Saeimas paziņojums
Par Nacionālās
drošības koncepcijas apstiprināšanu
Daru zināmu, ka Saeima šā gada 26.novembra sēdē apstiprinājusi
Nacionālās drošības koncepciju.
Saeimas priekšsēdētāja
I.Mūrniece
Rīgā 2015.gada 26.novembrī
Nacionālās drošības koncepcija
(informatīvā daļa)
1. Ievads
Nacionālās drošības koncepcija (turpmāk - Koncepcija) ir uz
Valsts apdraudējuma analīzes pamata sagatavots dokuments, kurā
noteikti valsts apdraudējuma novēršanas stratēģiskie
pamatprincipi un prioritātes, kas jāņem vērā, izstrādājot jaunus
politikas plānošanas dokumentus, tiesību aktus un rīcības plānus
nacionālās drošības jomā.
Valsts apdraudējuma analīzē un šajā Koncepcijā ir aplūkoti
draudi, kas tieši un pastarpināti ietekmē Latvijas nacionālo
drošību un ir saistīti ar izmaiņām starptautiskajā drošības vidē,
militārajām aktivitātēm Latvijas robežu tuvumā, starptautiskā
terorisma tendencēm, kiberdrošību, kā arī atsevišķu ārvalstu
centieniem ar politiskiem, humanitāriem, informatīviem un
ekonomiskiem līdzekļiem ietekmēt Latvijas sabiedrības vienotību,
valsts ārpolitisko orientāciju un iekšpolitisko stabilitāti.
Koncepcijā atbilstoši katrai apdraudējuma jomai tiek noteiktas
galvenās prioritātes šo apdraudējumu novēršanai. Valsts pārvaldes
institūciju izstrādātajai politikai, plānotajiem un veiktajiem
pasākumiem, kā arī savstarpējai sadarbībai nacionālās drošības
jomā ir jābalstās uz Koncepcijā noteiktajām prioritātēm. Ministru
kabinets, balstoties uz Koncepcijā noteiktajām prioritātēm,
izstrādā Nacionālās drošības plānu, kurā ietverti konkrēti valsts
apdraudējuma neitralizācijas un novēršanas pasākumi un
līdzekļi.
2. Nacionālā drošība un nacionālās
drošības politika
Nacionālā drošība ir valsts īstenotu mērķtiecīgu pasākumu
rezultātā sasniegts noteikts apstākļu kopums, kas nodrošina to,
ka tiek mazināta Latvijas iekšējā un ārējā ievainojamība, kā arī
uzlabojas valsts kopējās spējas un vispārējā gatavība nacionālās
drošības apdraudējumu apzināšanā, novēršanā un pārvarēšanā.
Latvijas nacionālajai drošībai ir ārpolitiskā un iekšpolitiskā
dimensija, kas ir savstarpēji saistītas. Ārpolitisko dimensiju
raksturo pašreizējā starptautiskā drošības vide, izmaiņas tajā un
ārējie draudi. Savukārt iekšpolitisko dimensiju raksturo Latvijas
Republikas Satversmē noteikto pamatvērtību nodrošināšana no
valsts puses, kā arī spēcīga pilsoniskā sabiedrība, kurai ir
vienota izpratne jautājumos par tās vērtīborientāciju, Latvijas
valsts piederību Rietumu pasaulei, kurai ir vēlme redzēt Latviju
kā neatkarīgu, demokrātisku un tiesisku valsti arī nākotnē, un
kas ir gatava aizstāvēt valsti tai kritiskos brīžos.
Valsts robežas drošība, valsts drošības iestāžu, tiesību
aizsardzības institūciju, kā arī Valsts robežsardzes kapacitāte
un spējas reaģēt apdraudējuma gadījumā ir ārkārtīgi svarīgi
aspekti, kas attiecas gan uz Latvijas nacionālās drošības
ārpolitisko, gan uz iekšpolitisko dimensiju.
Latvijas nacionālās drošības politikas pamatā ir jābūt
vienotai izpratnei arī starp lēmumu pieņēmējiem un sabiedrību par
to, ka Latvijas iekšpolitiskā stabilitāte un drošība ir ļoti
cieši saistīta ar starptautisko drošības situāciju. Jo stiprāka
Latvija būs iekšpolitiski, jo efektīvāk tā spēs reaģēt un mazināt
ievainojamību no ārējiem apdraudējuma faktoriem.
Latvijas dalība Ziemeļatlantijas līguma organizācijā (turpmāk
- NATO) un Eiropas Savienībā (turpmāk - ES) ir svarīgs Latvijas
nacionālās drošības pamatelements. 2014.gada NATO Velsas samitā
pieņemtie lēmumi par NATO kolektīvās aizsardzības stiprināšanas
pasākumiem un alianses dalībvalstu aizsardzības un reakcijas
spēju veicināšanu palīdz stiprināt šo pamatelementu. Vienlaikus
jāņem vērā, ka Latvijas dalība NATO nerisina visus ar nacionālo
drošību saistītos jautājumus un nenodrošina aizsardzību pret
vairākiem būtiskiem apdraudējumiem, kas izriet no Latvijas
iekšpolitiskās ievainojamības.
Papildinoša loma NATO kolektīvajai aizsardzībai ir arī ES
centieniem drošības un aizsardzības jomā. Līdz ar t.s. hibrīdā
apdraudējuma pieaugumu arvien lielāka nozīme ir jāpievērš to jomu
stiprināšanai, kas ir ārpus Kopējās drošības un aizsardzības
politikas kompetences, piemēram, robežu drošībai, informācijas un
kibertelpas drošībai, enerģētiskajai drošībai u.c.
Latvijai ir nepieciešams veicināt arī citu starptautisko
organizāciju kā Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas Drošības
un sadarbības organizācijas un Eiropas Padomes efektīvu iesaisti
starptautiskās drošības situācijas noregulēšanā, meklējot
konflikta risinājumus Ukrainā un sekmējot tās stabilitāti,
teritoriālo integritāti, demokrātijas un eiropeisko vērtību
nostiprināšanos.
Nacionālās drošības politika ir pasākumu kopums, kas vērsts uz
nacionālās drošības apdraudējumu apzināšanu, novēršanu un
pārvarēšanu. Apdraudējumu spektrs Latvijas nacionālajai drošībai
pārsniedz aizsardzības un iekšlietu sistēmas institūciju
kompetenci. Tas nozīmē, ka no valsts puses nacionālās drošības
apdraudējumu apzināšanā, novēršanā un pārvarēšanā ir jābūt
iesaistītai visai valsts pārvaldei. Ņemot vērā lielo iesaistīto
institūciju skaitu, svarīga ir nacionālās drošības politikas
centralizēta vadīšana un šo institūciju savstarpējā koordinācija.
Tikpat svarīga ir vienota izpratne valsts pārvaldes institūciju
starpā par to, kas ir nacionālā drošība, kādi ir Latvijas
aktuālākie nacionālās drošības apdraudējumi un kā efektīvāk tiem
pretdarboties. Starpinstitūciju sadarbības mehānismiem efektīvi
ir jādarbojas ikdienā, taču katrai institūcijai ir jāuzņemas
iniciatīva savā atbildības jomā esošo nacionālās drošības
jautājumu risināšanā. Valsts pārvaldes institūcijām nacionālās
drošības politikas īstenošanā ir svarīga sabiedrības izpratne un
atbalsts, ko var sniegt tikai šajos jautājumos izglītota
sabiedrība. Līdz ar to sabiedrības izglītošana nacionālās
drošības jomā ir viena no prioritātēm īstenojot nacionālās
drošības politiku.
3. Izmaiņas starptautiskajā drošības
vidē un tās ietekme uz nacionālo drošību
Kopš 2011.gada, kad Saeimā tika apstiprināta iepriekšējā
Koncepcija, starptautiskajā drošības vidē ir notikušas būtiskas
izmaiņas, to raksturo mainīgums un neprognozējamība, kā arī jaunu
konfliktu izcelšanās, tostarp salīdzinoši netālu no Latvijas
robežām.
Krievijas īstenotā agresija Ukrainā ir radījusi būtiskus
izaicinājumus Eiropas drošībai un globālajai starptautiskajai
kārtībai. Pēc 2.pasaules kara beigām Krievijas agresija Ukrainā
ir bijusi līdz šim nepieredzēta vēršanās pret starptautisko
tiesību pamatprincipiem, kas nosaka, piemēram, noslēgto
vienošanos izpildi, robežu neaizskaramību un valstu teritoriālo
integritāti. Šie principi nosaka valstu savstarpējās attiecības,
un ir bijis pamats mierīgai līdzāspastāvēšanai Eiropā pēckara
periodā. Latvija kopā ar sabiedrotajiem ES un NATO ir paudusi un
turpina paust skaidru nosodījumu, ka Krievijas rīcība Ukrainā ir
nepieņemama un apdraud Eiropas drošību.
Krievijas rīcība Ukrainā ir būtiski pasliktinājusi drošību
eiroatlantiskajā telpā, un tai ir ilgtermiņa ietekme arī uz
Latvijas nacionālo drošību. Krievijas īstenoto politiku un
agresiju Ukrainā raksturo atsevišķas tendences, kas jāņem vērā,
plānojot Latvijas nacionālās drošības apdraudējumu apzināšanu,
novēršanu un pārvarēšanu.
Pirmkārt, Krievijas operācija Krimā parādīja šīs valsts
pašreizējās spējas un gatavību, apliecinot to, ka Krievija ir
attīstījusi augstas gatavības bruņoto spēku vienības ar augstu
mobilitāti, kas būtiski samazina agrās brīdināšanas laiku.
Otrkārt, Krievija īsteno savus ārpolitiskos mērķus,
pielietojot kompleksus ietekmes pasākumus, kas kopumā rada t.s.
hibrīdo apdraudējumu. Šiem pasākumiem ir dažādas izpausmes, kas
vienlaikus aptver vairākas jomas. To galvenā būtība ir
pakāpeniska valsts novājināšana iekšpolitiski, veicinot
neapmierinātības un protestu potenciāla pieaugumu sabiedrībā, lai
izraisītu atklātu vēršanos pret pastāvošo valsts varu un
vardarbīgus nemierus. Papildus tiek pielietotas ekonomiskās
sankcijas, energoresursu piegāžu pārtraukšana, humanitārā
ietekme, informatīvā propaganda un psiholoģiskā iedarbība,
uzbrukumi elektroniskajā informācijas telpā, agresīvas ietekmes
aģentu, izlūkošanas un drošības dienestu aktivitātes, masīvs
ārējs diplomātisks un militārs spiediens, alternatīva politiskā
procesa uzspiešana un tā leģitimizācija. Starp šiem līdzekļiem
pastāv iespēja pret pretinieku izvērst arī tradicionālo
karadarbību. Ietekmes pasākumu izpausmes un subjektus, kas tos
plāno un īsteno, nereti ir grūti identificēt, līdz ar to
apgrūtinot tiem pretdarbību.
Treškārt, Krievijai ir izdevīgi tās tuvējā pierobežā radīt
konfliktu zonas, kurās ir grūti saskatīt pāreju no miera stāvokļa
uz krīzes un tālāk uz kara stāvokli.
Ceturtkārt, Krievijai ir izdevīgi mākslīgi radīt priekšstatu
par NATO kā ārēju draudu avotu iekšpolitisku apsvērumu dēļ. Tādā
veidā Krievijas valsts vara cenšas saliedēt šīs valsts sabiedrību
un panākt tās lojalitāti pastāvošajai varas elitei, vienlaikus
novēršot iedzīvotāju uzmanību no iekšējās nestabilitātes un
sociālekonomiskajām problēmām. Savukārt Latvijas nacionālās
drošības kontekstā tas rada apdraudējumu, jo Latvija ir NATO
dalībvalsts, kurā uzturas citu NATO dalībvalstu militārpersonas,
lai nodrošinātu mūsu valsts drošību. Krievija turpinās ne tikai
savu negatīvo retoriku pret NATO valstu militārpersonu atrašanos
Latvijā, cenšoties pret to noskaņot arī Latvijas sabiedrību, bet
centīsies provocēt, piemēram, veicot savas militārās aviācijas
lidojumus Latvijas gaisa telpas tiešā tuvumā, kā arī organizējot
militārās mācības pie Latvijas robežām.
Krievija īsteno ietekmes pasākumus arī pret Latviju, līdz ar
to atsevišķi t.s. hibrīdā apdraudējuma elementi ir identificējami
Latvijā, kas prasa kompleksu un ilgtermiņa rīcību šī apdraudējuma
mazināšanai un novēršanai. Krievijas pieaugošā konfrontācija ar
Rietumiem, agresīvas militārā spēka demonstrācijas un militārā
potenciāla kāpināšana Rietumu stratēģiskajā virzienā rada
spriedzi un nenoteiktību. Savukārt informatīvā propaganda
dezorientē lēmumu pieņēmējus un sabiedrību. Šie riska faktori
prasa pievērst arvien lielāku uzmanību nacionālās drošības
pasākumu pastiprināšanai Latvijā un Baltijas reģionā.
Būtiski draudu avoti, kas ietekmē Eiropu kopumā, ir saistīti
ar nestabilitāti Tuvo Austrumu reģionā. Šie draudu avoti ir
saistīti ar atsevišķu šī reģiona valstu destabilizāciju, bēgļu un
patvēruma meklētāju skaita pieaugumu, masu iznīcināšanas ieroču
iespējamo izplatīšanu, šo valstu sabiedrību radikalizāciju un
terorisma draudu pieaugumu.
Ir palielinājušies draudi nacionālajai drošībai, ko izraisa
starptautiskais terorisms un tā radītās sekas. Pēdējos gados
terorisms ir attīstījies par īpaši komplicētu un daudzpusīgu
problēmjautājumu, kas kļuvis par izaicinājumu ne tikai valstu
drošībai un stabilitātei, bet arī vēršas pret vispāratzītām
pamatvērtībām. Par īpašu problēmu ir uzskatāma ISIL/Da'esh
teroristiskā organizācija, kas ar savām darbības metodēm ir
kļuvusi arī par citu teroristisko organizāciju virzītājspēku,
iezīmējot jaunas tendences t.s. globālajā džihādā. Par bīstamu
izaicinājumu šajā kontekstā ir kļuvis t.s. ārvalstu kaujinieku
fenomens, personām finansiālu vai ideoloģisku motīvu dēļ dodoties
uz konfliktu skartajām zonām, lai tur karotu. Šo personu
radikalizēšanās un draudi, ko tās rada pēc atgriešanās savās
izcelsmes valstīs, tostarp Eiropā, ir ilgtermiņa drauds, kura
apmēri joprojām vēl nav pilnībā apzināti. Tādēļ ir nepieciešama
saskaņota darbība gan nacionālā, gan starptautiskā līmenī, lai
nepieļautu šī fenomena tālāku izplatību.
Starptautiskie ekonomiskie procesi būtiski ietekmē
starptautisko drošības vidi, īpaši ņemot vērā pieaugošu valstu
konkurenci, ekonomiskās integrācijas procesus reģionālā un
starptautiskā līmenī, kā arī savstarpējo atkarību importa,
eksporta un ražošanas procesu vadības kontekstā. Starptautiskā
finanšu krīze un tai sekojošās ekonomiskās problēmas ES un citur
pasaulē skaidri parāda ekonomisko jautājumu saistību ar citiem
drošības elementiem.
4. Nacionālās drošības apdraudējumu
novēršanas prioritātes
4.1. Iekšējās drošības apdraudējuma
novēršana
Viens no iekšējās drošības raksturojošajiem elementiem bez
saliedētas pilsoniskās sabiedrības, stabilas ekonomiskās vides un
spēcīgiem sabiedriskajiem medijiem, ir tas, cik droši un stabili
iedzīvotāji ikdienā jūtas savā valstī, kā tie vērtē un cik daudz
uzticas valsts drošības iestāžu (Satversmes aizsardzības biroja,
Drošības policijas un Militārās izlūkošanas un drošības dienesta)
un tiesību aizsardzības institūciju spējām novērst un aizsargāt
tos pret dažāda veida apdraudējumiem.
Valsts drošības iestādes un tiesību aizsardzības institūcijas,
kā arī Valsts robežsardze ir tieši atbildīgas par atsevišķu
Latvijas Republikas Satversmē noteikto pamatvērtību aizsardzību.
Starp tām ir valstiskā neatkarība, valsts demokrātiskā iekārta,
teritoriālā integritāte un valsts iekšējā drošība.
Iekšējās drošības kontekstā ir svarīga visu šo minēto
institūciju profesionāla izpratne par izmaiņām starptautiskajā
drošības vidē un to ietekmi uz nacionālo drošību kopumā, kas
nozīmē adekvātu reaģēšanu pašreizējā situācijā un atbilstošu šo
institūciju attīstību tuvākajā nākotnē.
Tiesību aizsardzības institūciju, īpaši Valsts policijas, kā
arī Valsts robežsardzes cilvēkresursu kapacitātes palielināšana,
esošā materiāltehniskā aprīkojuma modernizēšana un jauna iegāde,
kā arī reaģēšanas spēju stiprināšana ir būtiska, lai sekmētu
valsts iekšējo drošību.
Valdība kā vienu no prioritātēm vidējā termiņa budžeta
veidošanā 2015.gadā ir izvirzījusi iekšējo un ārējo drošību, kas
nozīmē arī valdības atbalstu atlīdzības paaugstināšanai
amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, novēršot
profesionāla personāla aizplūšanu un nodrošinot kapacitātes
palielināšanu valsts iekšējās drošības nodrošināšanā.
Sargājot Latvijas valsts Austrumu robežu, Valsts robežsardzes
personāls būtu pirmais, kas saskartos ar konkrētām ārējā
apdraudējuma izpausmēm. Savukārt Valsts policijai jābūt gatavai
nekavējoties reaģēt situācijās, ja notiek atklāta vēršanās pret
pastāvošo valsts varu protestu un vardarbīgu nemieru veidā. Šādas
gatavības nodrošināšana un uzturēšana prasa atbilstošu pieeju un
specifisku sagatavotību, kas ir mērķtiecīgi jāattīsta.
Iekšējās drošības jomā apdraudējumu rada Latvijas iedzīvotāju,
īpaši jauniešu iesaistīšanās dažādās aktivitātēs, kas ir pretrunā
ar Latvijas valsts nacionālajām interesēm. Lai ierobežotu šādas
aktivitātes, svarīgi ir sakārtot normatīvo regulējumu. Saeima
2015.gadā jau ir pieņēmusi grozījumus Krimināllikumā, kas paredz
personas saukšanu pie kriminālatbildības par prettiesisku
piedalīšanos bruņotā konfliktā, par bruņotā konflikta
finansēšanu, kā arī vervēšanu, apmācīšanu un nosūtīšanu bruņotam
konfliktam. Valsts pārvaldes institūcijām ir svarīgi turpināt
attīstīt normatīvo regulējumu, lai ierobežotu iespējas bērniem un
jauniešiem piedalīties militāra rakstura nometnēs ārvalstīs.
Ņemot vērā bēgļu un patvēruma meklētāju straujo pieaugumu
Eiropā kopumā, kā arī Latvijas valdības apņemšanos uzņemt Latvijā
noteiktu skaitu bēgļu, prognozējams, ka šis jautājums tuvākajā
nākotnē radīs jaunus riskus un izaicinājumus iekšējai drošībai.
Sarežģītā ģeopolitiskā situācija, bēgļu atrašanās Latvijā un to
skaita pieaugums nākotnē var radīt sabiedrībā spriedzi un
nedrošību. Bēgļu jautājums veicinās noteiktas sabiedrības daļas
radikalizāciju, ko savās interesēs izmantos atsevišķas, tostarp
radikālās, organizācijas, kas centīsies apvienot savus resursus
un koncentrēt darbību, protestējot pret bēgļu uzņemšanu un viņu
atrašanos Latvijā.
Latvijas prioritātes iekšējai
drošībai radītā apdraudējuma novēršanai:
Valsts robežas drošības un
aizsardzības stiprināšana
Valsts robežas drošības un aizsardzības stiprināšana ir jāveic
saistībā ar iespējamajiem ārējiem draudiem, jo Latvijas Austrumu
robeža vienlaikus ir ES un NATO ārējā robeža, kā arī kontekstā ar
imigrācijas draudu pastiprināšanos. Valsts robežas drošības
nodrošināšanai ir jāstiprina Valsts robežsardzes cilvēkresursu
kapacitāte un materiāltehniskais aprīkojums, īpašu uzmanību
pievēršot personāla apmācībai, kā arī zaļās robežas iekārtošanai
un aprīkošanai ar nepieciešamajām tehniskajām ierīcēm.
Stiprinot Valsts robežsardzes kapacitāti, ir jārisina
jautājums par tās materiāltehniskā aprīkojuma, apmācību procesa
un reaģēšanas procedūru savietojamību ar Nacionālajiem
bruņotajiem spēkiem (turpmāk - NBS).
Jāturpina īstenot valsts robežas demarkācijas process,
ierīkojot 12 metru robežjoslu, šim nolūkam veicot nepieciešamos
attīrīšanas darbus un zemes atsavināšanu, kā arī plānojot šīs
joslas tehnisko aprīkošanu, piesaistot gan ES fondu līdzekļus,
gan stratēģisko partneru atbalstu. Vienlaikus ir jāturpina
īstenot ar integrētās valsts robežas pārvaldību saistītie
pasākumi.
Tiesību aizsardzības institūciju
kapacitāte
Jāturpina stiprināt tiesību aizsardzības institūciju, īpaši
Valsts policijas, kapacitāte un materiāltehniskais nodrošinājums,
veicot efektīvu apmācību procesu, tādejādi nodrošinot ātru
reaģēšanu krīzes situācijās un valsts apdraudējuma gadījumā.
Jāturpina attīstīt Valsts policijas sadarbība ar sabiedrību,
īpaši nodrošinot to, lai Valsts policijas amatpersonas būtu
pieejamas iedzīvotājiem visā valsts teritorijā valsts
apdraudējuma gadījumā.
Krīzes vadība un komunikācija
Jāstiprina un jāattīsta civilās aizsardzības sistēma,
civilmilitārā sadarbība, nodrošinot saskaņotu starpinstitūciju
darbību un resursu izmantošanu valsts apdraudējuma gadījumā.
Atbildīgajām valsts pārvaldes institūcijām sadarbībā ar valsts
drošības iestādēm jāturpina regulāras valsts augstāko amatpersonu
krīzes vadības mācības, gatavojoties dažādām nacionālās drošības
apdraudējuma novēršanas un pārvarēšanas situācijām.
Lai novērstu nacionālās drošības apdraudējuma riskus,
atbildīgajām valsts pārvaldes institūcijām ir būtiski nodrošināt
Tautsaimniecības mobilizācijas plānā noteikto pasākumu
izpildi.
Bēgļu un patvēruma meklētāju
politikas pilnveidošana
Valstij savlaicīgi ir jāgatavojas iespējamajam bēgļu un
patvēruma meklētāju skaita pieaugumam, tostarp no valstīm, kuru
bēgļi līdz šim neizvēlējās Latviju kā savu mērķa valsti.
Atbildīgajām institūcijām ir jāveic bēgļu un patvēruma meklētāju
politikas un esošo procedūru pilnveidošana, lai nodrošinātu
gatavību bēgļu uzņemšanai.
Atbildīgajām institūcijām jāizstrādā nepieciešamās procedūras
bēgļu un patvēruma meklētāju profilēšanai, lai novērstu nevēlamu
personu, īpaši no terorisma riska valstīm, iekļūšanu un
uzturēšanos Latvijā. Papildus ir jānodrošina aktīva informācijas
apmaiņa ar citām Eiropas valstīm un to atbildīgajām institūcijām
par bēgļu jautājumiem.
Radikalizācijas risku mazināšana
Radikālisma risku apsteidzošai identificēšanai jāstiprina
tiesību aizsardzības institūciju kapacitāte. Tām sadarbībā ar
nevalstiskajām organizācijām ir jāizveido agrīnās brīdināšanas un
radikālisma prevencijas mehānisms, vienu no galvenajām lomām tajā
atvēlot sabiedrībai.
Radikālisma mazināšanā svarīga loma jāatvēl sabiedrības
izglītošanai, veicinot izpratni par to, ka ekstrēmisms ir
nozīmīgs apdraudējums pilsoniskajai sabiedrībai un tās
vienotībai, kā arī nacionālajai drošībai kopumā.
4.2. Ārvalstu izlūkošanas un
drošības dienestu radītā apdraudējuma novēršana
Ārvalstu izlūkošanas un drošības dienestu (turpmāk - ārvalstu
specdienestu) darbības pret Latvijas, NATO un ES interesēm ir
viens no būtiskākajiem nacionālās drošības apdraudējumiem, kas
skar politiskās, ekonomiskās, militārās un sabiedriskās sfēras.
Ņemot vērā Latvijas dalību NATO un ES, kā arī ģeogrāfisko
atrašanās vietu, vislielāko apdraudējumu Latvijai rada Krievijas
specdienesti.
Ārvalstu specdienestu darbības mērķis ir iegūt publiski
nepieejamu un apsteidzošu informāciju, kas dienesta pārstāvētajai
valstij dotu priekšrocības politisku, ekonomisku un militāru
lēmumu pieņemšanai. Bez informācijas vākšanas ārvalstu
specdienesti īsteno t.s. aktīvos pasākumus, kuru mērķis ir
ietekmēt Latvijas, NATO un ES lēmumu pieņemšanu, kā arī
sabiedrības viedokli.
Izlūkošanas mērķu sasniegšanai ārvalstu specdienesti izmanto
dažādas metodes: informācijas iegūšanu no kontaktpersonām;
informācijas avotiem; tehnisko un signālizlūkošanu, tostarp
kiberizlūkošanu; informācijas iegūšanu no atklātajiem avotiem.
Ietekmes pasākumu realizācijai ārvalstu specdienesti cenšas
veidot vadāmu aģentu tīklu plašsaziņas līdzekļos, valsts un
pašvaldību institūcijās, nevalstisko organizāciju, politiskajā un
uzņēmēju vidē. Arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta virtuālajai
telpai un sociālajiem tīkliem, kuros ārvalstu specdienesti var
darboties attālināti. Izlūkošanas un ietekmes spējas tiek
attīstītas ilgtermiņā ar mērķi tās aktivizēt pēc vajadzības
konkrētu projektu ietvaros vai izveidojoties noteiktai
situācijai.
Latvija turpina izsniegt termiņuzturēšanās atļaujas ārvalstu
pilsoņiem apmaiņā pret investīcijām mūsu valstī.
Termiņuzturēšanās atļauju programmas īstenošana šobrīd nerada
tiešu ietekmi uz nacionālo drošību, taču svarīgi ir savlaicīgi
identificēt un novērst atsevišķus riskus, ko dod iespēja šīs
programmas piesegā Latvijā un arī Šengenas zonā iekļūt nevēlamām
personām.
Valsts drošības iestāžu stratēģiskais mērķis ir nodrošināt
apsteidzošu un preventīvu pasākumu kopumu, lai neitralizētu
ārvalstu specdienestu radīto apdraudējumu Latvijas, NATO un ES
interesēm. Prioritāriem uzdevumiem ir jābūt balstītiem uz esošās
valsts drošības iestāžu darbības stiprināšanu un pilnveidošanu,
atbilstoši pastāvošajiem apdraudējuma veidiem.
Latvijas prioritātes ārvalstu
izlūkošanas un drošības dienestu radītā apdraudējuma
novēršanai:
Valsts drošības iestāžu spēju
attīstība
Valsts drošības iestādēm jāspēj piemēroties jauniem ārvalstu
specdienestu apdraudējuma veidiem, kā arī rast jaunus risinājumus
esošo draudu novēršanai. Kapacitātes stiprināšana un spēju
attīstība ir prioritārs Latvijas valsts drošības iestāžu
ilgtermiņa uzdevumus. Uzmanība jāpievērš personāla atlasei un
regulārai apmācībai, jaunu tehnoloģiju un risinājumu ieviešanai,
kā arī metožu pilnveidošanai un efektivitātes palielināšanai
ikdienas operatīvajā un analītiskajā darbā.
Pretizlūkošanas un preventīvo
pasākumu stiprināšana
Valsts drošības iestāžu uzdevums ir veikt nepārtrauktus
pretizlūkošanas pasākumus, identificējot ārvalstu specdienestu
darbiniekus, to sadarbības personas, interešu loku un darbības
metodes. Paaugstinot valsts drošības iestāžu veiktās
pretizlūkošanas funkcijas efektivitāti, nepieciešams pilnveidot
spēju prognozēt potenciāli vājos posmus un paredzēt ārvalstu
specdienestu mērķus, lai nodrošinātu mērķtiecīgus pretpasākumus
un draudu novēršanu.
Valsts drošības iestādēm ir jānodrošina visaptverošas
preventīvas apmācību un brīdināšanas programmas ieviešana valsts
pārvaldes institūcijās, kuras veic darbu ar sensitīvu,
klasificētu vai stratēģiska rakstura informāciju. Efektīvas
pretizlūkošanas sistēmas pamatā ir sistemātiska apmācība un
apziņošanas kārtība amatpersonām, kuru tiešie darba pienākumi ir
saistīti ar klasificētu informāciju.
Drošības policijai jāturpina sadarbība un informācijas apmaiņa
ar pašvaldībām, lai informētu tās par aktuālajiem riskiem
nacionālajai drošībai un konsultētu pašvaldību amatpersonas par
konkrētu rīcību šo risku mazināšanai, kā arī saņemtu no
pašvaldībām informāciju par aizdomīgām aktivitātēm to teritorijā,
kas rada potenciālu apdraudējumu.
Jāturpina izglītojošais darbs arī ar sabiedrību, tostarp
plašsaziņas līdzekļu un nevalstiskā sektora pārstāvjiem,
stiprinot izpratni par dažāda veida apdraudējumiem, īpaši
informatīvajā telpā.
Valsts noslēpuma aizsardzības
pasākumu pilnveidošana
Valsts drošības iestādēm jānodrošina esošo valsts noslēpuma
aizsardzības pasākumu ievērošana un, vajadzības gadījumā,
uzlabošana. Šie pasākumi ietver drošības pārbaužu veikšanu
personām, kuras pretendē uz speciālo atļauju darbam ar valsts
noslēpumu saņemšanu, kā arī pārraudzību pār ikdienas darba
procesu ar valsts noslēpuma objektiem. Valsts drošības iestādēm
jāturpina regulāra valsts amatpersonu apmācība par slepenības
režīma ievērošanu.
Atbilstoši apdraudējumu un jaunu izlūkošanas spēju attīstībai
īpaša uzmanība jāpievērš klasificēto un valsts nozīmes sakaru
infrastruktūras drošībai. Arī valsts iestāžu fiziskajiem
objektiem (telpām) jābūt sistemātiski pārbaudītiem un
atbilstošiem vajadzīgajām drošības prasībām. Valsts drošības
iestādēm pastiprināti jākontrolē valsts, ES un NATO noslēpuma
objektu izstrādes, glabāšanas, aprites un izmantošanas kārtības
atbilstība normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Kritiskās infrastruktūras un stratēģisko nozaru pārstāvjiem,
īpaši tiem, kuriem izsniegti industriālās drošības sertifikāti,
jānodrošina piemērotas apmācības, pārbaudes un drošības
auditēšanas programmas kritiskās infrastruktūras objektos, kā arī
konkrētos uzņēmumos.
Termiņuzurēšanās atļauju programmas
efektīva kontrole
Drošības policijai un citām atbildīgajām institūcijām ir
jāturpina sistemātisks un mērķtiecīgs darbs, lai novērstu
iespēju, ka termiņuzturēšanās atļauju programma tiek izmantota
tādu aktivitāšu īstenošanai, kas rada apdraudējumu nacionālajai
drošībai.
Vienlaikus ir jāveic termiņuzturēšanās atļauju ieguvušo
personu aktivitāšu kontrole Latvijā, lai konstatētu vai šīs
aktivitātes atbilst deklarētajam mērķim, kāpēc termiņuzturēšanās
atļauja tika pieprasīta.
Termiņuzurēšanās atļauju programmas darbības izpētei ir
nepieciešams veikt arī ilgtermiņa analīzi, lai objektīvi
novērtētu gan potenciālo ekonomisko ieguvumu valstij, gan
preventīvi brīdinātu par iespējamajiem riskiem nākotnē.
Sadarbības stiprināšana ar
partnerdienestiem
Savstarpēja sadarbība Latvijā, kā arī ar Latvijas sabiedroto
valstu partneru dienestiem ir neaizstājams instruments ārvalstu
specdienestu apdraudējuma apzināšanai un novēršanai. Valsts
drošības iestāžu padomes ietvaros ir jānodrošina regulāra un
efektīva prioritāšu noteikšana, darbības koordinācija un
informācijas apmaiņa.
NATO, ES un citu jau pastāvošu, kā arī jaunu formātu ietvaros
jāturpina attīstīt sadarbība ar ārvalstu partneru dienestiem,
nodrošinot regulāru informācijas un pieredzes apmaiņu. Valsts
drošības iestādēm ir jābūt aktīvām, sniedzot Latvijas ieguldījumu
arī NATO un ES sabiedroto apdraudējumu preventīvai
novēršanai.
4.3. Militārā apdraudējuma
novēršana
Ārējo risku un apdraudējumu nozīme Latvijas nacionālai
drošībai ir būtiski pieaugusi. Esošā drošības vide ir kompleksa,
vairāku militāro un nemilitāro aspektu savstarpēja mijiedarbība.
Krievijas agresija Ukrainā, tās militārās mācības un spēka
demonstrēšana pie Latvijas robežām, kā arī centieni ietekmēt
iekšpolitisko situāciju ar dažādiem ekonomiskiem un politiskiem
līdzekļiem, rada nepieciešamību pēc visaptverošas pieejas
apdraudējuma novēršanai.
Latvijas militārās drošības nodrošināšanas stratēģisks
pamatprincips saglabājas nemainīgs - turpinot pilnveidot un
modernizēt nacionālās aizsardzības spējas, atbalstot NATO
kolektīvās aizsardzības stiprināšanu un sniedzot savu ieguldījumu
starptautiskās drošības nodrošināšanā, Latvija samazina ārējas
militāras agresijas vai cita apdraudējuma izcelšanās risku
iespējamību un nepieciešamības gadījumā ir gatava nodrošināt tā
efektīvu atturēšanu.
Latvijas prioritātes militārā
apdraudējuma novēršanai:
Valsts pašaizsardzības spēju
stiprināšana
Valsts pašaizsardzība ir sabiedrības, valsts institūciju,
vietējo pašvaldību un NBS atbildība, iesaistoties valsts
suverenitātes un neaizskaramības nodrošināšanā. Kritiska
pašaizsardzības spēja ir iespējami agra apdraudējuma apzināšana,
ātra lēmumu pieņemšana un visaptveroša valdības rīcība,
izmantojot visu iespējamo militāro un nemilitāro līdzekļu kopumu
koordinētā un integrētā veidā. Militāro un nemilitāro līdzekļu
izmantošana tiek pielāgota atkarībā no apdraudējuma un
vardarbības līmeņa eskalācijas Latvijas teritorijā, kā arī
ievērojot civilās un militārās sadarbības principus.
Valsts apdraudējuma gadījumā NBS nodrošina Latvijas valsts
sauszemes teritorijas, jūras akvatorijas un gaisa telpas
aizsardzību kopā ar sabiedroto bruņotajiem spēkiem. Svarīgs
uzdevums valsts pašaizsardzībai ir uzņemošās valsts atbalsta
sistēmas izveide ātru sabiedroto spēku uzņemšanai un izvēršanai
Latvijas teritorijā.
Valsts apdraudējuma gadījumā ir svarīgi, lai NBS darbotos
saskaņoti ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, kas ir
atbildīgs par civilās aizsardzības sistēmas vadību un
koordināciju, tādā veidā nodrošinot nepieciešamā atbalsta
sniegšanu.
NBS jāturpina uzturēt un attīstīt tādas kaujas spējas, kas
garantē ātru reaģēšanu uz jebkura veida izaicinājumiem
apdraudējumu agrīnajās fāzēs, attīstot savietojamību ar citām
apdraudējuma gadījumā tā pārvarēšanā iesaistītajām valsts
institūcijām, kā arī veidojot efektīvu un elastīgu rezervju un
mobilizācijas sistēmu. NBS jāturpina attīstīt aktīvu sadarbību un
jāveido iespējami ciešāki koordinācijas mehānismi ar Baltijas
valstīm, kā arī tām sabiedrotajām valstīm, kas ieinteresētas un
ir tieši iesaistītas Baltijas jūras reģiona drošības
stiprināšanā.
Valstij jāveicina sabiedrības pilsonisko apziņu, patriotismu,
tiešu un iespējami plašu iesaisti valsts aizsardzības
nodrošināšanā.
Sabiedroto ilgtermiņa klātbūtne un
reaģēšanas spēju stiprināšana
Latvijas drošības un aizsardzības garants ir NATO kolektīvas
aizsardzības sistēma, kas nodrošina, ka iespējamie militārie
draudi pret Latviju tiek uzskatīti par kopējiem draudiem
aliansei.
Ņemot vērā stratēģiskas izmaiņas drošības vidē, Latvijas
interesēs ir sekmēt NATO visaptverošu pielāgošanos jaunajai
drošības situācijai, kas būtu vērsta uz alianses komandstruktūras
efektivitātes uzlabošanu, NATO Reaģēšanas spēku reorganizāciju un
ātras reaģēšanas grupējuma izveidi, kas kopumā aliansei ļaus
rīkoties un reaģēt uz jebkuru apdraudējumu dažu dienu laikā visā
militāro spēku spektrā.
Vienlaikus arvien svarīgāku nozīmi iegūst NATO solidaritātes
un kolektīvās rīcībspējas demonstrēšana un stiprināšana alianses
austrumu perifērijā, īpaši Baltijas jūras reģionā un Latvijas
teritorijā. Sabiedroto spēku klātbūtne ir efektīvākais risinājums
Latvijas militārajai drošībai un aizsardzībai, kas nodrošina
atturēšanu, ciešāku integrāciju ar NATO aizsardzības struktūrām
un bruņotajiem spēkiem, atvieglo sabiedroto spēku uzņemšanu un to
reaģēšanu vajadzības gadījumā, kā arī kopumā stiprina Baltijas
jūras reģiona kā alianses austrumu flanga aizsardzības
pozīcijas.
Kolektīvās aizsardzības saistību
izpilde
Latvija apņemas pildīt NATO 5.panta kolektīvas aizsardzības
saistības un stiprināt eiroatlantiskās telpas drošību. Latvija
turpinās sniegt ieguldījumu NATO un ES ātrās reaģēšanas kaujas
formējumos, piedalīties starptautiskajās operācijās, attīstīt
kolektīvās aizsardzības vajadzībām nepieciešamās spējas, kā arī
mērķtiecīgi sekmēt NBS izaugsmi un modernizāciju. Lai Latvija
spētu pildīt uzņemtās starptautiskās saistības, īstenot plānoto
NBS modernizāciju, kā arī adekvāti reaģēt uz pašreizējās
starptautiskās situācijas radītajiem izaicinājumiem, nepieciešams
atvēlēt valsts aizsardzības finansēšanas vajadzībām vismaz 2% no
iekšzemes kopprodukta.
4.4. Pilsoniskas sabiedrības
vienotības apdraudējuma novēršana
Saliedēta un uz vienotām pamatvērtībām balstīta pilsoniskā
sabiedrība ir svarīgs priekšnoteikums, lai mazinātu Latvijas
iekšpolitisko ievainojamību un vienlaikus stiprinātu nacionālo
drošību.
Šīm pamatvērtībām ir jābūt Latvijai kā neatkarīgai un
demokrātiskai valstij, kas pieder Rietumu pasaulei. Šo
pamatvērtību aizstāvēšanu un nodrošināšanu sabiedrība nevar
prasīt tikai no valsts. Iedzīvotājiem ir jāizrāda iniciatīva un
vairāk jāiesaistās sabiedriski politiskajos procesos valstī,
veidojot un vadot nevalstiskās organizācijas, piedaloties
politisko partiju darbībā, līdz pat tam, ka iedzīvotāji ir gatavi
aizstāvēt valsti no ārēja apdraudējuma.
Sabiedrības vienotībai un iekšpolitiskajai stabilitātei
apdraudējumu rada Krievijas valsts institūciju īstenotā tautiešu,
kā arī informatīvā politika pret Latviju. Šo politiku īstenošanas
rezultātā Krievija mērķtiecīgi šķeļ Latvijas sabiedrību, veicinot
atsvešinātību un spriedzi starp atsevišķām sabiedrības grupām.
Krievija cenšas ietekmēt Latvijas sabiedrisko domu, pakāpeniski
cerot mainīt sabiedrības priekšstatu par vēstures notikumiem,
pašreizējiem politiskajiem procesiem pasaulē, Latvijas dalību ES
un NATO Krievijai vēlamā virzienā.
Identificējami arī centieni ilgtermiņā radīt Latvijas
iedzīvotājos neticību savai valstij un valsts pārvaldes
institūcijām. Tas tiek darīts ar mērķi, lai sabiedrība
neuzticētos valstij un būtu vienaldzīga vai pat negatīvi
noskaņota pret to, tādejādi panākot, ka pilsoniskā sabiedrība nav
spējīga efektīvi darboties un pašorganizēties.
Krievijas īstenotajā tautiešu, kā arī informatīvajā politikā
pret Latviju jau ilgstoši dominē tādas tēmas, kā krievu valodas
statusa nostiprināšana, izglītības iespēju paplašināšana krievu
valodā, tautiešu un nepilsoņu tiesību aizsardzība, Latvijas
valsts apvainošana fašisma un nacisma atdzimšanā, Krievijas
vēsturiskās klātbūtnes uzsvēršana Latvijā, kā arī Latgales
šķietamas atšķirtības no pārējās Latvijas uzsvēršana. Šo tēmu
aktualizēšana tiek izmantota, lai saasinātu iekšpolitisko
situāciju Latvijā, apdraudot sabiedrības vienotību, kā arī, lai
veiktu starptautisku Latvijas diskreditāciju.
Latvijas prioritātes pilsoniskas
sabiedrības vienotības apdraudējuma novēršanai:
Pilsoniskas sabiedrības līdzdalība
sabiedriski politiskajos procesos
Valstī nepieciešams īstenot mērķtiecīgu pilsoniskās
sabiedrības attīstības politiku, atvēlot pastāvīgu valsts budžeta
finansējumu pilsoniskās sabiedrības kapacitātes
stiprināšanai.
Nepieciešams īstenot pasākumus un radīt atbilstošus apstākļus,
kas veicinātu sabiedrības iesaistīšanos un līdzdalību sabiedriski
politiskajos procesos valstī. Vienlaikus jācenšas panākt, ka
sabiedrība jūtas atbildīga par valsts aizsardzību un nacionālās
drošības stiprināšanu, tāpēc nepieciešams veicināt sabiedrības
iesaistīšanos valsts aizsardzībā, radot izpratni par apdraudējumu
nacionālajai drošībai un riskiem, kas var apdraudēt iedzīvotājus,
kā arī attīstot zināšanas un prasmes, lai iedzīvotāji spētu
reaģēt krīzes situācijās.
Valsts stratēģiskās komunikācijas
spēju attīstība
Lai panāktu lielāku sabiedrības iesaistīšanos, svarīga ir
mērķtiecīga stratēģiskā komunikācija starp valsts augstākajām
amatpersonām un sabiedrību kopumā, kā arī atsevišķām tās grupām,
piemēram, uzņēmējiem un nevalstiskā sektora pārstāvjiem. Valdībai
īpaša uzmanība ir jāpievērš arī stratēģiskajai komunikācijai ar
Latvijas reģioniem, gan pašvaldībām, gan reģionos dzīvojošajiem
iedzīvotājiem.
Īstenojot efektīvu stratēģisko komunikāciju, tiktu mazināta
plaisa starp sabiedrību un valsti, kā arī Latvijas reģionu
atrautība no galveno nacionālā līmeņa politisko lēmumu
pieņemšanas centra Rīgā.
Sabiedrības integrācijas politikas
īstenošana
Nepieciešams uzlabot koordināciju starp institūcijām, kas ir
atbildīgas un iesaistītas sabiedrības integrācijas politikas
īstenošanā. Atbildīgo institūciju funkcijām sabiedrības
integrācijas jomā jābūt precīzāk definētām, lai izvairītos no
funkciju dublēšanās.
Īstenojot ilgtermiņa sabiedrības integrācijas politiku, tai
jāaptver pasākumu komplekss valodas, izglītības, vēstures,
informatīvajā, jaunatnes un citās jomās, ar kuru palīdzību
preventīvi novērst Krievijas īstenotās tautiešu, kā arī
informatīvās politikas radīto apdraudējumu Latvijas nacionālajai
drošībai.
Sabiedrības integrācija jāīsteno ciešā sasaistē ar efektīvu
valsts valodas politiku, nodrošinot to, ka visi iedzīvotāji spēj
sazināties latviešu valodā, kā arī var uztvert informāciju, ko
sniedz valdība caur sabiedriskajiem un citiem plašsaziņas
līdzekļiem. Valsts valodas politikai jābūt orientētai uz to, lai
uzlabotos valsts valodas lietošana ikdienas saziņā, kā arī tiktu
nodrošināta sistēmiska pieeja valsts valodas apmācībai
nepilsoņiem un imigrantiem.
Pilsoniskās sabiedrības vienotības ilgtspējīgai attīstībai
nepieciešams īstenot tādu izglītības politiku, kas jaunajā
paaudzē, neatkarīgi no tās etniskās izcelsmes un ģimenē lietotās
valodas, veidotu vienotu vērtīborientāciju, ieaudzinātu piederību
Latvijas valstij un nodrošinātu vienotas sociālās atmiņas
veidošanos jauniešos.
Latvijas mazākumtautības ir svarīga Latvijas pilsoniskās
sabiedrības sastāvdaļa. Latvijas valstij ir mērķtiecīgi jāveicina
mazākumtautību līdzdalība sabiedriski politiskajos procesos ar
noteiktu iniciatīvu palīdzību. Mazākumtautību pārstāvju
iesaistīšana publiskajā pārvaldē mazinātu mazākumtautību
atsvešinātību no valsts un novērstu divkopienu sabiedrības
attīstības riskus. Savukārt atbalsts individuālām mazākumtautību
pārstāvju iniciatīvām kalpotu kā stimuls, lai palielinātu
pilsoniskās sabiedrības aktivitātes, kā arī, lai veicinātu
ekonomisko attīstību.
Sabiedrības integrācijas jomā nepieciešams attīstīt pasākumus,
kas balstīti uz kopīgām vērtībām un ir ar pozitīvu vienojošu
potenciālu, piemēram, valsts svētku svinēšana un kopīgu kultūras
pasākumu veidošana.
4.5. Latvijas informatīvajai telpai
radītā apdraudējuma novēršana
Informatīvā telpa mūsdienās ir nosacīts jēdziens, jo
tehnoloģijas nosaka to, ka tai faktiski nav robežu - iedzīvotāji
Latvijā var brīvi izvēlēties informācijas avotu, tostarp tādu,
kura saturs nav veidots mūsu valstī un kas pauž Latvijas
nacionālajām interesēm pretējus viedokļus. Ierobežot iedzīvotāju
izvēli, kā arī kontrolēt saturiski nevēlamas informācijas
nonākšanu un sniegšanu Latvijas informatīvajā telpā ir sarežģīti
un, raugoties no atsevišķiem aspektiem, faktiski neiespējami. Tā
ir ne tikai Latvijas, bet daudzu demokrātisku valstu problēma, jo
šādi ierobežojumi var nonākt pretrunā ar demokrātijas principiem
- preses brīvību, cenzūras aizliegumu, kā arī ar brīvā tirgus un
konkurences principu ievērošanu masu mediju jomā.
Krievijas īstenotā politika, ar dažādiem ietekmes līdzekļiem
veidojot Latvijas sabiedrisko domu sev vēlamā virzienā, ir
galvenais ārējais apdraudējums Latvijas informatīvajai telpai, jo
šī mērķa sasniegšanai Latvijā tiek uzturēta un attīstīta noturīga
Krievijas informatīvās telpas klātbūtne, kas rada būtisku un
daudzos gadījumos arī nevienlīdzīgu konkurenci Latvijas
informatīvajai telpai. Latvijas sabiedriskās domas veidošanai
Krievija izmanto plašu līdzekļu klāstu, kas orientēts uz dažādām
auditorijām. Starp tiem ilgstoši ir jau minētās Krievijas
televīzijas, kā arī radiostacijas, no kurām vairākas Latvijā
retranslē Krievijā veidotu saturu. Krievijai ir izdevīga arī vāja
krievu valodā rakstošā žurnālistika Latvijā, jo tādā gadījumā tā
būs vairāk atkarīga un ietekmējama no Krievijas puses, par ko arī
liecina pēdējo gadu tendences. Papildus tam, Krievija plāno
īstenot vairākus specifiskus informatīvās ietekmes projektus
televīzijas un radio jomā, kā arī interneta vidē, kas aptvertu ne
tikai Latviju, bet arī citas Eiropas valstis.
Latvijas sabiedriskā doma tiek ietekmēta, pasniedzot tai
vairākus vēstījumus, kas var mainīties atkarībā no
mērķauditorijas. Starp šiem vēstījumiem ir pozitīva priekšstata
radīšana par Krieviju. Šis vēstījums tiek pretnostatīts ar citu
vēstījumu par Rietumiem, parādot, ka tie piedzīvo ekonomisko
norietu un vērtību degradāciju. Latvijas sabiedrībā mākslīgi tiek
radīts negatīvs priekšstats par NATO, kas nebūs spējīga aizsargāt
Latviju ārēju draudu gadījumā un ES, kas nav varējusi nodrošināt
Latvijas ekonomisko izaugsmi un labklājību. Ar dažādu vēstījumu
starpniecību ilgtermiņā tiek radīta arī neticība Latvijas
valstij, neuzticība tās amatpersonām, valsts institūcijām un
politiķiem, tādā veidā padziļinot plaisu starp valsti un
sabiedrību, kā arī vairojot sabiedrībā psiholoģisko nedrošību par
nākotni.
Ārējā apdraudējuma ietekme uz Latvijas informatīvo telpu ir
ļoti iedarbīga, jo to pastiprina mijiedarbība ar vairākiem
iekšējiem faktoriem. Starp tiem jāmin Latvijas sabiedrības
etniskais sastāvs, valodas lietojums ģimenē, kā arī vidējā un
vecākajā paaudzē gadiem izveidojušies mediju lietošanas ieradumi,
kas daļēji pāriet arī uz jaunāko paaudzi. Latvijas informatīvā
telpa joprojām nosacīti dalās divās lielās auditorijās - tie, kas
informāciju uztver latviešu valodā un tie, kas krievu valodā.
Krievijas ietekmes aktivitāšu informatīvajā vidē efektivitāti
veicina Krievijas plašsaziņas līdzekļu pieejamība Latvijā un
lielas sabiedrības daļas izvēle lietot tos kā galveno
informācijas un izklaides avotu. Daļa auditorijas, tostarp
latvieši, faktiski joprojām tiek pieradināti skatīties Krievijas
televīzijas kanālus, jo tie sastāda būtisku daļu no televīzijas
pakalpojumu sniedzēju klientiem piedāvātajām kanālu paketēm.
Latvijas prioritātes informatīvajai
telpai radītā apdraudējuma novēršanai:
Sabiedrisko mediju attīstība
Latvijas sabiedriskie mediji ir jāuztver kā daļa no nacionālās
drošības sistēmas un, tāpat kā ir jāpalielina finansējums
drošības stiprināšanai citās jomās, arī sabiedrisko mediju
attīstībā ir jāiegulda lielāks finansējums, nekā līdz šim.
Sabiedriskajiem medijiem ir jāuzrunā dažādas mērķauditorijas
un tiem ir jābūt pieejamiem visā Latvijas teritorijā. Viena no
Latvijas sabiedrisko mediju specifiskajām mērķauditorijām ir
Latvijas mazākumtautības. Šai mērķa grupai ir jārada un jāpiedāvā
kvalitatīva un saprotama alternatīva Krievijas informatīvo telpu
pārstāvošajiem informācijas avotiem, nodrošinot izvēles iespējas.
Sabiedriskajiem medijiem ir jāatspoguļo arī informācija par
norisēm Latvijas reģionos. Tādā veidā tiktu veicināta Rīgas un
citu pilsētu iedzīvotāju informētība par reģionu aktualitātēm,
vairojot reģionu pievilcību un sekmējot to attīstību. Vienlaikus
tiktu demonstrēts, ka Rīgā arī ir interese par reģionu
iedzīvotāju problēmām, mazinot reģionu iedzīvotāju atstumtības
sajūtu.
Krievijas informatīvās telpas
ietekmes mazināšana
Latvijā jānodrošina efektīva masu mediju monitoringa un
uzraudzības sistēma, lai mazinātu iespējas attīstīties šeit
noturīgai Krievijas informatīvajai telpai. Šim nolūkam ir
nepieciešams veikt arī tiesiskā regulējuma sakārtošanu, lai
novērstu situāciju, kad Latvijas informatīvajā telpā netraucēti
var darboties citās valstīs reģistrēti masu mediji un izplatīt
informāciju, kas ir pretrunā ar Latvijas valsts nacionālajām
interesēm.
Papildus efektīvam tiesiskajam mehānismam Krievijas
informatīvās telpas ietekmes mazināšanai ir jāpiedāvā ilgtermiņa
alternatīva tieši no saturiskā viedokļa, vienlaikus ar
sabiedrisko mediju attīstību, nodrošinot daudzveidīgāku
komerctelevīziju un kabeļtelevīziju piedāvājumu, no kura
patērētājiem iespējams izvēlēties arī Eiropā radītu audiovizuālo
produkciju.
Mediju lietotprasmes un mediju
nozares izglītības veicināšana
Valstij sadarbībā ar sabiedriskajiem un komercmedijiem ir
jāpievērš īpaša uzmanība sabiedrības izglītošanai par to, kā
atšķirt objektīvu informāciju no dezinformācijas un propagandas,
tādā veidā veicinot iedzīvotāju kritisko domāšanu un spēju
analizēt, vērtēt un atpazīt pret to īstenotās informatīvās
ietekmes aktivitātes, kas mērķtiecīgi grauj uzticību valstij un
tās īstenotajai politikai.
4.6. Latvijas ekonomikai radītā
apdraudējuma novēršana
Ekonomiskā drošība ir viens no būtiskākajiem nacionālās
drošības aspektiem, kuras pamatā ir spēja nodrošināt ekonomiskās
vides stabilitāti un ilgtspējīgu izaugsmi. Ekonomiskās sistēmas
stabilitāte ir saistīta ar vairākiem ekonomiskās vides faktoriem
(iekšējā patēriņa tirgus un ekonomiskās sistēmas atvērtība,
nodokļu un investīciju vides paredzamība, ēnu ekonomikas
īpatsvars, u.c) kā arī pieejas nodrošināšanu ražošanas un
pakalpojumu sniegšanas resursiem (izejmateriāliem,
energoresursiem, investīcijām, infrastruktūrai, darbaspēkam
u.c.). Ekonomikas izaugsme ir būtisks priekšnoteikums, lai
nodrošinātu nacionālās drošības mērķu īstenošanu ne vien tūlītēja
ekonomiskā apdraudējuma gadījumā, bet arī ilgtermiņā. Šajā
kontekstā ir būtiski veicināt uzņēmējdarbības attīstību un
konkurētspēju, kā arī paplašināt pieeju eksporta tirgiem.
Latvijas ekonomisko vidi raksturo vairāki būtiski aspekti,
kuri ietekmē ekonomikas stabilitāti un izaugsmi. Sistēmiskā
izpratnē Latvijas ekonomisko vidi raksturo ierobežota pieeja
izejmateriāliem un ražošanas līdzekļiem (tostarp finansēm un
energoresursiem), mazs iekšējais tirgus, kā arī tieša reakcija uz
ekonomiskajām norisēm starptautiskā un reģionālā līmenī, ņemot
vērā Latvijas ekonomikas atvērtību un orientēšanos uz ārējiem
importa un eksporta tirgiem. Bez minētajiem aspektiem ir
identificējami arī citi būtiski elementi, kuri parāda Latvijas
ekonomiskās vides ievainojamību. Viens no tiem ir ekonomiski
aktīvo iedzīvotāju skaita samazināšanās, kas rada darbaspēka
deficītu un ierobežo ekonomiskās aktivitātes potenciālu kopumā.
Tāpat Latvijā joprojām saglabājas augsts ēnu ekonomikas līmenis,
kas negatīvi ietekmē uzņēmējdarbības un investīciju vidi un
pastiprina valsts iekšpolitisko ievainojamību. Nodokļu
nemaksāšana kā viena no ēnu ekonomikas pazīmēm raksturo
iedzīvotāju negatīvu attieksmi pret valdības īstenoto politiku.
Lai mainītu šo attieksmi, ir nepieciešams ilgtermiņa darbs,
parādot sasaisti starp nomaksātajiem nodokļiem un valsts spēju
ieguldīt lielākus līdzekļus aizsardzībā, valsts robežas drošībā,
ceļu infrastruktūrā, izglītībā, medicīnā un sociālajā jomā.
Ņemot vērā Latvijas tautsaimniecības struktūru, ārvalstu
investīciju nepieciešamību, kā arī situāciju būtiskākajos preču
un pakalpojumu eksporta un importa noieta tirgos, Latvijas
ekonomiskā attīstība ir cieši saistīta ar norisēm ES. Vidējā
termiņā Latvijas ekonomiskās izaugsmes fonu negatīvi iespaido
mērenā eirozonas izaugsme, Krievijas ekonomiskā lejupslīde un
tirdzniecības ierobežojumi. Ilgtermiņā ekonomiskās drošības
nostiprināšanai nepieciešams pastiprināt aktivitātes tirgos
Eiropā un Ziemeļamerikā, kā arī strauji augošajos Āzijas un
Latīņamerikas reģionos. Investīciju jomā primārā uzmanība jāvelta
kvalitatīvu investīciju piesaistei reālās ekonomikas sektoros no
uzticamiem investoriem. Papildus jāturpina pilnveidot Latvijas
normatīvo aktu bāzi un labas pārvaldības principu ieviešanu
publiskajā un privātajā sektorā, tādā veidā kāpinot Latvijas
konkurētspēju un produktivitāti.
Līdz ar ierobežotu pieeju resursiem, viens no svarīgākajiem
Latvijas ekonomiskās un vienlaikus arī nacionālās drošības
jautājumiem ir enerģētiskā drošība. Dabasgāzes patēriņš Latvijā
pēdējos gados turpina samazināties, taču atkarība no viena
dabasgāzes piegādātāja potenciāli dod iespējas izdarīt uz Latviju
politisku un ekonomisku spiedienu, manipulējot ar šī
energoresursa cenām, nosacījumiem un piegādes pārtraukšanu.
Enerģētiskās drošības jautājumus Latvijai ir jārisina ciešā
sadarbībā ar pārējām Baltijas valstīm, kā arī citām ES
dalībvalstīm.
Tranzīta nozare ir viena no svarīgākajām Latvijas ekonomikas
nozarēm, taču plānojot tās attīstību, ir svarīgi sabalansēt
ekonomisko ieguvumu, ko valsts iegūst no šīs nozares un
potenciālos riskus nonākt vēl lielākā atkarībā no atsevišķiem
kravu piegādātājiem un turpinot koncentrēties uz zemas
pievienotās vērtības kravu apstrādi. Arī tranzīta nozari var
izmantot politiska un ekonomiska spiediena radīšanai pret
Latviju, manipulējot ar kravu tranzīta pārtraukšanu caur Latviju,
riskiem zaudēt ieņēmumus valsts budžetā un bezdarba pieaugumu
nozarē strādājošajiem.
Lai stiprinātu Latvijas ekonomisko drošību, Latvijas
stratēģiskais mērķis ir stabilas un prognozējamas ekonomiskās
vides radīšana, uzņēmējdarbības attīstības veicināšana, ārējo
eksporta tirgus diversifikācija, alternatīvu enerģijas resursu
piegādes avotu nodrošināšana un tranzītā pārvadāto kravu veidu un
piegādātāju dažādošana.
Latvijas prioritātes tās ekonomikai
radītā apdraudējuma novēršanai:
Stabilas un prognozējamas
ekonomiskās vides nodrošināšana
Nacionālā līmenī Latvijas valsts institūcijām ir jāturpina
īstenot sabalansēta ekonomikas attīstība un pārdomāta fiskālā
politika. Īpaša uzmanība jāpievērš ēnu ekonomikas apkarošanas
pasākumiem un nodokļu iekasēšanas uzlabošanai, īstenojot nodokļu
nemaksāšanas risku sistemātisku apzināšanu, novērtēšanu un
atbilstošus kontroles pasākumus. Svarīgi ir paaugstināt tiesību
aizsardzības, kā arī par korupcijas apkarošanu atbildīgo
institūciju kapacitāti ekonomisko un finanšu noziegumu un
koruptīvo shēmu atklāšanā un izmeklēšanā, kā arī tiesu sistēmas
darba efektivitāti šādu noziegumu iztiesāšanā. Nepieciešams
uzlabot finanšu sektora uzraudzību, lai novērstu iespējas
legalizēt nelikumīgi iegūtos finanšu līdzekļus.
Ilgtspējīgas ekonomikas izaugsmei ir svarīgi nodrošināt
kvalificēta darbaspēka pieejamību, zinātnes iesaistīšanu un
inovāciju izmantošanu biznesa attīstībā, veidojot projektus, kas
ir orientēti uz ražošanu ar augstu pievienoto vērtību. Īpaša
uzmanība ir jāpievērš uzņēmējdarbības iniciatīvas attīstīšanai
Latvijas reģionos. Lai sasniegtu šos mērķus, ir jāveic
ieguldījumi kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā, darbaspēka
apmācībā, zinātnes un pētniecības attīstībā, kā arī jāveicina
zinātnieku un uzņēmēju sadarbība. Šiem mērķiem papildus valsts
budžeta līdzekļiem efektīvi jāizmanto iespēja pretendēt uz ES
struktūrfondu finansējumu.
Ārējā ekonomiskā politika un
ārvalstu investīciju kontrole
Ņemot vērā ekonomikas saistību ar starptautiskajiem un
reģionālajiem ekonomiskajiem procesiem un nepieciešamību
savlaicīgi reaģēt uz izmaiņām ekonomiskajā vidē, Latvijai ir
būtiski nodrošināt efektīvu pieeju lēmumu pieņemšanas procesiem
un ekonomisko interešu aizsardzības instrumentiem starptautisku
un reģionālu organizāciju ietvaros. Šajā sakarā ir būtiski
turpināt efektīvu nacionālo interešu aizstāvēšanu ES un Pasaules
tirdzniecības organizācijas ietvaros.
Veidojot Latvijas ārējo ekonomisko politiku, jāveicina
investīciju piesaiste un eksporta tirgu dažādošana. Krievijas
ekonomiskā recesija, kā arī tās atbilde uz ES vērstajām
sektorālajām sankcijām virknei Latvijas uzņēmumu, jo īpaši
pārtikas nozarē, liek apgūt jaunus eksporta tirgus savas
produkcijas noietam. Lai sniegtu atbalstu uzņēmējiem jaunu tirgu
meklēšanā, Latvijai nepieciešams turpināt koordinētu ārējo
ekonomisko politiku, paplašināt vēstniecību tīklu un rūpēties par
pozitīva Latvijas starptautiskā tēla veidošanu.
Piesaistot ārvalstu investīcijas, Latvijas interesēs ir
īstenot pārdomātu ārvalstu investīciju regulējošo politiku, lai
novērstu iespējas šaubīgiem investoriem ietekmēt stratēģiski
nozīmīgas ekonomikas nozares, kas var radīt apdraudējumu
nacionālajai drošībai.
Energoresursu piegāžu drošība
Latvijai ir jārada alternatīvu enerģijas avotu pieejamība un
konkurence starp energoresursu piegādātājiem, kas ir svarīgi
priekšnoteikumi energoresursu piegāžu drošībai un
konkurētspējīgai cenai. Latvijai sadarbībā ar pārējām Baltijas
valstīm un kopējā ES enerģētikas tirgus ietvaros nepieciešams
paaugstināt energoapgādes drošības līmeni, lai piegāžu kavēšanās
gadījumā patērētājiem Latvijā tiktu nodrošinātas nepārtrauktas un
savlaicīgas energoresursu piegādes. Enerģētiskās drošības
kontekstā viena no svarīgākajām Latvijas prioritātēm ir
nodrošināt trešās puses piekļuvi esošajai dabasgāzes
infrastruktūrai, lai paredzētajā laikā liberalizētu dabasgāzes
tirgu, kā arī nodalīt dabasgāzes pārvaldi un tirdzniecību.
Latvijai jāturpina darbs pie reģionālo enerģētikas projektu
īstenošanas dabasgāzes apgādes jomā, veidojot nepieciešamos
starpsavienojumus un integrējoties kopējā ES dabasgāzes
infrastruktūrā, kā arī elektroenerģijas piegādes jomā, ilgtermiņā
nodrošinot elektroenerģijas bāzes jaudu un starpsavienojumu jaudu
palielināšanu ar kaimiņvalstīm.
Latvijai jāatbalsta tādu tehnoloģiju izmantošana, kas taupa
energoresursus, rada jaunas darbavietas un ir videi draudzīga.
Šajā kontekstā nozīmīga ir vietējo energoresursu izmantošana, kas
vienlaikus ir ekonomisko aktivitāti veicinošs faktors Latvijas
reģionos.
Tranzīta kravu plūsmas
diversifikācija
Tranzīta nozares darbībā pretēji centieniem palielināt
pārkrauto un pārvadāto kravu apjomus, ir jācenšas diversificēt
kravu piegādātājus, kravu izcelsmes valstis un piegādes
maršrutus. No zemas pievienotās vērtības kravu apstrādes
ilgtermiņā ir jāpāriet uz vērtīgāku kravu pārvadāšanu un papildus
pievienotās vērtības radīšanu šīm kravām Latvijas ostās un
loģistikas termināļos.
Latvijai jāturpina darbs pie dzelzceļa un ceļu infrastruktūras
attīstības ne tikai austrumu virzienā, bet arī starp pārējām
Baltijas valstīm, nodrošinot Baltijas valstu dzelzceļa un ceļu
infrastruktūras savienojamību ar ES valstīm. Vienlaikus ar šo
darbu Latvijai ar pārējām Baltijas valstīm ir jāveido kopīgi
transporta un loģistikas projekti, konkurējot nevis savā starpā,
bet reģionālā līmenī ar citiem transporta koridoriem.
4.7. Starptautiskā terorisma radītā
apdraudējuma novēršana
Kopš 2011.gada terorisma radītais apdraudējums ir būtiski
pieaudzis un tas skaidrojams ar bruņoto konfliktu Sīrijā un
Irākā, uz kuru devušies ievērojams skaits islāmistu no Eiropas
valstīm ar mērķi pievienoties tur bāzētajām teroristu grupām.
Kopumā no Eiropas valstīm uz šo reģionu ir devušies no četriem
līdz sešiem tūkstošiem islāmistu.
Galvenos riskus rada fakts, ka pēc nonākšanas Sīrijā un Irākā
šīs personas iziet praktisku un ideoloģisku apmācību teroristu
treniņnometnēs. Iegūtās zināšanas un prasmes var tikt izmantotas
teroristiska rakstura uzbrukumu plānošanai pēc atgriešanās savā
mītnes valstī Eiropā.
Teroristu uzbrukumi Parīzē un Kopenhāgenā 2015.gadā apliecina,
ka nozīmīgākajiem teroristiska rakstura draudiem ir pakļautas
personas un objekti, kurus radikālie islāmisti vērtē kā islāma
reliģijas zaimotājus. Tāpat arī nozīmīgiem terorisma draudiem ir
pakļautas tiesību aizsardzības institūciju amatpersonas un
bruņoto spēku karavīri, kā arī ebreji un ar viņiem saistīti
objekti. Ilgtermiņa terorisma attīstības tendences apliecina, ka
arī cilvēku masveida pulcēšanās vietas saglabājas kā viens no
prioritārajiem islāmistu teroristu uzbrukuma mērķiem.
Latvijā šobrīd nav konstatētas personas, to grupas vai
organizācijas, kas savu ideoloģisko mērķu sasniegšanai plānotu
izmantot teroristiskas metodes, taču vienlaicīgi Latvijā ir
identificēti atsevišķi indivīdi, kuri ir izrādījuši interesi par
pievienošanos Sīrijā un Irākā bāzētajām islāmistu grupām.
Latvija nav atrauta no Eiropā notiekošajiem procesiem, līdz ar
to arī turpmāk Latvijas nacionālās drošības interesēs ir būtiski
sniegt savu ieguldījumu cīņā pret starptautisko terorismu, lai
novērstu terorisma draudu pieaugumu NATO un ES dalībvalstīs.
Savukārt, nacionālā līmenī nepieciešams turpināt pilnveidot esošo
pretterorisma sistēmu, lai nodrošinātu terorisma radīto draudu
savlaicīgu novēršanu.
Latvijas prioritātes starptautiskā
terorisma radītā apdraudējuma novēršanai:
Līdzdalība starptautiskajās
terorisma apkarošanas operācijās un starptautiskā sadarbība
Latvijas nacionālās drošības interesēs ir veicināt terorisma
apkarošanu reģionos, kuros bāzējas starptautiskās teroristu
organizācijas un notiek teroristu apmācība un terora aktu
plānošana pret ES un NATO dalībvalstīm. Tāpēc Latvijai kopā ar
citu ES un NATO dalībvalstu spēkiem nepieciešams piedalīties
starptautiskajās miera nodrošināšanas misijās, lai atbalstītu
citu valstu spēju kontrolēt drošības situāciju savā teritorijā,
vienlaicīgi novēršot ekstrēmisma ideju un terorisma tendenču
izplatīšanos ārpus terorisma riska reģioniem.
Terorisma radītā apdraudējuma novēršanā būtiska loma ir
starptautiskai sadarbībai, kas ir viens no galvenajiem
pretterorisma preventīvo pasākumu elementiem. Pretterorisma
politikas plānošanas jomā Latvijai ir nepieciešams aktīvi
līdzdarboties un sniegt savu ieguldījumu ES un NATO īstenotajās
aktivitātēs, lai mazinātu un savlaicīgi novērstu terorisma
draudus, kas vērsti pret ES valstīm un to iedzīvotājiem.
Vienlaicīgi valsts drošības iestādēm nepieciešams turpināt
attīstīt un pilnveidot informācijas apmaiņu ar citu valstu
specdienestiem.
Valsts, pašvaldību un juridisko
iestāžu sadarbība pretterorisma jomā
Nacionālās pretterorisma sistēmas ietvaros valsts drošības
iestādēm, kā arī citām pretterorisma pasākumos iesaistītajām
institūcijām nepieciešams nodrošināt efektīvāku sadarbību, lai
nodrošinātu savlaicīgu informācijas apmaiņu par terorisma
subjektu radīto apdraudējumu. Preventīvo pretterorisma pasākumu
ietvaros nepieciešams attīstīt reģionālo sadarbību, veicinot
vienotu izpratni par pretterorisma pasākumiem un rīcību terorisma
apdraudējuma gadījumos. Papildus sadarbībā ar citām institūcijām
Drošības policijai kā galvenajai pretterorisma pasākumus
koordinējošai institūcijai jānodrošina esošo plānu un procedūru
pārskatīšana, kā arī to aktualizēšana atbilstoši drošības
situācijai reģionā.
Terorisma riska objektu drošība
Valsts drošības iestādēm jāturpina īstenotās aktivitātes
terorisma riska objektu (kritiskās infrastruktūras un cilvēku
masveida pulcēšanās objektu) fiziskās drošības līmeņa
paaugstināšanai, kā arī nepieciešamības gadījumā jānodrošina
kritiskās infrastruktūras kopuma pārskatīšana. Nepieciešams
nodrošināt kritiskās infrastruktūras objektu drošības pasākumus
reglamentējošo dokumentu kvalitatīvas izstrādes koordināciju un
to īstenošanas efektivitātes kontroli.
4.8. Kiberapdraudējuma novēršana
Kiberapdraudējums Latvijai pieaug un tas ir uzskatāms par
ievērojamu valsts drošības apdraudējuma risku. Apdraudējumi
kibertelpā pastāv ciešā saiknē ar politiskajiem, ekonomiskajiem,
militārajiem un sociālajiem notikumiem, un ģeopolitisko situāciju
kopumā. Kiberapdraudējums ir jāvērtē kontekstā ar vispārējo
apdraudējumu, ko Latvijai rada citas valstis, kā arī ar
apdraudējumu Latvijai kā starptautisko organizāciju (ES un NATO)
un starptautisko misiju dalībniecei. Ar kiberapdraudējumu
saistītos nacionālās drošības riskus būtiski paaugstina valsts
pārvaldes institūciju, sabiedrības un ekonomikas atkarība no
informācijas tehnoloģijām.
Pēdējos gados ir pieaudzis to valstu skaits, kam ir
ievērojamas spējas veikt kiberizlūkošanu, informācijas operācijas
un destruktīvas darbības kibertelpā (pakalpojumu bloķēšana,
informācijas tehnoloģiju iekārtu bojāšana, fiziskās
infrastruktūras bojāšana). Pieaug arī atsevišķu valstu, tostarp
Krievijas, gatavība šīs spējas pielietot. Būtisku drošības risku
rada Krievijas spēju attīstība datu plūsmas vadīšanā, kā arī
spēju attīstība izmantot internetu sabiedrības viedokļa izpētē un
virzīšanā. Kiberspēju pielietošana pret citu valsti ir
salīdzinoši lēts ierocis, kas visbiežāk ir anonīms, bez
notveršanas riska īstenojams no savas teritorijas un pret to ir
sarežģīti aizsargāties.
Apdraudējumu kibertelpā var radīt ārvalstu specdienesti,
bruņoto spēku pakļautībā izveidotas kibervienības, kā arī
atsevišķi hakeru grupējumi, kas darbojas saskaņā ar valsts
institūciju uzdevumiem, vai pēc savas iniciatīvas. Apdraudējums
kibertelpā var tikt vērsts pret valsts un nevalstisko sektoru, kā
arī atsevišķām personām un uzņēmumiem.
Latvijas kibertelpas drošības riskus palielina nepietiekama
valsts un privātā sektora izpratne par nepieciešamību stiprināt
informācijas tehnoloģiju drošību, nepietiekams augsti kvalificētu
informācijas tehnoloģiju speciālistu skaits Latvijā un to
aizplūšana uz ārvalstīm, kā arī nepietiekama tiesību aizsardzības
institūciju spēja atklāt kibernoziegumus un nepilnīgs normatīvais
regulējums šo noziegumu veicēju sodīšanai.
Latvijas prioritātes
kiberapdraudējuma novēršanai:
Efektīva kiberdrošības politikas
īstenošana
Kiberapdraudējuma kontrole un samazināšana ir iespējama tikai
sasaistē ar efektīvi īstenotu valsts kiberdrošības politiku, kas
ilgtermiņā un sistemātiski nodrošinātu rīcībspēju krīzes
situācijās, attīstītu informācijas un tehnoloģiju jomas tiesisko
regulējumu, izglītotu sabiedrību, kā arī mērķtiecīgi strādātu pie
cilvēkresursu nodrošinājuma nozarei. Pēdējos gados ir izstrādāti
un pieņemti vairāki politikas plānošanas dokumenti - Latvijas
kiberdrošības stratēģija 2014.-2018.gadam un rīcības plāns,
Informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādnes
2014.-2020.gadam. Minētajos politikas dokumentos paredzēto
pasākumu pilnvērtīga īstenošana ir būtisks priekšnoteikums valsts
kiberdrošības uzlabošanai. Pilnveidojot informācijas un
tehnoloģiju jomu regulējošo nacionālo normatīvo aktu bāzi un
līdzdarbojoties starptautisko normu izstrādē, jāsaglabā
samērīgums starp indivīdu tiesībām un nacionālās drošības
interesēm.
Atbildīgajām institūcijām jānodrošina regulāra un savlaicīga
kiberdrošības normatīvā regulējuma, tostarp institūciju iekšējo
drošības instrukciju pārskatīšana, ņemot vērā aktuālās
kiberapdraudējuma izmaiņas un straujo dinamiku.
Apdraudējuma identificēšanas un
reaģēšanas spēju stiprināšana
Kiberapdraudējuma apzināšanās un izpratne par tā nozīmību ir
svarīga kā valsts, tā sabiedrības līmenī. Iedzīvotājiem ir
jāapzinās riski, kādus var radīt neapdomīga, nepareiza vai
pavirša rīcība kibertelpā. Vienlaikus ir jāstiprina
kiberapdraudējuma novēršanā iesaistīto institūciju spējas
savlaicīgi identificēt, kā arī efektīvi un ātri novērst
apdraudējumu kibertelpā. Apdraudējuma novēršanā iesaistītajām
institūcijām sistemātiski jāstrādā pie darba metožu un
instrumentu attīstīšanas, piemērojot tos aktuālajai kibertelpas
apdraudējuma situācijai, kā arī jāstrādā pie reakcijas laika
samazināšanas.
Valsts drošības iestādēm nepieciešams stiprināt interneta
lietotāju radītā satura monitoringa spējas, ar mērķi identificēt
pret Latvijas valsts drošību mērķtiecīgi vērstās darbības un
novērst tās.
Informācijas infrastruktūras
drošības stiprināšana
Valsts drošības iestādēm sadarbībā ar Informācijas tehnoloģiju
drošības incidentu novēršanas institūciju CERT.LV jāturpina darbs
pie informācijas kritiskās infrastruktūras drošības procedūru
pilnveidošanas, savlaicīgas risku identificēšanas, kritiskās
informācijas infrastruktūras turētāju un drošības personāla
apmācības, kā arī jāīsteno sistemātiska drošības režīma
ievērošanas kontrole infrastruktūras objektos. Jāstrādā pie tā,
lai privāto kritiskās informācijas infrastruktūras objektu
iekļaušana kritiskās informācijas infrastruktūras objektu
sarakstā tās turētājiem līdztekus papildus pienākumiem sniegtu
arī uzņēmējdarbības ieguvumus.
Būtiski ir veidot CERT.LV sadarbību arī ar tiem interneta
pakalpojumu sniedzējiem, kas nav kritiskās infrastruktūras
turētāji. Jāveicina savstarpēja uzticēšanās un kopēja izpratne
par nepieciešamību paaugstināt visu interneta sakaru un
pakalpojumu sniedzēju infrastruktūras drošību.
Par kiberdrošību atbildīgajām institūcijām sistemātiski un
regulāri jāorganizē ielaušanās testu veikšana, apmācība un
informācijas apmaiņa starp visām iesaistītajām pusēm, lai
paaugstinātu drošības līmeni ne tikai atsevišķos objektos, bet
visā informācijas tehnoloģiju nozarē kopumā.
Starpinstitucionālās un
starptautiskās sadarbības pilnveidošana
Par kiberapdraudējuma novēršanu atbildīgajām valsts
institūcijām jāveido cieša savstarpējā un starptautiskā
sadarbība. Vienlaikus šīm institūcijām jāstiprina sadarbība ar
privāto sektoru, nodrošinot savstarpēju izpratni un palīdzību
kiberdrošības stiprināšanā valstī kopumā un kiberapdraudējuma
novēršanā. Regulāras nacionāla līmeņa kiberdrošības mācības ir
nepieciešamas, lai stiprinātu reaģēšanas spējas un savstarpējo
sadarbību, kā arī paaugstinātu izpratni par kiberapdraudējuma
nozīmīgumu.
Kiberapdraudējumam ir pārrobežu raksturs, tas vienlaikus var
būt vērsts ne tikai pret Latvijas nacionālajām drošības
interesēm, bet kopumā pret NATO un ES, kā arī Latvijas
starptautiskajiem partneriem. Starptautiskā sadarbība ir
priekšnoteikums nopietnu kiberincidentu atklāšanai, un tā īpaši
pilnveidojama ar Baltijas un ziemeļvalstu partneriem.
Jāturpina aktīva Latvijas līdzdalība kiberaizsardzības spējas
stiprinošās starptautiskās mācībās un kiberuzbrukumu simulācijās,
tostarp nostiprinot NATO sadarbības procedūras.
5. Noslēgums
Drošības vide pasaulē ir mainījusies un kļuvusi
neprognozējamāka. Draudu avotu skaits ir pieaudzis, to
identificēšana un pretdarbības plānošana prasa arvien jaunus
izaicinājumus.
Ar izmaiņām drošības vidē un draudu avotu pieaugumu saskaras
visa eiroatlantiskā telpa, pie kuras pieder Latvija, un atsevišķi
draudu faktori vistiešākajā veidā ietekmē Latvijas nacionālo
drošību.
Latvija ir ES un NATO dalībvalsts. Neskatoties uz finansiālo
atbalstu un investīcijām, ko dod Latvijas dalība ES un drošības
garantijām, ko Latvijai sniedz NATO, Latvijai ir pietiekami daudz
prioritāšu nacionālās drošības jomā, kas mūsu valstij ir jārisina
patstāvīgi, galveno uzsvaru liekot uz iekšējo drošību.
Nacionālās drošības apdraudējumu apzināšana, novēršana un
pārvarēšana būs sekmīga, ja tajā iesaistīsies visa valsts
pārvalde, savukārt sabiedrība šos centienus izpratīs, atbalstīs
un aktīvi līdzdarbosies.
Koncepcijā iekļautās prioritātes nacionālās drošības
apdraudējuma novēršanai tiks izmantotas, plānojot un definējot
konkrētus pasākumus un līdzekļus valsts apdraudējuma
neitralizācijai un novēršanai, kas tiks iekļauti Nacionālās
drošības plānā.