Satiksmes
ministrijas Civilās aviācijas administrācija
Par pilota studenta un pilota amatiera apliecībām
Pavēle nr.7 1994.gada 9
.septembri
1 .Saskaņā ar LR likumu "Par aviāciju" un 27.10.93.
satiksmes ministra apstiprināto Nolikumu par Civilās aviācijas
administrāciju, apstiprinu Nolikumu par pilota studenta
(lidmašīna) un pilota amatiera (lidmašīna) apliecībām (kods: 01 -
CAA-01A-01).
2. Aviācijas standartu grupai:
2.1. No 05.09.94. uzsākt pilota studenta (lidmašīna) apliecību
izsniegšanu.
2.2. No 20.10.94. uzsākt pilota amatiera (lidmašīna) apliecību
izsniegšanu.
2.3. Nodrošināt Nolikuma 01-CAA-01A-01 izsūtīšanu aviācijas
ekspluatantiem, aviokompānijām, aeroklubiem, mācību iestādēm,
kuras nodarbojas ar aviācijas personāla sagatavošanu.
Ģenerāldirektors A.Zalmanis
Apstiprinu:
AA ģenerāldirektors A.Zalmanis,
1994.gada 31.augustā
NOLIKUMS
par pilota studenta (lidmašīna) un pilota amatiera (lidmašīna)
apliecībām
kods: 01 -CAA-01A-01
1. Vispārīgie
noteikumi
1.1. Pilotu apliecības tiek izsniegtas saskaņā ar Latvijas
Republikas likumu "Par aviāciju" un Starptautiskās
civilās aviācijas organizācijas (ICAO) standartu prasībām.
1.2. Pamatojoties uz pretendentu iesniegumu un pēc noteikto
pārbaudījumu nokārtošanas, pilotu apliecības saskaņā ar šo
nolikumu izsniedz Latvijas Republikas Civilās aviācijas
administrācija (CAA).
1J. Pretendentam apliecības saņemšanai ir jāatbilst noteiktām
prasībām pēc vecuma, zināšanām, pieredzes un prasmes, kuras ir
noteikusi CAA.
1.4. Pilota amatiera apmācības kursa vispārējie noteikumi:
1.4.1. Apmācības kurn mērķis ir sniegt teorētiskās zināšanas
un praktiskās iemaņas tādā apjomā, lai persona varētu patstāvīgi
pilotēt lidmašīnu vizuālos meteoroloģiskos apstākļos.
1.4.2. Pretendentam jāapgūst pilota amatiera apmācības kurss
ne ilgāk kā divu gadu laikā.
1.43. Teorētiskās apmācības programmas apjoms nedrīkst būt
mazāks par 100 stundām, un tās laikā jāizmanto mūsdienīgi mācību
līdzekļi un metodes.
1.4.3.1. Teorētiskās un praktiskās apmācības rezultātiem
(ieskaitot katra lidojumu manevra apgūšanu) ir jābūt fiksētiem
attiecīgajā dokumentācijā.
1.4.4. Teorētiskās apmācības programmai jānodrošina
kvalitatīvu zināšanu iegūšana punktā 3.1.2. minētajos
priekšmetos, lai pretendents pilota amatiera apliecības
(lidmašīna) saņemšanai sekmīgi nokārtotu pārbaudījumus.
2. Pilota
studenta apliecība (lidmašīna)
2.1. Izvirzāmās prasības pretendentam apliecības
izsniegšanai:
2.1.1. Vecums: pretendents ne jaunāks par 16 gadiem.
2.2. Pilota studenta apliecības (lidmašīna) īpašnieka tiesības
un apstākļi, kuri jāievēro, izmantojot šīs tiesības:
2.2.1. Pilots students drīkst veikt lidojumus tikai saskaņā ar
mācību programmu un kvalificēta instruktora uzraudzībā.
2.2.2. Patstāvīgā lidojuma noteikumi:
2.2.2.1. Veicot patstāvīgus lidojumus, pilotam studentam ir
jābūt spēka esošam vismaz otrās klases medicīnas slēdzienam
(Medicīnas sertifikāts).
2.2.2.2. Treniņlidojumi pilotam studentam jāveic ar tā tipa
lidmašīnu, ar kuru mācību laikā tiks veikti patstāvīgie
lidojumi.
2.2.2.3. Treniņlidojuma laikā, pirms patstāvīgā lidojuma,
pilotam studentam ir jāapgūst vismaz sekojošie pilotēšanas
manevri:
a) lidmašīnas sagatavošana lidojumam;
b) manevrēšana uz zemes;
c) pacelšanās ar pretvēju un sānvēju;
d) horizontālais lidojums;
e) pagriezienu veikšana abos virzienos;
f) augstuma palielināšana taisnā virzienā un pagriezienos;
g) augstuma samazināšana taisnā virzienā un pagriezienos;
h) rīcība ārkārtējos apstākļos;
i) nolaišanās ar dažādiem dzinēja jaudas režīmiem;
j) aiziešana uz otru riņķi;
k) piespiedu nosēšanās;
1) lidojumi ar minimālo ātrumu;
m) grīstes sākuma stāvoša noteikšana un izvairīšanās no šī
stāvokļa.
2.2.2.4. Lai veiktu patstāvīgu lidojumu, pilotam studentam
sekmīgi jānokārto sekojošie teorētiskie eksāmeni:
a) lidojumu noteikumi;
b) lidojumu teorija;
c) tā lidmašīnas tipa ekspluatācijas noteikumi, kuru students
patstāvīgi pilotēs mācību laikā.
Piezīme 1: Eksāmenus pieņem instruktors, kurš veic lidojumu
apmācību pirms pilota studenta pirmā patstāvīgā lidojuma. Pilotam
instruktoram ir jāfiksē attiecīgajā dokumentācijā teorētisko
eksāmenu rezultāti un jāizdara slēdziens par pretendenta
sagatavotības līmeni un tā gatavību veikt patstāvīgu
lidojumu.
Piezīme 2: Punktā 2.2.23. minēto manevru apgūšana ļauj pilotam
studentam veikt patstāvīgus lidojumus 40 km rādiusā no pacelšanās
punkta, ievērojot punktā 2.2. minētās prasības.
2.2.2.5. Pirms patstāvīgā lidojuma tālāk kā 40 km rādiusā no
pacelšanās punkta pilotam studentam treniņlidojumos papildus
2.2.2.3. punktā minētajiem manevriem vēl ir jāapgūst:
a) navigācijas karšu izmantošana;
b) meteoroloģiskās informācijas izmantošana;
c) īpatnības, kādas ir paceļoties no mīkstas grunts vai īsa
skrejceļa vai nolaižoties uz tiem (saskaņā ar lidmašīnas
ekspluatācijas noteikumiem);
d) 180 grādu pagriezienu veikšana horizontālā plaknē pēc
lidmašīnas mērinstrumentiem, imitējot nejaušu iekļūšanu
mākoņos;
e) radioiekārtu lietošana navigācijai un sakariem.
2.2.2.6. Patstāvīgā lidojuma laikā pilots students drīkst
nosēdināt lidmašīnu tikai tajā lidlaukā, no kura tas pacēlies,
izņemot ārkārtējus gadījumus.
2.2.2.7. Punkta 2.2.2.6. noteikumi neattiecas uz tiem
gadījumiem, kad saskaņā ar mācību programmu treniņlidojuma laikā
lidmašīna tiek nosēdināto citā lidlaukā. Šādus lidojumus drīkst
veikt, ja:
a) pilots students ir veicis lidojumu un nosēšanos šajā
lidlaukā kopā ar instruktoru;
b) instruktors ir fiksējis attiecīgajā dokumentācijā šādu
lidojumu atļauju.
2.2.3. Pilots students nedrīkst veikt lidojumus kā lidmašīnas
kapteinis:
2.2.3.1. Ja lidojums noris komerciālos nolūkos.
2.2.3.2. Ja gaisa kuģi atrodas pasažieris/i.
2.2.3.3. Starptautiskos lidojumos bez speciālas vai vispārējas
vienošanās starp ieinteresētām dalībvalstīm.
2.3. Apliecības izsniegšana:
2.3.1. Pretendents pilota studenta apliecības (lidmašīna)
saņemšanai iesniedz Latvijas CAA iesniegumu pilota studenta
apliecības saņemšanai.
3. Pilota
amatiera apliecība (lidmašīna)
3.1. Izvirzāmās prasības pretendentam apliecības
izsniegšanai:
3.1.1. Vecums: Pretendents ne jaunāks par 17 gadiem.
3.1.2. Zināšanas: Pretendents ir uzrādījis zināšanu līmeni,
kurš atbilst tiesībām, ko piešķir tam pilota amatiera apliecība
(lidmašīna), vismaz sekojošās jomās:
- Gaisa likumdošana
a) noteikumi un nolikumi attiecināmie uz pilota amatiera
apliecības (lidmašīna) īpašnieku, lidojumu noteikumi, atbilstoša
prakse un procedūras gaisa satiksmes vadības apkalpošanā;
- Gaisa kuģu uzbūve un
ekspluatācija
b) lidmašīnas dzinēju, sistēmu un mērinstrumentu darbības
principi; lidmašīnas un dzinēju ekspluatācijas ierobežojumi;
attiecīgie ekspluatācijas dati no lidojumu ekspluatāciju
regulējošiem dokumentiem;
- Lidmašīnas lidojuma parametru
raksturojums un lidojumu plānošana
c) lidmašīnas masas un smaguma centra izvietojuma aprēķins:
masas un smaguma centra izvietojuma ietekme uz lidmašīnas
lidojuma parametriem; e) izmantošana un pareiza praktiska
pielietošana: pacelšanās, nosēšanās parametru un citu
raksturojumu;
d) pirms lidojuma plānošana un lidojumu plānošana pa maršrutu
pēc vizuāliem lidojuma noteikumiem ar privātiem gaisa kuģiem;
lidojuma plāna aizpildīšana un iesniegšana Gaisa satiksmes
dienestam; attiecīgi noteikumi gaisa satiksmes vadībā; ziņojumu
kārtība par gaisa kuģa atrašanās vietu; spiediena uzstādīšanas
kārtība uz augstuma mērinstrumentiem; lidojumi rajonos ar
intensīvu gaisa satiksmes kustību;
- Cilvēka faktors
g) cilvēka iespējas un ierobežojumi lidojumu veikšanā
attiecināmie uz pilotu amatieri (lidmašīna);
- Meteoroloģija
h) aviācijas meteoroloģijas pamatzināšanu izmantošana
lidojumos; laika prognoze un faktiskā laika analīze un
izmantošana pirms lidojuma un lidojuma laikā; lidojuma augstuma
noteikšana;
- Navigācija
i) aeronavigācijas pamati; lidmašīnas navigācija, izmantojot
vizuālos orientierus; aeronavigācijas karšu pielietošana;
- Ekspluatācijas noteikumi
i) AIP, NOTĀM un citu aeronavigācijas dokumentu izmantošana
lidojumos; aviācijas kodu un saīsinājumu izmantošana; k)
attiecīgi drošības pasākumi un rīcība avārijas situācijā,
ieskaitot rīcību ar mērķi apiet bīstamus meteo apstākļus, gaisa
kuģa radīto turbulenci un citas lidojumam bīstamas parādības;
- Lidojumu teorijas pamati
1) lidmašīnas praktiskā aerodinamika;
- Radiotelefona sakari
m) radiotelefona sakaru uzturēšanas noteikumi un frazeoloģija,
pielietojamie lidojumos pēc vizuāliem noteikumiem, rīcība sakaru
bojājuma gadījumā.
3.1.3. Pieredze:
3.1.3.1. Pretendentam ir ne mazāk par 40 stundām kopējā
nolidojuma kā lidmašīnas pilotam, ja tas nav izgājis apmācību pēc
apstiprinātas programmas apstiprinātā lidotāju skolā vai
kursā.
3.1.3.2. Pretendentam ir ne mazāk par 35 stundām kopējā
nolidojuma kā lidmašīnas pilotam, ja tas ir izgājis apmācību pēc
apstiprinātas programmas apstiprinātā lidotāju skolā vai
kursā.
Piezīme: CAA ir tiesīga iekraut Sajās 40(35) stundās -
nolidojuma stundas izpildītās ar pilotu instruktoru uz
apstiprinātā kompleksā pilotāžas trenažiera. Šo nolidojumu
iekļauj kopējā nolidojuma summā, bet ne vairāk kā 5 stundu
apjomā.
3.1.3.3. Pretendentam ir ne mazāk par 25 stundām nolidojuma ar
instruktoru lidmašīnā, no kurām vismaz piecām stundām jābūt
apmācībai lidojumiem pēc lidmašīnas mērinstrumentiem.
3.1.3.4. Pretendentam ir ne mazāk par 10 stundām patstāvīgā
nolidojuma ar lidmašīnu pilota instruktora uzraudzībā, ieskaitot
vismaz 5 stundas patstāvīga nolidojuma pa maršrutu, pie tam
vismaz viens lidojums pa maršrutu garumā ne īsāku par 210 km (150
jūras jūdzes) ar nosēšanos līdz pilnīgas apstāšanās momentam uz
diviem dažādiem lidlaukiem.
3.1.4. Lidošanas apmācība:
Pretendents ir pabeidzis lidošanas apmācību ar lidmašīnu
pilota instruktora uzraudzībā. Instruktors nodrošina pretendentam
ekspluatācijas pieredzes iegūšanu pilota amatiera līmenī vismaz
sekojošās jomās:
a) lidmašīnas pirms lidojuma sagatavošana; lidmašīnas
pacelšanās masas un smaguma centra atrašanas vietas aprēķins,
lidmašīnas apskate un apkalpošana;
b) kustība pa lidlauku, lidojumi pēc kustības shēmām; metodes
un pasākumi sadursmes novēršanai;
c) lidmašīnas vadīšana, izmantojot vizuālos orientierus;
d) lidojumi ar minimāli pieļaujamo ātrumu; pirmsgrīstes
stāvokļa noteikšana; izvairīšanās un iziešana no pirmsgrīstes
stāvokļa lidojumos pa taisni un pagriezienos;
e) lidojumi ar maksimāli pieļaujamo lidojuma ātrumu;
noteikšana, izvairīšanās un lidmašīnas izvešana no dziļās
spirāles;
f) pacelšanās un nosēšanās ar pretvēju un sānu vēju;
g) pacelšanās ar saīsinātu ieskrējienu (vērā ņemot pārlidošanu
(di šķēršļiem); nosēšanās uz lidlaukiem ar ierobežotiem
izmēriem;
h) lidojumi, izmantojot tikai lidmašīnas mērinstrumentus,
ieskaitot! pagriezienu uz 180 grādiem horizontālā plaknē;
i) lidojumi pa maršrutu ar vizuālu orientieru izmantošanu; un
lidojumi ar radionavigācijas iekārtām, ja tādas ir,
j) rīcība avārijas gadījumos, ieskaitot lidmašīnas iekārtu
bojājumu imitāciju; k) lidojumi uz kontrolējamu lidlauku;
pacelšanās no kontrolējami lidlauka; kontrolējama lidlauka
šķērsošana, gaisa satiksmes vadībt noteikumu, radiotelefona
sakaru un frazeoloģijas noteikumu ievērošana.
3.1.5. Prasme:
Pretendents, nodemonstrējis prasmi izpildīt lidmašīnas
kapteiņa pienākumu lidojumos un manevros norādītos punktā 3.1.4.,
ar kompetences līmeni atbilstoši tiesībām, ko piešķir pilota
amatiera apliecība, kā arī prasmi:
a) vadīt lidmašīnu tās ierobežojumu ietvaros;
b) bez straujām kustībām un precīzi izpildīt visus
manevrus;
c) pieņemt pareizo lēmumu un kvalitatīvi veikt kontroli un
novērošanu lidojumā;
d) pielietot zināšanas aeronavigācijā;
e) pastāvīgi veikt lidmašīnas vadību tā, lai lidojuma shēmas
vai manevru izpilde nekad neizraisītu nopietnas bažas.
3.1.6. Pilota amatiera apliecības (lidmašīna) īpašnieka
tiesības un apstākļi, kuri jāievēro, izmantojot šis tiesības:
3.1.6.1. Drīkst pildīt lidmašīnas kapteiņa vai pilota
funkcijas, veicot lidojuma nekomerciālos nolūkos un tikai ar tās
klases lidmašīnām, kas ir noradītas pilota apliecībā.
Piezīme: Vienošanās par tiešo ekspluatācijas izdevumu samaksu
starp personām kuras atrodas lidmašīnā lidojuma laikā, nav
uzskatāma par komerciālu darbību.
3.1.6.2. Veicot lidojumus, pilotam amatierim ir jābūt spēkā
esošam vismaz otrās klases medicīnas slēdzienam (Medicīnas
sertifikāts).
3.1.6.3. Drīkst izmantot savas tiesības, veicot lidojumu
naktī, ja:
a) tas ir veicis ne mazāk par piecām lidojumu stundām naktī,
kopi 1 instruktoru;
b) tas ir veicis piecas patstāvīgas pacelšanās un piecas
patstāvīgas nosēšanās nakti Piezīme: Lidojuma pieredze pēc
mēraparātiem, norādīta 3.1.4.h) punktā, un nakts lidojuma
pieredze, norādīta 3.1.6.3. punktā, nepiešķir pilota amatiera
apliecība (lidmašīna) īpašniekam tiesības pilotēt lidmašīnu pēc
instrumentālā lidojumi noteikumiem.
3.1.6.4. Pasažieru pārvadāšana:
a) drīkst veikt lidmašīnas kapteiņa pienākumus, pārvadājot
pasažierus, pēdējo 90 dienu laikā viņš ir veicis trīs patstāvīgus
izlidojumus un trīs nosēšanās ar šī tipa lidmašīnu. Ja šis
termiņš ir notecējis, tad lidmašīnā kapteinim patstāvīgi ir
jāveic trīs izlidojumi un trīs nosēšanās bez pasažieriem ar šī
tipa lidmašīnu;
b) drīkst veikt lidmašīnas kapteiņa pienākumus nakts lidojumā
lidmašīnā, kurā atrodas pasažieri, ja pēdējo 90 dienu laikā viņš
ir veicis vismaz U patstāvīgus izlidojumus un trīs nosēšanās
naktī. Ja šis termiņš ir notecējis, tad lidmašīnas kapteinim
patstāvīgi ir jāveic trīs izlidojumi un trīs nosēšanās naktī bez
pasažieriem.
3.1.6.5. Speciālo lidojumu atļaujas:
Speciālajiem lidojumiem (planieru vilkšana (buksēšana),
augstākās pilotāžas figūru izpildīšana, izpletņu lēcēju
desantēšana u.c.) piloti amatieri tiek sagatavo saskaņā ar
programmām, kuras apstiprina CAA. Par atļautajiem speciālajiem
lidojumiem tiek izdarīts ieraksts pilota amatiera apliecībā.
3.2. Apliecības izsniegšana:
3.2.1. Pretendents pilota amatiera apliecības (lidmašīna)
saņemšanai iesniedz Latvijas CAA sekojošos dokumentus:
a) iesniegumu pilota amatiera apliecības saņemšanai;
b) apstiprinātas lidotāju skolas vai apstiprinātu kursu
beigšanas dokumentu (ja tāds ir);
c) pilota studenta apliecību;
d) lidojumu grāmatu.
3.2.2. Teorētisko zināšanu un pilotēšanas tehnikas pārbaudi
veic CAA.
3.2.2.1. Pilotēšanas tehnikas pārbaudes lidojumi tiek veikti
ar tās klases un ti) lidmašīnu, ar kuru pretendents ir lidojis
mācību laikā.
3.2.2.2. Pilotēšanas tehnikas pārbaude tiek veikta ne vēlāk kā
sešu mēnešu lij pēc apmācības kursu beigšanas.