Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Attēlotā redakcija
Ministru Padomes lēmums Nr.280
Rīgā 1993.gada 3.jūnijā 1. Apstiprināt pievienoto Ekonomisko reformu ministrijas sagatavoto valsts uzņēmuma "Latvijas nafta" privatizācijas projektu. Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I.Godmanis
Latvijas Republikas ekonomisko reformu ministrs A.Kreituss Valsts naftas produktu apgādes uzņēmuma "Latvijas nafta" (turpmāk tekstā - "VU "Latvijas nafta"") privatizācijas projekts izstrādāts saskaņā ar 1993.gada 8.marta Latvijas Republikas Ministru Padomes sēdē (protokols Nr.12) doto uzdevumu Ekonomisko reformu ministrijai organizēt VU "Latvijas nafta" privatizāciju. Projektu izstrādājot, ņemts vērā Latvijas Republikas Ministru Padomes 1993.gada 2.aprīļa lēmums Nr.171 "Par valsts uzņēmumu "Latvijas nafta"", kā arī priekšlikumi, kurus izteikušas privātfirmas pēc 1993.gada 21.marta tikšanās Ekonomisko reformu ministrijā. Privatizācijas projekts 1) atbilst Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 30.decembra lēmumā Nr.562 "Par privatizācijas projektiem, to apstiprināšanas, grozīšanas un papildināšanas kārtību" izvirzītajām prasībām. Likumā paredzēto privatizējamo VU "Latvijas nafta" objektu turpmākās saimnieciskās darbības plānu iesniedz pretendenti uz attiecīgo objektu. I. Privatizācijas mērķi Privatizācijas mērķis ir demonopolizēt valsts uzņēmumu "Latvijas nafta" un radīt Latvijā stabilu naftas produktu tirgu, kas balstīts uz godīgas konkurences principiem un būtu neatkarīgs no politiskiem pavērsieniem gan Austrumos, gan Rietumos. II. Informācija par uzņēmumu Uzņēmuma nosaukums: Valsts naftas produktu apgādes uzņēmums "Latvijas nafta". Uzņēmums atrodas Latvijas Republikas Rūpniecības un enerģētikas ministrijas pārziņā. Juridiskā adrese: Rīga, LV - 1821, Brīvības bulvāris 21, tel. 332502. Reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 1991.gada 8.maijā ar Nr.000300317. Pamatkapitāls: 492088 tūkst.rbļ. (pēc bilances datiem uz 01.01.93). Uzņēmuma ieguldījumi citās uzņēmējsabiedrībās: 1. Akciju sabiedrība "Latvian Traffic Service"
2. SIA "Zemgales nafta"
3. Latvijas - Azerbaidžānas tirdzniecības nams AS "Aipara"
4. Rīgas kopuzņēmums SIA "Lat-West-East"
5. SIA "Baltic Petrol Company Ltd."
6. SIA "Atlantic Service"
Uzņēmuma statūtos noteiktie galvenie darbības virzieni:
Uzņēmuma struktūrvienības:
110 DUS, kas ietilpst naftas bāzu sastāvā Autotransporta un materiālās apgādes uzņēmums - Rīga, Maskavas iela 453 Remontu mehāniskā bāze - Rīga, Bauskas iela 3 Centrālais pārvaldes aparāts - Rīga, Brīvības bulvāris 21
VU "Latvijas nafta" ir iznomājusi 40 DUS atsevišķām juridiskām personām. Nomas līgumi ir noslēgti uz termiņu, kas nepārsniedz vienu gadu (pašlaik - līdz 30.jūnijam). Ir noslēgti ilgtermiņa nomas līgumi par Mīlgrāvja un Jelgavas naftas bāzu nomu (līdz 2001. un 2002. gadam). Mīlgrāvja naftas bāzi nomā SIA "LAT-WEST-EAST", Jelgavas naftas bāzi - SIA "Zemgales nafta". Saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1993.gada 2.aprīļa lēmumu Nr.171 "Par valsts uzņēmumu "Latvijas nafta"" nomas līgumos jāparedz, ka nomas līgums var tikt pārtraukts, ja privatizācijas komisija 3) pieņem lēmumu par attecīgo DUS vai naftas bāzu tilpņu privatizāciju. III. Uzņēmuma reorganizācijas un privatizācijas principi VU "Latvijas nafta" tiek reorganizēts un privatizēts pakāpeniski. Atsevišķi tiek privatizētas naftas bāzes un DUS. Naftas bāzes un DUS vienlaicīgi tiek privatizētas dažādos reģionos, lai nodrošinātu vienmērīgu privātīpašumā esošo DUS sadalījumu Latvijas teritorijā. Privatizācija notiek vairākos posmos. Katru naftas bāzi paredzēts pārveidot atsevišķā akciju sabiedrībā, kuras akciju daļa tiek rezervēta sertifikātu 4) īpašniekiem, pensiju fondam, pašvaldībām, kuru teritorijā attiecīgā naftas bāze veic savu pamatdarbību, bet 50% akciju tiek realizētas izsolē privātuzņēmējiem (fiziskām un juridiskām personām). DUS tiek pārdotas izsolē privātuzņēmējiem, kuri apņemas izpildīt privatizācijas komisijas izvirzītos noteikumus. Pirmajā posmā paredzēts atlasīt pa vienai DUS no katras naftas bāzes (no Rīgas naftas bāzes - 3) un pārdot tās atklātā izsolē bez pretendentu atlases. Tas tiek darīts, lai noskaidrotu DUS tirgus vērtību, kas tiktu ņemta vērā, nosakot sākumcenu izsolēs ar pretendentu atlasi. Lai radītu valsts kontrolētas neaizskaramas naftas produktu rezerves, kuras varētu sākt izmantot, ja naftas produktu importā rastos nestabila situācija, kā arī lai apgādātu valsts ātrās reaģēšanas dienestus (ātrā palīdzība, policija, ugunsdzēsības dienests u.c.), izveidojama valsts kontrolēta akciju sabiedrība, kuras 1/6 akciju piederētu komercstruktūrām, kas nodrošinātu kapitāla efektīvu izmantošanu. Reorganizējot VU "Latvijas nafta", jārada neatkarīga struktūra (valsts institūcija), kas izstrādātu valsts politiku naftas produktu importā-eksportā un veiktu regulējošās funkcijas degvielas tirgū:
IV. Uzņēmuma privatizācija 1. Valsts kontrolē atstājamā VU "Latvijas nafta" daļa: Naftas bāzes un DUS:
Reorganizēts VU "Latvijas nafta" pārvaldes aparāts Autotransporta un materiālās apgādes uzņēmums - Rīga, Maskavas iela 453; Remontu mehāniskā bāze - Rīga, Bauskas iela 3. Atklāts pagaidām paliek jautājums par autotransporta uzņēmuma un remontu mehāniskās bāzes atstāšanu valsts kontrolē. Privatizācijas komisija pēc iepazīšanās ar konkrētajiem apstākļiem var ieteikt veikt VU "Latvijas nafta" reorganizāciju, izveidojot no minētajām strukturām patstāvīgus valsts uzņēmumus (vai valsts akciju sabiedrības) un iekļaujot privatizējamo valsts īpašuma objektu sarakstā. Šo uzņēmumu privatizācijas metodi nosaka Rūpniecības un enerģētikas ministrija. Autotransporta uzņēmuma sastāvā ietilpst arī pārvietojamās autouzpildes stacijas, kuras iespējams pārdot privātuzņēmējiem saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 6.novembra lēmumu Nr.465 "Par Valsts uzņēmumu atsevišķu nekustamo un kustamo pamatlīdzekļu izsoles organizēšanas noteikumiem", ja to nolemj privatizācijas komisija. Privatizācijas metode: Iepriekš minētās struktūras apvienot akciju sabiedrībā (jaukta kapitāla sabiedrībā) ar šādu akciju sadalījumu:
2. Naftas bāzu privatizācija
Privatizācijas metode: katras naftes bāzes pārveidošana akciju sabiedrībā ar šādu kapitāla daļu sadalījumu:
Naftas bāzu privatizācija notiek vairākos posmos:
Atsevišķi tiek privatizēta Mīlgrāvja naftas bāze un Jelgavas naftas bāze. Pašlaik ir noslēgti ilgtermiņa nomas līgumi par šo bāzu nomu (līdz 2001. un 2002.gadam). Mīlgrāvja naftas bāzi nomā SIA "LAT-WEST-EAST", Jelgavas naftas bāzi - SIA "Zemgales nafta". Abas naftas bāzes pārveidojamas par akciju sabiedrībām, kuru akciju paketes tiek pārdotas izsolē ar pretendentu atlasi tikai par latiem un bez sertifikātu izmantošanas. Katrā paketē ietilpst 25% akciju, vienam privātuzņēmējam ir tiesības iegādāties vienu akciju paketi. Jaunie akcionāri pārņem valsts saistības par līgumu laušanas rezultātā radušos nomnieku zaudējumu kompensēšanu. 3. DUS privatizācija DUS privatizācija tiek veikta 3 posmos. 1.posms. Atklātā izsolē tiek pārdota pa vienai DUS no katras naftas bāzes, bet no Rīgas naftas bāzes - 3 DUS. Arī rīkojot atklātu izsoli, tās dalībniekiem nepieciešams iesniegt privatizācijas komisijas pieprasītos dokumentus (sk. 2.posmu). Izvēlētas tās DUS, kuras netiek iznomātas. Privatizē šādas DUS:
Privatizācijas komisijai ir tiesības, izmainoties privatizācijas procesa apstākļiem, atlasīt 1.posma privatizācijai citas DUS. 2.posms. Privatizē visas pārējās DUS, izņemot tās, kuras iekļautas valsts kontrolētās a/s sastāvā, un tās, kuras kā rezerve tiek atstātas valsts pārziņā un kuras privatizējamas pašas pēdējās (sk. DUS uzskaitījumu 3.posmā). Privatizācijas metode: izsole ar pretendentu atlasi Privatizācija notiek vairākās kārtās, katrā no tām privatizējot DUS dažādos rajonos. Pretendentu atlases kritēriji (pēc to svarīguma): 1. Apņemšanās izpildīt prasības, kuras izvirza privatizācijas komisija:
2. Nepieļaut atsevišķa uzņēmēja vai uzņēmējsabiedrības 7) monopolstāvokli uz šādām Latvijas automaģistrālēm:
Lai veicinātu konkurenci, vienam uzņēmējam vai uzņēmējsabiedrībai pārdot ne vairāk kā 3 DUS. 3. Ja pretendentu piedāvātie noteikumi ir līdzīgi, priekšroka tiek dota pašreizējam nomniekam vai attiecīgajā reģionā reģistrētajiem uzņēmējiem vai uzņemējsabiedrībām. Privātuzņēmējiem, kuri vēlas piedalīties izsolē, privatizācijas komisijā jāiesniedz šādi dokumenti:
3.posms. Privatizē šādas DUS:
Privatizācijas noteikumi identiski 2.posma noteikumiem. V. Privatizācijas pasākumu realizācijas secība, termiņi 1. VU "Latvijas nafta" privatizācijas pasākumi:
2. Privatizācijas pasākumu realizācijas termiņi un secība (sk. grafiku pielikumā) VI. Priekšlikumi specializētu uzņēmējsabiedrību iesaistīšanai Privatizācijas komisija ir tiesīga VU "Latvijas nafta" privatizācijas organizēšanā un veikšanā iesaistīt specializētas sabiedrības, konsultatīvas firmas un atsevišķus ekspertus. Noteikumus, kādi izvirzāmi firmām, izstrādā privatizācijas komisija. Kritēriji varētu būt:
Darbības virzieni, kuros iespējams iesaistīt privātfirmas un ekspertus:
Lai novērstu iespējamo privātuzņēmējsabiedrību ieinteresētības ietekmi uz darbības rezultātiem, katra objekta privatizācijas dokumentācijas izstrāde tiek nodota dažādām specializētajām sabiedrībām. VII. Bijušo īpašnieku jautājuma risinājums 1. Bijušo īpašnieku īpašumtiesību atjaunošana uz DUS vai naftas bāzēm kā saimnieciskiem objektiem notiek saskaņā ar Latvijas Republikas 1993.gada 30.marta likumu "Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem". Uz saimnieciskajiem objektiem bijušajiem īpašniekiem pieteikums bija jāiesniesz līdz 1992.gada 20.jūnijam. Ja pieteikums iesniegts pēc 1992.gada 20.jūnija, tad, ievērojot to, ka uz minētā likuma spēkā stāšanās brīdi VU "Latvijas nafta" bija iekļauts privatizējamo uzņēmumu sarakstos, bijušajam īpašniekam nav tiesību pieprasīt īpašuma atjaunošanu natūrā. 2. Attiecības ar zemes bijušajiem īpašniekiem. Nepieciešams noskaidrot, vai zemes bijušais īpašnieks ir vietējā pašvaldībā iesniedzis pieteikumu uz zemi (lauku apvidos - līdz 31.12.92., pilsētās - līdz 20.06.92.):
VIII. Attiecības ar pašvaldībām 1. Pašvaldības pārstāvji piedalās (ar balsstiesībām) privatizācijas komisiju darbā, izlemjot jautājumus par attiecīgās pašvaldības teritorijā esošajiem objektiem. 2. Pašvaldībām saskaņā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un šo privatizācijas projektu ir tiesības iegādāties privatizējamā VU "Latvijas nafta" īpašuma daļu:
IX. Attiecības ar uzņēmuma darbiniekiem Lai pēc iespējas saglabātu speciālistu kolektīvu, kāds izveidojies VU "Latvijas nafta", privatizācijas procesā nepieciešams ievērot viņu intereses, piemērojot Latvijas likumdošanas aktos paredzētās garantijas un atvieglojumus. Privatizējot vai reorganizējot atsevišķas VU "Latvijas nafta" struktūrvienības, to darbinieki saglabā savas darba vietas. Darbinieku attiecības ar jauno darba devēju regulē Latvijas darba likumu kodekss. Privatizējot DUS izsolē ar pretendentu atlasi, viens no pretendentam izvirzītajiem nosacījumiem ir esošo darba vietu skaita saglabāšana. Pretendentam jāiesniedz turpmākās saimnieciskās darbības plāns, kurā jāparāda darba vietu skaita izmaiņas tuvākajos 3 - 5 gados. Naftas bāzu darbiniekiem saskaņā ar privatizācijas projekta IV nodaļas 2.punktu tiek dota iespēja iegādāties 20% akciju sabiedrības akcijas par sertifikātiem. Lai naftas bāzu darbinieki varētu realizēt savas tiesības, privatizācijas komisija organizē parakstīšanos uz akcijām. X. Nosacītās cenas noteikšana Katra privatizējamā objekta novērtēšana tiek veikta atsevišķi. Mantas inventarizācija un objekta nosacītās cenas noteikšana notiek saskaņā ar to regulējošiem normatīvajiem aktiem. Nosakot DUS nosacīto cenu, jāņem vērā pirmā posma izsoļu rezultāti. Nosacītā cena tiek izteikta latos. XI. VU "Latvijas nafta" saistību sadalījums starp jaunizveidotajām statūtsabiedrībām VU "Latvijas nafta" saistības tiek sadalītas atbilstoši privatizācijas komisijas noteiktajam un apstiprinātajam tiesību un saistību sadalījumam. Nošķirot katru naftas bāzi no VU "Latvijas nafta" un pārveidojot to par akciju sabiedrību, tiek noteikta jaunās akciju sabiedrības daļa no kopējām VU "Latvijas nafta" saistībām. Realizējot akciju sabiedrības akcijas, to pircēji jāiepazīstina ar a/s saistībām. VU "Latvijas nafta" saistības tiek attiecinātas arī uz privatizējamām DUS. VU "Latvijas nafta" sastāvā esošās naftas bāzes ir realizējušas uz parāda zemnieku saimniecībām, paju sabiedrībām un citām lauksaimnieciska rakstura organizācijām - juridiskām personām - dīzeļdegvielu un mazutu, bet VU "Latvijas nafta" nav šo parādnieku saraksta, līgumu kopiju vai citu dokumentu, lai šo bāzu privatizācijas gadījumā varētu šos parādus piedzīt. 8) Pēc privatizācijas komisijas lēmuma pieņemšanas par konkrētās naftas bāzes privatizācijas uzsākšanu auditorfirmai, kas novērtē uzņēmumu, jānosaka arī iepriekšminēto parādu apmērs. Tiesības piedzīt parādus tiek nodotas uz attiecīgās naftas bāzes izveidotajai akciju sabiedrībai. Konkrētu lēmumu katrā gadījumā pieņem privatizācijas komisija. Saistības saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 13.jūlija rīkojumu Nr.249-r un 1992.gada 9.septembra rīkojumu Nr.304-r paliek VU "Latvijas nafta" un turpmāk pāriet uz valsts kontrolēto akciju sabiedrību. XII. Maksāšanas līdzekļi, samaksas kārtība Samaksai par a/s akcijām un DUS tiek pieņemti lati. Par sertifikātiem rezervētā daļa akciju sabiedrībās tiek realizēta par sertifikātiem. Pirmā iemaksa, iegādājoties a/s akcijas, ir 75% no nosolītās akciju cenas. Tā veicama termiņā, kādu nosaka Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 10.septembra lēmums Nr.382 "Par valsts īpašuma un pašvaldību īpašuma izsoles organizēšanas noteikumiem" īpašuma un pašvaldību īpašuma izsoles organizēšanas noteikumiem. Pārējie 25% sedzami sešu mēnešu laikā pēc a/s reģistrēšanas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā. Ja privātuzņēmējs to vēlas, viņš var samaksāt visu summu uzreiz. Iegādājoties izsolē DUS, 10 dienu laikā pēc izsoles dienas ir jānomaksā 100% no izsolē nosolītās cenas. No privatizācijas iegūtie līdzekļi ieskaitāmi Valsts īpašuma privatizācijas fondā, Latvijas Republikas 1992.gada 9.decembra likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" noteiktajā kārtībā. XIII. Privatizācijas juridiskā bāze VU "Latvijas nafta" privatizāciju regulē šādi likumdošanas u.c. normatīvie akti: 1. Vispārējo VU "Latvijas nafta" privatizācijas procesu regulē Latvijas Republikas 1992.gada 16.jūnija likums "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību". 2. Privatizācijas komisijas darbību regulē Latvijas Republikas 1992.gada 17.marta likums "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām". 3. VU "Latvijas nafta" īpašuma daļas pārveidošanu akciju sabiedrībās regulē Latvijas Republikas 1992.gada 7.jūlija likums "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās" un Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 10.septembra lēmums Nr.383 "Par uzņēmējsabiedrībās pārveidojamo valsts un pašvaldību uzņēmumu minimālo kapitāla daļu, kas jānodod pensiju fonda izveidošanai". 4. VU "Latvijas nafta" DUS pārdošanu izsolēs un jaunizveidoto akciju sabiedrību akciju pakešu pārdošanu izsolēs regulē Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 10.septembra lēmums Nr.382 "Par valsts īpašuma un pašvaldību īpašuma izsoles organizēšanas noteikumiem". Pārdodot akciju sabiedrību akciju paketes, par izsolāmo objektu tiek uzskatīta viena akciju pakete, bet šajā punktā minēto noteikumu 9. un 10.punktā noteiktā informācija sniedzama par akciju sabiedrību, kuras akcijas tiek pārdotas. Izsolē iemaksājamā drošības nauda nosakāma 5% apmērā no izsolāmā objekta sākotnējās izsoles cenas. 5. VU "Latvijas nafta" privatizējamā īpašuma novērtēšanu regulē Latvijas Republikas 1992.gada 10.jūnija likums "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas novērtēšanas kārtību" un Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 21.septembra lēmums Nr.397 "Par nolikumu par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas novērtēšanu". 6. Bijušo īpašnieku un to mantinieku tiesības uz privatizējamo īpašumu reglamentē:
7. Zemes iegūšanu īpašumā vai nomā nosaka: Latvijas Republikas 1992.gada 10.jūlija likums "Par zemes privatizāciju lauku apvidos". Latvijas Republikas 1991.gada 21.jūnija likums "Par zemes lietošanu un zemes ierīcību"; Latvijas Republikas 1991.gada 5.novembra likums "Par ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā". 8. Iespēju par sertifikātiem iegādāties akciju sabiedrību akcijas nosaka Latvijas Republikas 1992.gada 4.novembra likums "Par privatizācijas sertifikātiem" un uz tā pamata apstiprinātie normatīvie akti. 9. Pašvaldību pirmpirkuma tiesības privatizācijas gaitā nosaka:
Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 19.jūnija lēmums Nr.239 "Par nekustamā īpašuma pirmpirkuma tiesību nodrošināšanu pašvaldībām". 10. VU "Latvijas nafta" ir iekļauts Valsts īpašuma objektu sarakstā, kas privatizējami 1993.gada (apstiprināts ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1993.gada 22.februāra lēmumu Nr.91 "Par grozījumiem Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 10.augusta lēmumā Nr.317") 4.sadaļā "Uzņēmumi, kuri privatizējami, pārveidojot šos uzņēmumus statūtsabiedrībās". Apstiprinot šo privatizācijas projektu, Latvijas Republikas Ministru Padome pieņem lēmumu par privatizācijas metodes "pārdošana atklātā izsolē vai izsolē ar pretendentu atlasi" piemērošanu VU "Latvijas nafta" sastāvā esošo DUS privatizācijai. 1) Turpmāk tekstā ar jēdzienu "privatizācijas projekts" saprotams VU "Latvijas nafta" privatizācijas projekts |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par valsts uzņēmuma "Latvijas nafta" privatizāciju
Izdevējs: Ministru Padome
Veids:
lēmums
Numurs: 280Pieņemts: 03.06.1993.Stājas spēkā: 09.06.1993.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 35, 08.06.1993.; Diena, 123, 18.06.1993.
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|