Rezolūcija
Par cilvēkresursu attīstību darbaspēka migrācijas
apstākļos
Baltijas Asambleja,
ņemot vērā Eiropā notiekošo
iedzīvotāju novecošanās un darbspējīgo iedzīvotāju skaita
samazināšanās procesu;
atzīmējot, ka investīcijas
cilvēkresursos un tehnoloģijās ir visu Eiropas Savienības (ES)
dalībvalstu konkurētspējas pamatā un viens no būtiskākajiem
ilgtermiņa uzdevumiem,
saistībā ar
darbaspēka migrāciju
uzskata, ka darbaspēka
brīva pārvietošanās no jaunajām ES dalībvalstīm, tai skaitā no
Baltijas valstīm, ir būtisks ES pamatbrīvību jautājums, kā arī
sociāls, ekonomisks un politisks izaicinājums, jo rada pārmaiņas
Baltijas valstu darbaspēka struktūrā;
uzsver, ka ir īpaši svarīgi
visupirms katrā zemē valsts līmenī izstrādāt savlaicīgus un
ilgtspējīgus risinājumus migrācijas politikas veidošanā, kā arī
koordinēt ar migrācijas jautājumu risināšanu saistīto institūciju
sadarbību;
aicina Baltijas
valstu valdības un Baltijas Ministru padomi
• pastiprināt starpvalstu
sadarbību migrācijas jautājumu risināšanā, lai sekmīgāk izmantotu
priekšrocības, ko sniedz darbaspēka brīva pārvietošanās;
• nodrošināt reģiona
ilgtspējīgu attīstību, iesaistot informācijas apmaiņā un konkrētu
uzdevumu īstenošanā sadarbības partnerus - Ziemeļu padomi un
Beniluksa Starpparlamentāro konsultatīvo padomi;
saistībā ar
darbaspēka reemigrāciju
uzsver, ka Baltijas valstīs
ir īpaši svarīgi īstenot līdzsvarotu reģionālās attīstības
politiku, sekmējot uzņēmējdarbību, kā arī infrastruktūras un
transporta sistēmas attīstību, un veicināt darbaspēka mobilitāti
valsts ietvaros;
atzīmē, ka elastīgāka
izglītības sistēma ļautu atbilstoši reaģēt uz pieaugušajām darba
tirgus prasībām un vajadzībām;
aicina Baltijas
valstu valdības un Baltijas Ministru padomi
• izstrādāt un īstenot
iniciatīvas, kas veicina aizbraukušo cilvēku atgriešanos dzimtenē
un reintegrāciju vietējā darba tirgū;
• uzturēt un stiprināt
saikni ar diasporu tās mītnes zemēs, tādējādi nezaudējot saikni
ar potenciālajiem reemigrantiem;
saistībā ar cilvēkkapitāla atdeves
paaugstināšanu
atzīst, ka darba
produktivitātes celšana ir viens no galvenajiem garantiem katras
valsts līdzsvarotai attīstībai un dzīves līmeņa straujākai
paaugstināšanai;
īpaši uzsver, ka pieaugošās
interneta iespējas, pieejamās informācijas apjoma straujā
palielināšanās un citi mūsu modernā laikmeta apstākļi liek
valstīm nemitīgi palielināt cilvēka potenciāla iespējas, kā arī
dažādot viņa prasmes un iemaņas, apmācot un pilnveidojot viņu
visā aktīvās dzīves periodā, tas ir, nodrošināt cilvēka
nepārtrauktu izglītošanu;
aicina Baltijas
valstu valdības un Baltijas Ministru padomi
• izvērtēt, kādas izmaiņas
nepieciešamas izglītības sistēmas dinamiskā pārveidē atbilstoši
darba tirgus vajadzībām;
• izstrādāt un ieviest
optimālākos cilvēkkapitāla izmantošanas modeļus;
• veicināt tādas
uzņēmējdarbības attīstību, kura piedāvā jaunus produktus un
pakalpojumus ar augstu pievienoto vērtību;
• ES fondu līdzekļus
mērķtiecīgi ieguldīt cilvēkresursu attīstībā un efektivitātes
kāpināšanā;
• pilnīgāk izmantot
atsevišķu iedzīvotāju grupu - jauniešu un pirmspensijas vecuma
cilvēku - potenciālu.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Rezolūcija
Par vienotu augstākās izglītības politiku Baltijas
valstīs
Baltijas
Asambleja,
atzīmējot, ka investīcijas
cilvēkresursos un tehnoloģijās ir Eiropas Savienības dalībvalstu
konkurētspējas pamatā,
ņemot vērā Lisabonas
stratēģijas mērķus un studentu skaita izmaiņas tendences,
aicina Baltijas
valstu valdības un Baltijas Ministru padomi:
• pastiprināt starpvalstu
sadarbību vienotas augstākās izglītības telpas izveidē Baltijas
valstīs, harmonizējot normatīvos aktus un veidojot kopīgas vai
konkurējošas juridiski līdztiesīgas augstākās izglītības
kvalitātes novērtēšanas institūcijas;
• padarīt augstāko
izglītību konkurētspējīgāku un pieejamāku citu valstu pilsoņiem,
jo tas ir pakalpojums ar augstu pievienoto vērtību un varētu būt
daļējs augsti kvalificēta darbaspēka deficīta problēmas
risinājums;
• koordinēt un koncentrēt
ES fondu līdzekļu izlietošanu, lai izvairītos no dublēšanās
Baltijas valstīs;
• ņemt vērā valstu
līdzsvarotas izaugsmes nepieciešamību, nodrošinot studiju
programmu attīstību reģionos;
• saskaņot, ciktāl tas
iespējams, to specifisko studiju programmu skaitu un izvietojumu,
kuras prasa lielu finansiālu ieguldījumu, kā arī izveidot vienotu
zinātnisko grādu piešķiršanas sistēmu;
• veicināt visu Baltijas
valstu augstskolu pieslēgumu globālajam akadēmisko datu pārraides
tīklam;
• motivēt augstskolu
absolventus uz aktīvāku rīcību inovāciju un darba tirgū.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Rezolūcija
Par Igaunijas Republikas, Latvijas Republikas un Lietuvas
Republikas gaisa telpas kopīgu uzraudzību
Baltijas Asambleja vienmēr ir
veltījusi lielu uzmanību starptautiskās drošības un Igaunijas,
Latvijas un Lietuvas suverenitātes jautājumiem. Baltijas
Asambleja bija nozīmīgs politiskais forums, kas stingri
pieprasīja iespējami ātru Krievijas karaspēka izvešanu no
Baltijas valstīm. Baltijas Asambleja lielā mērā palīdzēja visām
trim valstīm bruģēt ceļu uz līdzdalību NATO.
Igaunijas, Latvijas un Lietuvas
vēsture ir apliecinājusi acīmredzamās priekšrocības, kādas dod
Baltijas valstu nacionālās drošības kopīga nodrošināšana. Viena
no drošības sektora vissarežģītākajām jomām ir Igaunijas,
Latvijas un Lietuvas gaisa telpas aizsardzība, tostarp
patrulēšana gaisa telpā. NATO sabiedrotie garantē mūsu gaisa
telpas uzraudzību līdz 2018.gadam. Vēlāk gaisa telpas drošība būs
jānodrošina Baltijas valstīm.
Baltijas
Asambleja,
ņemot vērā gaisa telpas
aizsardzības izšķirošo stratēģisko nozīmi un nepieciešamos
milzīgos izdevumus tās nodrošināšanai, kā arī līdzšinējās
militārās sadarbības sekmīgo pieredzi un militārās aviācijas
speciālistu sagatavošanas laiku,
aicina
Igaunijas, Latvijas un Lietuvas valdības
• turpināt aktīvas
trīspusējās konsultācijas, lai rastu iespējami labākus
ekonomiskos, politiskos un militāros risinājumus Baltijas valstu
gaisa telpas drošības nodrošināšanai pēc 2018.gada;
• noteikt konkrētu šā
uzdevuma veikšanas grafiku, lai galīgo lēmumu šajā jautājumā
varētu pieņemt ne vēlāk kā līdz 2010.gada beigām.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Rezolūcija
Par eitrofikācijas apkarošanu Baltijas jūrā
Baltijas Asambleja,
atzīmējot Baltijas jūras
ekosistēmas problēmas un izaicinājumus, kurus izskatīja Baltijas
jūras valstu parlamentu konferences izveidotā darba grupa
eitrofikācijas apkarošanai;
piekrītot, ka eitrofikāciju
Baltijas jūrā izraisa slāpekli un fosforu saturošo vielu
intensīvā ieplūde jūrā, pastiprinot aļģu veidošanos, saduļķojot
ūdeni un samazinot skābekļa līmeni;
augstu novērtējot attiecībā
uz Baltijas jūru pieņemto HELCOM rīcības plānu, kas paredz
konkrētu stratēģiju jūras piesārņojuma mazināšanai un
iesaistītajām valstīm izvirza konkrētus mērķus un uzdevumus
ekoloģiski tīras Baltijas jūras nodrošināšanai,
aicina Baltijas jūras
reģiona valstu valdības
• attiecībā uz
lauksaimniecību - efektīvāk koordinēt lauksaimniecības
politiku un vides politiku;
• attiecībā uz notekūdeņiem
- izmantot jaunākās notekūdeņu attīrīšanas tehnoloģijas gan
nacionālā, gan vietējā mērogā, lai plūdu gadījumā nepieļautu
notekūdeņu kolektoru pārplūšanu;
• attiecībā uz kuģniecību un
aktivitātēm jūrā - ierobežot notekūdeņu izplūdi
Baltijas jūrā no visu veidu kuģiem un nodrošināt, lai Baltijas
jūras ostas varētu uzņemt kuģu notekūdeņus;
• attiecībā uz gaisa slāpekļa
nosēdumiem - samazināt slāpekļa izplūdi gaisā no sauszemes un
jūras transporta, degšanas procesiem un lauksaimnieciskās
darbības Baltijas jūras reģionā, kā arī HELCOM un ES ietvaros
veicināt starptautisko sadarbību pārrobežu slāpekļa emisiju
ierobežošanā;
• attiecībā uz sabiedrības
informēšanas, zinātnes un attīstības jomu - veicināt visas
sabiedrības informēšanu par eitrofikācijas problēmām, tai skaitā
nevalstiskajā, rūpniecības un izglītības sektorā, kā arī
nodrošināt nacionālu un reģionālu zinātnisko programmu izveidi
jauno tehnoloģiju, risinājumu un rekomendāciju izstrādāšanai
nolūkā mazināt eitrofikāciju Baltijas jūrā.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Rezolūcija
Par cīņu pret vardarbību ģimenē
Baltijas
Asambleja,
atzinīgi novērtējot Eiropas
Padomes uzsākto kampaņu, lai novērstu vardarbību pret
sievieti;
atzīmējot, ka vardarbība
ģimenē ir vispāratzīto cilvēktiesību pārkāpums un grauj
sabiedrības un ģimenes pamatvērtības;
akcentējot, ka vardarbība
ģimenē ir kompleksa problēma, kas aptver sociālos, ģimenes,
garīgās veselības, psiholoģiskos un sabiedrībā pastāvošos
vardarbības stereotipās izpratnes aspektus;
īpaši pasvītrojot, ka
vardarbība jāuztver kā nepieļaujama rīcība attieksmē pret sievu,
māti vai bērniem, pret tēvu un citiem ģimenes locekļiem;
uzsverot, ka, neraugoties
uz pozitīvām pārmaiņām valstu likumdošanā, politikā un praksē,
vardarbība ģimenē ir aktuāla problēma nacionālā, reģionālā un
globālā mērogā,
aicina Baltijas
valstu parlamentus un valdības
• izstrādāt vienotu
juridisku jēdzienu "vardarbība ģimenē";
• izveidot Baltijas valstīs
tiesībaizsardzības un sociālās aizsardzības institūcijās vienotu
uzskaites sistēmu par vardarbības gadījumiem ģimenē;
• nodrošināt potenciāliem
vardarbības upuriem iespēju visu diennakti izmantot uzticības
tālruni profesionālu darbinieku atbalsta un padoma
saņemšanai;
• nodrošināt vardarbības
upuriem atbilstošu juridisko un sociālo palīdzību un
aizsardzību;
• nodrošināt vardarbību
izdarījušo personu pāraudzināšanas pasākumus, tādējādi sekmējot
atkārtotas vardarbības mazināšanos;
• organizēt Baltijas valstu
tiesībaizsardzības un sociālo institūciju darbinieku kopīgu
apmācību jautājumos par vardarbību ģimenē, tādējādi veicinot
ciešāku un operatīvāku šo dienestu sadarbību visā reģionā;
• pilnveidot valsts līmenī
veicamo preventīvo pasākumu sistēmu, kuri vērsti pret vardarbību
ģimenē, aicinot valsts un pašvaldību institūcijas pievērst īpašu
uzmanību vardarbības cēloņiem un mazināt vardarbību
atspoguļojošas informācijas izplatīšanu;
• īpaši veicināt sabiedrībā
izpratni par to, ka ģimenē pastāvošās vardarbības problēmas
sekmīga risināšana iespējama vienīgi sievietes un vīrieša
kopīgiem spēkiem;
• stiprināt sadarbību ar
nevalstiskajām organizācijām, lai sabiedrībā veidotu neiecietību
pret vardarbību ģimenē, lai veicinātu vardarbības gadījumu
savlaicīgu atklāšanu un meklētu ceļus to novēršanai.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Rezolūcija
Par Baltijas valstu kultūras dienu
Baltijas Asambleja,
• novērtējot Lietuvas
pozitīvo tradīciju 15.aprīlī atzīmēt Nacionālo kultūras
dienu;
• uzsverot kopējās Baltijas
kultūras telpas izveides nozīmi;
• atzīstot katras valsts
kultūras mantojuma un mūsdienu kultūras vērtību vienreizīgumu, kā
arī nepieciešamību Baltijas valstīs nodrošināt regulāru
informācijas apmaiņu kultūras jomā un vairot pasaulē informētību
par Baltijas valstīm;
aicina Baltijas
Ministru padomi
• pasludināt 15.aprīli par
Baltijas valstu kultūras dienu un koordinēt pasākumus kopējās
Baltijas kultūras telpas izveidei.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Aicinājums
Par Via Hanseatica attīstību
Baltijas
Asambleja,
atzīstot Via
Hanseatica par nozīmīgu vēsturiski veidotu attīstības zonu,
tai skaitā transporta koridoru ilgtspējīgai un līdzsvarotai
Baltijas jūras reģiona attīstībai, īpaši atsevišķu Baltijas
valstu reģionu ekonomikas stiprināšanai;
atzinīgi novērtējot
Baltijas valstu reģionu un vietējo pašvaldību ciešo sadarbību
Via Hanseatica transporta koridora attīstības projektu
īstenošanā;
konstatējot, ka Baltijas
valstis līdz šim ir veltījušas uzmanību Via Hanseatica
kultūrvēsturiskā mantojuma un tūrisma potenciāla izpētei un
tūrisma veicināšanai;
atzīstot, ka Baltijas
valstīm nepieciešams labāk koordinēt Via Hanseatica
attīstības pasākumus,
aicina Baltijas
valstu valdības, reģionu administrācijas, attiecīgās pašvaldības
un Baltijas Ministru padomi
• novērtēt Via
Hanseatica potenciālu reģionu attīstības un Eiropas
sadarbības kontekstā;
• uzdot atbildīgajām
ministrijām un pašvaldībām formulēt Via Hanseatica
attīstības un realizēšanas konkrēto projektu kopējo
redzējumu;
• turpināt sadarbību
tūrisma attīstīšanā Via Hanseatica transporta koridorā,
izstrādājot Baltijas valstu mārketinga kopīgo stratēģiju;
• iecelt nacionālos
koordinatorus Via Hanseatica attīstības zonas
stiprināšanas pasākumu vadīšanai un koordinēšanai;
• iekļaut Baltijas Ministru
Padomes darbakārtībā regulārus pārskatus par Via
Hanseatica attīstību;
• vērsties pie Eiropas
Komisijas, lai saņemtu finansiālu atbalstu projekta Via
Hanseatica attīstīšanai.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Paziņojums
Par 1932.-1933.gadā Ukrainā īstenotā genocīda un politisko
represiju upuru piemiņu
Baltijas Asambleja,
atzīstot genocīdu un
politiskās represijas par noziegumu pret cilvēcību;
nosodot 1932.-1933.gadā
īstenoto genocīdu un politiskās represijas, kuru rezultātā
Ukrainas tautai tika nodarītas morālas un fiziskas ciešanas;
akcentējot, ka Baltijas
valstis it īpaši dziļi izprot Ukrainas tautas traģēdiju, jo Otrā
pasaules kara laikā tās zaudēja savu neatkarību un simtiem
tūkstošu pastāvīgo iedzīvotāju tika iznīcināti vai deportēti uz
tāliem un klimatiskajā ziņā bargiem Padomju Savienības
novadiem;
uzsverot Baltijas valstu
solidaritāti ar Ukrainas tautu,
aicina plašāk informēt
sabiedrību un it īpaši jauno paaudzi par genocīdu un citiem
noziegumiem pret cilvēci;
izsaka visdziļāko
līdzjūtību genocīda un politisko represiju upuriem un kopumā
Ukrainas tautai, kas ir izgājusi cauri šīm ciešanām.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Pārskats
Par Baltijas Asamblejas Vides aizsardzības un enerģētikas
komitejas ieguldījumu Baltijas enerģētikas stratēģijas
izveidē
Baltijas valstīs visās jomās
palielinās energoresursu patēriņš, tai skaitā elektroenerģijas,
naftas produktu un siltumenerģijas patēriņš. Tomēr
elektroenerģijas patēriņa pieaugums ievērojami atpaliek no
nacionālā kopprodukta pieauguma. To izraisa augošais privātais
patēriņš un straujā tautsaimniecības izaugsme. Jāņem vērā fakts,
ka 2009.gadā pilnībā tiks slēgta Ignalinas AES un visi Igaunijā
esošie energobloki Narvas elektrostacijās būs jāaptur līdz
2016.gadam. Igaunijā galvenokārt vides apsvērumu dēļ paredzēts
atjaunot un modernizēt tikai iekšzemes patēriņam nepieciešamās
jaudas. Baltijas valstīm ir jāmeklē citi enerģijas resursu avoti,
īpaši steidzīgi jādomā par jaunu bāzes ģenerējošo staciju.
Latvijas tautsaimniecības IKP šobrīd ir vairāk nekā 10%. Tiek
lēsts, ka 2015.gadā tas būs 7%, bet ilgtermiņā (2025) -
5,5%. Turpretī elektroenerģijas pieaugums ik gadu nav pārsniedzis
3,5%. Turklāt līdz 2007.gada beigām Eiropas Komisija plāno
izstrādāt jaunu direktīvu par to, kā izmantojama atjaunojamā
enerģija, kura līdz šim rekomendēto atjaunojamās enerģijas
īpatsvaru - līdz 20% no enerģijas kopapjoma - padarītu
dalībvalstīm par juridiski saistošu. Svarīgi, ka 2006.gada
27.februārī Latvijas, Lietuvas un Igaunijas premjeri panāca
politisku vienošanos par kopējas Baltijas valstu enerģijas
stratēģijas izveidi, kā arī par atbalstu jaunas AES celtniecības
iespēju izpētei Lietuvā. Ir panākta vienošanās arī par Polijas
iesaistīšanu projekta izpētē. Paralēli tam katra valsts turpina
attīstīt videi draudzīgus alternatīvos enerģijas avotus un
sadarbību ar citām enerģijas piegādātājvalstīm.
Baltijas valstīm ir labi attīstīta
iekšējā elektroenerģijas pārvades, dabasgāzes un centralizētās
siltumapgādes sistēma. Elektroenerģijas un dabasgāzes apgādes
sistēmām Baltijas valstīs ir labi attīstīti starpsavienojumi.
Tomēr ārpus reģiona tie ir ierobežoti un orientēti tikai uz
Krieviju un Baltkrieviju. Visām trim Baltijas valstīm ir arī
lielas energopatēriņa taupības iespējas, īpaši siltumapgādes
jomā. Baltijas enerģētikas politikas attīstībā ļoti liela nozīme
ir tam, ka tiek izveidota kopēja infrastruktūra ar citu ES
dalībvalstu elektroenerģijas tīkliem. 2006.gadā darbu sāka
Estlink - pirmais elektroenerģijas tīklu savienojums starp
Baltijas valstīm un Somiju. Būtisks ir arī elektroenerģijas tīklu
savienojums starp Lietuvu un Poliju, kā arī projekts par kabeli,
kas savienos Zviedriju un Latviju vai Lietuvu. Tāpat nepieciešams
izskatīt Baltijas valstu iespējamo integrāciju UCTE
(Eiropas Elektroenerģijas pārvades koordinācijas apvienība).
Stratēģiska nozīme Baltijas valstu enerģijas neatkarības
nodrošināšanā ir Inčukalna dabasgāzes krātuvei, ko izmanto ne
tikai Baltijas valstis, bet arī Krievija. Tomēr, ņemot vērā
pieaugošo gāzes pieprasījumu Baltijas valstīs un Krievijā, kā arī
Somijas ieinteresētību savienojuma izveidē ar Latvijas gāzes
krātuvi, nākotnē nepieciešams paplašināt pašreizējo gāzes
krātuvi, kā arī būtu apsverama iespēja izveidot Latvijā jaunas
gāzes krātuves.
Enerģētikas jautājumi vienmēr ir
bijuši viena no Baltijas Asamblejas darbības prioritātēm. Līdz ar
globālu enerģijas piegādes un drošības jautājuma aktualizēšanos
arī Baltijas Asambleja komiteju un sesiju ietvaros ir izskatījusi
dažādus ar enerģiju saistītus jautājumus. 2006.gada 17.decembrī
tika pieņemta Baltijas Asamblejas rezolūcija par enerģijas
drošību Baltijas valstīs, kurā Baltijas valstu valdības tika
aicinātas sekmēt energoresursu dažādošanu, izskatīt iespēju kādā
no Baltijas valstīm būvēt sašķidrinātās gāzes termināli vai
gāzesvadu, kas Baltijas valstis savienotu ar Eiropas gāzes
tīkliem, paaugstināt enerģijas efektivitāti, kā arī valstiski
atbalstīt vietējo resursu un atjaunojamo avotu enerģijas plašāku
izmantošanu, izstrādāt Baltijas valstu kopīgo enerģētikas
stratēģiju. Par stratēģijas projektu jau šobrīd tiek aktīvi
diskutēts. Enerģijas jautājumi ir arī viena no prioritātēm
sadarbībā ar Ziemeļu padomi. Piemēram, 2007.gada 26.janvārī
Baltijas Asamblejas Vides aizsardzības un enerģētikas komiteja un
Ziemeļu padomes Vides un dabas resursu komiteja pieņēma Kopējas
sapratnes memorandu, kurā cita starpā tika uzsvērta
nepieciešamība nodrošināt ilgtspējīgu un drošu energopiegādes,
pārvades un patēriņa sistēmu, kas atbilstu ES valstu kopējām
interesēm un politiskajiem centieniem. Tika atzīmēta BASREC loma
Baltijas jūras reģionā un Eiropas Komisijas sagatavotā Zaļā
grāmata par enerģijas politiku.
Enerģijas jautājumu kontekstā
2007.gadā Baltijas Asamblejas Vides aizsardzības un enerģētikas
komitejas darbība balstās uz trim prioritātēm: uz enerģētisko
drošību un enerģijas deficīta prognozēm, sociāli ekonomisku
izvērtējumu enerģijas deficīta samazināšanai, izmantojot
alternatīvus enerģijas avotus, un atjaunojamo energoresursu
izmantošanas iespēju palielināšanu. Šā gada sākumā,
25.-26.janvārī, Daugavpilī komiteja organizēja semināru par
minētajiem enerģētikas jautājumiem, kurā ar ziņojumiem piedalījās
ne tikai eksperti no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas, bet arī
pārstāvji no Ziemeļu padomes un Beniluksa parlamenta.
Enerģijas
deficīta prognozes
Latvija importē 64-65%
primāro energoresursu un 30-40% nepieciešamās elektroenerģijas.
Tiek prognozēts, ka elektroenerģijas gada patēriņš pieaugs no
7,051 TWh 2005.gadā līdz 10,779 TWh 2016.gadā. Turklāt
pēdējos gados elektroenerģijas piegādes bilancē importa daļa nav
samazinājusies zem 30%.
Saskaņā ar 2006.gada statistikas
datiem Igaunija importē trešdaļu (33,9%) no kopējā
enerģijas apjoma. Plānots, ka elektroenerģijas galapatēriņš
Igaunijā līdz 2010.gadam palielināsies no 5,4 TWh
(2000.gadā) līdz 6,5-8,0 TWh.
Saskaņā ar Lietuvas
nacionālo enerģijas stratēģiju līdz 2025.gadam elektroenerģijas
patēriņš Lietuvā palielināsies 1,4-2,1 reizi. 2007.gadā Lietuva
saražo 11,72 TWh enerģijas un patērē 11,0 TWh. Savukārt
2010.gadā Lietuva ražos 10,79 TWh, bet patērēs jau
12,2 TWh. Tiek prognozēts, ka pēc Ignalinas AES darbības
apturēšanas pašreizējā un plānotā Lietuvas enerģijas ražošanas
kapacitāte ekonomikas lēnas attīstības gadījumā būs pietiekama
līdz 2020.gadam, ekonomikas ātras attīstības gadījumā - līdz
2015.gadam, ļoti ātras - līdz 2011.gadam.
Alternatīvas
enerģijas deficīta samazināšanai
Lai izvairītos no riskiem, kas
saistīti ar elektroenerģijas un primāro energoresursu importu,
Latvijā tiks veikti pasākumi, kuru rezultātā tiks
palielināts enerģijas pašnodrošinājums ar ģenerējošām jaudām.
Plānots, ka elektroenerģijas pašnodrošinājumam 2012.gadā
jāsasniedz 80%, bet 2016.gadā - 100% līmenis. Par vēlamo kurināmo
elektroenerģijas ražošanai kondensācijas režīmā tiek noteikts
cietais kurināmais (ogles kombinācijā ar tādiem atjaunojamiem
enerģijas resursiem kā vējš+biomasa). Tiek ieteikta arī katlumāju
pārbūve koģenerācijas režīmā citu vietējo kurināmā veidu
izmantošanai.
Plānots, ka Igaunijā līdz
2020.gadam 20% elektroenerģijas nodrošinās koģenerācija. Patlaban
šis skaitlis ir 13%. Plānots palielināt cietā kurināmā proporciju
- patlaban tā veido 56%, un tas krietni pārsniedz ES vidējos
rādītājus - 18%. Nafta, gāze un atjaunojamie resursi šobrīd jau
ir 41% no kopējā enerģijas patēriņa, taču, neraugoties uz to,
Igaunija iestājas par jaunas AES būvniecību Lietuvā.
Galvenais Lietuvas
enerģijas avots ir kodolenerģija, taču pēc Ignalinas AES darbības
pārtraukšanas Lietuva plāno līdz 2010.gadam palielināt
atjaunojamo resursu izmantošanu līdz 12% no primārajiem enerģijas
avotiem. Tāpat līdz 7% paredzēts palielināt elektroenerģijas
iegūšanu no atjaunojamiem resursiem. Viens no mērķiem ir arī līdz
2010.gada 31.decembrim nodrošināt biodegvielas izmantošanu 5,75%
apmērā no kopējā degvielas un dīzeļdegvielas tirgus.
Atjaunojamo
energoresursu izmantošanas iespējas
• Enerģētiskās neatkarības
veicināšanai un izmaksu samazināšanai Latvijas Vides
ministrija 2006.gadā ir izstrādājusi Atjaunojamo energoresursu
izmantošanas stratēģiju 2006.-2013.gadam, savukārt 2007.gadā
Ekonomikas ministrija ir sagatavojusi noteikumu projektu par
elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos
energoresursus. Atjaunojamo energoresursu izmantošanas
veicināšanas politikā prioritāte ir biomasai - no koksnes un
dažādu atlikumu pārstrādes. Izstrādāta arī biogāzes ražošanas un
izmantošanas programma, par kuru valdība lems jau tuvākajā laikā.
Atbalstāma esot arī vēja enerģija un solārā enerģija. Jārunā par
jauno Ministru kabineta lēmumu par atbalsta piešķiršanu
atjaunotajiem energoresursiem.
• Latvija var ražot
noteiktu elektroenerģijas daudzumu, izmantojot vēja enerģiju.
Tomēr šādu projektu īstenošanā aktuāli ir vēl divi jautājumi:
pirmkārt, kā saražot nepieciešamo pamatjaudu un, otrkārt, kā
kompensēt izmaksu atšķirības, ņemot vērā, ka Latvijā vēja
enerģija joprojām ir dārgāka nekā no citiem avotiem iegūtā
enerģija. Būtiska nozīme būs arī jau esošo siltumapgādes
katlumāju pārbūvei, lai varētu strādāt koģenerācijas režīmā.
• Gan Latvija, gan
Igaunija atzinīgi vērtē atjaunojamo resursu iespējas
enerģētikas efektivitātes palielināšanā, taču pauž bažas par
emisijas kvotu sadalījumu nākamajiem gadiem. ES līdz 2008.gadam
būtu jāvienojas par emisijas kvotu pārdošanas shēmu 2012.gadā.
Straujā ekonomiskā attīstība varētu radīt sarežģījumus pieņemto
izmešu standartu ievērošanā.
• 2005.gadā atjaunojamo
resursu proporcija Lietuvas enerģētikas politikā bija
10,8%. Līdz 2025.gadam to plānots palielināt līdz 20% no
primārajiem enerģijas avotiem, katru gadu līdz 2012.gadam
palielinot to par 1,5%.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Lēmums
Par grozījumu izdarīšanu Baltijas Asamblejas finanšu līdzekļu
izmantošanas nolikumā
Baltijas Asambleja nolemj izdarīt
Baltijas Asamblejas finanšu līdzekļu izmantošanas nolikumā šādus
grozījumus:
1. Papildināt 16.punktu ar
teikumu šādā redakcijā:
"Ja kāda pasākuma tāme ir
pārsniegta, lēmumu par papildu līdzekļu piešķiršanu apstiprinātā
budžeta ietvaros pieņem Baltijas Asamblejas Prezidijs kopīgi ar
Budžeta un kontroles komiteju."
2. Papildināt 17.punktu pēc
vārda "komiteja" ar vārdiem "pēc attiecīgās komitejas
priekšsēdētāja iesnieguma saņemšanas" un izteikt šo punktu šādā
redakcijā:
"Ja pasākumu organizēšanai
nepieciešami papildu līdzekļi, Baltijas Asamblejas Prezidijs un
Budžeta un kontroles komiteja pēc attiecīgās komitejas
priekšsēdētāja iesnieguma saņemšanas lemj par iespēju piešķirt
papildu finansējumu."
3. Papildināt Nolikumu ar
jaunu 18.punktu šādā redakcijā:
"Ja Baltijas Asamblejas sesiju
starplaikā Baltijas Asamblejas darba plānā ir izdarīti nopietni
grozījumi un ir nepieciešams izdarīt grozījumus budžeta posteņos,
Baltijas Asamblejas Prezidijs un Budžeta un kontroles komiteja ir
tiesīgi pieņemt lēmumu par šādiem grozījumiem divreiz gadā - līdz
1.jūnijam un līdz 1.oktobrim."
4. Uzskatīt līdzšinējo
18.-20.punktu attiecīgi par 19.-21.punktu.
5. Papildināt virsrakstu
"Brīvo finanšu līdzekļu izmantošana" pēc vārda "līdzekļu" ar
vārdiem "un Baltijas Asamblejas budžeta rezerves fonda" un
izteikt to šādā redakcijā:
"Brīvo finanšu līdzekļu un
Baltijas Asamblejas budžeta rezerves fonda izmantošana."
6. Papildināt Nolikumu ar
jaunu 22.punktu šādā redakcijā:
"Baltijas Asamblejas Prezidijs un
Budžeta un kontroles komiteja lemj par Baltijas Asamblejas
budžeta rezerves fondu un tā izlietojumu."
7. Uzskatīt līdzšinējo
21.-25.punktu attiecīgi par 23.-27.punktu.
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Baltijas Asamblejas
finanšu līdzekļu izmantošanas
Nolikums
1. Finanšu līdzekļu
izmantošanas nolikuma mērķis ir regulēt Baltijas Asamblejas
finanšu līdzekļu izmantošanas kārtību nolūkā nodrošināt to
racionālu un efektīvu izlietojumu.
2. Lēmumu par Baltijas
Asamblejas finanšu līdzekļu izmantošanu savas kompetences
ietvaros pieņem Baltijas Asamblejas sesija, Prezidijs, Budžeta un
kontroles komiteja un Baltijas Asamblejas Sekretariāta
vadītājs.
3. Baltijas Asamblejas
finanšu līdzekļi tiek izmantoti saskaņā ar Baltijas Asamblejas
statūtiem, Baltijas Asamblejas apstiprināto budžetu un šo
nolikumu.
4. Baltijas Asamblejas
finanšu līdzekļus veido Baltijas Asamblejas valstu dalības
maksas, kā arī ziedojumi, ienākumi no Baltijas Asamblejas
statūtos atļautās saimnieciskās darbības un citi ienākumi, kas ar
Prezidija lēmumu iekļauti Baltijas Asamblejas budžetā.
5. Baltijas Asamblejas
budžeta līdzekļi tiek izmantoti Baltijas Asamblejas un tās
struktūru (Baltijas Asamblejas sesijas, Prezidija, komiteju,
Sekretariāta sēdes utt.) darbības, kā arī rīkoto pasākumu
(Baltijas Asamblejas balvas, semināri u.c.) nodrošināšanai.
Izmantot līdzekļus ar Baltijas Asamblejas darbību nesaistītiem
mērķiem nav atļauts.
Budžeta
izstrādāšana un apstiprināšana
6. Budžeta projekts jāplāno
tā, lai tas nodrošinātu Baltijas Asamblejas struktūru darbību un
plānoto pasākumu norisi. Budžeta projektam jābūt pietiekami
detalizētam, tam jāsniedz skaidrs un pilnīgs priekšstats par
plānoto budžeta līdzekļu izlietojumu.
7. Budžetu nākamajam gadam
apstiprina Baltijas Asamblejas sesija, bet šā budžeta
kontrolskaitļus saskaņā ar Prezidija akceptētajiem Budžeta un
kontroles komitejas lēmumiem sagatavo un parlamentiem kārtējā
gada martā iesniedz Baltijas Asamblejas Sekretariāta
vadītājs.
8. Baltijas Asamblejas
budžeta sākotnējo projektu sagatavo kopīgi Baltijas Asamblejas
Sekretariāts un Prezidijs saskaņā ar Baltijas Asamblejas darbības
finansēšanas vispārīgajiem principiem un iesniedz Budžeta un
kontroles komitejai. Pirmais budžeta projekts ir jāsagatavo un
Budžeta un kontroles komitejai jāiesniedz līdz 1.oktobrim.
Budžeta un kontroles komiteja kopīgi ar citu komiteju pārstāvjiem
izskata iesniegto budžeta projektu un izdara tajā grozījumus.
Budžeta projekts līdz 1.novembrim tiek iesniegts Prezidijam, kas
to savukārt iesniedz Baltijas Asamblejas sesijai apstiprināšanai
Baltijas Asamblejas statūtos noteiktajā kārtībā.
9. Baltijas Asamblejas
budžeta projekts tiek sastādīts, pamatojoties uz Baltijas
Asamblejas darbības plānu. Izstrādājot darbības programmas,
Baltijas Ssamblejas delegācijām jāiesniedz arī to realizācijai
nepieciešamo finanšu līdzekļu aprēķina projekts.
10. Baltijas Asamblejas
sesija izskata iesniegto budžeta projektu un apstiprina to.
Budžeta
grozījumi
11. Ja nepieciešams,
Baltijas Asamblejas budžeta sadalījumā var izdarīt grozījumus.
Lēmumu par šo grozījumu izdarīšanu sagatavo Baltijas Asamblejas
Sekretariāts un iesniedz to Prezidijam. Pēc saskaņošanas ar
Budžeta un kontroles komiteju Prezidijs lēmuma projektu iesniedz
apstiprināšanai Baltijas Asamblejas sesijai.
12. Neplānotu ienākumu
gūšanas gadījumā tiek sagatavots Prezidija lēmuma projekts par šo
līdzekļu iekļaušanu Baltijas Asamblejas budžetā. Lēmuma projektā
tiek norādīta šo ienākumu tāme un motivēts to izlietojums.
Sagatavotā tāme tiek nodota saskaņošanai Budžeta un kontroles
komitejai. Pēc saskaņošanas tā tiek apstiprināta un gūtie
ienākumi iekļauti Baltijas Asamblejas budžetā.
13. Ja tiek saņemti
neplānoti ziedojumi un ienākumi, Budžeta un kontroles komiteja
par to izmantošanu ziņo nākamajā sesijā.
Budžeta
līdzekļu izlietošana
14. Saskaņā ar Baltijas
Asamblejas statūtiem Baltijas Asamblejas Sekretariāta vadītājam
ir tiesības rīkoties ar Baltijas Asamblejas mantu un finanšu
līdzekļiem.
15. Baltijas Asamblejas
dalībvalstis veic iemaksas Baltijas Asamblejas budžetā katra
ceturkšņa pirmajā nedēļā.
16. Ar Baltijas Asamblejas
finanšu līdzekļiem rīkojas Baltijas Asamblejas Sekretariāta
vadītājs. Finanšu līdzekļi tiek izmantoti tikai saskaņā ar
apstiprināto Baltijas Asamblejas budžetu. Lai tiktu nodrošināts
Baltijas Asamblejas struktūrvienību darbs, Baltijas Asamblejas
Sekretariāta vadītājs ar budžeta līdzekļiem rīkojas saskaņā ar
tāmi, kas izstrādāta, pamatojoties uz pieņemto budžetu un darba
plānu. Ja, plānojot kādu pasākumu, tiek pārsniegti budžetā
paredzētie līdzekļi, Baltijas Asamblejas Sekretariāta vadītājs
var pieprasīt tāmes pārskatīšanu. Ja kāda pasākuma tāme ir
pārsniegta, lēmumu par papildu līdzekļu piešķiršanu apstiprinātā
budžeta ietvaros pieņem Baltijas Asamblejas Prezidijs kopīgi ar
Budžeta un kontroles komiteju.
17. Ja pasākumu
organizēšanai nepieciešami papildu līdzekļi, Baltijas Asamblejas
Prezidijs un Budžeta un kontroles komiteja pēc attiecīgās
komitejas priekšsēdētāja iesnieguma saņemšanas lemj par iespēju
piešķirt papildu finansējumu.
18. Ja Baltijas Asamblejas
sesiju starplaikā Baltijas Asamblejas darba plānā ir izdarīti
nopietni grozījumi un ir nepieciešams izdarīt grozījumus budžeta
posteņos, Baltijas Asamblejas Prezidijs un Budžeta un kontroles
komiteja ir tiesīgi pieņemt lēmumu par šādiem grozījumiem divreiz
gadā - līdz 1.jūnijam un līdz 1.oktobrim.
19. Baltijas Asamblejas
Sekretariāta vadītājs apstiprina un paraksta visus finanšu
dokumentus, organizē grāmatvedības uzskaiti saskaņā ar Latvijas
Republikas tiesību aktiem.
20. Baltijas Asamblejas
finanšu līdzekļi glabājas bankas kontā. Lēmumu par Baltijas
Asambleju apkalpojošās bankas izvēli pieņem Budžeta un kontroles
komiteja pēc Baltijas Asamblejas Sekretariāta vadītāja
ieteikuma.
Brīvo finanšu
līdzekļu un
Baltijas
Asamblejas budžeta rezerves fonda izmantošana
21. Baltijas Asamblejas
brīvo finanšu līdzekļu izmantošanas kārtību izstrādā Budžeta un
kontroles komiteja un iesniedz sesijai apstiprināšanai.
22. Baltijas Asamblejas
Prezidijs un Budžeta un kontroles komiteja lemj par Baltijas
Asamblejas budžeta rezerves fondu un tā izlietojumu.
Budžeta
līdzekļu izmantošanas kontrole
23. Budžeta līdzekļu
izmantošanu savas kompetences ietvaros kontrolē Baltijas
Asamblejas Prezidijs, Budžeta un kontroles komiteja un Baltijas
Asamblejas sesija.
24. Budžeta un kontroles
komitejai ir tiesības jebkurā laikā izskatīt un pārbaudīt
Baltijas Asamblejas finanšu dokumentus.
25. Baltijas Asamblejas
Sekretariāta vadītājs katru ceturksni sagatavo un iesniedz
Prezidijam un Budžeta un kontroles komitejai pārskatu par budžeta
līdzekļu izlietojumu iepriekšējā ceturksnī.
26. Katra gada janvārī
Baltijas Asamblejas Sekretariāta vadītājs sagatavo pārskatu par
budžeta līdzekļu un saņemto ziedojumu vai citu neplānotu ienākumu
izlietojumu iepriekšējā gadā un iesniedz to Prezidijam un Budžeta
un kontroles komitejai. Budžeta un kontroles komiteja pārbauda un
izskata šo pārskatu un, ja nepieciešams, izdara tajā grozījumus.
Pēc pārskata apstiprināšanas komiteja sagatavo atzinumu par
Baltijas Asamblejas izdevumu pamatotību. Pārskatu par iepriekšējā
gada budžeta izlietojumu un atzinumu par izdevumu pamatotību
Budžeta un kontroles komiteja iesniedz Baltijas Asamblejas
sesijai.
27. Šis nolikums ir
Baltijas Asamblejas statūtu neatņemams pielikums.
Apstiprināts 2003.gada
29.novembrī, grozījumi izdarīti 2007.gada 24.novembrī.
Lēmums
Par Baltijas Asamblejas 2006.gada budžeta izpildes
pārskatu
Baltijas Asambleja apstiprina
Baltijas Asamblejas 2006.gada budžeta izpildes pārskatu.
Baltijas Asamblejas prezidente
Ērika Zommere Latvijas Republika
Baltijas Asamblejas viceprezidents
Trivimi Velliste Igaunijas Republika
Baltijas Asamblejas viceprezidents
Valērijs Simuliks Lietuvas Republika
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Lēmums
Par Baltijas Asamblejas 2008.gada budžetu
Baltijas Asambleja apstiprina
Baltijas Asamblejas 2008.gada budžetu 330 288 eiro
apmērā atbilstoši pievienotajiem Baltijas Asamblejas budžeta
asignējumiem. Baltijas Asamblejas budžets 2008.gadam ietver visu
triju Baltijas valstu dalības maksu: Latvija -
110 096 eiro, Lietuva - 110 096 eiro un
Igaunija - 110 096 eiro.
Saskaņā ar Baltijas Asamblejas
Statūtu 44.panta ceturto daļu Baltijas Asamblejas darbībai
nepieciešamos izdevumus vienādās daļās sedz Igaunijas, Latvijas
un Lietuvas parlamenti.
Baltijas Asamblejas prezidente
Ērika Zommere Latvijas Republika
Baltijas Asamblejas viceprezidents
Trivimi Velliste Igaunijas Republika
Baltijas Asamblejas viceprezidents
Valērijs Simuliks Lietuvas Republika
Rīgā 2007.gada 24.novembrī
Baltijas Asamblejas
26.sesijas
Nobeiguma dokuments
Baltijas Asambleja,
sapulcējusies 2007.gada 23.
un 24.novembrī Rīgā, Latvijas Republikā, uz savu 26.sesiju;
apspriedusi jautājumus par
Baltijas valstu ieguldījumu Eiropas Savienības kaimiņpolitikas
īstenošanā, kopējo Baltijas valstu enerģētikas politiku, Baltijas
jūras aizsardzību, darba tirgu un darbaspēka migrāciju,
pieņēma šādus
dokumentus:
Rezolūciju par
cilvēkresursu attīstību darbaspēka migrācijas apstākļos;
Rezolūciju par vienotu
augstākās izglītības politiku Baltijas valstīs;
Rezolūciju par Igaunijas
Republikas, Latvijas Republikas un Lietuvas Republikas gaisa
telpas kopīgu uzraudzību;
Rezolūciju par
eitrofikācijas apkarošanu Baltijas jūrā;
Rezolūciju par cīņu pret
vardarbību ģimenē;
Rezolūciju par Baltijas
valstu kultūras dienu;
Aicinājumu par Via
Hanseatica attīstību;
Paziņojumu par
1932.-1933.gadā Ukrainā īstenotā genocīda un politisko represiju
upuru piemiņu;
Lēmumu par grozījumu
izdarīšanu BA finanšu līdzekļu izmantošanas nolikumā;
apstiprināja
Baltijas Asamblejas 2006.gada
budžeta izpildes pārskatu, Baltijas Asamblejas 2008.gada budžetu
un Pārskatu par Baltijas Asamblejas Vides aizsardzības un
enerģētikas komitejas ieguldījumu Baltijas enerģētikas
stratēģijas izveidē;
noteica Baltijas Asamblejai
2008.gadā šādas prioritātes:
1) kopējā Baltijas valstu
enerģētikas stratēģija (enerģijas ražošanas un piegādes drošuma
stiprināšana, enerģijas efektīva izmantošana un enerģijas
taupīšana);
2) parlamentu ieguldījums
demokrātisku attiecību veidošanā ar ES kaimiņvalstīm;
3) sadarbība kibernoziegumu
apkarošanā un informācijas telpas drošums;
noteica Baltijas Asamblejas
un Baltijas Ministru padomes sadarbībai 2008.gadā šādas
prioritātes:
1) kopēja Baltijas valstu
enerģētikas stratēģija; enerģijas ražošanas un piegādes drošums
un energoefektivitāte;
2) sadarbība kibernoziedzības
apkarošanā; kibertelpas drošība;
un nolēma, ka Baltijas
Asamblejas 27.sesija notiks 2008.gada 4.- 6.decembrī
Vilandē, Igaunijas Republikā.
Baltijas Asamblejas prezidente
Ērika Zommere Latvijas Republika
Baltijas Asamblejas viceprezidents
Trivimi Velliste Igaunijas Republika
Baltijas Asamblejas viceprezidents
Valērijs Simuliks Lietuvas Republika
Rīgā 2007.gada 24.novembrī