Ministru kabineta rīkojums
Nr.30
Rīgā 2009.gada 16.janvārī (prot.
Nr.3 48.§)
Par koncepciju "Valsts
attīstībai atbilstošs augstākās izglītības studiju programmu un
studiju vietu sadalījuma modelis"
1. Atbalstīt koncepcijas
"Valsts attīstībai atbilstošs augstākās izglītības studiju
programmu un studiju vietu sadalījuma modelis" (turpmāk -
koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājuma B varianta B1
apakšvariantu.
2. Noteikt Izglītības un
zinātnes ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas
īstenošanā.
3. Koncepcija 2009.-2011.gadā
īstenojama atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu
koncepcijas īstenošanai 2012.gadā un turpmākajos gados izskatīt
vienlaikus ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu vidēja
termiņa budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts
budžeta projektu attiecīgajam gadam.
Ministru prezidents
I.Godmanis
Izglītības un zinātnes
ministre T.Koķe
(Ministru kabineta
2009.gada 16.janvāra rīkojums
Nr.30)
Koncepcijas "Valsts
attīstībai atbilstošs augstākās izglītības studiju programmu un
studiju vietu sadalījuma modelis" kopsavilkums
Koncepcijas projekts "Valsts
attīstībai atbilstošs augstākās izglītības studiju programmu un
studiju vietu sadalījuma modelis" (turpmāk - koncepcija)
sagatavots sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Labklājības
ministriju, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju
un Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi saskaņā ar Ivara
Godmaņa vadītā Ministru kabineta plāna neatliekamajiem darbiem
(no 2007.gada 20.decembra līdz 2008.gada 14.aprīlim) uzdevumu
Nr.7.2. Koncepcija apspriesta Augstākās izglītības padomē un
Rektoru padomē.
Lai nodrošinātu Latvijas
sabalansētu, stabilu un ilgtspējīgu attīstību, kā arī līdz
2010.gadam sasniegtu Eiropas Savienības kopējo Lisabonas
stratēģijā definēto mērķi par pasaulē viskonkurētspējīgāko un
dinamiskāko uz zināšanām balstīto ekonomiku, ir īstenojami
vairāki uzdevumu bloki, no kuriem ļoti svarīga loma ir efektīvas
izglītības un apmācības politikas īstenošanai. Viens no
uzdevumiem, īstenojot efektīvu izglītības un apmācības politiku,
ir darba tirgus vajadzībām atbilstoša augsti kvalificētu
speciālistu sagatavošana. Latvijā pašreizējā augstākās izglītības
iestādes beigušo speciālistu struktūrā jau ilgāku laiku dominē
sociālās zinātnes, bet nepietiekams ir dabas zinātņu,
inženierzinātņu un tehnoloģiju studiju programmas beigušo
īpatsvars, kuru skaita palielināšana ir viens no uzdevumiem,
sekmējot Lisabonas stratēģijas mērķa īstenošanu. Problēma
konstatēta arī 2007.gadā pabeigtajos darba tirgus ilgtermiņa
prognozēšanas sistēmas pētījumos (mājaslapas adrese internetā:
http://sf.lm.gov.lv/esf/?main_page_id=5&page_type=d_cat&second_page_id=31&doc_id=41).
Koncepcijas mērķis ir sekmēt
augstākās izglītības institūciju sagatavoto speciālistu
piedāvājuma nodrošinājumu atbilstoši darbaspēka pieprasījuma
prognozēm.
Koncepcijas uzdevums ir izstrādāt
tādu valsts budžeta finansēto augstākās izglītības studiju
programmu un studiju vietu sadalījuma modeli, kas sekmētu
augstākajai izglītībai izlietoto valsts budžeta līdzekļu
atbilstību Latvijas un Eiropas Savienības stratēģiskajos
plānošanas dokumentos izvirzītajiem mērķiem un darba tirgus
prasībām, nodrošinātu nepārtrauktu un līdzsvarotu valsts
ilgtermiņa attīstību, kā arī veicinātu līdzekļu efektīvu
izmantošanu.
Koncepcijā tiek piedāvāti
problēmas risinājuma A un B varianti.
Problēmas risinājuma A variantā
izglītības tematisko grupu struktūra un sadales mehānisms netiek
mainīts - katru gadu Izglītības un zinātnes ministrija pēc
Augstākās izglītības padomes priekšlikuma turpina iedalīt
finansējumu atbilstoši studiju vietu skaitam un to sadalījumam pa
nozarēm - izglītības tematiskajām grupām.
B1 un B2 apakšvarianti atšķiras ar
to, kura institūcija - Ministru kabinets vai attiecīgā
ministrija, kuras pārziņā ir augstākās izglītības
iestādes, - pieņem galīgo lēmumu par valsts budžeta
finansēto studiju vietu skaitu augstskolās un koledžās
attiecīgajā gadā.
Problēmas risinājuma
variants
|
Stiprās puses (galvenās)
|
Vājās puses (galvenās)
|
Papildu finansējums (tūkst.
latu)
|
A
variants
Tiek saglabātas no esošā valsts
budžeta finansētās augstākās izglītības studiju programmas
un studiju vietas atbilstoši to sadalījumam pa
nozarēm - izglītības tematiskajām grupām.
Katru gadu no valsts budžeta
līdzekļiem turpina iedalīt finansējumu atbilstoši studiju
vietu skaitam un to sadalījumam pa nozarēm -
izglītības tematiskajām grupām
|
Saglabājas augstskolām jau
zināms studiju programmu un studiju vietu sadalījums pa
nozarēm - izglītības tematiskajām grupām - un
finansēšanas nosacījumi - prognozējamība.
Ja tiek piešķirti papildu
līdzekļi, tos var novirzīt tikai studiju vietu optimālai
finansēšanai - studiju izmaksu koeficientu ikgadējam
palielinājumam
|
Neatrisina pētījumos
konstatētās prognozējamās darbaspēka pieprasījuma un
piedāvājuma problēmas, netiek sagatavots pietiekams dažādu
nozaru speciālistu skaits valsts līdzsvarotai, inovatīvai,
uz augstajām tehnoloģijām un zināšanām balstītai
attīstībai
|
Nav nepieciešams.
Papildu līdzekļi no valsts
budžeta ir nepieciešami tikai studiju programmu un studiju
vietu optimālai finansēšanai, tomēr izmaksas netiek
iekļautas aprēķinos, jo pēc būtības neatbilst koncepcijas
mērķim
|
B variants:
ilgtermiņa prognožu modelis
Modelis paredz B1 un B2
apakšvariantus, kas atšķiras ar to, kura institūcija -
Ministru kabinets vai katra ministrija, kuras pārziņā ir
augstākās izglītības iestādes - pieņem galīgo lēmumu
par valsts budžeta finansēto studiju vietu skaitu
augstskolās un koledžās.
|
Problēmas risinājuma
variants
|
Stiprās puses (galvenās)
|
Vājās puses (galvenās)
|
Papildu finansējums (tūkst.
latu)
|
B1 -
centralizēta lēmuma pieņemšana
Katru gadu priekšlikumus
studiju vietu sadalījumam pa nozarēm - izglītības
tematiskajām grupām - izstrādā Izglītības un zinātnes
ministrija, sadarbojoties ar Augstākās izglītības padomi,
nozaru ministrijām, augstākās izglītības iestādēm, darba
devējiem, kā arī ņemot vērā Ekonomikas ministrijas
sagatavotās augstākās izglītības attīstības tendences un
darbaspēka pieprasījuma un piedāvājuma vidēja termiņa un
ilgtermiņa prognozes. Tiek izmantotas nozaru darba devēju
sagatavotās darbaspēka pieprasījuma prognozes
|
Nodrošinātas iespējas
līdzsvarotam augstākās izglītības programmu
piedāvājumam.
Mērķtiecīgi tiek sagatavoti
prioritāro nozaru speciālisti, tajā skaitā dabaszinātņu un
inženierzinātņu jomu speciālisti zināšanu ietilpīgajām
augsto tehnoloģiju nozarēm. Saskaņā ar Latvijas ilgtermiņa
ekonomisko stratēģiju tādas nozares pašlaik mūsu valstī ir
informātika, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas,
specifiski biotehnoloģijas, biomedicīnas, farmakoloģijas,
koksnes ķīmiskās pārstrādes virzieni, koksnes produktu
ražošana, atsevišķas materiālu tehnoloģijas un ražošanas
nozares (pārtikas rūpniecības, lauksaimniecības un meža
nozare). Attiecīgās nozares var tikt koriģētas, ja
attīstības gaitā ir izveidojušās jaunas iespējas vai
prioritātes, par tādām uzskatot vides zinātni klimata
mainības samazināšanā un energoefektivitātē, radošās
industrijas, lai paaugstinātu rūpniecības nozaru kopējo
pievienoto vērtību, uzlabojot un attīstot produkcijas
dizainu, kā arī citas nozares ar labas attīstības
iespējām
|
Sarežģīta lēmuma pieņemšanas
procedūra, kas pieļauj iespēju, ka valsts budžeta finansēto
augstākās izglītības studiju vietu (programmu) sadalījuma
pa nozarēm noteikšanā lielāka loma varētu būt politiskiem
lēmumiem, bet nevis augstākās izglītības attīstības
tendencēm un pamatotām darbaspēka pieprasījuma un
piedāvājuma vidēja termiņa un ilgtermiņa prognozēm
|
2009.g. -
13 194,2
2010.g. -
19 420,0
2011.g. -
28 577,8
|
B2 -
decentralizēta lēmuma pieņemšana
Katru gadu valsts budžeta
finansēto augstākās izglītības studiju programmu un studiju
sadalījumu pa nozarēm - izglītības tematiskajām
grupām - sagatavo katra ministrija, kuras padotībā ir
attiecīgās nozares augstākās izglītības iestādes,
sadarbojoties ar augstākās izglītības iestādēm, Augstākās
izglītības padomi, Izglītības un zinātnes ministriju un
darba devējiem, kā arī ņemot vērā Ekonomikas ministrijas
sagatavotās augstākās izglītības attīstības tendences,
darbaspēka pieprasījuma un piedāvājuma vidēja termiņa un
ilgtermiņa prognozes. Tiek izmantotas nozaru darba devēju
sagatavotās darbaspēka pieprasījuma prognozes
|
Vienkārša lēmuma pieņemšanas
procedūra.
Tiek sagatavoti prioritāro
nozaru speciālisti, tajā skaitā dabaszinātņu un
inženierzinātņu jomu speciālisti zināšanu ietilpīgajām
augsto tehnoloģiju nozarēm. Saskaņā ar Latvijas ilgtermiņa
ekonomisko stratēģiju tādas nozares pašlaik mūsu valstī ir
informātika, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas,
specifiski biotehnoloģijas, biomedicīnas, farmakoloģijas,
koksnes ķīmiskās pārstrādes virzieni, koksnes produktu
ražošana, atsevišķas materiālu tehnoloģijas un ražošanas
nozares (pārtikas rūpniecības, lauksaimniecības un meža
nozare). Attiecīgās nozares var tikt koriģētas, ja
attīstības gaitā ir izveidojušās jaunas iespējas vai
prioritātes, par tādām uzskatot vides zinātni klimata
mainības samazināšanā un energoefektivitātē, radošās
industrijas, lai paaugstinātu rūpniecības nozaru kopējo
pievienoto vērtību, uzlabojot un attīstot produkcijas
dizainu, kā arī citas nozares ar labas attīstības
iespējām
|
Atsevišķās nozarēs, kurās
līdzīgas programmas īsteno vairāku ministriju padotībā
esošajās augstākās izglītības iestādēs (piemēram, medicīna,
sociālās zinības), var tikt pieņemti lēmumi, kas nav
sabalansēti ar darba tirgus vajadzībām
|
2009.g. -
13 194,2
2010.g. -
19 420,0
2011.g. -
28 577,8
|
Izglītības un zinātnes ministrija
atbalsta B risinājuma B1 apakšvariantu, jo tas vislabāk ļauj
veidot visaptverošu speciālistu pieprasījuma kopainu, kas
pamatota ar darbaspēka pieprasījuma un piedāvājuma vidēja termiņa
un ilgtermiņa prognozēm, tātad arī vislabāk atbilst nepārtrauktas
un līdzsvarotas valsts attīstības nodrošināšanai.
Izglītības un zinātnes ministre
T.Koķe