Ministru kabineta noteikumi Nr.846
Rīgā 2006.gada 10.oktobrī (prot. Nr.52 40.§)
Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās
1. Noteikumi nosaka prasības, kritērijus un kārtību uzņemšanai studiju programmās. 2
2. Augstskola vai koledža nedrīkst radīt nekādas tiešas vai netiešas priekšrocības personai attiecībā uz tās uzņemšanu studiju programmā, kas ir pretrunā augstskolas vai koledžas uzņemšanas noteikumiem, normatīvajiem aktiem vai vispārējiem tiesību principiem. 3
3. Augstskola un koledža līdz kārtējā gada 1.novembrim izstrādā, apstiprina un publisko (arī mājaslapā internetā) uzņemšanas noteikumus studiju programmās (turpmāk - uzņemšanas noteikumi) nākamajam akadēmiskajam gadam. 4
II. Uzņemšana studiju programmā
4. Uzņemšana studiju programmā ietver:
4.1. reflektantu reģistrāciju studijām;
4.2. konkursa norisi uz studiju vietām;
4.3. konkursa rezultātu izziņošanu;
4.4. studiju līguma noslēgšanu;
4.5. ierakstīšanu studējošo sarakstā (imatrikulāciju). 5
5. Uzņemšanu studiju programmā nodrošina augstskolas vai koledžas izveidota uzņemšanas komisija. Uzņemšanas komisija darbojas saskaņā ar augstskolas vai koledžas apstiprinātu nolikumu. 6
III. Reģistrācija studijām
6. Persona, kas pretendē uz uzņemšanu studiju programmā, var reģistrēties studijām augstskolā vai koledžā klātienē, iesniedzot iesniegumu (atbilstoši attiecīgās augstskolas vai koledžas noteiktajam paraugam) un uzrādot pasi vai personas apliecību, vai elektroniski, izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv e-pakalpojumu "Elektroniskā pieteikšanās studijām pamatstudiju programmās" vai augstskolas vai koledžas informācijas sistēmu, kas nodrošina pieteikšanos studijām elektroniski un drošu lietotāja autentifikāciju. 7
(MK 28.05.2020. noteikumu Nr. 330 redakcijā)
6.1 Reģistrējoties studijām, persona iesniegumam pievieno šādu informāciju (izņemot gadījumus, ja augstskolas un koledžas to saņem no Valsts izglītības informācijas sistēmas): 6.1 1. informāciju (dokumenta nosaukumu, numuru, izdošanas datumu un izdevēju) par šādiem personai izsniegtiem dokumentiem: 6.1 1.1. par vidējo izglītību apliecinošo dokumentu; 6.1 1.2. par vispārējās vidējās izglītības sertifikātiem Augstskolu likumā (turpmāk – likums) noteiktajos gadījumos vai starptautiskās testēšanas institūcijas pārbaudījumiem svešvalodā, ja ar tiem ir aizstāts centralizētais eksāmens svešvalodā; 6.1 1.3. par citiem uzņemšanas noteikumos studiju programmā noteiktajiem dokumentiem, ja persona pretendē uz uzņemšanu pilna vai nepilna laika bakalaura vai profesionālajā studiju programmā, kurā uzņemšanas prasība ir iepriekš iegūta vidējā izglītība; 6.1 1.4. par iepriekš iegūto augstāko izglītību apliecinošiem dokumentiem, kas atbilstoši likumam dod tiesības pretendēt uz uzņemšanu attiecīgajā maģistra vai doktora studiju programmā, kā arī citiem uzņemšanas noteikumos studiju programmā noteiktajiem dokumentiem, ja persona pretendē uz uzņemšanu maģistra vai doktora studiju programmā; 6.1 2. informāciju par vispārējās vidējās izglītības sertifikātā norādītajiem vērtējumiem mācību priekšmetos, kuros ir organizēts centralizētais eksāmens, atbilstoši attiecīgās studiju programmas uzņemšanas noteikumiem. 8
(MK 27.03.2018. noteikumu Nr. 180 redakcijā, kas grozīta ar MK 28.05.2020. noteikumiem Nr. 330)
6.2 Šo noteikumu 6.1 1.1., 6.1 1.2. un 6.1 2. apakšpunktā minēto informāciju par personas vidējo izglītību apliecinošo dokumentu un vispārējās vidējās izglītības sertifikātiem, kas izsniegti pēc 2010. gada 1. septembra, un starptautisko testēšanas institūciju pārbaudījumiem svešvalodā, kas kārtoti pēc 2019. gada 1. janvāra, un šo noteikumu 6.1 1.4. apakšpunktā minēto informāciju par personas iepriekš iegūto augstāko izglītību apliecinošiem dokumentiem, kas izsniegti pēc 2017. gada 1. janvāra un atbilstoši likumam dod tiesības pretendēt uz uzņemšanu attiecīgajā maģistra vai doktora studiju programmā, augstskolas un koledžas saņem no Valsts izglītības informācijas sistēmas, ja persona, reģistrējoties studijām, iesniegumā apliecinājusi piekrišanu šo datu apstrādei. 9
(MK 27.03.2018. noteikumu Nr. 180 redakcijā, kas grozīta ar MK 28.05.2020. noteikumiem Nr. 330)
7. Ja persona izglītības dokumentu vai grādu ir ieguvusi ārvalstīs, tā iesniegumam pievieno Akadēmiskās informācijas centra izziņu par to, kādam Latvijā piešķirtam izglītības dokumentam vai grādam atbilst ārvalstīs iegūtais izglītības dokuments vai grāds (izņemot gadījumus, ja augstskolas un koledžas to saņem no Valsts izglītības informācijas sistēmas). 10
(Grozīts ar MK 28.05.2020. noteikumiem Nr. 330)
7.1 Ārzemnieks iesniegumam pievieno starptautiskās testēšanas institūcijas pēdējo piecu gadu laikā izsniegtu dokumentu, kas apliecina, ka ārzemnieka attiecīgās studiju programmas īstenošanas valodas prasme ir vismaz B2 līmenī. 11
(MK 30.06.2020. noteikumu Nr. 414 redakcijā; sk. 18. punktu)
7.2 Šo noteikumu 7.1 punktā minēto dokumentu nepievieno, ja: 7.2 1. ārzemnieks vidējo vai augstāko izglītību ieguvis attiecīgās studiju programmas īstenošanas valodā; 7.2 2. ārzemnieks vidējo izglītību ieguvis Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā un viņa vidējo izglītību apliecinošajā dokumentā ir iekļauts svešvalodas zināšanu vērtējums, kas pielīdzināms vismaz B2 līmenim atbilstoši Eiropas vienotās valodu prasmes noteikšanas sistēmai. 12
(MK 30.06.2020. noteikumu Nr. 414 redakcijā)
IV. Konkurss, tā norises vispārīgās prasības
8. Uzņemšanai studiju programmā augstskola vai koledža rīko atklātu un vienlīdzīgu konkursu saskaņā ar augstskolas vai koledžas uzņemšanas noteikumiem. Konkursa mērķis ir atlasīt atbilstošākos pretendentus izvēlētajā studiju programmā. 13
9. Konkursā par uzņemšanu pilna un nepilna laika bakalaura un profesionālajās studiju programmās, kurās uzņemšanas prasība ir iepriekš iegūta vidējā izglītība, augstskola vai koledža pamatojas uz centralizēto eksāmenu rezultātiem, izņemot likumā noteiktos gadījumus. 14
10. Konkursa atlases kritērijs ir visu nokārtoto obligāto centralizēto eksāmenu rezultāti par vispārējās vidējās izglītības ieguvi. Augstskola un koledža var noteikt, ka papildu konkursa atlases kritērijs ir cita nokārtota centralizētā eksāmena rezultāts. 15
(MK 27.11.2018. noteikumu Nr. 749 redakcijā)
11. Augstskola un koledža, saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, var noteikt papildu prasības attiecībā uz speciālu iepriekšējo izglītību, īpašu piemērotību un sagatavotību vai citu nosacījumu izpildi (turpmāk - papildu prasības). Lai konstatētu personas atbilstību augstskolas un koledžas noteiktajām papildu prasībām, augstskola un koledža var noteikt attiecīgus iestājpārbaudījumus. 16
12. Augstskola un koledža uzņemšanas noteikumos nosaka kārtību, kādā studiju programmā uzņem personas, kuras saskaņā ar likumu var nekārtot centralizētos eksāmenus, - personas, kuras ieguvušas vidējo izglītību līdz 2004.gadam, personas, kuras ieguvušas vidējo izglītību ārvalstīs, kā arī personas ar īpašām vajadzībām. Augstskola un koledža kārtību, kādā tiek uzņemtas personas, kuras var nekārtot centralizētos eksāmenus, saskaņo ar Augstākās izglītības padomi līdz kārtējā gada 1.novembrim. 17
V. Uzņemšanas noteikumu sastāvdaļas
13. Augstskolas un koledžas uzņemšanas noteikumos ietver:
13.1. norādi par uzņemšanai studiju programmā nepieciešamo iepriekš iegūto izglītību;
13.2. norādi par centralizētajiem eksāmeniem, kurus nepieciešams kārtot uzņemšanai studiju programmā;
13.3. norādi par uzņemšanai studiju programmā noteiktajām papildu prasībām, ja augstskola vai koledža ir tādas noteikusi;
13.4. konkursa vērtēšanas kritērijus un konkursa noslēguma termiņu;
13.5. kārtību, kādā personu uzņem studiju programmā, tai skaitā maģistra un doktora studiju programmā;
13.6. kārtību, kādā studiju programmā uzņem personu, kas ieguvusi vidējo izglītību līdz 2004.gadam, personu, kura izglītību ir ieguvusi ārvalstīs, ievērojot 1994.gada 21.jūnija Konvenciju, ar ko nosaka Eiropas skolu statūtus, kā arī personu ar īpašām vajadzībām;
13.7. personas un augstskolas vai koledžas savstarpējās tiesības un pienākumus uzņemšanas procesā;
13.8. kārtību, kādā personai ir pieejama informācija par uzņemšanas norisi;
13.9. kārtību, kādā persona var apstrīdēt un pārsūdzēt ar uzņemšanu studiju programmā saistītus lēmumus;
13.10. ja nepieciešams, citu informāciju. 18
VI. Konkursa rezultātu noteikšana, izziņošana un imatrikulācija
14. Konkursa rezultātus nosaka un apstiprina uzņemšanas komisija. Konkursa rezultātus izziņo ne vēlāk kā triju dienu laikā no konkursa noslēguma dienas. 19
15. Personu imatrikulē studiju programmā ar augstskolas vai koledžas vadības noteiktās amatpersonas rīkojumu. 20
16. Personai, kas pretendē uz uzņemšanu studiju programmā, Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā ir tiesības prasīt, lai augstskolas vai koledžas lēmums par atteikšanos imatrikulēt šo personu tiktu noformēts rakstiski. 21
17. Uzņemšanas komisijas lēmumu par konkursa rezultātiem var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu augstskolas rektoram vai koledžas direktoram. Augstskolas rektora vai koledžas direktora pieņemto lēmumu persona var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. 22
VII. Noslēguma jautājums (Nodaļa MK 30.06.2020. noteikumu Nr. 414 redakcijā)
18. 2020./2021. akadēmiskajā gadā ārzemnieka attiecīgās studiju programmas īstenošanas valodas prasmi vismaz B2 līmenī augstskolas un koledžas pārbauda saskaņā ar apstiprinātu metodiku (pielikums). Šādā gadījumā ārzemnieks šo noteikumu 7.1 punktā minēto starptautiskās testēšanas institūcijas izsniegto dokumentu iesniegumam nepievieno, bet, pieprasot vīzu ieceļošanai Latvijas Republikā, iesniedz Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā augstskolas izdotu apliecinājumu par svešvalodu prasmju pārbaudi un tās rezultātu atbilstību vismaz B2 līmenim. 23
(MK 30.06.2020. noteikumu Nr. 414 redakcijā)
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 2004.gada 13.decembra Direktīvas 2004/114/EEK par nosacījumiem attiecībā uz trešo valstu pilsoņu uzņemšanu studiju, skolēnu apmaiņas, prakses vai stažēšanās, nesaņemot atalgojumu, vai brīvprātīgā darba nolūkā. 24
Ministru prezidenta vietā - aizsardzības ministrs A.Slakteris
Izglītības un zinātnes ministre B.Rivža
Pielikums
Ministru kabineta
2006. gada 10. oktobra
noteikumiem Nr. 846
Ārvalstu reflektantu angļu valodas prasmju pārbaudes metodika (Pielikums MK 30.06.2020. noteikumu Nr. 414 redakcijā)
I. Vispārīgie jautājumi
1. Metodika nosaka ārvalstu reflektantu angļu valodas
prasmju pārbaudes kārtību un kritērijus atbilstoši Eiropas
kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei B2 līmenī.
2. Ārvalstu reflektantu angļu valodas prasmju pārbaudes
mērķis ir novērtēt ārvalstu reflektantu angļu valodas prasmju
līmeņa atbilstību studijām Latvijas augstskolās.
3. Reflektantu valodas prasmju atbilstība B2 līmenim
tiek pārbaudīta saskaņā ar Eiropas kopīgajās pamatnostādnēs
valodu apguvei definētajiem B2 līmeņa komunikatīvo
darbību un stratēģiju aprakstiem:
Nr. p. k.
|
Darbības un stratēģijas
|
Prasmes
|
Apraksts
|
1.
|
Produktīvās darbības un
stratēģijas |
Runātprasme |
Prot veidot skaidrus, sistēmiskus
aprakstus un izklāstus, kur atbilstoši akcentēti nozīmīgākie
jautājumi un svarīgākās detaļas |
Prot veidot skaidrus, detalizētus
aprakstus un izklāstus par dažādiem tematiem, kas saistīti ar
personas interešu loku, izvēršot un pamatojot izteikto domu ar
papildu argumentiem un attiecīgiem piemēriem |
Rakstītprasme |
Prot uzrakstīt skaidru, detalizētu
tekstu par dažādiem ar savu interešu loku saistītiem
jautājumiem, apkopojot un izvērtējot informāciju un argumentus
no vairākiem avotiem |
2.
|
Receptīvās darbības un
stratēģijas |
Klausīšanās prasme |
Saprot literārā valodā teikto gan
klātesot, gan ierakstā par zināmām un nezināmām tēmām, ar
kurām reflektants saskaras personiskajā, sabiedriskajā, mācību
vai profesionālajā jomā. Spēju saprast teikto ietekmē tikai
ārkārtīgi liels fona troksnis, nepiemērota teikumu uzbūve un
(vai) idiomu lietošana |
Saprot galveno domu saturiski un
lingvistiski sarežģītā runā gan par konkrētiem, gan par
abstraktiem jautājumiem, kā arī saprot specifiskas diskusijas
specialitātē, ja runā literārā valodā.
Var sekot izvērstai runai un sarežģītai argumentācijai, ja
temats ir samērā pazīstams un runas virzība tiek skaidri
norādīta
|
Lasītprasme |
Prot lasīt patstāvīgi, lasīšanas
veidu un tempu piemērojot konkrētam tekstam vai lasīšanas
mērķim un pēc vajadzības lietojot atbilstošus uzziņu avotus.
Ir plašs vārdu krājums, bet grūtības var sagādāt retāk
lietotas idiomas |
Prot caurskatīt garus un
sarežģītus tekstus, ātri atrodot vajadzīgo informāciju. Prot
ātri noteikt saturu tekstos, kas saistīti ar profesionālo
jautājumu loku |
3.
|
Interaktīvās darbības
un stratēģijas |
Mutvārdu saziņa:
dialoģiskā runa |
Runā brīvi, precīzi un
pārliecinoši par plašu jautājumu loku – par vispārīgiem,
teorētiskiem, profesionāliem vai brīvā laika jautājumiem,
skaidri izsekojot domu savstarpējai sakarībai. Var runāt bez
iepriekšējas sagatavošanās, gramatiski kontrolē sakāmo. Var
pateikt visu, ko vēlas, pielāgo runas stilu atbilstoši
situācijai |
Runā samērā brīvi un veikli,
tādējādi nodrošinot pastāvīgas saziņas iespējas un
kontaktus ar mērķa valodas lietotājiem bez lieka
sasprindzinājuma. Prot notikumu izklāstā akcentēt personiski
svarīgāko, izskaidrot un argumentēti pamatot dažādus
viedokļus |
Informācijas apmaiņa |
Saprot un spēj apmainīties ar
sarežģītu informāciju par profesionālās darbības
jautājumiem. Prot lietot atbilstošu profesionālo terminoloģiju
informācijas apmaiņā ar citiem jomas pārstāvjiem. Spēj ticami
nodot informāciju |
Intervijas un intervēšana |
Spēj efektīvi piedalīties
intervijā, runā tekoši, spontāni reaģē uz jautājumiem un
atbildēm. Var uzņemties iniciatīvu intervijā, ar nelielu
intervētāja palīdzību izvērst un attīstīt idejas |
Rakstveida saziņa |
Rakstot prot sekmīgi izklāstīt
jaunumus, savus un citu uzskatus |
4.
|
Mijiedarbības
stratēģijas |
Vārda ņemšana (mainīšanās
lomām) |
Prot iesaistīties diskusijā,
izmantojot atbilstošus valodas līdzekļus. Prot prasmīgi,
pārmaiņus ar sarunu partneri atbilstoši iesākt, uzturēt un
pabeigt sarunu. Prot, kad nepieciešams, iesākt sarunu, izteikt
repliku, pabeigt sarunu, kaut arī ne vienmēr to izdara veikli.
Prot lietot "dežūrfrāzes" (piemēram, "tas ir sarežģīts
jautājums"), lai iegūtu laiku, kamēr formulē sakāmo |
Sadarbība |
Prot sarunā nodrošināt
atgriezenisko saikni, izteikt atbildes, spriedumus un secinājumus,
tādējādi veicinot diskusijas gaitu. Prot apkopot un novērtēt
galvenos diskusiju jautājumus saistībā ar akadēmisko vai
profesionālo kompetenci. Prot uzturēt diskusiju par zināmiem
jautājumiem, apstiprinot sapratni, uzaicinot piedalīties citus
utt. |
Paskaidrojumu lūgšana |
Prot uzdot precizējošus jautājumus,
lai noskaidrotu, vai ir sapratis, ko runātājs gribējis pateikt,
un precizētu neskaidro |
4. Reflektantu valodas prasmes tiek pārbaudītas
kompleksā angļu valodas pārbaudījumā.
5. Lai nodrošinātu uzdevumu atbilstību B2 līmenim
un kompleksu visu valodas prasmju novērtēšanu, uzdevumi veidoti
analogi starptautisko eksāmenu uzdevumiem.
II. Ārvalstu
reflektantu angļu valodas zināšanu pārbaudes norises
kārtība
6. Pārbaudījumu veido:
6.1. tiešsaistes tests: lasīšanas daļa un valodas lietojuma
daļa;
6.2. rakstiskā daļa;
6.3. mutvārdu intervija.
7. Pārbaudījumā ietverto uzdevumu skaits, maksimāli
iespējamais punktu skaits un īpatsvars:
Nr. p. k.
|
Testa daļa
|
Uzdevumu skaits
|
Maksimāli iespējamais punktu skaits
|
% sadalījums
|
1.
|
Tiešsaistes tests:
lasīšana |
3
|
50
|
25
|
2.
|
Tiešsaistes tests: valodas
lietojums |
3
|
50
|
25
|
3.
|
Rakstiskā
daļa |
2
|
40
|
25
|
4.
|
Mutvārdu
daļa |
3
|
40
|
25
|
|
Kopā
|
11
|
180
|
100
|
8. Pārbaudījums ir nokārtots, ja reflektants ir sekmīgi
nokārtojis visas pārbaudījuma daļas, iegūstot vismaz 50 %
no katras daļas maksimāli iespējamā punktu skaita.
III. Tiešsaistes testa norises kārtība
9. Tiešsaistes testa lasīšanas daļā tiek pārbaudīta
reflektanta lasītprasme, spēja saprast galveno domu sarežģītos
tekstos, prasmes atrast nepieciešamo informāciju, lai
pārliecinātos par reflektanta spēju izmantot studijās dažādu
veidu literatūru.
10. Tiešsaistes testa valodas lietojuma daļā tiek
pārbaudītas reflektanta prasmes atbilstošas leksikas, valodas
struktūru, gramatikas kategoriju lietošanā, lai novērtētu
reflektanta valodas prasmes un viņa spēju studēt angļu
valodā.
11. Tests tiek pildīts tiešsaistē. Katram reflektantam
tiek izveidots individuāls unikāls testa komplekts, no katras
daļas iekļaujot atbilstošu uzdevumu skaitu un veidu.
12. Tiešsaistes testa izpildes laiks – 90 minūtes.
Testa pildīšanas laikā tiek piefiksēts katras atbildes
sniegšanas laiks.
13. Tiešsaistes testa struktūra:
Nr. p. k.
|
Testa daļa
|
Uzdevuma veids
(piemēri)
|
Pārbaudāmās valodas prasmes
|
1.
|
Lasīšana 1
Reading Comprehension 1
|
Vispārīgās valodas teksts.
Atbilžu izvēle no piedāvātajiem variantiem |
Lasītprasme (teksta satura
izpratne) |
2.
|
Lasīšana 2
Reading Comprehension 2
|
Profesionālās valodas teksts.
Savietošanas uzdevums |
Lasītprasme (teksta satura un
profesionālās leksikas izpratne) |
3.
|
Lasīšana 3
Reading Comprehension 3
|
Akadēmiskās valodas teksts.
Rindkopu sakārtošana pareizā secībā |
Lasītprasme (teksta satura un
akadēmiskās leksikas izpratne) |
4.
|
Valodas lietojums 1
Use of English 1
|
Vispārīgās valodas tests.
Tukšo vietu aizpildīšana tekstā bez dotiem atbilžu
variantiem
|
Prasme praksē lietot atbilstošu
valodas struktūru, teikumu uzbūvi, leksiku, stilistiku |
5.
|
Valodas lietojums 2
Use of English 2
|
Vispārīgās valodas tests. Saistīts
teksts, kurā jāizlabo valodas kļūdas |
Prasme praksē lietot atbilstošu
valodas struktūru, teikumu uzbūvi, gramatiku |
6.
|
Valodas lietojums 3
Use of English 3
|
Izvēles jautājumi ar piedāvātajiem
atbilžu variantiem |
Prasme praksē lietot atbilstošu
leksiku un gramatiku |
IV. Rakstiskā daļa
14. Rakstiskās daļas mērķis ir pārbaudīt reflektanta
spēju izveidot strukturētu detalizētu tekstu angļu valodā,
izmantojot situācijai atbilstošu valodas stilu, teikuma uzbūvi,
gramatiskās konstrukcijas un leksiku, lai pārliecinātos par
reflektanta spēju veikt studiju procesā nepieciešamos rakstu
darbus.
15. Rakstiskajā daļā tiek pārbaudīta reflektanta
rakstītprasme, leksikas lietojums, gramatikas iemaņas, prasmes
veidot saturiski saprotamu tekstu, salīdzināt un vispārināt
informāciju un spēja argumentēti paust viedokli.
16. Rakstiskā daļa tiek organizēta kā divi atsevišķi
uzdevumi tiešsaistes testa nobeigumā. Reflektants demonstrē
spriešanas spējas, viedokļa paušanu un pamatošanu, spēju
analizēt jautājuma pozitīvās un negatīvās puses. Reflektanta
sniegums tiek pārbaudīts pirms mutvārdu intervijas.
17. Rakstiskās daļas ilgums – 60 minūtes.
18. Rakstiskās daļas struktūra:
Nr. p. k.
|
Testa daļa
|
Uzdevuma veids
|
Maksimāli iespējamais punktu
skaits
|
Pārbaudāmās valodas prasmes un
zināšanas
|
1.
|
Rakstīšana 1
Writing 1
|
Apraksta izveide, pamatojoties uz divu
doto attēlu salīdzināšanu |
15
|
Teikumu uzbūve, gramatikas un
leksikas lietojums, kopsavilkuma izveide, detalizētas
informācijas paušana un izvērtēšana |
2.
|
Rakstīšana 2
Writing 2
|
Argumentēta eseja |
25
|
Teikumu uzbūve, atbilstoša valodas
stila izvēle, izteiksmes līdzekļi, leksikas un gramatikas
lietojums praksē, argumentētas informācijas sniegšana |
18.1. apraksta izveide, pamatojoties uz divu doto attēlu
salīdzināšanu. Reflektants salīdzina un analizē divus
dažādus attēlus (tos izveido dators katram reflektantam
individuāli). Tematika ir saistīta ar profesionālo un
akadēmisko valodu, tādējādi pārliecinoties par reflektanta
spēju veikt augstskolas studijās nepieciešamos rakstu darbus.
Reflektantam jāsniedz kopsavilkums, jāsalīdzina abi attēli un
jāpamato savs spriedums. Testa izpildes laiks – 20
minūtes. Uzrakstītā teksta apjoms – 150 vārdu.
Maksimāli iespējamais punktu skaits – 15;
18.2. argumentēta eseja. Reflektants raksta argumentētu
eseju, kas saistīta ar problēmas risināšanu un pamatota
viedokļa paušanu. Veicot uzdevumu, reflektants demonstrē
vispārīgās angļu valodas un akadēmiskās angļu valodas
zināšanas un prasmes. Testa izpildes laiks –
40 minūtes. Uzrakstītā teksta apjoms –
250 vārdu. Maksimāli iespējamais punktu skaits –
25.
19. Rakstiskā daļa ir nokārtota, ja reflektants spēj
uzrakstīt skaidru un detalizētu tekstu, lietojot atbilstošas
teikumu konstrukcijas, izmanto atbilstošu leksiku un gramatikas
konstrukcijas un ir ieguvis vismaz 50 % no maksimāli
iespējamā punktu skaita.
20. Rakstītprasmes novērtējums:
Nr.
p. k.
|
Testa daļa
|
Vērtēšanas kritēriji
|
Rādītāji
|
Punkti |
1.
|
Rakstīšana 1
Writing 1
(maksimāli 15 punkti)
|
Saturs |
Saturs viegli uztverams, nosacījumi
izpildīti pilnībā |
3
|
Saturs uztverams un kopumā atbilst
prasībām, taču daļa no prasītās informācijas nav
iekļauta |
2
|
Saturs daļēji uztverams, rakstītais
teksts daļēji atbilst prasībām, nav iekļauta būtiska
informācija |
1
|
Saturs neatbilst prasībām, apjoms
nepietiekams, lai varētu novērtēt |
0
|
Struktūra |
Apjoms pietiekams, teksts ietver gan
kopsavilkumu, gan salīdzinājumu |
3
|
Apjoms daļēji neatbilst prasībām,
iekļauts vai nu kopsavilkums, vai salīdzinājums |
2
|
Apjoms daļēji atbilst prasībām,
teksts neietver ne kopsavilkumu, ne salīdzinājumu |
1
|
Neatbilst prasībām, apjoms
nepietiekams, lai varētu novērtēt |
0
|
Gramatika |
Izmantotas vidēji sarežģītas
teikuma konstrukcijas un atbilstošas gramatiskās kategorijas,
tiek pieļautas nebūtiskas kļūdas |
3
|
Izmantotas galvenokārt vienkāršas
teikuma konstrukcijas un kopumā atbilstošas gramatiskās
kategorijas, tomēr tiek pieļautas kļūdas, kas apgrūtina teksta
uztveri |
2
|
Izmantotas tikai vienkāršas teikumu
konstrukcijas, daudz kļūdu gramatikas lietojumā |
1
|
Neatbilst prasībām, nevar
novērtēt |
0
|
Leksika |
Izmantots bagātīgs vārdu krājums,
lieto gan vispārīgo leksiku, gan profesionālo terminoloģiju,
skaidri pauž domu |
3
|
Izmantots atbilstošs vārdu krājums,
pamatā lieto vispārīgo leksiku, pieļautas kļūdas leksikas
lietošanā |
2
|
Izmantots daļēji atbilstošs
leksikas krājums, pieļauts daudz kļūdu leksikas izvēlē un
lietošanā |
1
|
Neatbilst prasībām, nevar
novērtēt |
0
|
Ortogrāfija |
Pareizrakstība precīza, iespējamas
nebūtiskas pareizrakstības kļūdas sarežģītos terminos,
interpunkcija pareiza |
3
|
Pareizrakstībā pieļautas kļūdas,
kas kopumā nerada pārpratumus teksta izpratnē, interpunkcija
pareiza |
2
|
Pareizrakstība kļūdaina, var
rasties pārpratumi uzrakstītā teksta uztveršanā, interpunkcija
kļūdaina |
1
|
Neatbilst prasībām, nevar
novērtēt |
0
|
2.
|
Rakstīšana 2
Writing 2
(maksimāli 25 punkti)
|
Saturs |
Saturs viegli uztverams, nosacījumi
izpildīti pilnībā, skaidri pausts argumentēts autora
viedoklis |
5
|
Saturs viegli uztverams, nosacījumi
izpildīti pilnībā, pausts autora viedoklis, taču vietām tam
trūkst pamatojuma |
4
|
Saturs uztverams, kopumā atbilst
prasībām, taču daļa no prasītās informācijas nav iekļauta,
ir pausts autora viedoklis |
3
|
Saturs uztverams, kopumā atbilst
prasībām, taču daļa no prasītās informācijas nav
iekļauta |
2
|
Saturs daļēji uztverams, rakstītais
teksts daļēji atbilst prasībām, nav iekļauta būtiska
informācija |
1
|
Neatbilst prasībām, apjoms
nepietiekams, lai varētu novērtēt |
0
|
Struktūra |
Apjoms pietiekams. Skaidrs,
vienmērīgi plūstošs un labi strukturēts teksts, ievērots
rindkopu dalījums. Tekstā bagātīgi izmantoti saistvārdi
rindkopu saistīšanai. Izmantots atbilstošs valodas stils |
5
|
Apjoms pietiekams. Skaidrs, labi
organizēts un saistīts teksts, ievērojot rindkopu dalījumu.
Tekstā izmantoti saistvārdi. Izmantots atbilstošs valodas
stils |
4
|
Apjoms pietiekams. Piemēroti
organizēts teksts, taču nav ievērots teksta dalījums
rindkopās. Reizēm nav saskaņotības starp tekstā paustajām
idejām. Iespējams, tiek jaukti dažādi valodas stili |
3
|
Apjoms daļēji neatbilst prasībām,
nav izmantots atbilstošs valodas stils. Teksts kļūdaini
strukturēts, nepietiekams saistvārdu lietojums |
2
|
Apjoms daļēji atbilst prasībām.
Tekstā paustās idejas tikai daļēji savstarpēji saskaņotas,
netiek lietoti saistvārdi, teksts nav sadalīts rindkopās |
1
|
Neatbilst prasībām, apjoms
nepietiekams, lai varētu novērtēt |
0
|
Gramatika |
Izmantotas sarežģītas teikuma
konstrukcijas un atbilstošas gramatiskās kategorijas, pieļautas
tikai ļoti nebūtiskas kļūdas |
5
|
Izmantotas vidēji sarežģītas
teikuma konstrukcijas un atbilstošas gramatiskās kategorijas,
pieļautas nebūtiskas kļūdas |
4
|
Izmantotas galvenokārt vienkāršas
teikuma konstrukcijas un atbilstošas gramatiskās kategorijas,
pieļautas nebūtiskas kļūdas |
3
|
Izmantotas galvenokārt vienkāršas
teikuma konstrukcijas un kopumā atbilstošas gramatiskās
kategorijas, tomēr pieļautas kļūdas, kas apgrūtina teksta
uztveri |
2
|
Izmantotas tikai vienkāršas teikumu
konstrukcijas, daudz kļūdu gramatikas lietojumā |
1
|
Neatbilst prasībām, nevar
novērtēt |
0
|
Leksika |
Izmantots bagātīgs vārdu krājums,
lietota gan vispārīgā leksika, gan profesionālā
terminoloģija, skaidri pausta doma, bagātīgs īpašības vārdu
lietojums, daudz sinonīmu |
5
|
Izmantots bagātīgs vārdu krājums,
lietota gan vispārīgā leksika, gan profesionālā
terminoloģija, skaidri pausta doma, tekstā daudz atbilstoši
lietotu sinonīmu |
4
|
Izmantots bagātīgs vārdu krājums,
lietota gan vispārīgā leksika, gan profesionālā
terminoloģija, skaidri pausta doma |
3
|
Izmantots atbilstošs vārdu krājums,
pamatā lietota vispārīgā leksika, pieļautas kļūdas leksikas
lietošanā |
2
|
Izmantots daļēji atbilstošs
leksikas krājums, pieļauts daudz kļūdu leksikas izvēlē un
lietošanā |
1
|
Neatbilst prasībām, nevar
novērtēt |
0
|
Ortogrāfija |
Pareizrakstība precīza, iespējamas
nebūtiskas pareizrakstības kļūdas sarežģītos terminos,
lietota pareiza interpunkcija |
5
|
Pareizrakstība precīza, iespējamas
nebūtiskas pareizrakstības kļūdas sarežģītos terminos un
saīsinājumos, lietota pareiza interpunkcija |
4
|
Pareizrakstība kopumā pareiza,
iespējamas nebūtiskas pareizrakstības kļūdas sarežģītos
terminos, saīsinājumos, iespējamas interpunkcijas kļūdas |
3
|
Pareizrakstībā pieļautas kļūdas,
kas kopumā nerada pārpratumus teksta izpratnē, kļūdas
interpunkcijas lietošanā |
2
|
Pareizrakstība kļūdaina, var
rasties pārpratumi uzrakstītā teksta uztveršanā, kļūdas
interpunkcijas lietošanā |
1
|
Neatbilst prasībām, nevar
novērtēt |
0
|
V. Mutvārdu
daļa
21. Mutvārdu daļā tiek pārbaudīta reflektanta
klausīšanās prasme un runātprasme – jautājumu izpratne,
atbildes uz jautājumiem, dialoģiskās un monoloģiskās runas
prasmes, zināšanas par valodas stiliem, atbilstošas leksikas
izvēle, izruna, prasmes lietot interaktīvās darbības un
mijiedarbības stratēģijas, reflektanta spēja sekot līdzi
lekcijām angļu valodā, piedalīties semināros un
diskusijās.
22. Mutvārdu daļa tiek organizēta individuālā
tiešsaistes intervijā starp augstskolas speciālistu un
reflektantu. Mutvārdu daļa ir interaktīva, tās laikā
reflektantam tiek uzdoti dažādi jautājumi, valodas prasmes tiek
pārbaudītas, izmantojot dažādus vizuālus uzskates līdzekļus.
Mutvārdu daļas laikā tiek uzdoti arī jautājumi par rakstu
darbu.
23. Mutvārdu daļu kārto tikai tie reflektanti, kuri
sekmīgi nokārtojuši tiešsaistes testu, iegūstot vismaz
50 % no maksimāli iespējamā punktu skaita.
24. Mutvārdu daļas ilgums – 18–20 minūtes, un
to veido trīs daļas:
24.1. pirmā daļa – reflektanta atbildes uz
intervētāja jautājumiem par viņu un ikdienas situācijām,
ietverot jautājumus saistībā ar reflektanta veiktajiem rakstu
darbiem (dialoģiskā runa). Tiek pārbaudīta reflektanta
klausīšanās prasme un runātprasme, precīzi izprotot
eksaminētāja uzdotos jautājumus un atbildot uz tiem, prasmi
lietot atbilstošas interaktīvās darbības un mijiedarbības
stratēģijas;
24.2. otrā daļa – reflektanta klausīšanās
prasmes un runātprasmes pārbaude, kurā tiek vērtēta
reflektanta spēja klausīties un saprast lekciju un atbilstoši
atbildēt uz jautājumiem. Reflektants noklausās akadēmiska un
(vai) profesionāla satura teksta fragmentu, sniedz īsu dzirdētā
teksta kopsavilkumu un papildus runā par intervētāja izvirzīto
sarunas tematu (monoloģiskā runa);
24.3. trešā daļa – padziļināta diskusija par
otrās daļas tematu, iespējams, papildus izmantojot uzskates
līdzekli (dialoģiskā runa).
25. Mutvārdu daļa ir nokārtota, ja reflektants
demonstrē jautājumu izpratni, spēj sniegt loģiskas un pamatotas
atbildes uz jautājumiem, izmantojot precīzas teikumu
konstrukcijas, atbilstošu leksiku un valodas stilu, reflektanta
izruna ir saprotama, runas temps atbilstošs, reflektants spēj
brīvi un spontāni izteikties par attiecīgo tēmu, pārvalda
monoloģiskās un dialoģiskās runas izveides principus,
demonstrē atbilstošas interaktīvās darbības un mijiedarbības
stratēģijas un ir ieguvis vismaz 50 % no iespējamā punktu
skaita.
26. Klausīšanās prasmes un runātprasmes
novērtējums:
Nr. p. k.
|
Testa daļa
|
Vērtēšanas kritēriji
|
Rādītāji
|
Punkti
|
1.
|
Klausīšanās
prasme |
Jautājumu izpratne |
Precīzi saprot pietiekami
detalizētus norādījumus, lai varētu tos veiksmīgi ievērot.
Precīzi saprot uzdotos jautājumus, pat tādus, kas formulēti,
izmantojot sarežģītas teikuma konstrukcijas |
5
|
Precīzi saprot detalizētus
norādījumus, lai varētu tos veiksmīgi ievērot. Saprot uzdotos
jautājumus, pat tādus, kas formulēti, izmantojot sarežģītas
teikuma konstrukcijas |
4
|
Saprot detalizētus norādījumus, lai
varētu tos veiksmīgi ievērot. Saprot uzdotos jautājumus, kas
izteikti, izmantojot vienkāršas teikuma konstrukcijas |
3
|
Daļēji saprot detalizētus
norādījumus, iespējamas problēmas to veiksmīgai ievērošanai.
Daļēji saprot uzdotos jautājumus, kas izteikti, izmantojot
vienkāršas teikuma konstrukcijas |
2
|
Vāji saprot detalizētus
norādījumus, iespējamas problēmas to veiksmīgai ievērošanai.
Daļēji saprot uzdotos jautājumus, kas izteikti, izmantojot
elementāras teikuma konstrukcijas |
1
|
Nesaprot norādījumus un
instrukcijas, nesaprot uzdotos jautājumus, nespēj iesaistīties
sarunā |
0
|
Dialoģiskā runa |
Spēj identificēt jebkuru
sarunvalodas, akadēmiskās un profesionālās valodas tēmu un
spontāni iesaistīties sarunā |
5
|
Spēj identificēt jebkuru
sarunvalodas un profesionālās valodas tēmu un iesaistīties
sarunā |
4
|
Spēj identificēt jebkuru
sarunvalodas tēmu un iesaistīties sarunā |
3
|
Spēj identificēt zināmas
sarunvalodas tēmas un pēc pamudinājuma iesaistīties
sarunā |
2
|
Spēj identificēt zināmas
sarunvalodas tēmas, bet ir problēmas iesaistīties sarunā |
1
|
Nespēj identificēt sarunas
tēmu |
0
|
Lekcijas teksta
izpratne |
Bez grūtībām spēj saprast
dzirdētās lekcijas tekstu, kas ietver akadēmisko leksiku un
nozares profesionālo leksiku. Izšķir teksta nianses. Precīzi
atbild uz jautājumiem par dzirdētā teksta saturu. Spēj sniegt
precīzi strukturētu teksta kopsavilkumu |
5
|
Bez grūtībām spēj saprast
dzirdētās lekcijas tekstu, kas ietver akadēmisko leksiku un
nozares profesionālo leksiku. Izšķir teksta nianses. Atbild uz
jautājumiem par dzirdētā teksta saturu. Spēj sniegt precīzu
teksta kopsavilkumu |
4
|
Spēj saprast dzirdētās lekcijas
tekstu, kas ietver akadēmisko leksiku un nozares profesionālo
leksiku, tomēr var rasties nepieciešamība pārjautāt dzirdēto.
Grūti izšķir teksta nianses. Atbild uz jautājumiem par
dzirdētā teksta saturu. Spēj sniegt teksta kopsavilkumu |
3
|
Spēj daļēji saprast dzirdētās
lekcijas tekstu, kas ietver akadēmisko leksiku un nozares
profesionālo leksiku, pārjautāt dzirdēto. Grūti izšķir
teksta nianses. Neprecīzi atbild uz jautājumiem par dzirdētā
teksta saturu. Spēj sniegt nepilnīgu teksta kopsavilkumu |
2
|
Spēj daļēji saprast dzirdētās
lekcijas tekstu, kas ietver akadēmisko leksiku un nozares
profesionālo leksiku, pārjautāt dzirdēto. Neizšķir teksta
nianses. Neprecīzi atbild uz jautājumiem par dzirdētā teksta
saturu. Nespēj sniegt teksta kopsavilkumu |
1
|
Nespēj saprast lekcijas tekstu, nevar
atbildēt uz jautājumiem par tekstu un nespēj izveidot teksta
kopsavilkumu |
0
|
2.
|
Runātprasme |
Leksika |
Izmanto dotās tēmas kontekstam
atbilstošu plašu vārdu krājumu |
5
|
Izmanto dotās tēmas kontekstam
atbilstošu pietiekami plašu vārdu krājumu, īpaši
nevilcinoties, lai meklētu atbilstošos vārdus |
4
|
Ir pietiekams vārdu krājums, lai
runātu par doto tēmu, tomēr vērojama vilcināšanās, lai
izvēlētos piemērotākos vārdus |
3
|
Vārdu krājums ierobežots, ar
grūtībām atrod dotās tēmas kontekstam atbilstošo leksiku,
bieži izvēlas nepareizu leksiku |
2
|
Vārdu krājums ir nepietiekams, lai
veidotu izvērstu sarunu par doto tēmu |
1
|
Nespēj izteikt savu domu un atbildēt
uz jautājumiem |
0
|
Runas temps un izruna |
Runā tekoši un ātri, nevilcinās.
Izruna skaidra un precīza |
5
|
Runā tekoši un ātri, nevilcinās.
Izruna skaidra un pareiza, tomēr pieļauj atsevišķas
kļūdas |
4
|
Runā vilcinoties un ieturot pauzes.
Izruna pareiza, tomēr vērojamas kļūdas, kas kopumā netraucē
uztvert runātāja teikto |
3
|
Runā vilcinoties un ieturot pauzes.
Izruna kļūdaina, kas traucē uztvert runātāja teikto |
2
|
Runā lēni, vilcinoties, meklējot
piemērotus vārdus. Izruna kļūdaina, grūti uztvert runātāja
teikto |
1
|
Runā īsiem, nepilniem teikumiem,
izrunā daudz kļūdu, runātāja teiktais nav saprotams |
0
|
Gramatika |
Runā gramatiski precīzi, izmantojot
sarežģītas teikumu konstrukcijas un atbilstošas gramatiskās
kategorijas. Iespējamas nelielas kļūdas, ko runātājs pats
izlabo |
5
|
Runā gramatiski pareizi, izmantojot
sarežģītas teikumu konstrukcijas un atbilstošas gramatiskās
kategorijas. Sarežģītajās teikumu konstrukcijās pieļaujamas
kļūdas, kas netraucē saprast runātāju |
4
|
Izmanto gan dažas sarežģītas, gan
pamatā vienkāršas teikumu konstrukcijas, vērojamas kļūdas
gramatikas lietošanā, kas var traucēt saprast runātāju |
3
|
Pareizi lieto atsevišķas
vienkāršas gramatikas konstrukcijas, tomēr sistemātiski
kļūdās pamata kategoriju lietošanā |
2
|
Vājas gramatikas zināšanas, bieži
kļūdās būtiskos valodas aspektos, un tas neļauj saprast
runātāju |
1
|
Gramatikas zināšanas nepietiekamas,
lai spētu komunicēt |
0
|
Dialoģiskās runas saturs
(1. un 3. uzd.) |
Brīvi atbild uz visiem jautājumiem,
sniedzot precīzas un izvērstas atbildes |
5
|
Brīvi atbild uz visiem jautājumiem,
sniedzot precīzas un atbilstošas atbildes |
4
|
Atbild uz visiem jautājumiem, tomēr
ne visas atbildes ir izvērstas un (vai) atbilstošas |
3
|
Atbild uz jautājumiem, sniedzot īsas
un vienkāršas atbildes, izmantojot iegaumētas frāzes |
2
|
Atbildes nav atbilstošas, neatbild
pilnos teikumos, bet tikai ar atsevišķām frāzēm |
1
|
Valodas prasmes nav pietiekamas, lai
varētu novērtēt |
0
|
Monoloģiskās runas
saturs (2. uzd.) |
Sarunā iekļauta visa nepieciešamā
informācija, izveidots precīzi strukturēts kopsavilkums, pauž
pamatotu un argumentētu viedokli |
5
|
Sarunā iekļauta lielākā daļa no
nepieciešamās informācijas, izveidots strukturēts kopsavilkums,
pauž argumentētu viedokli |
4
|
Sarunā vienkāršotā veidā
iekļauta nepieciešamā informācija, izveidots kopsavilkums,
pauž viedokli, bet ne vienmēr pamato to |
3
|
Sarunā vienkāršotā veidā sniegta
informācija, kas ne vienmēr atbilst konkrētajai tēmai,
izveidots vienkāršs kopsavilkums, nepamato viedokli |
2
|
Sarunā vienkāršotā veidā sniegta
minimāla informācija, kas bieži neatbilst konkrētajai tēmai,
izveidots vienkāršs kopsavilkums, nepamato viedokli |
1
|
Valodas prasmes nav pietiekamas, lai
varētu novērtēt |
0
|
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozījumi
-
Izdoti saskaņā ar
-
Skaidrojumi
|