Ministru kabineta
rīkojums Nr.192
Rīgā 2013.gada 10.maijā (prot. Nr.20
60.§)
Par koncepcijas
projektu par veselības aprūpes sistēmas finansēšanas modeli
1. Atbalstīt veselības aprūpes sistēmas finansēšanas
modeļa koncepcijas projektā (turpmāk - koncepcija) ietvertā
2.varianta risinājumu - noteikt veselības aprūpes pakalpojumu
saņemšanu, pamatojoties uz valsts veselības obligāto
apdrošināšanu un ieviešot valsts veselības apdrošināšanas
obligātās iemaksas līdz 3,65 procentpunktu apmērā. Šā
rīkojuma 3.punktā noteikto normatīvo aktu izstrādes procesā
Finanšu ministrijai sniegt atbalstu Veselības ministrijai, veicot
aprēķinus par valsts veselības apdrošināšanas obligāto iemaksu
likmes apmēru un bāzi.
2. Noteikt Veselības ministriju par atbildīgo institūciju
koncepcijas īstenošanā.
3. Veselības ministrijai četru mēnešu laikā pēc
koncepcijas apstiprināšanas izstrādāt un veselības ministram
noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā nepieciešamos
normatīvo aktu projektus.
4. Finanšu ministrijai, Labklājības ministrijai,
Tieslietu ministrijai un Iekšlietu ministrijai sešu mēnešu laikā
pēc šā rīkojuma 3.punktā minēto normatīvo aktu pieņemšanas
nodrošināt, ka tiek uzsākta koncepcijas īstenošanai nepieciešamo
datu nodošana Veselības ministrijas padotības iestādei
Nacionālajam veselības dienestam (turpmāk - Nacionālais veselības
dienests).
5. Augstskolām reizi ceturksnī pēc šā rīkojuma 3.punktā
minēto normatīvo aktu spēkā stāšanās, bet ne vēlāk kā sešu mēnešu
laikā nodrošināt, ka Nacionālajā veselības dienestā tiek
iesniegti dati par personām, kuras ir vecumā no 18 līdz
30 gadiem un ir pilna laika studenti, kā arī deviņus mēnešus
pēc minētā statusa zaudēšanas līdz 2015.gadam.
6. No 2015.gada Izglītības un zinātnes ministrijai
nodrošināt, ka Nacionālajā veselības dienestā tiek iesniegti dati
par personām, kuras ir vecumā no 18 līdz 30 gadiem un ir pilna
laika studenti, kā arī deviņus mēnešus pēc minētā statusa
zaudēšanas.
7. Veselības ministrijai, Finanšu ministrijai,
Labklājības ministrijai, Tieslietu ministrijai, Iekšlietu
ministrijai un Izglītības un zinātnes ministrijai koncepcijas
īstenošanai nepieciešamo finansējumu iekļaut jaunajās politikas
iniciatīvās 2014.gadam un turpmākajiem gadiem.
8. Finanšu ministrijai, Labklājības ministrijai,
Tieslietu ministrijai, Iekšlietu ministrijai un Izglītības un
zinātnes ministrijai precizēt koncepcijas 5.pielikumā norādītās
koncepcijas ieviešanas tiešās izmaksas, arī ņemot vērā šā
rīkojuma 10.punktā noteikto koncepcijas ieviešanas termiņu, un
attiecīgo informāciju iesniegt Veselības ministrijā, lai
nodrošinātu šā rīkojuma 3.punktā minēto normatīvo aktu projektu
anotāciju sagatavošanu. Veselības ministrijai atbilstoši
ministriju iesniegtajam precizētajam nepieciešamā finansējuma
apmēram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt
finansējumu no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta
izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas
02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" Veselības
ministrijai, Finanšu ministrijai, Labklājības ministrijai,
Tieslietu ministrijai, Iekšlietu ministrijai un Izglītības un
zinātnes ministrijai 2013.gadā koncepcijā plānoto pasākumu
īstenošanai.
9. Jautājums par piešķiramā finansējuma apmēru izskatāms
kārtējā gada valsts budžeta projekta sagatavošanas procesā kopā
ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu jaunās
politikas iniciatīvu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta
noteiktās prioritātes un ekonomisko un fiskālo situāciju
valstī.
10. Veselības aprūpes sistēmas finansēšanas modeļa
koncepcijā ietvertā 2.varianta risinājums tiek ieviests, sākot ar
2014.gada 1.jūliju.
Ministru prezidents
V.Dombrovskis
Veselības ministre
I.Circene
(Ministru kabineta
2013.gada 10.maija
rīkojums Nr.192)
Koncepcijas
projekta par veselības aprūpes sistēmas finansēšanas modeli
kopsavilkums
Koncepcijas projekts par veselības aprūpes sistēmas
finansēšanas modeli sagatavots:
1) lai izpildītu Ministru prezidenta 2010.gada 17.maija
rezolūciju Nr.18/TA-744, koncepcijā ietverot Veselības
ministrijas informatīvajā ziņojumā par obligātās veselības
apdrošināšanas ieviešanas lietderību iekļautos secinājumus un
risinājumus;
2) saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 16.februāra
rīkojuma Nr.84 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par
Valda Dombrovska vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību
īstenošanai" 18.1. un 18.2.apakšpunktu, kuri paredz
izstrādāt un iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā
koncepciju par veselības apdrošināšanas sistēmas izveidi, kā arī
nepieciešamos normatīvos aktus par veselības aprūpes finansēšanu
un nodrošināt, ka veselības aprūpei atvēlētais finansējuma apjoms
(procentos no iekšzemes kopprodukta (turpmāk - IKP)) tiek
tuvināts Eiropas Savienības valstu vidējiem rādītājiem. Mērķa
īstenošanai veselības aprūpes valsts budžets gadā tiek
palielināts vismaz par 0,25 % no IKP, 2020.gadā sasniedzot
rādītāju, ka veselības aprūpes valsts budžets ir 4,5 % no
IKP;
3) lai izpildītu Ministru prezidenta 2009.gada 21.oktobra
rezolūciju Nr.111-1/170, iekļaujot jautājumu par sistēmā
strādājošā ārstniecības personāla atalgojumu.
Laikposmā no 2005.gada līdz 2008.gadam veselības aprūpei
piešķirtais finansējums pakāpeniski pieauga un līdz ar to pieauga
arī veselības aprūpes izdevumi uz vienu iedzīvotāju no
131,94 latiem 2005.gadā līdz 263,07 latiem 2008.gadā,
taču ekonomiskās krīzes dēļ kopš 2009.gada veselības aprūpes
budžets katru gadu tiek samazināts un līdz ar to samazinās arī
veselības aprūpes izdevumi uz vienu iedzīvotāju, 2013.gadā tie ir
232,85 lati jeb aptuveni 2007.gada līmenis (neņemot vērā
cenu indeksa izmaiņas). Pamatā finansējums tika samazināts
slimnīcām, taču vienlaikus tika attīstīta ambulatorā un mājas
aprūpe, lai ierobežotā finansējuma apstākļos valsts iedzīvotājiem
nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumus. Krīzes apstākļos
veselības aprūpē veiktā samazinājuma dēļ ir ievērojami pieaugusi
iedzīvotāju neapmierinātība ar veselības aprūpes pakalpojumu
pieejamību.
2010.-2012.gadā ir strauji krities publiskā veselības aprūpes
finansējuma procentuālais īpatsvars no IKP, un 2012.gadā tie ir
3,47 %. Tas ir otrs zemākais rādītājs pēdējo astoņu gadu
laikā. Turklāt Latvijā ir viens no Eiropas Savienībā zemākajiem
rādītājiem publisko izdevumu apjomam veselības aprūpei no
kopējiem valdības izdevumiem, kas 2009.gadā bija 9,2 %
(Igaunijā - 11,7 %, Lietuvā - 12,6 %, Eiropas Savienībā
vidēji - 15,9 %).
Šobrīd valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus var
saņemt ikviens Latvijas iedzīvotājs neatkarīgi no tā, vai viņš
maksā nodokļus vai nemaksā.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta un Centrālās statistikas
pārvaldes datiem (iedzīvotāju skaits - saskaņā ar 2011.gada
tautas skaitīšanas rezultātiem) iedzīvotāju ienākuma nodokli
2011.gadā ir maksājuši 66,8 % no darbspējas vecumā esošajiem
Latvijas iedzīvotājiem. Līdz ar to var secināt, ka ir daļa
iedzīvotāju, kuri gan attaisnojošu, gan neattaisnojošu iemeslu
dēļ nemaksā iedzīvotāju ienākuma nodokli un kuru veselības aprūpe
tiek finansēta no kopējā valsts budžeta. Šāda situācija nav
viennozīmīgi vērtējama no sociālā taisnīguma viedokļa un tā
neveicina nodokļu maksāšanu - nodokļu maksātāji nokļūst
neizdevīgākā situācijā, jo viņi ir spiesti samaksāt arī par citu
saņemtiem pakalpojumiem.
Galvenās problēmas veselības aprūpes sistēmā ir šādas:
1. Veselības aprūpes budžets nav sasaistīts ar nodokļu
ieņēmumiem, un ieņēmumi nav personificēti. Līdz ar to pastāv
situācija, ka Latvijas iedzīvotāji saņem veselības aprūpes
pakalpojumus bez tiešu, uz veselības aprūpi vērstu nodokļu
maksāšanas Latvijā, kā arī no gada uz gadu pastāv veselības
aprūpes budžeta neprognozējamība.
2. Finansējums krīzes gados veiktā samazinājuma dēļ ir
nepietiekams esošā veselības aprūpes pakalpojumu apjoma
nodrošināšanai, turklāt finansējums tiek piešķirts, nesasaistot
to ar faktiski nepieciešamo pakalpojumu apjomu.
3. Šāda samazinātā finansējuma apstākļos nav iespējams
nodrošināt sniegto veselības aprūpes pakalpojumu ilgtspējību un
stabilitāti, jo, mainoties ekonomiskajai situācijai, ir
ievērojami samazināts finansējums, kas ir pretēji citās Eiropas
Savienības valstīs veiktajiem pasākumiem veselības nozares
finansējumā, kur tas ir saglabāts aptuveni iepriekšējo gadu
līmenī.
Izvēloties veikt izmaiņas veselības aprūpes finansēšanas
modelī, tiek izvirzīti šādi galvenie un svarīgākie mērķi:
1. Finanšu līdzekļu un pakalpojumu apjoma palielināšana
un pieejamības uzlabošana, pakāpeniski sasniedzot veselības
aprūpes valsts budžetu 4,5 % apmērā no IKP (pēc VRP -
2014.gadā, vēlākais - līdz 2020.gadam).
2. Tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus
sasaistīt ar paziņošanu par nodokļu aprēķināšanu vai ar valsts
veselības apdrošināšanas obligāto iemaksu samaksas faktu vai
paziņošanu par iemaksu aprēķināšanu.
3. Ilgtspējīgas veselības aprūpes finanšu sistēmas
izveide, tās paredzamība un stabilitāte.
Veselības ministrija piedāvā divus risinājuma modeļus:
1. Modelis Nr.1 paredz saglabāt esošo no valsts budžeta
dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem finansētu veselības aprūpes
sistēmu, sasaistot tiesības uz veselības aprūpi ar nodokļu
aprēķināšanas faktu. Tiks vērtēts tikai nodokļu aprēķināšanas
fakts, neraugoties uz nodokļu maksājuma apmēru, jo nav svarīgs
samaksātā nodokļa apmērs, bet gan tikai tā aprēķināšana:
1.1. A variants. Plānveida veselības aprūpes
pakalpojumu saņemšanas iespēja tiek sasaistīta ar faktu, vai par
personas gūtajiem ienākumiem ir aprēķināts iedzīvotāju ienākuma
nodoklis;
1.2. B variants. Plānveida veselības aprūpes pakalpojumu
saņemšanas iespēja tiek sasaistīta ar faktu, vai par personas
gūtajiem ieņēmumiem ir aprēķinātas valsts veselības
apdrošināšanas obligātās iemaksas.
2. Modelis Nr.2 paredz ieviest valsts veselības obligāto
apdrošināšanu ar valsts veselības apdrošināšanas obligātajām
iemaksām 3,65 procentpunktu apmērā, nodalot tās
4 procentpunktu apmērā no spēkā esošās iedzīvotāju ienākuma
nodokļa likmes, tādējādi fiziskas personas tiesības saņemt no
valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus sasaistot ar
valsts veselības apdrošināšanas obligāto iemaksu samaksu vai
paziņošanu par iemaksu aprēķināšanu.
Abu modeļu īstenošanai un veselības aprūpes pakalpojumu
pieejamības palielināšanai ir nepieciešams papildu finansējums,
pakāpeniski sasniedzot veselības aprūpes valsts budžetu
4,5 % apmērā no IKP (pēc VRP - 2014.gadā) vēlākais - līdz
2020.gadam, attiecīgi 2020.gadā plānotais finansējums veselības
aprūpei ir 1 083,3 milj. latu jeb 4,5 % no IKP.
Nepieciešamā finansējuma pieaugums pa gadiem redzams tabulā.
Prognoze par IKP
un valsts budžeta līdzekļu apmēru veselības aprūpei, milj.
LVL
| |
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
| IKP,
milj. LVL |
15 108
|
15 986
|
16 958
|
17 989
|
19 068
|
20 212
|
21 425
|
22 711
|
24 074
|
|
izmaiņas, milj. LVL |
|
878
|
972
|
1 031
|
1 079
|
1 144
|
1 213
|
1 286
|
1 363
|
|
izmaiņas, % |
|
5,8 %
|
6,1 %
|
6,1 %
|
6,0 %
|
6,0 %
|
6,0 %
|
6,0 %
|
6,0 %
|
|
Valsts
budžeta līdzekļi veselības aprūpei,
milj. LVL |
524,4
|
500,3
|
559,6
|
629,6
|
705,5
|
788,3
|
878,4
|
976,6
|
1 083,3
|
|
izmaiņas, milj. LVL |
|
|
59,3
|
70,0
|
75,9
|
82,8
|
90,1
|
98,2
|
106,7
|
| % no
IKP |
3,5 %
|
3,1 %
|
3,3 %
|
3,5 %
|
3,7 %
|
3,9 %
|
4,1 %
|
4,3 %
|
4,5 %
|
Veselības ministre
I.Circene