Ministru kabineta noteikumi
Nr.1160
Rīgā 2009.gada 13.oktobrī (prot.
Nr.69 10.§)
Kārtība, kādā individuālie
komersanti un citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko
darbību, kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta
sistēmā
Izdoti saskaņā
ar likuma "Par grāmatvedību" 9.panta otrās daļas 1.punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību,
kādā individuālais komersants, kura apgrozījums (ieņēmumi) no
saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata (taksācijas)
gadā nepārsniedz 200000 latu, un cita fiziskā persona, kas
veic saimniecisko darbību (turpmāk - persona), kārto
grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā.
2. Šajos noteikumos noteikto
kārtību nepiemēro, ja persona atbilstoši likumam "Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli" ir izvēlējusies nereģistrēties Valsts ieņēmumu
dienestā kā saimnieciskās darbības veicēja un saskaņā ar minēto
likumu veic tikai saimnieciskās darbības ieņēmumu uzskaiti un
kārto ieņēmumu uzskaites reģistru, ievērojot minētā likuma
noteikumus par šā reģistra saturu un ierakstu secību.
3. Persona kārto grāmatvedību
vienkāršā ieraksta sistēmā saskaņā ar šiem noteikumiem, ņemot
vērā normatīvos aktus par grāmatvedības kārtošanas un
organizācijas, kā arī par kases operāciju uzskaites
noteikumiem.
4. Kārtojot grāmatvedību
vienkāršā ieraksta sistēmā, grāmatvedības reģistros atspoguļo
saimnieciskās darbības naudas plūsmu, tās veidošanās avotus un
izlietojumu un saimnieciskajā darbībā izmantotās un
saimnieciskajā darbībā iegūtās mantas stāvokļa izmaiņas, lai
fiksētu nodokļu aprēķināšanai nepieciešamos datus, kā arī veiktu
mantas un norēķinu kontroli.
5. Ja persona ir reģistrējusies
Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicēja un
izvēlējusies iespēju maksāt fiksēto ienākuma nodokli, kā arī
saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" veic tikai
saimnieciskās darbības ieņēmumu uzskaiti vienkāršā ieraksta
sistēmā, uz to neattiecas šo noteikumu 3.punktā un II, III, IV un
V nodaļā noteiktās prasības. Šī persona kārto ieņēmumu uzskaites
reģistru, kurā saimnieciskās darbības ieņēmumus uzskaita
hronoloģiskā secībā, norādot ieraksta kārtas numuru, datumu,
attaisnojuma dokumenta numuru un datumu, darījuma dalībnieku
(fiziskās personas vārdu un uzvārdu, juridiskās personas
nosaukumu), darījuma aprakstu, darījuma summu un citu
nepieciešamo informāciju.
II.
Saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaite
6. Persona saimnieciskās
darbības ieņēmumus un ar to gūšanu saistītos izdevumus reģistrē
(ieraksta) saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites
žurnālā (turpmāk - žurnāls) (pielikums). Žurnālu var kārtot
papīra reģistra veidā vai elektroniski.
7. Žurnālu sagatavo un
ierakstus izdara tā, lai tajā ietvertā informācija saglabātos
likumā "Par grāmatvedību" grāmatvedības reģistriem paredzētajā
glabāšanas laikā.
8. Ja žurnālu kārto papīra
reģistra veidā, žurnāla lapas numurē no pārskata (taksācijas)
gada sākuma augošā secībā, caurauklo, pēdējā lapā norāda lapu
skaitu un apliecina ar personas parakstu un zīmogu, ja tāds
ir.
9. Ja žurnālu kārto
elektroniski, nodrošina tā izdruku. Pārskata (taksācijas) gada
beigās vai, ja nepieciešams, agrāk izdrukas papīra reģistra veidā
brošē hronoloģiskā secībā. Minētās izdrukas nav nepieciešamas, ja
žurnāla sagatavošanā izmantotā grāmatvedības datorprogramma
atbilst grāmatvedību reglamentējošo normatīvo aktu prasībām.
10. Žurnālu kārto saskaņā ar
šādām prasībām:
10.1. katram pārskata
(taksācijas) gadam iekārto jaunu žurnālu. Pārskata (taksācijas)
gada sākumā žurnālā norādītajam skaidrās naudas atlikumam kasē un
bezskaidrās naudas atlikumam kredītiestāžu (banku) kontos jābūt
vienādam ar iepriekšējā pārskata (taksācijas) gada beigās
aprēķināto un žurnālā norādīto skaidrās un bezskaidrās naudas
atlikumu;
10.2. ierakstus par katru
mēnesi, kurā ir bijuši ieņēmumi vai izdevumi (turpmāk -
mēnesis), izdara jaunā žurnāla lapā. Mēneša beigās aprēķina
skaidrās naudas atlikumu kasē un bezskaidrās naudas atlikumu
kredītiestāžu (banku) kontos. Mēneša sākumā žurnālā norādītajam
skaidrās naudas atlikumam kasē un bezskaidrās naudas atlikumam
kredītiestāžu (banku) kontos jābūt vienādam ar iepriekšējā mēneša
beigās aprēķināto un žurnālā norādīto skaidrās un bezskaidrās
naudas atlikumu;
10.3. mēneša beigās katrā ieņēmumu
un izdevumu ailē aprēķina un žurnālā norāda apgrozījuma summu
mēnesī, kā arī apgrozījuma kopsummu, skaitot no gada sākuma;
10.4. ierakstus žurnālā
izdara, pamatojoties uz attaisnojuma dokumentiem -
saimnieciskajā darījumā iesaistītās personas (darījuma partnera)
izsniegtu attaisnojuma dokumentu (piemēram, kases čeku, Valsts
ieņēmumu dienestā reģistrētu kvīti vai biļeti, kases iemaksu vai
izmaksu attaisnojuma dokumentu), pašu sagatavotu kases ieņēmumu
vai izdevumu orderi. Ja nav cita attaisnojuma dokumenta par
summām, kas saņemtas kredītiestāžu (banku) kontos vai no tiem
izsniegtas, šo summu reģistrēšanai žurnālā persona drīkst
izmantot šo kontu izrakstus;
10.5. žurnālu var izmantot
arī kases ieņēmumu un izdevumu orderu reģistrācijai.
11. Individuālais komersants ar
saimnieciskās darbības nodrošināšanu saistītiem bezskaidras
naudas norēķiniem izmanto atsevišķu kredītiestādes (bankas)
kontu.
12. Fiziskā persona, kas veic
saimniecisko darbību, kredītiestādes (bankas) kontu var izmantot
ne tikai norēķiniem saimniecisko darījumu nodrošināšanai. Tādā
gadījumā žurnālā norāda visas šajā kontā saņemtās un no tā
izsniegtās naudas summas.
13. Žurnālā ieņēmumus un
izdevumus reģistrē (ieraksta) hronoloģiskā secībā. Bezskaidrā
naudā saņemtos ieņēmumus un izdarītos izdevumus žurnālā ieraksta
pēc kredītiestādes (bankas) konta izraksta saņemšanas, ievērojot
prasības par darījumu reģistrēšanu grāmatvedības reģistros, ja
šie ieņēmumi un izdevumi nav reģistrēti žurnālā pirms minētā
izraksta saņemšanas.
14. Žurnālā ieņēmumus un
izdevumus norāda latos un santīmos.
15. Ieņēmumus un izdevumus
ārvalsts valūtā žurnālā norāda, pārrēķinātus latos un santīmos
saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto attiecīgās ārvalsts valūtas
kursu šo ieņēmumu saņemšanas vai izdevumu veikšanas dienā.
16. Ja kasē vai
kredītiestādes (bankas) kontā ir nauda ārvalsts valūtā, to
pārrēķina latos un santīmos pārskata (taksācijas) gada beigās
saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto attiecīgās ārvalsts valūtas
kursu gada beigās (kursu ieraksta žurnālā). Ja nepieciešams,
naudu ārvalsts valūtā var pārrēķināt latos un santīmos arī mēneša
beigās saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto attiecīgās ārvalsts
valūtas kursu attiecīgā mēneša beigās (kursu ieraksta žurnālā).
Pēc ārvalsts valūtas atlikumu pārrēķināšanas iegūto novērtējuma
palielinājumu latos žurnālā ieraksta ieņēmumos, bet novērtējuma
samazinājumu latos žurnālā ieraksta izdevumos.
17. Žurnāla ailes aizpilda šādā
kārtībā:
17.1. 1.ailē "Ieraksta
kārtas numurs" norāda žurnālā izdarītā ieraksta kārtas numuru no
gada sākuma;
17.2. 2.ailē "Ieraksta
datums" norāda žurnālā izdarītā ieraksta datumu;
17.3. 3.ailē "Dokumenta
nosaukums, numurs un datums" norāda tā attaisnojuma dokumenta
nosaukumu, numuru un datumu, uz kuru pamatojoties izdara ierakstu
žurnālā;
17.4. 4.ailē "Dokumenta
autors, darījuma partneris (fiziskās personas vārds, uzvārds vai
juridiskās personas nosaukums)" norāda:
17.4.1. saņemtā attaisnojuma
dokumenta autora (sagatavotāja) vārdu, uzvārdu (fiziskajām
personām) vai nosaukumu (juridiskajām personām), ja attaisnojuma
dokumentu sagatavojusi cita persona;
17.4.2. darījuma partnera vai
(ja nav darījuma partnera) pašas personas vārdu, uzvārdu
(fiziskajām personām) vai nosaukumu (juridiskajām personām), ja
attaisnojuma dokumentu sagatavojusi persona pati;
17.5. 5.ailē
"Saimnieciskā darījuma apraksts" norāda attaisnojuma dokumentā
par saimniecisko darījumu ietvertās informācijas īsu
aprakstu;
17.6. 6.ailē
"Analītiskās uzskaites reģistra Nr. vai nosaukums" norāda
analītiskās uzskaites reģistra (ja tāds ir) numuru vai nosaukumu,
kurā arī ir ierakstīts attiecīgais attaisnojuma dokuments;
17.7. 7.ailē "Kase, Ls,
saņemts" norāda kasē saņemtās skaidrās naudas summas;
17.8. 8.ailē "Kase, Ls,
izsniegts" norāda no kases izsniegtās skaidrās naudas summas;
17.9. 9.ailē
"Kredītiestāžu konti, Ls, saņemts" norāda kredītiestāžu (banku)
kontos saņemtās naudas summas (bezskaidrā naudā ieskaitītās
summas un skaidrā naudā iemaksātās summas);
17.10. 10.ailē
"Kredītiestāžu konti, Ls, izsniegts" norāda no kredītiestāžu
(banku) kontiem izsniegtās naudas summas (bezskaidrā naudā
pārskaitītās summas un skaidrā naudā izņemtās summas);
17.11. 11.ailē "Citi
maksāšanas līdzekļi, Ls, saņemts" norāda ieņēmumus, kas iegūti
nevis naudā, bet citās lietās vai pakalpojumu veidā (piemēram,
maiņas, ieskaita darījumi);
17.12. 12.ailē "Citi
maksāšanas līdzekļi, Ls, izsniegts" norāda izdevumus, kas
izdarīti nevis naudā, bet citās lietās vai pakalpojumu veidā
(piemēram, maiņas, ieskaita darījumi);
17.13. 13.ailē
"Ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas" norāda ieņēmumus no
lauksaimnieciskās produkcijas pārdošanas, lauku tūrisma
pakalpojumiem, saņemto pievienotās vērtības nodokļa kompensāciju
un atmaksāto akcīzes nodokli, izņemot summas, kas saņemtas kā
valsts atbalsts lauksaimniecībai vai Eiropas Savienības atbalsts
lauksaimniecībai un lauku attīstībai;
17.14. 14.ailē
"Ieņēmumi no citiem saimnieciskās darbības veidiem" norāda
ieņēmumus no pārējās saimnieciskās darbības (izņemot
lauksaimniecisko ražošanu un lauku tūrismu);
17.15. 15.ailē
"Neapliekamās subsīdijas" norāda summas, kas saņemtas kā valsts
atbalsts lauksaimniecībai vai Eiropas Savienības atbalsts
lauksaimniecībai un lauku attīstībai un netiek apliktas ar
iedzīvotāju ienākuma nodokli;
17.16. 16.ailē "Citi
neapliekamie ienākumi" norāda pārējos ar iedzīvotāju ienākuma
nodokli neapliekamos ienākumus (piemēram, palīdzība stihiskas
nelaimes gadījumos vai citos ārkārtējos gadījumos, ja tā sniegta,
pamatojoties uz valsts vai pašvaldību pārvaldes institūciju
lēmumu);
17.17. 17.ailē
"Ieņēmumi, kas nav attiecināmi uz ienākuma nodokļa aprēķināšanu"
norāda personas saņemto aizņēmumu summas, personai atdotās
aizdevumu summas, ārpus saimnieciskās darbības gūtos ieņēmumus,
kurus persona iegulda saimnieciskajā darbībā, un citus
ieņēmumus, kas nav attiecināmi uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa
aprēķināšanu. Ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā persona
šajā ailē norāda aprēķinātās, kā arī no valsts budžeta atmaksātās
pievienotās vērtības nodokļa summas;
17.18. 18.ailē
"Ieņēmumi, Ls, kopā (13.-17.aile)" norāda ieņēmumu kopsummu
(13.aile + 14.aile + 15.aile + 16.aile + 17.aile);
17.19. 19.ailē
"Izdevumi, kas saistīti ar lauksaimniecisko ražošanu" norāda
izdevumus, kas pilnībā attiecināmi uz lauksaimniecisko ražošanu
un lauku tūrisma pakalpojumiem, arī tos izdevumus, kas
attiecīgajā laikposmā radušies kaļķošanas, ganību ierīkošanas,
akmeņu novākšanas, dziļaršanas, saimniecības teritorijas
labiekārtošanas dēļ. Šajā ailē norāda arī citus izdevumus, kas
ietekmē lauksaimniecisko ražošanu (arī lauku tūrismu) vairākus
gadus (piemēram, samaksāto nomas maksu par vairākiem gadiem).
Šajā ailē norāda arī valsts sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas, ko persona maksājusi par sevi kā par pašnodarbinātu
personu, ja tā nodarbojas tikai ar lauksaimniecisko ražošanu (arī
lauku tūrismu);
17.20. 20.ailē
"Izdevumi, kas saistīti ar citiem saimnieciskās darbības veidiem"
norāda izdevumus, kas saistīti ar ieņēmumu gūšanu no citiem
saimnieciskās darbības veidiem. Šajā ailē norāda arī valsts
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ko persona maksājusi
par sevi kā par pašnodarbinātu personu, ja tā nenodarbojas ar
lauksaimniecisko ražošanu (arī lauku tūrismu). Šajā ailē norāda
arī atsavināto pamatlīdzekļu (ja to atsavināšanas vērtība
uzrādīta ieņēmumos) atlikušo vērtību;
17.21. 21.ailē
"Proporcionāli sadalāmie izdevumi" norāda izdevumus, kas sadalāmi
starp lauksaimniecisko ražošanu (arī lauku tūrismu) un citiem
saimnieciskās darbības veidiem, piemērojot proporciju. Ja persona
nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu (arī lauku tūrismu), kā
arī veic citu saimniecisko darbību un nav precīzi zināms, kāda
kopējo izdevumu daļa attiecas uz lauksaimniecisko ražošanu un
kāda - uz citiem saimnieciskās darbības veidiem, to nosaka
proporcionāli minētajiem ieņēmumiem (gada beigās šajā ailē
uzkrāto izdevumu summu sadala starp lauksaimnieciskās ražošanas
(arī lauku tūrisma) un citiem saimnieciskās darbības izdevumiem
proporcionāli attiecīgajiem ieņēmumiem). Šajā ailē var norādīt
arī citus izdevumus, kurus persona proporcionāli attiecina uz
saimnieciskās darbības izdevumiem;
17.22. 22.ailē "Ar
saimniecisko darbību nesaistītās izmaksas" norāda izdevumus, kas
atbilstoši likumam "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" nav
uzskatāmi par tādiem izdevumiem, kas ir tieši saistīti ar
saimniecisko darbību (piemēram, līdzekļi, kurus persona izņēmusi
no saimnieciskajā darbībā gūtajiem ieņēmumiem, lai tos izlietotu
personiskajam patēriņam, ziedojumi un dāvinājumi citām personām,
galvojuma summas, kuras personai kā galviniekam jāizmaksā saskaņā
ar galvojuma līgumu);
17.23. 23.ailē
"Izdevumi, kas nav attiecināmi uz ienākuma nodokļa aprēķināšanu"
norāda izdevumus, kas saistīti ar saimnieciskajā darbībā
izmantoto nemateriālo ieguldījumu un pamatlīdzekļu iegādi
(izdevumi, kurus ietver pirkta pamatlīdzekļa vai nemateriālā
ieguldījuma sākotnējā vērtībā) un saimnieciskajā darbībā
izmantoto pamatlīdzekļu izveidošanu (izdevumi, kurus ietver
personas pašas izveidota pamatlīdzekļa sākotnējā vērtībā), avansa
maksājumus, kas neattiecas uz pārskata (taksācijas) gada
ieņēmumiem, izsniegto aizdevumu summas, atdotās aizņēmumu summas,
samaksātās soda un kavējumu naudas, par saimniecisko darbību
samaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli un tā avansu un citus
izdevumus, kas nav attiecināmi uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa
aprēķināšanu. Ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā persona
šajā ailē norāda pievienotās vērtības priekšnodokļa summas un
valsts budžetā samaksātās pievienotās vērtības nodokļa
summas;
17.24. 24.ailē
"Izdevumi, Ls, kopā (19.-23.aile)" norāda izdevumu kopsummu
(19.aile + 20.aile + 21.aile + 22.aile + 23.aile).
18. Žurnāla 13. un 14.ailē
norāda tos ieņēmumus, kas likumā "Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli" noteikti kā saimnieciskajā darbībā gūtie ieņēmumi, bet
19., 20. un 21.ailē norāda tos izdevumus, kas šajā likumā
noteikti kā saimnieciskās darbības izdevumi.
19. Persona, kas nodarbojas
ar lauksaimniecisko ražošanu (arī lauku tūrismu), žurnālā nodala
lauksaimnieciskās ražošanas (arī lauku tūrisma) ieņēmumus un
izdevumus, lai varētu aprēķināt ienākumus no lauksaimnieciskās
ražošanas (arī lauku tūrisma).
20. Persona, kas nenodarbojas
ar lauksaimniecisko ražošanu (arī lauku tūrismu), žurnāla 13.aili
un 19.aili var izmantot, lai nodalītu citu (dažādu) saimnieciskās
darbības veidu ieņēmumus un izdevumus, attiecīgi labojot ailes
nosaukumu, ja žurnālu kārto papīra reģistra veidā.
21. Ja žurnālu kārto
elektroniski, žurnāla ailes, kuras neizmanto saimniecisko
darījumu reģistrēšanai, var nenorādīt. Šādu žurnālu drīkst
papildināt ar jaunām ailēm, lai ierakstītu citu personai
nepieciešamo papildu informāciju.
III.
Pamatlīdzekļu un nemateriālo ieguldījumu uzskaite un to
nolietojuma aprēķināšana
22. Saimnieciskajā darbībā
izmantojamo pamatlīdzekļu (ja tādi ir) un nemateriālo ieguldījumu
(ja tādi ir) uzskaitē un to nolietojuma aprēķināšanā persona
ievēro šos noteikumus, likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"
un normatīvos aktus par likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"
normu piemērošanas kārtību un saskaņā ar tiem aizpilda attiecīgās
nolietojuma aprēķina veidlapas.
23. Par pamatlīdzekļiem
uzskata nekustamas mantas uzskaites vienības (piemēram,
zemesgabals, ēka, būve, ilggadīgie stādījumi) un kustamas mantas
uzskaites vienības, kuru derīgās lietošanas laiks ir ilgāks par
gadu un sākotnējā vērtība lielāka par 300 latiem (piemēram,
iekārta vai tās aprīkojums, tehnika, mašīna vai inventārs,
transportlīdzeklis, dators, kopētājs).
24. Par nemateriālajiem
ieguldījumiem uzskata par samaksu iegūtas bezķermeniskas lietas
(piemēram, patents, licence), kuru derīgās lietošanas laiks ir
ilgāks par gadu.
25. Pirkta pamatlīdzekļa vai
nemateriālā ieguldījuma sākotnējā vērtībā ietver:
25.1. pirkšanas cenu;
25.2. citus tiešos
izdevumus;
25.3. saņemto aizņēmumu
procentus, kas samaksāti par periodu līdz objekta lietderīgās
izmantošanas uzsākšanai (turpmāk - nodošana ekspluatācijā).
26. Citi pirkta pamatlīdzekļa
tiešie izdevumi ir, piemēram, pamatlīdzekļa piegādes izdevumi
līdz tā izmantošanas vietai, pamatlīdzekļa sagatavošanas izdevumi
paredzētajai izmantošanai, kā arī samaksātie muitas
maksājumi.
27. Personas pašas izveidota
pamatlīdzekļa sākotnējā vērtībā ietver izdevumus, kas tieši
saistīti ar pamatlīdzekļa izveidošanu (izgatavošanu vai
celtniecību) un sagatavošanu nodošanai ekspluatācijā (piemēram,
materiālu izdevumi, algas un sociālās apdrošināšanas maksājumi,
pamatlīdzekļa izveidošanā izmantoto pamatlīdzekļu nolietojums,
samaksa par saņemtajiem pakalpojumiem). Sākotnējā vērtībā ietver
arī procentus, kas līdz pamatlīdzekļa nodošanai ekspluatācijā
samaksāti par pamatlīdzekļa izveidošanai saņemtajiem
aizņēmumiem.
28. Ja pamatlīdzeklis iegūts
kārtībā, kāda noteikta īpašumtiesību atjaunošanai, tā sākotnējo
vērtību nosaka saskaņā ar normatīvajiem aktiem par likuma "Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli" normu piemērošanas kārtību.
29. Ja persona saimnieciskajā
darbībā kā pamatlīdzekli iegulda (sāk izmantot) personisko mantu,
kas pirkta vai izveidota pirms saimnieciskās darbības uzsākšanas,
pamatojot šīs mantas iegādes vai izveidošanas izdevumu summu ar
tās iegādes vai izveidošanas laikā saņemtajiem attaisnojuma
dokumentiem, par šāda pamatlīdzekļa sākotnējo vērtību uzskata
minētās mantas atlikušo vērtību datumā, kad pamatlīdzekli iegulda
(sāk izmantot) saimnieciskajā darbībā. Atlikušo vērtību aprēķina
saskaņā ar likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" 13.pantu, ņemot
vērā mēnešu skaitu līdz brīdim, kad pamatlīdzekli sāk izmantot
saimnieciskajā darbībā.
30. Ja saimnieciskajā darbībā
izmantotajam pamatlīdzeklim nav iegādes dokumenta vai dokumentu,
kas pamato personas pašas izveidota pamatlīdzekļa sākotnējo
vērtību, vai pamatlīdzekļa vērtība nav noteikta atbilstoši šo
noteikumu 28.punktam, kā arī ja pamatlīdzeklis iegūts ziedojuma,
dāvinājuma vai mantojuma veidā, to var uzskaitīt tikai natūrā
(bez novērtējuma naudas izteiksmē).
31. Ja saimnieciskajā darbībā
izmantotais pamatlīdzeklis iegūts kā dāvinājums, kuru saņemot ir
samaksāts iedzīvotāju ienākuma nodoklis, tad šādu pamatlīdzekli
uzskaita dāvinājuma līgumā norādītajā vērtībā. Pamatlīdzekļa
sākotnējā vērtība ir dāvinājuma līgumā norādītā vērtība.
Atlikušo vērtību datumā, kad pamatlīdzekli iegulda (sāk izmantot)
saimnieciskajā darbībā, aprēķina saskaņā ar likuma "Par uzņēmumu
ienākuma nodokli" 13.pantu, ņemot vērā mēnešu skaitu līdz dienai,
kad pamatlīdzekli sāk izmantot saimnieciskajā darbībā.
32. Ja personai radušies
izdevumi, kas saistīti ar saimnieciskajā darbībā izmantotajam
pamatlīdzeklim (arī ja to uzskaita tikai natūrā) veiktajiem
uzlabojumiem, tā atjaunošanu vai rekonstrukciju, kas būtiski
palielina šā pamatlīdzekļa ražošanas potenciālu vai pagarina
ekspluatācijas laiku, šādus izdevumus uzskaita un amortizē tādā
pašā kārtībā, kāda noteikta attiecīgajam pamatlīdzeklim saskaņā
ar likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" 13.pantu.
IV. Krājumu
uzskaite
33. Par krājumiem uzskata
izejvielas, materiālus, nepabeigtos ražojumus un izstrādājumus,
gatavos ražojumus un izstrādājumus, preces pārdošanai, darba
dzīvniekus un produktīvos dzīvniekus.
34. Pirkto krājumu atlikumus
novērtē iegādes vērtībā (pirkšanas cenās). Pašražoto krājumu
atlikumus novērtē ražošanas pašizmaksā vai zemākajās tirgus
cenās.
35. Krājumu uzskaitei persona
var iekārtot analītiskās uzskaites reģistru (turpmāk -
krājumu uzskaites reģistrs), brīvi izvēloties reģistra veidu
(piemēram, žurnāls, kartīte) un tā kārtošanas veidu (izdarot
ierakstus papīra reģistrā vai kārtojot to elektroniski).
36. Ja krājumu uzskaites
reģistru iekārto pirkto krājumu uzskaitei, tajā par katru krājumu
uzskaites vienību norāda šādu informāciju:
36.1. ieraksta kārtas numurs;
36.2. ieraksta datums;
36.3. attaisnojuma dokumenta
nosaukums, numurs un datums;
36.4. attaisnojuma dokumenta
autors vai darījuma partneris (fiziskās personas vārds, uzvārds
vai juridiskās personas nosaukums);
36.5. attiecīgās krājumu
uzskaites vienības nosaukums;
36.6. daudzums un vērtība
mēneša sākumā (atlikums mēneša sākumā ir vienāds ar atlikumu
iepriekšējā mēneša beigās);
36.7. mēnesī saņemto krājumu
daudzums un vērtība;
36.8. mēnesī izlietoto
krājumu daudzums un vērtība;
36.9. krājumu atlikumu
daudzums un vērtība mēneša beigās;
36.10. atzīme par pirkto
krājumu samaksu mēnesī vai par krājumiem, par kuriem vēl nav
samaksāts piegādātājam (nodrošina samaksāto pirkto krājumu
atlikumu vērtības noteikšanu mēneša sākumā un beigās);
36.11. cita informācija (pēc
personas brīvas izvēles).
37. Ja krājumu uzskaites
reģistru iekārto pašražoto krājumu uzskaitei, tajā norāda tādu
pašu informāciju kā par pirktajiem krājumiem, izņemot informāciju
par mēnesī saņemto (saražoto) un izlietoto pašražoto krājumu
vērtību, kā arī šo krājumu atlikumu vērtību mēneša beigās.
Pašražoto krājumu atlikumu vērtību aprēķina un ieraksta reģistrā
gada beigās.
V. Citi
grāmatvedības reģistri
38. Persona atbilstoši
saimnieciskās darbības īpatnībām var iekārtot arī citus
grāmatvedības reģistrus, brīvi izvēloties reģistru veidu
(piemēram, žurnāls, kartīte) un to kārtošanas veidu (izdarot
ierakstus papīra reģistrā vai kārtojot elektroniski). Piemēram,
analītiskās uzskaites reģistru debitoru parādu (ja tādi ir)
uzskaitei (turpmāk - debitoru parādu uzskaites reģistrs),
kreditoru parādu (ja tādi ir) uzskaitei (turpmāk - kreditoru
parādu uzskaites reģistrs), darbinieku un darba samaksas (ja
persona izmanto algotu darbaspēku), samaksāto nodokļu vai līgumu
uzskaitei.
39. Par debitoru parādiem
uzskata personas prasījumus no citām personām - debitoriem
(piemēram, pircēji, pakalpojumu saņēmēji, nomnieki, aizdevumu
saņēmēji) - par nesamaksāto vai aizdoto naudu vai citām
lietām, kā arī valsts budžetā vai pašvaldību budžetos pārmaksātos
nodokļus un nodevas.
40. Par kreditoru parādiem
uzskata personas saistības pret citām personām - kreditoriem
(piemēram, bankas, piegādātāji, pakalpojumu sniedzēji,
darbinieki) - par nesamaksāto vai aizdoto naudu vai citām lietām,
kā arī parādu valsts budžetam vai pašvaldību budžetiem par
nodokļiem un nodevām.
41. Persona, kura
izvēlējusies kārtot debitoru parādu uzskaites reģistru un
kreditoru parādu uzskaites reģistru, attiecīgi par katru debitoru
vai kreditoru parādu norāda šādu informāciju:
41.1. ieraksta kārtas numurs;
41.2. ieraksta datums;
41.3. attaisnojuma dokumenta
nosaukums, numurs un datums;
41.4. attaisnojuma dokumenta
autors vai darījuma partneris (fiziskās personas vārds, uzvārds
vai juridiskās personas nosaukums);
41.5. saimnieciskā darījuma
apraksts;
41.6. norēķinu atlikuma summa
mēneša sākumā (atlikuma summa mēneša sākumā ir vienāda ar
atlikuma summu iepriekšējā mēneša beigās);
41.7. mēnesī samaksātā parāda
summa;
41.8. mēnesī izveidojusies
parāda summa;
41.9. norēķinu atlikuma summa
mēneša beigās;
41.10. cita informācija (pēc
personas brīvas izvēles).
VI. Noslēguma
jautājumi
42. Atzīt par spēku zaudējušiem
Ministru kabineta 2007.gada 20.marta noteikumus Nr.188 "Kārtība,
kādā individuālie komersanti, individuālie uzņēmumi, zemnieku un
zvejnieku saimniecības, citas fiziskās personas, kas veic
saimniecisko darbību, kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta
sistēmā" (Latvijas Vēstnesis, 2007, 50.nr.).
43. Persona, kas līdz šo
noteikumu spēkā stāšanās dienai kārto saimnieciskās darbības
ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālu saskaņā ar Ministru
kabineta 2007.gada 20.marta noteikumu Nr.188 "Kārtība, kādā
individuālie komersanti, individuālie uzņēmumi, zemnieku un
zvejnieku saimniecības, citas fiziskās personas, kas veic
saimniecisko darbību, kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta
sistēmā" pielikumu, var turpināt šo žurnālu kārtot līdz
2011.pārskata (taksācijas) gada beigām.
44. Personas, kuras līdz šo
noteikumu spēkā stāšanās dienai par pamatlīdzekļa sākotnējo
vērtību uzskatīja attiecīgā pamatlīdzekļa tirgus vērtību tā
uzskaitīšanas dienā, turpina uzskaitīt šo pamatlīdzekli
attiecīgajā sākotnējā vērtībā un aprēķināt tā nolietojumu,
piemērojot normatīvos aktus par likuma "Par uzņēmumu ienākuma
nodokli" normu piemērošanas noteikumiem, un saskaņā ar tiem
aizpilda attiecīgās nolietojuma aprēķina veidlapas.
45. Noteikumi stājas spēkā
2011.gada 1.jūlijā.
Ministru prezidents
V.Dombrovskis
Finanšu ministrs
E.Repše
Redakcijas
piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2011.gada 1.jūliju.
Pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 13.oktobra noteikumiem
Nr.1160
Finanšu ministrs E.Repše