Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Satiksmes ministrijas pavēle nr. 2 1995.gada 4.janvārī Par transporta līdzekļu tehniskā stāvokļa noteikumu apstiprināšanu 1. Apstiprināt noteikumus ""Par transporta līdzekļu tehnisko stāvokli"". 2. Ceļu satiksmes drošības direkcijas direktoram Ģ.Rorbakam saskaņā ar Ministru kabineta 1994. gada 30. augusta noteikumiem Nr. 169 ""Par ceļu satiksmi"" līdz 1995. gada 9. janvārim izstrādāt un apstiprināt ""Transporta līdzekļu valsts tehniskās apskates noteikumus"". 3. Pavēles izpildi kontrolēt Autoceļu departamenta direktora vietniekam J.Kancēvičam. Ministrs A.Gūtmanis Par transporta līdzekļu tehnisko stāvokli 1. VISPĀRĒJIE NOTEIKUMI Noteikumi ,, Par transporta līdzekļu tehnisko stāvokli"" nosaka prasības mehānisko transporta lidzekļu - automobiļu, autobusu, motociklu un to piekabju(tālāk tekstā - transporta līdzekļi) tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam. Šie noteikumi ir obligāti visiem transporta līdzekļiem, kas piedalās ceļu satiksmē Latvijas teritorijā. Prasības transporta līdzekļu tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam attiecas gan uz tiem transporta līdzekļa agregātiem, konstrukcijas elementiem vai aprīkojumu, ko uzstādījis vai paredzējis uzstādīt transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums, gan arī uz tiem, kas papildus uzstādīti transporta līdzeklim. Prasības iedalītas 11 grupās. Pirmās astoņas grupas attiecas uz visiem transporta līdzekļiem, bet 9., 10., 11. - uz atsevišķām transporta līdzekļu grupām: - prasības autobusu aprīkojumam - 9. grupa; - prasības transporta līdzekļiem, kas nodarbojas ar pasažieru taksometru pārvadājumiem - 10. grupa; - prasības speciālo transporta līdzekļu aprīkojumam - 11. grupa.
2. AUTOMOBIĻU, PIEKABJU UN AUTOBUSU KLASIFIKĀCIJA
3. PRASĪBAS TRANSPORTA LĪDZEKĻU TEHNISKAJAM STĀVOKLIM UN APRĪKOJUMAM.
101. Agregātu Nr./ firmas plāksnīte: 101.1.,101.2.Agregātu numuriem jābūt notīrītiem, bez mehāniskiem bojājumiem, iestrādātiem transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmumā. Numuriem jāatbilst transporta līdzekļa reģistrācijas dokumentiem. 101.3.Firmas plāksnītei jābūt rūpnieciski stiprinātai. Ierakstiem jābūt salasāmiem. Ja firmas plāksnīte ir norauta, jābūt attiecīgam ierakstam reģistrācijas dokumentos.
102. Valsts reģistrācijas numura zīme: 102.1.Reģistrācijas numuriem jāatbilst reģistrācijas dokumentiem, numura zīmēm jābūt tīrām, bez mehāniskiem bojājumiem. Nedrīkst būt papildus numura zīmju pārklājumi. Numura zīmes redzamībai jāatbilst LR Ceļu satiksmes noteikumiem - stāvoša transporta līdzekļa numura zīmes apgaismojumam tumšā skaidrā diennakts laikā jānodrošina numura zīmes simbolu salasāmību vismaz no 20 m attāluma. 102.2. LR valsts reģistrācijas numura zīmes tipam un novietojumam jāatbilst Latvijas Republikas standartam LVS 20-92. Tām jābūt nostiprinātām atbilstošā vietā.
103. Atpakaļskata spoguļi: 103.1.Minimālais atpakaļskata spoguļu skaits: - vieglajiem automobiļiem - ārējais kreisā pusē, kā arī iekšējais salonā vai ārējais labajā pusē; - kravas automobiļiem - ārējie labajā un kreisajā pusē; - motocikliem un mopēdiem - divi atpakaļskata spoguļi; - autobusiem - ārējie labajā un kreisajā pusē, kā arī salona spogulis Jānodrošina pietiekama redzamība vadītājam normālā vadītāja stāvoklī (1.1.att.). 103.2.Spoguļiem jābūt bez bojājumiem, tie nedrīkst būt matēti, plankumaini, tonēti. Transporta līdzekļa konstrukcijā paredzētai sānu spoguļu regulēšanas iekārtai jādarbojas.
104. Skaņas signālierīce: 104.1.Transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmumā paredzētajai skaņas signālierīcei ir jāstrādā. Aizliegts uzstādīt skaņas signālu ar mainīgu toņu augstumu (neattiecas uz operatīvo transportu). 104.2.Skaņas signālierīcei jānodrošina nepieciešamā efektivitāte. Skaņas stiprums 7m attālumā no transporta līdzekļa un 500...1500mm virs braucamās daļas nedrīkst pārsniegt 105dB(A).
105. Kontroles / mērīšanas ierīces: 105.1. Mehāniskajiem transporta līdzekļiem, kuru kustības ātrums pārsniedz 25 km/h jābūt aprīkotiem ar spidometru. Spidometram jādarbojas un jānodrošina atbilstošās funkcijas. 105.2.Spidometram un tā pievadam jābūt bez bojājumiem. 105.3.Kontroles mērierīcēm jādarbojas un jānodrošina atbilstošās funkcijas. 105.4.* Transporta līdzekļiem (kravas automobiļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3,5 t un autobusiem, kuru sēdvietu skaits ir lielāks par 9 vietām), kuri veic starptautiskos pārvadājumus, jābūt aprīkotiem ar tahogrāfu. Tahogrāfiem jābūt bez bojājumiem, pievada plombām jābūt oriģinālām. Tahogrāfam jādarbojas un jānodrošina atbilstošās funkcijas.
106. Riteņu paliktņi: 106.1.Kravas automobiļiem, kuru pilna masa lielāka par 3,5 t un autobusiem, kuru pilna masa lielāka par 5 t, jābūt vismaz vienam riteņu paliktnim, kura izmērs un konstrukcija atbilst attiecīgajam transporta līdzeklim. Riteņu paliktnim jābūt bez bojājumiem. 106.2. Riteņu paliktņiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem vietā, ko paredzējis transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums.
107. Avārijas apstāšanās zīme (sarkans mirgojošs lukturis): 107.1.Autobusiem, vieglajiem un kravas automobiļiem, kā arī motocikliem ar blakusvāģi jābūt avārijas apstāšanās zīmei vai mirgojošam sarkanam lukturim. 107.2. Avārijas apstāšanās zīme: No sarkanas krāsas gaismu atstarojoša materiāla rūpnieciski ražots vienādmalu trīsstūris ar šķautnes garumu 450... 500 mm un platumu 40...50 mm.Atstarojošās virsmas laukums > 315 cm2. Mirgojošais sarkanais lukturis: Jābūt rūpnieciski ražotam.Ieslēgtā stāvoklī jābūt labi saskatāmam saulainā laikā un nepietiekamas redzamības apstākļos. Mirgošanas frekvence - 90 + 30 sign/min.
108. Medicīniskā aptieciņa: 108.1.Autobusiem, vieglajiem un kravas automobiļiem, motocikliemar blakusvāģi jābūt medicīniskai aptieciņai. Autobusiem ar sēdvietu skaitu 25 un vairāk jābūt divām medicīniskajām aptieciņām. 108.2. Medicīniskās aptieciņas komplektācijai jāatbilst LM Veselības departamenta noteiktajām prasībām. Aptieciņai jāatrodas vietā, kas šim nolūkam iekārtota transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmumā. Ja šādas vietas nav, tad citā atbilstošā vietā.
109. Ugunsdzēšamais aparāts: 109.1.Autobusiem ar pilnu masu zem 5 t, kā arī visiem vieglajiem un kravas automobiļiem jābūt vienam ugunsdzēšanas aparātam. Autobusiem ar pilnu masu virs 5 t jābūt diviem ugunsdzēšanas aparātiem ar tilpumu ne mazāku kā 2 l katrs. 109.2.Ugunsdzēšanas aparātam jānodrošina atbilstošas funkcijas. Nedrīkst būt beidzies derīguma termiņš. 109.3.Ugunsdzēšanas aparāts jāpiestiprina vietā, kas šim nolūkam iekārtota transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmumā. Ja šādas vietas nav, ugunsdzēšanas aparāts jāglabā viegli pieejamā vietā. Autobusā vienam ugunsdzēšamajam aparātam jāatrodas kabīnē, otram - pasažieru salonā.
110. Radiotraucējumu slāpēšanas ierīces: 110.1.Jānodrošina efektīva darbība, jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām.
111. Uzraksti / atšķirības zīmes: 111.1. Visu veidu uzrakstiem un apzīmējumiem jāatbilst LR Valsts valodas likumam. 111.2.Izbraucot ārpus Latvijas robežām, transporta līdzekļa aizmugurē jābūt uzstādītai vai pielīmētai valsts pazīšanas zīmei ""LV"". Aizliegts uzstādīt vienas valsts pazīšanas zīmes kopā ar citas valsts reģistrācijas numura zīmēm, izņemot gadījumus, kad transporta līdzeklim ir pagaidu reģistrācija Latvijā.
201. Galvenie lukturi: 201.1. Pieļaujamo lukturu tips, skaits: - atļauta tikai labās puses kustībai paredzētu lukturu izmantošana; - atļauts uzstādīt divus Eiropas tipa tuvās un tālās gaismas [CR] lukturus (divlukturu sistēmas gadījumā) vai divus tuvās un tālās [CR] un divus tālās [R] gaismas lukturus (četrlukturu sistēmas gadījumā); - atļauts uzstādīt dienas jeb izmainīšanās gaismas lukturus. To gaismas stiprums nedrīkst pārsniegt 800 cd un tiem jāieslēdzas vienlaikus ar pakaļējo apgaismojumu; - luktura tipu un kategoriju nosaka pēc tā marķējuma (2.1. att.); a - tuvās un tālās gaismas labās puses kustībai paredzēts lukturis; b - tālās gaismas labās puses kustībai paredzēts lukturis; c - tuvās un tālās gaismas labās un kreisās puses kustībai paredzēts lukturis; d - tuvās un tālās gaismas kreisās puses kustībai paredzēts lukturis.
Galveniem lukturiem jāizstaro balta gaisma. Pieļaujama Amerikas tipa labās puses kustībai paredzētu lukturu ekspluatācija, ja to paredzējis automobiļa izgatavotājuzņēmums. 201.2. Lukturu optiskam elementam jābūt tīram, sausam, nav pieļaujama jebkādu šķidrumu un papildus elementu izmantošana. Atļauts uzstādīt lukturu aizsargrežģus tikai no metāla stieplēm, kuru maksimāli pieļaujamais diametrs - 2 mm, bet režģa acs minimālais izmērs - 20x20 mm. Lukturos atļauts uzstādīt tikai izgatavotājuzņēmuma paredzētā tipa un jaudas spuldzes. 201.3. Izkliedētājam jābūt tīram, bez plaisām, izlūzumiem u.c. rakstura bojājumiem. Atstarojošai virsmai jābūt bez bojājumiem (rūsa).
202. Tuvā gaisma: 202.1. Tuvās gaismas režīmā vienlaicīgi jādeg abiem tuvās gaismas lukturiem. 202.2. Lukturu regulējumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām un tie nedrīkst apžilbināt pretimbraucošā transporta līdzekļa vadītāju (2.2.att.). a - lukturu regulējuma pārbaude; b - Eiropas tipa divlukturu sistēmas tuvās gaismas lukturi; c - Amerikas tipa tālās gaismas lukturi; d - Eiropas tipa četrlukturu sistēmas tālās gaismas (iekšējie) lukturi; H - lukturu augstums no ceļa virsmas; A,D - gaismas kūļu noliekums pret horizontu; B,C - lukturu centru attālums no automobiļa viduslīnijas; * - Amerikas tipa lukturus pārbauda tikai pēc tālās gaismas.
203. Tālā gaisma: 203.1. Tālās gaismas režīmā vienlaicīgi jādeg visiem tālās gaismas lukturiem. 203.2. Eiropas tipa četrlukturu sistēmas gadījumā tālās gaismas [R] (iekšējo) lukturu regulējumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām (2.2.att., d.). Amerikas tipa lukturiem tālās gaismas regulējums nosaka arī tuvās gaismas staru kūļa orientāciju telpā (2.2.att., c). 203.3. Tālās gaismas režīmā vienlaicīgi ieslēgto galveno lukturu kopējais gaismas stiprums nedrīkst pārsniegt 225000 cd (jeb lukturu marķējumā norādīto gaismas stipruma kontrolskaitļu summa nedrīkst pārsniegt 75 vienības. Kontrolskaitlis atrodams luktura marķējumā pa labi no Eiropas tipa apzīmējuma ""E"" (skat. 2.1.att., d)).
204. Priekšējie miglas lukturi: 204.1. Atļauts uzstādīt: - 2 priekšējos miglas lukturus automobilim; - 1 priekšējo miglas lukturi visu veidu motocikliem. Lukturu konstrukcijas atbilstību miglas lukturu kategorijai norāda īpašs apzīmējums tā marķējumā - [B]. Atļauts uzstādīt tikai marķētus lukturus. 204.2. Lukturiem jābūt uzstādītiem tā, lai attālums no automobiļa sānu gabarīta līdz lukturim nepārsniegtu 400 mm, ne zemāk kā 250 mm no ceļa virsmas un ne augstāk kā tuvās gaismas lukturi. Lukturiem jābūt novietotiem simetriski attiecībā pret automobiļa garenasi. 204.3. Izkliedētājam jābūt tīram, bez plaisām, izlūzumiem u.c. rakstura bojājumiem. Atstarojošai virsmai jābūt bez bojājumiem (rūsa utnl.). 204.4. Miglas lukturiem jābūt atbilstoši piestiprinātiem pie nekustīgām autmobiļa daļām. Viegli pieskārieni lukturiem nedrīkst izraisīt to gaismas kūļa svārstības. 204.5. Optiskam elementam jābūt tīram, sausam, nav pieļaujama jebkādu šķidrumu un papildus elementu izmantošana. Lukturos atļauts izmantot tikai izgatavotājuzņēmuma paredzētās spuldzes un izkliedētājus. 204.6. Ieslēdzot miglas lukturus, jādeg visiem uzstādītiem miglas lukturiem. Ieslēdzot miglas lukturus, vienlaikus jāieslēdzas priekšējiem un pakaļējiem gabarītlukturiem un numura zīmes apgaismojumam. 204.7. Miglas lukturu gaismas kūļu augšējā robeža nedrīkst būt augstāka par pareizi noregulētas tuvās gaismas kūļa horizontālo gaismu norobežojošo līniju (skat. 2.3.att.). 205. Gabarītlukturi: 205.1. Krāsa un novietojums: - lukturu skaitam, tipam un novietojumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām; - priekšējiem gabarītlukturiem jābūt baltā krāsā; - autobusiem, autofurgoniem un piekabēm jābūt priekšējiem augšējiem gabarītlukturiem, kas novietoti pēc iespējas augstāk un tuvāk sānu gabrītiem. - aizmugurē jābūt diviem sarkanas krāsas gabarītlukturiem, kā to paredzējis izgatavotājuzņēmums. Autobusiem, furgoniem un to piekabēm jābūt papildus vēl diviem augšējiem sarkanas krāsas gabarītlukturiem; - maksimālo vai īpašu gabarītizmēru norādīšanas nolūkā uzstāda attiecīgas krāsas kontūrgaismas lukturus; - ja transporta līdzekļa platums pārsniedz 1,80 m, tad vēlams, bet, ja pārsniedz 2,10 m - obligāti jāuzstāda tā sānos divi kontūrgaismas lukturi, kas izstaro uz priekšu baltu gaismu, uz aizmuguri - sarkanu gaismu. 205.2. Izkliedētājam jābūt tīram, bez plaisām, izlūzumiem un cita rakstura bojājumiem. 205.3. Ieslēdzot gabarītlukturus, jādeg visiem gabarītlukturiem.
206. Reģistrācijas numura zīmes apgaismojums: 206.1. Numura zīmes apgaismojuma lukturu tipam, skaitam un novietojumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Apgaismojumam jābūt baltā krāsā. 206.2. Izkliedētājam jābūt tīram, bez plaisām, izlūzumiem u.c. rakstura bojājumiem. 206.3. Ieslēdzot gabarītgaismu, tuvo vai tālo gaismu, jādeg visiem numura zīmes apgaismojuma lukturīšiem. Stāvoša transporta līdzekļa numura zīmes apgaismojumam tumšā skaidrā diennakts laikā numura zīmes simbolu salasāmību vismaz no 20m attāluma.
207. Virzienrādītāji. Avārijas signalizācija: 207.1. Krāsa un novietojums: - virzienrādītāju novietojumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām; - visiem virzienrādītāja lukturiem jābūt dzeltenā krāsā; - pieļaujama citas krāsas virzienrādītāju izmantošana, ja to paredzējis izgatavotājuzņēmums; - automobiļiem, kas izlaisti pēc 1986.gada 1. aprīļa, jābūt aprīkotiem ar dzeltenas krāsas sānu virzienrādītājiem (parasti - [5] kategorijas) abās automobiļa pusēs; - motocikliem bez blakusvāģa, ja to paredzējis izgatavotājuzņēmums, priekšā un aizmugurē jābūt pa diviem virzienrādītājiem, kas novietoti vienādā augstumā: - priekšējie - vismaz 170 mm attālumā viens no otra; - pakaļējie - vismaz 120 mm attālumā viens no otra; - gaismas avārijas signalizācija nav obligāta automobiļiem, kas izgatavoti pirms 1986.gada 1.aprīļa, ja to nav paredzējis izgatavotājuzņēmums. 207.2. Virzienrādītāja lukturu darbības frekvencei jābūt 60 - 120 gaismas impulsi minūtē (1 - 2 Hz). Avārijas signalizācijas režīmam vienlaikus sinhroni jāmirgo visiem virzienrādītāja lukturiem. 207.3. Izkliedētājam jābūt bez plaisām, izlūzumiem u.c. bojājumiem. Nedrīkst būt izbalējis tonējums.
208. Bremzēšanas signāllukturi: 208.1. Krāsa un novietojums: - bremzēšanas signāllukturim jābūt sarkanā krāsā; - signālluktura novietojumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām; - ja bremzēšanas signāllukturi ievietoti kopējā lukturī ar gabarītgaismas lukturiem vai novietoti tuvu tiem, bremzēšanas signāllukturiem jābūt ar lielāku gaismas intensitāti. 208.2. Pieļaujamais lukturu skaits: - automobiļiem, kas izgatavoti pirms 1971. gada 1. janvāra, pieļaujams viens sarkans bremzēšanas signāllukturis; - automobiļiem, kas izgatavoti pēc 1971. gada 1. janvāra, jābūt vismaz diviem bremzēšanas signāllukturiem; - motocikliem jābūt vienam sarkanam bremzēšanas signāllukturim; - automobilim drīkst uzstādīt ne vairāk kā divus papildus bremzēšanas signāllukturus. Tiem jābūt nostiprinātiem vienādā augstumā, bet ne zemāk kā 1000mm augstumā no ceļa virsmas, simetriski attiecībā pret automobiļa garenasi un pēc iespējas tālāk vienam no otra. 208.3. Bremzēšanas signāllukturiem (gan pamatlukturiem, gan papildus lukturiem) jāiedegas, nospiežot bremžu pedāli. Aizliegts uzstādīt bremzēšanas signāllukturus, kas darbojas pārtrauktā režīmā, ja to neparedz izgatavotājuzņēmums. 208.4. Izkliedētājam jābūt bez plaisām, izlūzumiem u.c. bojājumiem. Nedrīkst būt izbalējis tonējums.
209. Pakaļējie miglas lukturi: 209.1. Krāsa un novietojums: - automobiļu aizmugurē atļauts uzstādīt vienu vai divus sarkanas krāsas pakaļējos miglas lukturus; - ja uzstādīts viens pakaļējais miglas lukturis, tad to novieto automobiļa kreisajā pusē; - lukturus uzstāda 250...1000mm augstumā no ceļa virsmas; - attālumam no miglas luktura līdz bremzēšanas signāllukturim jābūt vismaz 100mm. 209.2. Pakaļējiem miglas lukturiem jāieslēdzas reizē ar priekšējiem miglas lukturiem, tuvo vai tālo gaismu. 209.3. Izkliedētājam jābūt bez plaisām, izlūzumiem u.c. bojājumiem. Nedrīkst būt izbalējis tonējums.
210. Stāvgaismas lukturi: 210.1. Komplektācija: - kā stāvgaismas lukturi tiek izmantoti divi baltas gaismas lukturi automobiļa priekšpusē un divi sarkanas gaismas lukturi - aizmugurē; - ja automobiļa garums pārsniedz 6000mm, bet platums - 2000mm, pieļaujams aizvietot katras puses atsevišķos lukturus ar attiecīga izpildījuma vienu lukturi; - ja izgatavotājuzņēmums nav paredzējis stāvgaismas lukturu uzstādīšanu, to funkcijas izpilda gabarītgaismas lukturi. 210.2. Izkliedētājam jābūt bez plaisām, izlūzumiem u.c. bojājumiem. Nedrīkst būt izbalējis tonējums. 210.3. Jādeg visiem uzstādītajiem stāvgaismas lukturiem.
211. Atstarotāji: 211.1. Jābūt atbilstošas krāsas un formas atstarotājiem: - pakaļējiem atstarotājiem jābūt sarkanā krāsā; - priekšējiem atstarotājiem jābūt baltā krāsā; - sānu atstarotājiem jābūt dzeltenā krāsā; - aizliegts uzstādīt sarkanus trīsstūrveida formas pakaļējos atstarotājus (izņemot piekabes). 211.2. Novietojums: - jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām; - sānu atstarotājiem jābūt izvietotiem ik pēc trim metriem, bet ne tālāk kā 3m no automobiļa priekšgala un 1m - no pakaļgala; - ja piekabes vai puspiekabes izmēri pārsniedz vilcēja gabarītus vairāk kā par 400mm, uz tās obligāti jāuzstāda divus baltas krāsas priekšējos atstarotājus; - piekabēm jābūt uzstādītiem diviem trīsstūrveida sarkanas krāsas pakaļējiem atstarotājiem, kuru virsotnes vērstas uz augšu un malas garums nav mazāks par 150mm.
212. Atpakaļgaitas lukturi: 212.1. Skaits, krāsa un novietojums: - automobiļiem jābūt uzstādītiem vienam vai diviem baltas krāsas atpakaļgaitas lukturiem; - lukturiem jābūt uzstādītiem 250...1200mm augstumā no ceļa virsmas. 212.2. Lukturiem jāieslēdzas, tikai ieslēdzot atpakaļgaitas pārnesumu, un ar nosacījumu, ka motors darbojas. 212.3. Ja iespējama lukturu regulēšana, lukturiem jābūt noregulētiem tā, lai tie apgaismotu brauktuvi ne tālāk kā 10m attālumā. 212.4. Izkliedētājam jābūt bez plaisām, izlūzumiem u.c. bojājumiem.
213. Papildus lukturi. 213.1. Pieļaujamais lukturu tips, skaits: - atļauts uzstādīt miglas lukturus (skat. punktu 204.): - automobīļiem divus priekšējos miglas lukturus; - motocikliem (arī ar blakusvāģi) - vienu; - atļauts uzstādīt vienu baltas gaismas grozāmo lukturi (meklētājlukturi), kura jauda nepārsniedz 35W. To ieslēdzot, vienlaicīgi jāiedegas pakaļējiem gabarītlukturiem un numura zīmes apgaismojumam; - uz sanitārā dienesta automobīļiem atļauts uzstādīt vienu īpašu lukturi transporta līdzekļa apzīmēšanai (piem., balts lukturis ar uz tā attēlotu sarkanu krustu), kas izstaro gaismu tikai uz priekšu. Šis lukturis nedrīkst būt prožektrtipa lukturis; - atļauts uzstādīt papildus bremzēšanas signāllukturus (skat. punktu 208.), to kopskaits nedrīkst pārsniegt divas vienības. Aizliegts uzstādīt: - jebkādus prožektortipa ([P] kategorijas) lukturus, ja to nav paredzējis automobiļa izgatavotājuzņēmums vai, ja nav saņemta speciāla atļauja likumdošanā paredzētajā kārtībā; - neatbilstoša tipa un krāsas papildus lukturus vai ekspluatēt tos mirgojošā darba režīmā (izņemot specializētos automobiļus likumdošanā paredzētajā kārtībā). 213.2. Vienlaicīgi ieslēgto priekšējo lukturu kopējais gaismas stiprums nedrīkst pārsniegt 225000cd .
Nr. 3. GRUPA. STŪRE IEKĀRTA 301. Stūres rats ( stūre ): 301.1. Stūres rata izmēram, konstrukcijai jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. 301.2. Nav pieļaujama saliekta, saplaisājusi vai remontēta stūre. 301.3. Stūrei jābūt nekustīgi savienotai ar vārpstu. 301.4. Stūres apvalks nedrīkst traucēt stūres satveramību, apvalkam jābūt nekustīgi nostiprinātam.
302. Stūres rata brīvkustība: 302.1. Stūres brīvkustība nedrīkst būt lielāka par: - M1 kategorijas transporta līdzekļiem ar zobrata - zobstieņa stūres mehānismu,
303. Stūres statnis: 303.1. Stūres rata brīvkustība aksiālā vai radiālā virzienā nav pieļaujama. 303.2. Stūres statnim jābūt nekustīgi nostiprinātam. Tas nedrīkst būt bojāts. Nav pieļaujama ievērojama detaļu korozija. 303.3. Stūres statņa regulēšanas ierīce nedrīkst būt bojāta. Savienojumos nav pieļaujama brīvkustība.
304. Pretaizbraukšanas ierīce: 304.1. Transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmumā paredzētai pretaizbraukšanas ierīcei ir jāstrādā un jānodrošina atbilstošās funkcijas. Nedrīkst būt bojājumi, kas var ietekmēt stūres iekārtas darbību. Motocikla stūres bloķēšanas ierīce drīkst saslēgt stūri tikai pie liela stūres pagriešanas leņķa (vismaz 20").
305. Stūres mehānisms: 305.1. Stūrei uz abām pusēm jāgriežas viegli, bez rāvieniem un ieķīlēšanās. Kustībā stūrei no jebkura stāvokļa jāatgriežas stāvoklī, kurš aptuveni atbilst taisnvirziena kustībai. 305.2. Stūres mehānismam jābūt nostiprinātam. Stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un nodrošinātiem pret atskrūvēšanos. Transporta līdzekļa konstrukcijas daļas, pie kurām stiprina stūres mehānismu, 30 cm attālumā no stiprināšanas vietas nedrīkst būt salauztas, saliektas, ar plaisām vai ievērojami korodējušas. 305.3. Putekļu aizsargiem jābūt nostiprinātiem, jābūt bez bojājumiem. 305.4. Nav pieļaujama ievērojama eļļas noplūde.
306. Stūres piedziņa ( no stūres rata līdz mehānismam ): 306.1.Visām detaļām jābūt nostiprinātam. Stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un nodrošinātiem pret atskrūvēšanos. 306.2. Bojātas, deformētas, izdilušas un ievērojami korodējušas detaļas nav pieļaujamas.
307. Stūres stiepņi, svira: 307.1.Stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un nodrošinātiem pret atskrūvēšanos. 307.2. Nav pieļaujami bojāti, deformēti stūres stiepņi vai svira. 307.3. Nav pieļaujami stūres stiepņi vai svira, kuri remontēti metinot, karsējot vai lodējot. 307.4. Stūres stiepņi nedrīkst pieskarties citām transporta līdzekļa daļām.
308. Stūres šarnīri: 308.1.Stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un nodrošinātiem pret atskrūvēšanos. 308.2. Nav pieļaujama palielināta brīvkustība šarnīros. 308.3. Putekļu aizsargiem jābūt nostiprinātiem. Tiem jābūt bez bojājumiem.
309. Stūrējamo riteņu pagrieziena ierobežotāji: 309.1. Jābūt transporta līdzekļa konstrukcijā paredzētiem pagrieziena ierobežotājiem. Tiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem. 309.2. Pagrieziena ierobežotājiem jābūt ieregulētiem tā, lai galējos stāvokļos riepas vai riteņi nepieskartos nekustīgām transporta līdzekļa daļām, lai bremžu šļūtenēm būtu pietiekama brīvkustība.
310. Stūres piedziņa ar pastiprinātāju: 310.1. Transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma paredzētam stūres pastiprinātājam jādarbojas noteiktā režīmā un jānodrošina nepieciešamā efektivitāte. 310.2. Nav pieļaujami pastiprinātāja detaļu bojājumi 310.3. Visiem pastiprinātāja agregātiem, cauruļvadiem, šļūtenēm un savienojumiem jābūt blīviem, bez ievērojamas eļļas noplūdes. 310.4. Visām pastiprinātāja detaļam jābūt atbilstoši nostiprinātām. 310.5. Pastiprinātāja sistēmas cauruļvadiem un šļūtenēm jābūt nostiprinātām tā, lai tās nepieskartos transporta līdzekļa kustīgām daļām.
311. Triecienu slāpētājs: 311.1. Triecienu slēpētāja elementiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem. 311.2. Nav pieļaujami triecienu slāpētāja detaļu bojājumi. 311.3. Triecienu slāpētājam jābūt blīvam, bez ievērojamas eļļas noplūdes.
312. Stūrējamo riteņu iestatīšanas leņķi: 312.1. Stūrējāmo riteņu iestatīšanas leņķiem jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām.
Nr. 4. GRUPA. BREMŽU IEKĀRTA 401. Darba bremzes - priekšējā ass: 401.1. Automobiļa, piekabes, puspiekabes un motocikla darba bremzēm jāiedarbojas uz visiem riteņiem, kuros ir iebūvēti bremžu mehānismi. Piekabēm, izņemot vienasu ar pilnu masu mazāku par 1,5 t, jābūt automātiskām piekabju nobremzēšanas iekārtām, kas bremzē, piekabi atvienojot. Piekabi var ekspluatēt bez darba bremzēm, ja tās pilna masa nepārsniedz pusi no vilcēja pašmasas. 401.2. Nepietiekama darbība, neatbremzējas: - darba bremzēm jānodrošina transportlīdzekļa vidējo palēninājumu ""jv"" ne mazāku par 2,5 m/s2 vai attiecināto bremzēšanas spēku ""z"" ne mazāku par 40%. 401.3. Darbības nevienmērīgums starp vienas ass riteņiem nedrīkst pārsniegt 30%. Pie palēnināta nevienmērīguma vadītājs spiests labot transporta līdzekļa kustības trajektoriju.
402. Darba bremzes - pakaļējā ass: - skat. punktu 401.
403. Darba bremzes - iedarbības pakāpenība un darbības ilgums: 403.1. Darba bremžu darbības pakāpeniskumam bremžu iekārtās ar hidraulisku un mehānisku pievadu jābūt atkarīgam no spiediena lieluma uz pedāļa, bet pneimobremžu iekārtās - galvenokārt no pedāļa gājiena lieluma. Lai nodrošinātu rezerves bremžu pakāpenisku darbību, energoatsperēm jāatslogojas bez traucējumiem. Piekabes bremzēm jāsāk bremzēt par 0,1 - 0,4 s ātrāk kā vilcēja bremzēm. 403.2. Hidrobremžu iekārtām jābūt atslogotām un galvenā bremžu cilindra virzulim jābūt pilnam pārvietojumam. Pneimobremžu iekārtā jānodrošina nepieciešamais gaisa spiediens un bremžu galvenajam krānam - pilnīga darba kārtība.
404. Darba bremžu iekārta - hermētiskums, noplūde: 404.1. Bremžu pārvadā nedrīkst būt bremžu šķidruma vai gaisa noplūde. Neblīvumi pneimatiskā bremžu pārvadā nedrīkst izraisīt spiediena pazemināšanos vairāk par 5% 3 minūšu laikā automobilim un 6 minūšu laikā - vilcējam ar piekabi. Gaisa spiedienam balonos jābūt minimālam, kādu nodrošina iekārtas spiediena regulators. Pārbaudes laikā motors nedrīkst darboties.
405. Darba bremžu iekārta - pedāļa, sviras gājiens: 405.1. Pilnībā nospiežot pedāli, jāpaliek gājiena rezervei, lielākai par 1/3 no pilna pedāļa gājiena. Nospiežot pedāli atkārtoti, tā gājiens nedrīkst palielināties. 405.2. Bremžu pedāļa kājas atbalstsvirai jābūt pārklātai ar rievotu, palielinātas berzes materiālu. 405.3. Bremžu pedālim nav pieļaujami remontmetinājumi un sānkustība. Pedāļa nospiešanas spēks nedrīkst būt lielāks par 500 N viegliem automobiļiem un pārējiem automobiļiem ne lielāks par 700 N. Pēc pedāļa atslogošanas, tam ir viegli jāatgriežas izejas stāvoklī.
406. Stāvbremze - darbība: 406.1. Stāvbremzei jānodrošina bremzēšanu ar mehānisku pārvadu vai ierīci, sasniedzot palēninājumu vidēji ne mazāku par 1,5 m/s2, attiecināto bremzēšanas spēku ""z"" ne mazāku par 20%, vai noturot autotransporta līdzekli bez kustības ceļa slīpumā ne mazākā par 16%. Piekabei jānodrošina nekustīgs stāvoklis atkabinātā stāvoklī ceļa slīpumā, ne mazākā par 16% tikai ar stāvbremzes palīdzību. Tas neattiecas uz piekabēm, kuras nav atvienojamas no vilcēja bez instrumentu palīdzības.
407. Stāvbremze - vienlaicīga abu riteņu nobremzēšanās: 407.1. Stāvbremzes darbības nevienmērīgums starp vienas ass riteņiem nedrīkst būt lielāks par 50%. Veicot pārbaudi ceļa apstākļos, darbības nevienmērīgumu jānosaka pēc riteņu nobloķēšanās atšķirībām.
408. Stāvbremze - sviras gājiens, sprūdierīce: 408.1. Novelkot stāvbremzes sviru līdz galam, jāpaliek gājiena rezervei, lielākai par 1/3 no pilna sviras gājiena lieluma. 408.2. Sprūdierīcei jānofiksē sviru jebkurā stāvoklī. Svira nedrīkst būt deformēta vai pārmetināta. Nav pieļaujama brīvkustība savienojuma vietās. Piekabes stāvbremzes troses spriegošanas spolei nobremzētā stāvoklī jānodrošina troses papildus uztīšanās iespējas.
409. Papildbremze: 409.1. Autobusiem, kuru pilna masa lielāka par 5,5t un kravas automobiļiem, kuru pilna masa lielāka par 9t, jābūt papildbremzēm. Braucot ar pastāvīgiem motora apgriezieniem, ar ātrumu 30 km/h un ieslēgtu transmisiju, ieslēdzot darbībā papildbremzes, kustības ātrumam jāsamazinās. 409.2. Iedarbinot papildbremzes, vārstiem atgāzu caurulēs jāaizveras vienmērīgi un pilnīgi. Vienlaikus jānotiek automātiskai degvielas padeves pārtraukšanai motoram.
410. Inerces bremzes, drošības trose (uzstumšanās inerces ierīce): 410.1. Inerces bremzes atļauts izmantot piekabēm ar pilnu masu, ne lielāku par 8 t un konstrukciju, kādu paredz izgatavotājuzņēmums. 410.2. Bremzes pārbīdāmai daļai jāpārvietojas viegli, bez jūtamas brīvkustības vadvirsmās. Mehānismam jābūt aizsargātam ar apvalku pret netīrumiem. 410.3. Bremžu ieslēgšanās mehānismam jābūt pārvietošanās rezervei, ne mazākai par 1/3 no pilna gājiena un riteņiem jāsāk bremzēt vienlaicīgi. 410.4. Drošības trose nedrīkst būt mehāniski bojāta un tās stiprinājums nedrīkst traucēt inerces bremzes darbību.
411. Mehāniskā bremzes pārvada troses / stiepņi /: 411.1. Trosēm nedrīkst būt mezgli, špleisējumi, tām brīvi jāpārvietojas nebojātos apvalkos. 411.2. Trosēm un stiepņiem jābūt nostiprinātiem tā, lai nebūtu pārlieku liela nokare. 411.3. Savienojuma vietām jābūt apgādātām ar drošības elementiem pret atvienošanos.
412. Loku izvēršanas vārpstiņa, regulēšanas mehānisms: 412.1. Vārpstiņām un svirām nedrīkst būt liekumi, remontmetinājumi, nav pieļaujama brīvkustība vārpstiņas gultņojumā. Regulēšanas mehānismam jābūt darba kārtībā.
413. Kompresors - balonu uzpildīšanas laiks: 413.1. Motoram strādājot ar vidējiem apgriezieniem, gaisa spiediena pieaugumam no 3 līdz 4 kg/cm2 jāsasniedz 30 sekunžu laikā. Piekabes bremžu iekārtai jābūt atslēgtai. Bremžu iekārtā ar energoakumulatoriem kompresoram jānodrošina spiediena pieaugums no 0 līdz 65% trīs minūšu laikā, automobiļiem ar piekabēm - sešu minūšu laikā.
414. Avārijas spiediena signalizators / manometrs: 414.1. Pazeminoties gaisa spiedienam bremžu iekārtā līdz minimāli pieļaujami robežai / 5 kg/cm2/, jāiedarbojas optiskam vai akustiskam signalizatoram. 414.2. Bremzes nedarbinot, bremžu kameru manometram jāuzrāda ""0"". Nospiežot darba bremžu pedāli pilnībā, spiedienam jāsamazinās par 0,3 līdz 0,4 kg/cm2 un abu manometru uzrādītam spiedienam jābūt vienādam.
415. Saspiestā gaisa balons: 415.1. Baloni nedrīkst būt mehāniski bojāti vai korodējuši. Nav pieļaujami remontmetinājumi. Atūdeņošanas vārstiem jābūt darba kārtībā. 415.2. Saspiestā gaisa balonam jābūt piestiprinātai plāksnītei ar datiem par pieļaujamo spiedienu un tilpumu. 415.3. Stiprinājumam jānodrošina nekustīgs balona stprinājums pie transportlīdzekļa.
416. Bremzēšanas spēku pastiprinātājs, bremžu galvenais cilindrs: 416.1. Galvenam bremžu cilindram jābut atbilstoši nostiprinātam. Savievienojumiem jābūt hermētiskiem. Cilindra iekšējo neblīvumu raksturo nospiesta pedāļa pārvietošanās pēc 30 s noturēšanas. 416.2. Bremžu šķidruma līmenis nedrīkst būt zemāks par ekspluatācijas noteikumos minēto. 416.3. Bremzēšanas spēka pastiprinātājam jābūt atbilstoši nostiprinātam, savienojumiem jābūt hermētiskiem. Vakuuma vai spiediena caurulei jābūt viegli atvienojamai.
417. Bremžu pārvada vārsti / gaisa spiediena regulators: 417.1. Bremžu pārvada vārstiem jānodrošina gaisa spiediens kontūrās, atbilstoši spiedienam, kas uzrādīts automobiļa ekspluatācijas noteikumos. 417.2. Gaisa spiediena regulatoram jānodrošina saspiesta gaisa padeve vai pārtraukšana, ja ir sasniegts ekspluatācijas noteikumos uzrādītais spiediens.
418. Bremžu pārvada cauruļvadi - priekšā: 418.1. Bojāti / saspiesti, saliekti asā leņķī, stipri korodējuši / cauruļvadi ekspluatācijā nav pieļaujami. 418.2. Bremžu pārvada caurulītēm jābūt nostiprinātām. Tās nedrīkst saskarties ar atgāzu izplūdes elementiem un sakabes ierīcēm.
419. Bremžu pārvada cauruļvadi aizmugurē: - skat. punktu 418.
420. Bremžu pārvada cauruļvadi vidū: - skat. punktu 418.
421. Bremžu šļūtenes - priekšā, kreisā un labā pusē: 421.1.; 421.2. Ekspluatācijai nav pieļaujamas šļūtenes ar mehāniskiem bojājumiem, korda atslāņošanos un plaisām. Bremžu pneimopārvada šļūtenes nedrīkst izmantot bremžu hidropārvados. 421.3. Šļūtenes nedrīkst savērpt, saliekot asā leņķī vai pārklāt ar krāsu, pretkorozijas vielām.
422. Bremžu šļūtenes - aizmugurē, kreisā un labā pusē: - skat. punktu 421.
423. Riteņu hidrauliskie darba cilindri, pneimokameras - gājiens: 423.1. Bremžu kamerām un darba cilindriem jābūt nekustīgi nostiprinātiem, darba kārtībā, bez saspiestā gaisa vai bremžu šķidruma noplūdes. 423.2. Membrānu un virzuļu gājiens nedrīkst būt lielāks par 1/3 līdz 1/2 no iespējamā pārvietošanās lieluma. Viena tilta bremžu mehānisma elementu pārvietojumam jābūt aptuveni vienādam. 423.3. Putekļu aizsargiem jābūt blīvi nostiprinātiem un bez bojājumiem.
424. Bremžu trumuļi, bremžu diski: 424.1. Bremžu trumuļu un disku darba virsmām jābūt gludām, ar vienāda izmēra nodilumu dažādās vietās. Maksimāli pieļaujamo nodilumu norāda izgatavotājuzņēmums. 424.2. Bremžu trumuļu, disku virsmās, kā darba tā citās, nedrīkst būt plaisas vai izlūzumi.
425. Bremžu uzlikas - priekšā, aizmugurē: 425.1. Nav pieļaujamas eļļainas, nodilušas vai plaisājušas uzlikas. Minimālais līmētu uzliku biezums ir 1 mm, kniedētām uzlikām - 1 mm līdz kniežu galviņām, pie tam uzliku dilumam jābūt aptuveni vienādam. 425.2. Bremžu klučiem un lokiem jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Nedrīkst izmantot atjaunotus bremžu klučus un uzlikas.
426. Riteņu bremžu mehānisms: 426.1. Bremžu loku atsperēm vai citiem elementiem jānodrošina uzliku ātra atvilkšanās no darba virsmām par lielumu, kas izslēdz to saskari. Nav pieļaujamas atstarpes starp uzlikām un darba virsmām, kuras var nenodrošināt apmierinošu bremžu iekārtas darbību.
427. Bremžu pārvadu savienojumi ""vilcējs - piekabe"": 427.1. Savienotājgalviņas blīvējošām virsmām jānodrošina pārvada hermētiskums un savienotājgalviņas saslēdzošām daļām - drošs savienojums. Savienotājgalviņām jābūt apgādātām ar putekļu aizsargapvalkiem. 427.2. Vilcēja un piekabes gaisa pārvada savienotājgalviņu konstrukcijai jānovērš nepareiza maģistrāļu savienošanas iespēja. Barošanas maģistrālei jābūt nokrāsotai sarkanā krāsā, vadības maģistrālei - dzeltenā.
428. Manometra pieslēgšanas kontrolizvadi: 428.1. Kontrolizvadu vītņotai daļai jābūt darba kārtībā, tīrai un noslēgtai ar aizsargvāciņu.
429. Bremzētājspēku regulatora plāksnīte /ALB/: 429.1. Sviru pārvietojumu lielumam, atkarībā no ass noslodzes, jāatbilst plāksnītē uzrādītiem lielumiem. Nav pieļaujama bīdstieņu deformācija, iestrēgšana vadīklās un savienojumu brīvkustība.
430. Energoakumulatora bremžu ierīce: 430.1. Energoakumulatoriem jābūt stingri nostiprinātiem, atsperes saspiedējskrūvei jānodrošina atsperes saspiešana. Bīdstieņiem nav pieļaujami saliekumi, savstarpējo savienojumu brīvkustība. 430.2. Izlaižot gaisu no energoakumulatoriem, jāsāk darboties brīdinājuma signālierīcei.
431. Antibloķēšanas iekārta /ABS/: 431.1. Impulsu devējmehānismiem jābūt tīriem un bez mehāniskiem bojājumiem. 431.2. Signalizācijas spuldzes iedegšanās un nodzišanas momentam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām.
Nr. 5. GRUPA. RITEŅI, RIEPAS 501. Riepas bojājumi: 501.1.,501.2.Riepām nedrīkst būt bojājumi (iegriezumi, plīsumi un tml.), kas atsedz korda slāni, kā arī atslāņojies karkass, atdalījies protektors un sānu aizsargslānis.
502. Riepas - protektora zīmējuma augstums: 502.1.Minimālais protektora zīmējuma augstums: - viegliem automobiļiem un to piekabēm, kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 t, kā arī autobusiem ar pasažieru sēdvietu skaitu līdz 8 + 1 (M1,N1) 1,6 mm; - autobusiem ar pasažieru sēdvietu skaitu lielāku par 8 + 1 (M2,M3) 2,0 mm; - kravas automobiļiem ar pilnu masu virs 3,5 t, to piekabēm, puspiekabēm (N2,N3) 1,0 mm; - motocikliem un mopēdiem 0,8 mm. Protektora zīmējuma augstumu nosaka mērīšanas zonā (5.1.att.)
503. Riepas - izmērs, konstrukcija: 503.1.Riepu izmēram un konstrukcijai jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Riepu maksimāli pieļaujamais ātrums un slodze nedrīkst būt mazāki par transporta līdzekļa tehniskajā raksturojumā noteiktajiem parametriem; 503.2.Transporta līdzekļa riteņiem aizliegts vienlaicīgi uzstādīt diagonālkorda un radiālkorda riepas, kā arī riepas bez marķējuma. Uz transporta līdzekļa vienas ass riteņiem aizliegts vienlaicīgi uzstādīt riepas ar dažādiem izmēriem, kā arī riepas ar vai bez radzēm. Autobusiem priekšējās ass riteņiem aizliegts uzstādīt atjaunotās riepas.
504. Riteņi - bojājumi: 504.1.,504.2.Transporta līdzekļa riteņu diskiem nedrīkst būt plaisas, izlūzumi, deformācijas, metinājumu vietas.
505. Riteņi - stiprinājums: 505.1.,505.2.Transporta līdzekļa riteņu stiprinājuma izpildījumam jāatbilst izgatavotājrūpnīcas prasībām, uzgriežņiem un skrūvēm jābūt atbilstoši nospriegotām.
506. Riteņi - disku izmērs, izpildījums: 506.1.Riteņu disku izmēram un konstrukcijai jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. 506.2.Aizliegts uzstādīt riteņu diskus, kas nav rūpnieciski ražoti vai individuālā kārtā mainīta to konstrukcija. Riteņi nedrīkst būt izvirzīti ārpus transporta līdzekļa kontūrām, ja to neparedz transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums.
Nr. 6. GRUPA. ŠASIJA UN VIRSBŪVE 601. Rāmis / nesošie elementi - lūzumi, plaisas: 601.1.Transporta līdzekļa rāmim vai nesošiem elementiem nedrīkst būt lūzumi, plaisas, kā arī deformācijas, kas ietekmē satiksmes drošību.
602. Rāmis / nesošie elementi - korozija: 602.1.,602.2.Rāmim un nesošiem elementiem nedrīkst būt korozijas bojājumi, kas ievērojami ietekmē konstrukcijas izturību.
603. Rāmis / nesošie elementi - vītņsavienojumi, kniedētie un metinātie savienojumi: 603.1.,603.2.Transporta līdzekļiem savienojumu izpildījumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Savienojumi nedrīkst būt vaļīgi, nedrīkst būt plaisas vai lūzumi. 603.3.Metinājuma šuvēm nedrīkst būt plaisas. To izpildījumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām.
604. Rāmis / nesošie elementi - nepareizs remonts: 604.1. Veicot metināšanas remontdarbus nav pieļaujami apkārtējo detaļu vai mezglu bojājumi. Remontdarbu izpildījumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām.
605. Pakaļējās un sānu drošības konstrukcijas: 605.1.* Ja transporta līdzeklis veic starptautiskos pārvadājumus un attālums no kravas automobiļa vai piekabes pakaļējās daļas līdz brauktuvei ir lielāks par 700 mm, kā arī attālums no pakaļējās daļas līdz pakaļējai asij ir lielāks par 1000 mm, kravas automobiļa vai piekabes aizmugurē jāparedz drošības konstrukcijas, kas ierobežo citu transporta līdzekļu iespēju pabraukt zem kravas automobiļa vai piekabes. Kravas automobiļiem un piekabēm, kuri veic starptautiskos pārvadājumus un kuru pilna masa lielāka par 3,5 t, jābūt sānu aizsargkonstrukcijām, kas izslēdz iespēju gājējiem, motocikliem u.c. satiksmes dalībniekiem nokļūt zem transporta līdzekļa. Pakaļējām un sānu drošības konstrukcijām jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām; Pakaļējās drošības konstrukcijas izmēriem un izvietojumam jāatbilst obligātām prasībām ( skat.6.1.,6.3.att. ). Sānu drošības konstrukciju izmēriem un izvietojumam jāatbilst obligātām prasībām ( skat.6.2.,6.4.att. ). 605.2.* Nedrīkst būt plaisas, lūzumi, deformācijas, ievērojami korozijas bojājumi.
606. Priekšējais tilts - tilta sija, balstiekārta, dakša: 606.1. Transporta līdzekļu priekšējā tilta sijai nedrīkst būt plaisas, lūzumi, deformācijas, ievērojami korozijas bojājumi. Nedrīkst būt veikti metināšanas remontdarbi. 606.2. Balstiekārtas elementiem jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām, nedrīkst būt plaisas, lūzumi, deformācijas, ievērojami korozijas bojājumi. Aizliegts balstiekārtas elementiem veikt metināšanas remontdarbus. Nedrīkst būt nepieļaujamas brīvkustības kustīgajos savienojumos. Balstiekārtas elementiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem, stiprinājuma izpildījumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Gumijas atbalstiem jābūt bez bojājumiem, piestiprinātiem vietā, ko nosaka transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums. 606.3. Nav pieļaujami dažāda veida bojājumi, kas var izraisīt savienojumu izjukšanu. 606.4. Pneimobalstiekārtas gaisa spilveniem jābūt hermētiskiem, bez bojājumiem. 606.5. Motocikla riteņa dakšas konstrukcijai un stiprinājumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Nedrīkst būt plaisas, deformācijas. Aizliegts veikt metināšanas remontdarbus.
607. Priekšējais tilts - atsperes, stabilizators: 607.1. Transporta līdzekļu atsperojumam jāatbilst izgatavotājrūpnīcas prasībām. Nedrīkst būt lūzumi, plaisas, ievērojami korozijas bojājumi, metinājumi, pārlieku liels nolietojums. 607.2.,607.3. Stiprinājumam pie rāmja, virsbūves vai tilta jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Nedrīkst būt nepieļaujamas brīvkustības. Vītņu savienojumiem jābūt nodrošinātiem pret atskrūvēšanos. Lokšņu skavas nedrīkst pārvietoties. Nav pieļaujama ievērojama lokšņu atsperu savstarpēja pārvietošanās. 607.4. Aizliegts izmantot individuāli izgatavotus elementus, kas izmaina transporta līdzekļu augstumu.
608. Priekšējais tilts - amortizatori: 608.1. Amortizatoriem jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. 608.2. Amortizatoriem jābūt atbilstoši nostiprinātiem un jānodrošina efektīva darbība. Nedrīkst būt bojājumi.
609. Priekšējais tilts - riteņu rumbas gultņi: 609.1. Gultņiem jābūt pareizi noregulētiem, nedrīkst būt palielinātas brīvkustības gultņos.
610. Pakaļējais tilts - tilta sija, balstiekārta, svārstsvira: 610.1. skat. punktu 606.1. 610.2. skat. punktu 606.2. 610.3. skat. punktu 606.3. 610.4. skat. punktu 606.4. 610.5. Motocikla vienplecu svārstsviras konstrukcijai jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. 610.6. Nedrīkst būt plaisas, deformācijas, ievērojami korozijas bojājumi. Aizliegts veikt metināšanas remontdarbus. Svārstsviras stiprinājumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām.
611. Pakaļējais tilts - atsperes, stabilizators: - skat. punktu 607.
612. Pakaļējais tilts - amortizatori: - skat. punktu 608.
613. Pakaļējais tilts - riteņu rumbas gultņi: - skat. punktu 609.
614. Motors / transmisija - stiprinājums: 614.1. Stiprinājuma elementiem jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Nedrīkst būt bojājumi.
615. Motors / transmisija - eļļas noplūde: Nav pieļaujama ievērojama eļļas noplūde.
616. Motors / transmisija - sajūga darbība: 616.1. Sajūgam jānodrošina laidena gaitas uzsākšana, kā arī viegla visu ātrumu ieslēgšana. Pedālim jābūt nodrošinātam pret kājas noslīdēšanu. Jānodrošina konstrukcijā paredzētais sajūga pedāļa brīvgājiens.
617. Motors / transmisija - kardānu piedziņa, ķēde, ķēdes apvalks: 617.1. Jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Nav pieļaujama palielināta spēle kardānpārvadu šarnīros. Kardānpārvada elementiem nav pieļaujami lūzumi, plaisas, deformācijas. 617.2. Putekļu aizsargiem nedrīkst būt bojājumi. 617.3. Nav pieļaujams ievērojams ķēdes izdilums, zobratu zobu izdilums vai zobu izlūzumi. Motociklam jābūt aprīkotam ar ķēdes apvalku. Tam nedrīkst būt bojājumi.
618. Vilcēja sakabes iekārta / sedlu ierīce: 618.1. Sakabes iekārtai, sedlu ierīcei jāatbilst to izgatavotājuzņēmuma prasībām. Aizliegts izmantot sakabes iekārtas, sedlu ierīces, kas izgatavotas individuālā kārtā, kā arī individuālā kārtā mainīt to konstrukciju. Vilcēja sakabes iekārtas vai sedlu ierīces stiprinājumam jāatbilst to izgatavotājuzņēmuma prasībām. Vītņu savienojumiem jābūt atbilstoši nospriegotiem, kniedētiem savienojumiem - bez bojājumiem. Stiprinājuma vietām pie rāmja vai virsbūves nedrīkst būt korozijas bojājumi, kas var ietekmēt stiprinājuma drošību. Vilcēja sakabes iekārtas vai sedlu ierīces un piekabes sakabes elementu brīvkustības un savstarpējās sakabes brīvkustības nedrīkst pārsniegt pieļaujamos robežlielumus, ko nosaka izgatavotājuzņēmums. Vieglo automobiļu sakabes iekārtas lodveida šarnīra attālums līdz tuvākai transporta līdzekļa daļai nedrīkst būt mazāks par 70 mm. Vieglo automobiļu sakabes iekārtas lodveida šarnīru nedrīkst pārklāt ar ķīmiskiem pārklājumiem. Tā minimāli pieļaujamais diametrs ne mazāks kā 49 mm. Vilcēja sakabes iekārtai un sedlu ierīcei nedrīkst būt lūzumi, plaisas, deformācijas, ievērojami korozijas bojājumi. 618.2. Fiksējošām ierīcēm jādarbojas un jānodrošina atbilstošās funkcijas; 618.3.Vilcēja sakabes iekārtai un sedlu ierīcei jābūt izgatavotājuzņēmuma plāksnītei vai dokumentiem, kur norādīts tips, pieļaujamā vertikālā slodze un maksimālā pieļaujamā piekabes masa.
619. Vilkšanas ierīce - priekšējā, pakaļējā: 619.1. Transporta līdzekļiem, kuri izgatavoti pirms 1974.g. 1. oktobra, jābūt vilkšanas ierīcēm: - vieglajiem automobiļiem - priekšā un aizmugurē - atbilstošām automobiļa svaram; - transporta līdzekļiem, kuru pilna masa ir mazāka par 4 t - priekšā, lai būtu iespējams piestiprināt vilkšanas trosi; - transporta līdzekļiem, kuru pilna masa lielāka par 4 t - priekšā jābūt vilkšanas āķiem vai cilpām vilkšanas stieņa piestiprināšanai. Vilkšanas ierīcēm jābūt bez bojājumiem un jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām.
620. Piekabes sakabes ierīce - stiprinājums: 620.1. Piekabes sakabes ierīces stiprinājumam jāatbilst tās izgatavotājuzņēmuma prasībām. Vītņu savienojumiem jābūt atbilstoši nospriegotiem, kniedētiem savienojumiem jābūt bez bojājumiem. 620.2. Spēle stiprinājuma vietās nedrīkst pārsniegt robežlielumus, ko nosaka izgatavotājuzņēmums.
621. Piekabes sakabes ierīce - bojājumi: 621.1. Sakabes ierīcei jābūt izgatavotājuzņēmuma plāksnītei vai dokumentiem, kur norādīts tips, maksimāli pieļaujamā piekabes masa, kas nedrīkst būt mazāka kā attiecīgās piekabes pilna masa. 621.2. Sakabes ierīcei nedrīkst būt lūzumi, plaisas, deformācijas vai ievērojami korozijas bojājumi. 621.3. Aizliegts veikt metināšanas remontdarbus, ko nepieļauj ierīces izgatavotājuzņēmums. 621.4. Sakabes ierīcei jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Bez saskaņošanas noteiktā kārtībā aizliegts izmantot sakabes ierīces, kas izgatavotas individuālā kārtā, vai individuāli mainīta to konstrukcija. Piekabēm ar inerces bremzēm jābūt paredzētai drošības trosei, kas sakabes pārrāvuma gadījumā iedarbojas uz piekabes bremžu sistēmu. Ja piekabes sakabes ierīcei ir fiksētājierīce, tad tai ir jādarbojas un jānodrošina atbilstošās funkcijas. 621.5. Pieļaujamās brīvkustības sakabes ierīces cilpas savienojumā:
ievērojot, ka lielākais diametrs 44 mm.
622. Piekabes sakabes ierīce - augstuma regulēšanas ierīce, atbalstierīce: 622.1.,622.2. Ja piekabes sakabes ierīces konstrukcijā paredzēts sakabes dakšas atbalstierīce un augstuma regulēšanas ierīce, tās konstrukcijai, stiprinājumam jāatbilst sakabes ierīces izgatavotājuzņēmuma prasībām. Tai jādarbojas un jānodrošina atbilstošās funkcijas. 622.3.,622.4. Puspiekabei jābūt aprīkotai ar atbalstierīci un augstuma regulēšanas ierīci. To izpildījumam un stiprinājumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Nedrīkst būt lūzumi, plaisas vai deformācijas. Atbalstierīcei jābūt uzstādītai pietiekošā attālumā no vilcēja rāmja, lai netraucētu kustību pagriezienos. Sakabinātā stāvoklī puspiekabes atbalstierīcei jābūt tādā augstumā, lai tā neskartu ceļa virsmu pat visnelabvēlīgākajos ceļa apstākļos. Griežot vienā pusē pacelšanas ierīces rokturi, abiem atbalstiem jāpaceļas vienlaicīgi un vienādā augstumā, kā arī tai automātiski jābloķējas.
623. Virsbūve - kabīne, motocikla aizsargkonstrukcijas: 623.1. Transporta līdzekļa kabīnes konstrukcijā nedrīkst būt izmaiņas, ko nepieļauj transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums. 623.2. Nedrīkst būt ievērojami korozijas bojājumi, kas ietekmē kabīnes stiprību. 623.3. Motocikla aizsargkonstrukcijām jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām, nedrīkst būt deformēti, ar lūzumiem vai plaisām. Nepieļaujami ievērojami korozijas bojājumi. Visiem papildus uzstādītiem aizsargelementiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem, tie nedrīkst traumēt citus satiksmes dalībniekus.
624. Virsbūve - transporta līdzekļa bīstamie elementi (iekšējie, ārējie): 624.1. Transporta līdzekļa ārējiem elementiem nedrīkst būt lūzumi, plaisas vai bojājumi, kas var traumēt citus satiksmes dalībniekus. 624.2. Darbības zonas platums salonā vadītāja elkoņu augstumā nedrīkst būt mazāks kā 600 mm, šajā zonā nedrīkst būt uzstādīti nekādi salona elementi. Attālumam no stūres rata līdz citām transporta līdzekļa daļām vai elementiem jābūt vismaz 100 mm. Transporta līdzekļa iekšējam aprīkojumam jābūt atbilstoši nostiprinātam.
625. Virsbūve - dubļusargi: 625.1. Transporta līdzekļiem, kuru ātrums pārsniedz 25 km/h, jābūt riteņu dubļusargi, ja to paredz transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums. Dubļusargiem jābūt izvietotiem ne tālāk kā 1200 mm no riteņu rotācijas ass. Jābūt platākiem par riteņu platumu. Attālumam no dubļusarga apakšējās daļas līdz braucamai daļai nedrīkst būt lielāks kā 1/4 no dubļusarga attāluma līdz riteņa rotācijas asij.
626. Virsbūve - gaisa aptecētāji: 626.1. Gaisa aptecētājiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem. 626.2. Gaisa aptecētāji nedrīkst ietekmēt lukturu darbību, ietekmēt redzamību vadītājam. Gaisa aptecētājiem jābūt bez bojājumiem, lūzumiem vai plaisām.
627. Virsbūve - pakāpieni: 627.1. Pakāpiena augstums virs braucamās daļas nedrīkst būt lielāks kravas automobiļiem kā 650 mm, autobusiem - 400 mm. Pakāpieni nedrīkst būt izvirzīti ārpus transporta līdzekļa gabarītiem. Nedrīkst būt asas malas vai izvirzījumi, kas varētu traumēt citus satiksmes dalībniekus. 627.2. Pakāpieniem jābūt pārklātiem ar speciāliem materiāliem vai izgatavotiem ar reljefu virsmu, kas izslēdz kājas paslīdēšanas iespēju. Nedrīkst būt ievērojami korozijas bojājumi.
628. Virsbūve - durvis, pārsegi, rokturi, aizslēgi, fiksatori: 628.1. Transporta līdzekļa durvīm un pārsegiem jābūt aprīkotiem ar aizslēgiem, rokturiem un fiksatoriem atbilstoši transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Aizslēgiem un fiksatoriem jānodrošina atbilstošās funkcijas. 628.2. Nedrīkst būt ievērojami korozijas bojājumi. 628.3. Durvīm un pārsegiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem, viegli jāatveras un jāaizveras.
629. Virsbūve - stikli, saules sargi: 629.1. Transporta līdzekļa stikliem vadītāja redzamības zonā nedrīkst būt bojājumi. Nedrīkst būt plaisas, kuras garākas par 10 cm vai savienojas ar stikla malu. 629.2. Transporta līdzekļa stikliem aizliegts pierīkot papildus priekšmetus vai uzklāt materiālus, kas vadītājam ierobežo pārredzamību, ievērojami pasliktina stikla caurspīdīgumu vadītāja redzeslauka zonā. Atļauts lietot tikai rūpnieciski ražotus sertificētus tonētos stiklus, ko uzstāda transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums. Atļauts izmantot stikla pārklājumus (izņemot spoguļtipa), ja gaismas caurlaidības spēja priekšējam stiklam ir 75 %, priekšējiem sānu stikliem - 70%. Drīkst lietot aizkarus autobusa salona logiem, kā arī aizkarus vai žalūzijas vieglo automobiļu aizmugurējiem logiem, ja transporta līdzeklis no abām pusēm aprīkots ar ārējiem atpakaļskata spoguļiem. 629.3. Automobiļiem priekšējā stikla augšējā daļā atļauts piestiprināt caurspīdīgu krāsainu plēvi, kuras platums nepārsniedz augšējo stikla tīrītāja robežu vai nav platāka par 14cm. 629.4. Transporta līdzekļa stikliem jāatbilst izgatavotājrūpnīcas prasībām, nedrīkst izmantot stiklus bez marķējuma. 629.5. Transporta līdzekļiem jābūt aprīkotiem ar saules sargiem, kas atbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām.
630. Virsbūve - stiklu tīrītāji, apskalotāji: 630.1. Stiklu tīrītājiem jāatbilst transporta līdzekļu izgatavotājuzņēmuma prasībām, jābūt atbilstoši nostiprinātiem, jānodrošina atbilstošā efektivitāte (90 + 30 dubultgājieni / 1 min), jānotīra atbilstoša lieluma stikla laukums un jādarbojas atbilstošos režīmos. 630.2. Stiklu tīrītāju slotiņām jābūt bez bojājumiem un jānodrošina atbilstošās funkcijas. 630.3. Stiklu apskalotājiem jānodrošina atbilstošās funkcijas. Tvertnes minimālais tilpums - 1 l.
631. Virsbūve - sēdekļi, kāju balsti, stāvbalsti: 631.1. Sēdekļiem jābūt bez bojājumiem, jābūt atbilstoši nostiprinātiem. 631.2. Jānodrošina droša atzveltnes fiksācija. Jābūt regulējamam vadītāja sēdekļa stāvoklim:
631.3. Sēdekļiem jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Drīkst uzstādīt citu marku vai modeļu sēdekļus, ja tam ir atbilstošas stiprinājuma vietas. 631.4. Motocikla sēdekļa atzveltne nedrīkst būt augstāka par 20 cm. 631.5. Motocikla abās pusēs gan vadītājam, gan pasažierim jābūt kāju atbalstiem, kas pārklāti ar gumijotu materiālu vai izveidoti ar reljefu virsmu. 631.6. Kāju balstiem jābūt bez bojājumiem, to novietojumam jāatbilst motocikla izgatavotājuzņēmuma prasībām. 631.7. Motocikliem bez blakusvāģa jābūt centrālajam vai sānu stāvbalstam, kas atbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Stāvbalstu atbrīvojot vai izdarot ar motociklu kustību uz priekšu, stāvbalstam ar atsperes palīdzību jāatliecas atpakaļ sākuma stāvoklī. 631.8. Stāvbalstam jābūt bez bojājumiem un atbilstoši nostiprinātam.
632. Virsbūve - drošības jostas, rokturi: 632.1. Visiem vieglajiem automobiļiem, kā arī kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 2,8 t, kuri ražoti pēc 1970.gada 1.aprīļa, priekšējiem sēdekļiem jābūt drošības jostas ar trīs stiprinājuma vielām. Ja to paredz transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums, drošībasjostām jābūt arī pārējiem sēdekļiem. 632.2. Drošības jostām jābūt atbilstoši nostiprinātām, nedrīkst būt bojājumi, plīsumi, izdilumi, fiksējošai ierīcei jādarbojas. Inerces jostām jānodrošina atbilstoša darbība. 632.3. Motociklam jābūt pasažieru rokturim, kuram jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām.
633. Virsbūve - rezerves ritenis, stiprinājums: 633.1. Rezerves ritenim jābūt nostiprinātam vietā, kuru paredzējis transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums. 633.2. Rezerves riteņiem, kuri novietoti ārpus transporta līdzekļa, jāparedz divkāršs stiprinājums - fiksācija. Ja rezerves riteņa masa lielāka par 80 kg, vai tas novietots grūti pieejamā vietā (lielā augstumā), jābūt rezerves riteņa pārvietošanas palīgierīcei.
634. Kravas nodalījums - grīda, sienas: 634.1. Furgonam vai kravas kastei jābūt nostiprinātiem pie rāmja atbilstoši izgatavotājuzņēmuma prasībām. Nedrīkst būt ievērojami mehāniski bojājumi, kā arī korozijas bojājumi. Furgoniem aizmugures durvīm jābūt paredzētām ierīcēm, kas notur durvis atvērtā stāvoklī. 634.2. Skrūvju un kniežu savienojumiem jābūt atbilstoši nospriegotiem.
635. Kravas nodalījums - tents, karkass, slēģi: 635.1. Tentam un tā stiprinājumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Nedrīkst būt bojājumi. 635.2. Karkasa elementiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem, nedrīkst būt mehāniski bojājumi. 635.3. Aizslēgiem un šarnīriem jābūt atbilstoši nostiprinātiem un jānodrošina atbilstošās funkcijas, nedrīkst būt bojājumi.
636. Kravas nodalījums - ierīces iekraušanai un izkraušanai: 636.1. Iekraušanas un izkraušanas ierīcei jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Nedrīkst būt bojājumi, kas ietekmē satiksmes drošību vai neatbilst darba drošības prasībām. 636.2. Ierīces stiprinājumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Tās elementiem jābūt atbilstoši nostiprinātiem, 636.3. Konstrukcijā jābūt paredzētai spriegošanas ierīcei. Tai jānodrošina atbilstošās funkcijas. 636.4. Hidrauliskiem un pneimatiskiem mezgliem jābūt blīviem.
637. Bagāžas novietne: 637.1. Bagāžas novietnei jābūt rūpnieciski ražotai, nedrīkst būt bojājumi. Tai jābūt atbilstoši nostiprinātai. Stiprinājumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. 637.2. Bagāžas novietnes izvietojumam un izpildījumam jāatbilst satiksmes drošības prasībām. Nedrīkst aizsegt numura zīmes vai apgaismojumu. 638. Motocikla blakusvāģis: 638.1. Blakusvāģa konstrukcijai un stiprinājumam jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. 638.2. Mehāniskajiem un elektriskajiem savienojumiem starp motociklu un blakusvāģi jābūt bez bojājumiem. Blakusvāģim nedrīkst būt plaisas, deformācijas, ievērojami korozijas bojājumi, kas var ietekmēt konstrukcijas stiprību.
639. Apsilde / ventilācija: 639.1. Transporta līdzekļa konstrukcijā paredzētai apsildei un ventilācijai jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. 639.2. Jānodrošina atbilstošās funkcijas un jādarbojas noteiktajos režīmos.
Nr. 7. GRUPA. UGUNSDROŠĪBA 701. Degvielas iekārtas - cauruļvadi, tvertne: 701.1. Degvielas padeves sistēmai un tās elementiem jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. 701.2. Degvielas padeves sistēmā nedrīkst būt sūces vai degvielas noplūdes, cauruļvadiem jābūt bez bojājumiem un atbilstoši nostiprinātiem. 701.3. Degvielas tvertnes stiprinājumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. 701.4. Ja transporta līdzeklim uzstādītas gāzes iekārtas, tad telpa, kurā novietoti gāzes baloni, nedrīkst būt savienota ar pasažieru salonu.
702. Elektroinstalācija: 702.1.,702.2. Visiem strāvu vadošiem vadiem jābūt ar izolācijas pārklājumu. Nedrīkst būt izolācijas bojājumi. 702.3. Savienojumu vietām jābūt izolētām un atbilstoši nostiprinātām, kas izslēgtu savienojuma pārrāvuma iespēju. Augstsprieguma elektrovadiem jābūt nostiprinātiem atbilstoši transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām.
703. Akumulatora bateriju stiprinājums / pārsegs: 703.1. Akumulatoru baterijai jābūt atbilstoši nostiprinātai vietā, ko paredzējis transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums. Ja akumulatora baterija nostiprināta transporta līdzekļa salonā, tad tai ir jāparedz pārsegs, kas izslēdz īssavienojuma iespēju.
Nr. 8. GRUPA. ATGĀZES UN TROKŠŅI 801. Atgāzu izplūdes sistēma - bojājumi, stiprinājums: 801.1.,801.2. Nedrīkst būt bojājumi, kas izraisa izplūdes gāzu noplūdi. 801.3. Gāzu izplūdes sistēmas stiprinājumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Gāzu izplūdes sistēmas elementi nedrīkst būt tiešā kontaktā ar bremžu sistēmas cauruļvadiem.
802. Atgāzu izplūdes sistēma - neatļauts izpildījums: 802.1. Atgāzu izplūdes sistēmai jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām.
803. Dūmošana: 803.1. Dīzeļmotoru atgāzu dūmainībai nedrīkst pārsniegt robežlielumus, ko nosaka Valsts vides aizsardzības komiteja ( skat.8.1.tab. ).
803.2. Benzīnmotoriem nav pieļaujama ievērojama motora eļļas sadegšana, ja motors iesildīts līdz darba temperatūrai. Kartera ventilācijas sistēmai jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām.
804. Atgāzu raksturojums: 804.1. CO un CH koncentrācija transporta līdzekļa atgāzēs nedrīkst pārsniegt robežvērtību, ko nosaka transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums. 804.2. CO un CH koncentrācija transporta līdzekļa atgāzēs nedrīkst pārsniegt maksimāli pieļaujamo robežvērtību, ko nosaka Valsts vides aizsardzības komiteja ( skat.8.2.tab. ). 8.2.tabula
* - motoriem, kam vairāk par četriem cilindriem.
805. Trokšņu līmenis: 805.1. Transporta līdzekļa radītie trokšņi brīvgaitā un kustībā nedrīkst pārsniegt 90dB(A).
Nr. 9. GRUPA. AUTOBUSU APRĪKOJUMS 901. Ārējie uzraksti / apzīmējumi: 901.1. Visu veidu autobusu ārējiem uzrakstiem un apzīmējumiem jāatbilst LR Valsts valodas likumam. Regulāru maršrutu autobusu ārējais noformējums noteikts ar LR Satiksmes ministrijas apstiprinātām prasībām.
902. Iekšējie uzraksti / apzīmējumi: 902.1. Visu veidu autobusu iekšējiem uzrakstiem un apzīmējumiem jāatbilst LR Valsts valodas likumam. Regulāru maršrutu autobusu iekšējais noformējums noteikts ar LR Satiksmes ministrijas apstiprinātām prasībām. 902.3. Jābūt uzrakstiem ar norādi par avārijas izeju.
903. Ieeja un izeja: 903.1. Visām autobusa durvīm, ja to paredz transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums, jābūt durvju atvēršanas ierīcei avārijas gadījumā. Tai ir jānodrošina atbilstošās funkcijas. 903.2. Durvīm nedrīkst būt asas malas, paredzētiem gumijas aizsarglementiem jābūt bez bojājumiem. 903.3. Ja transporta līdzekļa konstrukcijā paredzētas ierīces, kas ierobežo traumatisma iespējas durvis aizverot, tām jānodrošina atbilstošās funkcijas. 903.4. Ieejas vai izejas apgaismojumam jāstrādā un jāatbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām. Apgaismojumam jāizslēdzas tikai pie pilnīgas durvju aizvēršanās. Drošības rokturiem jābūt bez bojājumiem, jābūt pārklājumiem.
904. Grīdas pārklājums: 904.1. Grīdas pārklājumam jābūt izgatavotam no materiāla, kas izslēdz pasažieru kāju paslīdēšanas iespēju. 904.2.Tas nedrīkst pārvietoties attiecībā pret grīdu transporta līdzekļa ekspluatācijas laikā, nedrīkst būt bojāts vai atdalījies no pamatnes. Vākiem un pārsegiem jābūt cieši savienotiem ar grīdu, grīdai nedrīkst būt strauji pacēlumi vai kritumi, nedrīkst būt asas malas. Posmaino autobusu savienojumos grīdas segumam jābūt izveidotam tā, lai būtu novērsta jebkura iespēja traumēt pasažierus brauciena laikā.
905. Pretapžilbināšanas aprīkojums: 905.1. Lai vadītāju neapžilbinātu salona apgaismojums, aiz vadītāja jābūt izvietotam atbilstoša lieluma caurspīdīgam aizsegam (tonēts stikls,žalūzijas, aizkari). Aizsegs nedrīkst pasliktināt vadītāja redzamību (durvis, atpakaļskata spoguļi). Tas nedrīkst būt bojāts.
906. Sēdvietas / stāvvietas / guļvietas / drošības rokturi: 906.1. Autobusos sēdvietu skaitam jāatbilst transporta līdzekļu izgatavotājuzņēmuma prasībām. Izmainot sēdvietu skaitu autobusā, jābūt attiecīgam ierakstam reģistrācijas dokumentos. 906.2. Autobusos stāvvietām jābūt norobežotām no sēdvietām ar drošības elementiem. 906.3.,906.4. Drošības rokturu skaitam, stiprinājumam un izvietojumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Tie nedrīkst būt bojāti, deformēti, pārklājumam jābūt bez bojājumiem. 906.5. Guļvietu stāvoklim un aprīkojumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām.
907. Avārijas izejas: 907.1. Autobusiem avārijas izeju skaitam un izvietojumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. 907.2. Autobusa avārijas izejas logiem jābūt aprīkotiem ar avārijas āmurīšiem. Tiem jābūt lietošanas kārtībā. Diviem blakus esošiem avārijas izejas logiem pietiek ar vienu avārijas āmurīti.
908. Salona apgaismojums / pārnēsājamais lukturis: 908.1. Iekšējam apgaismojuma izvietojumam un izpildījumam jāatbilst transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmuma prasībām. Tam jābūt ieslēdzamam un izslēdzamam no vadītāja vietas, neatkarīgi no ārējās apgaismes ierīcēm. Apgaismojuma slēdzim jābūt attiecīgi apzīmētam. Apgaismes ķermeņiem jābūt novietotiem tā, lai pasažieri netiktu ievainoti vai nepakluptu. Tiem jābūt bez bojājumiem un izvietotiem drošā attālumā no rokturiem. Pakāpienu un eju apgaismojumam jābūt izveidotam tā, lai pasažieri netiktu apžilbināti. 908.2. Katrā autobusā ir jābūt vismaz vienam pārnēsājamam lukturim ar autonomu enerģijas avotu. Tam jābūt lietošanas kārtībā.
909. Iekšējā sakaru sistēma / durvju aizvēršanās kontrolierīces: 909.1. Regulāru maršrutu autobusos jābūt paredzētai iespējai, lai autobusa pasažieri varētu informēt vadītāju par vēlēšanos izkāpt. Slēdžiem jāatrodas vietās, kas viegli pieejami visiem transporta līdzekļa pasažieriem. Regulāru maršrutu autobusos jāparedz signalizācijas sistēma, kas pasažierus informē par to, ka durvis tiek atvērtas vai aizvērtas. Visbiežāk tā ir akustiska vai optiska signalizācija. Iekšējai sakaru sistēmai jādarbojas un jānodrošina atbilstošās funkcijas. 909.2. Autobusos jābūt paredzētai kontroles sistēmai, kas informē vadītāju par to, ka autobusa durvis ir atvērtā stāvoklī. Ja kontroles sistēmu ir paredzējis transporta līdzekļa izgatavotājuzņēmums, tad tai ir jāstrādā un jānodrošina atbilstošās funkcijas.
Nr. 10. GRUPA. TAKSI 1001. Ārējie uzraksti / konstrukcija: 1001.1. Ārējiem uzrakstiem un apzīmējumiem jāatbilst LR Valsts valodas likumam un LR Satiksmes ministrijas apstiprinātām prasībām. 1001.2. Pasažieru taksometru pārvadājumiem ar vieglajiem automobiļiem drīkst izmantot vieglos automobiļus, kuriem stūre atrodas kreisajā pusē. Aizliegts izmantot automobiļus ar rokas vadību.
1002. Taksometru pazīšanas zīme: 1002.1. Vieglajiem automobiļiem jābūt aprīkotiem ar speciālu plafonu ar attiecīgām pazīšanas zīmēm un gaismas kontrolsignālu zaļā krāsā. 1002.2. Pazīšanas zīmei jābūt atbilstoši nostiprinātai uz automobiļa jumta. Tumšā diennakts laikā jāparedz pazīšanas zīmes apgaismojums.
1003. Informācija par vadītāju (uzņēmēju): 1003.1. Salonā redzamā vietā jābūt nostiprinātai vizītkartei ar informāciju par taksometra vadītāju, automobiļa piederību, tā valsts reģistrācijas numuru un uzņēmēja adresi un telefonu.
1004. Taksometrs: 1004.1.Vieglajiem automobiļiem, kas veic pasažieru taksometru pārvadājumus jābūt apgādātiem ar skaitītāju (taksometru), kurš uzrāda no pasažiera iekasēto naudas summu.
Nr. 11. GRUPA. SPECIĀLO TRANSPORTA LĪDZEKĻU APRĪKOJUMS 1101. Speciālais krāsojums / uzraksti / apzīmējumi: 1101.1. Speciālo transporta līdzekļu krāsojumam jāatbilst Latvijā obligāto standartu prasībām. 1101.2. Speciālo transporta līdzekļu uzrakstiem un apzīmējumiem jāatbilst Latvijā obligāto standartu prasībām.
1102. Bākugunis, speciālās gaismas ierīces: 1102.1. Bākugunis vai speciālās gaismas ierīces drīkst uzstādīt transporta līdzekļiem atbilstoši noteikumiem ""Par operatīvajiem transporta līdzekļiem"". 1102.2. Bākuguņu un speciālu gaismas ierīču tipam, skaitam un novietojumam jāatbilst Latvijā obligāto standartu prasībām. 1102.3. Bākugunīm un speciālajām gaismas ierīcēm jādarbojas un jānodrošina atbilstošās funkcijas atbilstoši Latvijā obligāto standartu prasībām. Nedrīkst būt bojājumi, kas ietekmē šo ierīču darbību.
1103. Speciālie skaņas signāli: 1103.1. Speciālo skaņas signālu uzstādīšanu nosaka noteikumi "Par operatīvajiem transporta līdzekļiem". 1103.2. Speciāliem skaņas signāliem jādarbojas un jānodrošina atbilstošās funkcijas atbilstoši Latvijā obligāto standartu prasībām.
4. PĀREJAS NOTEIKUMI Noteikumi """"Par transporta līdzekļu tehnisko stāvokli "" stājas spēkā ar 1995. gada 6. janvāri. Šo noteikumu 105.4., 605.1., 605.2. punkti stājas spēkā ar atsevišķu LR Satiksmes ministra rīkojumu.
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par transporta līdzekļu tehniskā stāvokļa noteikumu apstiprināšanu
Statuss:
Zaudējis spēku
Saistītie dokumenti
|