Ministru kabineta rīkojums
Nr.409
Rīgā 2008.gada 15.jūlijā (prot.
Nr.44 68.§)
Par
Igaunijas-Latvijas-Krievijas pārrobežu sadarbības programmas
projekta 2007.-2013.gadam Eiropas kaimiņattiecību un partnerības
instrumenta ietvaros apstiprināšanu
Lai nodrošinātu Latvijas dalību
Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa "Eiropas teritoriālā
sadarbība" Igaunijas-Latvijas-Krievijas pārrobežu sadarbības
programmā 2007.-2013.gadam Eiropas kaimiņattiecību un partnerības
instrumenta ietvaros:
1. Apstiprināt
Igaunijas-Latvijas-Krievijas pārrobežu sadarbības programmas
projektu 2007.-2013.gadam.
2. Reģionālās attīstības un
pašvaldības lietu ministrijai iesniegt Eiropas Komisijā šā
rīkojuma 1.punktā minēto dokumentu un nodrošināt sarunu uzsākšanu
ar Eiropas Komisiju par tā apstiprināšanu.
Ministru prezidents
I.Godmanis
Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns
(Ministru kabineta
2008.gada 15.jūlija rīkojums
Nr.409)
Igaunijas-Latvijas-Krievijas pārrobežu sadarbības
programmas projekta 2007.-2013.gadam
kopsavilkums
1. Risināmā
jautājuma būtība
Saskaņā ar Ministru kabineta
2007.gada 9.maija rīkojumu Nr.256 "Par uzdevumiem Eiropas
Savienības struktūrfondu 3.mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība"
vadības, uzraudzības un kontroles sistēmas ieviešanā" Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrija ir noteikta par
nacionālo atbildīgo iestādi 3.mērķa "Eiropas teritoriālā
sadarbība" programmu politikas izstrādē un koordinēšanā
atbilstoši 3.mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība"
programmām.
Eiropas Savienības struktūrfondu
2007.-2013.gadu plānošanas perioda 3.mērķis "Eiropas teritoriālā
sadarbība" paredz pārrobežu, transnacionālās un starpreģionu
sadarbības programmu ieviešanu, kas tiks finansētas no Eiropas
Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) līdzekļiem. No
2007.gada Eiropā ir sācis darboties Eiropas kaimiņattiecību un
partnerības instruments. Tas ir viens no jaunajiem Eiropas
Savienības ārējās darbības instrumentiem 2007.-2013.gādā. EKPI
viena projekta ietvaros paredz finansēt aktivitātes gan Eiropas
Savienības dalībvalstīs, gan attiecināmajās teritorijās ārpus
Eiropas Savienības robežām.
Teritoriālās sadarbības programmas
Eiropas kaimiņattiecību un partnerības instrumenta ietvaros
atbilst Eiropas Parlamenta Padomes (EK) 2006.gada 24.oktobra
Regulai Nr. 1638/2006, ar ko paredz vispārējos noteikumus Eiropas
kaimiņattiecību un partnerības instrumenta izveidošanai,
Komisijas 2007.gada 9.augusta Regulai (EK) Nr. 951/2007, ar ko
nosaka īstenošanas noteikumus pārrobežu sadarbības programmām, ko
finansē saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK)
Nr. 1638/2006, ar ko paredz vispārējos noteikumus Eiropas
kaimiņattiecību un partnerības instrumenta izveidošanai, Eiropas
Kaimiņattiecību un partnerības instrumenta pārrobežu sadarbības
stratēģiskajam dokumentam 2007.-2013.gadam; 2006.gada Eiropas
Komisijas Ārējo darbību līguma slēgšanas procedūru praktiskajām
vadlīnijām; Eiropas kaimiņattiecību un partnerības instrumenta
pārrobežu sadarbības programmu sagatavošanas vadlīnijām, kā arī
Lisabonas izaugsmes un nodarbinātības atjauninātai stratēģijai,
Gēteborgas Ilgtspējīgas attīstības stratēģijai un programmas
dalībvalstu nacionālajiem plānošanas dokumentiem.
Lai uzsāktu 3.mērķa "Eiropas
teritoriālā sadarbība" finanšu līdzekļu apguvi, no 2007.gada
1.janvāra Eiropas Savienības dalībvalstīm ir jāsagatavo visi
nepieciešamie plānošanas dokumenti un tiesību akti. Eiropas
Komisija ir noteikusi, ka Latvijai sadarbībā ar partnervalstīm ir
jāizstrādā šādas programmas:
1) pārrobežu sadarbības
darbības programmas:
Latvija-Lietuva;
Igaunija-Latvija;
Latvija-Igaunija-Zviedrija-Somija;
Latvija-Lietuva-Baltkrievija;
Igaunija-Latvija-Krievija.
Šo programmu attiecināmās
teritorijas veido Eiropas Savienības dalībvalstīs noteiktie NUTS
III reģioni vai tiem atbilstošās teritorijas un noteiktie reģioni
Eiropas Savienības kaimiņvalstīs.
2) Baltijas jūras reģiona
transnacionālās sadarbības programma ar integrētiem Eiropas
kaimiņattiecību un partnerības instrumenta elementiem;
3) starpreģionu sadarbības
programma INTERREG IVC visai Eiropas Savienības teritorijai.
Teritoriālās sadarbības programmas
tiek īstenotas starpvalstu līgumu ietvaros un to īstenošana un
administrēšana notiek angļu valodā.
2006.gada sākumā Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrija sadarbībā ar attiecīgo
dalībvalstu pārstāvjiem ir uzsākusi jauno teritoriālās sadarbības
programmu, tai skaitā Igaunijas-Latvijas-Krievijas pārrobežu
sadarbības programmas Eiropas kaimiņattiecību un partnerības
instrumenta ietvaros (turpmāk - programma) izstrādi Eiropas
Savienības struktūrfondu programmēšanas periodam
2007.-2013.gadam.
Programmas izstrādei tika
izveidota starptautiskā Programmēšanas komiteja, kurā piedalās
Latvijas, Igaunijas un Krievijas nacionālo un reģionālo
institūciju pārstāvji, kā arī Eiropas Komisijas pārstāvji.
Lai nodrošinātu sinerģiju starp
Eiropas Savienības programmām un Latvijas nacionālajām interesēm,
ir izveidota un darbojas Nacionālā darba grupa, kuras sastāvā ir
nozaru ministriju un reģionu pārstāvji. Darba grupai ir
nacionālās atbildīgās iestādes padomdevēja funkcijas jauno
programmu sagatavošanā. Regulāri tika rīkotas nacionālās darba
grupas sanāksmes, kurās tika sniegti priekšlikumi par prioritārām
sadarbības jomām un stratēģiski svarīgiem projektiem, kuri varētu
tikt īstenoti programmas ietvaros. Nacionālās darba grupas
pārstāvji sniedza komentārus izstrādātajiem programmu projektiem,
kā arī formulēja nacionālās pozīcijas.
Programmas izstrādes laikā tika
organizētas publiskās konsultācijas (no 2007.g. 9.novembra līdz
7.decembrim), kad programmas projekts bija publiski pieejams un
visas ieinteresētās organizācijas un personas varēja sniegt
komentārus un priekšlikumus par programmas projekta
uzlabošanu.
Programmas projektam tika veikts
stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums un sagatavots Vides
pārskats, par kuru 2008.gada 5.martā ir saņemts Vides
pārraudzības valsts biroja atzinums Nr.20 "Par
Igaunijas-Latvijas-Krievijas Pārrobežu sadarbības programmas
2007.-2013.gadam Vides pārskatu".
2. Piedāvātais
risinājums
Programmas attiecināmā teritorija
ir:
Latvijā: Latgale, Vidzeme (Rīga un
Pierīga kā papildu teritorijas);
Igaunijā: Kirde-Eesti,
Lõuna-Eesti, Kesk-Eesti (Põhja-Eesti kā papildu teritorija);
Krievijā: Ļeņingradas apgabals,
Pleskavas apgabals, Sanktpēterburga.
Galvenais programmas mērķis ir
izmantot plašā pierobežas reģiona potenciālu reģiona ekonomikas
attīstībai, piesaistot investīcijas nodarbinātības un dzīves
līmeņa celšanai.
Programma ir sadalīta trīs kopējās
saturiskās prioritātēs un ceturtā prioritāte - tehniskā
palīdzība.
1.prioritāte - Sociālekonomiskā
attīstība - ir veltīta pierobežu reģiona konkurētspējas
stratēģiskai attīstībai, atbalstot uzņēmumu un darba tirgus
attīstību, uzlabojumus komunikāciju tīklos un reģiona tūrisma
potenciāla īstenošanu, kā arī uzturot efektīvas un drošas
robežas.
2.prioritāte - kopējie
izaicinājumi - ir vērsta uz to, lai risinātu kopīgas
problēmas un sāktu un turpinātu sadarbību kopīgu interešu jomās
abpus robežām.
3.prioritāte - cilvēku
savstarpējas sadarbības veicināšana - koncentrējas uz neliela
mēroga aktivitātēm, lai uzlabotu sadarbību pierobežu reģionā, un
atbalsta virkni aktivitāšu, kas jāveic reģionālām un vietējām
pašvaldībām, un dažādiem sabiedriskiem subjektiem, un kas ir
atzītas par izšķirošām reģiona vienotības sasniegšanai.
4.prioritāte -
tehniskā palīdzība
Programmas atbalsta saņēmēji ir
pašvaldības un to izveidotās iestādes, valsts iestādes -
nozaru ministrijas, centrālās valsts pārvaldes iestādes un tās
padotības iestādes, kā arī nevalstiskās organizācijas,
sabiedriskā labuma organizācijas un privātie uzņēmumi (tikai
1.prioritātes ietvaros).
Starp Latviju, Igauniju un
Krieviju ir panākta vienošanās, ka Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrija pildīs programmas Apvienotās vadošās
iestādes funkcijas un nodrošinās programmas vadības sistēmas
izveidošanu un darbību. Latvijas, Igaunijas un Krievijas
nacionālās intereses tiks pārstāvētas, nodrošinot dalību
programmas Apvienotajā uzraudzības komitejā, pieņemot lēmumus par
finansējuma piešķiršanu, kā arī uzraugot programmas īstenošanas
progresu. Apvienotā vadošā iestāde un Apvienota uzraudzības
komiteja nodrošina Programmas kvalitatīvu īstenošanu.
Rīgā atradīsies programmas
Apvienotais tehniskais sekretariāts, kas nodrošinās Programmas
publicitāti un sniegs atbalstu projektu pieteicējiem projektu
pieteikumu sagatavošanā.
3. Politikas
dokumenta īstenošanai papildus nepieciešamais finansējums un
paredzētie finansēšanas avoti
Programmas finansēšanas avots ir
ERAF (Eiropas kaimiņattiecību un partnerības instrumenta
līdzekļi). Kopējais attiecināmais programmas budžets ir
55 874 707 eiro (39 268 967 lati), no kuriem
47 774 729 eiro (33 576 270 latu) ir Eiropas
Savienības finansējums no ERAF, 8 099 978 eiro
(5 692 697 lati) ir dalībvalstu nacionālais
finansējums.
Programmā ERAF līdzfinansējums
publiskajam sektoram 1.-3.prioritātes ietvaros Latvijas,
Igaunijas un Krievijas partneriem ir 90 % no projektu
attiecināmajiem izdevumiem. Projektos, kur piedalās privātie
uzņēmumi, ERAF līdzfinansējums var sasniegt 50 %. ERAF
līdzfinansējums 4.prioritātei ir 57 %.
Programmās dalībvalstīm ir
jānodrošina nacionālais līdzfinansējums programmas tehniskās
palīdzības budžetam. Nacionālā līdzfinansējuma apjomu
(proporciju) nosaka dalībvalstis programmēšanas procesā. Tika
panākta vienošanās, ka nacionālais līdzfinansējums sastādīs
43 % no kopējā tehniskās palīdzības budžeta, tas ir
3 578 916 eiro (2 515 276 lati) (neieskaitot
Apvienotās vadošās iestādes ieguldījumu natūrā - 221 337
eiro (155 557 lati).
Prognozējamais
Igaunijas-Latvijas-Krievijas programmas finansējums (eiro)
tehniskajai palīdzībai 2009.-2015.gadā (Latvijas līdzfinansējums
norādīts eiro un latos (kurss 0,702804))
Tabula
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Kopā
|
% no nac.
līdzfinan-sējuma
|
Igaunija
|
101 536
|
77 980
|
83 481
|
93 693
|
104 980
|
91 221
|
84 141
|
637 032
|
18%
|
Latvija
|
215 064
151 148
|
165 170
116 082
|
176 822
124 271
|
198 452
139 473
|
222 359
156 275
|
193 216
135 793
|
178 220
125 254
|
1 349 304
948 296
|
38%
|
Krievija
|
253 839
|
194 950
|
208 703
|
234 232
|
262 450
|
228 053
|
210 353
|
1 592 580
|
44%
|
Kopā
|
570 439
|
438 101
|
469 006
|
526 377
|
589 789
|
512 490
|
472 715
|
3 578 916
|
100%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eiropas kaimiņattiecību un
partnerības instrumenta līdzfinansējums
|
752 953,91
|
588 062,14
|
628 465,26
|
702 217,68
|
777 360,26
|
688 266,10
|
640 147,56
|
4 777 472,90
|
|
Nacionālais līdzfinansējums
|
570 439,09
|
438 100,51
|
469 005,53
|
526 376,64
|
589 788,78
|
512 490,39
|
472 714,75
|
3 578 915,69
|
|
Apvienotās vadošās iestādes
ieguldījums natūrā
|
28 500,00
|
29 675,00
|
30 908,75
|
32 204,19
|
28 564,40
|
34 992,62
|
36 492,25
|
221 337,20
|
|
Kopā
|
1 351 893,00
|
1 055 837,65
|
1 128 379,53
|
1 260 798,51
|
1 395 713,43
|
1 235 749,11
|
1 149 354,56
|
8 577 725,79
|
|
Latvijas ieguldījums programmas
dalībvalstu nacionālajā līdzfinansējumā tehniskajai palīdzībai
būs 38 % jeb 1 349 304 eiro (948 296 lati).
Iemaksas programmās ir veicamas katra programmas ieviešanas gada
beigās saskaņā ar Apvienotās vadošās iestādes sagatavoto rēķinu
par Tehniskās palīdzības izdevumiem konkrētajā gadā.
Latvijas nacionālais
līdzfinansējums programmas tehniskajai palīdzībai 2007.-2010.gadā
ir ieplānots Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas budžeta programmā 11.00.00 "Eiropas Kopienas
iniciatīva INTERREG un Eiropas teritoriālā sadarbība".
Finansējums Eiropas Savienības
politiku instrumentu un pārējās ārvalstu palīdzības līdzfinansēto
projektu un pasākumu īstenošanai ir ieplānots Finanšu ministrijas
budžeta apakšprogrammā 41.08.00 "Finansējums Eiropas Savienības
politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības
līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai". No minētās
apakšprogrammas Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija noteiktā kārtībā pēc projekta apstiprināšanas var
pieprasīt līdzekļu pārdali.
Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrs E.Zalāns