Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru prezidenta rīkojums Nr.560 Rīgā 2007.gada 8.novembrī Par disciplinārsoda piemērošanu Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam A.Loskutovam 1. Disciplinārlieta ierosināta saskaņā ar Ministru prezidenta 2007.gada 24.septembra rezolūciju Nr.111-1/157 par disciplinārlietas ierosināšanu par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka A.Loskutova rīcību, ar kuru, pamatojoties uz Valsts kontroles 2007.gada 7.jūnija revīzijas atzinumā Nr.15-SS sniegto informāciju par ilgstoši pieļautajiem finanšu pārkāpumiem Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja darbībā, no amata ir atstādināts Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks A.Loskutovs un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amata pienākumus uzdots pildīt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka vietniekam A.Vilkam. Ierosināto disciplinārlietu izmeklēja disciplinārlietas izmeklēšanas komisija (izveidota ar Ministru prezidenta 2007.gada 24.septembra rīkojumu Nr.471 "Par disciplinārlietas izmeklēšanas komisiju"). Disciplinārlietas izmeklēšanas komisija 2007.gada 5.novembrī Ministru prezidentam iesniedza disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas atzinumu (turpmāk - atzinums) (pielikumā), kas ir šī rīkojuma neatņemama sastāvdaļa. Atzinuma [2.2.], [4.], [7.], [8.] un [9.] punkts satur informāciju, kurai saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 26.oktobra noteikumu Nr.887 "Valsts noslēpuma objektu saraksts" 2.7.13.apakšpunktu noteikts slepenības statuss - slepeni. Ar Ministru prezidenta 2007.gada 25.oktobra rezolūciju Nr.45/SAN-3464 disciplinārlietas izmeklēšanas termiņš pagarināts līdz 2007.gada 2.novembrim. 2. Ņemot vērā Valsts kontroles 2007.gada 7.jūnija revīzijas atzinumā Nr.15-SS konstatēto un izvērtējot disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas slēdzienā konstatētos apstākļus un izdarītos secinājumus, secināms, ka: 2.1. pamatojoties uz Valsts kontroles likuma 3.panta 2.punktu, Valsts kontrole ir veikusi finanšu pārskata revīziju Nr.5-1-19/2006 "Par resora "Ministru kabinets" konsolidētā 2006.gada finanšu pārskata sagatavošanas pareizību" resora "Ministru kabinets" budžeta izpildītājiem, tai skaitā Ministru prezidenta pārraudzībā esošajā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (turpmāk - KNAB); 2.2. revīzijas ietvaros tika pārbaudīta darījumu uzskaite ar KNAB rīcībā esošajiem operatīvajiem līdzekļiem, sagatavots un KNAB 2007.gada 21.maijā nosūtīts starpziņojums "Par KNAB operatīvās darbības finanšu līdzekļu uzskaiti 2006.gadā" (turpmāk - starpziņojums). Pēc tam kad tika saņemts KNAB 2007.gada 30.maija paskaidrojums Valsts kontrolei Nr.2/158s "Par Revīzijas starpziņojumu revīzijas lietā Nr.5.1-2-19/2006" par starpziņojumā minētajām nepilnībām, starpziņojums netika mainīts un tā apliecināta kopija tika nosūtīta Ministru prezidentam; 2.3. Valsts kontroles revīzijas starpziņojumā izdarītajos secinājumos norādīts: "15. KNAB nenosakot kārtību kādā veicama materiālo vērtību iegāde un realizācija, kā arī nenosakot materiālo vērtību realizācijas rezultātā iegūto naudas līdzekļu atspoguļošanu operatīvo līdzekļu finanšu uzskaitē, rada krāpšanas iespējamības risku. 16. KNAB izdevumus, kas radušies dažādu materiālo vērtību iegādes rezultātā, atzīstot pārskata perioda izdevumos, rīkojas saskaņā ar instrukciju1. 17. Materiālās vērtības, kas iegādātas no operatīvajiem līdzekļiem un lietojamas ilgāk nekā gadu, atzīstot pārskata perioda izdevumos nevis ilgtermiņa ieguldījumu sastāvā, nesniedz patiesu priekšstatu par KNAB finanšu pārskatā uzrādītiem iestādes rīcībā esošajiem aktīviem."; (1 KNAB 10.03.2003. instrukcija Nr.1-01/3s "Operatīvās darbības finansēšanas instrukcija"); 2.4. lai novērstu konstatētos pārkāpumus, Valsts kontrole starpziņojumā KNAB norādījusi šādus ieteikumus: "18. Lai nodrošinātu patiesu informācijas atklāšanu par KNAB finanšu pārskatā uzrādītiem iestādes rīcībā esošajiem aktīviem, izvērtēt iespēju materiālās vērtības, kas iegādātas no operatīvajiem līdzekļiem un ārvalstu finanšu palīdzības un ko paredzēts izmantot ilgāk kā gadu, uzskaitīt un novērtēt kā ilgtermiņa ieguldījumus un finanšu pārskatā atspoguļot bilances aktīvu sastāvā. 19. Lai nodrošinātu materiālo vērtību iegādes un realizācijas procedūras atklātumu personām, kam ir atļauja pieejai slepeniem valsts noslēpuma objektiem, pilnveidot iekšējos normatīvos aktus, nosakot kārtību, kādā veicama materiālo vērtību iegāde un realizācija, kā arī nosakot materiālo vērtību realizācijas rezultātā iegūto līdzekļu atspoguļošanu operatīvo līdzekļu finanšu uzskaitē."; 2.5. ņemot vērā atzinuma [4.] sadaļā iekļauto informāciju, secināms, ka: 2.5.1. KNAB materiālās vērtības, kas iegādātas no operatīvajiem līdzekļiem un lietojamas ilgāk nekā gadu, grāmatvedības uzskaitē atzīst nevis ilgtermiņa ieguldījumu sastāvā, bet kā pārskata perioda izdevumus. Šāda uzskaite nesniedz patiesu priekšstatu par iestādes finansiālo stāvokli bilances datumā, kā to nosaka likuma "Par grāmatvedību" 2.pants; 2.5.2. KNAB 2003.gada 10.marta instrukcija Nr.1-01/3s "Operatīvās darbības finansēšanas instrukcija" nenosaka kārtību, kādā veicama materiālo vērtību iegāde un realizācija, kā arī nenosaka materiālo vērtību realizācijas rezultātā iegūto naudas līdzekļu ieskaitīšanu valsts budžetā un atspoguļošanu operatīvo līdzekļu finanšu uzskaitē. Nenosakot kārtību, kādā veicama materiālo vērtību iegāde un realizācija, kā arī nenosakot materiālo vērtību realizācijas rezultātā iegūto naudas līdzekļu atspoguļošanu operatīvo līdzekļu finanšu uzskaitē, Valsts kontrole neguva pārliecību, ka KNAB rīkojas ar operatīvajiem līdzekļiem saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" prasībām, tādējādi Valsts kontrole norādīja uz krāpšanas iespējamības risku; 2.6. A.Loskutova kā KNAB priekšnieka pienākumus un atbildību, kas saistīta ar valsts mantas izmantošanu, atsavināšanu, finanšu līdzekļu uzskaiti un lietošanu, tai skaitā pienākumu nodrošināt KNAB likumīgu darbību ar operatīvajiem finanšu līdzekļiem, nosaka šādi tiesību akti: 2.6.1. Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 4.panta trešās daļas 1., 2., 4., 6. un 10.punkts; 2.6.2. Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 5.panta pirmā daļa; 2.6.3. Ministru kabineta 2005.gada 22.marta noteikumu Nr.201 "Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja nolikums" 3., 4. un 9.punkts; 2.6.4. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 17.pants; 2.6.5. likums "Par grāmatvedību" (it īpaši 2., 3. un 16.pants); 2.6.6. likums "Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu"; 2.6.7. Likuma par budžetu un finanšu vadību 29. un 46.pants; 2.6.8. KNAB priekšnieka 2004.gada 10.jūnija amata apraksta 5.3. un 5.10.apakšpunkts; 2.7. izvērtējot disciplinārlietā esošos materiālus, kā arī Valsts kontroles, Ģenerālprokuratūras un A.Loskutova sniegto informāciju (paskaidrojumus), disciplinārlietas izmeklēšanas komisija secina, ka KNAB finanšu līdzekļu uzskaitē un lietošanā A.Loskutovs, nenodrošinot KNAB darbību atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kas regulē tiesības un pienākumus rīcībai ar operatīvo līdzekļu uzskaiti un izmantošanu, ar savu rīcību nav ievērojis šādas tiesību normas: 2.7.1. likuma "Par grāmatvedību" 2.pantu; 2.7.2. likuma "Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" 3.panta 2. un 3.punktu; 2.7.3. Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likuma 47.pantu; 2.7.4. Ministru kabineta 2005.gada 15.novembra noteikumu Nr.867 "Kārtība, kādā budžeta iestādes kārto grāmatvedības uzskaiti" 4. un 7.punktu. Līdz ar to disciplinārlietas izmeklēšanas komisija secina, ka operatīvo finanšu līdzekļu uzskaites un izmantošanas kārtība KNAB neatbilst spēkā esošajām tiesību normām; 2.8. disciplinārlietas izmeklēšanas komisija secina, ka: 2.8.1. A.Loskutovs ir izdarījis disciplinārpārkāpumu, kas izpaužas kā prettiesiska rīcība, kas izdarīta aiz neuzmanības (nav paredzējis šādu seku iestāšanās iespēju, bet tās varēja paredzēt un tās bija jāparedz), pieļaujot spēkā esošo normatīvo aktu neievērošanu KNAB finanšu līdzekļu uzskaitē un lietošanā. To pamato disciplinārlietas izmeklēšanā iegūtā informācija no KNAB, Valsts kontroles, Ģenerālprokuratūras, kā arī Valsts kontroles pārstāvju mutiski sniegtā informācija un A.Loskutova mutiski sniegtie paskaidrojumi disciplinārlietas izmeklēšanas komisijai; 2.8.2. A.Loskutova rīcība atbilst Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 25.panta pirmajai daļai, kas nosaka, ka KNAB amatpersonu un darbinieku sauc pie disciplināratbildības par citu normatīvo aktu neievērošanu amata pienākumu izpildē; 2.8.3. KNAB priekšnieks saskaņā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 5.panta pirmo daļu ir KNAB amatpersona; 2.8.4. A.Loskutovs, esot tādas iestādes vadītājs, kuras funkcijās ietilpst likuma īstenošana korupcijas novēršanas un apkarošanas jautājumos, amatpersonu uzraudzība interešu konflikta novēršanas jautājumos, politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontroles jautājumos, ar savu rīcību ir nodarījis kaitējumu svarīgām valsts un KNAB (kā valsts iestādes) interesēm, kā arī sabiedrības uzticībai KNAB; 2.8.5. nodarīto kaitējumu iespējams novērst, likvidējot attiecīgā pārkāpuma tiešās sekas, proti, izstrādājot un apstiprinot iekšējos normatīvos aktus, kas atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem regulētu KNAB tiesisku rīcību ar operatīvo līdzekļu uzskaiti un izmantošanu; 2.9. ņemot vērā atzinumā minēto un izdarītā disciplinārpārkāpuma raksturu, pamatojoties uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 25.panta otrās daļas 2.punktu, disciplinārlietas izmeklēšanas komisija ierosina Ministru prezidentam disciplināri sodīt KNAB priekšnieku A.Loskutovu, nosakot disciplinārsodu - rājiens. 3. A.Loskutova rīcība (bezdarbība) atbilst KNAB 2006.gada 10.marta "Disciplinārlietas ierosināšanas, izskatīšanas un disciplinārsoda piemērošanas kārtība" Nr.1-4/2 46.punktā noteiktajam disciplinārsodam: "46. Par citu normatīvo aktu neievērošanu amata pienākumu izpildē soda ar piezīmi vai rājienu." 4. Disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas ieteiktais disciplinārsods atbilst Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 25.panta pirmajā daļā un otrās daļas 2.punktā, kā arī KNAB 2006.gada 10.marta "Disciplinārlietas ierosināšanas, izskatīšanas un disciplinārsoda piemērošanas kārtība" Nr.1-4/2 46.punktā noteiktajam disciplinārsodam. 5. Ņemot vērā atzinuma 12.3.punktā konstatēto attiecībā uz tiesību normu ievērošanu KNAB darbībā saistībā ar operatīvo finanšu līdzekļu uzskaiti un izmantošanu, A.Loskutovs nav ievērojis viņam piešķirtās tiesības un uzliktos pienākumus, kas izriet no atzinuma 13.8.punktā norādīto normatīvo aktu tiesību normām, kā rezultātā A.Loskutovs ir pārkāpis Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmajā daļā noteikto likumības principu, kas nosaka, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. 6. Ministru kabineta 2007.gada 25.septembra sēdē (prot. Nr.53 68.§), ņemot vērā valsts kontrolieres I.Sudrabas sniegto informāciju, ir pieņemts lēmums izveidot komisiju, lai izvērtētu A.Loskutova atbilstību Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amatam, un lūgts ģenerālprokuroram izvērtēt, vai saistībā ar Valsts kontroles ziņojumu nav pamata kriminālprocesa uzsākšanai pret A.Loskutovu. Ģenerālprokuratūras viedoklis ir sniegts 2007.gada 10.oktobra Atzinumā par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja operatīvās darbības finansēšanai paredzēto līdzekļu izlietošanas likumības un pamatotības pārbaudi sakarā ar Valsts kontroles veikto revīziju par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja operatīvās darbības finanšu līdzekļu uzskaiti. 7. Ņemot vērā, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks A.Loskutovs viedokli par lietas faktiskajiem apstākļiem ir sniedzis 2007.gada 15.oktobrī, tad saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.panta otrās daļas 3.punktu personas viedokļa papildu noskaidrošana nav adekvāta. 8. Ņemot vērā minēto, tai skaitā atzinuma [7.], [8.], [9.] un [12.] punktā iekļauto informāciju un konstatētos faktus, un to, ka konstatētie pārkāpumi vēl joprojām (uz lēmuma pieņemšanas brīdi) nav novērsti, A.Loskutovs ir izdarījis disciplinārpārkāpumu, proti, ilgstošu, t.i., nepārtrauktu, viena pārkāpuma sastāva realizēšanu (bezdarbību), kas saistīta ar tai sekojošu ilgstošu to pienākumu neizpildīšanu, kuru izpildi paredz tiesību normas, tad attiecīgi saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.panta piekto daļu, 20.panta otro daļu, Administratīvā procesa likuma 4.pantu un 17.panta otro daļu, Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likuma 19.panta pirmo daļu, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 25.panta pirmo daļu un otrās daļas 2.punktu nolemju: 1) piemērot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam A.Loskutovam disciplinārsodu - rājiens; 2) uzdot A.Loskutovam atsākt pildīt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amata pienākumus ar administratīvā akta paziņošanas brīdi. 9. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010) mēneša laikā no minētā rīkojuma spēkā stāšanās dienas. Pielikumā: Disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas 2007.gada 2.novembra atzinums ar pielikumiem uz 30 lp. Ministru prezidents A.Kalvītis |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par disciplinārsoda piemērošanu Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam A.Loskutovam
Statuss:
Spēkā esošs
|