Nolikums
par Latvijas Republikas lauksaimniecībā izmantojamās zemes
pārraudzību
Saskaņots:
LR Zemkopības ministrijas
valsts sekretārs J.Lapše
1994.gada 14.februārī
Apstiprinu:
LR Zemes dienesta
ģenerāldirektors G.Grūbe
1994.gada 14.februārī
Saturā
Nolikumā lietotie terminini
I. Vispārīgie noteikumi
II. Augsnes stāvokļa, ražas un tās kvalitātes izmaiņu
stacionāri, kompleksi, ilggadīgi novērojumi
III. Zemes stāvokļa periodiska apsekošana bāzes
saimniecībās
IV. Lauksaimniecības zemes pārraudzības pagaidu kārtība
pagastos
Nolikumā
lietotie termini
Zeme - noteikts areāls (teritorija), kurai raksturīgas
konkrētas dabiskās īpašības: reljefs, klimats, augsne, cilmieži,
vegetācija, hidroloģiskie apstākļi, dzīļu bagatības, kas atrodas
nepārtrauktā mijiedarbībā ar cilvēka saimnieciskās darbības
dažādām izpausmēm.
Augsne - zemes virsējā, bioloģiski aktīvā kārta, kas
izveidojusies dabas apstākļu un cilvēka mērķtiecīgas darbības
ietekmē un kurai piemīt specifiska īpašība - auglība. Augsne ir
viens no svarīgakajiem zemes komponentiem.
Lauksaimniecībā izmantojamā zeme - zemes platības, kas
sistemātiski tiek izmantotas lauksaimniecības produkcijas
ražošanai (tīrumi, daudzgadīgie stādījumi, atmatas, pļavas un
ganības).
Antropogēnā slodze - vielas, objekti un procesi, kas
rada slodzes uz dabas komponentiem vai teritorijām un ir saistīti
ar cilvēka saimniecisko un cita veida darbību.
Informatīvā sistēma - sistēma datu vākšanai,
sistematizēšanai, glabāšanai un izsniegšanai pieprasītājiem.
Pārraudzība (monitorings) - "monitorings"
angļu valodā - uzmanīšana, novērošana, "monitor" latīņu
valodā - brīdinātājs, konsultants.
Katēna - ("catena" latīņu valodā - ķēde,
važa) lineāri raksturo augšņu kombinācijas noteiktā reljefā, kas
likumsakarīgi atkārtojas līdzīgos apstākļos.
Elementārā kontūra - dabā esošā zemes kontūra vai tās
viendabīga daļa, kurā valdošais augsnes tips un mehāniskā sastāva
grupa aizņem ne mazāk par 85%. No elementārās kontūras ievāc
vienu vidējo augsnes paraugu.
Bāzes saimniecība - saimniecība, kurā visā
lauksaimniecības zemes platībā tiek veikta zemes stāvokļa
periodiska apsekošana.
I. Vispārīgie
noteikumi
1. Lauksaimniecībā izmantojamās zemes (turpmāk
lauksaimniecības zeme) pārraudzība (monitorings) ir zemes
pārraudzības sastāvdaļa.
2. "Nolikums par Latvijas Republikas lauksaimniecībā
izmantojamās zemes pārraudzību" (turpmāk
"Nolikums") sastādīts, pamatojoties uz Latvijas
Republikas likuma "Par zemes lietošanu un zemes
ierīcību" nodaļu "Zemes pārraudzība", Latvijas
Republikas likuma "Par vides aizsardzību" nodaļu
"Vides aizsardzības kontrole", kā arī Latvijas
Republikas likumu "Par Valsts zemes dienestu".
3. Lauksaimniecības zemes pārraudzība ir informatīva sistēma,
kas ietver stacionārus novērojumus par antropogēnās slodzes
ietekmi uz lauksaimniecības zemi, iegūto datu apkopošanu, analīzi
un attiecīgu prognožu izstrādāšanu.
4. Lauksaimniecības zemes pārraudzības mērķis ir sekmēt tās
aizsardzību, veicināt ekoloģiski pareizu un saimniecisku
lauksaimniecības zemes izmantošanu.
5. Lauksaimniecības zemes parraudzības uzdevumi:
- veikt kompleksus, ilggadīgus, stacionārus novērojumus par
lauksaimniecības zemes īpašību, piesārņotības līmeņa un
produktivitātes pārmaiņām antropogēnās slodzes ietekmē;
- uzkrāt, apkopot un analizēt novērojumu datus;
- prognozēt lauksaimniecības zemes īpašību, piesārņotības
līmeņa, produktivitātes izmaiņu virzienus un dot ieteikumus
antropogēnās slodzes regulēšanai;
- pārraudzīt, kā zemes lietotāji pagastos izpilda viņu
vispārīgos pienākumus zemes izmantošanā un aizsardzībā atbilstoši
LR likumdošanas aktiem.
6. Lauksaimniecības zemes pārraudzību kārto LR Valsts zemes
dienests.
7. Lauksaimniecības zemes pārraudzība veicama trijos
līmeņos:
- augsnes stāvokļa, ražas un tās kvalitātes izmaiņu
stacionāri, kompleksi, ilggadīgi novērojumi speciāli iekārtotās
vietās,
- zemes stāvokļa periodiska apsekošana bāzes saimniecībās,
- zemes pārraudzība pagastos.
8. Septītajā punktā minēto pirmo divu pārraudzības līmeņu
darbu izpilde finansējama no valsts budžeta, bet zemes
pārraudzība pagastos - no pašvaldību līdzekļiem.
9. Pārraudzība katrā līmenī veicama pēc vienotas metodikas
(tehniskiem norādījumiem) regulāri un ilggadīgi.
10. Pārraudzība pirmajos divos līmeņos atbilstoši
finansiālajām iespējām veicama pēc minimālās vai vēlamās
(optimālās) programmas.
11. Lauksaimniecības zemes pārraudzības materiāli uzkrājami
Valsts zemes dienesta vienotajā datu bankā un pieejami
izmantošanai visām ieinteresētām fiziskām un juridiskām personām.
Pārraudzības gaitā iegūto datu sīkāka analīze, noskaidrojot
augšņu stāvokļa, lauksaimniecības kultūru ražu un ražas
kvalitātes izmaiņu virzienus (trendus), kā arī prognožu izstrāde,
veicama pa 3 vai 6 gadu cikliem, kā arī pa visu veikto novērojumu
periodu. Pagastu zemes pārraudzības dati analizējami un
izmantojami operatīvi.
II. Augsnes
stāvokļa, ražas un tās kvalitātes izmaiņu stacionāri, kompleksi,
ilggadīgi novērojumi
1. Stacionāru, kompleksu, ilggadīgu novērojumu mērķis - iegūt
vispusīgu informāciju par dažādu augšņu stāvokļa rādītāju
(augsnes ķīmisko un fizikālo īpašību, bioloģiskā stāvokļa,
erozijas, piesārņotības līmeņa), ražas un tās kvalitātes izmaiņu
dinamiku ražošanas apstākļos un uz tās pamata izstrādāt prognozes
un sagatavot ieteikumus antropogēnās slodzes regulēšanai.
2. Šim nolūkam nepieciešams:
- saimniecībās un atšķirīgu zemes izmantošanas intensitāti un
specializāciju izveidot novērojumu tīklu, vismaz 10-12
vietās;
- pēc vienotas metodikas veikt regulārus un ilggadīgus
novērojumus;
- vest detālu lauku vēsturi katrā novērojumu vietā;
- novērojumu vietas laukam uzkrāt un apkopot novērojumu datus,
veikt to analīzi ik pa 3 gadiem, kā arī pa visu novērojumu
periodu, lai noskaidrotu augšņu stāvokļa, lauksaimniecības
kultūru ražu un tās kvalitātes izmaiņu virzienus (trendus)
atkarībā no antropogēnās slodzes.
3. Novērojumu vietu izvēlē jāievēro sekojošas prasības:
- tās izvietojamas Latvijas augšņu rajonu punktos, kuri
reprezentē to raksturīgāko augšņu kombinācijas;
- pētījumu lauciņi izvietojami novērojumu vietās pēc katēnas
jeb augšņu rindas principa, aptverot uz dažādiem reljefa
elementiem izvietot to augšņu kombināciju;
- tās izvietojamas ražošanas laukos pastāvīgās vietās, pēc
iespējas tuvāk meteoroloģiskajām stacijām.
4. Novērojumu vietas izvēlas Valsts zemes dienests un saskaņo
ar rajonu lauksaimniecības departamentiem un pagastu pašvaldībām.
Novērojumu vietas iekārtošanu zemes lietotājs (īpašnieks), Zemes
dienesta un pagastu pašvaldības pārstāvji noformē ar līgumu.
Saimniecību sarakstu, kurās izvietotas novērojumu vietas,
apstiprina Zemes dienesta ģenerāldirektors.
5. Augsnes stāvokļa kompleksie pētījumi lauciņos veicami pa
sekojošiem blokiem:
- ķīmiskās īpašības,
- fizikālās īpašības,
- bioloģiskais stāvoklis,
- piesārņotības līmenis,
- raža un tās kvalitāte.
Erozijas procesu dinamika pagaidām izvērtejama pēc augšņu
ķīmisko un fizikālo īpašību, kā arī bioloģiskā stāvokļa
izmaiņām.
6. Novērojumu vietu un pētījumu lauciņu sākotnējā stāvokļa
izpēte, to iekārtošana un turpmāko novērojumu veikšana izdarāma
pēc vienotas darba metodikas, ko apstiprina Valsts zemes dienesta
ģenerāldirektors. Šajā metodikā arī atsevišķi uzrādāmi pēc
minimālās un vēlamās (optimālās) programmas pētāmie rādītāji, to
novērošanas režīms un analīžu metodes.
7. Īpašiem augšņu degradācijas vai iekultivēšanas procesu
pētījumiem iekārtojamas vietas, kurās novērojumus veic pēc
speciālas programmas. Pie šādiem gadījumiem var pieskaitīt:
- ar krūmiem aizagušās, bijušās lauksaimniecības izmantojamās
zemes atgūšana, t. sk., bijušie armijas poligoni;
- īpašās ekoloģiskās situācijas (ūdens un vēja erozijas,
rūpnīcu tuvums u.c.);
- alternatīvās zemkopības saimniekošanas veids.
8. Novērojumu vietas iekārtošanas un augšņu sākotnējā stāvokļa
detālās izpētes materiāli, kā arī turpmāko novērojumu rezultāti
vispirms apkopojami un uzkrājami lietā - pasē.
9. Novērojumu vietu meteoroloģisko apstākļu raksturošanai
izmantojami tuvumā esošās meteostacijas standartnovērojumi.
10. Augsnes stāvokļa, ražas un tās kvalitātes izmaiņu
stacionārus, kompleksus novērojumus iekārto un vada augstas
kvalifikācijas speciālisti - maģistri vai doktori.
11. Novērojumu datu analīzei un prognožu sagatavošanai
izstrādājama speciāla metodika.
III. Zemes
stāvokļa periodiska apsekošana bāzes saimniecībās
1. Zemes stāvokļa periodiskas apsekošanas mērķis bāzes
saimniecībās ir iegūt pietiekami reprezentatīvus datus par dažādu
augšņu īpašību un piesārņotības līmeņa izmaiņām valstī
kopumā.
2. Šim nolūkam jāizveido pa visu valsti izvietotu bāzes
saimniecību tīkls. Šajās saimniecībās jāizdara periodiska visas
lauksaimniecības zemes galveno agroķīmisko rādītāju, bet izlases
veidā arī zemaramkārtas sakārtas blīvuma un smagmetālu satura
apsekošana.
3. Bāzes saimniecībām jāpārstāv:
- visu augšņu rajonu raksturīgākās augšņu kombinācijas;
- dažādus zemes izmantošanas intensitātes līmeņus (pamatfondi,
ražība, izlietotais mēslojuma daudzums, lopu blīvums u.c.);
- dažādi ražošanas specializācijas virzieni: piena -
graudaugu, piena - cukurbiešu, piena - kartupeļu, piena - linu,
piena - lopbarības, graudaugu, dārzeņu un augļkopības u.c.
4. Par bāzes saimniecībām galvenokārt jāizvēlas zemnieku
saimniecības. To vēlamais skaits valstī - līdz 200 jeb 6 - 8
saimniecības katrā administratīvajā rajonā.
5. Bāzes saimniecības izvēlas Valsts zemes dienests un saskaņo
ar rajonu lauksaimniecības departamentiem un pagastu pašvaldībām.
Bāzes saimniecību izvēli un to turpmāko darbības kārtību noformē
ar līgumu starp zemes lietotāju (īpašnieku), zemes dienestu un
pagasta pašvaldību. Bāzes saimniecību sarakstu apstiprina Valsts
zemes dienesta ģenerāldirektors.
6. Bāzes saimniecību zemes stāvokļa periodiskā apsekošana
veicama pēc tehniskiem norādījumiem un metodikas, ko pašreiz
lieto zemnieku saimniecību augšņu agroķīmiskai kartēšanai. Tie
papildināmi ar nodaļām par smago metālu un augšņu sakārtas
blīvuma noteikšanu, kā arī ieslēdzami rādītāji, kas nosakāmi,
apsekojot bāzes saimniecību augsnes pēc minimālās un vēlamās
(optimālās) programmas. Šos tehniskos norādījumus un metodiku
apstiprina Valsts zemes dienesta ģenerāldirektors.
7. Lauksaimniecības zemes periodiska apsekošana bāzes
saimniecībās izdarāma ik pēc 6 gadiem, bet saimniecībās ar lielu
rušināmo un tehnisko kultūru (kartupeļi, cukurbietes, dārzeņi,
lini) īpatsvaru - ik pēc 3 gadiem.
8. Pirms lauksaimniecības zemesstāvokļa periodiskas
apsekošanas pirmās kārtas darbu uzsākšanas jāizvērtē esošie
augšņu kartēšanas un kadastrālās vērtēšanas materiāli. Ja tie
vecāki par 3 gadiem, tad vienlaicīgi ar pirmo agroķīmisko
apsekošanu jāveic augšņu kartēšana 1:5000 vai 1:2000, kā arī
kadastrālā vērtēšana.
9. Zemes stāvokļa periodiska apsekošana bāzes saimniecībā
veicama pa elementārajām kontūrām, kuru robežas jāsaglabā pēc
iespējas nemainīgas. Elementārās kontūras maksimālā platība - 2
ha. Augsnē, kur mehāniskais sastāvs, tips un mitruma apstākļi
atšķiras nelielās platībās, elementārās kontūras lielums
jāsamazina.
10. Bāzes saimniecību zemes stāvokļa periodiskās apsekošanas
rezultātu kartogrāfiskie materiāli noformējami mērogā 1:5000 vai
1:2000.
11. Bāzes saimniecību zemes stāvokļa periodiskās apsekošanas
materiāli (lauku novērojumi, analīžu rezultāti, to izvērtējums un
kartogrammas) sakārtojami lietā 2 eksemplāros, no kuriem viens
glabājas Valsts zemes dienesta arhīvā un otrs pie zemes lietotāja
(īpašnieka).
12. Augšņu stāvokļa izmaiņu izvērtēšanai valstī, bez bāzes
saimniecību datiem, izmantojami arī citu saimniecību zemes
apsekošanas dati. Arī šo saimniecību zemes apsekošanas lietas
vienam eksemplāram jāglabājas Valsts zemes dienesta arhīvā.
13. Bāzes saimniecībās zemes lietotāji (īpašnieki) katram
laukam ved tā vēsturi. Šo darbu konsultē un kontrolē Zemes
dienesta pārstāvis.
14. Bāzes saimniecību zemes stāvokļa periodisku apsekošanu
veic šim darbam atestēti valsts vai privātuzņēmumu
speciālisti.
IV.
Lauksaimniecības zemes pārraudzības pagaidu kārtība pagastos
1. Lauksaimniecības zemes pārraudzības mērķis pagastos -
sekot, kā zemes lietotāji pilda ar Latvijas Republikas
likumdošanas aktiem noteiktos pienākumus zemes izmantošanā un
aizsardzībā.
2. Pārraudzības gaitā apseko, vai zemes lietotāji:
- nodrošina zemes izmantošanu atbilstoši tiem mērķiem un
noteikumiem, kādi paredzēti, to piešķirot;
- ievēro ar likumu noteikto kārtību par zemes izmantošanas
veidu transformāciju;
- nepieļauj augsnes virskārtas iznīcināšanu, iegūstot derīgos
izrakteņus vai veicot celtniecības vai citus darbus, kas saistīti
ar augsnes virskārtas bojāšanu, noņem auglīgo augsnes slāni un
izmanto to zemes rekultivācijai vai tās auglības
palielināšanai;
- ar savu darbību neizraisa zemes applūšanu ar notekūdeņiem,
tās pārpurvošanu;
- nepieļauj piesārņošanu ar ražošanas atkritumiem, ķīmiskajām
un radioaktīvajām vielām un citus zemi postošus procesus;
- pasargā lauksaimniecībā izmantojamo zemi no aizaugšanas ar
krūmiem un nezālēm, kā arī citiem procesiem, kas pasliktina zemes
kultūrtehnisko stāvokli;
- nepieļauj darbību, kas pasliktina citu zemes lietotāju zemes
kvalitāti;
- apsargā dabas un kultūrvēsturiskos pieminekļus, ievēro īpaši
aizsargājamo dabas objektu un to aizsargjoslu izmantošanas
režīmu, ja šo objektu robežas uzrādītas plānā;
- uz sava rēķina rekultivē paša saimnieciskās darbības
rezultātā radušos karjerus un citas bojātās platības tādā
stāvoklī, lai tās būtu derīgas izmantošanai lauksaimniecībā,
mežsaimniecībā vai citām saimnieciskām vajadzībām;
- zemes rekultivāciju izpilda noteiktajos termiņos;
- ar savu darbību neaizskar citu zemes lietotāju un
iedzīvotāju likumīgās intereses.
3. Lauksaimniecības zemes pārraudzībai pagastos pakļautas
visas saimniecības, t.sk., pagasta teritorijā esošie individuālie
augļu dārzi.
4. Lauksaimniecības zemes pārraudzība pagastos veicama,
apsekojot uz vietas zemes stāvokli un tās izmantošanu mērķiem,
kādi paredzēti, to piešķirot.
5. Veicot lauksaimniecības zemes pārraudzību pagastos, katru
gadu jāapseko ne mazāk kā 1/3 no saimniecību skaita, t.i.,
pārraudzība katrā saimniecībā atkārtojama ne retāk kā pēc trim
gadiem.
6. Zemes pārraudzību pagastos organizē un metodiski vada
Valsts zemes dienests, saskaņā ar pašvaldībām.
7. Zemes pārraudzība pagastos veicama pēc metodikas, ko
apstiprinājis Valsts zemes dienesta ģenerāldirektors.
8. Materiālus par zemes pārraudzības gaitā konstatētajiem
zemes lietošanas un aizsardzības pārkāpumiem šī darba veicējs ne
vēlāk kā 10 dienas pēc to konstatēšanas rakstveidā iesniedz
pagasta valdē, kas jautājumu par sankcijām izlemj likumdošanā
paredzētajā kārtībā.
9. Pagastu zemes pārraudzības gaitā iegūtās informācijas
iesniegšanas kārtību nosaka Zemes dienests.
Nolikumu sagatavojuši: Dr. lauks. A.Vucāns, Dr. lauks.
I.Gemste