš pieņemts
ekspluatācijā un dzelzceļš noteicis tā tehniskās ekspluatācijas
kārtību.
61. Uzņēmumiem, organizācijām un iestādēm piederošajām
lokomotīvēm un vagoniem, kas iziet uz dzelzceļa kopējā tīkla
sliežu ceļiem, pilnībā jāatbilst dzelzceļa tehniskās
ekspluatācijas noteikumu prasībām. Kārtību; kādā uzņēmumam,
organizācijai vai iestādei piederošā lokomotīve izbrauc uz
staciju, kurā pievedceļš pievienojās sliežu ceļu tīklam, nosaka
Kravu pārvadāšanas noteikumi un līgums par pievedceļu
ekspluatāciju.
62. Uzņēmumiem piederošo pievedceļu darbiniekiem, kuri
saistīti ar vilcienu kustību un manevru darbiem sliežu ceļos,
jānokārto pārbaudījumi dzelzceļa darbiniekiem noteiktajā kārtībā
un termiņos, lai noteiktu, kā viņi apguvuši Dzelzceļa tehniskās
ekspluatācijas noteikumus, kā arī vilcienu kustības un
signalizācijas instrukcijas, bet darbiniekiem, kuri izraudzīti
kravas iekraušanai un nostiprināšanai ritošajā sastāvā darbu
vadībai, - pārbaudījumi, lai noteiktu, kā šie darbinieki apguvuši
kravas iekraušanas un nostiprināšanas tehniskos noteikumus.
Personas, kas pārbaudījumus nav nokārtojušas, pie darba
nedrīkst pielaist.
Laikā, kad uzņēmumu darbinieki pilda dienesta pienākumus uz
sliežu ceļiem, viņiem jābūt klāt noteikta parauga apliecībai par
pārbaudījumu nokārtošanu un viņiem precīzi, jāpilda stacijas
amatpersonu rīkojumi.
Darbiniekiem, kuru darbs saistīts ar vilcienu kustību,
noteiktos termiņos jāiziet medicīniskā pārbaude.
63. Savstarpējās attiecības starp dzelzceļu un uzņēmumu, kuram
ir pievedceļi, regulē līgums par šo pievedceļu ekspluatāciju.
Dzelzceļam ir tiesības kontrolēt pievedceļu tehnisko stāvokli.
Gadījumā, ja tiek konstatēti pārkāpumi, kas apdraud satiksmes
drošību, dzelzceļam ir tiesības pārtraukt vagonu padošanu un
aizvākšanu uz pievedceļiem vai to daļā līdz pārkāpuma
novēršanai.
64. Savstarpējās attiecības starp uzņēmumu, kuram pieder
pievedceļi, kas tiek apkalpoti ar paša uzņēmuma lokomotīvi, un
uzņēmumiem. kuriem pieder noliktavas pie pievedceļiem vai kuru
pievedceļi pievienoti galvenajam pievedceļam, regulē līgums. Par
šāda līguma noslēgšanu liek izdarīta atzīme līgumā par pievedceļu
ekspluatāciju starp dzelzceļu un pievedceļa īpašnieku.
Par vagonu un konteineru lietošanu un saglabāšanu atbild
uzņēmums, kam pieder pievedceļš, kurš tiek apkalpots ar šī
uzņēmuma lokomotīvi.
65. Laiku, kurā vagoni atradusies sliežu pievedceļos,
uzskaita, pielietojot vagonu numuru uzskaites sistēmu.
66. Dzelzceļa savstarpējās attiecības ar uzņēmumu
(organizāciju vai iestādi), kam ir savas noliktavas, iekraušanas
un izkraušanas laukumi, pie pievedceļiem, kuri pieder dzelzceļam,
regulē līgums par vagonu padevi un aizvākšanu.
67. Pievedceļus un kravu iekraušanas un izkraušanas vietas
uzņēmuma (organizācijas, iestādes) teritorijas robežās no gružiem
.un sniega attīra un apgaismo uzņēmums.
Vagonu un kravu apsardzību uzņēmumiem piederošajā teritorijā
nodrošina paši uzņēmumi.
68. Līgums par pievedceļa ekspluatāciju un līgums par vagonu
padevi un aizvākšanu tiek noslēgts uz pieciem gadiem. Ja mainās
stacijas tehniskais aprīkojums vai darba tehnoloģija, vai mainās
uzņēmuma tehniskais aprīkojums vai pamatražošanas tehnoloģija,
atsevišķi līguma punkti vai viss līgums pēc pušu vienošanās var
tikt pārskatīts pirms tā termiņa izbeigšanās. Ja puses
savstarpēji vienojas, līgums par pievedceļu ekspluatāciju un
līgums par vagonu padevi un aizvākšanu var tikt pagarināts uz
turpmākajiem gadiem.
69. Līgums par pievedceļu ekspluatāciju un līgums par vagonu
padevi un aizvākšanu tiek izstrādāts, ievērojot sliežu pievedceļu
un, tās stacijas darba organizāciju, kurā pievedceļš pievienojas
kopējam sliežu tīklam.
Tipveida līguma izstrādāšanas kārtību un pamatnoteikumus
paredz Kravas pārvadāšanas noteikumi.
70. Domstarpību gadījumos par līgumu noslēgšanu katra no pusēm
var griezties jautājumā par strīda izskatīšanu Latvijas
Republikas Saimnieciskajā tiesā vai šķīrējtiesā likumā noteiktajā
kārtībā.
Līdz laikam, kad Saimnieciskā tiesa vai šķīrējtiesa izlems
strīdīgos jautājumus, pušu savstarpējās attiecības šajos
jautājumos regulē agrākā līguma noteikumi.
Strīdīgos jautājumus, kas saistīti ar kustības drošību, nodod
izskatīšanai Satiksmes ministrijai.
VII. sadaļa.
PASAŽIERU UN BAGĀŽAS PĀRVADĀJUMI
71. Dzelzceļam jāapmierina iedzīvotāju vajadzības pēc
pasažieru pārvadājumiem, jāgarantē pasažieru drošība dzelzceļā
transporta lietošanas laikā, nepieciešamās ērtības, un
apkalpošana stacijās un vilcienos, kā arī pasažieru bagāžas
savlaicīga pārvadāšanā un saglabāšana.
72. Stacijas ēkā jāatrodas:
1) informācijai pasažieriem par vilcienu atiešanas un
pienākšanas laiku, par pasažieru braukšanas un bagāžas
pārvadāšanas maksu;
2) paziņojumiem par biļešu un bagāžas kasu darba laiku un par
brīvo vietu skaitu vilcienos;
3) stacijas telpu izvietojuma plānam.
73. Pēc pasažieru pārvadājuma līguma dzelzceļš apņemas nogādāt
pasažieri un viņa bagāžu uz galastaciju, ierādot viņam vietu
vilcienā saskaņā ar nopirkto biļeti, bet pasažieris apņemas
samaksāt par braucienu pēc noteiktā tarifa un, nododot
pārvadāšanai bagāžu, - arī par bagāžas vešanu.
Katram vilciena pasažierim ir jābūt braukšanas biļetei.
Dzelzceļam jānodrošina braukšanas biļešu pārdošana līdz
norādītajai galastacijai, kas atklāta pasažieru pārvadājumu
operācijām.
Biļešu un citu braukšanas dokumentu paraugus, šo dokumentu
pārdošanas un lietošanas kārtību, derīguma termiņus, kā arī
noteikumus braukšanai pa dzelzceļu izstrādā un apstiprina
Satiksmes ministrija.
Pasažieru nozaudētie un sabojātie braukšanas dokumenti netiek
atjaunoti un par tiem samaksāto naudu neatlīdzina.
74. Dzelzceļam jāpagarina dzelzceļa braukšanas biļetes
derīguma termiņš šādos gadījumos:
1) ja pasažieriem netiek ierādīta vieta vilcienā (izņemot
piepilsētas vilcienus) - uz laiku līdz nākamā vilciena atiešanai,
kurā pasažierim būs ierādīta vieta;
2) ja saskaņoti vilcieni nokavējas pasažiera pārsēšanās vietā
- uz visu tranzītpasažiera aizkavēšanās laiku līdz brīdim, kad
viņam būs dota iespējā turpināt braucienu;
3) ja pasažieris ceļā saslimis - uz visu slimības laiku,
Uzrādot medicīnas iestādes izziņu;
4) ja pasažieris ceļā apstājas - uz laiku, ne ilgāku par 10
diennaktīm.
75. Biļetes pasažieriem jāpārdod gan iepriekš pārdošanas
kasēs, gan arī tekošās dienas kasēs.
Biļešu iepriekšpārdošanas termiņus nosaka dzelzceļš.
Tajās stacijās, kurās notiek pasažieru vilcienu un
bezpārsēšanās vagonu formēšana, biļešu pārdošana uz tekošo dienu
notiek 24 stundu laikā līdz vilciena atiešanai.
Stacijās, kurās nav sadales procesa un braukšanas dokumentu
noformēšanas automatizēto vadības sistēmu, biļetes jāpārdod no
brīža, kad saņemtas ziņas pār brīvo vietu skaitu tranzītvilcienā.
Laiks, kad pasažieriem pārdod biļetes braukšanai piepilsētas
vilcienos, tiek noteikts, ievērojot piepilsētas vilcienu kustības
sarakstu.
76. Dzelzceļa stacijas bagāžas glabātavas pieņem no
pasažieriem glabāšanā rokas bagāžu bez braukšanas dokumentu
uzrādīšanas.
Aizliegts nodot un pieņemt bagāžas glabātavās viegli
uzliesmojošas un citas bīstamas vielas un priekšmetus, kā arī
dokumentus, naudas summas un vērtslietas.
77. Pasažieriem ir tiesības:
1) iegādāties biļeti uz jebkuru vilcienu un jebkurā vagonā
līdz nosauktajai stacijai, kas atklātā pasažieru pārvadāšanas
operācijām pēc pasažieru kustības visīsākā maršruta ar vismazāko
pārsēšanās skaitu vai pēc laika ziņā ērtākā maršruta;
2) ņemt sev līdzi bez maksas vienu bērnu, kas nav vecāks par 7
gadiem, ja viņš neaizņem atsevišķu vietu;
3) vest sev līdzi (bez sīkām lietām) rokas bagāžu, kuras
izmēri nepārsniedz 100x40x60 cm un svars nepārsniedz 36 kg;
4) nodot pārvadāšanai bagāžu par maksu pēc tarifa;
5) apstāties ceļā, pagarinot biļetes derīguma termiņu uz laiku
ne ilgāku par 10 diennaktīm, izņemot piepilsētas zonas
vilcienus;
6) saslimšanas gadījumā brauciena laikā pagarināt biļetes
derīgumā termiņu uz visu slimības laiku, uzrādot medicīnas
iestādes izziņu;
7) aizņemt brauciena laikā brīvo vietu augstākās kategorijas
vagonā, piemaksājot braukšanas maksas starpību;
8) izbraukt ar vilcienu, kas atiet agrāk par to vilcienu, uz
kuru nopirkta biļete, Par to stacijas, kasē uz biļetes iepriekš
izdarāma nepieciešamā atzīmē;
9) visos pārējos gadījumos, kad nokavēta (izņemot piepilsētas
vilcienu) atiešana, - 3 stundu laikā pēc vilciena atiešanas
atjaunot braukšanas dokumentus; ar piemaksu vai saņemt atpakaļ
braukšanas maksu, atskaitot 25% no braukšanas maksas;
10) atdot braukšanas dokumentus atpakaļ dzelzceļa kasē;
11) ja braucienu ceļā pārtrauc no pasažiera neatkarīgu iemeslu
dēļ, saņemt atpakaļ braukšanas maksu par nenobrauktu
attālumu.
78. Pasažierim ir tiesības, ja braukšanas, dokumenti tiek
nodoti atpakaļ:
ne mazāk par 24 stundām pirms vilciena atiešanas - saņemt
atpakaļ pilnu braukšanas maksu;
mazāk par 24 stundām, bet ne mazāk par 6 stundām pirms
vilciena atiešanas - saņemt atpakaļ 90% no braukšanas maksas;
mazāk par 6 stundām pirms vilciena atiešanas - saņemt atpakaļ
60% no braukšanas maksas.
Ja atpakaļceļam iegādātos braukšanas dokumentus nodod atpakaļ
to iegādes punktos ne vēlāk kā 3 diennaktis pirms vilciena
atiešanas, pasažierim jāizmaksā pilnu atpakaļ braukšanas maksu.
Ja atpakaļceļam iegādātos dokumentus nodod vēlāk par šo laiku,
bet pirms vilciena atiešanas- pasažierim izmaksā 75% no
atpakaļceļa maksas.
79. Atpakaļceļam iegādātos braukšanas dokumentus atpakaļceļa
sākumpunktā nodod atpakaļ pēc tādiem pašiem noteikumiem kā
biļetes.
Braukšanas dokumentu atpakaļ nodošanas gadījumā pasažieru tiek
izmaksāta komisijas nauda.
80. Ar stacijas priekšnieka atļauju pasažieris var nodot
atpakaļ braukšanas dokumentus piepilsētas satiksmē, ja
pārvadājums noticis dzelzceļa vainas dēļ.
81. Dzelzceļš pārdod biļetes uzņēmumiem (organizācijām un
iestādēm) pēc iepriekšējiem pasūtījumiem atsevišķu pasažieru
grupu pārvadāšanai.
Par pasažieru pārvadājumiem, ko veic pēc uzņēmumu
(organizāciju un iestāžu) pasūtījumiem, apmaksa tiek izdarīta
saskaņā ar līgumcenām.
Nododot atpakaļ braukšanas dokumentus dzelzceļa stacija kasē,
ja līdz vilciena atiešanai palicis:
1) ne mazāk par 7 diennaktīm, - uzņēmums saņem atpakaļ pilnu
braukšanas maksu;
2) ne mazāk par 3 diennaktīm, - uzņēmums saņem atpakaļ 85% no
braukšanas maksas;
3) mazāk par 3 diennaktīm, - uzņēmums saņem atpakaļ 75% no
braukšanas maksas.
82. Pilna braukšanas maksa tiek atdota atpakaļ neatkarīgi no
braukšanas dokumenta atpakaļ nodošanas laika (pirms vilciena
atiešanas), ja biļetē norādītais vilciens atcelts vai tā atiešana
no pasažieru brauciena sākumpunkta aizkavējas vairāk par trim
stundām, vai pasažieriem nav ierādītas braukšanas dokumentos
paredzētās vietas un nav piekrituši izmantot citas vietas.
83. Ja pasažierim vagonā nevar ierādīt vietu pēc nopirktās
biļetes, dzelzceļam ar pasažiera piekrišanu jāierāda vieta citā
vagonā. Ja tas ir augstākas kategorijas vagons, maksa par to
netiek ņemta, bet ja pasažierim ierāda vietu, maksa par kuru ir
mazāka nekā viņa nopirktās biļetes cena, viņam atmaksā braukšanas
maksas starpību divkāršā apmērā. Ja pasažieris atsakās no šādas
viņam piedāvātas vietu dzelzceļš atlīdzina viņam braukšanas
maksu.
Pasažierim ir tiesības prasīt, lai viņam ierāda atbilstošu
vietu vilcienā.
84. Dzelzceļam, ja pasažieris uzrāda braukšanas biļeti,
jāpieņem pārvadāšanai bagāža un jānosūta tā ar tuvāko atbilstoša
virziena vilcienu, kurā ir bagāžas vagons. Pēc pasažiera lūguma
bagāžu var nosūtīt pa citu maršrutu, kas nav norādīts.
Lai apliecinātu bagāžas pieņemšanu pārvadāšanai, pasažierim
izsniedz bagāžas kvīti. Nododot bagāžu, pasažieris var pieteikt
tās vērtību un samaksāt atbilstoši tarifam.
85. Pārvadāšanai bagāžā no pasažieriem pieņem tikai tādas
lietas un priekšmetus, kuru izmēri, iesaiņojums, svars un citas
īpašības ļauj tos bez grūtībām iekraut, un izvietot bagāžas
vagonā un kuri nevar nodarīt kaitējumu citu pasažieru
bagāžai.
Viegli uzliesmojošu un citu bīstamu priekšmetu un vielu
sarakstu, kuras aizliegts nodot un pārvadāt bagāžā, paredz
Bagāžas pārvadāšanas noteikumi.
86. Bagāžas piegādes laiku nosaka atbilstoši laikam, kad
galastacijā jāpienāk vilcienam, ar kuru bagāža nosūtīta.
Ja bagāžas pārvadāšana notiek ar pārkraušanu ceļā, tad bagāžas
piegādes laiks tiek noteikts atbilstoši saskaņoto vilcienu
kustības laikam maršrutā, pieskaitot vienu diennakti uz katru
pārkraušanas reizi.
87. Pasažierim ir tiesības uzskatīt bagāžu par nozaudētu un
pieprasīt atlīdzināt tās vērtību, ja bagāža galastacijā nav
pienākusi 7 diennakšu nakšu laikā pēc tam, kad beidzies bagāžas
piegādes termiņš.
88. Bagāžu galastacijā izsniedz bagāžas kvīts uzrādītājam.
Bagāžu izsniedz visu laiku, kad stacija ir atvērta pasažieru
pārvadāšanas operācijām. Par bagāžas uzglabāšanu maksā kvīts
uzrādītājs bagāžas saņemšanas brīdī.
89. Bagāža, kas nav pieprasīta 30 dienu laikā, nododama
vietējām tirdzniecības organizācijām pārdošanai tādā kārtībā, kā
paredzēts Bagāžas pārvadāšanas noteikumos.
Bagāžas kvīts uzrādītājam 6 mēnešu laikā no bagāžas
realizēšanas brīža ir tiesības saņemt summu, ko dzelzceļš
saņēmis par bagāžas realizāciju. No šīs naudas ieturama summa,
kura pienākas dzelzceļam par bagāžas realizāciju un
glabāšanu.
VIII. sadaļa.
PASTA PĀRVADĀJUMI
90. Dzelzceļa pienākums ir veikt pasta pārvadājumus,
izmantojot šim nolūkam speciālus vagonus.
To vilcienu sarakstus, kuru sastāvā ir pasta vagoni, nosaka
valsts uzņēmums "Latvijas dzelzceļš" pēc saskaņošanas
ar valsts uzņēmumu "Latvijas pasts".
Par pasta pārvadājumiem maksā pēc līgumā noteiktiem
tarifiem.
91. Valsts uzņēmumam "Latvijas pasts" jāuztur pasta
vagoni lietošanas kārtībā saskaņā ar dzelzceļa ekspluatācijas
noteikumiem. Pasta vagonus par valsts uzņēmuma "Latvijas
pasts" līdzekļiem remontē dzelzceļš līgumā paredzētajā
kārtībā.
Kārtību, kādā pasts pārvadājams pa dzelzceļu, nosaka dzelzceļš
pēc saskaņošanas ar uzņēmumu "Latvijas pasts".
92. Dzelzceļa atbildību par pārvadājamā pasta nozaudēšanu,
sabojāšanu vai aizkavēšanu nosaka valsts uzņēmuma "Latvijas
pasts" un dzelzceļa savstarpējās vienošanās.
IX. sadaļa.
ATBILDĪBA PAR DZELZCEĻA TRANSPORTA PĀRVADĀJUMU ATTIECĪBU
PĀRKĀPUMIEM
93. Saskaņā ar šo Nolikumu un noslēgtajiem līgumiem dzelzceļš,
kravas nosūtītāji, kravas saņēmēji un pasažieri ir savstarpēji
atbildīgi par uzņemto saistību izpildi. Jebkura dzelzceļa
vienošanās, kura noslēgta ar kravas nosūtītājiem, kravas
saņēmējiem un pasažieriem, kuras mērķis ir samazināt vai novērst
dzelzceļam, kravas nosūtītājiem, kravas saņēmējiem un pasažieriem
uzlikto atbildību, atzīstama spēkā neesošu.
Par spēkā neesošām atzīstamas arī jebkuras kravas
pavaddokumentos izdarītās atzīmes, kādas nav paredzētas šajā
Nolikumā, attiecīgos noteikumos un noslēgtajos līgumos.
94. Ja dzelzceļš vai kravas nosūtītājs atsakās pilnīgi vai
daļēji izpildīt noslēgto organizatorisko līgumu, ja dzelzceļš
akceptējis pieteikumu un kravas nosūtītājs nav savlaicīgi,
izmantojis savas tiesības atteikties no pieteikuma, vainīgajai
pusei jāmaksā soda nauda:
2% apmērā no vidējās pārvadājuma maksas, ja līdz plānotajām
pārvadājumam ir ne mazāk kā 5 dienas;
10% apmērā no vidējās pārvadāšanas maksas, ja līdz plānotajam
pārvadājumam ir mazāk par 5 dienām.
Vidējā pārvadājuma maksa tiek noteikta Tarifos.
95. Kravas nosūtītājs atbrīvojams no soda naudas par
organizatoriskā līguma neizpildi:
1) ja tam par iemeslu bijušas stihiska rakstura parādības
(sniega sanesumi, plūdi, ugunsgrēki), kuras izraisījušas kustības
pārtraukumu pievedceļos vai kuru laikā pēc spēkā esošajiem
noteikumiem aizliegts veikt iekraušanas un izkraušanas darbus,
vai sakarā ar avāriju uzņēmumā jāpārtrauc ražošana uz laiku, ne
mazāku par 3 diennaktīm;
2) ja saskaņā ar šī Nolikuma 35.punktu kravu iekraušana
aizliegta, pārtraukta vai ierobežota;
3) ja kravas nosūtītājs atteicies no pārvadājuma saskaņā ar
Nolikuma 7.punktu.
96. Dzelzceļš atbrīvojams no soda naudas maksas par
organizatoriska aizlieguma neizpildi:
1) ja tam par iemeslu bijušas stihiska rakstura parādības
(sniega sanesumi, plūdi, ugunsgrēki), kuru dēļ nav bijis
iespējams padot vagonus un konteinerus kravu iekraušanai;
2) ja saskaņā ar šī Nolikumā 35.punktu kravu iekraušana
aizliegta, pārtraukta vai ierobežota;
3) ja kravas nosūtītājs aizturējis vagonus (konteinerus),
kravu iekraujot vai izkraujot.
97. Par organizatoriskā līguma neizpildi (vagonu un konteineru
ne-piegāde iekraušanai vai kravu ne-piegāde nosūtīšanai) vainīgā
puse maksā soda naudu 20% apmērā no vidējā pārvadājuma maksas par
katru nokavēto dienu.
98. Dzelzceļš par kravas saglabāšanu ir atbildīgs no brīža,
kad tā pieņemta pārvadāšanā, līdz kravas izsniegšanai saņēmējam
vai līdz tās realizācijai.
99. Dzelzceļš neatbild par kravas nozaudēšanu, iztrūkumu.
bojāšanos vai bojājumu:
1) ja krava pienākusi lietošanas kārtībā esošā vagonā
(konteinerā) ar sabojātām kravas nosūtītāja plombām;
2) ja krava pienākusi lietošanas kārtībā esošā vaļējā ritošā
sastāvā bez pārkraušanas ceļā un tās aizsargmarķējums vai
nostiprinājums nav bojāts, vai nav citu pazīmju, kas liecinātu
par kravas iztrūkumu, sabojāšanos vai bojājumu pārvadāšanas
laikā;
3) ja iztrūkums, bojāšanās vai bojājums radies kravas sevišķu
dabisku īpašību dēļ, par kurām kravas nosūtītājs nav informējis
pārvadātāju;
4) ja krava pārvadāta kravas nosūtītāja vai kravas saņēmēja
pavadoņa pavadībā;
5) ja kravas iztrūkums nepārsniedz dabiskā zuduma normas un
pieļaujamo maksimālo starpību, kas konstatēta, nosakot kravas
masu;
6) ja pārvadāšanai nodota krava, kuras mitruma koeficients
pārsniedz noteikto normu;
7) kas radies kravas nosūtītāja vai saņēmēja vainas dēļ;
8) ja konstatēts tādas, kravas iztrūkums, nozaudēšana,
bojājums vai bojāšanās, kuru kravas nosūtītājs nav minējis
pārvadājuma dokumentos;
9) ja kravas nosūtītājs nosūtījis nekvalitatīvu (neizšķirotu,
inficētu utt.) produkciju, kas ātri bojājas, un tā galapunktā
pienākusi pārvadāšanai noteiktā laikā, ja tas pierādīts ar
eksperta slēdzienu;
10) stihiskas nelaimes vai nepārvaramas varas rezultātā;
11) ja kravas nosūtītājs, iekrāvis kravu neiztīrītā un
nesagatavotā vagonā (konteinerā) dubultoperāciju kārtībā;
12) ja kravas bojājums, bojāšanās vai iztrūkums, radies taras
vai iepakojuma trūkuma dēļ, kurus nevarēja konstatēt, izdarot
ārējo apskati;
13) ja krava, kura nav paredzēta pārvadāšanai vaļējā ritošā
sastāvā, pārvadāta vaļējā ritošā sastāvā ar kravas nosūtītāja
piekrišanu.
To kravu sarakstu, kuras var pārvadāt vaļējā ritošā sastāvā,
nosaka Kravu pārvadāšanas noteikumi.
Minētie iemesli uzskatāmi par pierādītiem, ja kravas saņēmējs
vai nosūtītājs nepierāda pretējo.
100. Par kravas pārvadājuma līguma neizpildi dzelzceļš
atlīdzina:
1) par kravas nozaudēšanu vai iztrūkumu, - nozaudētās vai
iztrūkstošās kravas faktiskās vērtības apmērā;
2) par kravas bojāšanos un bojājumu, - tās summas apmērā, par
kādu samazinājusies kravas vērtība;
3) ja dzelzceļš izmantojis savām vajadzībām kādu no
pārvadāšanai pieņemtām kravām, - kravas vērtības divkāršā
apmērā, izņemot 56. punktā paredzētajos gadījumos.
Ja pārvadājamā krava nozaudēta vai konstatēts tās iztrūkums,
dzelzceļš atlīdzina par šo kravu saņemto pārvadāšanas, maksu
pilnā apmērā vai proporcionāli iztrūkstošajai daļai.
101. Kravas vērtību nosaka pēc līgumā vai citā dokumentā
uzrādītās kravas vērtības, ja šādu dokumentu nav, tad pēc
pastāvošajām cenām kravas pieņemšanas vietā.
Gadījumā, ja minētajos dokumentos uzrādīta kravas vērtība
citas valsts valūtā, kravas vērtība pārrēķināma pēc Latvijas
Bankas oficiālā kursa kravas pieņemšanas dienā.
102. Pārkravās piegādes nokavēšanu dzelzceļš maksā kravas
saņēmējam soda naudu (ja dzelzceļš nepierāda, ka nokavējums nav
noticis tā vainas dēļ) šādos apmēros:
1) 15 % no maksas par pārvadājumiem, -ja nokavējums
nepārsniedz vienu desmitdaļu no piegādes laika;
2) 30% no maksas par pārvadājumu, -ja nokavējums pārsniedz
vienu desmit daļu no piegādes laika, bet nav lielāks par divām
desmitdaļām;
3) 45 % no maksās par pārvadājumu, -ja nokavējums pārsniedz
divas desmitdaļas no piegādes laika, bet nav lielāks par
trim desmitdaļām;
4) 60 % no maksas par pārvadājumu, -ja nokavējums pārsniedz
trīs desmitdaļas no piegādes laika, bet nav lielāks par četrām
desmitdaļām no šī laika;
5) 15% no maksas par pārvadājumu, -- ja nokavējums pārsniedz
četras desmitdaļas no piegādes laika, bet nav lielāks par piecām
desmitdaļām;
6) 90 % no maksas par pārvadājumu, -ja nokavējums pārsniedz
piecas desmitdaļas no piegādes laika.
Ja piegādes laiks nepārsniedz 6 diennaktis, dzelzceļš maksā
kravas nosūtītājiem soda naudu šādos apmēros:
1) 15 % no maksas par pārvadājumu -par 1 nokavēto
diennakti;
2) 30 % no maksas par pārvadājumu - par 2 nokavētām
diennaktīm;
3) 45 % no maksas par pārvadājumu - par 3 nokavētām
diennaktīm;
4) 60 % no maksas par pārvadājumu-par 4 nokavētām
diennaktīm;
5) 75% no maksas par pārvadājumu - par 5 nokavētām
diennaktīm;
6) 90 % no maksas par pārvadājumu -ja nokavēts vairāk par 5
diennaktīm.
Šādos pašos apmēros no dzelzceļa iekasējama soda nauda par
uzņēmumiem, organizācijām un iestādēm piederošo vai to nomāto
tukšo vagonu piegādes nokavēšanu.
Dzelzceļš bez soda naudas par piegādes nokavējumu ir atbildīgs
par minētās kravas sabojāšanos.
Kravas saņēmējs zaudē tiesības saņemt soda naudu par kravas
piegādes nokavējumu, ja tas nav divu diennakšu laikā pēc saraksta
izlikšanas kravu izkrāvis un izvedis.
103. Kravas nosūtītājam vai kravas saņēmējam ir tiesības,
uzskatīt kravu par nozaudētu un pieprasīt atlīdzību par to, ja šī
krava nav izsniegta kravas saņēmējam pēc viņa pieprasījuma 30
dienu laikā pēc piegādes termiņa izbeigšanās.
Ja krava pienākusi pēc iepriekš minēto termiņu izbeigšanās,
krava saņēmējam ir jāpieņem un jāatlīdzina summa, ko dzelzceļš
tam izmaksājis par kravas nozaudēšanu.
104. Par tādas kravas nedošanu pārvadāšanai, kuru pārvadājot
nepieciešami īpaši piesardzības pasākumi, ja nepareizi uzrādīts
kravas nosaukums, īpašības un stāvoklis vai bijis aizliegums to
pārvadāt, no kravas saņēmēja bez dzelzceļam nodarītā zaudējuma
atlīdzības iekasējama soda nauda pārvadāšanas, maksas pieckāršā
apmērā par visu pārvadājuma attālumu.
105. Kravas pārvadāšanas laikā dzelzceļš izpilda muitas un
citu administratīvo orgānu kravas pavaddokumentu noformēšanas
prasības. Kravas nosūtītājs atlīdzina dzelzceļam izdevumus
saskaņā ar Tarifiem.
106. Par dzelzceļam piederošo vagonu vai konteineru, kā arī
dzelzceļa nomāto vagonu vai konteineru patvaļīgu lietošanu bez
dzelzceļa piekrišanas jāmaksā soda nauda divkāršā apmērā no
maksas par vagonu (konteineru) lietošanu.
107. Par vagonu vai konteineru lietošanu kravu iekraušanas un
izkraušanas, kravas pavaddokumentu noformēšanas laikā,
nesavlaicīgas kravas piegādes un citos gadījumos kravas
nosūtītājs (saņēmējs) maksā Tarifos noteiktajā apmērā.
108. Ja tukšo vagonu padošana kravas nosūtītājiem pēc viņu
pieprasījuma kravu iekraušanai aizkavējas kravas nosūtītāja
vainas dēļ, viņš maksā par vagonu lietošanu paraisu laiku. kad
vagoni aizturēti stacijā.
Ja kravas nosūtītājs paziņo stacijai, ka atsakās izmantot šos
vagonus, minēto mākšu aprēķina tikai līdz brīdim, kad stacija
saņēmusi šādu paziņojumu.
Tas neatbrīvo kravas nosūtītāju no atbildības par
organizatoriskā līguma neizpildi.
109. Kravas nosūtītājs un kravas saņēmējs tiek atbrīvoti no
maksas par vagonu un konteineru lietošanu:
1) par vagonu vai konteineru dīkstāves laiku, ja tās cēlonis
bijušas stihiska rakstura parādības, kas izraisījušas kustības
pārtraukumu pievedceļā, kā arī uzņēmumā notikušas stihiska
rakstura parādības vai avārijas, kuru dēļ saskaņā ar esošajiem
noteikumiem aizliegts veikt kravu iekraušanas un izkraušanas
darbus;
2) ja dzelzceļš padevis vagonus (konteinerus) tādā daudzumā,
kas pārsniedz kravas nosūtītāja iekraušanas punktu maksimālo
tehnisko kravas pārstrādes spēju;
3) ja dzelzceļš saskaņā ar noslēgto līgumu nav savlaicīgi
paziņojis par vagonu padošanu;
4) ja dzelzceļš padevis vagonus vai konteinerus, kās neatbilst
attiecīgās kravas pārvadāšanai.
110. Par vagonu un konteineru aizturēšanu tāpēc, ka kravas
pavadzīmei nav bijuši pievienoti muitas, sanitāro un citu
administratīvo noteikumu izpildei nepieciešamie dokumenti, kravas
nosūtītājs samaksā soda naudu divkāršā apmērā no vagonu
(konteineru), lietošanas maksas.
111. Padot iekraušanai neiztīrītu ritošo sastāvu atļauts tikai
ar kravas nosūtītāja piekrišanu. Šādā gadījumā dzelzceļš
atlīdzina iztīrīšanas izdevumus.
Gadījumā, ja kravas nosūtītājs pamatoti atsakās pieņemt
neiztīrītu vagonu kravas iekraušanai, dzelzceļam jāmaksā soda
nauda saskaņā ar Nolikuma 97. punktu.
Kravas nosūtītājam tiek dots nepieciešamais laiks vagonu vai
konteineru iztīrīšanai, ko nosaka, dzelzceļam vienojoties ar
kravas nosūtītāju.
112. Ja pēc kravas izkraušanas (izliešanas) tiek nodots
nepilnīgi izkrauts vai neiztīrīts ritošais sastāvs, kravas
saņēmējs maksā dzelzceļam soda naudu iztīrīšanas izdevumu
trīskāršā apmērā.
Tāda pati atbildība ir ari kravas nosūtītājam par kravas
nodošanu pārvadāšanai, kas iekrauta vagonos ar agrāk pārvadāto
kravu atliekām, neatkarīgi no vietas, kur šis fakts konstatēts.
Dzelzceļam ir tiesības atteikties pieņemt šādu kravu
pārvadāšanai.
113. Par vagonu vai konteineru sabojāšanu, ja kravu
iekraušanas un izkraušanas darbus veic ar kravas nosūtītāja vai
saņēmēja līdzekļiem, kā ari par dzelzceļa iedalīto kravas
pārvadāšanai lietojamo un noņemamo ietaišu (pamatnes, štropes,
savilces, aizsargi, krāsnis u.c.) sabojāšanu vai nozaudēšanu
kravas nosūtītājs, kravas saņēmējs samaksā dzelzceļam soda naudu
sabojāto (nozaudēto) vagonu (konteineru) vai to daļu, vai
noņemamo ietaišu vērtības pieckāršā apmērā pēc dzelzceļa
apstiprinātā izcenojuma.
Kravas nosūtītājam (saņēmējam) jāatlīdzina dzelzceļa izdevumi,
kādi tam radušies sakarā ar ritošā sastāva pārslogošanu vai
kravas nepareizu iekraušanu, iesaiņošanu vai nostiprināšanu.
114. Ja dzelzceļš patvaļīgi aizņēmis citiem piederošos vai to
nomātos vagonus vai konteinerus, dzelzceļam jāmaksā soda nauda
divkāršā apmērā no vagonu (konteineru) lietošanās maksas.
Ja dzelzceļš sabojājis citiem piederošos vai to nomātos
vagonus vai konteinerus, dzelzceļam šie bojātie vagoni vai
konteineri jāizremontē vai jāsamaksā to īpašniekiem soda nauda
bojāto (nozaudēto) ritošā sastāva daļu v ai konteineru vērtības
pieckāršā apmērā.
Ja dzelzceļš nozaudējis uzņēmumiem', organizācijām vai
iestādēm piederošos vagonus, dzelzceļam pēc to pieprasījuma
jānodod tiem uz laiku bezmaksas lietošanā attiecīgs ritošais
sastāvs, bet pēc trim mēnešiem - citi vagoni nozaudēto vagonu
vietā.
Ja dzelzceļam attiecīgo Vagonu nav, jāatlīdzina nozaudēto
vagonu vērtība.
115. Pēc kravas pienākšanas un tās saņemšanas gala stacijā
kravas saņēmējs ir pilnīgi atbildīgs dzelzceļam par šo
pārvadājumu.
Kravas saņēmējs ir tiesīgs pieprasīt kravas nosūtītājam
atlīdzināt soda naudu un citu maksājumu summas, ko kravas
saņēmējs samaksājis dzelzceļam par kravas nosūtītāja nepareizām
darbībām, kā arī radušos zaudējumus.
116. Dzelzceļš ir materiāli atbildīgs par pārvadāšanai
pieņemtās bagāžas nozaudēšanu, iztrūkumu, bojāšanos vai bojājumu,
kā arī par bagāžas piegādes nokavējumu, ja nevar pierādīt, ka
bagāžas nozaudēšana, iztrūkums, bojāšanās vai bojājums, kā arī
piegādes nokavējums nav noticis dzelzceļa vainas dēļ.
Par bagāžas nozaudēšanu, iztrūkumu, bojāšanos vai bojājumu
dzelzceļš ir atbildīgs šādos apmēros:
1) par bagāžu, kas pieņemta pārvadāšanai ar pieteiktu vērtību,
- pieteiktās vērtības apmērā, bet, ja dzelzceļš pierada, ka
pieteiktā vērtība pārsniedz faktisko vērtību,- faktiskās vērtības
apmērā;
2) par bagāžu, kas pieņemta pārvadāšanai bez pieteiktas
vērtības, - 50 rbļ. par vienu bagāžas kilogramu.
Par bagāžas piegādes nokavējumu dzelzceļš maksā soda naudu 10%
apmērā no bagāžas pārvadājuma maksas par katru diennakti, skaitot
nepilnās diennaktis par pilnām.
Bagāžas piegādes nokavējums aprēķināms no pulksten 24.00
datumā, kurā bagāžai bija jāpienāk.
Soda naudu par bagāžas piegādes nokavējumu samaksā dzelzceļā
vārdā galastacija, ja bagāžu izsniedz, pamatojoties uz aktu, kas
sastādīts pēc pasažiera pieprasījuma.
Par sev līdzi vedamās rokas bagāžas saglabāšanu pasažierim
jārūpējas pašam.
117. Ja bagāžā, ko pasažieris nodod pārvadāšanai, liek atrasti
priekšmeti, kurus pārvadāt aizliegts bagāžā, bagāžas īpašniekam
jāmaksā sodanauda bagāžas pārvadāšanas maksās pieckāršā apmērā,
bet attiecīgajos gadījumos viņš tiek saukts pie likumā noteiktās
atbildības.
118, Apstākļi, kuri. var būt par pamaļu dzelzceļa, kravas
nosūtītāju, kravas saņēmēju un pasažieru atbildībai dzelzceļa
pārvadājumos, apliecināmi ar komercaktiem vai vispārējā parauga
aktiem.
Dzelzceļam komercakts jāsastāda, ja kravas vai bagāžas
saņēmējs to pieprasa vai dzelzceļš pats konstatējis šādus
apstākļus:
1) faktiski konstatēto kravas, vai bagāžas nosaukumu, svaru
vai vielu neatbilstību pārvadājuma dokumentā uzrādītajiem
datiem;
2) kravas vai bagāžas bojāšanos vai bojājumu;
3) faktu, ka atrasta krava vai bagāža bez dokumentiem vai
dokumenti bez kravas vai bagāžas;
4) faktu, ka dzelzceļam atdota nolaupītā krava vai bagāža;
5) faktu, ka dzelzceļš nav nodevis uz pievedceļiem kravu 24
stundu laikā pēc kravas izsniegšanas dokumentu noformēšanas preču
kantori (kasē). Šajā gadījumā komercaktu sastāda tikai pēc kravas
saņēmēja pieprasījuma.
Komercaktu un vispārēja parauga aktu sastādīšanas kārtību
paredz Kravas pārvadāšanas noteikumi.
X. sadaļa.
PRETENZIJAS UN PRASĪBAS CELŠANAS KĀRTĪBA
119. Pirms prasības celšanas par dzelzceļa pārvadājumu
saistību pārkāpumiem obligāti jāpiesaka pretenzija.
Tiesības pieteikt pretenzijas un attiecīgajos gadījumos -celi
prasību pret dzelzceļu ir:
1) kravas saņēmējam vai nosūtītājam - kravas nozaudēšanas
gadījumā;
2) kravas saņēmējam --- kravas iztrūkuma, bojāšanās, bojājuma,
kravas piegādes un izsniegšanas nokavējuma gadījumā;
3) kravas nosūtītājam - visos pārējos gadījumos;
4) bagāžas kvīts uzrādītājam - bagāžas nozaudēšanas
gadījumā;
5) bagāžas kvīts uzrādītājam - bagāžas iztrūkuma, bojājuma,
bojāšanās vai piegādes termiņa nokavējuma gadījumā.
Pretenzijas dzelzceļam jāpiesaka rakstveidā.
120. Nav atļauts nodot citām organizācijām un pilsoņiem
tiesības pieteikt pretenzijas un celt prasības, izņemot
gadījumus, kad šīs tiesības kravas nosūtītājs nodod kravas
saņēmējam vai kravas saņēmējs nodod kravas nosūtītājam.
Pretenzijas pieteikšanas un prasības celšanas tiesības
nodošana apliecināma ar cesijas uzrakstu uz pavadzīmes vai kvīts
par kravas pieņemšanu vai ar pilnvaru.
121. Pretenzijas pieteikumam jāpievieno dokumenti, kas šo
pretenziju pamato.
Nepieciešamo dokumentu uzskaitījumu un pretenzijas
iesniegšanas kārtību nosaka Kravu pārvadāšanas noteikumi.
122. Pretenzijas dzelzceļam var tikt pieteiktas sešu mēnešu
laikā, bet pretenzijas par soda naudas samaksu - 45 dienu
laikā.
Norādītie termiņi aprēķināmi:
1) no kravas vai bagāžas izsniegšanas dienas - attiecībā uz
pretenzijām par kravas vai bagāžas bojāšanos, bojājumu vai
iztrūkumu;
2) pēc trīsdesmit diennaktīm no dienas, kad beidzies piegādes
termiņš ,-attiecībā uz pretenzijām par atlīdzībās izmaksu kravas
nozaudēšanas gadījumā;
3) pēc desmit diennaktīm, kas pagājušas pēc bagāžas piegādes
termiņa izbeigšanās, - attiecībā uz pretenzijām par atlīdzības
izmaksu bagāžas nozaudēšanas gadījumā;
4) no kravas vai bagāžas izsniegšanas dienas - attiecībā uz
pretenzijām par kravas vai bagāžas piegādes nokavēšanos;
5) no tā notikuma dienas, kurš bijis pamats pretenziju
pieteikšanai - visos pārējos gadījumos.
123. Dzelzceļa pienākums ir pieteikto pretenziju izskatīt un
par tās apmierināšanu vai noraidīšanu paziņot pretenzijas
pieteicējam šādos termiņos no pretenzijas saņemšanas dienas:
1) divu mēnešu laikā - par pretenzijām, kas radušās sakarā ar
pārvadājumiem dzelzceļa satiksmē;
2) mēneša laikā - par pretenzijām par sodu naudas samaksu.
Ja dzelzceļš tikai daļēji apmierina pretenziju vai to noraida,
atbildē jānorāda, uz kāda pamata dzelzceļš pieņēmis šādu lēmumu.
Šajā gadījumā pretenzijas pieteikumam pievienotie dokumenti
atdodami atpakaļ iesniedzējam.
124. Saskaņā ar šo Nolikumu prasību dzelzceļam var pieteikt
tikai tad, ja dzelzceļš pilnīgi vai daļēji atsakās apmierināt
pretenzijas vai ja no dzelzceļa nav saņemta atbilde 123.punktā
norādītajā termiņā.
Minētās prasības iesniedzamas izskatīšanai Latvijas Republikas
tiesās pēc to piekritības divu mēnešu laikā no dienas, kad
saņemta dzelzceļa atbilde vai notecējis atbildei paredzētais
termiņš saskaņā ar 123. punktu.
Puses var vienoties pār citādu pretenziju iesniegšanas un
izskatīšanas kārtību, kā arī vienoties par domstarpību izšķiršanu
šķīrējtiesā.
125. Dzelzceļš piesaka pretenzijas un ceļ prasībās pret kravas
nosūtītājiem, kravas saņēmējiem un pasažieriem Latvijas
Republikas tiesās saskaņā ar esošo likumdošanu.
XI. sadaļa.
APDROŠINĀŠANA DZELZCEĻA TRANSPORTĀ
126. Dzelzceļam Latvijas Republikas teritorijā jāapdrošina
pasažieri pret nelaimes gadījumiem brauciena laikā.
127. Kravu nosūtītājiem, kas nodod pārvadāšanai Latvijas
Republikas teritorijā bīstamas kravas, pirms pārvadāšanas
obligāti jāapdrošina varbūtējais kaitējums, kas var tikt nodarīts
sakarā ar šo kravu pārvadājumu.
Dzelzceļš nav tiesīgs pieņemt bīstamas kravas pārvadāšanai, ja
nav ievērotas minētās prasības.
Bīstamo kravu sarakstu nosaka Kravu pārvadāšanas
noteikumi.
NOLIKUMĀ LIETOTIE TERMINI
Dzelzceļš - dzelzceļa transporta organizācija, kas veic
pasažieru, kravu, bagāžas un pasta pārvadājumus pa dzelzceļiem un
kuras īpašumā vai likumīgajā pārvaldē atrodas dzelzceļa ritošais
sastāvs, sliežu ceļi ar nepieciešamo aprīkojumu, stacijas un
pieturas punkti.
Kravas nosūtītājs - fiziska vai juridiska persona, kura
nodod kravu pārvadāšanai un kura tiek uzrādīta kravas
pavaddokumentos.
Kravas saņēmējs - fiziska vai juridiska persona, kurai
ir adresēta krava saskaņā ar pārvadājuma līgumu Un kura ir
tiesīga adresēto kravu saņemt.
Plānojamais periods - pieteikumā norādītais laika
periods, kurā kravas nosūtītājs plāno nodot kravas
pārvadāšanai.
Pieteikums par kravas pārvadājumiem - kravas nosūtītāja
iesniegts priekšlikums dzelzceļam noslēgt organizatorisko
līgumu.
Organizatoriskais līgums - līgums, saskaņā ar kuru
kravas nosūtītājs apņemas nodot kravu pārvadāšanai un samaksāt
par kravas pārvadājumu, bet dzelzceļš apņemas pieņemt un pārvadāt
minēto kravu.
Kravas pārvadājuma līgums - līgums, saskaņā ar kuru
kravas nosūtītājs nodod, bet dzelzceļš pieņem pārvadāšanai kravu
noteiktā termiņā kravas pavadzīmē norādītajam kravas
saņēmējam.
Koplietošanas vietas - laukumi, kravu pagalmi un cita
teritorija, kas atrodas dzelzceļa īpašumā vai likumīgajā pārvaldē
un kurās notiek ar kravu un pasažieru pārvadājumiem saistītās
operācijas.
Koplietošanas sliežu ceļi - sliežu ceļi un pievedceļi,
kas atrodas dzelzceļa īpašumā vai likumīgajā pārvaldē un kurus ar
dzelzceļa atļauju izmanto ar vienlīdzīgām tiesībām citi dzelzceļa
ritošā sastāva īpašnieki.
Stacija - visām vai atsevišķām dzelzceļa pārvadājumu
operācijām atvērta stacija vai pieturas punkts ar nepieciešamo
iekārtojumu.
Zemes josla - dzelzceļam likumīgā pārvaldē nodota
valsts īpašumā esošā zeme, uz kuras atrodas sliežu ceļi ar 50
metru platu joslu abās sliežu ceļa pusēs, dzelzceļa stacijas un
citas ražošanas un dienesta ēkas, dzelzceļa inženiertehniskās
būves un citas nepieciešamās iekārtas un aprīkojums.
Vagons - dzelzceļa transporta pārvadāšanas līdzeklis
kravu, pasažieru un pasta pārvadājumiem. Vagoni šī Nolikuma
nozīmē ir arī bunkurvagoni, cisternas, platformas un citi kravu
pārvadāšanas līdzekļi.
Vagona lietošana - laiks, kurā vagons atrodas kravas
nosūtītāja (saņēmēja) lietošanā saskaņā ar pārvadājuma
attiecībām, par kuru Tarifos paredzēta attiecīga samaksa.
Kravas piegādes termiņš - laiks, kurā dzelzceļam
jāpiegādā pārvadāšanai pieņemtā krava pavadzīmē norādītajam
kravas saņēmējam.
Maksimālais kravas uzglabāšanas termiņš - laiks, kurā
krava var tikt pārvadāta un uzglabāta, dzelzceļam garantējot
kravas saglabāšanos.
Dubultoperācija - vagonu izkraušana un iekraušana tajā
pašā stacijā, ko veic viens un tas pats kravas saņēmējs
(nosūtītājs).