Ministru kabineta rīkojums
Nr.568
Rīgā 2004.gada 18.augustā (prot.
Nr.48 9.§)
Par pamatnostādnēm
"Tautsaimniecības vienotā stratēģija"
1. Atbalstīt politikas
pamatnostādņu "Tautsaimniecības vienotā stratēģija"
(turpmāk - pamatnostādnes) kopsavilkumā ietverto
risinājumu.
2. Atbildīgā ministrija par pamatnostādņu īstenošanu ir
Ekonomikas ministrija.
3. Ekonomikas ministrijai katru gadu sagatavot ziņojumu par
pamatnostādņu īstenošanas gaitu (turpmāk - ziņojums) un pēc
saskaņošanas ar Tautsaimniecības vienotās stratēģijas un
attīstības padomi līdz 15.aprīlim iesniegt to noteiktā kārtībā
Ministru kabinetā.
4. Ziņojums ir viens no pamatdokumentiem, ko ņem vērā,
Ministru kabinetā lemjot par kārtējā gada budžeta
prioritātēm.
5. Svītrot Ministru kabineta 2001.gada 17.jūlija sēdes
protokollēmuma (prot. Nr.34 6.§) "Par Latvijas ilgtermiņa
ekonomisko stratēģiju" 2.2.apakšpunktu.
Ministru prezidenta vietā -
ekonomikas ministrs J.Lujāns
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
(Ministru kabineta
2004.gada 18.augusta rīkojums Nr.568)
Pamatnostādņu
"Tautsaimniecības vienotā stratēģija" kopsavilkums
Valstī veiktās reformas un
integrācija Eiropas Savienībā pozitīvi ietekmē ekonomisko
attīstību. Pēdējos gados iekšzemes kopprodukts (turpmāk - IKP) uz
vienu iedzīvotāju, rēķināts pirktspējas paritātes vienībās,
attiecībā pret Eiropas Savienības valstu vidējo līmeni ir
pieaudzis no 34 % 2000.gadā līdz 42 % 2003.gadā. Tomēr,
lai pārskatāmā nākotnē sasniegtu Eiropas Savienības valstu vidējo
līmeni, nākamajos gados ir jāpanāk vēl straujāka izaugsme,
nodrošinot IKP kāpumu ik gadu par 8 % pašreizējo 6-7 %
vietā.
Tautsaimniecības vienotās stratēģijas (turpmāk - stratēģija)
izstrādes mērķis ir radīt uz tirgus saimniecību balstītu
koordinētu tautsaimniecības politikas plānošanas mehānismu, lai
paātrinātu valsts ekonomisko attīstību.
Stratēģijā ir definēta valsts politika stabilas, līdzsvarotas un
ilgtspējīgas izaugsmes nodrošināšanai, vienotā sistēmā sasaistot
ilgtermiņa ekonomiskos mērķus un prioritātes (10-30 gadiem)
ar vidēja (5-10 gadiem) un īstermiņa
(1-3 gadiem) mērķiem un pasākumiem.
Stratēģijā ir izvērtēta pašreizējā ekonomiskā situācija, norādīti
Latvijas ekonomiskās politikas stratēģiskie mērķi, to
sasniegšanas izvērtējuma rādītāji, kā arī politikas virzieni
līdzsvarotas un ilgtspējīgas izaugsmes nodrošināšanai. Pielikumos
pievienoti svarīgākie valdībā akceptētie stratēģiskie dokumenti
līdzsvarotas un ilgtspējīgas tautsaimniecības izaugsmes
nodrošināšanai.
Latvijas attīstības ilgtermiņa galvenais mērķis ir nākamo 20-30
gadu laikā sasniegt Eiropas Savienības valstu vidējo IKP līmeni
uz vienu iedzīvotāju, bet vidēja termiņa periodā panākt būtisku
tā pieaugumu no pašreizējiem 42 % līdz 62 % 2010.gadā.
Lai to sasniegtu, katru gadu jānodrošina IKP pieaugums par
8 %. Galvenais mērķis sociālās attīstības nodrošināšanā ir
nodarbinātības līmeņa paaugstināšana līdz 70 % (vidēja
termiņa periodā - līdz 65 %) un bezdarba līmeņa samazināšana
līdz dabiskā bezdarba līmenim (vidēja termiņa periodā - līdz
7 %).
Stratēģijā tiek piedāvāta mērķus raksturojošo rezultatīvo
rādītāju sistēma, kurā ir ietverti nedaudz vairāk par 50
rādītājiem. Tie raksturo Latvijas konverģences (tuvošanās)
procesu Eiropas Savienības valstu vidējam attīstības līmenim
visās dzīves kvalitāti raksturojošās jomās - sociālajā attīstībā,
vides aizsardzībā, inovācijās un pētniecībā, infrastruktūras
nodrošināšanā, tirgus integrācijā u.c.
Par katru rādītāju ir sniegta šāda informācija: pašreizējais
līmenis Latvijā un vidējais līmenis Eiropas Savienības valstīs,
kā arī sasniedzamais mērķis īstermiņā (2004.gads), vidējā termiņā
(līdz 2010.gadam) un ilgtermiņā (līdz 2030.gadam).
Mērķus raksturojošo kvantitatīvo rādītāju sistēmas izveide ir ne
tikai pamats ekonomiskās politikas īstenošanas gaitas kontrolei,
korekcijai un īstermiņa uzdevumu noteikšanai, bet tā arī
nodrošinās pakāpenisku iekļaušanos Eiropas Savienības ekonomiskās
politikas koordinācijas procesā.
Stratēģijā definēts ekonomiskās politikas noteicošais princips -
visur, kur tirgus spēki ir pietiekami efektīvi un elastīgi, kur
ir aktīva un veselīga konkurence, kur vairākums uzņēmumu spēj
izturēt arī ārvalstu konkurenci (ar nosacījumu, ka tā ir godīga
un konkurences metodes ir taisnīgas), valstij nav jāiejaucas.
Valsts galvenais uzdevums - radīt tirgus attīstībai sakārtotu,
stabilu un labvēlīgu vidi. Mērķtiecīgi tiks atbalstītas tās
nozares, kur var tikt radīta augstāka pievienotā vērtība un kur
Latvijai ir lielākas priekšrocības.
Ekonomiskās politikas pamatvirzieni izvirzīto mērķu sasniegšanai
ir šādi:
- makroekonomiskās stabilitātes nodrošināšana;
- uzņēmējdarbībai un ekonomikas funkcionēšanai labvēlīgu
nosacījumu veidošana;
- efektīvas un konkurētspējīgas nozaru struktūras izveidošanas
stimulēšana;
- sociāli ekonomisko atšķirību mazināšana un ilgtspējīgas
attīstības nodrošināšana.
Stratēģijā ir raksturots katrs minētais ekonomiskās politikas
pamatvirziens, kā arī definēta ilgtermiņa politika un norādīti
galvenie uzdevumi un pasākumi vidēja termiņa periodam (detalizēti
nosakot tos tuvākajiem gadiem).
Stratēģija iekļaujas ekonomiskās politikas plānošanas sistēmā, tā
uzlabo stratēģisko dokumentu un institūciju darbības stratēģiju
savstarpējo sasaisti. Tiek piedāvāta šāda ekonomiskās politikas
plānošanas koordinācijas procesa shēma:
- Latvijas ilgtermiņa ekonomiskā stratēģija nosaka valsts
attīstības vīziju (globālo mērķi) un galvenos uzdevumus
(prioritātes) ilgtermiņa periodam;
- sektoru un nozaru vidēja termiņa (5-10 gadi) stratēģijās
un programmās tiek izstrādāti uzdevumi un pasākumi atbilstoši
ilgtermiņa stratēģijā definētajām prioritātēm;
- pasākumi tiek konkretizēti 1-3 gadu plānos, un tie tiek
saistīti ar iespējamiem finansēšanas avotiem;
- Tautsaimniecības vienotā stratēģija vienotā sistēmā definē
valdības ekonomiskās politikas ilgtermiņa mērķus un prioritātes
(10-30 gadiem), sasaistot tos ar vidēja termiņa uzdevumiem
(5-10 gadiem) un kārtējiem pasākumiem
(1-3 gadiem);
- katru gadu pirms budžeta prioritāšu definēšanas tiek izvērtēta
stratēģijas īstenošanas gaita, pamatojoties uz vienotiem
kritērijiem, kuru pamatā ir kvantitatīvo rādītāju sistēma, kas ir
savietojama ar Eiropas Savienības ekonomiskās politikas
koordinācijas procesa strukturālajiem rādītājiem;
- īstermiņa pasākumi tiek īstenoti kārtējā gada valsts budžeta
likumā piešķirto līdzekļu ietvaros.
Tādējādi stratēģijas akceptēšana valdībā būtiski uzlabos
ekonomiskās politikas koordināciju valstī, kas ir nepieciešama,
lai nodrošinātu līdzsvarotu un ilgtspējīgu izaugsmi.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš