Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Latvijas Pašvaldību savienības domes lēmums Nr.26 Rīgā 1996.gada 16.oktobrī Par pašvaldību administratīvi teritoriālo reformuDome, ņemot vērā pašvaldību un to organizāciju aktivitātes laika periodā, kad valdība izsludinājusi pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas koncepcijas projekta apspriešanu, nolemj: atbalstīt 1. Latvijas pašvaldību sapulces (1996.gada 19.aprīlī Rīgā) rezolūciju "Par administatīvi teritoriālo reformu" (skat. pielikumā). 2. Latvijas pagastu pašvaldību sapulces (1996.gada 27.septembrī Jaunpilī) rezolūcijas "Par teritoriālo reformu" un "Par vēlētu rajona pašvaldību" (skat. pielikumā). Priekšsēdis A.Jaunsleinis Pielikums Latvijas Pašvaldību sapulces rezolūcija Rīgā 1996.gada 19.aprīlī Par administratīvi teritoriālo reformu Latvijas Pašvaldību sapulce atzīst, ka 1. Ar Ministru kabineta 1993.gada 28.septembra lēmumu nr.18 apstiprinātā Pašvaldību reformu koncepcija atbilst Eiropas Pašvaldību hartas principiem un ir vērsta uz demokrātiskas parlamentāras republikas nostiprināšanu Latvijā. 2. Administratīvi teritoriālās reformas koncepcijas projekts nekavējoši publicējams plašai sabiedriskai apspriešanai un aptiprināms tikai pēc pirmo brīvprātīgi apvienojušos pašvaldību pieredzes apkopošanas. 3. Pašvaldību administratīvi teritoriālā reforma jāveic: 3.1. Iedzīvotāju interesēs; 3.2. Pēc katras konkrētas teritorijas finansiālā, ekonomiskā un sociālā pamata izpētes un visu reformas nodrošināšanai nepieciešamo normatīvo aktu izstrādes, tajos paredzot iespējas pašvaldībām patstāvīgi saimniekot, attīstīt nepieciešamo infrastruktūru un veidot iedzīvotāju interesēm atbilstošus dzīves apstākļus; 3.3. Decentralizējot valsts varu un pārvaldi; 3.4. Iesaistot sabiedrību un pašvaldības. Latvijas Pašvaldību sapulce pieprasa: pašvaldību reformu veikšanai izveidot Reformu padomi pie Latvijas Republikas Saeimas. Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdis A.Jaunsleinis Latvijas pagastu pašvaldību sapulces rezolūcija Jaunpilī 1996.gada 27.septembrī Par Latvijas pašvaldību teritoriālo reformu Latvijas pagastu padomju priekšsēdētāji, neizslēdzot iespējamību, ka nākotnē varētu būt lietderīgi Latvijā veikt pašvaldību teritoriālo reformu, būtiski samazinot to skaitu, konstatē: 1. Reformas nepieciešamība šobrīd nav pierādīta. 2. Apspriešanai publicētais reformas koncepcijas projekts nav atzīstams par pamatu reformas gatavošanai būtisku trūkumu dēļ. Tajā vispār nav pateikta reformas būtība - kas uz ko jāreformē, t.i., līdz kādai pakāpei (pašvaldību skaitam, iedzīvotāju skaitam, teritorijas lielumam vai citai pazīmei, pašvaldību apvienošana veicama. 3. Šobrīd Latvijai vajadzīga nevis pašvaldību teritoriālā reforma, bet pašvaldību robežu un teritoriju sakārtošana (optimizēšana) atbilstoši konkrētai ģeogrāfiskai un saimnieciskai situācijai un atbilstoši reģionālai attīstībai. 4. Izvirzītās reformas koncepcijas nepieņemšana nav kavēklis pašvaldību robežu un teritoriju grozīšanai, tai skaitā pašvaldību apvienošanai, gadījumos, kuros grozījumu lietderība ir skaidra un pašvaldībās atzīta. 5. Teritoriālās reformas izvirzīšana šobrīd aktuālas valstiskas problēmas līmenī novirza pašvaldību, valsts iestāžu un sabiedrības uzmanību un darbību no būtiski nozīmīgākajiem uzdevumiem - zemes reformas pabeigšanas, uzņēmējdarbības aktivizēšanas, ekonomisko attiecību un likumdošanas sakārtošanas. Sapulce atzīst par nepieciešamu un iesaka: 1. Vispirms konstitucionāli noteikt pašvaldību vietu un lomu valsts varas un pārvaldes sistēmā. Pamatojoties uz to, noteikt funkciju sadalījumu starp pašvaldībām un centrālo valdību un pašvaldību ilgtermiņa ekonomisko bāzi. Izanalizēt Baltijas jūras valstu pašvaldību struktūru, lielumu un pieredzi. Tikai pēc tam noteikt, vai pašvaldību robežu un teritoriju optimizēšana ir jārealizē kā vienlaidus teritoriālā reforma ar būtisku pašvaldību skaita samazināšanu. 2. Realizējot teritoriālo reformu kā obligātus priekšnosacījumus: 2.1. izstrādāt metodiku, kas ļautu pašvaldībai novērtēt apvienošanas lietderību katrā konkrētā gadījumā; 2.2. pabeigt attiecīgā teritorijā zemes reformu, t.i., visām zemes platībām ar pašvaldības lēmumu noteikt zemes īpašnieku. 3. Pašvaldību apvienošanu vai robežu grozīšanu veikt tikai brīvprātīgi, pamatojoties uz ieinteresēto padomju (domju) lēmumiem. 4. Valdībai organizēt praktisku un juridisku palīdzību tām pašvaldībām, kuras grib apvienoties vai grozīt robežas, procesa organizēšanā un apvienošanās šķēršļu novēršanā. 5. Vienlaicīgi ar 1.punkta noteikumu izpildi: 5.1. Vides un reģionālās attīstības ministrijai izstrādāt pašvaldību teritoriju optimizēšanas koncepciju un šim nolūkam izveidot jaunu darba grupu, iekļaujot tajā zinātniekus un ne mazāk kā pusi LPS domes apstiprinātus pašvaldību pārstāvjus; 5.2. pašvaldībām pašām veikt izpēti par savu robežu un teritoriju optimizēšanu. 6. Vides un reģionālās attīstības ministrijai realizēt apspriežamās koncepcijas, pārejas noteikumos paredzēto konferenci, iesaistot tās sagatavošanā LPS valdes izvirzītos pārstāvjus. LPS Pagastu apvienības priekšsēdētājs A.Lielmežs Latvijas pagastu pašvaldību sapulces rezolūcija Jaunpilī 1996.gada 27.septembrī Par vēlētu rajona pašvaldību Pastāvot uz rajona pašvaldību funkciju un finansu precīzu nodalījumu, uzskatām, ka nav pieļaujama vēlēto rajona pašvaldību aizstāšana ar ieceltu valsts pārvaldi. Latvijas Pagastu apvienības priekšsēdētājs A.Lielmežs |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu
Statuss:
Spēkā esošs
|