Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Konkurences padomes lēmums Nr.E02-45 Rīgā 2011.gada 21.jūlijā (prot. Nr.37, 4.§) Par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5 pantā paredzēto pārkāpumu SIA "Vilnītis" darbībāsLieta Nr.A/11/03.01./11 Konkurences padome bez SIA "Vilnītis" pārstāvja klātbūtnes izskatīja administratīvā pārkāpuma lietu Nr. A/11/03.01./11 "Par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5 pantā paredzēto pārkāpumu SIA "Vilnītis" darbībās" un konstatēja: 1. "Vilnītis" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.44103053411, tās juridiskā adrese: Pērnavas iela 29, Salacgrīva, Salacgrīvas novads. 2. Pamatojoties uz Konkurences likuma 7.panta pirmās daļas 1.punktu, Konkurences padome 07.10.2010 pieņēma lēmumu (prot. Nr.43, 6.§) uzsākt Sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgus uzraudzību. Minētās lietas ietvaros Konkurences padomes Izpilddirekcijai bija nepieciešams noskaidrot informāciju no SIA "Vilnītis" saistībā ar tās darbību sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgū, t.i., iegūt statistisko informāciju, kā arī ziņas par klientiem un pakalpojumu cenu veidošanas mehānismu. 3. Konkurences padomes Izpilddirekcijas amatpersona saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 215.8 pantu un 246.pantu, Konkurences likuma 9.panta septītās daļas 2.punktu 07.07.2011. sastādīja administratīvā pārkāpuma protokolu RA Nr.600028, kurā konstatēti šādi fakti: 3.1. Konkurences padomes Izpilddirekcija Sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgus uzraudzības ietvaros, pamatojoties uz Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktu un 26.panta otro daļu, 08.03.2011. nosūtīja SIA "Vilnītis", Pērnavas ielā 29, Salacgrīvā, Salacgrīvas novadā, vēstuli Nr.592 "Par informācijas sniegšanu". Informāciju bija lūgts iesniegt Konkurences padomē līdz 25.03.2011., nosūtot informāciju arī pa faksu. Atbilde iepriekš minētajā norādītajā termiņā uz minēto Konkurences padomes Izpilddirekcijas vēstuli no SIA "Vilnītis" netika saņemta. Turklāt netika saņemta informācija no SIA "Vilnītis", kas objektīvi attaisnotu informācijas neiesniegšanu. Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktu un 26.panta otro daļu, Konkurences padomes Izpilddirekcija 23.05.2011. nosūtīja ierakstītu vēstuli Nr.1221 "Par informācijas sniegšanu", kurā atkārtoti bija lūgts sniegt informāciju. Informāciju bija lūgts iesniegt Konkurences padomē trīs dienu laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas, to nosūtot arī pa faksu. Bez tam šī vēstule saturēja informāciju par administratīvās atbildības iestāšanos par informācijas nesniegšanu. 3.2. 21.06.2011. Konkurences padomes Izpilddirekcija nosūtīja SIA "Vilnītis" vēstuli Nr.1558 "Paziņojums par Administratīvā pārkāpuma protokola sastādīšanu", kurā Konkurences padomes Izpilddirekcija lūdza SIA "Vilnītis" pārstāvi ierasties Konkurences padomes telpās, Rīgā, Brīvības ielā 55, 7.jūlijā plkst.9.30, lai SIA "Vilnītis" pārstāvja klātbūtnē sastādītu Administratīvā pārkāpuma protokolu. Norādītajā laikā un vietā SIA "Vilnītis" pārstāvji neieradās. 3.3. 06.07.2011. Konkurences padome no SIA "Vilnītis"1 saņēma atbildes vēstuli "Par informācijas sniegšanu", kurā bija sniegta 08.03.2011. Konkurences padomes Izpilddirekcijas vēstulē Nr.592 pieprasītā informācija. 3.4. Nesniedzot Konkurences padomes Izpilddirekcijas pieprasīto informāciju tās noteiktajā termiņā, SIA "Vilnītis" nav izpildījusi Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktā noteikto pienākumu iesniegt informāciju, un tādā veidā SIA "Vilnītis" ir kavējusi Sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgus uzraudzības veikšanu. Līdz ar to SIA "Vilnītis" ir pārkāpusi Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktu, neizpildot ar to noteikto pienākumu un izdarot administratīvo pārkāpumu, kas paredzēts Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5 pantā. 4. Konkurences padome 07.07.2011. ir uzsākusi administratīvo lietvedību (lieta Nr.A/11/03.01./11) "Par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5 pantā paredzēto pārkāpumu SIA "Vilnītis" darbībās". SIA "Vilnītis" 12. 07.2011 tika nosūtīta administratīvā pārkāpuma protokola kopija un tā tika uzaicināta ierasties uz administratīvās pārkāpuma lietas izskatīšanu Konkurences padomes telpās, Rīgā, Brīvības ielā 55, 2011.gada 21.jūlijā plkst.14.00. 5. Izvērtējot administratīvās pārkāpuma lietas A/11/03.01./11 materiālus, Konkurences padome konstatē: 5.1. Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktā noteikts, ka Izpilddirekcija, Konkurences padomes vārdā veicot tirgus uzraudzību vai izmeklējot šā likuma vai Reklāmas likuma pārkāpumus ir tiesīga pieprasīt un šā likuma 26.panta otrajā un trešajā daļā noteiktajā termiņā un Izpilddirekcijas norādītajā informācijas sniegšanas veidā saņemt no jebkuras personas vai personu apvienības šajā likumā un Reklāmas likumā noteikto uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju (arī komercnoslēpumu saturošu informāciju), kā arī rakstveida vai mutvārdu paskaidrojumus. Konkurences likuma 9.panta piektajā daļā paredzētas Konkurences padomes Izpilddirekcijas tiesības, veicot izpēti tirgus uzraudzības lietās, t.sk. iegūt nepieciešamo informāciju no jebkuras personas. Saskaņā ar Konkurences likuma 9.panta septītās daļas 2.punktu Izpilddirekcijas amatpersonas ir tiesīgas sastādīt protokolu par administratīvo pārkāpumu, ja netiek labprātīgi pildītas Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktā minētās prasības. 5.2. SIA "Vilnītis" pēc Konkurences padomes Izpilddirekcijas lūguma nav sniegusi atbildi uz tai adresētajiem informācijas pieprasījumiem noteiktajā termiņā. Tādējādi SIA "Vilnītis" nav izpildījusi Konkurences padomes Izpilddirekcijas Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktā iekļauto prasību sniegt uzraudzības lietā nepieciešamo informāciju. SIA "Vilnītis" atbildes uz Konkurences padomes Izpilddirekcijas 08.03.2011. vēstuli Nr.592 saņēma 06.07.2011., t.i., tikai pēc paziņojuma par administratīvā pārkāpuma protokola sastādīšanu saņemšanas. 5.3. SIA "Vilnītis" ar Konkurences padomes Izpilddirekcijas 12.07.2011. vēstuli Nr. 1722 ir informēta par savām tiesībām iepazīties ar lietas materiāliem, sniegt paskaidrojumus, iesniegt pieprasījumus un izteikt lūgumus. SIA "Vilnītis" nav izmantojusi tiesības iepazīties ar lietas materiāliem, sniegt par tiem viedokli. SIA "Vilnītis" ir izteikusi lūgumu nepiemērot administratīvo sodu. 6. Ņemot vērā šī lēmuma 3. un 5.punktā minēto, Konkurences padome konstatē, ka SIA "Vilnītis" ir izdarījusi administratīvo pārkāpumu, par kuru atbildība paredzēta Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5 pantā. Lietā nav apstākļu, kas nepieļauj lietvedību administratīvā pārkāpuma lietā un kas ir pamats lietvedības izbeigšanai, kā arī nepastāv apstākļi, lai nepiemērotu administratīvo sodu. 7. Nosakot SIA "Vilnītis" piemērojamā naudas soda apmēru, Konkurences padome izvērtēja pārkāpumu atbilstoši Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajam un ņemot vērā Konkurences padomes vadlīnijas naudas soda piemērošanai par administratīvajiem pārkāpumiem2. 7.1. SIA "Vilnītis" ir juridiska persona - sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.44103053411. Saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5 pantu par personu vai to apvienību rīcībā esošās informācijas nesniegšanu Konkurences padomei pēc tās pieprasījuma noteiktā termiņā un apjomā, kā arī par nepatiesas informācijas sniegšanu uzliek naudas sodu juridiskajām personām no piecdesmit līdz desmittūkstoš latiem. 7.2. Administratīvā pārkāpuma rezultātā nav nodarīts mantisks zaudējums. Vērtējot pārkāpuma raksturu, secināms, ka SIA "Vilnītis" izdarītā pārkāpuma rezultātā ir kavēts uzraudzības lietas "Sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgus uzraudzība" izpētes process. Novērtējot nesniegtās informācijas apjomu, konstatējams, ka SIA "Vilnītis" Konkurences padomes Izpilddirekcijas informācijas pieprasījumu ir vairākkārtīgi ignorējusi pilnībā un uz iepriekš minētajiem Konkurences padomes informācijas pieprasījumiem atbildes nav sniegusi norādītajos termiņos. Tirgus uzraudzības veikšana ir nozīmīga, lai Konkurences padome pilnvērtīgi īstenotu Konkurences likuma 6.panta pirmajā daļā noteiktos uzdevumus. 06.07.2011. vēstulē SIA "Vilnītis" paskaidroja: "Informējam, ka uz 07.07.2011, paredzēto Administratīvas tiesas sēdi, pārstāvji no SIA "Vilnītis" neieradīsies, jo vadītāja un valdes pārstāvji ilgstoši atrodas ārpus Latvijas. Lūdzam pārcelt, tiesu, ja tāda vajadzīga, uz laiku, kad atgriezīsies SIA "Vilnītis" vadība. Precīzu datumu pašlaik nevaram pateikt, bet aptuveni, tas varētu būt š.g. jūlija otrā puse un augusta pirmā puse." 21.07.2011. Konkurences padomē tika saņemts SIA "Vilnītis" paskaidrojums, kurā norādīts, ka "Jūsu pieprasīto informāciju par ķīmiskās tīrīšanas pakalpojumu veikšanu netiku iesniegusi savlaicīgi, jo ilgstoši atrodos ārpus Latvijas robežām un pilnvaroto personu neesmu nozīmējusi. Ar nokavēšanos Jūsu prasīto informāciju jūlija mēnesī nosūtīju ierakstītajā vēstulē. SIA "Vilnītis" ir mazs uzņēmums, kura gada apgrozījums nepārsniedz 10000 Ls, kā arī tas ķīmiskās tīrītavas pakalpojumus neveic. Tā kā joprojām atrodos ārzemēs, tad uz lietas Nr.A/11/03.01./11 izskatīšanu nevarēšu ierasties. Lūdzu Jūs attiecībā uz SIA "Vilnītis" administratīvo sodu nepiemērot. Atvainojos par sagādātajām neērtībām." Izvērtējot minētos paskaidrojumus, Konkurences padome secina, ka tie neattaisno pieprasītās informācijas nesniegšanu Izpilddirekcijai noteiktajā termiņā. Apstāklis, ka tirgus dalībnieka vadība ilgstoši atrodas ārpus Latvijas robežām vai uz prombūtnes laiku nav pilnvarojusi pārstāvi, neietekmē tirgus dalībnieka pienākumu sniegt pieprasīto informāciju atbilstoši Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktam. Tādējādi, SIA "Vilnītis" sniegtie paskaidrojumi nav pamatoti un ir noraidāmi. Kopsakarā ar minēto, nosakot naudas soda apmēru, ņemams vērā arī tirgus dalībnieka finansiālais stāvoklis un apgrozījums tirgū. Apgrozījums ir būtisks kritērijs, lai, vērtējot pārkāpumu, noteiktu samērīgu un proporcionālu naudas sodu, kā arī vienlaikus tādu, kas atturētu no pārkāpuma izdarīšanas. Ņemot vērā, SIA "Vilnītis" kā tirgus dalībnieka atbilstoši 06.07.2011. atbildē sniegtajai informācijai par apgrozījumu konkrētajos tirgos, kas 2010.gadā bija mazāks nekā Ls 9 000, kā arī kopējo apgrozījumu par 2010.gadu, kas saskaņā ar gada pārskatā norādīto bija Ls 9 937, secināms, ka tas nevar būtiski ietekmēt tirgus uzraudzības ietvaros iegūto datu precizitāti. Ņemot vērā, ka, informācija noteiktajā termiņā netika sniegta uzraudzības lietas (nevis Konkurences likuma pārkāpuma lietas) ietvaros, un kopumā novērtējot SIA "Vilnītis" pārkāpuma nozīmību konkrētās uzraudzības lietas ietvaros, secināms, ka izdarītais pārkāpums nav uzskatāms par nozīmīgu pārkāpumu. Tomēr SIA "Vilnītis" bija pienākums nodrošināt informācijas sniegšanu Konkurences padomei noteiktajā termiņā un šis pienākums netika izpildīts. Tādējādi SIA "Vilnītis" ir vainojama pārkāpuma izdarīšanā un līdz ar to lūgums par administratīvā soda nepiemērošanu ir noraidāms. Ņemot vērā minēto un ievērojot pārkāpuma raksturu, SIA "Vilnītis" nosakāms naudas sods Ls 200.00 apmērā. 7.3. Konkurences padome konstatē, ka lietā pastāv viens no Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 33.panta pirmajā daļā noteiktiem atbildību par administratīvo pārkāpumu mīkstinošiem apstākļiem. 06.07.2011. Konkurences padome saņēma SIA "Vilnītis" vēstuli un paskaidrojumu uz Konkurences padomes Izpilddirekcijas 08.03.2011. vēstuli Nr.592. Tādējādi uzskatāms, ka pārkāpums ir pārtraukts. SIA "Vilnītis" sniegtā informācija liecina, ka tās pārstāvji apzinās, ka izdarīts pārkāpums, un atvainojas par sagādātajām neērtībām. Minēto faktu Konkurences padome arī vērtē kā vainu mīkstinošu apstākli. 7.4. Nosakot galīgo naudas soda par administratīvo pārkāpumu apmēru, Konkurences padome ņem vērā Administratīvā procesa likuma 13.pantu un 66.panta pirmajā daļā noteiktos lietderības apsvērumus un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 22.pantā noteikto administratīvā soda mērķi. Saskaņā ar taisnīguma principu par katru izdarīto pārkāpumu pārkāpējam jāpiemēro samērīgs sods. Turklāt naudas sods jānosaka pietiekami preventīvā līmenī, lai pārkāpumu izdarījušo personu un citus tirgus dalībniekus atturētu no šādu pārkāpumu izdarīšanas. Ņemot vērā iepriekšminētos apsvērumus, Konkurences padome uzskata, ka labums sabiedrības interesēm var tikt sasniegts ar mazāka naudas soda piemērošanu nekā iepriekš lēmumā noteiktais, un uzskata par atbilstošu un samērīgu SIA "Vilnītis" piemērot naudas sodu Ls 180.00. Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 11.pantu, 22.pantu, 23.panta pirmās daļas 2.punktu, 34.panta pirmās daļas 1.punktu, 175.5 pantu, 215.8 pantu, 274.pantu, 275.panta pirmās daļas 1.punktu un 299.pantu, Administratīvā procesa likuma 13.pantu un 66.panta pirmo daļu, nolēma: uzlikt SIA "Vilnītis" (vienotais reģistrācijas Nr. 44103053411) naudas sodu Ls 180.00 (simts astoņdesmit latu un nulle santīmu) apmērā. Uzlikto naudas sodu 30 dienu laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas ieskaitīt valsts budžetā (Valsts kasē, reģ.Nr.90000050138, konta Nr.LV78TREL1060001019900, kods TRELLV22), norādot lēmuma par naudas soda uzlikšanu numuru un datumu. Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas. 1 Vēstuli parakstījusi Kristīne Zēģele SIA
"Vilnītis" darbiniece, Dainas Zēģeles meita. Konkurences padomes priekšsēdētāja p.i. Dz.Striks Sekretāre Z.Leite |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5 pantā paredzēto pārkāpumu SIA "Vilnītis" ..
Izdevējs: Konkurences padome
Veids:
lēmums
Numurs: E02-45Pieņemts: 21.07.2011.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 121, 04.08.2011.
Saistītie dokumenti
|