Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Skatīt Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2020. gada 4. augusta noteikumus Nr. 123 "Valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem paredzētās pamatinformācijas sagatavošanas normatīvie noteikumi". Finanšu un kapitāla tirgus komisijas normatīvie noteikumi Nr.295
Rīgā 2014.gada 10.decembrī (Finanšu un kapitāla tirgus komisijas padomes sēdes protokols Nr.45 2.p.) Valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem paredzētās pamatinformācijas sagatavošanas normatīvie noteikumi
1. "Valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem paredzētās pamatinformācijas sagatavošanas normatīvie noteikumi" (tālāk tekstā – noteikumi) nosaka fondēto pensiju shēmas dalībniekiem paredzētās pamatinformācijas (tālāk tekstā – Dalībniekiem paredzētā pamatinformācija) formātu un saturu, kā arī tās sagatavošanas kārtību. Dalībniekiem paredzētās pamatinformācijas sagatavošanas mērķis ir informācijas sniegšana potenciāliem un esošajiem ieguldījumu plāna dalībniekiem (tālāk tekstā – dalībnieki) par ieguldījumu plāna mērķiem, ieguldījumu politiku, riska un ienesīguma profilu, maksājumiem par ieguldījumu plāna pārvaldi, līdzšinējās darbības rādītājiem, kā arī citu praktisku informāciju, kas nepieciešama, lai dalībnieks varētu saprast ieguldījumu plāna ieguldīšanas mērķus, ar tiem saistītos riskus un izdevumus, un pieņemtu pamatotu lēmumu dalībai ieguldījumu plānā. 2. Noteikumi ir saistoši valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājiem (tālāk tekstā – līdzekļu pārvaldītājs). 3. Noteikumos lietotie termini atbilst Valsts fondēto pensiju likuma (tālāk tekstā – likums) un Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma terminu lietojumam. 4. Dalībniekiem paredzēto pamatinformāciju sagatavo, ievērojot šādas prasības: 4.1. informāciju sagatavo vienkāršā un saprotamā valodā, izvairoties no sarežģītu terminu lietošanas, lai dalībnieks nepārprotami saprastu ieguldījumu plāna ieguldīšanas mērķus un ar to saistītos riskus un izdevumus. Ja izņēmuma gadījumā tiek lietota sarežģīta finanšu terminoloģija, sniedz skaidrojumu vai norādi uz vietu, kur ir atrodams shēmas dalībniekiem saprotams skaidrojums; 4.2. dokuments drukātā formā nav garāks par divām A4 izmēra lapām; 4.3. attiecībā uz valodas stilu un teksta izklāstu ieteicams ievērot Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (tālāk tekstā – Komisija) 11.11.2011. ieteikumus Nr. 248 "Ieguldītājiem paredzētās pamatinformācijas sagatavošanas ieteikumi". 5. Dokumenta nosaukumam "Valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem paredzētā pamatinformācija" jābūt viegli pamanāmam, lai tas piesaistītu dalībnieka uzmanību. 6. Tieši zem dokumenta nosaukuma sniedz skaidrojošu paziņojumu. To formulē šādi: "Šajā dokumentā ir sniegta dalībniekiem paredzētā pamatinformācija par šo ieguldījumu plānu. Tas nav reklāmas materiāls. Valsts fondēto pensiju likums paredz sniegt šādu informāciju, lai palīdzētu jums izprast, kas raksturīgs dalībai šajā plānā un kādi ir ar to saistītie riski. Iesakām to izlasīt, lai jūs varētu pieņemt pamatotu lēmumu dalībai ieguldījumu plānā." 8. Sagatavojot Dalībniekiem paredzēto pamatinformāciju, līdzekļu pārvaldītājs nodrošina, ka tā ir patiesa, skaidra un nav maldinoša. 9. Šajā iedaļā iekļauj informāciju par ieguldījumu plāna ieguldīšanas mērķi, kā arī to kā, līdzekļu pārvaldītājs plāno sasniegt noteikto mērķi: 9.1. ieguldījumu plāna ieguldīšanas mērķim un ieguldījumu politikas aprakstam jābūt īsam un skaidram, lai tas būtu saprotams dalībniekam; 9.2. attiecībā uz valodas stilu un teksta izklāstu ieteicams ievērot Komisijas 11.11.2011. ieteikumu Nr. 248 "Ieguldītājiem paredzētās pamatinformācijas sagatavošanas ieteikumi" 16. un 17. punktu. 10. Norāda būtisku informāciju par ieguldījumu plāna darbības specifiku, par kuru dalībniekam jābūt informētam: 10.1. galvenie finanšu instrumentu veidi, kuros paredzēts veikt ieguldījumus; 10.2. speciālā ieguldījumu prakse vai veids (piemēram, ilgtermiņa vai īstermiņa ieguldījumi, ieguldījumi Latvijā vai ārvalstīs); 10.3. ieguldījumu koncentrācija kādā konkrētā ģeogrāfiskā rajonā vai tautsaimniecības nozarē; 10.4. uz ieguldījumu plāna rēķina izdarāmo aizņēmumu principi un ierobežojumi. 11. Ņemot vērā ieguldījumu plāna ieguldījumu politikas noteikumus, sniedz informāciju par: 11.1. noguldījumiem kredītiestādēs, norādot procentus no ieguldījumu plāna aktīviem, ko paredzēts ieguldīt; 11.2. ieguldījumiem parāda vērtspapīros, norādot procentus no ieguldījumu plāna aktīviem, ko paredzēts ieguldīt; 11.3. ieguldījumiem kapitāla vērstpapīros, norādot procentus no ieguldījumu plāna aktīviem ko paredzēts ieguldīt; 11.4. ieguldījumiem ieguldījumu fondos, norādot procentus no ieguldījumu plāna aktīviem ko paredzēts ieguldīt; 11.5. ieguldījumiem riska kapitāla tirgū, norādot procentus no ieguldījumu plāna aktīviem, ko paredzēts ieguldīt tirgū, kā arī norādot, vai riska kapitāla tirgū tiks ieguldīts tieši vai ar alternatīvo ieguldījumu fondu starpniecību; 11.6. ieguldījumiem alternatīvo ieguldījumu fondos, norādot procentus no ieguldījumu plāna aktīviem, ko paredzēts ieguldīt; 11.7. ieguldījumiem atvasinātajos finanšu instrumentos, norādot gan kādam mērķim tie tiks izmantoti, gan atvasināto finanšu instrumentu veidus. 12. Lai dalībnieks saprastu kā iespējamā ieguldījumu vērtības samazināšanās vai pieaugums ietekmēs uzkrāto fondētās pensijas kapitālu, šajā iedaļā iekļauj informāciju par ieguldījumu plāna galvenajiem iespējamiem riska faktoriem, kas saistīti ar ieguldījumu politiku, kā arī norāda riska kategorijas skalu. 13. Riska kategorijas skala sastāv no septiņām riska kategorijām. Katrs ieguldījumu plāns ir iedalīts vienā no šīm riska kategorijām. Riska kategorijas skalas noformējums atbilst šo noteikumu pielikumā pievienotajā paraugā norādītajam. 14. Līdzekļu pārvaldītājs raksturo tikai tos riskus, kas var ietekmēt ieguldījumu plāna vērtību. Nosaucot kādu risku, jāsniedz īss apraksts, kā konkrēti tas var ietekmēt ieguldījumu plāna vērtību un kādā mērā ieguldījumu plāns ir pakļauts konkrētam riskam. 15. Līdzekļu pārvaldītājs raksturo riska mazināšanas metodes, lai palīdzētu dalībniekiem saprast, ar kādiem līdzekļiem paredzēts ierobežot konkrētus riskus. 16. Ieguldījumu plāna riska kategoriju Līdzekļu pārvaldītājs nosaka un atspoguļo Dalībniekiem paredzētajā pamatinformācijā saskaņā ar risku pārvaldīšanas procesa ietvaros apstiprinātu procedūru, ievērojot Komisijas 11.11.2011. normatīvo noteikumu Nr. 240 "Ieguldītājiem paredzētās pamatinformācijas sagatavošanas normatīvie noteikumi" prasības sintētiskā rādītāja noteikšanai, pārskatīšanai un maiņai. Līdzekļu pārvaldītājs nodrošina šā procesa precīzas un konsekventas īstenošanas uzraudzību. 17. Skaidrojumā par riska kategoriju norāda: 17.1. pamatojumu, kāpēc ieguldījumu plāns ir iekļauts tieši šajā kategorijā; 17.2. riska kategorija netiek garantēta un laika gaitā var mainīties; 17.3. zemākā riska kategorija nenozīmē, ka riska nav. 18. Lai sniegtu dalībniekiem vispārēju ieskatu par kopējām izmaksām, ko sedz no ieguldījumu plāna, šajā iedaļā iekļauj informāciju par ieguldījumu plāna pārvaldīšanas maksājumiem, tai skaitā atlīdzību līdzekļu pārvaldītājam, līdzekļu turētājam un trešajām personām, kā arī par citiem izdevumiem, kas segti no ieguldījumu plāna līdzekļiem. 19. Informāciju sniedz šādā secībā: 19.1. maksājuma par ieguldījumu plāna pārvaldi pastāvīgā daļa, procentos no ieguldījumu plāna aktīvu vidējās vērtības, tai skaitā: 19.1.1. atlīdzība līdzekļu pārvaldītājam; 19.1.2. atlīdzība līdzekļu turētājam; 19.1.3. atlīdzība trešajām personām, norādot kāda veida maksājumi tie ir. 19.2. maksājuma mainīgā daļa, kas ir atlīdzība līdzekļu pārvaldītājam par ieguldījumu plāna darbības rezultātu, un tās apmērs ir atkarīgs no ieguldījumu plāna ienesīguma un tā, vai ieguldījumu plānu prospektos ir paredzēti ieguldījumi komercsabiedrību akcijās, citos kapitāla vērtspapīros un tiem pielīdzināmos vērtspapīros. 20. Lai ieguldījumu plāna dalībniekiem parādītu ieguldījumu plāna faktisko kopējo izdevumu (atlīdzība līdzekļu pārvaldītājam, līdzekļu turētājam un pārējie ieguldījumu plānu pārvaldes izdevumi) attiecību pret neto aktīvu vidējo vērtību gadā, līdzekļu pārvaldītājs aprēķina kopējo izmaksu koeficientu (tālāk tekstā – KIK) par iepriekšējo gadu, kur Izd – atlīdzības līdzekļu pārvaldītājam, līdzekļu turētājam un pārējo ieguldījumu plānu pārvaldes izdevumu kopējā summa gadā; NET – neto aktīvu vidējā vērtība gadā. 21. Skaidrojumā par maksājumiem norāda, ka papildu informācija par maksājumiem atrodama ieguldījumu plāna prospektā. 22. Papildus jānorāda: 22.1. maksājuma pastāvīgās daļas ieturēšanas regularitāte; 22.2. maksājuma mainīgās daļas ieturēšanas regularitāte; 22.3. kad netiek ieturēta maksājuma mainīgā daļa. 23. Ja līdzekļu pārvaldītājs ieguldījumu plāna prospektā ir noteicis iespēju samazināt atlīdzības apmēru līdzekļu pārvaldītājam pēc saviem ieskatiem, tad to norāda Dalībniekiem paredzētajā pamatinformācijā. 24. Šajā iedaļā iekļauj informāciju, kas ļauj dalībniekiem iegūt vēsturisku informāciju par līdzekļu pārvaldītāja sniegto ieguldījumu plāna ienesīgumu kopš plāna darbības sākuma. 25. Ieguldījumu plāna ienesīgumu aprēķina kā ieguldījumu plāna daļas vērtības izmaiņu pārskata gada laikā attiecību pret tās vērtību pārskata gada sākumā, izsakot to procentos, pieņemot, ka gadā ir 365 dienas. Ieguldījumu plāna ienesīgumu attēlo grafiski joslu diagrammā, norādot gan laika periodu (gadu), gan ienesīguma līmeni procentos. 26. Joslu diagrammas izkārtojumu papildina ar labi salasāmiem paziņojumiem, kuros: 26.1. norāda gadu, kurā ieguldījumu plāns sācis darbību; 26.2. brīdina, ka līdzšinējais ienesīgums negarantē līdzīgu ienesīgumu nākotnē. 27. Šajā iedaļā iekļauj informāciju, kas ļauj ieguldījumu plāna dalībniekiem labāk izprast savas tiesības un ieguldījumu plāna darbību: 27.1. līdzekļu turētāja nosaukums; 27.2. informācija par dalībnieka tiesībām mainīt ieguldījumu plānu un līdzekļu pārvaldītāju; 27.3. fondētās pensijas kapitāla izmaksas veidi; 27.4. fondētās pensijas kapitāla izmaksa dalībnieka nāves gadījumā; 27.5. kur un kā var iegūt papildu informāciju par ieguldījumu plānu (prospektu, gada pārskatu, līdzekļu pārvaldītāju ziņojumus u.c.); 27.6. uzraugošās iestādes nosaukums. 28. Papildus sniedz apliecinājumu, ka Dalībniekiem paredzētā pamatinformācija ir patiesa, un norāda tās publicēšanas datumu. 29. Līdzekļu pārvaldītājs, sagatavojot Dalībniekiem paredzēto pamatinformāciju, izmanto šo noteikumu pielikumā pievienoto paraugu. 30. Līdzekļu pārvaldītājs sagatavo un nodrošina publiski pieejamu Dalībniekiem paredzēto pamatinformāciju, pamatojoties uz 31.12.2014. datiem visiem tā pārvaldē esošajiem ieguldījumu plāniem līdz 31.03.2015., kā arī nodrošina iespēju dalībniekiem ar to iepazīties vietā, kur dalībniekiem piedāvā iespēju iesniegt iesniegumu par līdzekļu pārvaldītāja un ieguldījumu plāna izvēli. 31. Līdzekļu pārvaldītājs nodrošina, ka Dalībniekiem paredzētā pamatinformācija tiek pārskatīta vismaz reizi divpadsmit mēnešos, un pārskatīšanas process ir dokumentēts atbilstoši līdzekļu pārvaldītāja iekšējās kontroles sistēmai. 32. Līdzekļu pārvaldītājs pārstrādā un nodrošina publiski pieejamu Dalībniekiem paredzēto pamatinformāciju ne vēlāk kā līdz nākamā gada 1. martam, kā arī nodrošina iespēju dalībniekiem ar to iepazīties vietā, kur dalībniekiem piedāvā iespēju iesniegt iesniegumu par līdzekļu pārvaldītāja un ieguldījumu plāna izvēli. 33. Līdzekļu pārvaldītājs Dalībniekiem paredzēto pamatinformāciju pārskata pirms ierosinātām izmaiņām ieguldījumu plāna prospektā, ja šīs izmaiņas nav pārskatītas, kā minēts 31. punktā. 34. Līdzekļu pārvaldītājs Dalībniekiem paredzēto pamatinformāciju pārskata pirms vai pēc jebkurām izmaiņām, ko uzskata par Dalībniekiem paredzētajā pamatinformācijā iekļautās informācijas būtiskām izmaiņām. 35. Ja Dalībniekiem paredzētajā pamatinformācijā ir jāveic izmaiņas, līdzekļu pārvaldītājs nekavējoties pārstrādā tās redakciju un nodrošina to publiski pieejamu, kā arī nodrošina, lai dalībniekiem būtu iespēja ar to iepazīties vietā, kur dalībniekiem piedāvā iespēju iesniegt iesniegumu par līdzekļu pārvaldītāja un ieguldījumu plāna izvēli. Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētājs K.Zakulis
Šajā dokumentā ir sniegta dalībniekiem paredzētā pamatinformācija par šo ieguldījumu plānu. Tas nav reklāmas materiāls. Valsts fondēto pensiju likums paredz sniegt šādu informāciju, lai palīdzētu jums izprast, kas raksturīgs dalībai šajā ieguldījumu plānā, un kādi ir ar to saistītie riski. Iesakām to izlasīt, lai jūs varētu pieņemt pamatotu lēmumu dalībai šajā ieguldījumu plānā.
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem paredzētās pamatinformācijas sagatavošanas normatīvie ..
Statuss:
Zaudējis spēku
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|