1.Apstiprināt Pasākumu plānu
administratīvo procedūru vienkāršošanai un konkurenci traucējošu
faktoru mazināšanai degvielas tirgū (turpmāk - plāns).
2.Ministrijām un citām
atbildīgajām institūcijām nodrošināt plāna uzdevumu izpildi no
tām piešķirtajiem budžeta līdzekļiem plānā noteiktajos
termiņos.
3.Atbildīgajām institūcijām
iesniegt Ekonomikas ministrijā apkopošanai informāciju par plāna
pasākumu izpildi:
3.1.līdz 2005.gada 21.augustam -
par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir 2005.gada
15.augusts;
3.2.līdz 2006.gada 25.janvārim -
par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir 2005.gada
30.decembris.
4.Ekonomikas ministrijai, ņemot
vērā iesniegto informāciju par plāna pasākumu izpildi, līdz
2006.gada 28.februārim iesniegt Ministru kabinetā informatīvo
ziņojumu par plāna izpildes gaitu.
Pasākumu plāns
administratīvo procedūru vienkāršošanai un konkurenci traucējošu
faktoru mazināšanai degvielas tirgū
Nr.
p.k.
|
Identificētais
administratīvais šķērslis (problēmas apraksts)
|
Izmaksas
|
Problēmas novēršanai
veicamais pasākums
|
Atbildīgā institūcija,
izpildes termiņi
|
Rezultatīvie rādītāji
|
Naftas un
naftas produktu rezerves enerģētikas krīzes gadījumiem
|
1.
|
MK 2002.gada 26.marta
noteikumos Nr.138 "Naftas produktu rezerves izveidošanas un
uzglabāšanas kārtība" ietvertā prasība degvielas
tirgotājiem par pašu līdzekļiem veidot un uzturēt
Enerģētikas likumā noteiktās degvielas rezerves (šobrīd -
30 dienām, no 2009.gada - 60 dienām)
|
Krīzes rezervju veidošanas un
turēšanas izmaksas sadārdzina degvielas cenu par 1 sant./l
(glabājot rezerves ES dalībvalstīs, sadārdzinājums
nepārsniedz
0,5 sant./l)
|
Izstrādāt un noteiktā kārtībā
iesniegt MK pārstrādātos MK noteikumus par degvielas
rezervju veidošanu, paredzot elastīgākas prasības
komersantiem attiecībā uz valsts degvielas krīzes rezervju
veidošanu un uzturēšanu
|
EM, FM;
2005.gada 8.augusts
|
Iespēja samazināt degvielas
tirgotājiem krīzes rezervju veidošanas un turēšanas papildu
izmaksas, kas kopā ir vairāki milj. Ls
|
Nelegālas
izcelsmes degviela
|
2.
|
Nelegālas izcelsmes degvielas
(no degvielas cauruļvada Polocka-Ventspils) klātesamība
Latvijas degvielas tirgū
|
Aptuveni
Ls 900000 akcīzes nodokļa pusgadā netiek samaksāti valsts
budžetā
|
Turpināt risināt SIA
"LatRosTrans" ierosinātos jautājumus saistībā ar
maģistrālajiem naftas un naftas produktu cauruļvadiem,
sniegt Ministru prezidentam atzinumu par darba grupas
izveides lietderību, un, ja nepieciešams, iesniegt Ministru
prezidenta rīkojuma projektu par tādas darba grupas
izveidi, kura sagatavos tiesību aktu projektus
|
IEM, SM, EM, VP, FM, VID,
GMP;
2005.gada 30.decembris
|
Vienlīdzīgas konkurences
nodrošināšana degvielas tirgū
|
3.
|
Ievestās degvielas nepilnīga
uzskaite
|
Vairāki tūkstoši Ls
|
Izstrādāt MK noteikumu projektu
par kārtību, kādā piemēro ES Padomes 1983.gada 28.marta
Regulas Nr. 918/83, kas izveido Kopienas sistēmu
atbrīvojumiem no muitas nodokļa, 113.pantā noteikto
ierobežojumu - degvielai, kas atrodas komerciālu mehānisko
transportlīdzekļu standarttvertnēs un īpašos konteineros,
dalībvalsts atbrīvojuma piemērošanu var ierobežot ar 200
litriem vienam transportlīdzeklim, vienam īpašajam
konteineram un vienam braucienam
|
FM, VID, GMP; 2005.gada
30.decembris
|
Vienlīdzīgas konkurences
nodrošināšana degvielas tirgū. Papildu nodokļu
iekasēšana
|
4.
|
Degvielas zādzību skaita
palielināšanās, izmantojot zagtas vai nozaudētas
transportlīdzekļu v/n vai v/n, kas noņemtas no
transportlīdzekļiem, kuri vairs netiek izmantoti
satiksmē.
Nepietiekamā transporta v/n
apgrozības kontrole
|
Tiešie zaudējumi ir Ls
20000-30000 gadā (nozagtā degviela). Netiešie zaudējumi ir
Ls 10000 gadā (apsardzes pasākumu organizēšana)
|
Izvērtēt tādu normatīvajos
aktos ietverto prasību pietiekamību un praktisko
pielietojumu, kuras nosaka izsniegto transportlīdzekļu
numura zīmju apgrozības kontroli, transportlīdzekļu valsts
nodevu maksāšanas kārtību, kā arī tādu transportlīdzekļu
norakstīšanas kārtību, kuri vairs netiek izmantoti.
Izstrādāt un iesniegt MK informatīvo ziņojumu, paredzot
tajā veicamos pasākumus transportlīdzekļu kontroles
pasākumu efektivitātes nodrošināšanai atbilstoši
normatīvajiem aktiem
|
SAM, CSDD, IEM;
2005.gada 30.decembris
|
Tiešo un netiešo zaudējumu
samazināšana par vairākiem tūkstošiem Ls gadā
|
Finanšu
uzskaite un kontrole
|
5.
|
Saskaņā ar MK 2003.gada
1.jūlija noteikumiem Nr.361 "Noteikumi par nodokļu un citu
maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm un
iekārtām" un VID 2004.gada 14.janvāra rīkojumu Nr.46 "Par
prasībām degvielas mazumtirdzniecībā izmantojamām kases
sistēmām" ekspertīze jāveic katrai atbilstošajai kases
sistēmai, proti, katrā stacijā, arī tad, ja tiek mainīta
versija. Turklāt ekspertīzes veikšanas laikā stacijas ir
jāslēdz.
Minētie tiesību akti attiecībā
uz "Z" pārskatiem šobrīd prasa, lai "Z" pārskats tiktu
izdrukāts, ielīmēts kases aparāta žurnālā un pārrakstīts
kases aparāta žurnālā, un tas rada komersantiem būtiskas
tiešās un netiešās izmaksas
|
Viena sertifikācijas procesa
izmaksas šobrīd ir Ls 9000 gadā
Tiešās izmaksas- kases lentes,
žurnālu izmaksas, kases printera izmaksas.
Netiešās - administrēšana un
reģistrēšana vienai stacijai prasa vidēji 30stundas mēnesī,
kas kopā izmaksā Ls 2880 visam tīklam
(30 stundas x
2 Ls/stundā x 48 stacijas)
|
Kases aparātu komisijā
koordinēt starpresoru intereses, kas saistītas ar kases
aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīču un iekārtu
piemērošanu.
Izvērtēt iespējas samazināt
piespiedu dīkstāves, kas rodas, veicot kases sistēmas
programmatūras nomaiņu.
Izvērtēt iespējas samazināt
izmaksas, kas saistītas ar atskaišu izdrukāšanu papīra
formā
|
FM, VID;
2005.gada 1.septembris
|
Tiešo un netiešo izmaksu
samazināšana par vairākiem tūkstošiem Ls
|
6.
|
Visās ES valstīs, izņemot
Latviju, ir atļauts pievienot degvielas plūsmā
biodegvielu.
MK 2004.gada 1.aprīļa
noteikumos Nr.232 "Akcīzes preču aprites kārtība" ietvertā
prasība piejaukt biodegvielu atsevišķā rezervuārā rada
kvalitātes problēmas, jo sajaukto degvielu nevar ilgstoši
uzglabāt
|
Papildu rezervuāru celtniecība
un uzturēšana (vairāki milj. Ls), lai pievienošanu veiktu
atsevišķā tvertnē (pretstatā ~150 tūkstošiem Ls, ja uzstāda
plūsmas iesmidzināšanas iekārtu)
|
Izskatīt iespēju iekļaut MK
2004.gada 1.aprīļa noteikumos Nr.232 "Akcīzes preču aprites
kārtība" prasību par iespēju piejaukt biodegvielu ar
plūsmas metodi
|
FM, VID, EM;
2005.gada 1.septembris
|
Ievērojama izmaksu
samazināšanās
|
Vides
prasības
|
7.
|
MK 1999.gada 3.augusta
noteikumos Nr.269 "Noteikumi par vides kvalitātes
normatīviem degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm un
pārvietojamām cisternām" noteiktās prasības par benzīna un
tvaika savākšanu un pārstrādi, pazemes ūdeņu novērošanu,
cisternu hermētiskuma pārbaužu termiņiem.
Nesinhronizētās normatīvo aktu
prasības.
Prasība, ka DUS drīkst izmantot
tikai tādas cisternas, kas atbilst MK noteikumiem par
rezervuāru izgatavošanu
|
|
Ņemot vērā VIDM adresētajā
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas 2005.gada
18.aprīļa vēstulē Nr.01/01-15 izteiktos priekšlikumus,
paredzēt samazināt laboratorisko analīžu skaitu gadījumos,
kad iepriekšējos gados nav konstatēts pazemes ūdeņu vai
grunts piesārņojums.
Paredzēt laboratoriskās
analīzes pazemes ūdeņu novērošanai aizstāt ar gaistošo
naftas produktu koncentrācijas mērījumiem cilmiežu gaisā ar
nosacījumu, ka iepriekšējā gadā nav konstatēts piesārņojuma
palielinājums.
Sinhronizēt noteikumu prasību
veikt rezervuāru hermētiskuma pārbaudes ar MK 2001.gada
20.februāra noteikumos Nr.74 "Prasības degvielas uzpildes
staciju tehnoloģiskajām iekārtām un iekārtu tehniskās
uzraudzības kārtība" noteikto tehnisko pārbaužu
periodiskumu.
Ministru kabineta noteikumos
par vides aizsardzības prasībām degvielas uzpildes
stacijām, naftas bāzēm un pārvietojamām cisternām paredzēt
atbilstošas normas
|
VIDM;
2005.gada 1.septembris
|
Izmaksu samazināšanās uz
laboratorijas analīžu veikšanas
rēķina līdz 40 % no esošajām
Hermētiskuma un tehnisko
pārbaužu vienlaicīga veikšana. Izmaksu samazināšanās vienai
DUS par Ls 2500
Saskaņotas normatīvo
aktu prasības
|
8.
|
MK 1999.gada 3.augusta
noteikumos Nr.269 "Noteikumi par vides kvalitātes
normatīviem degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm un
pārvietojamām cisternām" nav noteikti atvieglojumi maziem
un vidējiem uzņēmumiem un komersantiem (individuālajiem
uzņēmējiem, zemnieku saimniecībām un zivsaimniecībām), kas
izmanto degvielu tikai pašu iekšējam patēriņam
|
|
Ņemot vērā komersantu viedokli
atrast risinājumu situācijai, kad nepieciešama degviela
10-16 m3 apjomā, kas atrodas paša uzņēmuma
teritorijā un paredzēta tikai paša uzņēmuma patēriņam,
nevis tirdzniecībai. Šāds risinājums ir nepieciešams ļoti
daudziem uzņēmumiem un komersantiem (individuālajiem
uzņēmējiem, zemnieku saimniecībām un zivsaimniecībām),
kuras šobrīd ir spiestas piegādāt degvielu mazos apjomos no
attālām DUS, un tas savukārt sadārdzina produkcijas
pašizmaksu un rada videi lielāku apdraudējumu nekā pareizi
uzstādīta tvertne uzņēmuma teritorijā. Veikt atbilstošos
grozījumus MK 1999.gada 3.augusta noteikumos Nr.269
"Noteikumi par vides kvalitātes normatīviem degvielas
uzpildes stacijām, naftas bāzēm un pārvietojamām
cisternām". Grozījumu projektā jānosaka, kādās degvielas
tvertnēs, kādos apstākļos un cik lielā daudzumā uzņēmums
vai komersants (individuālais uzņēmējs, zemnieku
saimniecība un zivsaimniecība) drīkst izmantot degvielu
pašu vajadzībām
|
VIDM;
2005.gada 1.septembris
|
Dīzeļdegvielas cenas
samazināšanās maziem un vidējiem uzņēmumiem un komersantiem
(individuālajiem uzņēmējiem, zemnieku saimniecībām un
zivsaimniecībām) par 2-3 sant./l
|
Metroloģiskā uzraudzība un bīstamo iekārtu tehniskā
uzraudzība
|
9.
|
Mērierīču verificēšanas
periodiskuma neatbilstība normatīvajos aktos par DUS
tehnisko uzraudzību un transportējamām spiedieniekārtām
noteiktajiem pārbaužu periodiem
(piemēram, MK 2001.gada
20.februāra noteikumos Nr.74 "Prasības degvielas uzpildes
staciju tehnoloģiskajām iekārtām un iekārtu tehniskās
uzraudzības kārtība" noteikts, ka DUS tehniskās pārbaudes
jāveic reizi gadā, pilnas tehniskās pārbaudes termiņš ir
reizi 12 gados, savukārt 1998.gada 31.augusta noteikumos
Nr.334 "Valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas
līdzekļu saraksts" pārbaužu termiņi attiecīgi ir pusgads un
seši gadi)
|
Mērierīču metroloģiskā
uzraudzība šobrīd izmaksā Ls 3000 gadā
|
Izvērtēt MK 1998.gada
31.augusta noteikumos Nr.334 "Valsts metroloģiskajai
kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksts" noteiktos
verificēšanas periodus un izdarīt grozījumus, paredzot
verificēšanas periodu atbilstību MK 2001.gada 20.februāra
noteikumos Nr.74 "Prasības degvielas uzpildes staciju
tehnoloģiskajām iekārtām un iekārtu tehniskās uzraudzības
kārtība" un MK 2002.gada 18.jūnija noteikumos Nr.234
"Noteikumi par transportējamām spiedieniekārtām"
noteiktajiem pārbaužu periodiem
|
EM;
2005.gada 15.augusts
|
Mērierīču metroloģiskās
uzraudzības izmaksu samazināšana
|
10.
|
Rezervuāru nepietiekamā
gradācija normatīvajos aktos par rezervuāru tehnisko
uzraudzību un atbilstības novērtēšanu
|
0,32 % no kopējām DUS
uzturēšanas izmaksām gadā
|
Izvērtēt MK noteikumos Nr.384
"Bīstamu vielu uzglabāšanas rezervuāru tehniskās
uzraudzības kārtība" noteikto rezervuāru gradāciju un
tehniskās uzraudzības principus un izdarīt grozījumus,
paredzot detalizētu rezervuāru gradāciju pēc šādiem
kritērijiem: tilpuma, izgatavošanas gada, uzglabājamās
vielas, atrašanās vietas u.c.
Pamatojoties uz MK 2004.gada
8.jūnija sēdes protokollēmumu (prot. Nr.34 13.§),
Ekonomikas ministrijai izstrādāt un noteiktā kārtībā
iesniegt Ministru kabinetā noteikumu projektu par prasībām
bīstamo vielu uzglabāšanas rezervuāru projektēšanai un
uzstādīšanai, kā arī par atbilstības novērtēšanas kārtību
un uzraudzību, paredzot noteikumu projektā detalizētu
rezervuāru gradāciju
|
EM;
2005.gada 15.decembris
|
DUS uzturēšanas kopējo izmaksu
samazinājums par aptuveni 0,08 %
|
Saīsinājumi.