Ogres novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 27/2025
Ogrē 2025. gada 25. septembrī (prot. Nr. 7; 32.)
Par atbalstu pirmsskolas izglītības programmu ar alternatīvu pieeju īstenošanai Ogres novadā
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā Ogres novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) sniedz atbalstu pirmsskolas izglītības programmu ar alternatīvu pieeju (turpmāk – programmu) īstenošanai privātajām izglītības iestādēm, (turpmāk – Izglītības iestāde), kuras īsteno programmas Ogres novada administratīvajā teritorijā Ogres novadā deklarētiem izglītojamajiem no pusotra līdz septiņu gadu vecumam (turpmāk – pašvaldības atbalsts). 2
2. Pašvaldības atbalsta mērķis ir atbalstīt stabilu alternatīvās pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību Ogres novadā. 3
II. Pašvaldības atbalsta piešķiršanas nosacījumi un apmērs
3. Izglītības iestādes pieteikumu pašvaldības atbalstam izvērtēšanu un nepieciešamā atbalsta apmēra novērtēšanu veic pašvaldības izpilddirektora izveidota komisija (turpmāk – Komisija). 4
4. Atbalsts var tikt piešķirts Izglītības iestādei, kas atbilst šādiem nosacījumiem: 4.1. programmas īstenošanas vieta atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā; 4.2. īsteno licencētu pirmsskolas izglītības programmu ar alternatīvu pieeju pašvaldības administratīvajā teritorijā vismaz 3 gadus; 4.3. Valsts ieņēmumu dienesta publiskojamo datu bāzē nav ieraksts par nodokļu parādiem, kas kopsummā pārsniedz 150,00 euro; 4.4. par programmas īstenošanu nav saņemtas pamatotas un Komisijas atzītas negatīvas atsauksmes, kas rada būtiskas šaubas par Izglītības iestādes darbības tiesiskumu un kvalitāti. 5
5. Pašvaldības atbalsta apmēru iesaka Komisija, pieņemot pamatotu lēmumu, un tas tiek noteikts ar pašvaldības domes lēmumu. 6
6. Pašvaldības atbalsts tiek sniegts 12 mēnešus kalendārajā gadā vai īsāku termiņu, ja tāda noteikšanai ir pamatots iemesls. 7
III. Pašvaldības atbalsta piešķiršanas kārtība
7. Pašvaldības atbalsta saņemšanai Izglītības iestāde līdz kārtējā gada 1. jūlijam iesniedz pieteikumu pašvaldības atbalsta saņemšanai. 8
8. Pieteikumus iesniedz pašvaldībai valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv, izmantojot Pašvaldības oficiālo e-adresi, vai klātienē Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajos Valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros, vai nosūta pa pastu uz adresi – Ogres novada pašvaldība, Brīvības iela 33, Ogre, Ogres novads, LV-5001, vai elektroniski uz Pašvaldības e-pasta adresi: ogredome@ogresnovads.lv, atbilstoši normatīvo aktu prasībām par elektronisko dokumentu noformēšanu. 9
9. Komisija ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1. augustam veic pieteikumu izvērtējumu un nepieciešamā atbalsta apmēra novērtēšanu, nepieciešamības gadījumā pieprasot iesniegt papildus informāciju izvērtējuma veikšanai, un iesniedz pieņemto lēmumu atbildīgajai pašvaldības domes komitejai. 10
10. Komisijas faktisko rīcību vai pieņemtos lēmumus var apstrīdēt, viena mēneša laikā no lēmuma pieņemšanas iesniedzot attiecīgu iesniegumu pašvaldības izpilddirektoram, bet pašvaldības izpilddirektora lēmumu par sūdzību par pārvaldes vadītāja faktisko rīcību vai pieņemtajiem lēmumiem – pārsūdzēt tiesā, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. 11
11. Noteikumu 7. punktā minēto pieteikumu 2025. gadā Izglītības iestāde iesniedz līdz 15. oktobrim. 12
12. Noteikumu 9. punktā noteikto izvērtējumu 2025. gadā Komisija veic līdz 31. oktobrim. 13
Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks A. Krauja
Ogres novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 27/2025 "Par atbalstu pirmsskolas izglītības programmu ar alternatīvu pieeju īstenošanai Ogres novadā" paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija | 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Ogres novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) administratīvajā teritorijā ir četras privātās izglītības iestādes – pamatskola "Ogres Baltā Valdorfskola", pamatskola "Ikšķiles Brīvā skola", privātā pirmsskolas izglītības iestāde "Mikausis" un privātā pirmsskolas izglītības iestāde "Ķiparu nams", kas nodrošina pirmsskolas izglītības programmu, tai skaitā, izmantojot alternatīvas izglītības formas (piemēram – Montesori, Valdorfpedagoģijas mācību metodes, mācību procesā integrēta latviskā dzīvesziņa, apzinātības "Klusuma skola" un brīvdabas pedagoģija). Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs šāds piedāvājums nav plaši pieejams, līdz ar to Ogres novada iedzīvotājiem ir iespēja saņemt alternatīvu izglītības pakalpojumu minētajās iestādēs. 2025. gada 1. septembrī pamatskolas "Ogres Baltā Valdorfskola" izglītojamo skaits pirmsskolas izglītības programmās bija 26, pamatskolas "Ikšķiles Brīvā skola" izglītojamo skaits pirmsskolas izglītības programmās bija 52, privātās pirmsskolas izglītības iestāde "Mikausis" izglītojamo skaits pirmsskolas izglītības programmās bija 23 un privātā pirmsskolas izglītības iestādē "Ķiparu nams" izglītojamo skaits pirmsskolas izglītības programmās bija 70. Noteikumu un pašvaldības piešķirtā atbalsta mērķis ir atbalstīt stabilu alternatīvās pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību Ogres novadā. Saskaņā ar Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 5. punktu pašvaldība uz savstarpēju līgumu pamata var piedalīties privāto izglītības iestāžu finansēšanā. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. punktu viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību, savukārt saskaņā ar Pašvaldību likuma 5. panta pirmo daļu pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Pamatojoties uz augstāk minēto, sagatavoti saistošie noteikumi "Par atbalstu pirmsskolas izglītības programmu ar alternatīvu pieeju īstenošanai Ogres novadā". | 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu ir atkarīga no pašvaldības domes pieņemtajiem lēmumiem par atbalsta alternatīvu pirmsskolas izglītības programmu īstenošanai Ogres novadā apmēriem. Ja finansējums 2025./26. mācību gadam saglabātos līdzšinējā apmērā, tad pašvaldības izdevumi 2025./26. mācību gada 1. semestrim būtu līdz 10 000,00 euro. | 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Pirmsskolas izglītības pakalpojumu ar alternatīvu pieeju saglabāšana Ogres novadā turpina nodrošināt izglītības piedāvājuma izvēles iespējas Ogres novada ģimenēm un bērniem un turpina atbalstīt privāto iniciatīvu Ogres novadā. Regulējums veidots tādējādi, lai atbalstu varētu iegūt arī citas privātās izglītības iestādes, kas sākušas darbību Ogres novadā un guvušas vecāku un izglītojamo uzticību. Tādējādi tiek atbalstīta kvalitatīva pakalpojuma nodrošināšanā balstīta konkurence. | 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Izglītības iestāde, kas pretendē uz pašvaldības finansiālā atbalsta saņemšanu, līdz kārtējā gada 1. jūlijam iesniedz pieteikumu pašvaldības atbalsta saņemšanai. Pieteikumu iesniedz pašvaldībai valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv, izmantojot pašvaldības oficiālo e- adresi, vai klātienē pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajos Valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros, vai nosūta pa pastu uz adresi – Ogres novada pašvaldība, Brīvības iela 33, Ogre, Ogres novads, LV-5001, vai elektroniski uz pašvaldības e-pasta adresi: ogredome@ogresnovads.lv. Papildus izmaksas iespējamas izvērtēšanas komisijas darbības nodrošināšanai, sevišķi 2025. gadā, kad izvērtēšanas komisija vienojas par pašvaldības atbalsta apmēra aprēķina algoritmu un ņemot vērā faktisko komisijas darbam atvēlēto darba stundu skaitu. Izvērtēšanas komisijas darbības izmaksas tiek segtas esošā pašvaldības budžeta ietvaros. | 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Noteikumu kontroles nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darbavietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. | 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Izglītības iestādes pieteikumu pašvaldības atbalstam izvērtēšanu un nepieciešamā atbalsta apmēra novērtēšanu veic pašvaldības izpilddirektora izveidota komisija, bet atbalsta apmēru apstiprina pašvaldības dome. | 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākiem normatīviem aktiem. | 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts 2025. gada 24. jūlijā publicēts Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ogresnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu viedokļu sniegšanai līdz 2025. gada 8. augustam. 8.2. Paskaidrojuma raksta 8.1. punktā norādītajā termiņā Pašvaldībā saņemti 2 (divi) iesniegumi no fiziskajām personām (Pašvaldībā reģistrēti ar Nr. 2-4.2/2339 un Nr. 2-4.2/2341), 1 (viens) iesniegums no Ogres novada iedzīvotājiem (ar 61 iedzīvotāja parakstu) (Pašvaldībā reģistrēts ar Nr. 2-4.2/2334), 4 (četri) iesniegumi no juridiskajām personām (Pašvaldībā reģistrēti ar Nr. 2-4.1/4269, 2-4.1/4289, 2-4.1/4305 un 2-4.1/4306). Saņemtie priekšlikumi/iebildumi: | Nr. | Iesniedzējs | Priekšlikums/iebildums | Pašvaldības skaidrojums | 1. | Latvijas privāto pirmskolu biedrība | Pausts atbalsts Saistošo noteikumu projekta pieņemšanai bez priekšlikumiem par nepieciešamām korekcijām. | | 2. | SIA Brīvā skola | Precizēt saistošo noteikumu 4.2. un 4.3. punktus, aizstājot līdzšinējo formulējumu "alternatīva pirmsskolas izglītības programma" ar skaidrāku un precīzāku izteiksmi – "licencēta pirmsskolas izglītības programma ar alternatīvu pieeju", kā arī konkretizēt, ko šāda pieeja ietver. Piedāvātā redakcija: 4.2. Izglītības iestāde īsteno licencētu pirmsskolas izglītības programmu ar alternatīvu pieeju; 4.2.1. Alternatīvā pieeja ietver kādu no alternatīvās izglītības formām, piemēram – Brīvo skolu mācību metodes, Montesori mācību metodes, Valdorfpedagoģijas mācību metodes, mācību procesā integrēta latviskā dzīvesziņa, apzinātības pieeja "Klusuma skola", brīvdabas pedagoģija. 4.3. īsteno licencētu pirmsskolas izglītības programmu ar alternatīvu pieeju pašvaldības administratīvajā teritorijā vismaz 3 gadus. | Ņemts vērā ieteikums saistošo noteikumu terminoloģijā jēdzienu "alternatīva pirmsskolas izglītības programma" aizvietot ar jēdzienu "pirmsskolas izglītības programma ar alternatīvu pieeju" visā noteikumu tekstā. Ņemot vērā, ka izglītības programmu ar alternatīvu pieeju piemēri norādīti saistošo noteikumu paskaidrojuma raksta pirmajā punktā, nav nepieciešams norādīt piemērus arī pašu noteikumu tekstā. Noteikumu tekstā būtu iespējams iekļaut tikai izslēdzošu alternatīvo pieeju sarakstu, kas nav pamatots ierobežojums. Līdz ar to izteiktā priekšlikuma daļa netiek ņemta vērā. | 3. | Privātpersona | Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 716 "Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem" Ministru kabinets ir noteicis pirmsskolas izglītības vadlīnijas un pirmsskolas izglītības programmu paraugus. Savukārt Ogres novada pašvaldības domes 2024. gada 18. decembrī pieņemtajā lēmumā "Par Ogres novada pašvaldības atbalsta piešķiršanu privātām izglītības iestādēm" paredzēts piešķirt finansējumu privātām izglītības iestādēm pirmsskolas izglītības programmu īstenošanai, izmantojot alternatīvas izglītības metodes. Ņemot vērā minēto, lūdzu skaidrot, kas saprotams ar jēdzienu "alternatīva pirmsskolas izglītības programma" vai arī precizēt saistošo noteikumu projektā lietoto terminoloģiju un salāgot to ar minētajos tiesību aktus lietoto terminoloģiju. | Ņemts vērā ieteikums saistošo noteikumu terminoloģijā jēdzienu "alternatīva pirmsskolas izglītības programma" aizvietot ar jēdzienu "pirmsskolas izglītības programma ar alternatīvu pieeju" visā noteikumu tekstā. Izglītības programmu ar alternatīvu pieeju piemēri norādīti saistošo noteikumu paskaidrojuma raksta pirmajā punktā. | 4. | Privātpersona | Lūdzu paplašināt saistošo noteikumu regulējuma tvērumu, attiecinot to ne tikai uz privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm, bet arī uz privātajām vispārējās izglītības iestādēm. Pretējā gadījumā nav saprotams, kādēļ pašvaldība izvēlējusies sniegt atbalstu tikai pirmsskolas izglītības programmu īstenošanai privātajās izglītības iestādēs. | Priekšlikums nav ņemts vērā. Vispārējās pamata vai vidējās izglītības pakalpojumu Ogres novadā pilnībā spēj nodrošināt pašvaldība un savu pašvaldību likumā noteikto autonomo funkciju nevēlamies deleģēt tālāk. | 5. | Privātpersona | Lūdzu precizēt saistošo noteikumu projekta 3. punktu, paredzot, pēc kādiem kritērijiem vadīsies komisija, lemjot par pašvaldības atbalsta piešķiršanu. Minētais nepieciešams, lai nodrošinātu vienādas tiesības un iespējas visām privātajām izglītības iestādēm, kuras pretendēs uz pašvaldības atbalstu. | Priekšlikums nav ņemts vērā. Komisija vadīsies pēc vienotiem kritērijiem, kas tiks noteikti komisijas darba ietvarā, ierosinot atbalstāmā apmēra apjomu, par kura apstiprināšanu lems pašvaldības dome. | 6. | Privātpersona | Lūdzu papildināt saistošo noteikumu projektu, kādiem mērķiem var tikt piešķirts saistošo noteikumu projektā minētais atbalsts. Tādā veidā gan pašām izglītības iestādēm būs skaidri nosacījumi, kādiem mērķiem iespējams lūgt atbalstu, gan arī pašvaldībai mazinās administratīvo slogu, izvērtējot atbalsta pieprasījumus. | Priekšlikums nav ņemts vērā. Saskaņā ar saistošajiem noteikumiem piešķiramais atbalsts tiek vērsts uz pirmsskolas izglītības programmu ar alternatīvu pieeju ilgstspēju, pašvaldība nenosaka konkrētus mērķus atbalsta izlietojumam, kā arī nav paredzēta piešķirtā atbalsta izlietojuma kontrole. | 7. | Privātpersona | Vecāku interesēs ir, lai maksa par izglītojamā pirmsskolas izglītību tiek samazināta par privātās izglītības iestādei sniegtā pašvaldības līdzfinansējuma daļu. Līdzīgi kā tas ir noteikts Ministru kabineta 2015. gada 8. decembra noteikumos Nr. 709 "Noteikumi par izmaksu noteikšanas metodiku un kārtību, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestādei". | Priekšlikums nav ņemts vērā, jo konkrētais atbalsts nav paredzēts bērnam/ģimenei, bet gan izglītības iestādei. | 8. | Privātpersona | Iebilstu pret saistošo noteikumu 5. punktā noteikto, ka līdzfinansējums tiek piešķirts uz komisijas ieteikuma pamata. Saistošo noteikumu projektā nav noteikts nekāds objektīvs un pārbaudāms atskaites punkts līdzfinansējuma apmēram, tādējādi šāds modelis ir nepārskatāms un nav objektīvi izvērtējams un gadu no gada varbūt svārstīgs apmērā un atkarīgs no nezināmiem apstākļiem uz ko ieteikums balstīts. Līdz ar to vecāki nevar rēķināties un balstīties uz objektīviem rādītājiem. Tādējādi pašvaldība var zaudēt augstāk uzskaitītos ieguvumus no ģimenes ekonomiskās aktivitātes novadā. Manuprāt, būtu nepieciešams ievērot nauda seko bērnam principu. Līdzfinansējumu aprēķināt atbilstoši privātās pirmsskolas izglītības iestādes aprēķinātajām vidējām izmaksām vienam izglītojamajam mēnesī. Vecākus interesē, lai ir skaidri saprotami līdzfinansējuma noteikumi ilgstošā laika periodā, tādējādi nodrošinot iespēju robežās stabilitāti ģimenes dzīvesvietas izvēlē. | Priekšlikums nav ņemts vērā, jo saistošie noteikumi neparedz atbalstu bērnam un nav saistīti ar mācību maksas samazinājumu. Pašvaldības atbalstu privāto pirmsskolas izglītības programmu izmaksām piešķiršanas un izmaksas noteikumus nosaka Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošie noteikumi Nr. 31/2021 "Kārtība, kādā Ogres novada pašvaldība sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātajai izglītības iestādei", kas nav atcelti. Līdz ar to bērni, kuru vecāki saņēma atbalstu pirmsskolas izglītības programmu izmaksām saskaņā ar Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošiem noteikumiem Nr. 31/2021 "Kārtība, kādā Ogres novada pašvaldība sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātajai izglītības iestādei", saņems to arī 2025./2026. mācību gadā attiecīgajos noteikumos noteiktajā apmērā un kārtībā. | 9. | Privātpersona | Iesniegumā izteikts aicinājums pārskatīt saistošo noteikumu projekta 4.6. punktu par līdzfinansējuma nepiešķiršanu, ja ir negatīvas atsauksmes. Iesniedzējs saskata augstu risku negatīvās atsauksmes saņemt subjektīvu un personisku antipātiju dēļ pret izglītības iestādes personālu, tāpēc aicina sasaistīt ar sūdzībām par specifiski par alternatīvās izglītības nodrošināšanas kvalitāti. | Priekšlikums daļēji ņemts vērā. Saistošo noteikumu punkts izteikts formā, kas nosaka Komisijai pienākumu izvērtēt, vai un kādā mērā šīs sūdzības un negatīvās atsauksmes rada būtiskas šaubas par Izglītības iestādes darbības kvalitāti vai tiesiskumu. Komisijas lēmumu var pārsūdzēt. | 10. | Iedzīvotāju grupa | Lēmumā "Par Ogres novada pašvaldības atbalsta piešķiršanu privātām izglītības iestādēm" nav norādīts, vai pašvaldības līdzfinansējuma apjoms 2025./2026. mācību gadā bērniem, kuri apmeklē alternatīvās (privātās) izglītības iestādes, tiks saglabāts tādā pašā līmenī kā 2024./2025. mācību gadā, ņemot vērā inflācijas ietekmi un iespējamo izmaksu pieaugumu. | Saskaņā ar saistošajiem noteikumiem piešķiramais atbalsts nav paredzēts izglītojamo mācību maksas segšanai. Pašvaldības atbalstu privāto pirmsskolas izglītības programmu izmaksām piešķiršanas un izmaksas noteikumus nosaka Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošie noteikumi Nr. 31/2021 "Kārtība, kādā Ogres novada pašvaldība sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātajai izglītības iestādei", kas netiek atcelti un ir spēkā arī attiecībā uz 2025./2026. mācību gadu. | 11. | Iedzīvotāju grupa | Ja privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm netiks nodrošināts līdzfinansējums jaunuzņemtajiem bērniem, tik būtiski ierobežota vecāku brīvība izvēlē un izjaukts Latvijas Satversmes Preambulas vērtību līdzsvars. | Pašvaldības atbalstu privāto pirmsskolas izglītības programmu izmaksām piešķiršanas un izmaksas noteikumus nosaka Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošie noteikumi Nr. 31/2021 "Kārtība, kādā Ogres novada pašvaldība sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātajai izglītības iestādei", kas netiek atcelti un ir spēkā arī attiecībā uz 2025./2026. mācību gadu. Attiecībā par jaunuzņemtajiem bērniem – pašvaldība uzsver, ka svarīgi lai būtu nodrošināti līdzvērtīgi nosacījumi, ja tiktu finansēta pirmsskolas izglītība privātajās pirmsskolas izglītības iestādēs visiem – privātās pirmsskolas izglītības iestādes, saņemot finansējumu no pašvaldības (apmērā, kādā noteiktas izmaksas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs uz vienu bērnu), nedrīkstētu prasīt līdzfinansējumu no bērna vecākiem. | 12. | Iedzīvotāju grupa | Aicinām Ogres novada pašvaldību turpināt nodrošināt līdzfinansējumu vismaz iepriekšējo gadu apmērā privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm, tādējādi nodrošinot vienlīdzību un uzticību gan pašvaldībai, gan tās iedzīvotājiem, lai dotu iespēju jaunajiem vecākiem brīvi izvēlēties pirmsskolas izglītības iestādi. Gan pašvaldība, gan privātas iniciatīvas ir vērstas uz sabiedriskā labuma radīšanu un saliedētu un veselīgu sabiedrību. | Pašvaldības atbalstu privāto pirmsskolas izglītības programmu izmaksām piešķiršanas un izmaksas noteikumus nosaka Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošie noteikumi Nr. 31/2021 "Kārtība, kādā Ogres novada pašvaldība sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātajai izglītības iestādei", kas netiek atcelti un ir spēkā arī attiecībā uz 2025./2026. mācību gadu. | 13. | Ogres Baltā Valdorfskola | Ogres Baltā Valdorfskola uzskata, ka noteikumu projektā izvirzīto mērķi nodrošināt stabilu alternatīvās pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību Ogres novadā var sasniegt citā veidā – izslēdzot 9.5. punktu no 2024. gada 30. maija Ogres novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem "Kārtība, kādā Ogres novada pašvaldība piešķir līdzfinansējumu privātajam bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējam", kas nosaka vietu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē kā izslēdzošu kritēriju pašvaldības līdzfinansējuma saņemšanai, proti, mūsu ieskatā pašvaldības līdzfinansējumam būtu jābūt pieejamam neatkarīgi no vietu pieejamības pašvaldības iestādēs. Tas nodrošinātu taisnīgumu, jo vecākiem būtu vienlīdzīgas iespējas izvēlēties bērna pirmsskolas izglītības iestādi, un atbilstu Bērnu tiesību aizsardzības likumā 6.1. un 6.2. punktā noteiktajiem principiem par bērna labāko interešu ievērošanu. | Priekšlikums nav ņemts vērā. Pašvaldība neatbalsta tādu privātpersonu dibināto pirmsskolas izglītības iestāžu līdzfinansējuma modeli, kurš nostiprina un veicina pirmsskolas izglītības pieejamības atkarību no ģimenes sociālekonomiskajiem faktoriem. Pašvaldība var izskatīt tādus sadarbības modeļu piedāvājumus, kuros pašvaldības līdzfinansējums pirmsskolas izglītības iestādēm ir ekvivalents finansējumam pašvaldības izglītības iestādēm, ja (1) privātpersonu dibinātā pirmsskolas izglītības iestāde nenosaka mācību maksu izglītojamajiem, (2) izglītojamo uzņemšanā tiek ievēroti vienlīdzības principi. | 14. | Ogres Baltā Valdorfskola | Precizēt saistošo noteikumu 4.6. punktu, norādot laika periodu (piemēram, 2 gadi vai līdz sūdzības iemesls tiek novērsts), kurā atbalsts netiek sniegts. | Priekšlikums nav ņemts vērā. Saistošo noteikumu punkts izteikts formā, kurš nenosaka noilgumu sūdzībām un negatīvām atsauksmēm, bet nosaka Komisijai pienākumu izvērtēt, vai un kādā mērā šīs sūdzības un negatīvās atsauksmes rada būtiskas šaubas par Izglītības iestādes darbības kvalitāti vai tiesiskumu. | 15. | SIA "PPII Mikausis" | Iesniedzējs paudis piekrišanu nepieciešamībai veidot Komisiju, lai rastu visām pusēm pieņemamu un ilgtspējīgu sadarbības modeli. Ogres novadā pašlaik darbojas četras privātās izglītības iestādes, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas, tostarp alternatīvās izglītības formas: PPII "Mikausis", PPII "Ķiparu nams", pamatskola "Ogres Baltā Valdorfskola" un pamatskola "Ikšķiles Brīvā skola". Uzskatām, ka Komisijas darbā jābūt iesaistītiem visu šo iestāžu pārstāvjiem (ar vai bez balsstiesībām). | Priekšlikums nav ņemts vērā, jo Komisija var izskatīt jautājumus, kas skar konfidencialitāti. | 16. | SIA "PPII Mikausis" | Iesniedzējs no pieredzes redz, ka privātajās pirmsskolās bērnu uzņemšana notiek atšķirīgi no pašvaldības iestādēm – bērni tiek uzņemti visu mācību gadu, atbilstoši vecāku vajadzībām un dzīves situācijām, ja pirmsskolā ir brīvas vietas. Līdz ar to bērnu skaits uz 1. septembri, kas reģistrēti VIIS, mācību gada noslēgumā ir lielāks. Lūgums to ņemt vērā. | Priekšlikums nav ņemts vērā. Atbalsta kritēriji tiks noteikti komisijas darba ietvaros un saistošie noteikumi tos neregulē. | 17. | SIA "PPII Mikausis" | Vēlamies vērst uzmanību uz neskaidrībām projekta paskaidrojuma raksta 2. punktā par fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu. Tajā minēts, ka 2025. gadā plānotais atbalsts būtu līdz 10 000 EUR, kas, mūsuprāt, nav pietiekami: Šobrīd noteiktā minimālā pirmsskolas pedagoga alga ir 1566 EUR, un kopējās darba devēja izmaksas, ieskaitot nodokļus, sastāda 1935,78 EUR. Sadalot 10 000 EUR uz 4 izglītības iestādēm, tas veido vien 5,17 pilnas pedagoga algas mēnesī – kopsummā nepietiekami, lai atbalstītu 175 bērnus, kas šobrīd apmeklē šīs iestādes. Šis aspekts – atbalsta apmērs un tā sadalīšanas kritēriji – mūsuprāt, ir izšķiroši svarīgs turpmākas sadarbības veidošanai. | Priekšlikums nav ņemts vērā. Saistošajos noteikumos noteiktais atbalsta apmērs vērtējams kopā ar Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošie noteikumi Nr. 31/2021 "Kārtība, kādā Ogres novada pašvaldība sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātajai izglītības iestādei", kas netiek atcelti un ir spēkā arī attiecībā uz 2025./2026. mācību gadu. Pašvaldība neuzņemas izglītības iestādes darbības finansēšanu pilnā apmērā. Pašvaldība var izskatīt tādus sadarbības modeļu piedāvājumus, kuros pašvaldības līdzfinansējums pirmsskolas izglītības iestādēm ir ekvivalents finansējumam pašvaldības izglītības iestādēm, ja (1) privātpersonu dibinātā pirmsskolas izglītības iestāde nenosaka mācību maksu izglītojamajiem, (2) izglītojamo uzņemšanā tiek ievēroti vienlīdzības principi. | 18. | SIA "PPII Mikausis" | Uzskatām, ka visiem Ogres novada iedzīvotājiem ir jānodrošina vienlīdzīgas iespējas izvēlēties savām vērtībām un vajadzībām atbilstošu izglītības iestādi. Tāpēc arī pašvaldības atbalstā bērna izglītošanai nedrīkst būt atšķirību atkarībā no tā, vai bērns apmeklē pašvaldības vai privāto pirmsskolas izglītības iestādi – finansējumam jābūt līdzvērtīgam. | Priekšlikums nav ņemts vērā. Pašvaldība var izskatīt tādus sadarbības modeļu piedāvājumus, kuros pašvaldības līdzfinansējums pirmsskolas izglītības iestādēm ir ekvivalents finansējumam pašvaldības izglītības iestādēm, ja (1) privātpersonu dibinātā pirmsskolas izglītības iestāde nenosaka mācību maksu izglītojamajiem, (2) izglītojamo uzņemšanā tiek ievēroti vienlīdzības principi. |
Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks A. Krauja
|
|
Saistītie dokumenti
-
Izdoti saskaņā ar
-
Citi saistītie dokumenti
|