Satiksmes
ministrijas noteikumi Nr.11
Rīgā 1999.gada
22.martā
Transportlīdzekļu pārbūves
noteikumi
Izdoti saskaņā
ar Ceļu satiksmes likuma 4. panta trešo daļu
I. Vispārīgie
jautājumi
1. Šie noteikumi nosaka
automobiļu, to piekabju, puspiekabju, motociklu, triciklu un
kvadriciklu (turpmāk tekstā - "transportlīdzekļi") pārbūves
kārtību un galvenās tehniskās prasības pārbūvējamiem
transportlīdzekļiem.
2. Noteikumi attiecas uz
transportlīdzekļiem, kas piedalās ceļu satiksmē un kurus likumos
un citos tiesību aktos noteiktajā kārtībā jāreģistrē bezpeļņas
organizācijā valsts akciju sabiedrībā "Ceļu satiksmes drošības
direkcija" (turpmāk tekstā - "CSDD").
3. Par transportlīdzekļa pārbūvi
uzskatāma transportlīdzekļa agregātu, mezglu, sistēmu, iekārtu
uzstādīšana, izmaiņa, nomaiņa vai demontāža, kā rezultātā tiek
mainīti transportlīdzekļa uzskaites tehniskie dati vai
transportlīdzekļa galvenie konstruktīvie parametri (tips,
aprīkojums, gabarīti, riteņu bāze u.tml.).
4. Par transportlīdzekļa pārbūvi
nav uzskatāma:
4.1. motora maiņa pret tā paša
transportlīdzekļa markas un modeļa motoru, ja šādu motoru
transportlīdzeklim paredz izgatavotājs, izņemot gadījumu, ja
motora maiņas rezultātā mainās degvielas veids (benzīns,
dīzeļdegviela, gāze);
4.2. vinču, kravas liftu, paceļamo
bortu uzstādīšana (demontāža);
4.3. pilnpiedziņas automobiļa
priekšējā vai pakaļējā tilta piedziņas atslēgšana;
4.4. sakabes ierīces, kas
paredzēta piekabes ar pilnu masu ne lielāku par 3,5t vilkšanai,
uzstādīšana;
4.5. stūres rata maiņa;
4.6. priekšējā aizsargrežģa
uzstādīšana;
4.7. sēdvietu īslaicīga demontāža,
nedemontējot to stiprinājuma vietas.
5. Izšķir šādus transportlīdzekļa
pārbūves veidus:
5.1. transportlīdzekļa individuālā
pārbūve, ko veic fiziska vai juridiska persona, pārbūvējot uz tās
vārda CSDD reģistrētu transportlīdzekli. Transportlīdzekļa
individuālā pārbūve iedalās:
5.1.1. pārbūve, kuras veikšanai
nav nepieciešama pārbūves tehniskā projekta izstrādāšana (turpmāk
tekstā - "pirmās kategorijas pārbūve");
5.1.2. pārbūve, kuras veikšanai
nepieciešams izstrādāt pārbūves tehnisko projektu (turpmāk tekstā
- "otrās kategorijas pārbūve");
5.2. transportlīdzekļa sērijveida
pārbūve, ko uzņēmējdarbības formā veic juridiska persona (turpmāk
tekstā - "izgatavotājs") noteiktam transportlīdzekļu tipam,
izstrādājot pārbūves tehniskos noteikumus (turpmāk tekstā -
"trešās kategorijas pārbūve").
6. Pirmās kategorijas pārbūves
veidi uzskaitīti šo noteikumu 1.pielikumā.
7. Citi iespējamie
transportlīdzekļa pārbūves veidi, kas nav minēti šo noteikumu
1.pielikumā, uzskatāmi par otrās kategorijas pārbūves
veidiem.
8. Ja pirmās un otrās kategorijas
pārbūves veidi tiek veikti sērijveidā, tie uzskatāmi par trešās
kategorijas pārbūves veidu.
9. Transportlīdzekļiem
nepieļaujamie pārbūves veidi uzskaitīti šo noteikumu
2.pielikumā.
10. Pirmās un otrās kategorijas
pārbūvi atļauts veikt tikai noteiktā kārtībā Latvijā reģistrētiem
transportlīdzekļiem.
11. Slēdzienu par izvēlētā
pārbūves veida un slēdzienu par pārbūvētā transportlīdzekļa
atbilstību šo noteikumu prasībām drīkst dot tikai noteiktā
kārtībā atestēts transportlīdzekļu tehniskās kontroles inspektors
- eksperts (turpmāk tekstā - "inspektors") vai CSDD
Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcija (turpmāk
tekstā - "TKS inspekcija").
II.
Transportlīdzekļu pārbūves veikšanas kārtība
12. Pirmās kategorijas pārbūve
tiek veikta šādā kārtībā:
12.1. pirms pārbūves notiek
izvēlētā pārbūves veida saskaņošana šādā kārtībā:
12.1.2. pārbūvējamo
transportlīdzekli transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs) uzrāda
transportlīdzekļu tehniskās apskates stacijā (vietā) un iesniedz
aizpildītu noteiktas formas pieteikumu (3.pielikums), uzrādot
izvēlēto pārbūves veidu un saņem slēdzienu par transportlīdzekļa
konstrukcijas un pieteikumā uzrādītā pārbūves veida atbilstību šo
noteikumu prasībām;
12.1.3. slēdzienu par
transportlīdzekļa konstrukcijas un pieteikumā uzrādītā pārbūves
veida atbilstību šo noteikumu prasībām inspektors dod pēc
izvēlētā pārbūves veida izvērtēšanas un transportlīdzekļa
vizuālās apskates, uzrādot pārbūves galvenās tehniskās
prasības;
12.2. transportlīdzekļa īpašnieks
(turētājs) pārbūvi veic tikai gadījumā, ja ir saņemts slēdziens
par pieteikumā uzrādītās pārbūves atbilstību šo noteikumu
prasībām;
12.3. ja transportlīdzekļa pārbūve
veikta bez pārbūves veida saskaņošanas transportlīdzekļu
tehniskās apskates stacijā (vietā), slēdzienu par veiktās
pārbūves atbilstību šo noteikumu prasībām un atļauju veikt
tehnisko ekspertīzi transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs) saņem
TKS inspekcijā;
12.4. pēc pārbūves inspektors veic
transportlīdzekļa tehnisko ekspertīzi šādā kārtībā:
12.4.1. transportlīdzekļa
īpašnieks (turētājs) iesniedz inspektoram noteiktas formas
pieteikumu ar atzīmi par pārbūves saskaņošanu un kvīti, kas
apliecina samaksu par transportlīdzekļa tehnisko ekspertīzi;
12.4.2. pēc dokumentu uzrādīšanas
un samaksāšanas transportlīdzekli transportlīdzekļa īpašnieks
(turētājs) nodod inspektoram tehniskās kontroles veikšanai;
12.4.3. inspektors tehnisko
kontroli sāk ar transportlīdzekļa numurēto agregātu
identifikācijas numuru pārbaudi. Par atklātām viltojuma pazīmēm
transportlīdzekļa agregātu numerācijā vai reģistrācijas
dokumentos inspektors sastāda noteiktas formas aktu un tālāk
rīkojas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
12.4.4. pēc agregātu numuru
salīdzināšanas inspektors veic transportlīdzekļa tehnisko
kontroli, kuras laikā tiek pārbaudīts pārbūvētais
transportlīdzeklis, un dod slēdzienu par tā atbilstību šo
noteikumu 4.pielikumā noteiktajām prasībām;
12.5. ja transportlīdzeklim
inspektors tehniskās kontroles laikā konstatē atkāpes no šo
noteikumu prasībām, tad transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs)
novērš konstatētās atkāpes, pēc kā transportlīdzeklim
nepieciešama atkārtota tehniskā ekspertīze;
12.6. atkārtotu transportlīdzekļa
tehnisko ekspertīzi transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs) veic
par samaksu;
12.7. transportlīdzekļa tehniskās
ekspertīzes slēdzienu inspektors noformē transportlīdzekļa
tehniskās ekspertīzes akta veidā (5.pielikums);
12.8. kopā ar tehniskās
ekspertīzes aktu, kura slēdziens pozitīvs, inspektors izsniedz
izziņu par transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanu.
13. Otrās kategorijas pārbūvi veic
šādā kārtībā:
13.1. pirms pārbūves veikšanas
transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs) izstrādā pārbūves tehnisko
projektu, tajā iekļaujot šādas sadaļas:
13.1.1. tehniskā projekta
aprakstošo daļu ar pārbūves nepieciešamības pamatojumu un
pārbūves tehniskā risinājuma izklāstu;
13.1.2. tehniskā projekta
konstruktīvo daļu ar pārbūves galveno konstruktīvo risinājumu
rasējumiem (skicēm);
13.1.3. tehniskā projekta aprēķinu
daļu ar galveno konstruktīvo risinājumu stiprības, slodzes un
citiem nepieciešamiem aprēķiniem;
13.2. transportlīdzekļa īpašnieks
(turētājs) aizpilda noteiktas formas pieteikumu (3.pielikums),
uzrādot izvēlēto pārbūves veidu, un to kopā ar izstrādāto
pārbūves tehnisko projektu iesniedz saskaņošanai TKS
inspekcijā;
13.3. saskaņošanai
transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs) iesniedz pārbūves tehniskā
projekta 3 eksemplārus un kvīti, kas apliecina samaksu par
tehniskā projekta saskaņošanu;
13.4. TKS inspekcija veic pārbūves
tehniskā projekta izvērtēšanu un ne vēlāk kā 15 darba dienu laikā
pieņem lēmumu par tehniskā projekta saskaņošanu vai par
saskaņošanas atteikumu;
13.5. galvenie tehniskā projekta
saskaņošanas atteikuma iemesli:
13.5.1. izvēlētā pārbūve nav
atļauta;
13.5.2. tehniskais projekts
izstrādāts nekvalitatīvi;
13.6. pēc saskaņošanas pārbūves
tehniskais projekts tiek reģistrēts TKS inspekcijā, projekta
vienu eksemplāru nodod glabāšanā TKS inspekcijas arhīvā, bet
pārējos divus - projekta izstrādātājam;
13.7. nepieciešamības gadījumā TKS
inspekcija var pieprasīt pārbūves tehniskā projekta iepriekšēju
saskaņošanu ar transportlīdzekļa izgatavotāju vai ar tā
pilnvaroto pārstāvi Latvijā;
13.8. transportlīdzekļa īpašnieks
(turētājs) pārbūvi veic pēc pārbūves tehniskā projekta
saskaņošanas TKS inspekcijā;
13.9. pēc pārbūves inspektors veic
transportlīdzekļa tehnisko ekspertīzi šādā kārtībā:
13.9.1. transportlīdzekļa
īpašnieks (turētājs) iesniedz inspektoram noteiktas formas
pieteikumu ar atzīmi par pārbūves saskaņošanu, iesniedz vienu no
saskaņotā pārbūves tehniskā projekta eksemplāriem un kvīti, kas
apliecina samaksu par transportlīdzekļa tehnisko ekspertīzi;
13.9.2. pēc dokumentu uzrādīšanas
un samaksāšanas transportlīdzekli transportlīdzekļa īpašnieks
(turētājs) nodod inspektoram tehniskās kontroles veikšanai;
13.9.3. inspektors tehnisko
kontroli sāk ar transportlīdzekļa numurēto agregātu
identifikācijas numuru pārbaudi. Par atklātām viltojuma pazīmēm
transportlīdzekļa agregātu numerācijā vai reģistrācijas
dokumentos inspektors sastāda noteiktas formas aktu un tālāk
rīkojas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
13.9.4. pēc agregātu numuru
salīdzināšanas inspektors veic transportlīdzekļa tehniskā
stāvokļa kontroli, kuras laikā tiek pārbaudīts pārbūvētais
transportlīdzeklis, un dod slēdzienu par tā atbilstību TKS
inspekcijā apstiprinātā tehniskā projektā un šo noteikumu
4.pielikumā noteiktajām prasībām;
13.10. ja transportlīdzekļa
tehniskās kontroles laikā inspektors konstatē atkāpi no
apstiprinātā tehniskā projekta, tad transportlīdzekļa īpašnieks
(turētājs) novērš konstatētās atkāpes vai, izdarot izmaiņas
tehniskajā projektā atbilstoši veiktajai pārbūvei, veic atkārtotu
tehniskā projekta saskaņošanu, pēc kā transportlīdzeklim
nepieciešama atkārtota tehniskā ekspertīze;
13.11. atkārtoto transportlīdzekļa
tehnisko ekspertīzi inspektors veic par samaksu;
13.12. transportlīdzekļa tehniskās
ekspertīzes slēdzienu inspektors noformē transportlīdzekļa
tehniskās ekspertīzes akta veidā (5.pielikums);
13.13. kopā ar tehniskās
ekspertīzes aktu, kura slēdziens pozitīvs, inspektors izsniedz
izziņu par transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanu.
14. Trešās kategorijas pārbūvi
izgatavotājs veic šādā kārtībā:
14.1. trešās kategorijas pārbūves
veikšanai izgatavotājs izstrādā pārbūves tehniskos noteikumus,
kuros iekļauj šādas sadaļas:
14.1.1. "Ievads", kur dots
transportlīdzekļa pārbūves nepieciešamības skaidrojums;
14.1.2. "Tehniskās prasības", kur
doti pārbūves, ekspluatācijas un kvalitātes raksturojumi, sadaļā
iekļaujot šādas apakšsadaļas:
14.1.2.1. "Pamatparametri un
izmēri", kur norādīti pārbūves galvenie parametri, gabarīta un
montāžas izmēri vai dota atsauce uz izstrādāto pārbūves
konstruktoru dokumentāciju;
14.1.2.2. "Raksturojumi", kur
norādītas galvenās ekspluatācijas nosacījumu prasības;
14.1.2.3. "Komplektācija" kur dots
komplektējošo daļu un dokumentu uzskaitījums;
14.1.2.4. "Marķēšana", kura ir
atbilstoša valsts standarta LVS 88-1997 noteiktajām prasībām;
14.1.2.5. "Pieņemšanas noteikumi",
kur ietverta pārbūves kontroles kārtība un nosacījumi;
14.1.2.6. "Kontroles metodes", kur
norādīts sadaļā "Tehniskie noteikumi" minēto parametru, izmēru,
raksturojumu, normu kontroles metodes un kontroles
mērinstrumenti;
14.1.2.7. "Ekspluatācijas
noteikumi", kur ietverti ekspluatācijas nosacījumi, tehniskās
apkopes periodiskums un materiāli;
14.1.2.8. "Izgatavotāja
garantijas", kur doti garantijas nosacījumi;
14.2. pieteikumu sērijveida
pārbūvei kopā ar pārbūves skiču projektu juridiskā persona
iesniedz izskatīšanai TKS inspekcijā;
14.3. TKS inspekcija reģistrē
pieteikumu un ne vēlāk kā 15 darba dienu laikā pieņem lēmumu par
pieteikuma saskaņošanu vai atteikumu;
14.4. pirms pārbūves tehnisko
noteikumu saskaņošanas TKS inspekcijā izgatavotāja izveidotā
komisija veic pārbūvētā transportlīdzekļa eksperimentālā parauga
pieņemšanas izmēģinājumus. Pieņemšanas izmēģinājumu laikā
komisija pārbauda pārbūvētā transportlīdzekļa tehnisko datu
atbilstību izstrādāto tehnisko noteikumu un ceļu satiksmes
drošības prasībām. Pieņemšanas komisijas darbā piedalās TKS
inspekcijas darbinieks. Pieņemšanas izmēģinājumu rezultātus
komisija noformē ar izmēģinājumu protokolu;
14.5. saskaņošanai TKS inspekcijā
izgatavotājs iesniedz pārbūves tehnisko noteikumu 3 eksemplārus
un pārbūvētā transportlīdzekļa pieņemšanas izmēģinājumu
protokolu;
14.6. tehnisko noteikumu
saskaņošanu TKS inspekcija veic par samaksu;
14.7. TKS inspekcija veic pārbūves
tehnisko noteikumu izvērtēšanu un ne vēlāk kā 15 darba dienu
laikā pieņem lēmumu par tehnisko noteikumu saskaņošanu vai par
saskaņošanas atteikumu;
14.8. galvenie tehnisko noteikumu
saskaņošanas atteikuma iemesli:
14.8.1. tehniskie noteikumi
izstrādāti nepilnīgi;
14.8.2. tehniskos noteikumos
uzrādītie tehniskie dati neatbilst pārbūvētā transportlīdzekļa
eksperimentālā parauga tehniskajiem datiem;
14.9. pēc saskaņošanas TKS
inspekcijā izgatavotājs pārbūves tehniskos noteikumus reģistrē
Valsts Nacionālajā standartizācijas un metroloģijas centrā; vienu
tehnisko noteikumu eksemplāru iesniedz Valsts Nacionālajam
standartizācijas un metroloģijas centrā, otru - TKS inspekcijā,
trešais eksemplārs paliek izgatavotājam;
14.10. par transportlīdzekļa
atbilstību tehnisko noteikumu prasībām pēc pārbūves izgatavotājs
apliecina ar aktu par transportlīdzekļa izgatavošanu
(6.pielikums);
14.11. aktu par transportlīdzekļa
izgatavošanu 3 eksemplāros aizpilda izgatavotājs, 1.eksemplāru
izsniedz transportlīdzekļa īpašniekam (turētājam)
transportlīdzekļa pārbūves reģistrācijai CSDD, 2.eksemplāru nodod
TKS inspekcijā, 3.eksemplārs paliek juridiskai personai;
14.12. aizpildītu aktu par
transportlīdzekļa izgatavošanu izgatavotājs apliecina ar parakstu
un spiedogu;
14.13. pēc tehnisko noteikumu
saskaņošanas TKS inspekcija periodiski kontrolē izgatavoto un
ražošanā esošo transportlīdzekļu atbilstību saskaņoto tehnisko
noteikumu prasībām.
15. Gadījumā, ja pārbūves
rezultātā mainījušies transportlīdzekļa uzskaites tehniskie dati
un tehniskās ekspertīzes aktā izdarīta atzīme par reģistrācijas
apliecības maiņu vai saņemts akts par transportlīdzekļa
izgatavošanu, transportlīdzekļa īpašnieks veic pārbūves datu
reģistrāciju saskaņā ar spēkā esošiem Transportlīdzekļu
reģistrācijas noteikumiem
III.
Transportlīdzekļu pārbūves dokumentu aizpildīšanas kārtība
16. Pieteikums transportlīdzekļa
pārbūvei tiek aizpildīts šādā kārtībā:
16.1. pieteikuma sadaļas "Ziņas
par transportlīdzekļa īpašnieku (turētāju)", izvēlēto pārbūves
veidu un "Ziņas par transportlīdzekli" aizpilda transportlīdzekļa
īpašnieks (turētājs);
16.2. pieteikuma sadaļu "CSDD
atzīmes" aizpilda inspektors vai TKS inspekcijas darbinieks un
tajā tiek ierakstīts viens no šādiem slēdzieniem:
16.2.1. "pārbūve par …… bez
pārbūves tehniskā projekta izstrādāšanas nav atļauta";
16.2.2. "pārbūve par ….. atļauta
saskaņā ar pārbūves tehnisko projektu, reģistrācijas Nr.….";
16.2.3. "pārbūve par …..
atļauta";
14.2.4. "pārbūve par … atļauta,
izņemot .............." (jānorāda aizliegums, piemēram, "izņemot
kabīnes pagarināšanu");
16.2.5. "pārbūve par …. nav
pieļaujama";
16.3. aizpildītu pieteikumu
inspektors vai TKS inspekcijas darbinieks apliecina ar savu
parakstu, personīgo spiedogu un reģistrē pārbūvju reģistrācijas
žurnālā (7.pielikums);
17. Tehniskās ekspertīzes aktu
inspektors aizpilda šādā kārtībā:
17.1. tehniskās ekspertīzes akta
sākumā inspektors uzrāda ziņas par transportlīdzekļa īpašnieku
(turētāju);
17.2. tehniskās ekspertīzes akta
sadaļā "Ziņas par transportlīdzekli" inspektors uzrāda pārbūvētā
transportlīdzekļa uzskaites tehniskos datus.
Piezīme. Transportlīdzekļa
marka, modelis un izlaiduma gads pārbūves rezultātā nemainās;
17.3. tehniskās ekspertīzes akta
sadaļā "Piezīmes" inspektors uzrāda šo noteikumu 4.pielikuma
attiecīgajā punktā norādīto informāciju;
17.4. tehniskās ekspertīzes akta
sadaļā "Slēdziens" inspektors ar krustu nosvītro nevajadzīgo
lodziņu;
17.5. negatīva slēdziena gadījumā
inspektors papildus apraksta iemeslu, kura dēļ transportlīdzeklis
neatbilst tehniskā projekta vai šo noteikumu 4.pielikuma
prasībām;
17.6. tehniskās ekspertīzes akta
sadaļā "Reģistrācijas apliecības maiņa" inspektors ar krustu
nosvītro nevajadzīgo lodziņu;
17.7. tehniskās ekspertīzes aktu
inspektors aizpilda 3 eksemplāros; 1.eksemplāru pēc tehniskās
ekspertīzes veikšanas inspektors nodod transportlīdzekļa
īpašniekam (turētājam) transportlīdzekļa pārbūves reģistrācijai
CSDD, 2.eksemplāru - TKS inspekcijai, bet 3.eksemplāru kopā ar
pieteikumu transportlīdzekļa pārbūvei un kvīti par samaksas
veikšanu atstāj glabāšanā tajā CSDD rajona (pilsētas) nodaļas
arhīvā, kurā veikta transportlīdzekļa tehniskā ekspertīze;
17.8. tehniskās ekspertīzes akta
visām sadaļām jābūt aizpildītām;
17.9. aizpildītu tehniskās
ekspertīzes aktu inspektors apliecina ar savu parakstu un
personīgo spiedogu.
IV. Slēdziena
pārsūdzēšanas kārtība
18. Ja transportlīdzekļa
īpašniekam (turētājam) ir pamatotas pretenzijas par
transportlīdzekļa tehniskās ekspertīzes slēdziena atbilstību
faktiskajam stāvoklim, transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs) 3
darba dienu laikā pēc tehniskās ekspertīzes slēdziena saņemšanas
var to pārsūdzēt, iesniedzot motivētu iesniegumu CSDD.
19. Pēc iesnieguma saņemšanas tā
iesniedzējs tiek rakstiski informēts par atkārtotas tehniskās
ekspertīzes veikšanas laiku un vietu.
20. Atkārtoto tehnisko ekspertīzi
veic satiksmes ministra apstiprināta komisija un dod slēdzienu
par transportlīdzekļa atbilstību šo noteikumu noteiktajām
prasībām.
21. Komisijas slēdzienu
transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs) var pārsūdzēt normatīvajos
aktos noteiktā kārtībā.
V. Pārejas
noteikumi
22. Noteikumi stājas spēkā ar
1999.gada 1.aprīli.
23. Atzīt par spēku zaudējušu CSDD
1992.gada 30.oktobrī apstiprināto "Pagaidu instrukciju par
pārbūvēto transporta līdzekļu atbilstību ceļu satiksmes drošības
prasībām".
Satiksmes ministrs A.
Gorbunovs
Autosatiksmes departamenta direktora
vietnieks J.Kancēvičs
1.pielikums
1. Pirmās kategorijas pārbūves
veidi
1.1. Vieglajam
automobilim pieļaujamie pārbūves veidi
Pārbūves kods Pārbūves veids
Transportlīdzekļa tips
Vieglais pasažieru
automobilis Plašlietojuma vieglais automobilis Speciālais
vieglais automobilis
11.1. Virsbūves maiņa l l
l
11.2. Motora maiņa l l l
11.3. Sēdekļu maiņa l l l
11.4. Galveno lukturu maiņa pret
citas markas un modeļa lukturiem l l l
11.5. Dublējošās vadības sistēmu
uzstādīšana /demontāža l l
11.6. Pielāgošana labās puses
kustībai l l l
11.7. Pārbūve par kravas furgonu l
l
11.8. Pārbūve par
katafalkautomobili l l
11.9. Pielāgošana vadītājam
invalīdam /demontāža l l
1.2. Kravas
automobilim pieļaujamie pārbūves veidi
Transportlīdzekļa tips
Pār-
būves Pārbūves veids
kods
12.1. Pārbūve par kravas kasti l l
l l l l l l
12.2. Pārbūve par kravas furgonu l
l l l l l l l
12.3. Pārbūve par kravas cisternu
l l l l l l l l
12.4. Kravas kastes aprīkošana
ar
konteinera
stiprinājumiem/demontāža l
12.5. Virsbūves maiņa l
12.6 Motora maiņa l l l l l l l l
l
12.7. Kabīnes maiņa l l l l l l l
l l
12.8. Rāmja maiņa l l l l l l l l
l
12.9. Sēdekļu maiņa l l l l l l l
l l
12.10. Galveno lukturu maiņa pret
citas
markas un modeļa lukturiem l l l l
l l l l l
12.11. Dublējošās vadības
sistēmu
uzstādīšana/demontāža l l l l
12.12. Furgona tipa speciālā
automobiļa
aprīkošana ar papildu sēdvietām
l
12.13 Hidromanipulatora
uzstādīšana/demontāža l l l l
12.14. Papildu degvielas
tvertnes
uzstādīšana/demontāža l l l l l l
l l l
12.15. Aizmugures un sānu
drošības
konstrukciju uzstādīšana l l l l l
l l l
1.3. Autobusam
pieļaujamie pārbūves veidi
Pār- Transportlīdzekļa tips
būves Pārbūves veids Pasažieru
Speciālais
kods autobuss autobuss
13.1. Virsbūves maiņa l l
13.2 Motora maiņa l l
13.3. Sēdekļu maiņa l l
13.4. Galveno lukturu maiņa pret
citas markas un
modeļa lukturiem l l
13.5. Dublējošās vadības sistēmu
uzstādīšana/demontāža l l
13.6. Pārbūve par kravas furgonu l
l
13.7. Pārbūve par katafalkautobusu
l l
13.8. Pārbūve par plašlietojuma
vieglo automobili l l
1.4. Piekabei
pieļaujamie pārbūves veidi
Transportlīdzekļa tips
Pār-
būves Pārbūves veids
kods
14.1. Pārbūve par piekabi kravas
kasti l l l l l l
14.2. Pārbūve par piekabi furgonu
l l l l l l
14.3. Pārbūve par piekabi cisternu
l l l l l l
14.4. Piekabes kravas kastes
aprīkošana ar
konteinera
stiprinājumiem/demontāža l
14.5. Rāmja maiņa l l l l l l
l
14.6 Hidromanipulatora
uzstādīšana/demontāža l l l l
14.7. Aizmugures un sānu
drošības
konstrukciju uzstādīšana l l l l l
l
1.5. Puspiekabei
pieļaujamie pārbūves veidi
Transportlīdzekļa tips
Pār-
būves Pārbūves veids
kods
15.1. Pārbūve par puspiekabi
kravas kasti l l l l l l
15.2. Pārbūve par puspiekabi
furgonu l l l l l l
15.3. Pārbūve par puspiekabi
cisternu l l l l l l
15.4. Puspiekabes kravas kastes
aprīkošana ar
konteinera
stiprinājumiem/demontāža l
15.5. Rāmja maiņa l l l l l l
l
15.6. Hidromanipulatora
uzstādīšana/demontāža l l l l
15.7. Aizmugures un sānu
drošības
konstrukciju uzstādīšana l l l l l
l
1.6. Motociklam
(triciklam, kvadriciklam) pieļaujamie pārbūves veidi
Transportlīdzekļa tips
Motocikls Motocikls Motocikls
Pār- pasažieru kravas
speciālais
būves Pārbūves veids (tricikls,
(tricikls, (tricikls,
kods kvadricikls) kvadricikls)
kvadricikls)
16.1. Priekšējās dakšas maiņa pret
citas
markas un modeļa dakšu l l l
16.2. Pakaļējo amortizatoru maiņa
pret citas
markas, modeļa un tipizmēra
amortizatoriem l l l
16.3. Galveno lukturu maiņa pret
citas
markas un modeļa lukturiem l l
l
16.4. Degvielas tvertnes maiņa
pret citas
markas un modeļa degvielas tvertni
l l l
1.6.5. Stūres maiņa pret citas
markas un modeļa stūri l l l
16.6. Sēdekļa maiņa pret citas
markas un
modeļa sēdekļiem l l l
16.7. Rāmja maiņa l l l
Autosatiksmes departamenta direktora
vietnieks J.Kancēvičs
2.pielikums
Transportlīdzeklim
nepieļaujamie pārbūves veidi
1. Vieglajam
automobilim nav pieļaujams:
1.1. veikt konstruktīvas izmaiņas
virsbūves nesošajā konstrukcijā, ja tā rezultātā mainās virsbūves
vizuālais izskats vai tehniskie parametri (garums, platums,
augstums u.tml.). Šīs prasības neattiecas uz papildus aprīkojuma
uzstādīšanu);
1.2. veikt konstruktīvas izmaiņas
stūres sistēmā;
1.3. veikt konstruktīvas izmaiņas
balstiekārtas kinemātikā;
1.4. veikt konstruktīvas izmaiņas
bremžu sistēmā;
1.5. uzstādīt citas markas un
modeļa tiltus;
1.6.uzstādīt citas markas un
modeļa virsbūvi, izņemot 5.pielikuma 11.1.2.apakšpunktā minēto
gadījumu.
2. Kravas
automobilim nav pieļaujams:
2.1. veikt konstruktīvas izmaiņas
stūres sistēmā;
2.2. veikt konstruktīvas izmaiņas
balstiekārtas kinemātikā;
2.3. veikt konstruktīvas izmaiņas
kabīnei;
2.4. uzstādīt citas markas un
modeļa virsbūvi, izņemot 5.pielikuma 12.9.2.apakšpunktā minēto
gadījumu.
2.5. uzstādīt citas markas un
modeļa kabīni, izņemot 5.pielikuma 12.15.2.apakšpunktā minēto
gadījumu;
2.6. uzstādīt citas markas un
modeļa rāmi, izņemot 5.pielikuma 12.16.2.apakšpunktā minēto
gadījumu;
2.7. uzstādīt citas markas un
modeļa tiltus, izņemot gadījumus kad tilti ir identiski. Šādā
gadījumā jāsaņem TKS inspekcijas attiecīgs atzinums;
2.8. uzstādīt pašizgatavotu
degvielas tvertni;
2.9. uzstādīt vairāk kā vienu
papildus degvielas tvertni;
2.10. palielināt (samazināt) asu
skaitu.
3. Autobusam
nav pieļaujams:
3.1. veikt konstruktīvas izmaiņas
virsbūves nesošajā konstrukcijā, ja tā rezultātā mainās virsbūves
vizuālais izskats un tehniskie parametri (garums, platums,
augstums u.tml.). Šīs prasības neattiecas uz papildus aprīkojuma
uzstādīšanu);
3.2. veikt konstruktīvas izmaiņas
stūres sistēmā;
3.3. veikt konstruktīvas izmaiņas
balstiekārtas kinemātikā;
3.4. likvidēt (aizmetināt u.tml.)
durvis, logus, avārijas izejas;
3.5. uzstādīt citas markas un
modeļa virsbūvi, izņemot 5.pielikuma 13.1.2.apakšpunktā minēto
gadījumu.
3.6. uzstādīt citu marku un modeļu
tiltus, izņemot gadījumus kad tilti ir identiski. Šādā gadījumā
jāsaņem TKS inspekcijas attiecīgs atzinums;
3.7. uzstādīt vairāk kā vienu
papildus degvielas tvertni;
4. Piekabei nav
pieļaujams:
4.1. veikt konstruktīvas izmaiņas
sakabes ierīcē;
4.2. veikt konstruktīvas izmaiņas
balstiekārtas kinemātikā;
4.3. uzstādīt papildus degvielas
tvertnes;
4.4. uzstādīt citu marku un modeļu
tiltus, izņemot gadījumus kad tilti ir identiski. Šādā gadījumā
jāsaņem TKS inspekcijas attiecīgs atzinums;
4.5. uzstādīt citas markas un
modeļa rāmi, izņemot 5.pielikuma 14.8.2.apakšpunktā minēto
gadījumu;
4.6. palielināt (samazināt) asu
skaitu;
5. Puspiekabei
nav pieļaujams:
5.1. veikt konstruktīvas izmaiņas
sakabes ierīcē;
5.2. veikt konstruktīvas izmaiņas
balstiekārtas kinemātikā;
5.3. uzstādīt papildus degvielas
tvertnes;
5.4. uzstādīt citu marku un modeļu
tiltus, izņemot gadījumus kad tilti ir identiski. Šādā gadījumā
jāsaņem TKS inspekcijas attiecīgs atzinums;
5.5. uzstādīt citas markas un
modeļa rāmi, izņemot 5.pielikuma 15.8.2.apakšpunktā minēto
gadījumu;
5.6. palielināt (samazināt) asu
skaitu;
6. Motociklam
(triciklam, kvadriciklam) nav pieļaujams:
6.1. uzstādīt pašizgatavotu vai
citas markas un modeļa rāmi;
6.2. uzstādīt pašizgatavotu
priekšējo dakšu;
6.3. uzstādīt citu modeļu motoru,
ja tā jauda un griezes moments pārsniedz pārbūvējamā motocikla
jaudu un griezes momentu vairāk par 30%;
6.4. veikt izmaiņas bremžu
sistēmā, izņemot gadījumus, ja tiek mainīta priekšējā dakša vai
pakaļējais ritenis komplektā ar bremžu sistēmu;
6.5. uzstādīt blakusvāģi motocikla
kreisajā pusē;
6.6. uzstādīt automobiļa
riteņus;
6.7. uzstādīt pašizgatavotu
stūri;
6.8. uzstādīt pašizgatavotus
sēdekļus;
6.9. uzstādīt pašizgatavotas vai
pārbūvētas izpūtēja caurules.
Autosatiksmes departamenta direktora
vietnieks J.Kancēvičs
3.pielikums
Autosatiksmes departamenta direktora
vietnieks J.Kancēvičs
4.
pielikums
1. Tehniskās prasības pirmās
kategorijas pārbūves veidiem
1.1. Vieglie
automobiļi
11.0.
Vispārīgās prasības
11.0.1. Pārbūvēšanai ieteicams
izmantot attiecīgās markas automobiļa izgatavotāja ražotās
detaļas, mezglus un agregātus.
11.0.2. Pēc pārbūves pilna
masa un pašmasa netiek mainīta, izņemot gadījumu, kad
transportlīdzekļa reģistrā uzrādītā pilnā masa nesakrīt ar
izgatavotāja noteikto pilno masu, kas uzrādīta izgatavotāja
plāksnītē. Tas neattiecas uz virsbūves maiņu.
11.0.3. Automobilim pēc
pārbūves jāatbilst ar satiksmes ministra 1995.gada 4.janvāra
pavēli Nr.2 apstiprināto "Noteikumu "Par transportlīdzekļu
tehnisko stāvokli"" (turpmāk tekstā - Noteikumi "Par
transportlīdzekļu tehnisko stāvokli") 3.daļas prasībām.
11.0.4. Transportlīdzekļa
tipam pēc pārbūves jāatbilst Valsts standarta LVS 87:1997
prasībām.
11.1.
Virsbūves maiņa
11.1.1. Virsbūves maiņa
atļauta pret tās pašas markas un modeļa virsbūvi.
11.1.2. Iespējama virsbūves
maiņa arī pret citas markas un modeļa virsbūvi, ja virsbūve
ir identiska un savstarpēji apmaināma. Šādā gadījumā jāsaņem
TKS inspekcijas attiecīgs atzinums.
11.1.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Virsbūves maiņa". 11.1.2.
apakšpunktā minētajā gadījumā tehniskās ekspertīzes akta
sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīta ………. virsbūve", norādot
virsbūves marku (modeli).
11.2. Motora
maiņa
11.2.1. Benzīnmotora maiņa
pret tās pašas markas un modeļa dīzeļmotoru atļauta gadījumā,
ja šādu motoru transportlīdzeklim paredz izgatavotājs.
11.2.2. Elektroiekārtai un
elektroiekārtas barošanas sistēmai jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām.
11.2.3. Bremžu sistēmas
darbībai ar vakuuma pastiprinātāju jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām.
11.2.4. Stūres sistēmas
darbībai ar stūres pastiprinātāju jāatbilst izgatavotāja
notiktajām prasībām.
11.1.5. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīts ……….motors".
11.3. Sēdekļu
maiņa
11.3.1. Atļauts uzstādīt
rūpnieciski ražotus automobiļa sēdekļus.
11.3.2. Sēdekļu izvietojumam
un skaitam jāatbilst transportlīdzekļa izgatavotāja
noteiktajām prasībām.
11.3.3. Sēdekļiem jābūt droši
stiprinātiem.
11.3.4. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Sēdekļu maiņa. Uzstādīti ……
sēdekļi", uzrādot sēdvietu skaitu.
11.4. Galveno
lukturu maiņa pret citas markas un modeļa lukturiem
11.4.1. Lukturiem jābūt
sertificētiem atbilstoši ANO EEK Noteikumu vai ES direktīvu
prasībām un atbilstoši marķētiem.
11.4.2. Lukturiem jābūt
uzstādītiem simetriski attiecībā pret automobiļa garenasi.
Tie nedrīkst būt uzstādīti automobiļa vadītāja redzamības
zonā.
11.4.3. Tālās gaismas režīmā
vienlaicīgi ieslēgto galveno lukturu gaismas stipruma
kontrolskaitļu summa nedrīkst pārsniegt 75 vienības.
11.4.4. Aizliegts uzstādīt
lokizlādes lampas, ja šādas lampas transportlīdzeklim nav
paredzējis izgatavotājs.
11.4.5. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda tipa apstiprinājuma simbolu un
numuru, piemēram E13*24789.
11.5.
Dublējošās vadības sistēmu uzstādīšana/demontāža
11.5.1. Automobiļa dublējošās
vadības sistēmām jābūt mehāniski (ar svirām trosēm) saistītām
ar automobiļa pamatvadības sistēmām un jānodrošina automobiļa
pamatvadības un dublējošās vadības sistēmu neatkarīga
darbība.
11.5.2. Bremzēšanas sistēmas
dublējošai vadībai jābūt saistītai ar bremzēšanas
signāllukturu ieslēgšanas mehānismu un jānodrošina automobiļa
bremzēšanas efektivitāte atbilstoši izgatavotāja noteiktajām
prasībām.
11.5.3. Nav pieļaujama
palielināta brīvkustība dublējošās vadības sistēmu mehānismu
šarnīros.
11.5.4. Dublējošās vadības
sistēmu elementu savienojumiem jābūt nostiprinātiem,
stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un
nodrošinātiem pret atskrūvēšanos.
11.5.5. Automobilim jābūt
aprīkotam ar papildus sānu (ārējiem) un iekšējo atpakaļskata
spoguļiem
11.5.6. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Mācību".
11.6.
Pielāgošana labās puses kustībai
11.6.1. Pārbūvi atļauts veikt
tikai tādā gadījumā, ja šādu modifikāciju paredz automobiļa
izgatavotājs.
11.6.2. Pārbūvei atļauts
izmantot tikai tās pašas markas un modeļa konstrukcijas
elementus.
11.6.3. Stūres mehānismam
jābūt piemērotam labās puses kustībai.
11.6.4. Ārējās apgaismes
ierīcēm jābūt paredzētām labās puses kustībai.
11.6.5. Kontroles mērierīcēm
jābūt izvietotām atbilstoši labās puses kustībai.
11.6.6. Stikla tīrītājiem
jābūt izvietotiem atbilstoši labās puses kustībai.
11.6.7. Gadījumā, ja pārbūve
nav tehniski iespējama bez transportlīdzekļa identifikācijas
numura likvidācijas, tad pirms pārbūves jāveic
transportlīdzekļa numurēto agregātu identifikācijas numuru
salīdzināšana.
11.6.8. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Pielāgots labās puses
kustībai".
11.7. Pārbūve
par kravas furgonu
11.7.1. Kravas nodalījumā
jābūt demontētiem sēdekļiem un likvidētām sēdekļu
stiprinājuma vietām tā, lai ar vienkāršu instrumentu
palīdzību sēdvietas nebūtu iespējams uzstādīt atpakaļ.
11.7.2. Kravas furgona
vestspējas sadalījumam jāatbilst šādam nosacījumam:
P-(M+Nx68)>Nx68, kur:
P - automobiļa pilna masa
(kg);
M - automobiļa pašmasa
(kg);
N - sēdvietu skaits
(gab.).
11.7.3. Kravas furgonā atļauts
uzstādīt ne vairāk kā 7 sēdvietas. Tām jābūt izvietotām ne
vairāk kā 2 rindās, turklāt 1.rindā jābūt izvietotām ne
vairāk kā 3 sēdvietām. Maksimālais attālums starp sēdekļu
atzveltnēm 0,65 m. Sēdvietas nevar būt izvietotas kravas
telpā.
11.7.4. Sēdekļiem jābūt droši
stiprinātiem.
11.7.5. Sēdekļiem jābūt
aprīkotiem ar sertificētām drošības jostām atbilstoši ANO EEK
Noteikumu Nr.16 prasībām.
11.7.6. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādītas ….sēdvietas",
norādot sēdvietu skaitu.
11.8. Pārbūve
par katafalkautomobili
11.8.1. Vadītāja vietai jābūt
atdalītai no kravas telpas ar cieta materiāla starpsienu.
11.8.2. Kravas nodalījumā
jābūt demontētiem sēdekļiem un likvidētām sēdekļu
stiprinājuma vietām tā, lai ar vienkāršu instrumentu
palīdzību sēdvietas nebūtu iespējams uzstādīt atpakaļ.
11.9.
Pielāgošana vadītājam invalīdam/demontāža
11.9.1. Automobiļa alternatīvā
vadības sistēmu atkarībā no invalīda kustību ierobežojuma
veida veido uz sajūga, bremžu, ātruma pārslēgšanas, stūres,
barošanas un apgaismes sistēmām vai paralēli tām.
11.9.2. Bremzēšanas sistēmas
alternatīvai vadībai jābūt saistītai ar bremzēšanas
signāllukturu ieslēgšanas mehānismu un jānodrošina automobiļa
bremzēšanas efektivitāte atbilstoši izgatavotāja noteiktajām
prasībām.
11.9.3. Izslēgtai sajūga
vadības sistēmai jābūt ar fiksējamu stāvokli.
11.9.4. Nav pieļaujama
palielināta brīvkustība vadības mehānismu šarnīros.
11.9.5. Visiem vadības
sistēmas elementu savienojumiem jābūt nostiprinātiem,
stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un
nodrošinātiem pret atskrūvēšanos.
11.9.6. Vadības sistēmas
sviras nedrīkst pieskarties citām automobiļa daļām.
11.9.7. Vadības sistēmas
elementiem jābūt izveidotiem bez asiem izvirzījumiem un
izvietotiem tā, lai pēc iespējas mazāk traumētu vadītāju ceļu
satiksmes negadījumā.
11.9.8. Stūres ratam atļauts
uzstādīt speciālu rokturi automobiļa vadīšanai ar vienu
roku.
11.9.9. Alternatīvās vadības
sistēmas elementi nedrīkst ierobežot automobiļa pamatvadības
sistēmu darbību.
11.9.10. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Pielāgots vadītājam invalīdam.
Izmainīta: - sajūga sistēma;
- bremžu sistēma;
- ātrumu pārslēgšanas
sistēma;
- stūres sistēma;
- degvielas padeves
sistēma."
1.2. Kravas
automobiļi
12.0.
Vispārīgās prasības
12.0.1. Pārbūvēšanai ieteicams
izmantot attiecīgās markas automobiļa izgatavotāja ražotās
detaļas, mezglus un agregātus.
12.0.2. Automobiļa gabarīti
pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt maksimāli pieļaujamos
lielumus, ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi
12.0.3. Automobiļa pilnas
masas slodze uz ass pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt šādus
lielumus:
- automobiļa izgatavotāja
noteikto tehniski pieļaujamo slodzi uz ass;
- maksimāli pieļaujamo slodzi
uz ass, ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
12.0.4. Automobiļa pašmasas
slodze uz automobiļa stūrējamo asi pēc pārbūves nedrīkst būt
mazāka par 25% no automobiļa pašmasas.
12.0.5. Automobiļa pilna masa
pēc pārbūves nemainās, bet pašmasa tiek noteikta, automobili
nosverot. Automobiļa pašmasā ietilpst:
- automobiļa sausā masa;
- dzesēšanas šķidruma
masa;
- eļļu masa;
- degvielas masa (degvielai
jābūt piepildītai 90% no izgatavotāja noteiktā tilpuma);
- rezerves riteņa (-u)
masa.
12.0.6. Kravas automobilim,
kas izgatavots pēc 1999.gada 1.janvāra, uzstādot kravas
tilpni, kravas tilpnei jābūt atbilstības apliecinājumam.
12.0.7. Kravas automobilim,
kas izgatavots pēc 1999.gada 1.janvāra, uzstādot
hidromanipulatoru, hidromanipulatoram jābūt atbilstības
apliecinājumam.
12.0.8. Kravas automobilim,
kas izgatavots pēc 1999.gada 1.janvāra, uzstādot seglu
ierīci, seglu ierīcei jābūt marķētai un jābūt atbilstības
apliecinājumam.
12.0.9 Kravas automobiļa
pārbūve atļauta bez rāmja pagarināšanas (saīsināšanas).
12.0.10. Kravas automobilim
pēc pārbūves jāatbilst Noteikumu "Par transportlīdzekļu
tehnisko stāvokli" 3.daļas prasībām.
12.0.11. Transportlīdzekļa
tipam pēc pārbūves jāatbilst Valsts standarta LVS 87:1997
prasībām.
12.1. Pārbūve
par kravas kasti
12.1.1. Kravas kastes
stiprinājuma elementiem un to skaitam jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām un jānodrošina kravas kastes ar
pieļaujamo pilnu masu noturēšana garenvirzienā un
šķērsvirzienā, automobili maksimāli paātrinot (palēninot),
bez nobīdes.
12.1.2. Atveramo bortu
aizslēgiem jābūt nodrošinātiem pret patvaļīgu atvēršanos.
12.2. Pārbūve
par kravas furgonu
12.2.1. Kravas furgona
stiprinājuma elementiem un to skaitam jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām un jānodrošina kravas furgona ar
pieļaujamo pilnu masu noturēšana garenvirzienā un
šķērsvirzienā, automobili maksimāli paātrinot (palēninot),
bez nobīdes.
12.2.2. Kravas furgona
pakaļējām (sānu) durvīm jābūt atveramām no ārpuses,
nodrošinātām pret patvaļīgu atvēršanos un jābūt iespējai tās
nofiksēt atvērtā stāvoklī.
12.3. Pārbūve
par kravas cisternu
12.3.1. Cisternas stiprinājuma
elementiem un to skaitam jāatbilst izgatavotāja noteiktajām
prasībām un jānodrošina cisternas ar pieļaujamo pilnu masu
noturēšana garenvirzienā un šķērsvirzienā, automobili
maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes.
12.4. Kravas
kastes aprīkošana ar konteinera stiprinājumiem
12.4.1. Konteinera
stiprinājuma elementiem jāatbilst standartā ISO1161-79
noteiktajām prasībām.
12.4.2. Pārbūvējamā automobiļa
celtspēja nedrīkst būt mazāka par pārvadājamā konteinera
pilnu masu.
12.4.3. Konteinera
stiprinājuma elementiem jābūt izvietotiem tā, lai konteinera
stiprināšana būtu iespējama visās tam paredzētajās
vietās.
12.4.4. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Aprīkots ar konteinera
stiprinājuma elementiem".
12.5. Virsbūves
maiņa
12.5.1. Virsbūves maiņa
atļauta tikai pret tās pašas markas un modeļa virsbūvi.
12.5.2. Iespējama virsbūves
maiņa pret citas markas un modeļa virsbūvi, ja virsbūve ir
identiska un savstarpēji apmaināma. Šādā gadījumā jāsaņem TKS
inspekcijas attiecīgs atzinums.
12. 5.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Virsbūves maiņa". 12.9.2.
apakšpunktā minētajā gadījumā tehniskās ekspertīzes akta
sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīta ………. virsbūve", norādot
virsbūves marku (modeli).
12.6. Motora
maiņa
12.6.1. Benzīnmotora maiņa
pret tās pašas markas un modeļa dīzeļmotoru atļauta gadījumā,
ja šādu motoru transportlīdzeklim paredz izgatavotājs.
12.6.2. Elektroiekārtai un
elektroiekārtas barošanas sistēmai jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām.
12.6.3. Bremžu sistēmas
darbībai ar vakuuma pastiprinātāju jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām.
12.6.4. Stūres sistēmas
darbībai ar stūres pastiprinātāju jāatbilst izgatavotāja
notiktajām prasībām.
12.6.5. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīts ……….motors".
12.7. Kabīnes
maiņa
12.7.1. Kabīnes maiņa atļauta
pret tās pašas markas un modeļa kabīni.
12.7.2. Iespējama kabīnes
maiņa arī pret citas markas un modeļa kabīni, ja kabīne ir
identiska un savstarpēji apmaināma. Šādā gadījumā jāsaņem TKS
inspekcijas attiecīgs atzinums.
12.7.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Kabīnes maiņa". 12.12.2.
apakšpunktā minētajā gadījumā tehniskās ekspertīzes akta
sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīta ………. modeļa kabīne",
norādot kabīnes marku (modeli).
12.8. Rāmja
maiņa
12.8.1. Rāmja maiņa atļauta
tikai pret tās pašas markas un modeļa rāmi.
12.8.2. Iespējama rāmja maiņa
pret citas markas un modeļa rāmi, ja rāmis ir identisks un
savstarpēji apmaināms. Šādā gadījumā jāsaņem TKS inspekcijas
attiecīgs atzinums.
12.8.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Rāmja maiņa. Rāmja
identifikācijas numurs ……….". 12.12.2. apakšpunkta minētajā
gadījumā tehniskās ekspertīzes akta sadaļā "Piezīmes" norāda
"Uzstādīts ……… rāmis", norādot rāmja marku (modeli).
12.9. Sēdekļu
maiņa
12.9.1. Atļauts uzstādīt
rūpnieciski ražotus automobiļa sēdekļus.
12.9.2. Sēdekļu skaitam un
izvietojumam jāatbilst transportlīdzekļa izgatavotāja
noteiktajām prasībām.
12.9.3. Sēdekļiem jābūt droši
stiprinātiem.
12.9.4. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Sēdekļu maiņa".
12.10. Galveno
lukturu maiņa pret citas markas un modeļa lukturiem
12.10.1. Lukturiem jābūt
sertificētiem atbilstoši ANO EEK Noteikumu vai ES direktīvu
prasībām un atbilstoši marķētiem.
12.10.2. Lukturiem jābūt
uzstādītiem simetriski attiecībā pret automobiļa garenasi.
Tie nedrīkst būt uzstādīti automobiļa vadītāja redzamības
zonā.
12.10.3. Tālās gaismas režīmā
vienlaicīgi ieslēgto galveno lukturu gaismas stipruma
kontrolskaitļu summa nedrīkst pārsniegt 75 vienības.
12.10.4. Aizliegts uzstādīt
lokizlādes lampas, ja šādas lampas transportlīdzeklim nav
paredzējis izgatavotājs.
12.10.5. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda tipa apstiprinājuma simbolu un
numuru, piemēram, E13*24789.
12.11.
Dublējošās vadības sistēmu uzstādīšana/demontāža
12.11.1. Automobiļa dublējošās
vadības sistēmām jābūt mehāniski (ar svirām, trosēm)
saistītām ar automobiļa pamatvadības sistēmām un jānodrošina
automobiļa pamatvadības un dublējošās vadības sistēmu
neatkarīga darbība.
12.11.2. Bremzēšanas sistēmas
dublējošai vadībai jābūt saistītai ar bremzēšanas
signāllukturu ieslēgšanas mehānismu un jānodrošina automobiļa
bremzēšanas efektivitāte atbilstoši izgatavotāja noteiktām
prasībām.
12.11.3. Nav pieļaujama
palielināta brīvkustība dublējošās vadības sistēmu mehānismu
šarnīros.
12.11.4. Dublējošās vadības
sistēmu elementu savienojumiem jābūt nostiprinātiem,
stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un
nodrošinātiem pret atskrūvēšanos.
12.11.5. Automobilim jābūt
aprīkotam ar papildus sānu (ārējiem) un iekšējo atpakaļskata
spoguļiem.
12.11.6. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Mācību".
12.12. Furgona
tipa speciālā automobiļa aprīkošana ar papildu sēdvietām
12.12.1. Furgona tipa
speciālajos kravas automobiļos tehnoloģiskajā nodalījumā
atļauts uzstādīt ne vairāk par 4 papildu sēdvietām īslaicīgai
personāla pārvadāšanai. Kopējais sēdvietu skaits kravas
furgonā nedrīkst pārsniegt 7 vietas.
12.12.2. Atļauts uzstādīt
rūpnieciski ražotus automobiļa sēdekļus.
12.12.3. Sēdekļiem jābūt droši
stiprinātiem.
12.12.4. Sēdvietām jābūt
vērstām braukšanas virzienā.
12.12.5. Sēdvietām jābūt
aprīkotām ar sertificētām drošības jostām atbilstoši ANO EEK
Noteikumu Nr.16 prasībām.
12.12.6. Furgona tipa
virsbūves ārējām durvīm jābūt atveramām gan no ārpuses, gan
arī no iekšpuses, nodrošinātām pret patvaļīgu atvēršanos un
jābūt iespējai tās nofiksēt atvērtā stāvoklī.
12.12.7. Furgonā esošajam
apkalpojošajam personālam jābūt iespējai sazināties ar
vadītāju (atverams logs, radiosakari u.tml.).
12.12.8. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Tehnoloģiskajā nodalījumā
uzstādītas …. sēdvietas".
12.13.
Hidromanipulatora uzstādīšana/demontāža
12.13.1. Hidromanipulatora
stiprināšanai paredzētajam papildrāmim jānodrošina
hidromanipulatora atbilstošs izvietojums.
12.13.2. Papildrāmja
stiprinājuma elementiem pie automobiļa pamatrāmja jānodrošina
papildrāmja drošs stiprinājums, hidromanipulatoru maksimāli
noslogojot.
12.13.2. Hidromanipulatora
stiprinājumam pie papildrāmja jāatbilst hidromanipulatora
izgatavotāja noteiktajām prasībām un jānodrošina
hidromanipulatora drošs stiprinājums.
12.13.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīts hidromanipulators.
Modelis ………..".
12.14. Papildu
degvielas tvertnes uzstādīšana/demontāža
12.14.1. Atļauts uzstādīt
vienu papildu degvielas tvertni.
12.14.2. Papildus degvielas
tvertnes konstrukcijai un tilpumam jābūt analogam attiecīgās
markas (modeļa) izgatavotāja uzstādītajai degvielas
tvertnei.
12.14.3. Papildu degvielas
tvertnes izvietojumam jābūt tādam, lai papildus degvielas
tvertne būtu pēc iespējas aizsargāta ar automobiļa nesošās
konstrukcijas elementiem ceļu satiksmes negadījumā.
12.14.4. Maksimālais papildu
degvielas tvertnes tilpums nedrīkst pārsniegt 500 l.
12.14.5. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīta papildus degvielas
tvertne …….. l ", norādot tvertnes tilpumu.
12.15.
Aizmugures un sānu drošības konstrukciju uzstādīšana
12.15.1. Atļauts uzstādīt
tikai ANO EEK Noteikumu Nr.58, Nr.73 un ES direktīvu
70/221/EEC un 89/297/EC prasībām atbilstošas sertificētas
aizmugures un sānu drošības konstrukcijas, kuru atbilstību
apstiprinātajam tipam apliecina izgatavotāja, izplatītāja vai
importētāja izsniegts atbilstības apliecinājums.
12.15.2. Aizmugures un sānu
drošības konstrukcijām, to izvietojumam un stiprinājumam
jāatbilst Noteikumu "Par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli"
3.daļas 605.punkta prasībām.
12.15.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādītas sānu un aizmugures
drošības konstrukcijas".
1.3.
Autobusi
13.0.
Vispārīgās prasības
13.0.1. Pārbūvēšanai ieteicams
izmantot attiecīgās markas automobiļa izgatavotāja ražotās
detaļas, mezglus un agregātus.
13.0.2. Autobusa pilnas masas
slodze uz ass pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt šādus
lielumus:
- autobusa izgatavotāja
noteikto tehniski pieļaujamo slodzi uz ass;
- maksimāli pieļaujamo ass
slodzi, ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
13.0.3. Autobusa pašmasas
slodze uz automobiļa stūrējamo asi pēc pārbūves nedrīkst būt
mazāka par 25% no automobiļa pašmasas.
13.0.4. Autobusa pilna masa
pēc pārbūves nemainās, bet pašmasa tiek noteikta, autobusu
nosverot. Autobusa pašmasā ietilpst:
- autobusa sausā masa;
- dzesēšanas šķidruma
masa;
- eļļu masa;
- degvielas masa (degvielai
jābūt piepildītai 90% no izgatavotāja noteiktā tilpuma);
- rezerves riteņa (-u)
masa.
13.0.5. Autobusam pēc pārbūves
jāatbilst Noteikumu "Par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli"
3.grupas prasībām.
13.0.6. Transportlīdzekļa
tipam pēc pārbūves jāatbilst Valsts standarta LVS 87:1997
prasībām.
13.1. Virsbūves
maiņa
13.1.1. Virsbūves maiņa
atļauta pret tās pašas markas un modeļa virsbūvi.
13.1.2. Iespējama virsbūves
maiņa pret citas markas un modeļa virsbūvi, ja virsbūve ir
identiska un savstarpēji apmaināma. Šādā gadījumā jāsaņem TKS
inspekcijas attiecīgs atzinums.
13.1.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Virsbūves maiņa". 13.1.2.
apakšpunktā minētajā gadījumā tehniskās ekspertīzes akta
sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīta ………. virsbūve", norādot
virsbūves marku (modeli).
13.2. Motora
maiņa
13.2.1. Benzīnmotora maiņa
pret tās pašas markas un modeļa dīzeļmotoru atļauta gadījumā,
ja šādu motoru transportlīdzeklim paredz izgatavotājs.
13.2.2. Elektroiekārtai un
elektroiekārtas barošanas sistēmai jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām.
13.2.3. Bremžu sistēmas
darbībai ar vakuuma pastiprinātāju jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām.
13.2.4. Stūres sistēmas
darbībai ar stūres pastiprinātāju jāatbilst izgatavotāja
notiktajām prasībām.
13.2.5. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīts ……….motors".
13.3. Sēdekļu
maiņa
13.3.1. Atļauts uzstādīt
rūpnieciski ražotus automobiļa sēdekļus.
13.3.1. Sēdekļu skaitam un
izvietojumam jāatbilst transportlīdzekļa izgatavotāja
noteiktajām prasībām.
13.3.2. Sēdekļiem jābūt droši
stiprinātiem.
13.3.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Sēdekļu maiņa".
13.4. Galveno
lukturu maiņa pret citas markas un modeļa lukturiem
13.4.1. Lukturiem jābūt
sertificētiem atbilstoši ANO EEK Noteikumu vai ES direktīvu
prasībām un atbilstoši marķētiem.
13.4.2. Lukturiem jābūt
uzstādītiem simetriski attiecībā pret automobiļa garenasi.
Tie nedrīkst būt uzstādīti automobiļa vadītāja redzamības
zonā.
13.4.3. Tālās gaismas režīmā
vienlaicīgi ieslēgto galveno lukturu gaismas stipruma
kontrolskaitļu summa nedrīkst pārsniegt 75 vienības.
13.4.4. Aizliegts uzstādīt
lokizlādes lampas, ja šādas lampas transportlīdzeklim nav
paredzējis izgatavotājs.
13.4.5. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda tipa apstiprinājuma simbolu un
numuru, piemēram, E13*24789.
13.5.
Dublējošās vadības sistēmu uzstādīšana/demontāža
13.5.1. Automobiļa dublējošās
vadības sistēmām jābūt mehāniski (ar svirām, trosēm)
saistītām ar automobiļa pamatvadības sistēmām un jānodrošina
automobiļa pamatvadības un dublējošās vadības sistēmu
neatkarīga darbība.
13.5.2. Bremzēšanas sistēmas
dublējošai vadībai jābūt saistītai ar bremzēšanas
signāllukturu ieslēgšanas mehānismu un jānodrošina automobiļa
bremzēšanas efektivitāte atbilstoši izgatavotāja noteiktajām
prasībām.
13.5.3. Nav pieļaujama
palielināta brīvkustība dublējošās vadības sistēmu mehānismu
šarnīros.
13.5.4. Dublējošās vadības
sistēmu elementu savienojumiem jābūt nostiprinātiem,
stiprinājuma elementiem jābūt atbilstoši nospriegotiem un
nodrošinātiem pret atskrūvēšanos.
13.5.5. Automobilim jābūt
aprīkotam ar papildus sānu (ārējiem) un iekšējo atpakaļskata
spoguļiem.
13.5.6. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Mācību".
13.6. Pārbūve
par kravas furgonu
13.6.1. Kravas nodalījumā
jābūt demontētiem sēdekļiem un likvidētām sēdekļu
stiprinājuma vietām tā, lai ar vienkāršu instrumentu
palīdzību sēdvietas nebūtu iespējams uzstādīt atpakaļ.
13.6.2. Kravas furgona
kravnesības sadalījumam jāatbilst šādam nosacījumam:
P-(M+Nx68)>Nx68, kur:
P - autobusa pilna masa
(kg);
M - autobusa pašmasa (kg);
N - sēdvietu skaits
(gab..).
13.6.3. Kravas furgonā atļauts
uzstādīt ne vairāk par 7 sēdvietām. Tām jābūt izvietotām ne
vairāk kā 2 rindās, turklāt 1.rindā jābūt izvietotām ne
vairāk par 3 sēdvietām. Maksimālais attālums starp sēdekļu
atzveltnēm 0,65m. Sēdvietas nevar būt izvietotas kravas
telpā.
13.6.4. Atļauts uzstādīt
rūpnieciski ražotus automobiļa sēdekļus.
13.6.5. Sēdekļiem jābūt droši
stiprinātiem.
13.6.6. Sēdvietām jābūt
aprīkotām ar sertificētām drošības jostām atbilstoši ANO EEK
Noteikumu Nr.16 prasībām.
13.6.7. Kravas nodalījumā
atļauts likvidēt logus un durvis.
13.6.8. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādītas …….sēdvietas",
norādot sēdvietu skaitu.
13.7 Pārbūve
par katafalkautobusu
13.7.1. Vadītāja vietai jābūt
atdalītai no kravas telpas ar cieta materiāla starpsienu.
13.7.2. Autobusa kravas telpā,
kura paredzēta cilvēka mirstīgo atlieku pārvadāšanai, atļauts
atstāt 4 sēdvietas. Pārējiem sēdekļiem jābūt demontētiem un
sēdekļu stiprinājuma vietām likvidētām tā, lai ar vienkāršu
instrumentu palīdzību sēdvietas nebūtu iespējams uzstādīt
atpakaļ.
13.8. Pārbūve
par plašlietojuma vieglo automobili
13.8.1. Plašlietojuma vieglā
automobiļa kravnesības sadalījumam jāatbilst šādam
nosacījumam:
P- (M+Nx68)<Nx68, kur:
P - autobusa pilna masa
(kg);
M - autobusa pašmasa (kg);
N - sēdvietu skaits
(gab.).
13.8.2. Sēdvietu skaits kopā
ar vadītāju nedrīkst pārsniegt 9 vietas.
13.8.3. Demontēto sēdekļu
stiprinājuma vietām jābūt likvidētām tā, lai ar vienkāršu
instrumentu palīdzību sēdvietas nebūtu iespējams uzstādīt
atpakaļ.
13.8.4. Atļauts uzstādīt
rūpnieciski ražotus automobiļa sēdekļus.
13.8.5. Sēdekļiem jābūt droši
stiprinātiem.
13.8.6. Sēdvietām jābūt
aprīkotām ar sertificētām drošības jostām atbilstoši ANO EEK
Noteikumu Nr.16 prasībām.
13.8.7. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādītas …….. sēdvietas",
norādot kopējo sēdvietu skaitu.
1.4.
Piekabes
14.0.
Vispārīgās prasības
14.0.1. Pārbūvēšanai ieteicams
izmantot attiecīgās markas piekabes izgatavotāja ražotās
detaļas, mezglus un agregātus.
14.0.2. Piekabes gabarīti pēc
pārbūves nedrīkst pārsniegt maksimāli pieļaujamos lielumus,
ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
14.0.3. Piekabes pilnas masas
slodze uz ass pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt šādus
lielumus:
- piekabes izgatavotāja
noteikto tehniski pieļaujamo slodzi uz ass;
- maksimāli pieļaujamo ass
slodzi, ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
14.0.4. Piekabes pilna masa
pēc pārbūves nemainās, bet pašmasa tiek noteikta, piekabi
nosverot. Piekabes pašmasā ietilpst:
- piekabes sausā masa;
- rezerves riteņa (-u)
masa.
14.0.5. Piekabei, kas
izgatavota pēc 1999.gada 1.janvāra, uzstādot kravas tilpni,
kravas tilpnei jābūt atbilstības apliecinājumam.
14.0.6. Piekabes pārbūve
atļauta bez rāmja pagarināšanas (saīsināšanas).
14.0.7. Piekabei pēc pārbūves
jāatbilst Noteikumu "Par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli"
3.daļas prasībām.
14.0.8. Transportlīdzekļa
tipam pēc pārbūves jāatbilst Valsts standarta LVS 87:1997
prasībām.
14.1. Pārbūve
par piekabi kravas kasti
14.1.1. Kravas kastes
stiprinājuma elementiem un to skaitam jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām un jānodrošina kravas kastes ar
pieļaujamo pilnu masu noturēšanu garenvirzienā un
šķērsvirzienā, piekabi maksimāli paātrinot (palēninot), bez
nobīdes.
14.1.2. Atveramo bortu
aizslēgiem jābūt nodrošinātiem pret patvaļīgu atvēršanos.
14.2. Pārbūve
par piekabi furgonu
14.2.1. Furgona stiprinājuma
elementiem un to skaitam jāatbilst izgatavotāja noteiktajām
prasībām un jānodrošina kravas furgona ar pieļaujamo pilnu
masu noturēšana garenvirzienā un šķērsvirzienā, piekabi
maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes.
14.2.2. Furgona pakaļējām
(sānu) durvīm jābūt atveramām no ārpuses, nodrošinātām pret
patvaļīgu atvēršanos un jābūt iespējai tās nofiksēt atvērtā
stāvoklī.
14.3. Pārbūve
par piekabi cisternu
14.3.1. Cisternas stiprinājuma
elementiem un to skaitam jāatbilst izgatavotāja noteiktajām
prasībām vai jānodrošina cisternas ar pilnu masu noturēšanu
garenvirzienā un šķērsvirzienā, piekabi maksimāli paātrinot
(palēninot), bez nobīdes.
14.4.
Piekabes kravas kastes aprīkošana ar konteinera
stiprinājumiem/demontāža
14.4.1 Konteinera stiprinājuma
elementiem jāatbilst standarta ISO1161-79 prasībām.
14.4.2. Konteinera
stiprinājuma elementiem jābūt izvietotiem tā, lai konteinera
stiprināšana būtu iespējama visās tam paredzētajās
vietās.
14.4.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Aprīkots ar konteinera
stiprinājuma elementiem".
14.5. Rāmja
maiņa
14.5.1. Rāmja maiņa atļauta
tikai pret tās pašas markas un modeļa rāmi.
14.5.2. Iespējama rāmja maiņa
pret citas markas un modeļa rāmi, ja rāmis ir identisks un
savstarpēji apmaināms. Šādā gadījumā jāsaņem TKS inspekcijas
attiecīgs atzinums.
14.5.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Rāmja maiņa. Rāmja
identifikācijas numurs ……….". 14.8.2. apakšpunkta minētajā
gadījumā tehniskās ekspertīzes akta sadaļā "Piezīmes" norāda
"Uzstādīts ……… rāmis", norādot rāmja marku (modeli).
14.6
Hidromanipulatora uzstādīšana/demontāža
14.6.1. Hidromanipulatora
stiprināšanai paredzētajam papildrāmim jānodrošina
hidromanipulatora atbilstošs izvietojums.
14.6.2. Papildrāmja
stiprinājuma elementiem pie automobiļa pamatrāmja jānodrošina
papildrāmja drošs stiprinājums, hidromanipulatoru maksimāli
noslogojot.
14.6.3. Hidromanipulatora
stiprinājumam pie papildrāmja jāatbilst hidromanipulatora
izgatavotāja noteiktajām prasībām un jānodrošina
hidromanipulatora drošs stiprinājums.
14.6.4. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīts hidromanipulators.
Modelis ………..".
14.7.
Aizmugures un sānu drošības konstrukciju uzstādīšana
14.7.1. Atļauts uzstādīt tikai
ANO EEK Noteikumu Nr.58, Nr.73 un ES direktīvu
70/221 EEC un 89/297 EEC prasībām atbilstošas
sertificētas aizmugures un sānu drošības konstrukcijas, kuru
atbilstību apstiprinātajam tipam apliecina izgatavotāja,
izplatītāja vai importētāja izsniegts atbilstības
apliecinājums.
14.7.2. Aizmugures un sānu
drošības konstrukcijām, to izvietojumam un stiprinājumam
jāatbilst Noteikumu "Par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli"
3.daļas 605.punkta prasībām.
14.7.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādītas sānu un aizmugures
drošības konstrukcijas".
1.5.
Puspiekabes
15.0.
Vispārīgās prasības
15.0.1. Pārbūvēšanai ieteicams
izmantot attiecīgās markas puspiekabes izgatavotāja ražotās
detaļas, mezglus un agregātus.
15.0.2. Puspiekabes gabarīti
pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt maksimāli pieļaujamos
lielumus, ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
15.0.3. Puspiekabes pilnas
masas slodze uz ass pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt šādus
lielumus:
- puspiekabes izgatavotāja
noteikto tehniski pieļaujamo slodzi uz ass;
- maksimāli pieļaujamo ass
slodzi, ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
15.0.4. Puspiekabes pilna masa
pēc pārbūves nemainās, bet pašmasa tiek noteikta, piekabi
nosverot. Puspiekabes pašmasā ietilpst:
- puspiekabes sausā masa;
- rezerves riteņa (-u)
masa.
15.0.5. Puspiekabei, kas
izgatavota pēc 1999.gada 1.janvāra, uzstādot kravas tilpni,
kravas tilpnei jābūt atbilstības apliecinājumam.
15.0.6. Puspiekabes pārbūve
atļauta bez rāmja pagarināšanas (saīsināšanas).
15.0.7. Puspiekabei pēc
pārbūves jāatbilst Noteikumu "Par transportlīdzekļu tehnisko
stāvokli" 3.daļas prasībām.
15.0.8. Transportlīdzekļa
tipam pēc pārbūves jāatbilst Valsts standarta LVS 87:1997
prasībām.
15.1. Pārbūve
par puspiekabi kravas kasti
15.1.1. Kravas kastes
stiprinājuma elementiem un to skaitam jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām vai jānodrošina kravas kastes ar
pieļaujamo pilnu masu noturēšana garenvirzienā un
šķērsvirzienā, puspiekabi maksimāli paātrinot (palēninot),
bez nobīdes.
15.1.2. Atveramo bortu
aizslēgiem jābūt nodrošinātiem pret patvaļīgu atvēršanos.
15.2. Pārbūve
par puspiekabi furgonu
15.2.1. Kravas furgona
stiprinājuma elementiem un to skaitam jāatbilst izgatavotāja
noteiktajām prasībām vai jānodrošina kravas furgona ar
pieļaujamo pilnu masu noturēšanu garenvirzienā un
šķērsvirzienā, puspiekabi maksimāli paātrinot (palēninot),
bez nobīdes.
15.2.2. Furgona pakaļējām
(sānu) durvīm jābūt atveramām no ārpuses, nodrošinātām pret
patvaļīgu atvēršanos un jābūt iespējai tās nofiksēt atvērtā
stāvoklī.
15.3. Pārbūve
par puspiekabi cisternu
15.3.1. Cisternas stiprinājuma
elementiem un to skaitam jāatbilst izgatavotāja noteiktajām
prasībām vai jānodrošina cisternas ar pieļaujamo pilnu masu
noturēšanu garenvirzienā un šķērsvirzienā, puspiekabi
maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes.
15.4. Rāmja
maiņa
15.4.1. Rāmja maiņa atļauta
tikai pret tās pašas markas rāmi.
15.4.2. Iespējama rāmja maiņa
pret citas markas un modeļa rāmi, ja rāmis ir identisks un
savstarpēji apmaināms. Šādā gadījumā jāsaņem TKS inspekcijas
attiecīgs atzinums.
15.4.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Rāmja maiņa. Rāmja
identifikācijas numurs ……….". 15.8.2. apakšpunktā minētajā
gadījumā tehniskās ekspertīzes akta sadaļā "Piezīmes" norāda
"Uzstādīts ……… rāmis", norādot rāmja marku (modeli).
15.5
Hidromanipulatora uzstādīšana/demontāža
15.5.1. Hidromanipulatora
stiprināšanai paredzētajam papildrāmim jānodrošina
hidromanipulatora atbilstošs izvietojums.
15.5.2. Papildrāmja
stiprinājuma elementiem pie automobiļa pamatrāmja jānodrošina
papildrāmja drošs stiprinājums, hidromanipulatoru maksimāli
noslogojot.
15.5.3. Hidromanipulatora
stiprinājumam pie papildrāmja jāatbilst hidromanipulatora
izgatavotāja noteiktajām prasībām un jānodrošina
hidromanipulatora drošs stiprinājums.
15.5.4. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādīts hidromanipulators.
Modelis ………..".
15.6.
Aizmugures un sānu drošības konstrukciju uzstādīšana
15.6. 1. Atļauts uzstādīt
tikai ANO EEK Noteikumu Nr.58, Nr.73 un ES direktīvu
70/221 EEC un 89/297 EEC prasībām atbilstošas
sertificētas aizmugures un sānu drošības konstrukcijas, kuru
atbilstību apstiprinātajam tipam apliecina izgatavotāja,
izplatītāja vai importētāja izsniegts atbilstības
apliecinājums.
15.6.2. Aizmugures un sānu
drošības konstrukcijām, to izvietojumam un stiprinājumam
jāatbilst Noteikumu "Par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli"
3.daļas 605.punkta prasībām.
15.6.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Uzstādītas sānu un aizmugures
drošības konstrukcijas".
1.6. Motocikli
(tricikli, kvadricikli)
16.1.
Priekšējās dakšas maiņa
16.1.1. Priekšējās dakšas
stiprinājuma vietām pie rāmja jāatbilst izgatavotāja
prasībām.
16.1.2. Stiprinājuma
elementiem jānodrošina dakšas drošs stiprinājums.
16.1.3. Priekšējās dakšas
sagāzuma leņķis pret horizontālo plakni nedrīkst pārsniegt
lielumu, pie kura vertikālas dinamiskas slodzes iedarbības
rezultātā uz priekšējo dakšu, amortizatoru darbība kļūst
neefektīva.
16.1.4. Atļauts mainīt
priekšējo dakšu komplektā ar priekšējo riteni un esošo bremžu
sistēmu. Priekšējā riteņa un pakaļējā riteņa bremžu sistēmas
pievadam jābūt identiskām.
16.1.5. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Priekšējās dakšas maiņa".
16.2. Pakaļējo
amortizatoru maiņa
16.2.1. Amortizatora maiņas
gadījumā pret cita gabarītizmēra amortizatoriem, tā
stiprinājuma vietām jāatbilst izgatavotāja prasībām.
16.2.2. Stiprinājuma
elementiem jānodrošina amortizatora drošs stiprinājums.
16.2.3. Amortizatora
stiprinājuma vietu izmaiņas gadījumā stiprinājuma elementu
metinājuma vietas pirms tehniskās ekspertīzes krāsot
aizliegts.
16.2.4. Amortizatora vai tā
stiprinājuma vietu maiņas gadījumā jānodrošina motora ķēdes
spriegošana.
16.2.5. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Pakaļējo amortizatoru
maiņa".
16.3. Galvenā
luktura maiņa
16.3.1. Lukturiem jāatbilst
Noteikumu "Par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli" 3.daļas
2.grupas prasībām.
16.3.2. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda tipa apstiprinājuma simbolu un
numuru, piemēram, E13*24789.
16.4. Degvielas
tvertnes maiņa
16.4.1. Degvielas tvertnes
gabarīti un tilpums nedrīkst pārsniegt pārbūvējamā motocikla
degvielas tvertnes gabarītus un tilpumu vairāk par 20%.
16.4.2. Degvielas tvertnes
stiprinājuma vietām jāatbilst izgatavotāja prasībām.
16.4.3. Stiprinājuma
elementiem jānodrošina degvielas tvertnes drošs
stiprinājums.
16.4.4. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Degvielas tvertnes maiņa".
16.5. Stūres
maiņa
16.5.1. Stūres maiņa atļauta
pret citas markas un modeļa motocikla stūri.
16.5.2. Stūres stiprinājuma
vietām jāatbilst izgatavotāja noteiktām prasībām.
16.5.3. Stiprinājuma
elementiem jānodrošina stūres drošs stiprinājums.
16.5.4. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Stūres maiņa".
16.6. Sēdekļa
maiņa
16.6.1. Sēdekļa stiprinājuma
vietām jāatbilst izgatavotāja prasībām.
16.6.2. Stiprinājuma
elementiem jānodrošina sēdekļa drošs stiprinājums.
16.6.3. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Sēdekļa maiņa".
16.7. Rāmja
maiņa
16.7.1. Rāmja maiņa atļauta
tikai pret tās pašas markas un modeļa rāmi.
16.7.2. Tehniskās ekspertīzes
akta sadaļā "Piezīmes" norāda "Rāmja maiņa".
2. Otrās kategorijas pārbūves
veidu tehniskās prasības
20.0.
Vispārīgās prasības
20.0.1. Pārbūvēšanai ieteicams
izmantot attiecīgās markas transportlīdzekļa izgatavotāja
ražotās detaļas, mezglus un agregātus.
20.0.2. Transportlīdzekļa
gabarīti nedrīkst pārsniegt lielumus, ko nosaka Ceļu
satiksmes noteikumi.
20.0.3. Transportlīdzekļa
pilna masa nedrīkst pārsniegt šādus lielumus:
- transportlīdzekļa
izgatavotāja noteikto tehniski pieļaujamo pilnu masu;
- maksimāli pieļaujamo pilnu
masu, ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
20.0.4. Transportlīdzekļa
pilnas masas slodze uz ass nedrīkst pārsniegt šādus
lielumus:
- transportlīdzekļa
izgatavotāja noteikto tehniski pieļaujamo slodzi uz ass
attiecīgajam modelim;
- maksimāli pieļaujamo ass
slodzi, ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
20.0.5. Transportlīdzekļa
pašmasas slodze uz automobiļa stūrējamo asi pēc pārbūves
nedrīkst būt mazāka par 25% no automobiļa pašmasas.
20.0.6. Mainot motoru pret
citas markas motoru, tā jauda un griezes moments nedrīkst
pārsniegt pārbūvējamā automobiļa jaudu un griezes momentu
vairāk par 25%.
20.0.7. Pagarinot
transportlīdzekļa rāmi, transportlīdzekļa garums nedrīkst
palielināties vairāk par 22%, bet kopējais garums nedrīkst
pārsniegt lielumu ko nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
20.0.8. Plašlietojuma vieglā
automobiļa pārbūve par autobusu (sēdvietu skaita
palielināšana) atļauts veikt tikai tādā gadījumā, ja
izgatavotājs attiecīgās markas un modeļa automobili izgatavo
arī kā autobusu. Sēdekļu izvietojumam jābūt atbilstoši ANO
EEK Noteikumu Nr.52 prasībām. Sēdekļiem jābūt aprīkotiem ar
sertificētām drošības jostām atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.
16 prasībām. Sēdekļu stiprinājuma elementiem jānodrošina
sēdekļu atbilstošs stiprinājums.
20.0.9. Transportlīdzeklim,
kurš izgatavots pēc 1999.gada 1.janvāra, uzstādot kravas
tilpni, kravas tilpnei jābūt izcelsmes sertifikātam.
20.0.10. Transportlīdzeklim,
kurš izgatavots pēc 1999.gada 1.janvāra, uzstādot
hidromanipulatoru, hidromanipulatoram jābūt izcelsmes
sertifikātam.
20.0.11. Transportlīdzeklim,
kurš izgatavots pēc 1999.gada 1.janvāra, uzstādot seglu
ierīci, seglu ierīcei jābūt izcelsmes sertifikātam.
20.0.12. Ja, veicot otrās
kategorijas pārbūvi, vienlaicīgi tiek veikta pārbūve
atbilstoši kādam no pirmās kategorijas pārbūves veidiem, tad
transportlīdzeklim jāatbilst attiecīgās pirmās kategorijas
pārbūves veidam noteiktām prasībām.
20.0.13. Transportlīdzeklim
gāzes barošanas sistēmu atļauta uzstādīt juridiskai personai,
kura izstrādājusi un CSDD TKS inspekcijā apstiprinājusi
pārbūves tehniskos noteikumus.
20.0.14. Pēc pārbūves
transportlīdzeklim jāatbilst Noteikumu "Par transportlīdzekļu
tehnisko stāvokli" noteiktām prasībām.
20.0.15. Transportlīdzekļa
tipam pēc pārbūves jāatbilst valsts standarta LVS 87:1997
prasībām.
Autosatiksmes departamenta
direktora vietnieks J. Kancēvičs
5.
pielikums
Autosatiksmes departamenta
direktora vietnieks J.Kancēvičs
6.pielikums
Autosatiksmes departamenta
direktora vietnieks J.Kancēvičs
7.pielikums
Transportlīdzekļu pārbūves
reģistrācijas žurnāls
Autosatiksmes departamenta
direktora vietnieks J.Kancēvičs