Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.
Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

 

Ministru kabineta noteikumi Nr.897

Rīgā 2004.gada 26.oktobrī (prot. Nr.62 47.§)

Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos

Izdoti saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta piekto daļu un 16.panta pirmo daļu

 

I. Vispārīgais jautājums

1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā Konkurences padomē (turpmāk - padome) iesniedzams un izskatāms atbilstoši pielikumā norādītajam paraugam sastādītais ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos (turpmāk - ziņojums), kā arī apgrozījuma aprēķināšanas kārtību.

II. Ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos

2. Ziņojumu par Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 1. vai 2.punktā noteikto apvienošanos iesniedz tie tirgus dalībnieki, kuri apvienojas. Ziņojumu par Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto apvienošanos iesniedz fiziskās personas, kurām jau ir izšķiroša ietekme uz vienu vai vairākiem tirgus dalībniekiem, vai tirgus dalībnieki, kas iegūst izšķirošu ietekmi vai cita tirgus dalībnieka vai citu tirgus dalībnieku aktīvus (daļu vai visus), vai tiesības tos izmantot, ja aktīvu iegūšana palielina to ieguvēja tirgus daļu jebkurā konkrētajā tirgū.

3. Ja nav iesniegts pilnīgs ziņojums, padome par to informē iesniedzēju.

4. Par apstākļu vai faktu izmaiņām, kas kļūst zināmas vai kam vajadzētu kļūt zināmām pēc ziņojuma iesniegšanas, ziņojuma iesniedzējs nekavējoties informē padomi. Ja attiecīgās izmaiņas var ievērojami ietekmēt apvienošanās izvērtēšanu, padome var noteikt, ka ziņojuma iesniegšanas datums ir diena, kad saņemta pilnīga informācija par attiecīgajām izmaiņām. Padome rakstiski informē par to ziņojuma iesniedzēju.

III. Ziņojuma izskatīšana

5. Katru apvienošanos vērtē, ņemot vērā:

5.1. konkrētā tirgus struktūru, tirgus dalībnieku radīto konkurenci, kā arī nepieciešamību saglabāt un attīstīt konkurenci Latvijas tirgū;

5.2. tirgus dalībnieku ekonomisko un finansiālo stāvokli, alternatīvu tirgu pieejamību piegādātājiem un patērētājiem, administratīvās un citas barjeras ieiešanai konkrētajā tirgū, konkrēto preču pieprasījuma un piedāvājuma tendences, starpnieku un patērētāju intereses, tehniskā un ekonomiskā progresa attīstību un iespējamos šķēršļus konkurencei;

5.3. tirgus dalībnieku stāvokli starptautiskajā tirgū un to produkcijas eksporta iespējas;

5.4. patērētāju un visas Latvijas sabiedrības iespējamo guvumu.

6. Gadījumus, kad tirgus dalībnieks pēc apvienošanās tiks pakļauts kopīgai izšķirošai ietekmei un šādas kopīgai izšķirošai ietekmei pakļauta tirgus dalībnieka izveidošanas sekas vai mērķis ir vai var būt kopīgu izšķirošu ietekmi iegūstošo tirgus dalībnieku konkurējošās darbības koordinēšana, izvērtē, ņemot vērā arī Konkurences likuma 11.panta pirmo un trešo daļu. Diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem ir kopīga izšķiroša ietekme, ja tie izšķirošu ietekmi uz citu tirgus dalībnieku var īstenot tikai kopīgi. Tirgus dalībniekam ir atsevišķa izšķiroša ietekme, ja tam vienam pašam ir izšķiroša ietekme uz otru tirgus dalībnieku.

7. Izskatot šo noteikumu 6.punktā minētos gadījumus, īpaši ņem vērā:

7.1. vai kopīgu izšķirošu ietekmi iegūstošie tirgus dalībnieki veic nozīmīgu saimniecisko darbību tajā pašā tirgū, kurā darbojas vai kurā darbosies kopīgai izšķirošai ietekmei pakļautais tirgus dalībnieks, kā arī ar šo tirgu saistītajos tirgos;

7.2. vai konkurējošās darbības koordinācija, kas var būt kopīgai izšķirošai ietekmei pakļautā tirgus dalībnieka izveidošanas tiešas sekas, radīs iespēju likvidēt konkurenci ievērojamā attiecīgo preču un pakalpojumu tirgus daļā.

IV. Apgrozījuma aprēķināšana

8. Tirgus dalībnieka neto apgrozījumu aprēķina, summējot iepriekšējā finanšu gada ieņēmumus no tirgus dalībnieka darbības, preču pārdošanas un pakalpojumu sniegšanas Latvijas teritorijā un no iegūtās summas atskaitot tirdzniecības atlaidi un citas piešķirtās atlaides, kā arī pievienotās vērtības nodokli un citus ar apgrozījumu tieši saistītus nodokļus.

9. Aprēķinot tirgus dalībnieka kopējo apgrozījumu, ņem vērā gan tirgus dalībnieka neto apgrozījumu, gan arī šo noteikumu 13.2., 13.3., 13.4. un 13.5.apakšpunktā minēto tirgus dalībnieku neto apgrozījumus. Tirgus dalībnieka kopējā apgrozījumā neiekļauj apgrozījumu no pārdotajām precēm vai sniegtajiem pakalpojumiem tiem tirgus dalībniekiem, kuri minēti šo noteikumu 13.2., 13.3., 13.4. un 13.5.apakšpunktā. Ja rodas jebkādas neskaidrības, nav pieļaujama dubulta apgrozījuma aprēķināšana.

10. Aprēķinot apvienošanās dalībnieku kopējo apgrozījumu saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta otro daļu, ņem vērā tirgus dalībnieku kopējo apgrozījumu.

11. Ja apvienošanās notiek saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktu, iegūstot tiešu vai netiešu izšķirošu ietekmi uz citu tirgus dalībnieku vai citiem tirgus dalībniekiem, apgrozījuma aprēķinā neņem vērā tā tirgus dalībnieka neto apgrozījumu, kurš pēc apvienošanās zaudē izšķirošo ietekmi.

12. Ja apvienošanās notiek saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktu, iegūstot cita tirgus dalībnieka vai citu tirgus dalībnieku aktīvus (daļu vai visus) vai tiesības tos izmantot, apgrozījumu aprēķina, summējot ieguvēja neto apgrozījumu un to neto apgrozījumu, kas iegūts no šo aktīvu izmantošanas saimnieciskajā darbībā.

13. Tirgus dalībnieka kopējo apgrozījumu aprēķina, saskaitot neto apgrozījumu:

13.1. attiecīgajam tirgus dalībniekam;

13.2. tiem tirgus dalībniekiem, kuros attiecīgajam tirgus dalībniekam tieši vai netieši ir viena no šādām ietekmēm:

13.2.1. vairāk nekā puses kapitāla vai saimnieciskās darbības aktīvu kontrole (tai skaitā īpašuma tiesības);

13.2.2. iespēja īstenot vairāk nekā pusi balsstiesību;

13.2.3. iespēja iecelt vairāk nekā pusi no pārvaldes institūciju locekļiem vai tiesību subjektiem, to apvienībām, kas juridiski pārstāv tirgus dalībniekus;

13.2.4. tiesības pārvaldīt tirgus dalībnieka lietas (neaprobežojoties tikai ar tirgus dalībnieka saimnieciskās darbības vadīšanu);

13.3. tiem tirgus dalībniekiem, kuriem attiecīgajā tirgus dalībniekā ir šo noteikumu 13.2.apakšpunktā minētās tiesības un iespējas;

13.4. tiem tirgus dalībniekiem, kuros šo noteikumu 13.3.apakšpunktā minētajiem tirgus dalībniekiem ir šo noteikumu 13.2.apakšpunktā minētās tiesības un iespējas;

13.5. tiem tirgus dalībniekiem, kuros diviem vai vairākiem šo noteikumu 13.1., 13.2., 13.3. un 13.4.apakšpunktā minētajiem tirgus dalībniekiem kopīgi pieder šo noteikumu 13.2.apakšpunktā minētās tiesības vai iespējas (kopīga izšķiroša ietekme).

14. Ja tirgus dalībniekiem kopīgi pieder šo noteikumu 13.2.apakšpunktā minētās tiesības vai iespējas, t.i., tiem ir kopīga izšķiroša ietekme, tad, aprēķinot šo tirgus dalībnieku kopējo apgrozījumu šo noteikumu 10.punkta izpratnē, neņem vērā apgrozījumu, kas rodas no preču pārdošanas vai pakalpojumu sniegšanas starp kopīgai izšķirošai ietekmei pakļauto tirgus dalībnieku un:

14.1. katru no tirgus dalībniekiem, kuriem ir kopīga izšķiroša ietekme, vai jebkuru citu tirgus dalībnieku, kas saistīts ar kādu no šiem tirgus dalībniekiem, kuriem ir kopīga izšķiroša ietekme, šo noteikumu 13.2., 13.3., 13.4. vai 13.5.apakšpunktā minētajā veidā;

14.2. jebkuru trešo tirgus dalībnieku. Šis apgrozījums proporcionāli sadalāms starp tirgus dalībniekiem, kuriem ir kopīga izšķiroša ietekme.

15. Par kredītiestāžu neto apgrozījumu pieņem šādu ienākumu posteņu summu pēc pievienotās vērtības nodokļa atskaitīšanas:

15.1. ienākumi no procentiem;

15.2. ienākumi no vērtspapīriem;

15.3. saņemtā komisijas atlīdzība;

15.4. finanšu operācijās gūtā neto peļņa;

15.5. citi darbības ienākumi.

16. Kredītiestāžu apgrozījumā ieskaita ienākumus, kas ietverti kredītiestāžu gada pārskatos un konsolidētajos gada pārskatos.

17. Par apdrošināšanas sabiedrību apgrozījumu pieņem parakstīto prēmiju bruto vērtību, kas ietver visas saņemtās un saņemamās summas par apdrošināšanas sabiedrības vai tās vārdā noslēgtajiem apdrošināšanas līgumiem (arī pārapdrošināšanas prēmijas), atskaitot nodokļu maksājumus un nodevas vai obligātos maksājumus, ar kuriem apliek apdrošināšanas prēmiju vai prēmiju kopējo apmēru.

Ministru prezidenta vietā - Ministru prezidenta biedrs A.Šlesers

Ekonomikas ministrs J.Lujāns

Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada 3.novembri.

 

Pielikums

Ministru kabineta

2004.gada 26.oktobra noteikumiem Nr.897

Ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos

1. Informācija par tirgus dalībnieku:

1.1. nosaukums;

1.2. juridiskā adrese, tālruņa un faksa numurs, e-pasta adrese;

1.3. pašreizējie un plānotie darbības veidi;

1.4. persona, kas pilnvarota risināt apvienošanās jautājumus.

2. Informācija par visu tirgus dalībnieku kopīgo pilnvaroto pārstāvi (ja tāds norīkots):

2.1. vārds, uzvārds, amats;

2.2. adrese, tālruņa un faksa numurs, e-pasta adrese.

3. Tirgus dalībnieka pēdējā finanšu gada neto apgrozījums un apgrozījums, kas aprēķināts saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 26.oktobra noteikumu Nr.897 "Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos" 13.punktu.

4. Katrs tirgus dalībnieks norāda:

4.1. Ministru kabineta 2004.gada 26.oktobra noteikumu Nr.897 "Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos" 13.2., 13.3., 13.4. un 13.5.apakšpunktā minētos tirgus dalībniekus, norādot izšķirošās ietekmes veidu;

4.2. tirgus dalībniekus, kuros šim tirgus dalībniekam un Ministru kabineta 2004.gada 26.oktobra noteikumu Nr.897 "Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos" 13.2., 13.3., 13.4. un 13.5.apakšpunktā minētajiem tirgus dalībniekiem atsevišķi vai kopīgi ir vairāk nekā 10 % balsstiesību, kapitāla daļu vai vērtspapīru, norādot attiecīgos procentus;

4.3. tirgus dalībniekus, kuros pārvaldes institūciju locekļi ir personas, kas vienlaikus ir pārvaldes institūciju locekļi šajā tirgus dalībniekā, norādot par attiecīgajām personām šī pielikuma 2.punktā minētās ziņas.

5. Informācija par apvienošanās juridiskajiem, finansiālajiem un ekonomiskajiem aspektiem:

5.1. apvienošanās veids;

5.2. apvienošanās ekonomiskais un finansiālais raksturojums;

5.3. paredzētie nozīmīgākie apvienošanās procesa posmi un to termiņi;

5.4. paredzētā īpašuma, lietojuma tiesību un kontroles struktūra pēc apvienošanās.

6. Informācija par konkrētajiem tirgiem:

6.1. konkrētais tirgus (tirgi), kuru ietekmējusi apvienošanās un uz kuru (kuriem) pamatojama ziņojuma izskatīšana Konkurences padomē;

6.2. vērtējums par pēdējiem trim finanšu gadiem katrā ietekmētajā konkrētajā tirgū:

6.2.1. tirgus lielums pēc apgrozījuma (latos) un pēc apjoma (vienībās);

6.2.2. katra tirgus dalībnieka tirgus daļa procentos pēc apgrozījuma un pēc apjoma;

6.2.3. to konkurentu (ieskaitot importētājus) tirgus daļas procentos pēc apgrozījuma (ja iespējams, arī pēc apjoma), kuru tirgus daļa pārsniedz 10 %;

6.2.4. importa tirgus daļa procentos pēc apgrozījuma un pēc apjoma, norādot importētājvalstis;

6.2.5. kvotu, tarifu un citu barjeru, kā arī transporta un pārējo izdevumu ietekme uz importu;

6.3. piegādes struktūra ietekmētajos tirgos:

6.3.1. katra tirgus dalībnieka pieci lielākie piegādātāji;

6.3.2. piegādes struktūras raksturojums;

6.4. pieprasījuma struktūra ietekmētajos tirgos:

6.4.1. katra tirgus dalībnieka pieci lielākie klienti;

6.4.2. pieprasījuma struktūras raksturojums;

6.5. šķēršļi ieiešanai konkrētajā tirgū.

7. Informācija par apvienošanās mērķi un paredzamajām sekām:

7.1. apvienošanās mērķis;

7.2. apvienošanās iespējamās pozitīvās un negatīvās sekas, īpaši attiecībā uz konkurenci;

7.3. apvienošanās atbilstība klientu, patērētāju un sabiedrības interesēm kopumā, kā arī ietekme uz tehnisko un ekonomisko progresu.

8. Informācija par tirgus dalībnieku, kas tiks pakļauts kopīgai izšķirošai ietekmei (sniedzama, ja apvienošanās ir tāda tirgus dalībnieka veidošana, kurš pakļauts kopīgai izšķirošai ietekmei):

8.1. norāda, vai kopīgai izšķirošai ietekmei pakļaujamā tirgus dalībnieka veidotāji (tirgus dalībnieki, kam jāiesniedz ziņojums) turpinās nozīmīgu darbību tajā pašā tirgū, kurā kopīgai izšķirošai ietekmei pakļautais tirgus dalībnieks, vai ar šo tirgu saistītajos tirgos:

8.1.1. ja turpinās, norāda katra kopīgai izšķirošai ietekmei pakļaujamā tirgus dalībnieka veidotāja iepriekšējā finanšu gada apgrozījumu un novērtē kopīgai izšķirošai ietekmei pakļaujamā tirgus dalībnieka darbības ekonomisko nozīmīgumu salīdzinājumā ar to, kā arī katra kopīgai izšķirošai ietekmei pakļaujamā tirgus dalībnieka veidotāja tirgus daļu;

8.1.2. ja neturpinās, pamato atbildi;

8.2. raksturo, kā kopīgai izšķirošai ietekmei pakļaujamā tirgus dalībnieka izveidošana:

8.2.1. veicinās preču ražošanu vai izplatīšanu, tehnisko vai ekonomisko progresu;

8.2.2. sniegs labumu patērētājiem;

8.3. pamato, ka kopīgai izšķirošai ietekmei pakļaujamā tirgus dalībnieka izveidošana:

8.3.1. neuzliks tā veidotājiem ierobežojumus, kas nav nepieciešami mērķa sasniegšanai;

8.3.2. nedos iespēju likvidēt konkurenci ievērojamā konkrētā tirgus daļā.

9. Ziņojumam pievienojamie dokumenti:

9.1. personu pilnvaras pārstāvēt vienu vai visus apvienošanās dalībniekus ziņojuma izskatīšanas laikā;

9.2. tirgus dalībnieku statūti;

9.3. to dokumentu kopijas, kas pieņemti sakarā ar apvienošanos (piemēram, līgumi, pārvaldes institūciju lēmumi, vienošanās protokoli, priekšlikums piedalīties izsolē);

9.4. publiskais paziņojums par apvienošanos (projekts);

9.5. tirgus dalībnieku pēdējā finanšu gada un kārtējā finanšu gada ceturkšņu pārskatu kopijas;

9.6. dokumenti, kas atspoguļo informāciju par konkrētajiem tirgiem, kā arī ietekmētajiem tirgiem attiecībā uz konkurences apstākļiem, esošajiem un potenciālajiem konkurentiem un tirgus apstākļiem (piemēram, pašu apvienošanās dalībnieku vai pēc to pasūtījuma sagatavoti tirgus pētījumi);

9.7. paziņojums par iesniegtās informācijas patiesumu.

_______________

(datums)

Parakstīttiesīgā persona (personas)

____________________________

(paraksts un tā atšifrējums)

____________________________

(paraksts un tā atšifrējums)

____________________________

(paraksts un tā atšifrējums)

Z.v.

Ekonomikas ministrs J.Lujāns

 
Tiesību akta pase
Izdevējs: Ministru kabinetsVeids: noteikumiNumurs: 897Pieņemts: 26.10.2004.Stājas spēkā: 03.11.2004.Zaudē spēku: 01.10.2008. Statuss:
zaudējis spēku
Publicēts: "Latvijas Vēstnesis", 173 (3121), 02.11.2004.
Tulkojums:
Saistītie dokumenti
  • Zaudējis spēku ar
  • Izdoti saskaņā ar
  • Tulkojums
  • Citi saistītie dokumenti
95807
03.11.2004
87
0
Saite uz tiesību aktuAtsauce uz tiesību aktu
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Visam Likumi.lv saturam ir informatīvs raksturs.
Par Likumi.lv
Aktualitāšu arhīvs
Noderīgas saites
Kontakti
Atsauksmēm
Lietošanas noteikumi
Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības
Latvijas Republikas Satversmes 90.pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"
ISO 9001:2008 (kvalitātes vadība)
ISO 270001:2013 (informācijas drošība)