Ventspils
pilsētas domes lēmums Nr.145
Ventspilī 2012.gada 20.septembrī
(prot. Nr.16; 15.§)
Nolūkā pilnveidot un precizēt maznodrošinātā statusa un
pašvaldības sociālo pabalstu saņemšanas kārtību, kā arī
paplašināt pašvaldības sociālās palīdzības saņēmēju loku,
pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
35.panta ceturto un piekto daļu, likuma "Par
pašvaldībām" 43.panta trešo daļu, likuma "Par palīdzību
dzīvokļa jautājuma risināšanā" 14.panta sesto daļu, Ministru
kabineta 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.299 "Noteikumi par
ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu par
trūcīgu" 19.4.apakšpunktu, kā arī saskaņā ar
2012.gada16.augusta Ventspils pilsētas domes Sociālo lietu
komisijas, 2012.gada 23.augusta Ventspils pilsētas domes
Likumības komisijas, 2012.gada 13.septembra Ventspils pilsētas
domes Ekonomikas un budžeta komisijas ieteikumiem un 2012.gada
14.septembra Ventspils pilsētas domes Sociālo jautājumu komitejas
lēmumu Ventspils pilsētas dome
nolemj:
1. Apstiprināt saistošos noteikumus Nr.21 "Par
grozījumiem Ventspils pilsētas domes saistošajos noteikumos Nr.1
"Par maznodrošinātas ģimenes (personas) statusa noteikšanu
un pašvaldības sociālo pabalstu saņemšanas kārtību Ventspils
pilsētā"" saskaņā ar pielikumu.
2. Noteikt, ka saistošie noteikumi Nr.21 "Par grozījumiem
Ventspils pilsētas domes saistošajos noteikumos Nr.1 "Par
maznodrošinātas ģimenes (personas) statusa noteikšanu un
pašvaldības sociālo pabalstu saņemšanas kārtību Ventspils
pilsētā"" stājas spēkā nākamajā dienā pēc to
publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Sēdes vadītājs,
Ventspils pilsētas domes priekšsēdētāja
1.vietnieks infrastruktūras jautājumos J.Vītoliņš
Pielikums
Apstiprināts ar Ventspils pilsētas
domes
2012.gada 20.septembra lēmumu Nr.145
(prot. Nr.16; 15.§)
Izdoti saskaņā
ar
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
35.panta ceturto un piekto daļu,
likuma "Par pašvaldībām" 43.panta trešo daļu,
likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājuma
risināšanā" 14.panta sesto daļu,
Ministru kabineta 2010.gada 30.marta
noteikumu Nr.299 "Noteikumi par ģimenes
vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu
par trūcīgu" 19.4.apakšpunktu,
Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra
noteikumu Nr.1036 "Audžuģimenes noteikumi"
43.punktu
Izdarīt Ventspils pilsētas domes saistošajos noteikumos Nr.1
"Par maznodrošinātas ģimenes (personas) statusa noteikšanu
un pašvaldības sociālo pabalstu saņemšanas kārtību Ventspils
pilsētā" (apstiprināti ar Ventspils pilsētas domes
13.01.2012. lēmumu Nr.4) šādus grozījumus:
1. papildināt 1.nodaļu ar jauniem terminiem:
"pensija - šo saistošo noteikumu izpratnē Latvijas vai
citas valsts vecuma, invaliditātes vai izdienas pensija,
apgādnieka zaudējuma pensija, valsts sociālā nodrošinājuma
pabalsts, apdrošināšanas atlīdzība sakarā ar nelaimes gadījumu
darbā vai arodslimību, valsts sociālais pabalsts Černobiļas AES
avārijas seku likvidēšanas dalībniekam vai viņa ģimenei,
kaitējuma atlīdzība Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas
dalībniekam vai viņa apgādībā bijušai personai.
pensionārs - šo saistošo noteikumu izpratnē persona, kura ir
sasniegusi Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteikto vecumu
vecuma pensijas piešķiršanai vai kurai atbilstoši Latvijas
Republikas normatīvajiem aktiem ir piešķirta izdienas
pensija."
2. papildināt 3.nodaļu ar 25.1 punktu šādā
redakcijā:
"25.1 Personām, kuras saņem vairākus pensiju
veidus, novērtējot atbilstību šo Noteikumu 7.19. un
7.20.apakšnodaļās noteikto pabalstu saņemšanai, pensiju veidi
tiek summēti."
3. izteikt 27.punktu šādā redakcijā:
"27. Novērtējot ģimenes (personas) ienākumus, personām,
kuras ir vecākas par 15 gadiem un iegūst izglītību klātienē
vispārizglītojošā skolā vai profesionālās izglītības iestādē, vai
ir pilna laika studējošie koledžā vai augstskolā, Palīdzības
nodaļā ir jāiesniedz izziņa no mācību iestādes."
4. izteikt 32.punktu šādā redakcijā:
"32. Ģimene (persona) ir atzīstama par maznodrošinātu, ja
tā atbilst vismaz vienai no šajā punktā minētajām pazīmēm un
nepastāv neviens no 33.punktā minētajiem ierobežojumiem:
32.1. ienākumi uz katru ģimenes locekli pēdējo trīs mēnešu
laikā nepārsniedz Ls 145,38 mēnesī un ģimenes sastāvs atbilst
vismaz vienam no šajā apakšpunktā noteiktajam:
32.1.1. visi palīdzības pieprasītāja pilngadīgie ģimenes
locekļi ir pensionāri un /vai invalīdi;
32.1.2. visi palīdzības pieprasītāja pilngadīgie ģimenes
locekļi ir pensionāri un /vai invalīdi un personas līdz 24 gadu
vecuma sasniegšanai, ja šīs personas līdz pilngadības
sasniegšanai ir bijušas šīs ģimenes aizgādībā vai aizbildnībā un
ja šīs personas turpina mācības klātienē vispārējās vai
profesionālās izglītības iestādē, koledžā vai ir pilna laika
klātienes studējošie augstskolā;
32.1.3. visi palīdzības pieprasītāja pilngadīgie ģimenes
locekļi ir bāreņi vai bez vecāku gādības palikuši bērni līdz 24
gadu vecuma sasniegšanai, ja tie turpina mācības klātienē
vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, koledžā vai ir
pilna laika klātienes studējošie augstskolā.
32.2. ienākumi uz katru ģimenes locekli pēdējo trīs mēnešu
laikā nepārsniedz Ls 107,00 mēnesī, ja vismaz viens no palīdzības
pieprasītāja pilngadīgajiem ģimenes locekļiem ir darbspējas
vecumā."
5. izteikt 33.1.4.apakšpunktu šādā redakcijā:
"33.1.4. persona vecumā no 15 gadiem, kura iegūst
izglītību klātienē vispārizglītojošā skolā vai profesionālās
izglītības iestādē, vai ir pilna laika studējošais koledžā vai
augstskolā."
6. papildināt 34.punktu ar 34.5.apakšpunktu šādā
redakcijā:
"34.5.bērna nekustamais īpašums un naudas līdzekļu
uzkrājumi kredītiestādēs, ja nav bāriņtiesas atļaujas ar tiem
rīkoties."
7. izteikt 35.punktu šādā redakcijā:
"35. Novērtējot ģimenes (personas) atbilstību trūcīgās
ģimenes (personas) statusam par kustamo un nekustamo īpašumu nav
uzskatāmi:
35.1. viena garāža, viens automobilis vai motocikls, kas ir
ģimenes (personas) īpašumā, kā arī viens mopēds vai motorollers
katram ģimenes loceklim;
35.2. zeme ne vairāk kā 1000 m2 ar vai bez dārza
mājas, kas atrodas Ventspils pilsētas vai Ventspils novada
administratīvajā teritorijā, uz ģimeni (personu), ja tā tiek
izmantota ģimenes (personas) uzturā izmantojamās pārtikas
audzēšanai."
8. papildināt 7.2.apakšnodaļu ar 53.1 punktu šādā
redakcijā:
"53.1 Dzīvokļa pabalsta siltumenerģijas
patēriņa daļējai kompensēšanai saņemšanai šo Noteikumu 46. punktā
noteiktajā apmērā, par bērnu ir uzskatāma persona līdz 24 gadu
vecuma sasniegšanai, ja šī persona turpina mācības klātienē
vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, koledžā vai ir
pilna laika klātienes studējošais augstskolā."
9. izteikt 60.punktu šādā redakcijā:
"60. Pēc iesnieguma saņemšanas, Palīdzības nodaļa sniedz
materiālu palīdzību trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm
(personām) ūdens skaitītāju uzstādīšanas un verifikācijas
izdevumu kompensēšanai 50% apmērā. Trūcīgām un maznodrošinātām
daudzbērnu ģimenēm ūdens skaitītāju uzstādīšanas un verifikācijas
izdevumus kompensē 80% apmērā."
10. papildināt 7.3. apakšnodaļu ar 65.1 punktu šādā
redakcijā:
"65.1 Šo Noteikumu 60.punktā noteikto ūdens
skaitītāju uzstādīšanas un verifikācijas izdevumu kompensācijas
saņemšanai 80% apmērā, par bērnu ir uzskatāma persona līdz 24
gadu vecuma sasniegšanai, ja šī persona turpina mācības klātienē
vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, koledžā vai ir
pilna laika klātienes studējošais augstskolā."
11. papildināt 7.8.apakšnodaļu ar 93.1 punktu šādā
redakcijā:
"93.1 Pirmsskolas izglītības iestādes
audzēknim, kura ģimene nonākusi krīzes situācijā, pamatojoties uz
Palīdzības nodaļas atzinumu, pabalstu ēdināšanas izdevumu
segšanai 25% apmērā var piešķirt ar attiecīgās pirmsskolas
izglītības iestādes vadītāja rīkojumu. Šādos gadījumos iesniegumu
Palīdzības nodaļai par pabalsta piešķiršanu pirmsskolas
izglītības iestādes audzēknim, kura ģimene nonākusi krīzes
situācijā, var iesniegt bērna vecāki vai aizbildnis."
12. izteikt 138.4.apakšpunktu šādā redakcijā:
"138.4. kuriem nav Civillikumā noteikto likumīgo
apgādnieku, izņemot gadījumus, ja:
138.4.1. Civillikumā noteiktie likumīgie apgādnieki ir
pensionāri vai invalīdi, kas veselības stāvokļa dēļ nespēj
aprūpēt apgādājamo, ko apliecina ģimenes ārsta izziņa;
138.4.2. Civillikumā noteiktie likumīgie apgādnieki ir
personas līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, ja tās turpina mācības
klātienē vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, koledžā
vai ir pilna laika klātienes studējošie augstskolā."
13. aizstāt 146.1.apakšpunktā skaitli "169,58" ar
skaitli "191,91".
14. izteikt 146.5.apakšpunktu šādā redakcijā:
"146.5. nevienam no ģimenes locekļiem nav Civillikumā
noteikto apgādnieku, izņemot gadījumus, ja:
146.5.1. Civillikumā noteiktie likumīgie apgādnieki ir
pensionāri vai invalīdi, kas veselības stāvokļa dēļ nespēj kopt
nekustamajam īpašumam piegulošo publiskā lietošanā esošo
teritoriju, ko apliecina ģimenes ārsta izziņa;
146.5.2. Civillikumā noteiktie likumīgie apgādnieki ir
personas līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, ja tās turpina mācības
klātienē vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, koledžā
vai ir pilna laika klātienes studējošie augstskolā."
15. izteikt 184.6.apakšpunktu šādā redakcijā:
"184.6. pensionāriem un invalīdiem, kuru pensijas apmērs
mēnesī nepārsniedz Ls 191,91 (pirms nodokļu nomaksas) - divas
reizes gadā:
184.6.1. gada pirmajā pusē - Lieldienās - Ls 20,00 apmērā;
184.6.2. gada otrajā pusē - Ziemassvētkos - Ls 30,00
apmērā."
16. izteikt 185.punktu šādā redakcijā:
"185. Novērtējot ienākumus šo Noteikumu 184.6.apakšpunktā
noteikto pabalstu saņemšanai tām personām, kuras vienlaicīgi
saņem vairākus pensiju veidus, par pamatu ienākumu novērtēšanai
tiek ņemta vecuma, invaliditātes vai izdienas pensija, vai valsts
sociālā nodrošinājuma pabalsts."
Ventspils pilsētas domes
priekšsēdētāja
1.vietnieks infrastruktūras jautājumos J.Vītoliņš
Sadaļa
|
Informācija
|
1. Projekta nepieciešamības
pamatojums |
Ventspils pilsētā saskaņā ar saistošajiem noteikumiem
Saistošie noteikumi Nr.1 "Par maznodrošinātas ģimenes
(personas) statusa noteikšanu un pašvaldības sociālo
pabalstu saņemšanas kārtību Ventspils pilsētā"
(turpmāk - Noteikumi) ir noteikti atšķirīgi ienākumu līmeņi
ģimenēm, kurās ir tikai pensionāri un/vai invalīdi, un
ģimenēs, kurās ir kaut viena pilngadīga persona darbspējas
vecumā.
Atbilstoši Noteikumiem ģimene (persona) ir atzīstama par
maznodrošinātu, ja tā atbilst vismaz vienai no sekojošām
pazīmēm:
• visi palīdzības pieprasītāja pilngadīgie ģimenes locekļi
ir pensionāri un/vai invalīdi, un ienākumi uz katru ģimenes
locekli pēdējo trīs mēnešu laikā nepārsniedz Ls 145,38
mēnesī;
• vismaz viens no palīdzības pieprasītāja pilngadīgajiem
ģimenes locekļiem ir darbspējas vecumā, un ienākumi uz
katru ģimenes locekli pēdējo trīs mēnešu laikā nepārsniedz
Ls 107,00 mēnesī.
Noteikumi atsevišķi neregulē gadījumus, kad pensionārs
un/vai invalīds dzīvo vienā mājsaimniecībā un faktiski
uztur pilngadīgu personu, kas klātienē turpina mācības
izglītības iestādē. Šādām ģimenēm no bērna pilngadības
sasniegšanas dienas maznodrošinātā statusa noteikšanai ir
jāpiemēro ievērojami zemāks ienākumu līmenis - ienākumi uz
katru ģimenes locekli pēdējo trīs mēnešu laikā nedrīkst
pārsniegt Ls 107,00 mēnesī. Neskatoties uz to, ka
pilngadību sasniegušais jaunietis mācās un nestrādā algotu
darbu, šādas ģimenes atsevišķos gadījumos zaudē
maznodrošinātā statusu.
Noteikumi pašlaik paredz, ka ūdens skaitītāju
uzstādīšanas un verifikācijas izdevumi 50% apmērā tiek
kompensēti pensionāriem, invalīdiem un daudzbērnu ģimenēm,
kurām noteikts trūcīgā vai maznodrošinātā statuss. Tā kā
skaitītāju uzstādīšanas un verifikācijas izdevumi ir samērā
lieli, daudzām ģimenēm ir grūtības veikt šos maksājumus.
Līdz ar to pašvaldības palīdzība ir nepieciešama ne tikai
pensionāriem, invalīdiem un daudzbērnu ģimenēm, bet
ikvienai trūcīgai vai maznodrošinātai ģimenei
(personai).
Grozījumi Noteikumos, kas nosaka pašvaldības sociālo
pabalstu saņemšanas kārtību, nepieciešami tādēļ, ka:
• nepieciešams palielināt maznodrošinātā statusa saņemšanai
noteikto ienākumu līmeni pensionāru/invalīdu ģimenēm, kurās
ir pilngadību sasnieguši bērni, kuri turpina mācības
klātienē, kā arī papildināt atsevišķu pabalstu saņēmēju
loku un precizēt atsevišķu pabalstu saņemšanas
kārtību;
• Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.299
"Noteikumi par ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas
personas atzīšanu par trūcīgu" 19.4.apakšpunktā
noteikts, ka, novērtējot ģimenes (personas) atbilstību
trūcīgas ģimenes (personas) statusam, pašvaldībai
saistošajos noteikumos jānosaka, kāds kustamais un
nekustamais īpašums var piederēt trūcīgajiem.
|
2. Īss projekta satura
izklāsts |
Grozījumi Noteikumos izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likuma 35.panta ceturto un piekto
daļu, likuma "Par pašvaldībām" 43.panta trešo
daļu, likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājuma
risināšanā" 14.panta sesto daļu, Ministru kabineta
2010.gada 30.marta noteikumu Nr.299 "Noteikumi par
ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu par
trūcīgu" 19.4.apakšpunktu.
Grozījumu Noteikumos izdošanas mērķis ir pilnveidot un
precizēt maznodrošinātā statusa un vairāku pašvaldības
sociālo pabalstu saņemšanas kārtību, kā arī paplašināt
atsevišķu pašvaldības sociālo pabalstu saņēmēju loku.
Grozījumi paredz, ka turpmāk pensionāru un/vai invalīdu
ģimenēm, kuras dzīvo vienā mājsaimniecībā ar pilngadību
sasniegušiem bērniem, kuri klātienē turpina mācības
izglītības iestādē, varēs noteikt augstāku ienākumu līmeni
maznodrošinātā statusa saņemšanai. Turpmāk šādām ģimenēm
maznodrošinātā statuss tiks piešķirts tad, ja ienākumi
pēdējo trīs mēnešu laikā nepārsniegs Ls 145,38 mēnesī, kā
tas pašlaik ir pensionāru un invalīdu ģimenēm.
Turpmāk ūdens skaitītāju uzstādīšanas un verifikācijas
izdevumi 50% apmērā tiks kompensēti visām ģimenēm, kurām
būs noteikts trūcīgā vai maznodrošinātā statuss. Daudzbērnu
ģimenēm ūdens skaitītāju uzstādīšanas un verifikācijas
izdevumi turpmāk tiks kompensēti 80% apmērā, līdzšinējo 50%
vietā.
Saistošajos noteikumos precizēta ienākumu novērtēšanas
kārtība pensionāriem un invalīdiem, kuri saņem pensiju no
vairākām valstīm, vai arī regulāri saņem vairākus ienākumu
veidus no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras.
Saistošie noteikumi paredz, ka trūcīgām personām varēs
piederēt viena garāža, viens automobilis vai motocikls, kas
ir ģimenes (personas) īpašumā, kā arī viens mopēds vai
motorollers katram ģimenes loceklim.
|
3. Informācija par plānoto
ietekmi uz pašvaldības budžetu |
Saistošajos noteikumos iekļautie jaunie nosacījumi, radīs
nebūtisku ietekmi uz Ventspils pilsētas pašvaldības
budžetu.
Lai nodrošinātu visu saistošajos noteikumos iekļauto
jauno nosacījumu izpildi, Ventspils pilsētas pašvaldības
budžetā gadā papildus nepieciešami aptuveni Ls
17 000.
Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, nav
nepieciešams veidot jaunas institūcijas, darba vietas,
paplašināt esošo institūciju kompetenci.
|
4. Informācija par plānoto
projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības
teritorijā |
Mērķgrupas, ko ietekmē grozījumi Noteikumos, ir trūcīgas un
maznodrošinātas ģimenes, kā arī pensionāri un invalīdi.
Saistošie noteikumi uzņēmējdarbības vidi neietekmē.
|
5. Informācija par
administratīvajām procedūrām |
Saistošo noteikumu piemērošanā persona var vērsties
Ventspils pilsētas domes Sociālajā dienestā.
Piedāvātie regulējumi nemaina līdzšinējo kārtību citu
pabalstu saņemšanai.
|
6. Informācija par
konsultācijām ar privātpersonām |
Saistošo noteikumu projekts ir
izskatīts Ventspils pilsētas domes Sociālo lietu komisijā,
kurā darbojas dažādu sabiedrības grupu pārstāvji un
nevalstisko organizāciju pārstāvji. Grozījumu izstrādes
procesā ņemti vērā arī Sociālā dienesta klientu priekšlikumi.
Saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts ir
pieejams Ventspils pilsētas Sociālajā dienestā. |
Ventspils pilsētas domes
priekšsēdētāja
1.vietnieks infrastruktūras jautājumos J.Vītoliņš