"Par Civilprocesa likuma
132. panta pirmās daļas 3. punkta un 223. panta
6. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes
92. pantam"
Latvijas Republikas Satversmes tiesas
spriedums
Latvijas Republikas vārdā
Rīgā, 2005.gada 17.janvārī Lietā
Nr. 2004-10-01
Latvijas Republikas Satversmes
tiesa šādā sastāvā: tiesas sēdes priekšsēdētājs Aivars Endziņš,
tiesneši Romāns Apsītis, Aija Branta, Ilma Čepāne, Juris
Jelāgins, Gunārs Kūtris un Andrejs Lepse,
pēc sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Asmers"
pieteikuma,
pamatojoties uz Latvijas Republikas Satversmes 85. pantu un
Satversmes tiesas likuma 16. panta 1. punktu,
17. panta pirmās daļas 11. punktu un 28.1
pantu, rakstveida procesā 2004. gada 21. decembrī
tiesas sēdē izskatīja lietu
"Par Civilprocesa likuma 132. panta pirmās daļas
3. punkta un 223. panta 6. punkta atbilstību
Latvijas Republikas Satversmes 92. pantam".
Konstatējošā
daļa
1. Civilprocesa likuma
132. panta pir-mās daļas 3. punkts un 223. panta
6. punkts (turpmāk - apstrīdētās normas) attiecīgi
noteic, ka tiesnesis atsakās pieņemt prasības pieteikumu un tiesa
izbeidz tiesvedību lietā, ja "puses likumā noteiktajā kārtībā
vienojušās par strīda nodošanu izskatīšanai šķīrējtiesā".
2. Pieteikuma iesniedzējs - sabiedrība ar ierobežotu
atbildību "Asmers" (turpmāk - Pieteicējs) - lūdz
izvērtēt apstrīdēto normu atbilstību Latvijas Republikas
Satversmes (turpmāk - Satversme) 92. pantam.
Pieteicējs uzskata, ka Satversmes
92. pantā garantēto tiesību aizskārums radies sakarā ar
strīda izskatīšanu Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras
šķīrējtiesā, kurā tas kā atbildētājs bija iesaistīts tiesvedībā
pret akciju sabiedrību "RBS Skals". Pušu strīds tika izskatīts
šķīrējtiesā, izpildot projektēšanas un būvniecības līgumā
iekļautu šķīrējtiesas klauzulu.
Šķīrējtiesas spriedumu Pieteicējs uzskatīja par nepamatotu, tomēr
vispārējās jurisdikcijas tiesā nespēja sekmīgi iebilst pret
izpildu raksta izsniegšanu.
Konstitucionālajā sūdzībā Pieteicējs norāda, ka, pirmkārt, lietas
izskatīšana šķīrējtiesā nevar tikt pielīdzināta taisnīgai un
atklātai lietas savlaicīgai izskatīšanai neatkarīgā un objektīvā
tiesā Satversmes un Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijas (turpmāk - Konvencija) izpratnē un,
otrkārt, demokrātiskā un tiesiskā valstī tiesību subjektam nav
saistoša līgumā ietverta atteikšanās no Satversmē vai Konvencijā
garantētām cilvēktiesībām.
Pieteicējs vērš uzmanību uz, viņaprāt, būtisku atšķirību
vispārējās jurisdikcijas tiesu un šķīrējtiesu regulējumā: neesot
noteikts, ka šķīrējtiesas spriedumam jābūt likumīgam, pamatotam
un motivētam. Ja šāda prasība tiktu izvirzīta un turklāt "likums
noteiktu, ka šķīrējtiesas sprieduma likumību un pamatotību ir
tiesīga izvērtēt likumā noteikta valsts tiesas institūcija",
šķīrējtiesas, pēc Pieteicēja domām, varētu pastāvēt.
3. Institūcija, kas izdevusi
apstrīdētās normas, - Saeima - atbildes rakstā norāda,
ka tās nav pretrunā ar Satversmes 92. pantu.
Saeima uzskata, ka apstrīdētajām
normām ir leģitīms mērķis, proti, tās mazina tiesu noslogotību:
ja nebūtu apstrīdēto normu un šķīrējtiesu institūciju, tajās
izskatītie strīdi būtu jāizskata tiesā un tas radītu pārslodzi.
Citviet atbildes rakstā kā apstrīdēto normu nodrošinātās
priekšrocības Saeima min iespēju uzticēt strīda izskatīšanu
personām, kuras, pēc pušu domām, tam ir vispiemērotākās, kā arī
pabeigt tiesvedību salīdzinoši īsā laika periodā.
Saeima arī analizē šķīrējtiesas klauzulas līgumisko dabu,
secinot, ka apstrīdētās normas nodrošina pušu līdzsvara
saglabāšanu, jo neļauj nevienai no tām vienpusēji atteikties no
pielīgtā strīdu risināšanas mehānisma. Saeima uzsver, ka
Civilprocesa likums pasargā lietas dalībniekus no pārmērīgi ilga
šķīrējtiesas procesa, 493. pantā norādītajos gadījumos tomēr
pieļaujot vienpusēju atkāpšanos no šķīrējtiesas līguma.
Tāpat Saeima vērš uzmanību uz ierobežojumiem dažu kategoriju
strīdu nodošanai izskatīšanai šķīrējtiesā un uz šķīrējtiesas
kompetenci lemt par piekritību.
Visbeidzot, Saeima norāda, ka personas tiesības tiek aizsargātas
izpildu raksta izsniegšanas stadijā, kad saskaņā ar Civilprocesa
likuma 536. pantu tas netiek izsniegts, ja lieta nav bijusi
piekritīga šķīrējtiesai.
4. Viedokli par izskatāmo lietu
Satversmes tiesa lūdza izteikt Valsts cilvēktiesību birojam
(turpmāk - VCB), Patērētāju tiesību aizsardzības centram
(turpmāk - PTAC), Konkurences padomei (turpmāk - KP) un
Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes docentam
Dr. iur. Jānim Rozenbergam.
4.1. VCB norāda, ka, lai arī tam
nav konceptuālu iebildumu pret šķīrējtiesu pastāvēšanu,
apstrīdētās normas ir neatbilstošas Satversmes 92. pantam,
"jo nav noteikti pietiekami plaši ierobežojumi šķīrējtiesu līgumu
slēgšanai, kā arī nav nodrošināta pienācīga kontrole pār
šķīrējtiesu darbu".
VCB uzsver, ka tiesības vērsties tiesā ir tikai viens no
elementiem, kas veido Satversmes 92. panta, Konvencijas
6. panta un Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un
politiskajām tiesībām (turpmāk - Pakts) 14. panta
saturu. Persona var atteikties no tiesībām vērsties tiesā, taču
tas nenozīmē atteikšanos arī no citām šo normu aizsargātajām
tiesībām, piemēram, tiesībām uz lietas izskatīšanu personas
klātbūtnē, pušu līdztiesību, sprieduma pamatotību, tiesas
neatkarību un objektivitāti.
Vēstulē atzīts, ka Latvijas tiesību akti neparedz obligātu lietas
izskatīšanu šķīrējtiesā, taču VCB norāda, ka ne vienmēr pastāv
civiltiesībās prezumētā personu vienlīdzība. Tādēļ "demokrātisku
valstu tiesību sistēmās parasti ir tādas normas, kuru mērķis ir
aizsargāt ekonomiski vājāko vai nepieredzējušāko pusi līgumu
slēgšanā". VCB norāda uz normām, kuras pret šķīrējtiesas līguma
uzspiešanu aizsargā darbiniekus un patērētājus, taču arī vērš
uzmanību uz aizsardzības neesamību likumā "Par dzīvojamo telpu
īri" un pārāk neskaidro aizsardzību pret dominējošā stāvokļa
ļaunprātīgu izmantošanu Konkurences likuma 13. pantā. Kopumā
VCB uzskata, ka šobrīd nav noteikti pietiekami plaši ierobežojumi
šķīrējtiesas līguma slēgšanai.
Komentējot izpildu raksta izsniegšanas procedūru, VCB norāda uz
diviem esošā regulējuma trūkumiem: termiņš iebildumu iesniegšanai
ir pārāk īss, un Civilprocesa likums neparedz iespēju atteikt
izpildu raksta izsniegšanu, ja šķīrējtiesa pārkāpusi materiālās
tiesību normas.
4.2. PTAC norāda, ka šķīrējtiesas klauzula ir visai bieža
parādība patērētāju līgumos - vismaz tajos, kuri atrodas tā
lietvedībā. PTAC arī uzsver, ka ar tā palīdzību netaisnīgi līguma
noteikumi, to skaitā šķīrējtiesas klauzulas, no patērētāju
līgumiem var tikt izslēgti, tātad patērētājiem tiekot
nodrošinātas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā paredzētās
tiesības.
4.3. KP norāda, ka Konkurences likuma 13. pantā formulētais
dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegums varētu
attiekties arī uz šķīrējtiesas klauzulas uzspiešanu konkrētā
tirgus dalībniekiem. Turklāt dominējošajā stāvoklī var atrasties
vairāki tirgus dalībnieki kopā. Tomēr KP sevišķi uzsver
nepieciešamību izvērtēt katru gadījumu atsevišķi.
4.4. Dr. iur. J. Rozenbergs uzskata, ka apstrīdētās
normas neierobežo Satversmes 92. pantā nostiprinātās
tiesības. Tāpat vēstulē norādīts, ka "šķīrējtiesas līguma, kā
jebkura darījuma noslēgšana ir saistīta ar zināmu risku", tāpēc
sarūgtinājums par tā iznākumu vēl nav iemesls līgumu uzskatīt par
netaisnīgu. Tomēr Dr. iur. J. Rozenbergs atzīst, ka
personas tiesības vērsties pret izpildu raksta izsniegšanu nav
pietiekamas, jo, pirmkārt, lūgums izsniegt izpildu rakstu tiek
izlemts bez pušu piedalīšanās un, otrkārt, lēmumu par izpildu
raksta izsniegšanu nevar pārsūdzēt.
Secinājumu
daļa
5. Šķīrējtiesas nepieder pie tiesu
varas sistēmas, kas ir noteikta Satversmes 6. nodaļā un
likumā "Par tiesu varu". Kā Satversmes tiesa jau lēmusi,
Satversmes 92. pantā lietotajam apzīmējumam "tiesa"
neatbilst institūcija, kas nav izveidota šajos normatīvajos aktos
paredzētajā kārtībā (sk. Satversmes tiesas 2003. gada
23. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2002-20-0103 secinājumu
daļas 5. punktu). Tātad šis apzīmējums nav attiecināms uz
šķīrējtiesām.
6. Apstrīdētās normas noteic, ka tiesnesis atsakās pieņemt
prasības pieteikumu un tiesa izbeidz tiesvedību lietā, ja puses
likumā noteiktajā kārtībā vienojušās par strīda nodošanu
izskatīšanai šķīrējtiesā. Tātad no normu satura izriet, ka,
apstrīdot to atbilstību Satversmes 92. pantam, Pieteicējs ir
uzskatījis tās par neatbilstošām konkrētām šajā pantā
garantētajām tiesībām, proti, tiesībām vērsties tiesā.
Satversmes 92. panta pirmais
teikums, saskaņā ar kuru "ikviens var aizstāvēt savas tiesības un
pienākumus taisnīgā tiesā", ietver gan materiālas, gan
procesuālas dabas normu. Citiem vārdiem sakot, ikvienam ir
tiesības uz tiesu pieejamību un tiesas procesam jābūt taisnīgam.
Kā Satversmes tiesa norādījusi jau agrāk, tiesību uz taisnīgu
tiesu materiālais un procesuālais aspekts ir nesaraujami
saistīti: nebūtu nozīmes iztiesāšanas procesa taisnīgumam, ja
netiktu nodrošināta šā procesa pieejamība, un otrādi -
tiesas pieejamība būtu lieka, ja netiktu nodrošināts procesa
taisnīgums (sk. Satversmes tiesas 2003. gada 27. jūnija
sprieduma lietā Nr. 2003-04-01 secinājumu daļas
1.1. punktu).
7. Satversmes 8. nodaļā
garantētās pamattiesības, kuru ierobežošana paredzēta tieši, ir
uzskaitītas Satversmes 116. pantā, taču tiesības uz taisnīgu
tiesu starp tām nav minētas. Tomēr, kā Satversmes tiesa
norādījusi jau agrāk, no 116. panta neizriet, ka
92. pantā garantētās tiesības ir absolūtas.
7.1. Satversmes tiesa jau ir
lēmusi, ka Satversmes 92. panta saturs noskaidrojams
kopsakarā ar 89. pantu, kas noteic: "Valsts atzīst un
aizsargā cilvēka pamattiesības saskaņā ar šo Satversmi, likumiem
un Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem." No šā panta
redzams, ka likumdevēja mērķis nav bijis pretstatīt Satversmē
ietvertās cilvēktiesību normas starptautiskajām cilvēktiesību
normām, bet tas bijis gluži pretējs - panākt šo normu
savstarpēju harmoniju (sk. Satversmes tiesas 2003. gada
27. jūnija sprieduma lietā Nr. 2003-04-01 secinājumu
daļas 1. pun-ktu). Gadījumos, kad ir šaubas par Satversmē
ietverto cilvēktiesību normu saturu, tās tulkojamas pēc iespējas
atbilstoši tai interpretācijai, kāda tiek lietota starptautisko
cilvēktiesību normu piemērošanas praksē (sk. Satversmes tiesas
2000. gada 30. augusta sprieduma lietā
Nr. 2000-03-01 secinājumu daļas 5. punktu un
2002. gada 22. oktobra sprieduma lietā
Nr. 2002-04-03 secinājumu daļas 1. punktu).
Konvencijas 6. pants noteic: "Ikvienam ir tiesības, nosakot
civilo tiesību un pienākumu […] pamatotību, uz taisnīgu un
atklātu lietas savlaicīgu izskatīšanu neatkarīgā un objektīvā, ar
likumu noteiktā tiesā."
Eiropas Cilvēktiesību tiesa (turpmāk - ECT) lietā "Golders
pret Lielbritāniju", secinot, ka Konvencijas 6. panta pirmā
daļa ietver arī tiesības vērsties tiesā, tomēr uzsvēra, ka šīs
tiesības nav absolūtas (sk.: Golder v. United Kingdom
[1975] ECHR 1, para. 38). Vēlāk lietā "Devīrs pret
Beļģiju" ECT jau norādīja, ka iespēja atteikties no tiesībām
vērsties tiesā ir gluži parasta parādība līgumslēdzēju valstu
tiesību sistēmās un ka vienošanās par šķīrējtiesu ir tipisks
šādas atteikšanās piemērs. Ja vien atteikšanās notikusi pēc
brīvas gribas, tā nav pretrunā ar Konvencijas 6. pantu, jo
sevišķi tāpēc, ka "indivīdam un justīcijas sistēmai [no
atteikšanās] izriet nenoliedzamas priekšrocības" (Deweer v.
Belgium [1980] ECHR 1, para. 49). Turklāt ECT
norādīja, ka jautājumā par atteikšanos no tiesībām vērsties tiesā
tā piekrīt Eiropas Cilvēktiesību komisijas viedoklim lietā "X
pret Vāciju" (sk.: X c. Allemagne, n° 1197/61): saskaņā ar
komisijas vērtējumu atteikšanās uzskatāma par notikušu pēc brīvas
gribas pat tad, ja persona ir varējusi izvairīties no
šķīrējtiesas līguma noslēgšanas, vienīgi izvēloties sevi
nesaistīt ar līgumu, kurā iekļauta šķīrējtiesas klauzula.
Turklāt, pēc Eiropas Padomes Minis-tru komitejas domām, strīdu
risināšana šķīrējtiesās ir ne tikai pieļaujama, bet pat vēlama.
1986. gada 16. septembra rekomendācijas Nr. R (86)
12 "Līdzekļi tiesu pārmērīgās noslogotības novēršanai un
samazināšanai" (turpmāk - Rekomendācija) IV ieteikumā
sacīts, ka dalībvalstu valdības tiek aicinātas apsvērt iespēju
"spert soļus, kas pienācīgā veidā un piemērotos gadījumos
padarītu šķīrējtiesas par vieglāk pieejamu un efektīvāku tiesas
procesa aizstājēju" (Measures to prevent and reduce the excessive
workload in the courts, Council of Europe, 1987,
p. 6).
7.2. Tomēr, kā Satversmes tiesa norādījusi agrāk, tulkojot
Satversmes normas, tostarp 92. pantu, atbilstoši
starptautisko cilvēktiesību normu piemērošanas praksei,
vienlaikus arī jāpārliecinās, vai attiecīgajā normā nav ietvertas
plašākas tiesības, nekā noteic starptautiskie dokumenti (sk.
Satversmes tiesas 2002. gada 17. janvāra sprieduma
lietā Nr. 2001-08-01 secinājumu daļas 3. punktu).
Satversmes tiesa vairākkārt secinājusi: Satversme ir vienots
veselums, un tajā ietvertās normas tulkojamas sistēmiski (sk.
Satversmes tiesas 2002. gada 22. oktobra sprieduma
lietā Nr. 2002-04-03 secinā-jumu daļas 2. punktu un
2002. gada 26. novembra sprieduma lietā
Nr. 2002-09-01 secinājumu daļas 1. punktu). Pieņēmums,
ka Satversmes 92. pantā paredzētajām katras konkrētas
personas tiesībām vispār nevar noteikt ierobežojumus, nonāktu
pretrunā gan ar Satversmē garantētajām citu personu
pamattiesībām, gan arī ar citām Satversmes normām (sk. šā
sprieduma 8.1. punktu, kā arī minēto Satversmes tiesas
2002. gada 26. novembra sprie-dumu lietā Nr. 2002-09-01
un 2003. gada 27. jūnija sprieduma lietā
Nr. 2003-04-01 secinājumu daļas 1.1. punktu).
Turklāt Satversmes 86. pants noteic: "Tiesu var spriest
tikai tie orgāni, kuriem šīs tiesības piešķir likums, un tikai
likumā paredzētā kārtībā." Skatot kopsakarā Satversmes 86. un
92. pantu un ievērojot vārdus "tikai likumā paredzētajā
kārtībā", secināms, ka ar likumu var ierobežot tiesības vērsties
tiesā, ja ierobežojums, kā secinājusi ECT attiecībā uz
Konvencijas 6. panta pirmajā daļā paredzētajām tiesībām, ir
noteikts ar likumu, ierobežojumam ir leģitīms mērķis un
ierobežojums ir samērīgs ar leģitīmo mērķi (sk. ECT spriedumu
lietā Fayed v. United Kingdom [1994] ECHR 27,
para. 65, kā arī Satversmes tiesas 2003. gada
27. jūnija sprieduma lietā Nr. 2003-04-01 secinājumu
daļas 1.2. punktu).
Satversmes tiesa nepiekrīt Pieteicēja apgalvojumam, ka labprātīga
pamattiesību ierobežošana personai nevar būt saistoša. Šo nostāju
Pieteicējs nepamato citādi kā vien ar piemēriem: nevarot būt
spēkā līgums, ar kuru persona apņemas ierobežot, piemēram,
pasīvās vēlēšanu tiesības, tiesības apvienoties arodbiedrībās, kā
arī reliģijas brīvību; no tā tiek secināts, ka "tāpat nevar būt
spēkā līgums, ar kuru persona atsakās no savām [...] Satversmes
92. pantā [...] garantētajām cilvēktiesībām". Šāda
argumentācija nav pietiekama, jo izmantotie piemēri šķiet būtiski
atšķirīgi no lietā aplūkojamā jautājuma par apstrīdēto normu
atbilstību Satversmē nostiprinātajām tiesībām vērsties tiesā un
Pieteicējs nav skaidrojis, vai un kādēļ būtu saskatāmas līdzības.
Satversmes tiesas uzdevums šajā gadījumā nav izstrādāt vispārēju
teoriju par brīvprātīgas pamattiesību ierobežošanas pieļaujamību,
bet gan izvērtēt apstrīdēto normu nepieciešamību un samērīgumu,
tāpēc ir gana norādīt, ka nepieciešams šādu ierobežojumu
attaisnojuma priekšnoteikums ir leģitīmu interešu esamība.
7.3. Tātad Satversmes 92. pantā noteiktās tiesības vērsties
tiesā, nedz skatītas atsevišķi, nedz kontekstā ar
starp-tautiskajām cilvēktiesību normām, nav absolūtas un var tikt
ierobežotas.
8. Lemjot par apstrīdēto normu
atbilstību Satversmes 92. pantam, jāpiekrīt iepriekš
citētajam apgalvojumam (sk. šā sprieduma 7.1. punktu), ka
personai un tiesu sistēmai tās nodrošina nenoliedzamas
priekšrocības.
8.1. No Satversmē garantētajām
tiesībām uz īpašumu izriet arī tiesības brīvi ar to rīkoties,
piemēram, slēdzot civiltiesiskus līgumus. Šis civiltiesiskās
brīvības princips tiktu ierobežots, ja līdzējiem nebūtu iespējams
vienoties par sev pieņemamu līguma saturu, tostarp paredzot
strīdu izskatīšanu šķīrējtiesā nolūkā izmantot šāda risinājuma
priekšrocības. Arī Eiropas Cilvēktiesību komisija ir norādījusi:
"Kamēr vien šķīrējtiesas process ir balstīts uz strīda dalībnieku
vienošanos, [ierobežojums vērsties tiesā] ir dabiskas sekas to
brīvībai savstarpējās attiecības regulēt pēc saviem ieskatiem"
(Axelsson v. Sweden, No 11960/86). Tiesību zinātnē pat
atzīts, ka pušu dispozitivitāte ir viena no cilvēktiesību
izpausmēm, kas nepieciešama personiskās brīvības īstenošanai
(sk.: Jayme, E. Menschenrechte und Theorie des
Internationalen Privatrechts, Jahresheft 1991/1992 der
Internationalen Juristenvereinigung Osnabrück, Osnabrück, 1992,
p. 25). Tādēļ absolutizētas tiesības vērsties tiesā nonāktu
pretrunā ar citām konstitucionāla ranga tiesībām un radītu
Satversmē nostiprināto pamattiesību nesabalansētību.
8.2. Apstrīdētās normas nodrošina civiltiesisko brīvību, jo
līdzēju vienošanās par strīda izskatīšanu šķīrējtiesā nebūtu
iespējama tās tradicionālajā un starptautiski pieņemtajā
izpratnē, ja tiktu pieļauta tiesvedība vispārējās jurisdikcijas
tiesā, izskatot lietu pēc būtības, kaut arī puses vienojušās par
strīda nodošanu šķīrējtiesai. Tiesību literatūrā arvien tiek
norādīts, ka pie šķīrējtiesas procesa priekšrocībām pieder tā
salīdzinoši ātrākā gaita (sk., piem.: Bukovskis, V. Civīlprocesa
mācības grāmata, autora izdevums, Rīga, 1933, 570. lpp.),
iespējams, arī zemākās izmaksas un šķīrējtiesnešu profesionāla
specializācija, nolēmuma galīgums, iespēja vienoties par procesu,
kas ir atšķirīgs no vispārējās jurisdikcijas tiesas procesa, kā
arī konfidencialitāte (sk., piem.: Sutton, D. St. J., Gill, J.
Russell on Arbitration, 22nd edition, Sweet & Maxwell, 2003,
pp. 7 - 10; Redfern, A., Hunter, M. Law and Practice of
International Commercial Arbitration, 3rd edition, Sweet &
Maxwell, 1999, pp. 23 - 30). Satversmes tiesa noraida
Pieteicēja argumentu, ka par šķīrējtiesas procesa regulējuma
trūkumu uzskatāma tādu prasību neesamība, kuras noteiktu, ka
spriedumam jābūt pamatotam ar, pēc Pieteicēja domām, Latvijas
materiālo un procesuālo tiesību normām. Gluži otrādi - viena
no šāda procesa priekšrocībām ir iespēja vienoties, ka strīdu
šķīrējtiesa izšķirs kā samierinātājs (amiable compositeur) vai
saskaņā ar "taisnīgo un labo" (ex aequo et bono), vai arī
pamatojoties uz starptautiskās tirdzniecības paražām (lex
mercatoria). Empīriskos pētījumos ir konstatēts, ka lielu nozīmi
komersanti piešķir iespējai efektīvi, ātri un ērti ieviest
šķīrējtiesas nolēmumus, kā arī aizliegumam iesniegt ape-lāciju
pēc būtības (sk.: Bührling - Uhle, Ch. Arbitration and
Mediation in International Business: Designing Procedures for
Effective Conflict Management, Kluwer Law International, 1996,
pp. 136 - 137). Arī jau minētās Rekomendācijas (sk. šā
sprieduma 7.1. punktu) skaidrojumā Ministru komiteja norāda,
ka šķīrējtiesas darbības ātrums, profesionālā specializācija un
salīdzinoši mazāk formālais process ir neapšaubāmas tās
priekšrocības (pp. 15 - 16).
8.3. Strīdu izskatīšana šķīrējtiesās arī samazina vispārējās
jurisdikcijas tiesu noslogotību (sk. Rekomendāciju, kā arī
Eiropas Cilvēktiesību komisijas lēmumu lietā Axelsson v. Sweden,
No 11960/86). Šķīrējtiesas līguma un procesa
privāttiesiskais raksturs izslēdz iespēju veikt precīzu šādi
izskatīto lietu uzskaiti. Taču arī statistika attiecībā uz
piespiedu izpildes pieprasīšanu liecina, ka šis skaits nav
nenozīmīgs. Kā, atsaucoties uz Tieslietu ministrijas sniegtajām
ziņām, atbildes rakstā norāda Saeima, 2003. gadā ir
iesniegti teju četri tūkstoši pieteikumu par šķīrējtiesu nolēmumu
piespiedu izpildi un tikai 49 no tiem tikuši noraidīti.
8.4. Tātad apstrīdētajām normām ir leģitīms mērķis, proti, tās
nodrošina strīdu ātru un efektīvu izskatīšanu, mazina tiesu
noslogotību, kā arī sniedz vairākas citas priekšrocības.
9. Ņemot vērā, ka Satversmē
nostiprināto pamattiesību mērķis ir personas interešu
aizsardzība, Satversmes tiesa atzīst, ka brīvā griba, kas
šķīrējtiesas līguma noslēgšanas gadījumā izteikta civiltiesiska
darījuma formā, ir adekvāts kritērijs pamattiesību ierobežojuma
pieļaujamībai. Ja vien netiek aizskartas ar likumu aizsargātās
citu personu intereses, nedz likumdevēja, nedz Satversmes tiesas
uzdevums nav aizstāt personas gribas izteikumu ar savu vērtējumu
par vēlamo rīcības modeli un tā saprātīgumu.
Tomēr, izvērtējot no apstrīdētajām
normām izrietošā ierobežojuma vērsties tiesā samērīgumu,
citastarp jāatceras, ka ierobežots ir arī pats ierobežojums.
Neatkarīgi no personas gribas likumdevējs tai ir liedzis
noteiktos gadījumos un veidos ierobežot savas Satversmes
92. pantā garantētās tiesības. Pirmkārt, brīvība atteikties
no Satversmes 92. pantā garantētajām tiesībām sniedzas
vienīgi tiktāl, ciktāl tā nekļūst nesavienojama ar valsts tiesību
sistēmas pamatprincipiem. Tādēļ, izvērtējot apstrīdēto normu
samērīgumu, jānoskaidro, vai to piemērojamība ir regulēta tā, lai
šī robeža netiktu pārkāpta (sk. šā sprieduma
9.1. punktu). Otrkārt, apjomu, kādā, noslēdzot šķīrējtiesas
līgumu, persona ierobežo savas pamattiesības, samazina arī
šķīrējtiesas procesa regulējums (sk. šā sprieduma
9.2. punktu). Treškārt, atsevišķu nozaru regulējumā ir
paredzēta aizsardzība pret šķīrējtiesas līguma "uzspiešanu"
saim-nieciskajā ziņā vājākajam vai mazāk pieredzējušajam darījuma
dalībniekam (sk. šā sprieduma 9.3. punktu).
9.1. Kā norādīts iepriekš, Satversmes 92. pantā ietvertās
tiesības vērsties tiesā var tikt ierobežotas (sk. šā
sprieduma 7.3. punktu) un šķīrējtiesas līguma noslēgšanas
gadījumā šim ierobežojumam ir leģitīms mērķis (sk. šā
sprieduma 8.4. punktu). Taču 92. pantā garantētās
tiesības uz taisnīgu tiesu neietver tikai tiesības uz tiesas
pieejamību, tādēļ no sacītā arī neizriet, ka šķīrējtiesas līguma
noslēgšana būtu uzskatāma par atteikšanos no visām minētās normas
garantētajām tiesībām. Tā arvien ir norādījušas arī Konvencijas
kontrolējošās institūcijas (sk.: X c. Allemagne; R c. la
Suisse, n° 10881/84; sk. arī: Deweer v. Belgium,
para. 49; Nordström-Janzon and Nordström-Lehtinen v. The
Netherlands, No 28101/95). Lietā "Albērs un Lekonts pret
Beļģiju" ECT ar obiter dictum pat norādīja, ka dažas no
6. panta aizsargātajām tiesībām ir tik fundamentālas un
svarīgas demokrātiskai sabiedrībai, ka no tām nav iespējams
atteikties pat ar brīvu un neviena neietekmētu gribas izteikumu
(sk.: Albert and Le Compte v. Belgium [1983] ECHR 1,
para. 35).
Lai arī Eiropas Padomes institūcijas savā praksē nav nodalījušas
labprātīgi ierobežojamās un neierobežojamās 6. pantā
garantētās tiesības, tiesību zinātnē secināts, ka pie otrās
grupas pieder vismaz tiesības uz pušu līdztiesību, tiesas
neatkarību un iespēju tikt uzklausītam, kā arī tiesības uz
objektīvu tiesu (sk., piem.: Briner, R., von Schlabrendorff, F.
Article 6 of the European Convention on Human Rights and its
Bearing upon International Arbitration, in: Briner, R., Fortier,
L. Y., Berger, K. P., Bredow, J. (eds.) Law of International
Business and Dispute Settlement in the 21st Century, Carl
Heymanns Verlag, 2001, p. 92 - 95; Petrochilos, G.
Procedural Law in International Arbitration, Oxford University
Press, 2004, pp. 130 - 131; Jaksic, A. Arbitration and
Human Rights, Peter Lang, 2002, pp. 56, 249). Šīs tiesības
ir sevišķi būtiskas tādēļ, ka tās nepieciešamas cilvēka cieņas un
likuma varas aizsardzībai (sk.: Briner & von
Schlabrendorff, p. 97; Jaksic, p. 218). Satversmes
1. pants, kā arī 95. pantā noteiktā cilvēka cieņas
aizsardzība paģērē līdzīgus apsvērumus, definējot tās procesuālās
tiesības, kuras pelna sevišķi stingru aizsardzību.
Nevar noliegt, ka minētās tiesības tik tiešām ir plaši atzītas.
Tās garantē gan Konvencija, gan Pakta 14. panta pirmā daļa,
gan Vispārējās cilvēktiesību deklarācijas 10. pantā iekļautā
norma, kurai ir starptautiskas paražu tiesību normas statuss. Šo
tiesību aizsardzība noteikta arī Apvienoto Nāciju Starptautiskās
tirdzniecības tiesību komisijas Parauglikumā par starptautisko
komerciālo šķīrējtiesu (sk.: UNCITRAL Model Law on
International Commercial Arbitration, m, turpmāk -
Parauglikums). Parauglikums, lai arī iecerēts kā starptautisku
komerc-strīdu risināšanas procesa modelis, ir kļuvis par mūsdienu
šķīrējtiesu normatīvā regulējuma standartu visā pasaulē
(sk.: Redfern & Hunter, p. 342).
Iepriekš minētais ECT lietas "Albērs un Lekonts pret Beļģiju"
dictum, saskaņā ar kuru no dažām procesuālajām tiesībām nav
iespējams atteikties pat brīvprātīgi, daļēji sasaucas ar
Pieteicēja pausto viedokli, ka pielīgts Satversmes 92. pantā
garantēto tiesību ierobežojums personai nevar būt saistošs. Tomēr
pat attiecībā uz minētajām sevišķi aizsargājamām procesuālajām
tiesībām tik kategorisks formulējums būtu neprecīzs un
nesavienojams ar šķīrējtiesas procesa būtību. Satversmes tiesa
uzsver, ka arī daudzu citu valstu praksē tiesas uzskata, ka
persona ir atteikusies, piemēram, no tiesībām tikt uzklausītai,
ja šķīrējtiesas procesu tā ir ignorējusi, vai arī no tiesībām uz
objektīvu tiesu, ja tā nav laikus iebildusi pret šķīrējtiesneša
neobjektivitāti (sk.: Jaksic, pp. 238, 256 - 276;
Briner & von Schlabrendorff,
pp. 94 - 95). Šķīrējtiesas līgumam nebūtu jēgas,
ja kāds no tā dalībniekiem varētu izvēlēties neizmantot savas
procesuālās tiesības, lai vēlāk, atsaucoties uz to neatņemamību,
iebilstu pret nolēmuma izpildi.
Neraugoties uz minēto atziņu lietā
"Albērs un Lekonts pret Beļģiju", lēmumā par lietas "Sovaniemi
pret Somiju" pieņemamību ECT tomēr norādīja, ka konkrētās lietas
apstākļos pieteicējs, laikus neiebilzdams pret šķīrējtiesneša
neobjektivitāti, bija nepārprotami atteicies no tiesībām uz
objektīvu tiesu (sk.: Suovaniemi v. Finland,
No 31737/96). Valstij ir pienākums nevis novērst katru
procesuālo tiesību pārkāpumu, bet gan nodrošināt iespēju to
novērst (sk.: Petrochilos, p. 164). Ņemot vērā šo
tiesību nozīmību demokrātiskā sabiedrībā, to ierobežošanas
pieļaujamības standartam gan ir jābūt ļoti augstam (sk.: De
Wilde, Ooms and Versyp v. Belgium [1971] ECHR 1,
para. 65; Deweer v. Belgium, para. 49). Pirmkārt, šo
tiesību ierobežošana nevar izrietēt no šķīrējtiesas līguma
noslēgšanas vien. Otrkārt, vienmēr prezumējams, ka persona šīs
tiesības nav ierobežojusi, ja vien tās rīcība nepārprotami
neliecina par pretējo. Treškārt, ierobežojums var būt spēkā
vienīgi tiktāl, ciktāl attiecīgās tiesības netiek atņemtas pēc
būtības (sk.: Waite and Kennedy v. Germany
[1999] ECHR 13, para. 59).
Minētās sevišķi stingri
aizsargājamās tiesības šķīrējtiesas procesā "ienāk" caur
Civilprocesa likuma 536. panta pirmās daļas 3. punktu,
kurš noteic: "Tiesnesis atsaka izpildu raksta izsniegšanu, ja
puse, pret kuru tiek prasīta šķīrējtiesas nolēmuma izpildīšana,
iesniedz pierādījumus, ka [...] šķīrējtiesa netika izveidota vai
šķīrējtiesas process nenotika atbilstoši šķīrējtiesas līguma vai
šā likuma D daļas noteikumiem." Šajā D daļā ir iekļautas normas,
kas paredz šķīrējtiesnešu objektivitāti un neatkarību
(497. panta trešā daļa), pušu līdztiesību (505. pants)
un tiesības tikt uzklausītam (518. pants). Tāpat Satversmes
tiesa vērš uzmanību uz Civilprocesa likuma 530. panta otrās
daļas 5. punktu, kas noteic - ja vien puses nav
vienojušās par pretējo, šķīrējtiesas spriedumā jānorāda
motivācija. Tādēļ nav pamatots konstitucionālajā sūdzībā paustais
viedoklis, ka šķīrējtiesas spriedumam nav jābūt motivētam.
Motivācijas trūkums, tāpat kā pārējo iepriekš minēto tiesību
liegšana, kad puses nav to vēlējušās, var būt iemesls atteikumam
izsniegt izpildu rakstu.
Saskaņā ar vispārējo principu valsts nav atbildīga par
šķīrējtiesas procesā pieļautiem pamattiesību pārkāpumiem. Lemjot
par tādu sūdzību pieņemamību, kuras saistītas ar šķīrējtiesām,
Eiropas Cilvēktiesību komisija ne reizi vien norādījusi, ka
"šķīrējtiesnešu darbības nevar izraisīt valsts atbildību, kamēr
vien valsts tiesas netiek aicinātas šajās darbībās iejaukties" (R
c. la Suisse; Jakob Boss Söhne KG v. Germany, No 18479/91;
sk. arī, piem: Heinz Schiebler KG v. Germany,
No 18805/91). Taču valstij ir pienākums, pirmkārt,
nodrošināt līdzekļus aizsardzībai pret minēto procesuālo tiesību
pārkāpumiem šķīrējtiesas procesā un, otrkārt, neatzīt šāda
šķīrējtiesas procesa rezultātu. Latvijā, atšķirībā no lielākās
daļas citu valstu, abi minētie pienākumi saplūst, jo likums
neparedz iespēju valsts tiesā pieprasīt šķīrējtiesneša
noraidīšanu vai šķīrējtiesas sprieduma atcelšanu. Tādēļ
šķīrējtiesu kontrole ir koncentrēta izpildu raksta izsniegšanas
stadijā. Var šaubīties par to, vai šāds risinājums ir optimāls,
kā arī par to, vai nepieciešams atteikties no pasaulē pazīstama
un pieņemta šķīrējtiesu kontroles modeļa, taču valstij ir plaša
rīcības brīvība šķīrējtiesas procesa regulējuma noteikšanā.
Kontrole izpildu raksta izsniegšanas stadijā ir uzskatāma par
pietiekamu līdzekli vismaz pamattiesību ievērošanas
nodrošināšanai. Taču, izsniedzot izpildu rakstu par šķīrējtiesas
spriedumu, kas taisīts, neievērojot pamattiesības, tiek pārkāpts
gan Satversmes 92. pants, gan valsts starptautiskie
pienākumi cilvēktiesību īstenošanā. Saskaņā ar starptautisko
paražu tiesību normām par valsts atbildību tā tiek ierosināta
tādos gadījumos, kad valsts kā savu ir pieņēmusi darbību, kura,
valsts veikta, būtu nelikumīga. Šis princips ir kodificēts
Starptautisko tiesību komisijas sagatavotajā valsts atbildības
regulējuma projektā (sk.: Draft articles on Responsibi-lity
of States for Internationally Wrongful Acts 2001, UN Doc A/56/10
(2001) Ch IV.E.1, p. 43), ko vienbalsīgi atzinusi Apvienoto
Nāciju Ģenerālā Asambleja. Neiedziļinoties jautājumā par
starptautisko cilvēktiesību normu horizontālo piemērojamību,
t.i., piemērojamību attiecībās starp privāttiesību subjektiem,
Satversmes tiesa piekrīt, ka valsts atbildība tiek ierosināta pat
tādā gadījumā, ja tās akceptētā "darbība sākotnējā veicēja
izpildījumā nav bijusi nelikumīga vai to veikusi privāta persona,
kurai starp-tautiskās tiesības attiecīgajā gadījumā nav
saistošas" (sk.: Commentaries to the draft articles on
Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts 2001,
UN Doc A/56/10 (2001) Ch IV.E.2, p. 122). Tādēļ, izsniedzot
izpildu rakstu, valsts kļūst atbildīga par šķīrējtiesas procesā
notikušiem cilvēktiesību pārkāpumiem.
Līdz ar to uz vispārējās jurisdikcijas tiesām gulstas no
Satversmes un starptautiskajām cilvēktiesību normām izrietošs
pienākums atteikt izpildu raksta izsniegšanu, ja šķīrējtiesas
procesā nav ievērotas pamattiesības, no kuru izmantošanas persona
nav atteikusies, un Civilprocesa likums paredz iespēju šo
pienākumu izpildīt.
9.2. Apstrīdētās normas jāaplūko arī kontekstā ar citām
Civilprocesa likuma normām, kuras ierobežo šķīrējtiesā izskatāmo
lietu loku, kā arī paredz tiesas iesaistīšanos tādu strīdu
risināšanā, kuri saskaņā ar līgumu pakļauti šķīrējtiesai.
Civilprocesa likuma 487. panta 1. - 3. un
5. punktā noteiktas lietas, kuras nevar nodot izšķiršanai
šķīrējtiesā, jo tajās "puses [nav] neaprobežoti saimnieki un
rīkotāji" un ir "saskatāmi publiski-tiesiski elementi" (Bukovskis
V., 570. lpp.). Atbilstoši šķīrējtiesas procesa līgumiskajai
dabai minētā panta 4. punkts no tiesību un pienākumu
noteikšanas šķīrējtiesā pasargā personas, kuras nav šķīrējtiesas
līguma dalībnieces. Savukārt 493. panta ceturtā daļa
aizsargā pret nepienācīgi ilgu strīda risinājuma atlikšanu,
paredzot gadījumus, kuros puse ir tiesīga vienpusēji atkāpties no
šķīrējtiesas līguma, proti, ja ilgāk par četriem mēnešiem netiek
izveidots šķīrējtiesas sastāvs vai arī netiek veiktas nekādas
procesuālās darbības, vai ja gada laikā no procesa uzsākšanas
šķīrējtiesa nav pabeigusi lietas izskatīšanu ar nolēmumu.
Visbeidzot, 536. pants paredz tiesas pienākumu atteikt
izpildu raksta izsniegšanu par šķīrējtiesas nolēmumu, ja tā
taisīšanas procesā pieļauti procesuālo vai materiālo normu
pārkāpumi.
Lielākoties citu valstu, tostarp Austrijas, Beļģijas, Francijas,
Itālijas, Nīderlandes, Šveices un Vācijas šķīrējtiesas procesa
regulējums un Parauglikums šķīrējtiesas nolēmumu atcelšanai
(34. pants) un atzīšanas un ieviešanas atteikšanai
(36. pants) paredz motīvus, kas līdzinās Civilprocesa likuma
536. panta saturam. Jāatzīmē, ka Parauglikums paredz arī
citus gadījumus, kuros valsts tiesas var iesaistīties
šķīrējtiesas procesā, taču iejaukšanās vai nu izpaužas kā
procesuāla rakstura palīdzība, vai arī nodrošina procesuālas
garantijas, kuras, lai arī citādā formā, tomēr pēc būtības ir
pieejamas saskaņā ar Civilprocesa likuma 536. pantu par
atteikumu izsniegt izpildu rakstu.
Izvērtējot likumā paredzētās attiecības starp vispārējās
jurisdikcijas tiesām un šķīrējtiesām, jāievēro, ka šķīrējtiesas
procesa mērķu (sk. šā sprieduma 8.2. punktu)
sasniedzamības saglabāšanai ir svarīgi ierobežot iejaukšanos
tajā. Vadoties no šādas nostājas (sk.: Explanatory Note by the
UNCITRAL Secretariat on the Model Law on International Commercial
Arbitration, para. 14, http: //
www.uncitral.org / english / texts /
arbitration / ml-arb.htm), Parauglikumā iekļauts
5. pants, kurš noteic: "Šā likuma regulētajos jautājumos
tiesas neiejaucas, ja vien šis likums to neparedz." Arī tiesību
literatūrā norādīts, ka "tuvojoties divdesmitā gadsimta beigām,
[...] tikusi akceptēta arvien lielāka šķīrējtiesu neatkarība"
(Redfern & Hunter, pp. 341 - 342). Salīdzinot
vairāku citu valstu šķīrējtiesas procesa regulējumu, citētais
vispārinājums tik tiešām raksturo esošo situāciju, jo iepriekš
minēto valstu šķīrējtiesas procesu regulējošajos normatīvajos
aktos konstatējama visai liela vienveidība attiecībā uz pamatiem,
kas ļauj iejaukties šķīrējtiesas procesā, apstrīdēt šķīrējtiesas
nolēmumu vai iebilst pret tā atzīšanu un piespiedu izpildi.
9.3. Bez tam darba (sk. šā sprieduma 9.3.1. punktu),
patērētāju (sk. šā sprieduma 9.3.2. punktu) un
konkurences (sk. šā sprieduma 9.3.3. punktu) tiesības
paredz sevišķus ierobežojumus šķīrējtiesas līgumu
slēgšanai.
9.3.1. Darba tiesības ir nozare, kurā tiek uzskatīts, ka viena no
līguma pusēm - darbinieks - atrodas ekonomiskajā ziņā
vājākā pozīcijā, tādēļ tiek novērsta iespēja viņam "uzspiest"
šķīrējtiesas līgumu. Darba likuma 30. pants noteic:
"Individuāli tiesību strīdi starp darbinieku un darba devēju, ja
tie nav izšķirti uzņēmumā, izšķirami tiesā." Jo precīzāk šī norma
ir atkārtota Darba strīdu likuma 7. panta ceturtajā daļā:
"Individuāls tiesību strīds nav izšķirams šķīrējtiesā."
9.3.2. Līdzīgi apsvērumi aizsargā arī patērētājus. Saskaņā ar
Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 6. panta trešās daļas
7. punktu par netaisnīgu līguma noteikumu uzskatāms
noteikums, kas "paredz strīdu izskatīšanu tikai šķīrējtiesā".
Saskaņā ar šā panta astoto daļu "netaisnīgie noteikumi pēc
patērētāja prasības atzīstami par spēkā neesošiem". Satversmes
tiesa norāda, ka šā likuma nodrošinātā patērētāju aizsardzība ir
plašāka, nekā dažkārt tiek uzskatīts, jo arī, piemēram,
patērētāju kreditēšanas (līzinga) un lielākoties īres līgumi ir
uzskatāmi par patērētāju līgumiem. Saskaņā ar tiem veiktās
darbības atbilst likuma 1. panta 2. punktā sniegtajai
pakalpojuma definīcijai: tiek gūts (nematerializēts) darba
rezultāts, piemēram, iespēja saņemt saimniecisku vērtību
(kredītu) preču iegādei vai uzturēties dzīvojamās telpās, un šis
darbs tiek veikts uzņēmējdarbības vai profesionālās darbības
ietvaros. Tāpat jāievēro, ka citētās Patērētāju tiesību
aizsardzības likuma normas par netaisnīgajiem līguma noteikumiem
ievieš Padomes Direktīvas 93/13/EK par negodīgiem noteikumiem
patērētāju līgumos (sk.: Official Journal, L 95,
21/04/1993, pp. 29 - 34) 3. panta prasības.
Interpretējot direktīvā noteiktos ierobežojumus patērētāju
saistīt ar tiesas piekritību mainošu klauzulu, Eiropas Kopienu
tiesa ir norādījusi, ka šādas klauzulas iespējamais netaisnīgums
un spēkā esamība tiesai jāizvērtē pašai pēc savas iniciatīvas, jo
dažādu iemeslu dēļ patērētājs var neierasties citā tiesā kā vien
tajā, kurai lieta būtu piekritīga saskaņā ar likumu, un tieši
šāda rakstura problēmas attiecīgajām normām jānovērš
(sk.: lietas C-240-244/98, Océano Grupo Editorial SA v.
Roció Murciano Quintero [2000] ECR I-4491, paras. 26, 29).
Satversmes tiesa uzskata, ka šādi jārīkojas arī vispārējās
jurisdikcijas tiesām Latvijā, ja nepieciešams, atsakot izpildu
raksta izsniegšanu saskaņā ar Civilprocesa likuma 536. panta
pirmās daļas 1. punktu. Arī šķīrējtiesām pēc savas
iniciatīvas jāizvērtē patērētāju līgumā iekļautas šķīrējtiesas
klauzulas spēkā esamība. Taisījušas spriedumu, kas valsts tiesās
izrādītos neizpildāms, tās var kļūt atbildīgas pret lietas
dalībniekiem par lieka procesa veikšanu.
9.3.3. Konstitucionālajā sūdzībā Pieteicējs arī netieši apgalvo,
ka šķīrējtiesas klauzula līgumos var tikt iekļauta ne tik daudz
pušu vienošanās rezultātā, cik vienam līdzējam izmantojot savu
tirgus varu. Satversmes tiesa norāda, ka normālos konkurences
apstākļos ikviens var izvēlēties, kādus līguma noteikumus
piedāvāt un kādus pieņemt. Tādējādi tirgus "neredzamajai rokai"
jāietekmē slēgto līgumu saturs. Gadījumā, kad viena vai vairāku
tirgus dalībnieku ekonomiskais stāvoklis ļautu uzspiest tādus
līguma noteikumus, kuriem citos apstākļos pārējie darījumu
dalībnieki nepiekristu, aizsardzība rodama konkurences tiesību
normās.
Konkurences likuma 13. panta 4. punktā noteikts:
"Jebkuram tirgus dalībniekam, kas atrodas dominējošā stāvoklī, ir
aizliegts jebkādā veidā ļaunprātīgi to izmantot Latvijas
teritorijā. Dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var
izpausties arī kā [...] netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša
vai netieša uzspiešana vai piemērošana." Vēstulē Satversmes
tiesai KP norāda, ka "diskriminējošu nosacījumu iekļaušana
šķīrējtiesas klauzulā un no tā izrietošo dominējošā stāvokļa
ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpumu var kvalificēt
atbilstoši 13. panta ģenerālklauzulas tiesiskajam sastāvam,
bet pašu šķīrējtiesas klauzulu uzskatīt par netaisnīgu darījuma
noteikumu. [...] Tas pats attiecināms uz 13. panta
5. punktu, kas kā aizliegtu nosaka nevienādu noteikumu
piemērošanu ekvivalentos darījumos ar citu tirgus dalībnieku,
radot tam konkurences ziņā nelabvēlīgākus apstākļus". Tāpat KP
norāda, ka minētās normas var tikt piemērotas, kad neviens no
tirgus dalībniekiem atsevišķi neatrodas dominējošajā stāvoklī,
bet daži dalībnieki kopā veido tā saukto kolektīvo dominanci jeb
kopīgu dominējošo stāvokli. Dažu vienādu līguma noteikumu, to
skaitā šķīrējtiesas klauzulas, piedāvāšana viena pati par to vēl
neliecina, taču, vērtējot konkrētas situācijas īpatnības,
piemēram, tirgus dalībnieku iespēju rīkoties neatkarīgi no
konkurentiem un ekonomisku vai citu saikņu esamību, kopīgu
dominējošo stāvokli ir iespējams konstatēt. Satversmes tiesa
uzskata, ka komersanti konkurē ar visiem to piedāvāto līgumu
noteikumiem kopumā un tālab šķīrējtiesas klauzula ir atzīstama
par "tirdzniecības noteikumu" Konkurences likuma izpratnē. Tādēļ
gadījumos, kad lietas dalībnieki atsaucas uz tirgus varas ietekmē
uzspiestu šķīrējtiesas klauzulu, tiesai izpildu raksta
izsniegšanas procesa ietvaros jāvērtē, vai nav noticis
konkurences tiesību pārkāpums.
9.4. Kā minēts iepriekš (sk. šā sprieduma 8.2. punktu),
šķīrējtiesas procesu nav iespējams savienot ar apstrīdēto normu
liegto iespēju attiecīgo lietu pēc būtības izskatīt vispārējās
jurisdikcijas tiesā. Bez tam apstrīdētās normas, lai arī tās
ierobežo personas tiesības vērsties tiesā, nenodrošina
šķīrējtiesas līguma spēkā esamību. Pat šādu normu izslēgšana no
Civilprocesa likuma neliegtu vienoties par esošo vai turpmāko
strīdu izskatīšanu šķīrējtiesā un nepadarītu jau noslēgtos
šķīrējtiesas līgumus par spēkā neesošiem. Tādēļ mazāk apgrūtinoša
alternatīva identificēto leģitīmo mērķu sasniegšanai nepastāv.
Tāpat Satversmes tiesa secina, ka apstrīdēto normu noteiktā
ierobežojuma vērsties tiesā apjomu pietiekami samazina spēkā
esošais civilprocesa un citu tiesību nozaru regulējums. Tādēļ
apstrīdētās normas ir samērīgas ar to mērķi.
10. Vienlaikus Satversmes tiesa
saskata atsevišķas šķīrējtiesas procesa problēmas, kuras pastāv
un pēdējā laikā īpaši uzsvērtas Latvijas tiesību zinātnē un
praksē (sk., piem.: Torgāns K. Šķīrējtiesas Latvijā:
vajadzīgas radikālas pārmaiņas. Jurista Vārds. 2005.
11. janvāris, Nr. 1, 1. - 3. lpp.).
No pamattiesību aizsardzības
viedokļa būtiskākā šķīrējtiesas procesa stadija ir izpildu raksta
izsniegšana. Šajā stadijā tiek kontrolēta sprieduma un procesa
atbilstība likuma prasībām. Gan VCB, gan Dr. iur.
J. Rozenbergs Satversmes tiesai adresētajās vēstulēs pauduši
bažas par pārlieku īso termiņu iebildumu izteikšanai pret izpildu
raksta izsniegšanu, aizliegumu pārsūdzēt lēmumu par izpildu
raksta izsniegšanu un šā jautājuma izlemšanu bez tiesas sēdes.
Tādēļ Satversmes tiesa vērš Saeimas uzmanību uz to, ka otrajā
lasījumā pieņemtajā likumprojektā "Grozījumi Civilprocesa likumā"
(http: //
www.saeima.lv / bi8 / lasa?dd=LP0968_2) joprojām
nav paredzēta izpildu raksta izsniegšanas procedūra, kas atbilstu
Satversmes 92. panta un Konvencijas 6. panta
garantijām, tostarp tiesībām pārsūdzēt lēmumu par izpildu raksta
izsniegšanu. Izpildu raksta izsniegšanas procesa ietvaros tiek
noteiktas personas civilās tiesības un pienākumi, un šim procesam
jāatbilst Satversmes 92. pantā un Konvencijas 6. pantā
ietvertajām prasībām. Taču šīs lietas ietvaros Satversmes tiesa
nav aicināta izvērtēt normas, kuras pieļauj izpildu raksta
izsniegšanu par šķīrējtiesas spriedumu.
Šobrīd Civilprocesa likumā un tā grozījumu projektā nav arī
normu, kas noteiktu procedūru šķīrējtiesas sprieduma
apstrīdēšanai, pat ja netiek pieprasīta izpildu raksta
izsniegšana. Ņemot vērā bieži pausto kritiku par šķīrējtiesu
darbu un prima facie saskatāmos trūkumus izpildu raksta
izsniegšanas regulējumā, pasaulē akceptētajam šķīrējtiesas
sprieduma apstrīdēšanas institūtam Latvijā būtu jo sevišķi liela
nozīme.
Tai pašā laikā nepieciešams pilnībā īstenot jau esošajā
normatīvajā regulējumā paredzēto šķīrējtiesu darba kontroli.
Izsniedzot izpildu rakstu, valsts tiesām jānoteic augstas
prasības attiecībā uz šķīrējtiesas procesa likumību, tostarp
neatkarību un objektivitāti. Šajā sakarā Satversmes tiesa
piebilst, ka saskaņā ar ECT praksi neatkarības un objektivitātes
trūkums ir konstatējams ne vien tad, ja tas ticis pierādīts, bet
arī tad, ja par neatkarības un objektivitātes esamību var rasties
pamatotas šaubas (sk.: Delcourt v. Belgium
[1970] ECHR 1, para. 31; Piersack v. Belgium
[1982] ECHR 6, para. 30). Šādu šaubu iemesls var
būt šķīrējtiesas organizatoriskā struktūra, šķīrējtiesnešu
iepriekšējās attiecības ar pusēm, kā arī citi faktori.
Atsaucoties uz iepriekš pausto par Latvijas un starptautisko
cilvēktiesību normu izpratnes harmoniju (sk. šā sprieduma
7.1. punktu), Satversmes tiesa uzskata, ka šāda pieeja ir
izmantojama, piemērojot Civilprocesa likumā iekļautos
objektivitātes un neatkarības jēdzienus.
Nolēmuma
daļa
Pamatojoties uz Satversmes tiesas
likuma 30. - 32. pantu, Satversmes tiesa
nosprieda:
atzīt Civilprocesa likuma
132. panta pirmās daļas 3. punktu un 223. panta
6. punktu par atbilstošu Latvijas Republikas Satversmes
92. pantam.
Spriedums ir galīgs un
nepārsūdzams.
Spriedums stājas spēkā tā publicēšanas dienā.
Tiesas sēdes priekšsēdētājs
Aivars Endziņš