Konkurences padomes lēmums
Nr.E02-66
Lēmuma publiskojamā versija
Rīgā 2008.gada 18.jūnijā (prot.
Nr.30, 2.§)
Par Konkurences likuma
pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda
uzlikšanu, par lietas izpētes izbeigšanu daļā
Lieta Nr.p/08/05/8
Par Konkurences likuma 11.panta
pirmās daļas 1.punkta pārkāpumu a/s "Nordeka", SIA "Dautrans" un
SIA "Daugavpils autobusu parks" darbībās
2006.gada novembrī portāla TVNET
Ziņās bija lasāma informācija par braukšanas tarifu palielināšanu
dažādos tālsatiksmes pasažieru pārvadājumu maršrutos Latvijas
teritorijā. Šajā publikācijā bija informācija, ka Latgalē SIA
"Daugavpils autobusu parks" biļešu cenas paaugstinājusi
tālsatiksmes līnijās jau augustā, bet cenu paaugstinājums
neattiecas tikai uz maršrutu Rīga-Daugavpils, jo šajā maršrutā
darbojas vairāki autopārvadātāji, kuriem savā starpā jāvienojas,
lai vienādotu tarifus.
Konkurences padome uzskatīja, ka
šī informācija varētu būt saistīta ar iespējamiem Konkurences
likuma 11.panta pirmās daļas 1.punkta pārkāpumiem
autopārvadātāju, kuri darbojas maršrutā Rīga-Daugavpils, darbībās
un tirgus uzraudzības ietvaros tika veikts a/s "Nordeka"
apmeklējums.
Izvērtējot iegūto informāciju,
Konkurences padome 13.02.2008., pamatojoties uz Konkurences
likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 22.panta 2.punktu un
24.pantu, pieņēma lēmumu ierosināt lietu uz Konkurences padomes
iniciatīvas pamata par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas
1.punkta pārkāpumu a/s "Nordeka", SIA "Dautrans" un SIA
"Daugavpils autobusu parks" darbībās (prot. Nr. 7,
5.§).
"Nordeka" ir Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistrā reģistrēta akciju sabiedrība ar vienoto
reģistrācijas Nr. 40003022404, juridiskā adrese ir Rīga,
Dzirciema iela 121. A/s "Nordeka" galvenais darbības veids ir
pasažieru pārvadājumi regulāros tālsatiksmes un starptautiskajos
autobusu maršrutos.
"Dautrans" ir Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību
ar vienoto reģistrācijas Nr. 40003187350, juridiskā adrese
ir Daugavpils, 1. pasažieru iela 8, LV-5403. SIA "Dautrans"
galvenais darbības veids ir pasažieru pārvadājumi regulāros
tālsatiksmes un starptautiskajos autobusu maršrutos.
"Daugavpils autobusu parks" ir
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar
ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr.41503007196,
juridiskā adrese ir Daugavpils, Kārklu iela 24, LV-5403. SIA
"Daugavpils autobusu parks" galvenais darbības veids ir pasažieru
pārvadājumi regulāros tālsatiksmes un starptautiskajos autobusu
maršrutos, kā arī tās valdījumā esošo autoostu pakalpojumu
sniegšana.
Izvērtējot lietā esošo
informāciju, kā arī normatīvajos aktos noteikto, Konkurences
padome
konstatēja
1. Pasažieru regulāro
pārvadājumu ar autobusiem regulējums Latvijas likumdošanas
aktos
1.1. Autopārvadājumu likumā
bija noteikts, ka:
- "ir šādi regulārie pārvadājumi:
pasažieru regulārie pārvadājumi ar autobusu (…) (izņemot
pasažieru regulāros starptautiskos pārvadājumus)"
(29.¹ panta pirmā daļa);
- "pasažieru regulārajos
pārvadājumos ar autobusu pasažierus pārvadā ar autobusu par
noteiktu braukšanas maksu iepriekš noteiktā maršrutā pēc noteikta
kustības saraksta un izlaižot pasažierus iepriekš noteiktās
pieturvietās" (29.¹ panta otrā daļa);
- "dotācijas tiek piešķirtas
pasažieru regulārajiem pārvadājumiem ar autobusiem. Kārtību, kādā
pasažieru regulārajiem pārvadājumiem ar autobusiem tiek
piešķirtas dotācijas, nosaka Ministru kabinets" (29.² panta
pirmā daļa);
- "maksimālo robežlīmeni
braukšanas maksai (tarifiem) par pasažieru regulārajiem
pārvadājumiem (izņemot starptautiskos maršrutus), kas tiek dotēti
no valsts budžeta vai valsts speciālā budžeta, nosaka Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisija saskaņā ar likumu "Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" (turpmāk - PSPR) (39.panta
pirmā daļa).
1.2. Pasažieru regulāros
autopārvadājumus (izņemot autopārvadājumus starptautiskos
maršrutos), kas dotēti no valsts budžeta vai valsts speciālā
budžeta, regulē valsts vai pašvaldība attiecīgi savas kompetences
ietvaros saskaņā ar Autopārvadājumu likumu. Likumā PSPR
noteiktajā kārtībā nosaka tarifu aprēķināšanas metodiku un
maksimālo robežtarifu maksai par šādiem pasažieru pārvadājumiem
(PSPR 2.panta piektā daļa).
1.3. Saskaņā ar
14.06.2007. grozījumiem Autopārvadājumu likumā visi iepriekš
minētie panti ir no tā izslēgti un 15.07.2007. stājās spēkā
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums. Šā likuma pārejas
noteikumos noteikts, ka "šo likumu piemēro sabiedriskā transporta
pakalpojumu sniegšanai pēc 2008.gada 1.janvāra".
Autotransporta direkcija
18.10.2007. vēstulē Nr.1-02/1688 (turpmāk - Autotransporta
direkcijas 18.10.2007. vēstule) Konkurences padomi informēja, ka
2006.gadā un līdz 15.07.2007. braukšanas maksu par pasažieru
regulārajiem pārvadājumiem tālsatiksmes maršrutos noteica saskaņā
ar Autopārvadājumu likuma 39.panta pirmajā daļā un likuma PSPR
otrā panta piektajā daļā noteikto kārtību, proti, braukšanas
maksai par pasažieru regulārajiem autopārvadājumiem, kas tika
dotēti no valsts speciālā budžeta, Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija noteica tarifu aprēķināšanas metodiku un
maksimālo robežtarifu par šādiem pārvadājumiem. Ar Sabiedriskā
transporta pakalpojumu likuma (15.07.2007.) pieņemšanu līdzšinējā
kārtība tika mainīta. Atbilstoši Sabiedriskā transporta
pakalpojumu likuma 16. pantā noteiktajam, sākot ar
01.01.2008. sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifus nosaka
pats šo pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar Ministru kabineta
apstiprināto tarifu aprēķināšanas metodiku. Laikā līdz
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma piemērošanas brīdim
(01.01.2008.) un Ministru kabineta 02.10.2007. noteikumu Nr.672
"Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā radušos zaudējumu
un izdevumu kompensēšanas un sabiedriskā transporta pakalpojumu
tarifa noteikšanas kārtība" spēkā stāšanās brīdim (01.11.2007.)
pasažieru regulāro autopārvadājumu maksu (tarifus) saskaņā ar
Ministru kabineta 26.02.2006. noteikumu Nr.84 "Pasažieru regulāro
autopārvadājumu iekšzemes maršrutu atklāšanas, grozīšanas,
slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtība" 6.punktu noteica
Maršrutu (reisu) apkalpošanas līgums (turpmāk - Līgums),
pasūtītājam un pārvadātājam savstarpēji vienojoties.
Ņemot vērā iepriekš minēto,
Konkurences padome secina, ka no 15.07.2007. līdz 01.01.2008.
braukšanas maksas tarifus tālsatiksmes maršrutos, kuri tiek
dotēti no valsts budžeta vai valsts speciālā budžeta, varēja
noteikt katrs autopārvadātājs, savu noteikto braukšanas maksas
tarifu saskaņojot ar Autotransporta direkciju.
2. Konkrētais tirgus
Konkrētais tirgus Konkurences
likuma 1.panta 4.punkta izpratnē ir konkrētās preces tirgus, kas
izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu. Atbilstoši
Konkurences likuma 1.panta 5.punktam konkrētās preces tirgus -
noteiktās preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras
var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū,
ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru,
preču pazīmes un lietošanas īpašības. Savukārt atbilstoši
Konkurences likuma 1.panta 3.punktam konkrētais ģeogrāfiskais
tirgus - ģeogrāfiskā teritorija, kurā konkurences apstākļi
konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus
dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām
teritorijām.
A/s "Nordeka" veic pasažieru
pārvadājumus visā Latvijas teritorijā, bet SIA "Dautrans" un SIA
"Daugavpils autobusu parks" veic pasažieru pārvadājumus
galvenokārt Latgales reģionā un maršrutā Rīga-Daugavpils.
Konkurences likuma 1.panta
5.punkta izpratnē konkrētās preces tirgus, kurā darbojas a/s
"Nordeka", SIA "Dautrans" un SIA "Daugavpils autobusu parks" un
sniedz maršrutu autobusu pārvadājumu pakalpojumus, ir pasažieru
regulāro pārvadājumu ar maršrutu autobusiem tirgus. Saskaņā ar
Konkurences likuma 1.panta 3.punktā noteikto par konkrēto
ģeogrāfisko tirgu uzskatāms maršruts Rīga-Daugavpils. No
pieprasījuma puses viens maršruts var būt pilnīgi vai daļēji
aizvietojams ar citu (piem., maršruts Rīga-Daugavpils plkst.
9:50, kuru apkalpo SIA "Daugavpils autobusu parks", un maršruts
Rīga-Daugavpils plkst. 9:50, kuru apkalpo SIA "Dautrans"), un
attiecībā uz pasažieriem, kas izvēlas pārvietoties maršruta
robežās, ciktāl tie ir aizvietojami ar citu, šie maršruti
konkurē. Par konkrētās preces tirgu atkarībā no patērētāju
paradumiem (ērtības, braucienā patērētais laiks u.c.) iespējams
var uzskatīt ne tikai ar autobusiem veiktos pārvadājumus, bet arī
maršrutā Rīga-Daugavpils veiktos pasažieru pārvadājumus ar
vilcieniem. Pasažieru pārvadājumi ar vilcieniem nav aizvietojami
ar pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem visā Rīga-Daugavpils
maršrutā, jo ģeogrāfiski gan vilciena, gan autobusu maršruti ar
tajā ietilpstošajām pieturām ir atšķirīgi, kā arī atšķirīgas ir
ērtības un braucienā patērētais laiks.
Ņemot vērā iepriekš minēto,
Konkurences padome konstatē, ka šajā lietā Konkurences likuma
1. panta 5. punkta izpratnē konkrētais tirgus ir
pasažieru regulāro pārvadājumu ar maršrutu autobusiem tirgus
maršrutā Rīga-Daugavpils.
3. Autotransporta
direkcijas1 noslēgtie Līgumi par autopārvadājumiem
3.1. Autotransporta
direkcijas 18.10.2007. vēstulei bija pievienoti Līgumi, kuri
noslēgti starp Autotransporta direkciju un attiecīgo
pārvadātāju:
- SIA "Daugavpils autobusu parks",
20.08.2001. noslēgts Līgums Nr. TP 03/10;
- a/s "Nordeka", 04.09.2001.
noslēgts Līgums Nr. TV 01/26;
- SIA "Dautrans", 20.08.2001.
noslēgts Līgums Nr. TI 12/3.
Minētie Līgumi noslēgti,
pamatojoties uz Ministru kabineta 20.08.1999. noteikumiem Nr.295
"Pasažieru regulāro autopārvadājumu iekšzemes maršrutu
atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas
kārtība" un Pasažieru pārvadājumu departamenta nolikumu.
Pamatojoties uz šo Līgumu, pārvadātājs veic regulāros
autopārvadājumus tālsatiksmes maršrutos (reisos) saskaņā ar
Līgumam pievienoto pielikumu. Autotransporta direkcijas
26.11.2007. vēstulē Nr.1-06/1954 Konkurences padomei
paskaidrots, ka maršruta apkalpošanas Līguma pielikumā norādīts
katram pārvadātājam apkalpošanā nodotais maršruts, tā numurs,
nosaukums un autobusa kustības ceļš pa konkrētiem autoceļiem un
ielām, kā arī tajos esošajām pieturvietām.
3.2. Saskaņā ar Līguma
2.2.7.apakšpunktu pārvadātājs apņemas 1 mēnesi pirms tarifu
spēkā stāšanās brīža informēt Autotransporta direkciju par
noteiktās braukšanas maksas (tarifa) grozīšanu (Pielikums
Nr.5).
Visiem šā lēmuma 3.1.apakšpunktā
minētajiem Līgumiem pievienots Pielikums Nr.5 - "Maršruta
braukšanas maksa", kurā norādīts maršruta (reisa) nosaukums,
maksa par ceļa 1 km, datums, kad attiecīgā cena (tarifs)
stājas spēkā.
Katram Līgumam pievienotas
vienošanās par braukšanas tarifu izmaiņām, kuras noslēdzis katrs
konkrētais pārvadātājs ar Autotransporta direkciju:
1) SIA "Daugavpils autobusu
parks" - izmaiņas maršrutā Rīga-Daugavpils ar 01.11.2004. un ar
10.08.2007.;
2) a/s "Nordeka" - izmaiņas
maršrutā Rīga-Daugavpils ar 01.08.2005., izmaiņas maršrutā
Rīga-Daugavpils-Krāslava ar 25.08.2005., izmaiņas maršrutā
Rīga-Daugavpils ar 10.08.2007.;
3) SIA "Dautrans" - maršrutā
Rīga-Daugavpils izmaiņas ar 01.08.2007.
Pamatojoties uz Autotransporta
direkcijas 18.10.2007. vēstulē sniegto informāciju, Konkurences
padome konstatēja, ka maršrutā Rīga-Daugavpils braukšanas tarifu
izmaiņas a/s "Nordeka" un SIA "Daugavpils autobusu parks" ir
veikušas no 10.08.2007. un SIA "Dautrans" - no 01.08.2007., pie
tam braukšanas tarifus iepriekš minētie autopārvadātāji ir
noteikuši vienādus (no 3,50 LVL uz 4,00 LVL).
4. Vienošanās (saskaņota
darbība)
4.1. Saskaņā ar Konkurences
likuma:
- 1.panta 11.punktu vienošanās ir
"divu vai vairāku tirgus dalībnieku līgums vai saskaņota darbība,
kurā tirgus dalībnieki piedalās (..)";
- 11.panta pirmās daļas 1.punktu
"ir aizliegtas un kopš noslēgšanas brīža spēkā neesošas tirgus
dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences
kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā, tai
skaitā vienošanās par tiešu vai netiešu cenu vai tarifu
noteikšanu jebkādā veidā vai to veidošanas noteikumiem, kā arī
par tādas informācijas apmaiņu, kura attiecas uz cenām vai
realizācijas noteikumiem".
Konkurences likuma 11.panta
piemērošana netiek ierobežota tikai ar divpusēji vai daudzpusēji
noslēgtu līgumu, Konkurences likums ir piemērojams arī tirgus
dalībnieku sadarbībai, kura tiek sasniegta ar daudz neformālākas
sapratnes palīdzību, un to sauc par saskaņotu darbību.
Lai konkrētā tirgus dalībnieku
darbībās konstatētu saskaņotu darbību, ir jāizpildās sekojošiem
nosacījumiem:
1) starp tirgus dalībniekiem ir
jābūt vienprātībai, ar ko apzināti ir aizstāta konkurence;
2) saskaņai starp tirgus
dalībniekiem nav jābūt sasniegtai verbāli un to var būt
izraisījuši tieši vai netieši kontakti starp karteļa vienošanās
dalībniekiem.
4.2. Saskaņā ar Konkurences
likuma 11.panta pirmo daļu katram tirgus dalībniekam jānosaka
sava rīcība tirgū patstāvīgi. Tirgus dalībnieks, neapšaubāmi, ir
tiesīgs piemēroties tirgus apstākļiem un noteikt preces cenu
atbilstoši tās izmaksām, taču ir aizliegti jebkuri kontakti starp
tirgus dalībniekiem, kuru mērķis vai sekas ir ietekmēt rīcību
tirgū vai atklāt konkurentam savu plānoto rīcību, lai piemērotos
tirgus apstākļiem. Lai pierādītu saskaņotu darbību eksistenci,
nav nepieciešams, ka konkurents ir formāli apņēmies attiecībā uz
vienu vai dažiem citiem konkurentiem rīkoties zināmā veidā vai
konkurenti ir vienojušies par turpmāko rīcību tirgū. Ir
pietiekami, ka konkurents ar savu paziņojumu par plānoto rīcību
ir izslēdzis vai vismaz ir būtiski samazinājis neskaidrību par
uzvedību, kuru gaidīt no viņa konkrētajā tirgū.2
4.3. Uzraudzības lietas
ietvaros, pamatojoties uz Konkurences padomes Biroja direktora
(saskaņā ar 13.03.2008. grozījumiem Konkurences likumā, kas
stājās spēkā 16.04.2008., turpmāk - Izpilddirektors) pilnvaru un
saskaņā ar Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 3.punktu,
28.01.2008. tika veikts a/s "Nordeka" apmeklējums, lai
noskaidrotu apstākļus, pie kuriem 2007.gada augustā tika
paaugstināta braukšanas maksa maršrutā Rīga-Daugavpils.
Apmeklējuma laikā a/s "Nordeka" amatpersonas skaidroja, ka cenu
politika izstrādāta 2001.gadā un tajā ņemta vērā Latvijas
reģionos dzīvojošo iedzīvotāju pirktspēja - Latgales reģionā tā
ir viszemākā Latvijā un tādēļ arī braukšanas maksas tajā ir
viszemākās. Braukšanas maksas pārskatītas 2005. un 2006.gadā. Tā
kā ir pieaugušas degvielas cenas, darbinieku algas un citi
izdevumi, kas saistīti ar pasažieru regulārajiem pārvadājumiem,
tika nolemts paaugstināt braukšanas maksu tikai maršrutā
Rīga-Daugavpils. Braukšanas maksas tarifu maiņa tika gatavota
3-4 mēnešus. Maršrutos braukšanas maksas gūtie ieņēmumi
nesedz izdevumus, ko sastāda viena pasažierkilometra pašizmaksa
(0,032942 LVL, vidējais tarifs pa visiem maršrutiem
2007.gadā bija - 0,02086 LVL), tātad pasažierkilometra
pašizmaksas starpību sedz no valsts dotācijām. Apmeklējuma laikā
tika veikta a/s "Nordeka" Maršrutu sagatavošanas daļas vadītāja
(*) rīcībā esošā datora apskate. No (*) datora 19.07.2007. tika
iegūta elektroniskās vēstules, kuru bija sūtījusi SIA "Daugavpils
autobusu parks" darbiniece (*), izdruka. Elektroniskās vēstules
pielikumā bija maršruta Nr. 7983-15 Rīga-Daugavpils
plkst. 08:40 tarifu tabula. (*) iesniedza arī savas rakstītās
atbildes vēstules, kuru viņš bija 19.07.2007. nosūtījis SIA
"Daugavpils autobusu parks" darbiniecei, izdruku.
SIA "Dautrans", a/s "Nordeka" un
SIA "Daugavpils autobusu parks" nepilna mēneša laikā (no
02.07.2007. līdz 23.07.2007.) sniegušas iesniegumus
Autotransporta direkcijai ar lūgumu ļaut paaugstināt braukšanas
maksas tarifus maršrutā Rīga-Daugavpils.
Ņemot vērā minēto, Konkurences
padome uzskatīja, ka a/s "Nordeka", SIA "Daugavpils autobusu
parks" un SIA "Dautrans" darbībās laika posmā no 02.07.2007. līdz
23.07.2007. ir iespējams saskatīt Konkurences likuma 11.panta
pirmās daļas 1.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpuma pazīmes.
4.4. Lai noskaidrotu
iespējamo informācijas apmaiņu starp SIA "Dautrans", SIA
"Daugavpils autobusu parks" un a/s "Nordeka" par tarifu
noteikšanu maršrutā Rīga-Daugavpils, pamatojoties uz
Izpilddirektora pilnvaru un Rīgas pilsētas Centra rajona tiesas
lēmumu Nr. KP-27000308/3 un saskaņā ar Konkurences likuma
9.panta piektās daļas 4.punktu Konkurences padomes amatpersonas
veica SIA "Dautrans" un SIA "Daugavpils autobusu parks"
apmeklējumus.
4.4.1. Konkurences padomes
amatpersonas 19.03.2008. ieradās SIA "Dautrans", un policijas
klātbūtnē veica procesuālās darbības, tajā skaitā lietvedes (*)
un valdes locekļa (*) rīcībā esošo datoru apskati.
Lietas izpētes gaitā un SIA
"Dautrans" apmeklējuma laikā netika iegūti lietiskie pierādījumi,
kas liecinātu par SIA "Dautrans" darbinieku veikto informācijas
apmaiņu ar a/s "Nordeka" vai SIA "Daugavpils autobusu parks" par
tarifu izmaiņām maršrutā Rīga-Daugavpils.
Ņemot vērā minēto, Konkurences
padome secina, ka tās rīcībā nav pietiekamu pierādījumu, lai
konstatētu SIA "Dautrans" darbībās Konkurences likuma 11.panta
pirmās daļas 1.punktā noteiktā pārkāpuma tiesiskā sastāva
pazīmes.
4.4.2. Konkurences padomes
amatpersonas 19.03.2008. ieradās SIA "Daugavpils autobusu parks".
Valdes loceklis (*) informēja, ka par tarifu izmaiņām lemj pats
(*), aprēķinus veic finanšu ekonomiste, bet dokumentus
Autotransporta direkcijai (tarifu tabulas) sagatavo SIA
"Daugavpils autobusu parks" laika un kustības pētījumu inženiere
(*). Konkurences padomes amatpersonām pastāvēja pamatotas
aizdomas (šā lēmuma 4.3. apakšpunkts), ka elektroniskās
vēstules, kas varētu kalpot kā pierādījumi Konkurences likuma
pārkāpumam, bija nosūtītas no (*) rīcībā esošā datora.
Konkurences padomes amatpersona policijas klātbūtnē veica SIA
"Daugavpils autobusu parks" (*) rīcībā esošā datora apskati. Tā
kā no šī datora bija izdzēstas elektroniskās vēstules, kuras,
visticamāk, bija saistītas ar adresi @nordeka.lv,
Konkurences padomes amatpersona izņēma 2 (divus) CD diskus, kas
saturēja elektronisko vēstuļu saraksti. Viens CD disks tika
ielikts aploksnē, kura tika aizlīmēta un to apstiprināja SIA
"Daugavpils autobusu parks" valdes loceklis (*) ar parakstu un
zīmogu. Apmeklējuma laikā Konkurences padomes amatpersona
pieprasīja rakstveida un mutvārdu paskaidrojumus no SIA
"Daugavpils autobusu parks" amatpersonas un darbiniekiem. Tika
saņemta informācija, ka maksa par braukšanu autobusu maršrutiem
rajona robežās paaugstināta ar 01.06.2007., bet maršrutā
Rīga-Daugavpils - ar 01.08.2007. Braukšanas maksas paaugstinājums
bija saistīts ar degvielas cenu, darbinieku algu un rezerves daļu
cenu pieaugumu. Katra mēneša pēdējā trešdienā tiek sasaukta
bilances komisija, kurā tiek apspriesti uzņēmuma ekonomiskie
rādītāji un lemts par turpmāko darbību. SIA "Daugavpils autobusu
parks" finanšu ekonomiste skaidroja, ka gandrīz nevienā reisā
maršrutos braukšanas maksas gūtie ieņēmumi nesedz izdevumus, bet
tos attiecīgi sedz no valsts dotācijām. SIA "Daugavpils autobusu
parks" finanšu ekonomiste iesniedza izdrukas "Dotācijas" par
2007.gada janvāra, februāra un marta mēnešiem, kurās redzams, ka
maršrutā Nr.7983 Rīga-Daugavpils ir ļoti maz reisu, kuros gūtie
ieņēmumi no braukšanas maksas būtu lielāki vai vienādi ar
maršrutā ieguldītiem izdevumiem. Uz jautājumu, vai SIA
"Daugavpils autobusu parks" inženiere (*) ir sūtījusi kādam
autopārvadātājam ar elektronisko vēstuli braukšanas maksas
tarifus par maršrutu Rīga-Daugavpils, (*) atbildēja, ka to
neatceras. (*) iesniedza no viņas rīcībā esošā datora izdrukas
par braukšanas maksas tarifiem maršrutā Rīga-Daugavpils, kuri
tika iesniegti 16.07.2007. Autotransporta direkcijai
(8 lapas), starp kurām bija maršruta Nr. 7983-15
Rīga-Daugavpils plkst. 08:40 tarifu tabulas izdruka (tādu
pašu elektroniskās vēstules izdruku 28.01.2008. Konkurences
padomes amatpersonai iesniedza a/s "Nordeka" Maršrutu
sagatavošanas daļas vadītājs (*) no viņa rīcībā esošā
datora).
4.5. Pamatojoties uz
Konkurences padomes amatpersonas veikto CD diskā ierakstītās
elektroniskās informācijas analīzi, tika konstatēts, ka no SIA
"Daugavpils autobusu parks" laika un kustības pētījumu inženieres
(*) rīcībā esošā datora bija veikta elektroniskā sarakste ar a/s
"Nordeka" - 19.07.2007. bija nosūtīta elektroniskā vēstule
Maršrutu sagatavošanas daļas vadītājam (*) ar pielikumu
"Tarifu tabula. 7983 Daugavpils-Rīga 08.40 2007.08.
doc".
4.6. SIA "Daugavpils autobusu
parks" 16.07.2007. bija nosūtījusi vēstuli Nr. 06-04/190
"Par braukšanas maksas grozīšanu" Autotransporta direkcijai. Šajā
vēstulē SIA "Daugavpils autobusu parks" lūdza apstiprināt tarifu
palielinājumu no 3,50 LVL uz 4,00 LVL tālsatiksmes
maršrutā Nr.7983 Rīga-Daugavpils. Autotransporta direkcija to
atļāvusi, sākot ar 10.08.2007.
A/s "Nordeka" 23.07.2007. bija
nosūtījusi vēstuli Nr.535 "Par braukšanas maksas izmaiņām"
Autotransporta direkcijai ar lūgumu apstiprināt braukšanas maksas
palielinājumu no 3,50 LVL uz 4,00 LVL, sākot ar
01.08.2007., apkalpoto reisu autobusos tālsatiksmes maršrutā
Nr.7983 Rīga-Daugavpils. Autotransporta direkcija to atļāvusi,
sākot ar 10.08.2007. (Autotransporta direkcijas 18.10.2007.
vēstule).
Ņemot vērā minēto, secinām, ka
19.07.2007. starp SIA "Daugavpils autobusu parks" Laika un
kustības pētījumu inženieri (*) un a/s "Nordeka" Maršrutu
sagatavošanas daļas vadītāju (*) ir notikusi informācijas apmaiņa
par tarifu izmaiņu noteikšanu maršrutā Rīga-Daugavpils ar mērķi
saskaņot cenu palielinājumu pirms minētās tarifu izmaiņas tika
apstiprinātas Autotransporta direkcijā.
5. Tirgus dalībnieku viedokļu
un argumentu analīze
5.1. 26.05.2008. Konkurences
padome saņēma a/s "Nordeka" 26.05.2008. Nr. 250 vēstuli "Par
a/s "Nordeka" viedokli lietā Nr. p/08/05/8" ar skaidrojumu,
kurā norādīts, ka :
5.1.1. "(..) Uzskatām, ka
lietā apkopotie materiāli nedod pamatu atzīt šādas vienošanās
sekojošu apstākļu dēļ".
1) "A/s "Nordeka" ar SIA
"Daugavpils autobusu parks" nav veikusi vairākkārtīgu,
sistemātisku vai jebkādu darbību, kas būtu vērsta uz minētās
vienošanās panākšanu, veikusi viedokļu apmaiņu vai
saskaņošanu".
Šādam Iesniedzēja argumentam
Konkurences padome nepiekrīt, jo Konkurences likuma
11. pantā nav noteikts, ka tirgus dalībnieku darbībām jābūt
sistemātiskām, vairākkārtīgām, lai tiktu konstatētas šā likuma
pantā aizliegtās darbības.
2) "Faktiski ir konstatēta
atsevišķa SIA "Daugavpils autobusu parks" darbinieka, kurš
nepieņem lēmumu savā uzņēmumā un kuram nav piešķirtas pārstāvības
tiesības, rīcība, nosūtot a/s "Nordeka" darbiniekam braukšanas
maksu tabulu. (…) A/s ..Nordeka" darbinieks, kurš arī nepieņem
lēmumu savā uzņēmumā un kuram nav piešķirtas pārstāvības
tiesības, nekādu viedokļu apmaiņu vai saskaņojumus minēto maksu
sakarā ar SIA "Daugavpils autobusu parks" neveica."
Šādam Iesniedzēja argumentam
Konkurences padome nepiekrīt, jo tirgus dalībnieks var kļūt par
aizliegtās vienošanās dalībnieku faktiski jebkura tā darbinieka
rīcības rezultātā. Lai sodītu tirgus dalībnieku par dalību
aizliegtā vienošanā, nebūt nav nepieciešams, lai vadība būtu
pilnvarojusi darbinieku rīkoties noteiktā veidā vai būtu
informēta par viņa darbībām.
3) "Turklāt šādu cenu
nosūtīšanu nevar uzskatīt par veiktu ar mērķi veikt neatļautus
saskaņojumus pēc būtības, jo cena par pasažieru pārvadājumu
maršrutā Rīga-Daugavpils bija zināma, jo abi minētie uzņēmumi
atbilstoši LR Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta
izsniegtajai atļaujai kopīgi apkalpo maršrutu
Rīga-Daugavpils-Minska, kur cena maršrutā Rīga-Daugavpils Ls 4,00
apmērā bija noteikta jau agrāk."
Šādam Iesniedzēja argumentam
Konkurences padome nepiekrīt, jo, kā norādīts lēmuma
4.2.apakšpunktā, tirgus dalībniekam jānosaka patstāvīgi sava
darbība tirgū, un Konkurences padome ir konstatējusi, ka starp
a/s "Nordeka" un SIA "Daugavpils autobusu parks" 19.07.2007. ir
notikusi informācijas apmaiņa par tarifu izmaiņu noteikšanu
maršrutā Rīga-Daugavpils.
4) "(..) braukšanas maksu
maršrutos pārbaudīja un noteica Autotransporta direkcija, (…). Tā
kā pasažieru pārvadājumu tirgus tiek administratīvi regulēts (…)
nepastāv brīva sāncensība starp tirgus dalībniekiem (…)"
Šādam Iesniedzēja argumentam
Konkurences padome nepiekrīt, jo saskaņā ar šā lēmuma
1.3. apakšpunktā Konkurences padomes secināto - katrs
autopārvadātājs līdz 01.01.2008. savu noteikto braukšanas maksas
tarifu noteica, ievērojot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas noteikto tarifu aprēķināšanas metodiku, un saskaņoja to
ar Autotransporta direkciju.
5.2. SIA "Daugavpils autobusu
parks" neiesniedza savu viedokli par Konkurences padomes
28.04.2008. vēstulē Nr.1145 "Paziņojums par lēmuma
pieņemšanai nepieciešamo faktu konstatēšanu un Konkurences likumā
noteiktā aizlieguma pārkāpumu" par Konkurences padomes
argumentiem.
6. Naudas soda aprēķins
Saskaņā ar Konkurences likuma
12.panta pirmo un otro daļu, ja Konkurences padome konstatē
tirgus dalībnieku darbībās šā likuma 11.panta pirmās daļas
pārkāpumu, tā pieņem lēmumu par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā
pienākuma un naudas soda uzlikšanu.
Pamatojoties uz lietderības
apsvērumiem un samērīguma principu, kurš paredz, ka labumam, ko
sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir
jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu
ierobežojumam, Konkurences padome secina, ka administratīvā akta
izdošana attiecībā pret a/s "Nordeka" un SIA "Daugavpils autobusu
parks" ir nepieciešama, piemērota, vajadzīga un atbilstīga, lai
sasniegtu tiesisku mērķi, proti, sodītu pārkāpējus par veikto
pārkāpumu. Saskaņā ar taisnīguma principu par katru izdarīto
pārkāpumu pārkāpējam jāpiemēro samērīgs sods. Turklāt
administratīvā akta izdošana un pārkāpēju sodīšana ir
nepieciešama, lai atturētu citus tirgus dalībniekus no
Konkurences likuma pārkāpšanas. Konkurences padome secina, ka ar
citiem līdzekļiem, kas mazākā mērā ierobežotu privātpersonas
tiesības, tiesisko mērķi sasniegt nav iespējams.
Tā kā aizliegtas vienošanās
pārkāpums ir noticis starp konkurentiem, tad saskaņā ar
Konkurences likuma 12.panta trešo daļu Konkurences padome var
uzlikt sodu līdz 10 procentiem no to pēdējā finanšu gada neto
apgrozījuma katram, bet ne mazāk kā 500 latu katram.
Lai noteiktu katram pārkāpumā
iesaistītajam uzņēmumam piemērojamo naudas soda apmēru,
Konkurences padome vadījās no Ministru kabineta 19.10.2004.
noteikumiem Nr. 862 "Kārtība, kādā nosakāms sods par
Konkurences likuma 11.panta pirmajā daļā un 13.pantā minētajiem
pārkāpumiem" (turpmāk - Noteikumi).
Naudas sodu saskaņā ar šo
Noteikumu 3.punktu aprēķina no tirgus dalībnieka pēdējā noslēgtā
finanšu gada neto apgrozījuma pirms pārkāpuma konstatēšanas
dienas. Tā kā minēto aizliegtās vienošanās pārkāpumu Konkurences
padome ar lēmumu konstatēja 18.06.2008., tad katra pārkāpumā
iesaistītā tirgus dalībnieka naudas soda apmērs tiek aprēķināts
no 2007.gada neto apgrozījuma. Ņemot vērā, ka saskaņā ar Gada
pārskata likuma 66.panta pirmo daļu virknei uzņēmumu ir tiesības
iesniegt gada pārskatu 7 mēnešu laikā no finanšu gada beigām
un ka SIA "Daugavpils autobusu parks" atbilst minētajā likumā
noteiktajiem kritērijiem, tad uz lēmuma pieņemšanas brīdi tā nav
aprēķinājusi un nav iesniegusi 2007.gada neto apgrozījumu Valsts
ieņēmumu dienesta Latgales reģionālajai iestādei (Valsts ieņēmumu
dienesta Latgales reģionālās iestādes 13.06.2008. vēstule
Nr. 16.4.1/21888). Tādējādi Konkurences padome naudas sodu
SIA "Daugavpils autobusu parks" aprēķināja no 2006.gada neto
apgrozījuma.
Saskaņā ar Noteikumu 13.punktu,
nosakot naudas soda apmēru, ņem vērā pārkāpuma smagumu un
ilgumu.
Atbilstoši Noteikumu 14.punktam,
nosakot pārkāpuma smagumu, ņem vērā:
1) pārkāpuma veidu (Noteikumu
14.1.apakšpunkts). Saskaņā ar Noteikumu 1.1.apakšpunktu
vienošanās par tiešu vai netiešu cenu vai tarifu noteikšanu
jebkādā veidā vai to veidošanas noteikumiem ir uzskatāma par
horizontāla karteļa vienošanos, kas saskaņā ar Noteikumu
15.punktu klasificējama kā sevišķi smags pārkāpums. Ņemot vērā
minēto un saskaņā ar Noteikumu 18.3.apakšpunktu par izdarīto
pārkāpumu naudas soda apmērs var būt no 1,5 līdz 7 procentiem no
pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma;
2) katra iesaistītā tirgus
dalībnieka lomu pārkāpumā (Noteikumu 14.3.apakšpunkts). Ņemot
vērā to, ka SIA "Daugavpils autobusu parks" bija nosūtījusi
informāciju par tarifu izmaiņām a/s "Nordeka", un a/s "Nordeka"
nosūtīja atbildi SIA "Daugavpils autobusu parks", Konkurences
padome uzskata, ka SIA "Daugavpils autobusu parks" un a/s
"Nordeka" ir līdzvērtīgi iesaistījušās minētajā pārkāpumā.
Atbilstoši ar Noteikumu 17.punktam
kopējo naudas soda apmēru par vienu pārkāpumu aprēķina, summējot
saskaņā ar šo Noteikumu 18. un 19.punktu noteiktos naudas
sodus.
Ņemot vērā to, ka lietā ir
konstatēts viens pārkāpums, un atbilstoši Noteikumu
19.1.apakšpunktam, ja pārkāpuma ilgums nepārsniedz gadu vai
pārkāpums izpaužas kā vienreizēja darbība, saskaņā ar šo
Noteikumu 18.punktu noteikto naudas soda apmēru nepalielina.
Konkurences padome nekonstatēja,
ka lietā pastāv pārkāpēju atbildību pastiprinoši un mīkstinoši
apstākļi atbilstoši Noteikumu 20. un 21.punktam, kas ļautu
palielināt vai samazināt naudas soda apmēru.
Saskaņā ar Uzņēmumu reģistra
datiem 2007.gadā a/s "Nordeka" neto apgrozījums bija
5 718 897,00 LVL un 2006. gadā SIA
"Daugavpils autobusu parks" neto apgrozījums bija
3 379 016,00 LVL.
Ņemot vērā Noteikumu
18.3.apakšpunktu, Konkurences padome uzskata, ka a/s "Nordeka"
piemērojams naudas sods 1,5 procentu apmērā no 2007.gada neto
apgrozījuma, kas sastāda 85 783,46 LVL, un SIA
"Daugavpils autobusu parks" - no 2006. gada neto apgrozījuma
un tas sastāda 50 685,24 LVL.
Saskaņā ar Noteikumu 24.punktu
Konkurences padome var samazināt kopējo naudas soda apmēru, ja
tirgus dalībnieka pēdējā noslēgtā finanšu gada neto apgrozījums
pārkāpumā iesaistītajā konkrētajā tirgū ir mazāks par 10% no šī
tirgus dalībnieka pēdējā noslēgtā finanšu gada neto apgrozījuma.
A/s "Nordeka" neto apgrozījums lēmuma 2.punktā noteiktajā
konkrētajā tirgū 2007.gadā bija (*) % (<10 %)
((*) LVL) no pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma. Ievērojot
minēto un pamatojoties uz Noteikumu 24.punktu, Administratīvā
procesa likuma 5., 13. un 66.pantu, Konkurences padome uzskata,
ka a/s "Nordeka" naudas sods samērīgi samazināms, ņemot vērā a/s
"Nordeka" pēdējā noslēgtā finanšu gada neto apgrozījumu lēmuma
2.punktā noteiktajā konkrētajā tirgū, un tādējādi nosakāms
34 313,38 LVL apmērā. SIA "Daugavpils autobusu parks"
neto apgrozījums lēmuma 2. punktā noteiktajā konkrētajā
tirgū 2006.gadā bija (*)% (<10 %) ((*) LVL) no
pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma. Ņemot vērā minēto,
Konkurences padome uzskata, ka SIA "Daugavpils autobusu parks"
naudas sods samērīgi samazināms un tādējādi nosakāms
40 548,19 LVL apmērā.
Tomēr Konkurences padome,
ievērojot tiesību normu saprātīgas piemērošanas principu, kurš
paredz, ka iestāde, piemērojot tiesību normas, izmanto tiesību
normu interpretācijas pamatmetodes, lai sasniegtu taisnīgāko un
lietderīgāko rezultātu, un samērīguma principu, kurš paredz, ka
labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti
adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko
interešu ierobežojumam (Administratīvā procesa likuma
66. pants), uzskata, ka konkrētajā situācijā labums
sabiedrības interesēm var tikt sasniegts ar mazāku naudas sodu,
jo:
1) a/s "Nordeka" maksu par
braukšanu (tarifu) maršrutā Rīga-Daugavpils nebija mainījusi kopš
01.08.2005.;
2) SIA "Daugavpils autobusu
parks" maksu par braukšanu (tarifu) maršrutā Rīga-Daugavpils
nebija mainījusi kopš 01.11.2004.
Konkurences padome, ņemot vērā
iepriekš minēto, uzskata par pamatotu un nepieciešamu samazināt
naudas sodu a/s "Nordeka" un SIA "Daugavpils autobusu parks",
nosakot naudas sodu:
1) a/s "Nordeka"
22 989,97 LVL apmērā;
2) SIA "Daugavpils autobusu parks"
27 167,28 LVL apmērā.
Tādējādi, pamatojoties uz
Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 3.punktu, 11.panta pirmās
daļas 1.punktu, 12.panta pirmo un trešo daļu, Ministru kabineta
19.10.2004. noteikumu Nr.862 "Kārtība, kādā nosakāms naudas sods
par Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā un 13.pantā
minētajiem pārkāpumiem" 3., 13., 14., 15., 16., 17., 18.3.
apakšpunktu, 19., 20., 21. un 24.punktu, kā arī Administratīvā
procesa likuma 8., 13., 65. un 66.pantu, Konkurences padome
nolēma:
1. Izbeigt lietas izpēti par
Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktā
aizlieguma pārkāpumu SIA "Dautrans" darbībās.
2. Konstatēt Konkurences
likuma 11.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktā aizlieguma
pārkāpumu a/s "Nordeka" un SIA "Daugavpils autobusu parks"
darbībās.
3. Uzlikt a/s "Nordeka"
naudas sodu 22 989,97 LVL apmērā. Uzlikto naudas sodu
ne vēlāk kā 45 (četrdesmit piecu) dienu laikā no lēmuma
saņemšanas dienas ieskaitīt valsts budžetā (Valsts kasē,
reģ.Nr.90000050138, kontā Nr.LV78TREL1060001019900, kods
TRELLV22), norādot lēmuma par naudas soda uzlikšanu numuru un
datumu.
4. Uzlikt SIA "Daugavpils
autobusu parks" naudas sodu 27 167,28 LVL apmērā.
Uzlikto naudas sodu ne vēlāk kā 45 (četrdesmit piecu) dienu laikā
no lēmuma saņemšanas dienas ieskaitīt valsts budžetā (Valsts
kasē, reģ.Nr.90000050138, kontā Nr.LV78TREL1060001019900, kods
TRELLV22), norādot lēmuma par naudas soda uzlikšanu numuru un
datumu.
5. Uzlikt a/s "Nordeka"
pienākumu 10 dienu laikā pēc 3.punktā minētā termiņa notecējuma
paziņot Konkurences padomei par uzliktā naudas soda samaksu.
6. Uzlikt SIA "Daugavpils
autobusu parks" pienākumu 10 dienu laikā pēc 4.punktā minētā
termiņa notecējuma paziņot Konkurences padomei par uzliktā naudas
soda samaksu.
Saskaņā ar Konkurences likuma
8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt
Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā
stāšanās dienas.
(*) - Ierobežotas pieejamības
informācija
1 Pamatojoties uz
Ministru kabineta 07.09.2005. rīkojumu Nr. 600 "Par Valsts
maršrutu tīkla aģentūras izveidošanas koncepciju" un Satiksmes
ministrijas 19.12.2005. rīkojumu Nr. 02-03/370 "Par izmaiņām
ministrijas struktūrā", ar 01.01.2006. Autotransporta
direkcijai tiek deleģētas visas Valsts maršrutu tīkla aģentūrai
piekrītošās funkcijas.
2 Apvienotās lietas
C-40 līdz 48, 50, 54 līdz 56, 111, 113, un 114/73 Cooperative
Vereniging "Suiker Unie" UA and others v Commission of the
European Communities, European Court Reports 1975, 1663 lpp, 174.
punkts
Konkurences padomes priekšsēdētāja
v.i. R.Jonītis