Ministru kabineta rīkojums
Nr.153
Rīgā 2009.gada 5.martā (prot. Nr.14
41.§)
Par Koncepciju par aviācijas
izglītības un apmācības ilgtermiņa attīstību
1. Atbalstīt Koncepcijas par
aviācijas izglītības un apmācības ilgtermiņa attīstību (turpmāk -
koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājuma C variantu.
2. Noteikt Satiksmes
ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
3. Satiksmes ministrijai sadarbībā
ar Izglītības un zinātnes ministriju līdz 2010.gada 1.septembrim
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu
par koncepcijas īstenošanas gaitu.
4. Koncepcijas īstenošanu
nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Ministru prezidents
I.Godmanis
Satiksmes ministrs
A.Šlesers
(Ministru kabineta
2009.gada 5.marta rīkojums
Nr.153)
Koncepcijas par aviācijas
izglītības un apmācības ilgtermiņa attīstību
kopsavilkums
1. Risināmā jautājuma būtība
Koncepcijas par aviācijas
izglītības un apmācības ilgtermiņa attīstību (turpmāk -
koncepcija) mērķis ir piedāvāt risinājumu aviācijas izglītības
attīstībai Latvijā, ņemot vērā straujo nozares attīstību, kā arī
2007.gada 20.decembra Deklarācijas par Ivara Godmaņa vadītā
Ministru kabineta iecerēto darbību 5.33.apakšpunktā noteikto
uzdevumu - lai nostiprinātu Latvijas kā starptautiska finanšu
biznesa un tūrisma centra statusu, sākt pēc būtības jaunas
starptautiskās lidostas "Rīga" celtniecību, lai lidostā "Rīga"
nākotnē sasniegtu 30 miljonu pasažieru apgrozījumu, bet
triju gadu laikā pārsniegtu piecu miljonu pasažieru apgrozījumu
gadā, saglabājot nemainīgi augstu kvalitātes līmeni pasažieru un
kravu apkalpošanā un lidojumu drošībā. Koncepcijā, izvērtējot
pašreizējo situāciju, konstatēts, ka aviācijas izglītības
kvalitāte un speciālistu sagatavošana neatbilst pašreizējām
tirgus prasībām, tāpat vairākas ietekmīgas tehniskās apkopes
organizācijas atlikušas plānoto tehniskās apkopes centru
atvēršanu Rīgā (galvenokārt kvalificētu darbinieku trūkuma dēļ).
Koncepcijā piedāvāto problēmas risinājuma variantu mērķis ir
vienotas aviācijas izglītības sistēmas izveide, lai sagatavotu
valstij nepieciešamos augsti kvalificētus speciālistus.
Koncepcijā analizēta aviācijas
speciālistu profesionālās sagatavošanas attīstības perspektīva,
jo šobrīd industrijai steidzami nepieciešami tehniskie
darbinieki, kurus sagatavo profesionāli tehniskajās mācību
iestādes. Inženieri, kurus sagatavo Rīgas Tehniskās universitātes
Aviācijas institūts, šobrīd nav primārā tirgus nepieciešamība,
līdz ar to šajā koncepcijā galvenā uzmanība veltīta tehniskā
līmeņa speciālistu problēmu tūlītējai risināšanai, jo
profesionālo aviācijas tehniķu apmācības sakārtošana palīdzēs
risināt arī ar augstāko izglītību saistītās problēmas un rast
efektīvākus turpmākos risinājumus ar aviācijas izglītības
sistēmas uzlabošanu saistītajiem jautājumiem.
Tāpēc koncepcija piedāvā triju
posmu pieeju aviācijas izglītības sistēmas pilnveidošanai:
1.posms - risināt tehniķu
apmācību;
2.posms - pilnveidot un paplašināt
izveidotās apmācību programmas;
3.posms - uz esošās apmācību
sistēmas bāzes izveidot jaunu mācību iestādi - Baltijas aviācijas
akadēmiju, kas zināmā mērā varētu kļūt par Baltijas valstu
aviācijas kompetences centru.
Ņemot vērā to, ka izglītības
sistēmu nav iespējams mainīt ātri un tas prasa ilglaicīgu
sistēmisku analīzi, kā arī daudzu speciālistu un institūciju
iesaisti šajā procesā, koncepcijā izvirzīts uzdevums sākt
aviācijas izglītības sistēmas attīstību ar tirgus vajadzībām
visnepieciešamāko speciālistu sagatavošanu. Veiksmīga
profesionālās aviācijas izglītības speciālistu apmācības
attīstīšana un uzlabošana varētu kļūt par pirmo soli turpmākajai
aviācijas izglītības sistēmas attīstībai Latvijā. Būtu uzkrāta
pieredze, apmācīti speciālisti un piesaistīta augsta līmeņa
kvalitatīva partnermācību organizācija. Kopumā tas viss kļūtu par
pamatu, lai daudz kvalitatīvāk apzinātu nepieciešamos resursus un
kapacitāti augstākā aviācijas izglītības līmeņa turpmākajai
attīstīšanai un uzlabošanai Latvijā.
2. Piedāvātie risinājuma varianti
Koncepcijā piedāvāti trīs
risinājuma varianti veiksmīgai aviācijas izglītības modeļa
attīstības uzsākšanai Latvijā:
A variants - stiprināt
Rīgas Tehniskās universitātes Aviācijas institūta kapacitāti.
B variants - izveidot
kopuzņēmumu, kurā ietilptu Rīgas Tehniskā koledža, vietējās
aviācijas nozares pārstāvniecība un starptautiski atzīts
aviācijas tehniskās izglītības pakalpojumu sniedzējs.
C variants - sadarbībā ar
nozares pārstāvjiem un starptautiski atzītu aviācijas tehniskās
izglītības pakalpojumu sniedzēju izveidot Rīgas Tehniskajā
koledžā aviācijas tehniskās apmācības centru un stiprināt Rīgas
Tehniskās universitātes Aviācijas institūta kapacitāti.
3. Koncepcijas īstenošanai nepieciešamais papildu
finansējums
Koncepcijā paredzēts, ka
nepieciešamie izdevumi (kopā aptuveni 1,8 milj. latu) var tikt
segti no Eiropas struktūrfondu līdzekļiem 2007.-2013.gadam, jo
Eiropas sociālā fonda (ESF) un Eiropas Reģionālās attīstības
fonda (ERAF) darbības programmās paredzētās aktivitātes atbalsta
koncepcijā paredzētos pasākumus. Vienlaikus koncepcija paredz
izmantot arī valsts budžeta līdzekļus, finansējot 25 budžeta
vietas jaunai mācību programmai Rīgas Tehniskajā koledžā. Budžeta
vietu nodrošināšanai paredzēts izmantot esošos Izglītības un
zinātnes ministrijai programmā 03.00.00 "Augstākā izglītība"
piešķirtos budžeta līdzekļus.
Satiksmes ministrs
A.Šlesers